Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στο TV 100 και την εκπομπή Πόλις, Πολίτης, Πολιτική με τον Βαγγέλη Πλάκα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεύτερο μέρος της εκπομπής «Πόλις, Πολίτης, Πολιτική» εδώ στη δημοτική τηλεόραση Θεσσαλονίκης. Εκτός studio θα γίνει αυτή η συζήτηση, εδώ στο φιλόξενο χώρο του Ηλέκτρα Παλλάς και έχουμε τη χαρά της και την τιμή να φιλοξενούμε τον υπουργό υποδομών και μεταφορών τον κ Χρήστο Σπίρτζη. Κύριε Υπουργέ καλησπέρα ευχαριστώ που είστε για άλλη μία φορά δημοτική τηλεόραση Θεσσαλονίκης, και είναι πολύ σημαντικό οι υπουργοί διαχειρίζονται σημαντικά ζητήματα που σχετίζονται με την καθημερινότητα αλλά και την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης να μιλούν να ενημερώνουν τους πολίτες και να απαντούν όμως και στις δημοσιογραφικές ερωτήσεις γιατί πάντα υπάρχουν ζητήματα που χρήζουν διευκρινίσεων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να είστε καλά.
- Για το σκάνδαλο Novartis και την απόφαση του Κοινοβουλίου για συγκρότηση κοινοβουλευτικής επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αλλά να ξεκινήσουμε αν δεν έχετε αντίρρηση κύριε Υπουργέ πρώτα με τα θέματα της πολιτικής επικαιρότητας. Είναι πολύ νωπή άλλωστε η συζήτηση στη Βουλή για την σύσταση της προανακριτικής επιτροπής για την υπόθεση της Novartis. Λένε κάποιοι κύριε υπουργέ πως στην ομιλία του ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε μόνο σε πολιτικές και όχι σε ποινικές ή έστω ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες που άλλωστε και η προανακριτική, σε αυτή τη διαδικασία θα μπει να διερευνήσει. Ότι ουσιαστικά το κάνει για να χτίσεις ένα νέο 89 και να χτυπήσει μόνο και μόνο πολιτικά τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Τι απαντάτε σε αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχάς νέα ΄89 στήνει παραδοσιακά η οικογένεια Μητσοτάκη. Και αυτό το επιχείρησε και την Τρίτη πάρα πολλές φορές σε πάρα πολλά θέματα και χωρίς να έχει ίχνος, έτσι, τεκμηρίωσης. Μόνο σε επικοινωνιακή πολιτική μπορεί να το βασίσει κανείς. Όμως ο Πρωθυπουργός έβαλε το θέμα που συζητήσαμε χθες στο κοινοβούλιο στη διάσταση που έπρεπε. Εμείς ούτε εισαγγελείς είμαστε, ούτε φιλοδοξούμε να γίνουμε, ούτε δικαστές. Το ότι υπάρχει σκάνδαλο είναι κοινός τόπος όλων των πολιτικών χώρων. Είναι κοινός τόπος όλου του πλανήτη θα έλεγα, γιατί η έρευνα γίνεται σε δεκάδες χώρες για την Novartis. Ένα μεγάλο κομμάτι υλικού που στάλθηκε στη Βουλή δεν είναι καν από τη δική μας χώρα, είναι από έρευνα που έγινε από ξένες υπηρεσίες και συγκεκριμένα από το υπουργείο Δικαιοσύνης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής και το FBI. Αυτό που εμείς οφείλουμε να κάνουμε, είναι, να δείξουμε την πολιτική σκοπιά του ζητήματος. Και από κει και πέρα, οι διαδικασίες που ορίζει το Σύνταγμα και οι διαδικασίες της Δικαιοσύνης να αναλάβουν την υπόθεση να τη διερευνήσουν στην παραμικρή της λεπτομέρεια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λένε όμως κύριε Σπίρτζη ότι υπήρχε εμπλοκή της κυβέρνησης στο δικαστικό κομμάτι και το λέω αυτό γιατί; Γιατί λένε ότι ο κύριος Τζανακόπουλος πήγε στον Άρειο Πάγο, έγινε αυτή η σύσκεψη με τον Πρωθυπουργό το ίδιο βράδυ της Δευτέρας όταν και βγήκε το θέμα όπου υπήρξαν αναφορές του κυρίου Παπαγγελόπουλου αν δεν κάνω λάθος και “το μεγαλύτερο σκάνδαλο”, ήταν και ο κ Κοντονής τώρα δεν θυμάμαι ποιος από τους δύο θα είχε πει, το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην Ελληνική ιστορία”, ο κ Πολάκης είπε πως γνωρίζει ποιοι είναι οι τρεις προστατευόμενοι μάρτυρες, άρα κάποιοι ήξεραν δηλαδή τι γίνεται σε αυτή την υπόθεση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όλα αυτά τα θέματα αναδείχθηκαν χθες και απαντήθηκαν. Το σκάνδαλο Novartis και γενικά η πολιτική γύρω από το φάρμακο, το σκάνδαλο γύρω από το φάρμακο, είναι κάτι που είναι γνωστό πάρα πολλά χρόνια. Είναι κάτι που έχει διερευνηθεί ακόμα και από στελέχη των πολιτικών χώρων που στο παρελθόν είχαν κυβερνήσει. Είδατε -και κατέθεσε ο πρωθυπουργός στα πρακτικά της Βουλής, την έκθεση του κυρίου Σούρλα-. Επομένως δεν είναι κάτι που δεν ήταν γνωστό. Η ερώτηση που έχει τεθεί είναι ποιοι ήταν ανακατεμένοι, ποιοι πλούτισαν από όλη αυτή την παραβατική πρακτική. Αν υπάρχει εμπλοκή πολιτικών προσώπων ή όχι. Επομένως πως έχει ανάμειξη η κυβέρνηση; η κυβέρνηση δηλαδή έστησε πριν χρόνια να υπάρχει ένα σκάνδαλο που την πολιτική ευθύνη σίγουρα την έχουν οι άλλοι; Η κυβέρνηση μπόρεσε και ενέπλεξε το FBI, το Αμερικανικό Υπουργείο Δικαιοσύνης, δεκάδες χώρες να διερευνούν το σκάνδαλο της Novartis; Η κυβέρνηση, -μάλιστα αυτή η κυβέρνηση- μέσα σε τρία χρόνια κατόρθωσε να ελέγχει τη Δικαιοσύνη, να στήσει παρακρατικούς μηχανισμούς; Σας αναφέρω αυτά που ακούστηκαν χθες από πρώην πρωθυπουργούς, από πρώην υπουργούς της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ. Ειλικρινά κύριε Πλάκα αν μπόρεσε αυτή η κυβέρνηση μέσα σε τρία χρόνια να ελέγξει τόσο πολύ τους θεσμούς, και τους μηχανισμούς που υπάρχουν, δε θα μιλούσαμε για τον ΣΥΡΙΖΑ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν υπήρχε και 11η κάλπη όπως σας εγκάλεσε ή σας κάλεσε η πλευρά της αντιπολίτευσης δεν θα ήταν και μία απόδειξη ότι είναι και πιο ειλικρινής η δική σας στάση; Να ‘ταν μέσα δηλαδή και ένα δικό σας στέλεχος και να διερευνηθεί και ο ενδεχόμενος δικός του ρόλος καθώς κάπου συναντήθηκε το όνομά του μέσα στη δικογραφία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι το όνομά του δε συναντήθηκε μέσα στη δικογραφία. Κάποια αρχικά συναντήθηκαν. Τα αρχικά μπορεί να είναι και άλλα αρχικά. Αλλά αν ισχύει αυτό, γιατί οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ δεν έκαναν μία αντίστοιχη πρόταση; Να πουν οι δέκα που τα ονόματά τους φαίνονται κανονικά, χωρίς αρχικά, για το ενδέκατο που θεωρούν εκείνοι ότι είναι, που ίσως… Γιατί δεν έκαναν μία τέτοια πρόταση; Γιατί χθες επιχειρήθηκε και από τη Νέα Δημοκρατία και από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη να υπάρχει μία καθοδήγηση…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί θα το δεχόσασταν εσείς ως κυβερνητική πλειοψηφία αν γινόταν τέτοια πρόταση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υποθετικά μιλάτε τώρα; Εμείς λέμε ότι υπάρχουν δέκα ονόματα που φαίνονται και επικαλέστηκαν κάποιοι ότι υπάρχει και 11ο όνομα. Εμείς δε το δεχόμαστε αυτό. Αν το προτείνουν και πιστεύουν ότι υπάρχει, γιατί δεν έκαναν μία πρόταση; Και πάμε στο επόμενο θέμα. Γιατί η τακτική που είχαν στη χθεσινή ψηφοφορία ήταν τέτοια, που επί της ουσίας να απαγορεύσει στους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης να εκφραστούν; Γιατί δεν ψήφισαν οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας στις κάλπες; Ρωτάω. Σας προβληματίζει;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σίγουρα δε θα δώσω εγώ τις απαντήσεις.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι άλλο λέω. Δημοσιογραφικά αν σας προβληματίζει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα τεθούν τα ερωτήματα στα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας. Αυτό είναι το μόνο σίγουρο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι το μόνο σίγουρο, αλλά επειδή έχουν ακουστεί πάρα πολλά, επειδή ένα μέρος της δικογραφίας κυκλοφόρησε σε συγκεκριμένα ΜΜΕ είναι καλό να δούμε, ποιοί από το χώρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχουν ταυτόσημη ή παραπλήσια άποψη με τη δική μας. Και αυτό να υπαγορεύει…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λέτε ότι φοβήθηκε τέτοιες ενδείξεις για αυτό και κράτησε αυτή τη στάση η Νέα Δημοκρατία στη ψηφοφορία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν μπορεί να εξηγήσεις αλλιώς τη στάση και τη μεθόδευση του να μην ψηφίσουν οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. Ή παραδοχή ενοχής υπάρχει, ή κάτι άλλο σαν και αυτό που ερμηνεύω εγώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα, μιας και θέτει η κυβερνητική πλειοψηφία το θέμα, και το προώθησε με τη δική της πρόταση, το θέμα της προανακριτικής για τη Novartis, λένε γιατί δεν κάνετε μία και για την υπόθεση Καμμένου;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με ποια στοιχεία να κάνουμε για την υπόθεση Καμμένου;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα πάρει το δρόμο της να διερευνηθεί και αν υπάρχει όντως βάση, θα ακολουθηθεί η διαδικασία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με συγχωρείτε υπάρχει κάποια έρευνα από κάποιες δικαστικές αρχές που αναφέρει το όνομα του Παναγιώτη του Καμμένου ότι εμπλέκεται σε κάτι; Γιατί εδώ πέρα, στην επικοινωνιακή αντίληψη της Νέας Δημοκρατίας μάλλον μπερδεύουν τα δημοσιεύματα συγκεκριμένων μέσων μαζικής ενημέρωσης με τις δικαστικές αρχές. Λοιπόν όταν αναγορευτούν τα κανάλια που είναι κοντά στον Πειραιά πέριξ των γραφείων της Νέας Δημοκρατίας σε εισαγγελικές αρχές και κάνουν και δικαστικές έρευνες, για όποιον από εμάς πούνε, βεβαίως, με μεγάλη χαρά να γίνει και εξεταστική και οτιδήποτε άλλο. Αλλά δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο, αυτά ήταν κάποιες εικασίες συγκεκριμένων Μέσων, που με μεγάλη αποτυχία θα έλεγα, παίζουν το ρόλο του γραφείου Τύπου της Νέας Δημοκρατίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στη συζήτηση στη Βουλή την Τετάρτη το απόγευμα συζητήθηκε και η παρέμβαση του κυρίου Καμμένου, ο οποίος αναφέρθηκε και σε άλλα ζητήματα πλην της υπόθεσης Novartis. Και είπε κύριε Σπίρτζη, πως εγώ διαφωνώ με τους ισχυρισμούς της Κυβέρνησης στο θέμα των διαπραγματεύσεων για την ονομασία της Fyrom. Αυτό εσάς δεν σας προβληματίζει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καθόλου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πριν λίγες μέρες ο κ. Καμμένος έλεγε εγώ εμπιστεύομαι απόλυτα τον κύριο Κοτζιά στους χειρισμούς του. Σήμερα λέει εγώ διαφωνώ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι είναι άλλο χειρισμοί και είναι άλλο η πολιτική θέση που έχουν δύο τελείως διαφορετικά κόμματα και αυτό πιστεύω ότι είναι γνωστό…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γνωστό είναι, απλά είπε διαφωνώ με τους χειρισμούς. Για αυτό το βάζω. Από την εμπιστοσύνη στον κύριο Κοτζιά
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν είναι είπε με τους χειρισμούς. Οι χειρισμοί έχουν αποφασιστεί στα κυβερνητικά όργανα, από τον Πάνο τον Καμμένο υπάρχει απόλυτη εμπιστοσύνη. Το έχει δηλώσει, το έχει δείξει, το έχει αποδείξει. Είναι άλλο αυτό και είναι άλλο η πολιτική θέση που έχει κάθε κόμμα που στηρίζει την κυβέρνηση για το συγκεκριμένο ζήτημα. Εδώ είναι ένα θέμα που είναι απόλυτα σεβαστή η άποψη του καθένα. Από κει και πέρα, δε μπορεί αυτό το θέμα να γίνεται ή να αναγορεύεται αν θέλετε ως θέμα κομματικής εκμετάλλευσης από την αξιωματική αντιπολίτευση, η οποία ακόμα και σήμερα δεν έχει ξεκαθαρίσει τη θέση της. Δηλαδή ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι η κυβέρνηση έχει πάει σε διαπραγματεύσεις. Στους χειρισμούς της διαπραγμάτευσης υπάρχει συμφωνία όπως και στην ιεράρχηση των θεμάτων μέχρι να βρούμε μία συμφωνία με τη γείτονα χώρα. Η ερώτηση είναι, η κριτική που γίνεται σε εμάς, σε βάση ποιας πολιτικής θέσης γίνεται;
- Για το ζήτημα της ονομασίας των Σκοπίων και τις υπό εξέλιξη διαπραγματεύσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Σπίρτζη ο κύριος Καμμένος μπορεί να είναι υπουργός Άμυνας αν διαφωνήσει και αυτό το θέμα; Γιατί αν γίνει συμφωνία και πάμε στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ θα είναι Υπουργός Εξωτερικών, πρωθυπουργός και υπουργός άμυνας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κύριε Πλάκα βεβαίως μπορεί να δοθεί μία λύση που θα καλύπτει και τους Ανεξάρτητους Έλληνες. Όταν πας σε διαπραγματεύσεις δεν μπορείς να γνωρίζεις εκ των προτέρων ποια είναι η γραμμή υποχώρησης της άλλης πλευράς, και που θα οδηγηθείς εσύ να αποδεχτείς στο τέλος, και πού να υποχωρήσεις, και πού να προχωρήσεις. Αυτό είναι κάτι που είναι σε εξέλιξη. Διαπραγμάτευση είναι. Έχεις κάποιες κόκκινες γραμμές οι οποίες δεν είναι διαπραγματεύσιμες και εμείς και η άλλη πλευρά. Να σας πω όμως ένα ζήτημα μια που είμαστε Θεσσαλονίκη; Επειδή όλη συζήτηση και το συλλαλητήριο που έγινε εδώ με τα χαρακτηριστικά που είχε και στην Αθήνα με άλλα χαρακτηριστικά γίνεται γύρω από το όνομα και μόνο. Προσπαθούμε, και αυτό συνδέεται και με τη συζήτηση που θα κάνουμε στη συνέχεια, προσπαθούμε να φέρουμε μία νέα ατζέντα για τη χώρα και η Θεσσαλονίκη να παίξει ένα ιδιαίτερο πρωταγωνιστικό ρόλο στα Βαλκάνια. Να γίνει ένα πολιτιστικό, οικονομικό, εμπορικό, μεταφορικό κέντρο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς αυτό συνδέεται με το θέμα του ονόματος;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας πω. Εγώ δεν το συνδέω με το θέμα του ονόματος, το συνδέω όμως με το θέμα των σχέσεων που έχουμε με τις γειτονικές χώρες, με το αν θα συνεχίσουμε την ψυχροπολεμική λογική στις σχέσεις μας με τους γείτονες. Με το αν θα πάμε να λύσουμε τις πληγές που έρχονται από το παρελθόν, στο αν όλη η Βόρειος Ελλάδα όπου συνορεύουμε στα βόρεια σύνορά μας, θα είναι μία μεγάλη περιοχή ερειπωμένη που θα εγκαταλείπεται από τους κατοίκους, αντί να είναι η αρχή της ενδοχώρας των Βαλκανίων. Πώς θα γίνουν αυτά; Πώς θα παίξουμε το ρόλο που πρέπει να παίξουμε στα Βαλκάνια;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα κύριε Σπίρτζη τόσα χρόνια που το θέμα είναι ανοιχτό και δεν έχει λυθεί πάλι η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες οικονομικές δυνάμεις μέσα στα Σκόπια σε ότι έχει να κάνει με την οικονομική διείσδυση και τις επενδύσεις. Δεν νομίζω να εμπόδισε αυτό την οικονομική συνεργασία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι εμπόδισε. Και υπήρχαν και άλλου είδους εμπόδια για να αναπτυχθούν δίκτυα, μεταφορικά δίκτυα, άλλες σχέσεις συνεργασίας. Να υπάρχει μία άλλη λογική στα Βαλκάνια. Πήγανε κάποιες εταιρείες στα Σκόπια και εγκαταστάθηκαν ή πήγανε κάποιοι επιχειρηματίες και έκαναν επενδύσεις. Η εντύπωση που έχετε, είναι, ότι ένα μεγάλο κομμάτι των Σκοπίων έφυγε από τη σφαίρα επιρροής της Τουρκίας; Μπορεί να φύγει αν δεν αναπτύξουμε άλλου είδους σχέσεις, αν δεν υπάρχει ένα άλλο κλίμα στις χώρες των Βαλκανίων;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάντως για σφαίρα επιρροής της Τουρκίας αποδείχτηκε αυτό και σε μεγάλο βαθμό και στη συνάντηση που υπήρξε, μεταξύ του κυρίου Ερντογάν και του κυρίου Ιβάνοφ, πριν από λίγες μέρες και του κυρίου Ζάεφ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και θα συνεχίσει κύριε Πλάκα να ισχύει, όσο η δική μας χώρα κινείται στις λογικές του Ψυχρού Πολέμου, αντί να κινείται σε μία λογική ανάπτυξης, αμοιβαίου σεβασμού με τις γειτονικές χώρες, της ανάπτυξης και της υλοποίησης σιδηροδρομικών μεταφορικών δικτύων, αναπτυξιακών δράσεων, πολιτιστικών κοινών δράσεων. Δεν μπορεί αυτά τα θέματα να τα λύνεις με δογματισμούς. Εγώ δε λέω να υποχωρήσουμε στις Εθνικές μας θέσεις και κανείς από το ΣΥΡΙΖΑ δεν το λέει αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χρειάζεται μία διευκρίνιση και θέλω να μου τη θέσετε. Εσείς είστε μέλος του υπουργικού συμβουλίου και σίγουρα θα έχετε μία καλύτερη εικόνα από εμάς. Λέει ο κύριος Νίμιτς, επαναλαμβάνει ο κύριος Ζάεφ, μετά από λίγες μέρες, ότι στις διαπραγματεύσεις, εμείς δεν ακούσαμε θέμα ταυτότητας από την Ελληνική πλευρά. Ότι οι διαπραγματεύσεις μένουν μόνο στο θέμα της ονομασίας, το όνομά τους και όχι και στα άλλα που είναι εξίσου σημαντικά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για όνομα του Θεού. Δεν υπάρχουν αυτά και δεν είμαι ο αρμόδιος υπουργός να τα πει, αλλά έχετε ακούσει και τις τοποθετήσεις, που έχει κάνει ο Υπουργός Εξωτερικών και οι υπόλοιποι αρμόδιοι Υπουργοί. Έχουμε δει και κινήσεις από τα Σκόπια, που είναι σε μία κατεύθυνση, αν μη τι άλλο, άμβλυνσης έστω και σε συμβολικό επίπεδο ή σημειολογικό επίπεδο, αυτών, που προκαλούν τον ελληνικό λαό και τις εθνικές μας θέσεις. Αυτά δεν είναι αποδεκτά ή σεβαστά ή να μην τα βλέπει κάποιος, γιατί θέλει να εκμεταλλευτεί όλη αυτή την ιστορία, να συνεχίζει να την εκμεταλλεύεται.
Πρέπει κύριε Πλάκα, κατά τη γνώμη μου, επιτέλους τα Βαλκάνια, να αποκτήσουν οι λαοί των Βαλκανίων και οι χώρες των Βαλκανίων. τις σχέσεις που έχουν και οι χώρες της κεντρικής Ευρώπης. Και στην Κεντρική Ευρώπη υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ διαφόρων λαών που υπάρχουν εκεί. Όταν πηγαίνεις από τη μία χώρα στην άλλη δεν καταλαβαίνεις καν ότι περνάς τα σύνορα. Και αυτό έχει οδηγήσει, στο να μην υπάρχουν τα προβλήματα και η υπανάπτυξη που υπάρχει στα Βαλκάνια για πάρα πολλές δεκαετίες. Καλό θα είναι να το υιοθετήσουμε αυτό ως μοντέλο.
- Για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τα σιδηροδρομικά έργα τα εμπορευματικά κέντρα και την ανάπτυξη του δικτύου Συνδυασμένων Μεταφορών στη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Β. Ελλάδα
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συζητούμε ήδη 15 λεπτά, ρίξαμε μία ματιά στα κεντρικά ζητήματα. Υπάρχουν βέβαια πολλά ακόμη και τα ελληνοτουρκικά, Αλλά θέλω να κρατήσουμε χρόνος για να δούμε εδώ τα τοπικά μας κύριε Σπίρτζη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για να δούμε τα τοπικά μας. Θέλουμε να κάνουμε μία γρήγορη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τη Δυτική Ευρώπη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήταν το πρώτο μου θέμα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Διότι κυρώθηκε η σύμβαση στη Βουλή την Πέμπτη, για την παραχώρηση του 67% του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, αλλά δεν αρκεί αυτό. Είναι ένα μεγάλο αναπτυξιακό βήμα αλλά θέλει το κέντρο logistics, τα οποία παρακολουθείται, θέλει τα δίκτυα. Εκεί τι γίνεται λοιπόν;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και για να το συνδέσουμε με το προηγούμενο θέμα: Γιατί θέλουμε το κέντρο Logistics γιατί και θέλουμε να συνδεθεί σιδηροδρομικά και οδικά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Με ποιον θα συνδεθεί με τον Πειραιά; Με την κεντρική Ευρώπη. Πώς θα συνδεθεί με την κεντρική Ευρώπη και θα αναπτύξουμε αν θέλετε εκείνη, την ανταγωνιστική υπεροχή της δικής μας χώρας στις συνδυασμένες μεταφορές αν δεν λύσουμε προβλήματα με τις γείτονες χώρες. Από τα Σκόπια θα περάσει αυτή η γραμμή και από τη Σερβία. Πρέπει λοιπόν, με αυτούς τους λαούς, να πάμε σε μία άλλη λογική από αυτή που έχουμε; Και το κλείσαμε και πρέπει να δούμε τώρα τι γίνεται με τα έργα. Το λιμάνι και η σύμβαση του λιμανιού προβλέπει συγκεκριμένες δράσεις για την κοινωνία της Θεσσαλονίκης όπως είναι αυτή του πρώτου προβλήτα, του Μουσείου και πολλά άλλα. Και προφανώς, πρέπει αυτό το λιμάνι για να παίξει το ρόλο του, που έχει να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο, να συνδεθεί σιδηροδρομικά και να έχει ένα μεγάλο εμπορευματικό κέντρο σαν το λιμάνι του Πειραιά. Γνωρίζετε ότι μετά από 15 χρόνια στην Αθήνα ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για το Θριάσιο. Είχαμε και την απάντηση από το Ελεγκτικό Συνέδριο οπότε πάρα πολύ σύντομα και σύμβαση για το Θριάσιο θα πάει στη Βουλή και μέσα στο χρόνο, βεβαίως θα γίνει και ο διαγωνισμός για το Γκόνου στην ίδια λογική. Και μένει, -γιατί δεν είναι μόνο η Θεσσαλονίκη, όπως Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα, η Βόρειος Ελλάδα δεν είναι μόνο η Θεσσαλονίκη- μένει να φτιάξουμε και να προετοιμάσουμε τους διαγωνισμούς για τα εμπορευματικά κέντρα για το νέο λιμάνι της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, του Βόλου, της ενδοχώρας της Θεσσαλίας στη Λάρισα, της Πάτρας, που και εκεί είναι πολύ σημαντικό να έχουμε αναγκαίες υποδομές εμπορευματικών κέντρων, για να μπορούμε σαν χώρα να πούμε, ότι ναι, η Ελλάδα είναι μία χώρα που έχει ένα σύγχρονο σύστημα συνδυασμένων μεταφορών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Μέσα στο χρόνο επομένως περιμένουμε το διαγωνισμό . Άρα από το 19 να υπολογίζουμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Και στη συνέχεια θα γίνουν πάλι μέσα στη χρονιά οι αναγκαίες ενέργειες για να έχουμε τη σύνδεση και τη σιδηροδρομική και την οδική και με τους φορείς και με το λιμάνι των Οργανισμών που έχουν αναλάβει να το κάνουν δηλαδή της Εγνατίας και της ΕΡΓΟΣΕ.
- Για τον ΟΑΣΘ και τη Αστικές Συγκοινωνίες
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ΟΑΣΘ κυρία Υπουργέ έξι μήνες συμπληρώνονται από την απόφαση για την κρατικοποίηση ή αποϊδιωτικοποίηση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προτιμώ το δεύτερο, (όρο) και να σας πω το γιατί
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το λέω έτσι για να συνεννοηθούμε αλλά ας μη μείνουμε σε αυτό. Άλλο είναι το ζητούμενο
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ποιο είναι το ζητούμενο
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να μου απαντήσετε με το χέρι στην καρδιά αν έξι μήνες μετά, ικανός χρόνος, είσαστε ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες που παρέχει ο νέος οργανισμός στον πολίτη της Θεσσαλονίκης ή αν περιμένατε κάτι παραπάνω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας απαντήσω ειλικρινά. Όχι δεν περίμενα κάτι παραπάνω. Περίμενα κάτι πολύ χειρότερο. Και περίμενα κάτι πολύ χειρότερο, γιατί ένας οργανισμός που είχε κάποιες πολύ κακές συνήθειες, έπρεπε και πρέπει να μπει σε μία λογική. Η επιλογή που κάναμε για τις αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης δεν ήταν η λογική της Αθήνας. Δεν ήταν λογική ενός κρατικού οργανισμού που διοικείται από την εκάστοτε κυβέρνηση ή από τις διοικήσεις που βάζει η εκάστοτε κυβέρνηση και προχωράει. Ήτανε μία άλλη λογική, του να συμμετέχουν οι φορείς της πόλης στη διοίκηση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει όλοι, οι Δήμοι, η Περιφέρεια και οι φορείς της πόλης που εκπροσωπούνται στα διοικητικά συμβούλια, άρα το διοικούν κιόλας, οι εργαζόμενοι και όσοι έχουν ορισθεί από την κυβέρνηση, να βρουν ένα βηματισμό και διαδικασίες άλλης λογικής και άλλου είδους από αυτούς που υπήρχαν περίπου από 60 χρόνια. Τι σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει ότι δε φτάνουν οι πολιτικές ή κοινωνικές ενέργειες, δε φτάνει οι άνεργοι να μετακινούνται δωρεάν, δε φτάνει να μη κρατάμε παραπάνω χρήματα από τον πολίτη μέσα στο λεωφορείο και πολλά άλλα που έχουν γίνει. Σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι και η διοίκηση του ΟΑΣΘ πρέπει να κάνουν τις απαραίτητες διαδικασίες, να νομοθετήσουν εσωτερικά τις απαραίτητες διαδικασίες για να είναι νόμιμες. Άρα να γίνονται διαγωνισμοί προμηθειών, που δεν γίνονταν όπως έπρεπε, να γίνονται δομές π.χ. για τα ηλεκτρονικά συστήματα του ΟΑΣΘ που δεν υπήρχαν ούτε κωδικοί, αλλά υπήρχαν επτά συμβάσεις συγκεκριμένης εταιρείας… Να γίνονται διαγωνισμοί για τις κτιριακές εγκαταστάσεις ή το αμαξοστάσιο του οργανισμού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί όλα αυτά; Βάζετε πολύ μεγάλο ζήτημα στο θέμα της διαφάνειας και αυτό χτυπάτε σε σχέση και με το παρελθόν και για αυτό προχωρήσατε στις πολιτικές κινήσεις που προχωρήσατε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι μόνο. Το θέμα της διαφάνειας ξέρετε…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένα από αυτά τέλος πάντων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το θέμα της διαφάνειας δεν μπαίνει μόνο στο Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης. Μπαίνει και στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας. Ας είναι κρατικές. Αυτό τι σημαίνει; Ότι πρέπει να πάμε σε μία άλλη λογική στο πώς λειτουργούν οι αστικές συγκοινωνίες και γενικότερα οι αστικές μεταφορές. Δεν μπορεί να περιθάλπονται αν θέλετε ομάδες συμφερόντων μέσα από αυτούς τους οργανισμούς, ή κομματικοί στρατοί, ή στρατοί συγκεκριμένων πολιτικών, εις βάρος ποιου πράγματος; Εις βάρος της καθημερινότητας του πολίτη…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτά κύριε Σπίρτζη τα έχουμε πει πολλές φορές στο παρελθόν…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν τα έχουμε πει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: και εσείς τα έχετε αναδείξει, τα έχετε καυτηριάσει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και για αυτό και πυροβολούμαστε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να δούμε λίγο μπροστά στο τι θα κάνετε εσείς. Το ερώτημα μου, το οποίο δεν μπόρεσα να ολοκληρώσω ήταν γιατί δεν μπαίνουν όλες αυτές οι αποφάσεις και στη Διαύγεια;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βέβαια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μπούνε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Για να μπορέσει ένας Οργανισμός να ανεβάσει στη Διαύγεια τις αποφάσεις του, χρειάζεται κάποιες διαδικασίες πολύ συγκεκριμένες. Χρειάζονται κάποιοι υπάλληλοι να διαπιστευτούν στο σύστημα της Διαύγειας. Το απάντησα και στη Βουλή αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μου λέτε οσονούπω θα μπει τέλος πάντων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα μπει. Όχι μόνο θα αναρτώνται οι αποφάσεις, θα αναρτηθούν και όλες οι αποφάσεις από τον Αύγουστο που έγινε η αποιδιωτικοποίηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Που έγινε η νέα διοίκηση τέλος πάντων…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έστω και εκ των υστέρων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και αυτό είναι σημαντικό. Ένα ζήτημα που θέτουν οι επιβάτες είναι ότι είναι λίγα τα λεωφορεία, καθυστερούν και περιμένει πολύς κόσμος, πολλή ώρα στη στάση. Άρα γίνονται σαρδέλες μέσα στα λεωφορεία και τα λοιπά. Επιτρέψτε μου το ερώτημα. Άκουγα τον κύριο Παναγιωτίδη σε δηλώσεις του χθες, οποίος είπε έχω 80%, 90% πληρότητα στις αποθήκες, άρα έχουμε σε ικανοποιητικό βαθμό ανταλλακτικά, αλλά δεν έχω τεχνίτες. Θα δώσετε το O.k για να γίνουν προσλήψεις σε τεχνίτες στον ΟΑΣΘ; Και δεύτερον θα δώσετε το Ok για να προχωρήσει η ρύθμιση για την παράταση ζωής των λεωφορείων στα 23 χρόνια που θα βγάλει ακόμη μερικά στους δρόμους;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να ξεκινήσουμε από το 3ο , που είναι και το πιο εύκολο. Υπάρχει η ρύθμιση αυτή, μέσα στο σχέδιο Νόμου των μεταφορών που έχει πάει ήδη στη Βουλή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για την παράταση ζωής λέτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Αυτό είναι ένα νομικό θέμα που πρέπει να λυθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα θα βγάλει κάποια λεωφορεία περισσότερα στους δρόμους, άρα θα δώσει μια μικρή ανάσα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάμε τώρα στο ουσιαστικό πρόβλημα. Φτάνουν τα λεωφορεία; δεν φτάνουν τα λεωφορεία αυτά. Τα λεωφορεία σύμφωνα με τον σχεδιασμό που έχει γίνει πριν από πάρα πολλά χρόνια, έπρεπε να είναι 520. Δεν υπήρχαν ποτέ. Υπήρχε και υπάρχει ένα πρόβλημα πολύ συγκεκριμένο, σε σχέση με την ενημέρωση των πολιτών, ποια δρομολόγια πρέπει να γίνουν, ποια γίνονται, ποια είναι προγραμματισμένα να γίνουν, πότε φτάνει το λεωφορείο σε κάποια στάση, για να μην περιμένουν όπως περίμεναν πριν δεκαετίες οι συμπολίτες μας. Αυτά όμως κύριε Πλάκα, έχουν να κάνουν με το σύστημα Τηλεματικής. Το ξέρετε ότι μέχρι και πριν από λίγες εβδομάδες ο ΟΑΣΘ δεν είχε έναν υπάλληλο που να έχει τους κωδικούς της Τηλεματικής; Το ξέρετε. Δεν υπήρχε λοιπόν ένας δικός του μηχανισμός να λειτουργήσει το σύστημα. Ποιος οργανισμός έπρεπε να έχει αυτό το σύστημα; Όχι ο ιδιώτης του ΟΑΣΘ. Ούτε ο ΟΑΣΘ αν θέλετε. Ο ΟΣΕΘ θα έπρεπε να έχει αυτό το σύστημα. Και εκεί θα πάει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα γίνουν προσλήψεις; Μπορούν να γίνουν προσλήψεις; Μπορεί να βρεθεί ο τρόπος να γίνουν προσλήψεις, όπως ζητάει και η διοίκηση του Οργανισμού, ώστε να βγάλει περισσότερα λεωφορεία στους δρόμους;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μπορούν να γίνουν προσλήψεις; Η ερώτηση που έχω να σας κάνω είναι άλλη: Πρέπει να γίνουν προσλήψεις;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για να το ζητάει η διοίκηση του οργανισμού φαντάζομαι πως ναι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η διοίκηση του οργανισμού έχει συγκεκριμένες ανάγκες και το ζητάει, αλλά η κυβέρνηση έχει την ευθύνη για έναν συνολικό σχεδιασμό στις αστικές συγκοινωνίες. Πρέπει να υπάρχουν λοιπόν άνθρωποι οι οποίοι θα συντηρούν τα λεωφορεία, για όνομα του Θεού. Πρέπει να υπάρχει επάρκεια ανταλλακτικών. Συμφωνούμε σε αυτό όλοι. Προφανώς πρέπει να υπάρχει διαφάνεια. Προφανώς έχουμε την εμπειρία από τις Δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες της Αθήνας, που δε συνέβαιναν αυτά, πού συγκεκριμένα κόμματα του παλαιοκομματισμού έφτιαξαν κομματικούς μηχανισμούς, που τα τελευταία χρόνια δεν επέτρεπαν την επισκευή το λεωφορείων. Ξέρετε τις εκθέσεις που υπάρχουν. Τα λάθη λοιπόν που έγιναν στην Αθήνα δεν θα αναπαραχθούν στη Θεσσαλονίκη. Θα διορθωθούν και της Αθήνας. Η πρόταση λοιπόν που θα παρουσιαστεί τον επόμενο καιρό, – δεν είμαστε έτοιμοι για άλλους λόγους, τεχνικούς περισσότερο, και για λόγους χρόνου – , είναι πως συνδέουμε την προμήθεια των νέων λεωφορείων και τη συντήρησή τους με μία εκπληκτική βιομηχανία που φυτοζωεί και που εκκαθαρίζεται και που δε θέλουμε να κλείσει και λέγεται ΕΛΒΟ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα ουσιαστικά θέλετε να γίνει μία ανάθεση του έργου επισκευής και συντήρησης στην ΕΛΒΟ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δε θα γίνει ανάθεση, θα γίνει διαγωνισμός κανονικός, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Αλλά δεν είναι δυνατόν η χώρα να κινείται στη λογική του χθες. Δεν είναι δυνατόν να αγοράζουμε λεωφορεία -και χρειαζόμαστε περίπου 2.000 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη- και να μην έχουμε παραγωγική δομή στη χώρα μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή ο χρόνος μας τελειώνει. Κύριε Σπίρτζη θέλω να σας βάλω ένα ακόμη ερώτημα για τον ΟΑΣΘ και να πούμε και μία κουβέντα για το μέτρο. Στην ενημέρωση που έγινε στο Δημοτικό Συμβούλιο παρουσιάστηκαν από τη διοίκηση κάποια στοιχεία του πενταμήνου και σύγκριση με το προηγούμενο. Ένα από αυτά ήταν ότι τα έσοδα από τα εισιτήρια έχουν μειωθεί κατά 13,5% και τα έσοδα από τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών κατά 18,4% σε αυτό το πεντάμηνο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι λογικό κυρία Πλάκα;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί είναι λογικό να μειώνονται τα έσοδα από τα εισιτήρια όταν η χρήση δεν προκύπτει ότι έχει μειωθεί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί αν δεν σας διαφεύγει, πριν υπήρχαν κάποιοι άνεργοι που πλήρωναν, στον εκπληκτικό… ΟΑΣΘ και τώρα οι άνεργοι δεν πληρώνουνε. Νόμιμα δεν πληρώνουν, όχι παραβατικά. Επομένως είναι απόλυτα λογικό. Θεωρώ όμως ότι τέτοιου είδους ζητήματα όταν μιλάτε για εισιτηριοδιαφυγή, το έχω πει και στην Αθήνα, εγώ δεν πιστεύω ότι οι Έλληνες δεν κόβουν το εισιτήριό τους ή είναι τέλος πάντων πολύ μικρό το ποσοστό. Ήταν περισσότερα τα προβλήματα με τα πλαστά εισιτήρια, τις πλαστές κάρτες. Αυτά θα λυθούν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λέτε και λόγω νοοτροπίας δηλαδή;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και λόγω νοοτροπίας ναι. Θεωρώ ότι αυτά τα ζητήματα θα λυθούν με το ηλεκτρονικό εισιτήριο και στη Θεσσαλονίκη, που έχει δρομολογηθεί ήδη και που θα διευκολύνει τις μετακινήσεις όλων των Ελλήνων στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, της Αθήνας, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στα αστικά ΚΤΕΛ, παντού.
- Για την Ημερίδα που πραγματοποιήθηκε σήμερα στη Θεσσαλονίκη «Και μετρό και αρχαία», για την αξιοποίηση των αρχαιολογικών ευρημάτων στους σταθμούς Ελευθερίου Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας και για την κατασκευαστική πρόοδο των έργων του μετρό και τις νέες επεκτάσεις του που μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βρίσκεστε στη Θεσσαλονίκη με αφορμή και μία Ημερίδα, αναφορικά με τη συνύπαρξη Μετρό και Αρχαίων που είναι εκπληκτικά όσα έχουν βρεθεί στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ελευθερίου Βενιζέλου. Επειδή βρισκόμαστε στη Θεσσαλονίκη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Λένε κάποιοι ότι γίνεται μία προσπάθεια επικοινωνιακής εκμετάλλευσης, δεν θέλω να μείνουμε σε αυτό. Θέλω όμως να μου πείτε, επειδή αυτοί οι δύο σταθμοί είναι αυτοί που δημιούργησαν τα μεγαλύτερα προβλήματα, υπάρχει ένας σχεδιασμός ώστε όταν το 2020 παραδοθεί το κομμάτι του Μετρό από το Σιντριβάνι μέχρι και τη Νέα Ελβετία της βασικής γραμμής, ενδεχομένως και της Καλαμαριάς η πρώτη επέκταση, να μπορέσει έτσι να κάνει ένα πέρασμα και να φτάνει μέχρι το σιδηροδρομικό σταθμό; Υπάρχει μία τέτοια σκέψη..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι υπάρχει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι σε κάποια ωριμότητα; Θέλετε να μας πείτε κάποια πράγματα για αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει αλλά εγώ δεν θέλω να αφήσω κάτι αναπάντητο κύριε Πλάκα. Γιατί να εκμεταλλευτούμε επικοινωνιακά το Μετρό;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για τα αρχαία υπάρχει μομφή…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και για τα αρχαία και για τα νέα λέω εγώ. Γιατί να το εκμεταλλευτούμε επικοινωνιακά; Υπάρχει ένας πολίτης της Θεσσαλονίκης εκτός ίσως,- ένας πρώην Γενικός Γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας που δεν έχει δει τι έχει γίνει στο Μετρό από αυτή την κυβέρνηση στη Θεσσαλονίκη-… Πραγματικά δηλαδή αναρωτιέμαι. Ποια επικοινωνιακή εκμετάλλευση; Το θέμα είναι ότι τα ευρήματα των αρχαίων τα έχουμε χρυσοπληρώσει και έχουν αναδειχθεί. Τα έχει χρυσοπληρώσει ο ελληνικός λαός, γιατί τα έργα όπως έχουμε πει, δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση και σε κανέναν Υπουργό. Αυτά πρέπει να αναδειχθούν. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης τελειώνει. Ο σχεδιασμός που έχουμε, είναι, στους σταθμούς που ολοκληρώνονται, να γίνουν σε ειδικά προθέματα με την ευθύνη του Υπουργείου Πολιτισμού και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, να γίνει μία έκθεση, ώστε οι πολίτες που πλήρωσαν αυτό το έργο να δουν τι βρέθηκε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και σε αυτό το σημείο συγκεκριμένα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και σε αυτό το σημείο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει η σκέψη να γίνει και μουσείο μετρό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως υπάρχει η σκέψη
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Που να εκτεθούν έτσι ευρήματα αρχαιολογικά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχει ωριμάσει αυτό ή είναι απλά ως σκέψη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν είναι σκέψη. Είναι απόφαση. Μένει να δούμε που θα γίνει. Αν θα φιλοξενηθεί σε κάποιο μουσείο του Υπουργείου Πολιτισμού. Είναι βέβαιο όμως σε συνεργασία με την Υπουργό Πολιτισμού και με τη Γενική Γραμματέα Πολιτισμού, ότι και θα εκτεθούν, για να παρουσιαστούν στους σταθμούς της Θεσσαλονίκης. Και έκδοση θα γίνει, που να παρουσιάζουν οι αρχαιολόγοι την δουλειά τους όλα αυτά τα χρόνια…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και την ιστορική σημαντικότητα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Και είναι και δεδομένο, ότι οι πρόδρομες εργασίες στους σταθμούς της επέκτασης του μετρό προς τις Δυτικές Συνοικίες της Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είχατε πει ότι μέσα στο 2018 θα ξεκινήσουν.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα ξεκινήσουν μέσα στο 2018.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είμαστε πιο ώριμοι, να πούμε πιο συγκεκριμένα αναφορικά με αυτό. Ξέρετε και τι πληθυσμιακή έκρηξη έχουν οι Δυτικές συνοικίες και πόση ανάγκη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κύριε Πλάκα, μ΄ αρέσει γιατί έχετε πληροφορίες μέσα από το Μετρό, μάλλον. Οπότε οι πρόδρομες εργασίες, οι διαγωνισμοί, θα ξεκινήσουν πολύ νωρίτερα από αυτό που είχαμε προγραμματίσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω επίσης πριν κλείσουμε να επιμείνω και στο προηγούμενο ερώτημα, αν μπορεί, ξέρω ότι υπήρχε σκέψη, οι σταθμοί Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, που ούτως ή άλλως δεν θα είναι έτοιμοι να λειτουργήσουν, να παρακαμφθούν κατά κάποιο τρόπο, να διέρχεται ο συρμός, αλλά να φτάνει στον σιδηροδρομικό σταθμό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι συνάδελφοι μηχανικοί ψάχνουν να βρουν λύση και είναι σε καλό τεχνικό επίπεδο, αλλά είναι δουλειά τους να το παρουσιάσουν, πως μπορεί να οδεύει ο συρμός και να περνάει από αυτούς τους σταθμούς, χωρίς να διακοπούν οι εργασίες και χωρίς να έχουν παραδοθεί οι σταθμοί, προκειμένου και στη δοκιμαστική λειτουργία. αλλά και στην κανονική λειτουργία, οι σταθμοί μετά τη Βενιζέλου να λειτουργήσουν κανονικά και να εξυπηρετήσουν τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Είμαι βέβαιος ότι έχουμε καλούς μηχανικούς. Θα τα καταφέρουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι αισιόδοξο αυτό το μήνυμα, γιατί φαίνεται πως προς τα εκεί οδεύουμε. Το λέω εγώ, δεν το λέτε εσείς κ. Σπίρτζη. Είναι και πολλά άλλα αυτά που θα ήθελα να συζητήσουμε, αλλά επειδή πάντα είστε θετικός στα αιτήματα για συνεντεύξεις και της TV100, θα τα πούμε την επόμενη φορά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όποτε θέλετε. Σας ευχαριστώ πολύ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας ευχαριστώ πολύ κ. Υπουργέ για τη συζήτηση.