H συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στο CNN Greece και την δημοσιογράφο, Ελένη Καραμαγκάλη.
– Για την υπερψήφιση του νομοσχεδίου και την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, σας ευχαριστούμε που μας δεχτήκατε στο γραφείο σας, για αυτή τη συνέντευξη. Το πολυνομοσχέδιο υπερψηφίστηκε και μάλιστα με την προσθήκη της κυρίας Μεγαλοοικονόμου. Τι σημαίνει αυτό για την Κυβέρνηση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό διαψεύδει τους ισχυρισμούς της αξιωματικής αντιπολίτευσης και του Προέδρου της ότι η κυβέρνηση περνάει κρίση, ότι η κυβέρνηση δεν είναι ομογενοποιημένη. Έχουμε διεύρυνση της κυβερνητικής πλειοψηφίας και σε δύσκολες στιγμές. Αυτό σημαίνει ότι τόσο οι βουλευτές, που στηρίζουν την Κυβέρνηση, όσο και ο ελληνικός λαός, η ελληνική κοινωνία, είναι πεισμένοι για την προσπάθεια που κάνει η Κυβέρνηση, για το παρά πέντε της εξόδου της χώρας και του ελληνικού λαού, από τα μνημόνια που μας έβαλαν συγκεκριμένοι και ότι δίνουμε όλοι μαζί, με την κοινωνία τη μάχη, για να σταθεί η χώρα και ο ελληνικός λαός στα δικά τους πόδια, να πάμε σε εποχές ανάπτυξης, σε εποχές δίκαιης ανάπτυξης, κοινωνικής δικαιοσύνης και οικοδόμησης του κράτους δικαίου και του κοινωνικού κράτους, του εργασιακού θεσμικού πλαισίου. Όλων αυτών που χάσαμε τα προηγούμενα χρόνια.
– Για το Σκοπιανό και τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να πάμε στο Σκοπιανό. Γιατί τόση σπουδή για την επίλυση αυτού του ζητήματος; Είναι το ένα ερώτημα. Και το δεύτερο: Αν σας ανησυχεί η στάση των ΑΝΕΛ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι. Η στάση των ΑΝΕΛ δεν με ανησυχεί και είναι προφανές ότι το θέμα των Σκοπίων και όχι μόνο το θέμα των Σκοπίων, αλλά και όλα τα θέματα, που έχουμε με τις γείτονες χώρες, πρέπει να διευθετηθούν. Η χώρα μας και η περιοχή μας γενικότερα, δεν μπορεί να συνεχίσει να είναι σε εποχές Ψυχρού Πολέμου. Δεν μπορεί να αναπτυχθούμε και να έχουμε τις κακές συνήθειες που έρχονται από το παρελθόν και τους κακούς όρους που έρχονται από το παρελθόν, να ακολουθούν τα Βαλκάνια. Δεν μπορείς να φεύγεις από τη μία χώρα στην άλλη στην Κεντρική Ευρώπη και να μην καταλαβαίνεις ότι περνάς τα σύνορα. Οι οικονομικές και παραγωγικές δομές να διαπερνούν τα σύνορα της μιας χώρας και της άλλης και εμείς να έχουμε περιοχές που είναι ξεχασμένες, εγκαταλειμμένες, γιατί είναι στα σύνορα με τις χώρες που έχουμε στα βόρεια σύνορά μας ή το ίδιο με τις χώρες που έχουμε ανατολικά. Πρέπει, διατηρώντας προφανώς και τις εθνικές γραμμές μας και τις διεθνείς συνθήκες σεβόμενοι, να επιλύσουμε τις όποιες διαφορές υπάρχουν, με αμοιβαίες υποχωρήσεις και με συνεννόηση.
Πιστεύω ότι υπάρχει διάθεση και από την πλευρά των Σκοπίων και αυτά βήμα-βήμα χτίζονται, σε μία συμφωνία όταν είναι να επιλυθούν κάποια τέτοια ζητήματα. Είναι πιστεύω αναγκαιότητα, αν θέλουμε η Ελλάδα να παίξει ένα κρίσιμο ρόλο και να πάμε σε άλλες εποχές, σε εποχές που αναπτύσσουμε παραγωγικές δομές, απαιτείται να υπάρχει η διασύνδεση και η συνεργασία σε παραγωγικές στρατηγικές δομές, με τις χώρες που είναι στην ενδοχώρα των Βαλκανίων.
Αυτό δεν μπορεί να γίνει με ανοιχτά τέτοια θέματα. Θέλουμε να διασυνδεθεί η Θεσσαλονίκη με την Σερβία, με τα Σκόπια και την Σερβία και να συνεχιστούν οι δρόμοι για την Κεντρική Ευρώπη και οι σιδηροδρομικοί και οι οδικές υποδομές. Θέλουμε να συνδεθούν τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδας με τον Εύξεινο Πόντο, για να συνεχιστεί η προσπάθεια και η συζήτηση που γίνεται για την Παρευξείνια σύνδεση και την σιδηροδρομική και την ακτοπλοϊκή και την οδική.
Αυτά δεν μπορούν να γίνουν όταν έχουμε τόσα πολλά ανοιχτά μέτωπα και στα Βαλκάνια και στην ευρύτερη περιοχή. Άρα πολύ καλά κάνουμε και προσπαθούμε να επιλύσουμε τέτοιου είδους ζητήματα. Πολύ καλά κάνουμε και επισπεύδουμε να λυθούν τέτοια θέματα, εφόσον βέβαια και από την πλευρά των Σκοπίων εγκαταλειφθούν ακραίες φωνές, που είχαν αναπτυχθεί στο παρελθόν. Δεν νομίζω ότι δεν μπορούμε να παίξουμε έναν κυρίαρχο ρόλο στα Βαλκάνια αν διατηρήσουμε τέτοια προβλήματα ανοιχτά. Αν δεν έχουμε ένα στρατηγικό σχεδιασμό για τη χώρα μας και το ρόλο που πρέπει να παίξει στα Βαλκάνια, το ρόλο που καλείται να παίξει στη Βόρεια Αφρική ή σχέσεις που έχουμε με χώρες που έχουμε με χώρες της Μέσης Ανατολής, για να μπορέσουμε και εμείς, όπως έχουν κάνει οι χώρες της κεντρικής Ευρώπη, να πατήσουμε στα δικά μας πόδια, να παράξουμε πλούτο, προϊόντα, συστήματα. Αλλά για να γίνει αυτό πρέπει να σταθεροποιηθεί η περιοχή, να μην έχουμε τις διενέξεις που έχουμε σήμερα.
Πώς θα έχουμε μία σύγχρονη σιδηροδρομική σύνδεση με τα δυτικά Βαλκάνια, με την κεντρική Ευρώπη, με τις χώρες του Ευξείνου Πόντου, με τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Πώς θα παρακάμψουμε το πολύ φορτωμένα, σε συνδυασμένες μεταφορές Δαρδανέλια, αν δεν επιλυθούν ζητήματα σαν και αυτά που συζητήσαμε λίγο πριν. Πώς θα επεκτείνουμε αν θέλετε τις δραστηριότητές μας και θα έχουμε πολύ μεγάλο ρόλο στις συνδυασμένες μεταφορές, αν δεν έχουμε πολύ στενές και παραγωγικές σχέσεις με την Αίγυπτο και δεν αξιοποιήσουμε τα πλεονεκτήματα, που μας δίνει η διάνοιξη του Καναλιού του Σουέζ. Πως θα έχουμε – αν θέλετε – καλύτερη πρόσβαση και στον Αραβικό Κόσμο, αν δεν προσπαθήσουμε και δεν παίξουμε τον δικό μας ρόλο, για να αμβλυνθούν οι διαφορές μεταξύ του Ισραήλ και της Παλαιστίνης. Άρα τα θέματα που σχετίζονται με το Υπουργείο είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με το βελτιωθούν αυτές οι σχέσεις και να παίξουμε τον δικό μας ρόλο, όπως και οι μεταφορές ή οι υποδομές να παίξουν τον δικό τους ρόλο, στο να δημιουργήσουμε εκείνες τις προϋποθέσεις και τις προσδοκίες, για να αναζητούν λύσεις όλα τα μέρη.
– Για το ηλεκτρονικό εισιτήριο
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ηλεκτρονικό εισιτήριο. Τώρα και μέσω υπολογιστή. Γιατί δεν έγινε αυτό νωρίτερα ώστε να αποφευχθεί όλη αυτή η ταλαιπωρία του κόσμου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νωρίτερα δεν επέτρεψαν οι δύο γνωμοδοτήσεις της αρχής προστασίας προσωπικών δεδομένων. Επανήλθαμε με μία στενή συνεργασία και με μεγάλη ευπρέπεια του σημερινού προέδρου της αρχής του πρώην προέδρου του ΣτΕ του κ. Μενουδάκου, προς τιμήν του. Είχαμε μία αν θέλετε πιο ευρεία αν θέλετε γνωμοδότηση της αρχής προσωπικών δεδομένων και επετράπη να μπορεί ένας πολίτης να κάνει την αίτησή του ηλεκτρονικά, να διαφυλάσσονται τα προσωπικά του δεδομένα, για να μην γίνονται όπως γίνονται από άλλους ιδιωτικούς φορείς όπως είναι οι τράπεζες ή τα ιδιωτικά ταχυδρομεία φέιγ βολάν στην αγορά. Δεν υπάρχει τέτοιο θέμα και να μπορεί ο πολίτης να λαμβάνει την προσωποποιημένη κάρτα στο σπίτι του από τον ΟΑΣΑ. Θεωρώ ότι μπορούσαμε να είχαμε αποφύγει αυτή την ταλαιπωρία του κόσμου. Μπορούσαμε να την είχαμε αποφύγει αν το χρονοδιάγραμμα, όχι μόνο αν είχαμε άλλη γνωμοδότηση και είχαμε αυτή την εφαρμογή από την πρώτη στιγμή, αλλά αν το χρονοδιάγραμμα δεν είχε παραβιαστεί σε τόσο μεγάλο χρόνο και υπήρχε μία θέληση και καλή προετοιμασία από όλες τις πλευρές για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Όμως είναι κάτι που δεν ίσχυε. Ήταν πολλά τα συμφέροντα και οι πλευρές που δεν ήθελαν την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου για πάρα πολλούς λόγους. Και ένας από τους λόγους είναι ότι σταμάτησαν με την μερική εφαρμογή του το να διακινούνται εκατομμύρια πλαστές κάρτες και εκατομμύρια πλαστά εισιτήρια. Θα σας πω ένα νούμερο. Ο ΟΑΣΑ κάθε μήνα πουλούσε περίπου 250.000 κατά μέσο όρο μηνιαίες κάρτες και σήμερα έχουν εκδοθεί 400.000 προσωποποιημένες κάρτες. Αυτό από μόνο του λέει πολλά. Ακούμε από συγκεκριμένα ΜΜΜ κριτική τον τελευταίο καιρό γιατί δεν κλείνουμε τις πόρτες. Τις πόρτες δεν τις κλείνουμε για πολλούς λόγους. Γιατί πάντα στην εφαρμογή τόσο μεγάλων συστημάτων που εξυπηρετούν 2,5 εκατομμύρια επιβάτες την ημέρα πρέπει να υπάρχει ένας χρόνος που συνηθίζουν οι πολίτες το σύστημα, το μαθαίνουν, ξέρουν πότε χτυπάνε το ηλεκτρονικό εισιτήριο και που, στην είσοδο και στην έξοδο, πότε χτυπάνε την κάρτα και που, πως επαναφορτίζουν την κάρτα ή αγοράζουν ηλεκτρονικά τα διάφορα προϊόντα και τις δυνατότητες που τους δίνει. Πρόσθετα όμως γιατί έχουμε να εκδώσουμε μέσα στον Ιανουάριο τις προσωποποιημένες κάρτες τόσο των ανέργων όσο και των συμπολιτών μας που είναι με ειδική αναπηρία. Άρα δεν έχουμε κανένα λόγο πριν ολοκληρωθούν αυτές οι δύο συνθήκες δηλαδή το να εκδοθούν οι κάρτες των ειδικών ομάδων και των ανέργων και να εκπαιδευτεί ο κόσμος, να μπούμε πάλι σε μία λογική και να μας βρίζουν τα ίδια μέσα γιατί δεν έχουμε ενημερώσει τους πολίτες, δεν έχει μάθει το σύστημα, δεν έχουν γίνει αυτά που πρέπει να γίνουν. Πιστεύω ότι μία δοκιμαστική περίοδος σαν κι αυτή που ζούμε, που διανύουμε τώρα είναι η καλύτερη, θα υπάρχει και ενημέρωση καλύτερη των πολιτών για τα πλεονεκτήματα και για τη χρήση αυτού του συστήματος και άρα από τον Φεβρουάριο μπορεί να ξεκινήσει με πλήρη λειτουργία και εφαρμογή το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Άρα θα κλείσουν οι μπάρες τέλος Φεβρουαρίου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μέσα στον Φεβρουάριο. Κοιτάξτε, υπάρχουν πολλά πλεονεκτήματα. Θα ακολουθήσει ο διαγωνισμός για το ηλεκτρονικό εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Από ότι ξέρω η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα εκδώσει συμβατά εισιτήρια και κάρτες με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, θα γίνει μία συνεννόηση με τα ΚΤΕΛ για το ίδιο και έχουμε συζητήσει και με την υπουργό πολιτισμού ώστε να είναι συμβατές και οι κάρτες και τα εισιτήρια στα μουσεία. Αυτό δίνει τη δυνατότητα ένας συμπολίτης μας σε οποιαδήποτε πόλη να έχει μία κάρτα από τα τοπικά ΚΤΕΛ ή από τον τοπικό οργανισμό αστικών συγκοινωνιών να μπορεί να πάει οπουδήποτε χρησιμοποιώντας την ίδια κάρτα, να έχουμε μία ευελιξία πακέτα αν θέλετε που περιλαμβάνουν και τον πολιτισμό και τις αστικές συγκοινωνίες και τις υπεραστικές συγκοινωνίες. Είναι μία άλλη εποχή για το χώρο των συγκοινωνιών και των μεταφορών και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που μέσα από αυτή τη λειτουργία παύει να υπάρχει λειτουργία των κυκλωμάτων του πλαστού που κάποιοι για δεκαετίες το άφησαν να ανθεί. Ενώ γνώριζαν πάρα πολύ καλά τι γινόταν
– Για τις σιδηροδρομικές μεταφορές
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε σχέση με τις σιδηροδρομικές γραμμές. Τι αλλάζει μέσα στο ’18. Πρόσφατα προαναγγείλατε και το Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 20 λεπτά. Τι άλλο έχουμε να περιμένουμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κατ’ αρχάς πριν πάμε στον Ιούνιο να πάμε στην 1η Φλεβάρη. Έχουν ολοκληρωθεί τα έργα και ξεκινάνε οι συρμοί απευθείας από τον Πειραιά μέχρι το αεροδρόμιο, από το Κιάτο μέχρι το αεροδρόμιο, από το Κιάτο μέχρι την Χαλκίδα και την Τιθορέα. Επομένως έχουμε στο λεκανοπέδιο και στις όμορες περιοχές ένα σύγχρονο σιδηρόδρομο, προαστιακό έχουμε συνηθίσει να τον λέμε, ηλεκτροκινούμενο, και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος θα μπορέσει να φύγει από τους δρόμους της Αθήνας, θα μπορέσουν οι τουρίστες μας από το λιμάνι του Πειραιά, οι δύο πύλες δηλαδή, της Αθήνας να συνδεθούν, το λιμάνι του Πειραιά και το αεροδρόμιο, το Ελ. Βενιζέλος, είναι πάρα πάρα πολύ σημαντικό. Ακολουθεί η ολοκλήρωση τον Ιούνιο των 50 χλμ. που μένουν για να ολοκληρωθεί το έργο Τιθορέα – Δομοκός, επομένως να έχουμε μία πλήρη, ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Στη συνέχεια μένει η λείανση των γραμμών και οι δοκιμές, άρα μέσα στο καλοκαίρι θα μπορούμε από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη να πηγαίνουμε σε 3 ώρες και 20 λεπτά. Η συνεννόηση που έχει γίνει με την ΕΕΣΤΥ, την εταιρία που συντηρεί το τροχαίο υλικό είναι να υπάρχει παντού Wi-fi, να υπάρχουν ειδικές θέσεις που θα μπορεί να δουλέψει κάποιος, άρα είναι πάρα πολύ δύσκολο πλέον να μην επιλέξει κάποιος τον σιδηρόδρομο για να πάει στη Θεσσαλονίκη, για να έρθει στην Αθήνα και να επιλέξει κάποιο άλλο μέσον. Είναι μία άλλη μέρα, μία άλλη εποχή για το πως θα μετακινούμαστε. Τον Ιούνιο θα είναι έτοιμη η ηλεκτροδοτούμενη γραμμή από τη Θεσσαλονίκη για τα Σκόπια και προχωράει πάρα πολύ καλά το έργο από το Κιάτο μέχρι το Αίγιο. Είναι σε εξέλιξη οι διαγωνισμοί από το Αίγιο μέχρι την Πάτρα και μένει το τελευταίο κομμάτι σε συνεννόηση τόσο με την περιφέρεια όσο και με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού, με τον Δήμο Πατρέων για να υπογειοποιήσουμε ένα μέρος της σιδηροδρομικής γραμμής και να φτάσει μέχρι το λιμάνι της Πάτρας. Πιστεύουμε ότι το μεγάλο στοίχημα για την Ελλάδα, για την αναβάθμιση της γεωπολιτικής μας θέσης αλλά και των δυνατοτήτων που έχουμε για τις συνδυασμένες μεταφορές και την παραγωγή είναι να προχωρήσουμε τη σύνδεση των λιμανιών της βορείου Ελλάδας με τα λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο, στη Μαύρη θάλασσα και της Ρουμανίας. Αυτό είναι, βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο, τέλος Φεβρουαρίου, αρχές Μαρτίου θα είναι έτοιμα οι γραφειοκρατικές διαδικασίες για να ιδρυθεί η κοινή εταιρία Ελλάδας – Βουλγαρίας και στη συνέχεια αυτή η εταιρία να ξεκινήσει τόσο την ωρίμανση του έργου όσο και την αναζήτηση της χρηματοδότησής του. Είναι κάτι που το θέλουν όλες οι μεγάλες δυνάμεις των συνδυασμένων μεταφορών, κάτι που το στηρίζει ο πρόεδρος Γιούνκερ και η επίτροπος μεταφορών η κυρία Μπουλτς. Πιστεύω ότι η χώρα μας πια θα πάρει τη θέση που της αξίζει στις συνδυασμένες μεταφορές αλλά και θα έχει και ένα πλήρες, σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο που έπρεπε να είναι το πρώτο που θα όφειλαν κάποιοι να έχουν ολοκληρώσει. Με την ευκαιρία είναι, αξίζει τον κόπο να πούμε, ότι το παλιό σιδηροδρομικό δίκτυο με τους νόμους που ίσχυαν πριν 2 και 3 χρόνια δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί. Με το νέο θεσμικό πλαίσιο που έχουμε πλέον μπορεί το παλιό σιδηροδρομικό δίκτυο να λειτουργήσει κανονικά, μπορούμε σε συνεργασία με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης να εντάξουμε τουριστικά δρομολόγια, τουριστικές γραμμές και μαζί με αυτές να εξυπηρετούνται και πολλές περιοχές της χώρας. Τέτοια δίκτυα έχουμε σε όλη την Πελοπόννησο, έχουμε στη Στερεά Ελλάδα που έχει και ιστορικά αξιοθέατα όπως είναι η γέφυρα του Γοργοπόταμου, όπως είναι η σιδηροδρομική γραμμή παλιά στα Τέμπη που πραγματικά μπορεί να είναι ένας πόλος έλξης τουριστών με μια φοβερή διαδρομή, άπειρου φυσικού κάλλους. Όλα αυτά δεν τα αφήνουμε στην τύχη τους, ούτε τα πετάμε σε κάποιους άλλους. Αυτή τη στιγμή εκπονούνται για πολλά από αυτά τα δρομολόγια μελέτες σκοπιμότητας, έχει γίνει συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου και θα αποτελέσουν μία άλλη εκδοχή του σιδηροδρόμου για την τουριστική ή την πολιτισμική ανάπτυξη αυτών των περιοχών που έχουμε αυτές τις γραμμές.
–
– Για την αλλαγή στον τρόπο εξέτασης για τα διπλώματα οδήγησης και το νέο σχέδιο νόμου για τις μεταφορές
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ όμως μέσα στο 2018, έχουμε και αλλαγές στον τρόπο εξέτασης για τα διπλώματα οδήγησης.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι ένα σχέδιο νόμου, που είναι σε επεξεργασία αυτή τη στιγμή. Είναι γνωστό σε όλους ότι στις υπηρεσίες που δίνονται εξετάσεις σε όλη την Ελλάδα για την άδεια οδήγησης δεν έχουμε τις καλύτερες συνθήκες. Δεν έχουμε τις διαφανέστερες συνθήκες. Γνωρίζουμε όλοι ότι υπάρχουν φαινόμενα χρηματισμού στην καλύτερη περίπτωση. Υπάρχουν καταγγελίες ότι κάποιες άδειες οδήγησης δεν έπρεπε να έχουν δοθεί. Το βέβαιο είναι ότι δεν έχουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε να έχουμε, δηλαδή πολίτες που να ξέρουν να οδηγούν, ή ένα σύστημα που θα λειτουργεί με αντικειμενικότητα και διαφάνεια. Δεν μπορούμε να κλείνουμε άλλο τα μάτια, και σαν κοινωνία και σαν Πολιτεία. Άρα θα πάμε σε μία άλλη λογική για τις εξετάσεις των αδειών οδήγησης. Σε αυτό χρειάζεται συστράτευση και των πολιτών. Πρέπει η πολιτεία να λάβει τα μέτρα, ένα άλλο θεσμικό πλαίσιο, άλλες διαδικασίες.
Πρέπει και οι πολίτες να μην ενδίδουν στα κυκλώματα και στους εξεταστές που είναι στη λογική που είναι σήμερα και αυτό θα το επιχειρήσουμε να το κάνουμε μαζί με την αλλαγή πάρα πολλών πραγμάτων στο χώρο των μεταφορών, της Οδικής Ασφάλειας, του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, των στρεβλώσεων που βρήκαμε. Πιστέψτε με είναι πολλές, πάρα πολλές. Σε κάθε γωνιά της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών βρίσκουμε γκρίζες ή μαύρες ζώνες και θεωρώ ότι στο σχέδιο, που σε μία εβδομάδα περίπου, θα συζητάμε στο ελληνικό κοινοβούλιο, θα αναδειχτούν όλα αυτά τα πράγματα και θα αναδειχθεί και ποιος έχει ευθύνες, γιατί δημιούργησαν τις γκρίζες ζώνες.
Να σας πω ένα παράδειγμα: Όταν έγιναν τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ στο υπουργείο υπήρχε σύστημα online επιτήρησης της δουλειάς των ιδιωτικών ΚΤΕΟ. Το σύστημα αυτό έκλεισε με υπουργική απόφαση. Αν δείχνει κάτι αυτό, εμείς δείχνουμε ότι είμαστε ακριβώς στον αντίποδα αυτής της λογικής και αυτής της πολιτικής. Το ίδιο ισχύει με τα ταξί. Το ίδιο ισχύει με τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Έχουμε καταγγελίες πολιτών που αγόρασαν μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και όταν πήγαν στην αντιπροσωπεία κανείς δεν μπορούσε να καταλάβει αν αυτό το αυτοκίνητο είναι μαϊμού, όπως λέμε, πλαστό και αυτοκίνητο ή όχι. Ξέρουμε τι γίνεται με τις εισαγωγές αυτοκινήτων και πως κάποιοι επιχειρούν να εισάγουν φθηνότερα αυτοκίνητα, αλλάζοντας τα χιλιόμετρα στο κοντέρ. Πώς τα πουλάνε ακριβότερα ξανα-αλλάζοντας τα χιλιόμετρα στα κοντέρ και μία σειρά από στρεβλώσεις που υπάρχουνε, που θα διορθωθούν. Είναι ντροπή να υπάρχουν οι ουρές που υπάρχουν στα γκισέ των Περιφερειών στις αντίστοιχες υπηρεσίες. Είναι ντροπή να υπάρχουν άνθρωποι που διεκπεραιώνουν ή εταιρείες που διεκπεραιώνουν τέτοιου είδους συναλλαγές.
Άρα, αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι οι πολίτες να εξυπηρετούνται από το σπίτι τους, από την εργασία τους, μέσω διαδικτύου και να καταργηθεί επιτέλους η ουρά. Να καταργηθεί η γκρίζα ζώνη, να καταργηθεί ο μεσολαβητής και το γρηγορόσημο.
– Για τα αναλογικά διόδια
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα αναλογικά διόδια πότε περίπου θα ξεκινήσουν να εφαρμόζονται;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα αναλογικά διόδια πιστεύουμε ότι τέλος του 2018 αρχές του 2019 θα είναι εγκατεστημένα στην «Εγνατία οδό» και θα είχε αρχίσει η εγκατάστασή τους στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Τα αναλογικά διόδια μας δίνουν πολλά πλεονεκτήματα. Μας δίνουν ένα δίκαιο σύστημα για να πληρώνει ο χρήστης των αυτοκινητοδρόμων την απόσταση που έχει διανύσει. Μας δίνει το πλεονέκτημα να μη σταματάμε κάθε 30 – 40 χιλιόμετρα στα γνωστά μετωπικά διόδια, για να γίνονται εκεί οι ουρές, που έχουμε γνωρίσει σε όλες τις μεγάλες εξόδους. Μας δίνει το πλεονέκτημα να μην διέρχονται τα βαριά οχήματα μέσα από τους οικισμούς και από το παράπλευρο ή το εναλλακτικό δίκτυο, αλλά να είναι μέσα στους αυτοκινητόδρομους. Αυτό συμβάλλει και στην οδική ασφάλεια, συμβάλλει όμως στο να μην έχουμε και τις φθορές στο επαρχιακό και στο παράπλευρο δίκτυο που έχουμε σήμερα. Άλλο θετικό είναι ότι επιτέλους θα ξέρουμε στη χώρα μας, πόσα και ποια αυτοκίνητα μπαίνουν στη χώρα και που πηγαίνουν, όταν διέρχονται και μετά από πόσο χρόνο. Άρα και οι χρήστες αυτοί, δεν θα αποφεύγουν, αλλά θα πληρώνουν τη δική του συνδρομή για τη χρήση των αυτοκινητοδρόμων. Είναι μία σειρά από πλεονεκτήματα και οφέλη, που στο τέλος θα συμβάλουν, στο να μειωθεί πάρα πολύ η τιμή των διοδίων. Και αυτό είναι το πιο σημαντικό, μιας και αυτοί που κάνανε τις συμβάσεις των αυτοκινητοδρόμων, δεν φρόντισαν να έχουν και κοινωνικά κριτήρια, για να είναι χαμηλότερη η τιμή για να μπορούν οι πολίτες να τα χρησιμοποιούν με μεγαλύτερη άνεση.
– Για τον ΟΑΣΘ και το μετρό Θεσσαλονίκης
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και άφησα για το τέλος τη Θεσσαλονίκη. Από τη μία έχουμε τον ΟΑΣΘ, σε ποιο σημείο βρίσκεται η εκκαθάριση του οργανισμού και από την άλλη έχουμε και το μετρό Θεσσαλονίκης. Όπου η ερώτηση είναι πότε επιτέλους οι Θεσσαλονικείς θα απολαύσουν το μέτρο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουμε κι άλλα στη Θεσσαλονίκη. Αυτά είναι εμβληματικά για το Υπουργείο Μεταφορών. Στον ΟΑΣΘ έχει γίνει πολύ μεγάλη προσπάθεια. Δυστυχώς εκκρεμεί ακόμη η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Θα ολοκληρωθεί σχετικά σύντομα, μέσα στο Φεβρουάριο, για να μπορέσει να προχωρήσει η εκκαθάριση. Στον ΟΑΣΘ δε το ξέρουμε όλοι τι γινότανε. Έχουμε έναν οργανισμό που κοστίζει περισσότερο από το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, παρότι στη Θεσσαλονίκη δεν είχαμε μετρό. Είχαμε έναν ιδιωτικό φορέα, είχαμε πολύ μικρότερο στόλο των λεωφορείων, πολύ λιγότερους επιβάτες, οπότε όλη αυτή η δραστηριότητα συνέβαλε στο να μπορούν κάποιοι να κερδίζουν πάρα πολύ εύκολα και να μην απολαμβάνουν τις ποιοτικές και τις καλές αστικές συγκοινωνίες που έπρεπε με αυτά τα λεφτά να υπάρχουν στη Θεσσαλονίκη. Αυτό που σήμερα γίνεται είναι μία πολύ καλύτερη διαχείριση των χρημάτων του ελληνικού λαού, μία προσπάθεια για να σταματήσουν οι γκρίζες ζώνες που υπήρχαν μέσα στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών μέχρι να γίνει η εκκαθάριση σε λειτουργία, να υπάρχουν πολύ περισσότερα λεωφορεία στο δρόμο.
Αυτή η προσπάθεια ξέρετε έχει πολλά εμπόδια. Έχει εμπόδια γιατί έχει συμβάσεις σε εξέλιξη. Έχει εμπόδια γιατί έχει ένα θεσμικό Πλαίσιο που δεν επιτρέπει καν να ενημερώνονται οι πολίτες για το ποια δρομολόγια γίνονται και όχι είναι σχεδιασμένα να γίνονται από το παρελθόν. Αυτά τα λύνουμε μέρα με τη μέρα. Εσύ εμπόδια γιατί τα συστήματα πληροφόρησης και τηλεματικής δεν λειτουργούν όπως έπρεπε να λειτουργούν. Έχουν γίνει πολύ σημαντικές δράσεις, όπως το να πληρώνουν οι Θεσσαλονικείς το εισιτήριο με την ίδια τιμή μέσα στο λεωφορείο ή από εκεί που το προμηθεύονται. Να μπορούν οι άνεργοι και στη Θεσσαλονίκη να μετακινούνται δωρεάν, όχι μόνο στην Αθήνα, να έχουμε δηλαδή στα δύο μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα της χώρας τους ίδιους κανόνες. Ο στόχος μας είναι γιατί πρέπει να λέμε την αλήθεια παντού και πάντα, εκεί τα προβλήματα και των λεωφορείων στην Αθήνα και των οργανισμών του οργανισμού των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη, δεν θα λυθούν αν δεν έχουμε ανανέωση του στόλου των λεωφορείων. Δεν θα λυθούν αν δεν έχουμε δομές που να επιτρέπουν τη συντήρηση των λεωφορείων σε μία άλλη λογική από αυτή που είχαμε μέχρι σήμερα, που δεν θα επιτρέπουν σε διαφορετικές ομάδες, να μη βγαίνουν λεωφορεία στο δρόμο, όπως γινόταν πρόσφατα στην Αθήνα. Να έχουν μία χρηστή διαχείριση στις προμήθειες και στις συμβάσεις των δύο φορέων. Άρα έχουμε πολλά ακόμη να κάνουμε.
Θεωρώ ότι στους οργανισμούς της Θεσσαλονίκης έχουμε τη συμμετοχή και των δήμων και των φορέων της πόλης. Είναι μία προσπάθεια που την κάνει η κυβέρνηση μαζί με την τοπική κοινωνία. Θεωρώ ότι πολύ σύντομα θα αποδώσει. Προφανώς θα συμβάλλει σε αυτό η έναρξη της λειτουργίας του μετρό. Το μετρό έχει σταματήσει να είναι ένα έργο «ανέκδοτο» για τη Θεσσαλονίκη. Έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη των σηράγγων, τα έργα πολιτικού μηχανικού της κύριας γραμμής, μεθαύριο έχουμε μία διάνοιξη (18/1/2018) σε έναν σταθμό στην επέκταση προς Καλαμαριά. Άρα πολύ σύντομα θα ολοκληρωθούν και οι σήραγγες της επέκτασης. Πιστεύουμε ότι στο πρώτο εξάμηνο του 2018 ξεκινάμε το νέο έργο, δηλαδή τις πρόδρομες εργασίες στους σταθμούς του μετρό για τις Δυτικές Συνοικίες. Γενικά οι κυβερνήσεις του παλαιοκομματισμού είχαν ένα πρόβλημα με τις Δυτικές Συνοικίες και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Και με τη δυτική Αττική και με τη δυτική Θεσσαλονίκη. Φροντίζουμε να το ανατρέψουμε αυτό. Το 2019 η κύρια γραμμή του μετρό μπαίνει σε δοκιμαστική λειτουργία. Οι σταθμοί θα είναι ανοιχτοί για να τους βλέπουν οι πολίτες. Οι παρεμβάσεις που θα γίνουν επ’ ευκαιρία του μετρό, όπως η ανάδειξη των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο μετρό της Βενιζέλου, θα δείξουνε ένα άλλο πρόσωπο της Θεσσαλονίκης και ένα άλλο πρόσωπο του μετρό, των αστικών συγκοινωνιών, σε συνεργασία και με το δήμο Θεσσαλονίκης και με τους άλλους φορείς της πόλης. Πιστεύουμε λοιπόν ότι επιτέλους η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει όλα εκείνα τα εφόδια που πρέπει να έχει ένα μεγάλο Μητροπολιτικό κέντρο για να μπορεί να παίξει το ρόλο του κέντρου, του οικονομικού και παραγωγικού κέντρου των Βαλκανίων. Το 2019 θα είναι μία άλλη χρονιά για τη χώρα, για τη Θεσσαλονίκη και για τον ελληνικό λαό.