Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην ΕΡΤ1 και την εκπομπή «Πρώτη Είδηση» με τους Μαίρη Πολλάλη, Νίκο Παναγιωτόπουλο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εδώ είμαστε και έχουμε πολλά θέματα να αναλύσουμε, να συζητήσουμε με τον καλεσμένο μας τον κύριο Χρήστο Σπίρτζη τον Υπουργό Υποδομών Μεταφορών ο οποίος είναι στο στούντιο της «Πρώτης Είδησης». Καλημέρα σας κύριε Υπουργέ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα. Καλή χρονιά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ έχω πάθει ένα σοκ. Οι πινακίδες μου λέει δεν θα τις χτυπάνε από τα διόδια για τη νέα τιμολόγηση που θα κάνετε ανά χιλιόμετρο, χθες κλέψανε τα προσωπικά δεδομένα από τον ΟΑΣΑ. Τι γίνεται τελικά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και πολλές άλλες «αληθινές» ειδήσεις
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή δεν ισχύει τίποτα από όλα αυτά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τίποτα. Οι πινακίδες που σήμερα δεν μπορούν να αναγνωστούν είναι παράβαση, άρα έτσι κι αλλιώς αν κάποιος στο αυτοκίνητο του έχει τέτοιες πινακίδες οφείλει να τις αντικαταστήσει, δεν είναι και μεγάλο το κόστος, ή να τις συντηρήσει. Για τα προσωπικά δεδομένα χτες που βγήκε ότι κλάπηκαν από τον ΟΑΣΑ, για να κλαπούν προσωπικά πρέπει να υπάρχουν. Δεν υπάρχουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπήρχε μία αντιπαράθεση με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για άλλα πράγματα. Δεν ξέρω ξαφνικά πως δημιουργήθηκε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπήρχε γιατί δεν επέτρεψε με δύο γνωμοδοτήσεις η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων το να βγαίνει με ηλεκτρονικό τρόπο το εισιτήριο, η προσωποποιημένη κάρτα.
Με τη βοήθεια του Προέδρου της αρχής του κυρίου Μενουδάκου, έγινε αναθεώρηση αυτής της απόφασης και εδώ και δύο μέρες λειτουργεί η ηλεκτρονική εφαρμογή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ηλεκτρονικά δηλαδή μπορούμε να πάρουμε εισιτήριο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως ηλεκτρονικά πλέον μπορείτε να πάρετε προσωποποιημένη κάρτα και να έρθει στο σπίτι σας
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κατευθείαν δηλαδή χωρίς να πας να στηθείς να περιμένεις
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς θα ανακοινωθεί σήμερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό είναι είδηση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι είδηση και πιστεύουμε ότι πρέπει να δοθεί προτεραιότητα για τις επόμενες 15 με 20 ημέρες στους ανέργους και στους συμπολίτες μας που έχουν ειδικά προβλήματα, ειδικές ανάγκες, ειδική αναπηρία, προκειμένου να εξυπηρετηθούν και στη συνέχεια να πάμε στην πλήρη εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και να κλείσουν οι πύλες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είστε ικανοποιημένος από τη μέχρι τώρα πορεία εφαρμογής όλης αυτής της διαδικασίας; Υπήρχαν δυσκολίες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπήρξαν δυσκολίες αλλά ήταν τέτοια τα κυκλώματα που δεν ήθελαν την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που πραγματικά δεν υπήρχε άλλος τρόπος και άλλη διαδικασία να τρέξουμε όλη αυτή την εφαρμογή που εξυπηρετεί εκατομμύρια πολίτες κάθε μέρα. Αρκεί να πούμε ότι η χθεσινή ψεύτικη είδηση που βγήκε για τα προσωπικά δεδομένα…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιλούσαν για 3.000 φακέλους με τα δεδομένα επιβατών που είχαν προσκομισθεί. Είναι αυτοί οι φάκελοι που προσκόμισαν κάποιοι επιβάτες για να εκδώσουν την προσωποποιημένη κάρτα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ήταν μετά την προσωποποιημένη κάρτα, είπε ο ΟΑΣΑ δηλαδή έκανε ένα κέντρο που τύπωνε μαζικά τις κάρτες, επομένως σε οργανισμούς που έβγαζαν μαζικά πάρα πολλές κάρτες, χιλιάδες κάρτες, έγινε ένα κέντρο και εκεί τυπώνονταν. Εκεί κάποιοι έσπασαν το τζάμι μέσα στις εγκαταστάσεις του μετρό, πέταξαν στουπί με βενζίνη έκαναν εμπρησμό, υπήρξαν καταστροφές, μπήκε η πυροσβεστική και αυτά τα στοιχεία που εκείνη την ώρα τυπώνονταν, προφανώς καταστράφηκαν. Αυτό ερμηνεύτηκε από κάποιους κύκλους, καταλαβαίνετε ποιοι είναι αυτοί οι κύκλοι, ότι χάθηκαν προσωπικά δεδομένα από τον ΟΑΣΑ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιοι είναι κ. Σπίρτζη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι όσοι δεν ήθελαν να εφαρμοστεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο, όσοι έκλεβαν και τα κυκλώματα που εμπλέκονταν στην διακίνηση των ηλεκτρονικών εισιτηρίων, στο πώς έβγαζαν πλαστές κάρτες όλα αυτά τα χρόνια. Στο πως έκλεβαν ρευστά χρήματα του ελληνικού λαού από τα ταμεία του μετρό και των αστικών συγκοινωνιών. Έχουν γίνει εκθέσεις έχουν πιαστεί και μέσα στο μετρό κυκλώματα και έξω από το μετρό και εργοστάσιο που τύπωνε πλαστές κάρτες και πλαστά εισιτήρια και άλλοι που τα διακινούσαν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Σπίρτζη επειδή έχουμε πάρα πολλά θέματα σε σχέση με το χαρτοφυλάκιο σας, πολλά έργα γίνονται, να ξεκινήσουμε όμως με την πολιτική επικαιρότητα γιατί έχουμε το πολυνομοσχέδιο στην Βουλή με την οικονομία και βλέπουμε ότι υπάρχουν κάποια θέματα τα οποία δημιουργούν αντιδράσεις. Μάλιστα χθες είδαμε και αυτή την εισβολή του ΠΑΜΕ στο υπουργείο εργασίας στο γραφείο της κυρίας Αχτσιόγλου, τις αντιδράσεις που υπάρχουν για τον συνδικαλιστικό νόμο, υπάρχουν κάποια θέματα σε σχέση με τους πλειστηριασμούς, ενστάσεις σε σχέση με τα χρέη προς το δημόσιο και αν θα υπάρξει ο ηλεκτρονικός πλειστηριασμός, κάποιες αμφισβητήσεις από την αντιπολίτευση σε σχέση με αυτόν τον καθαρό δρόμο προς τις αγορές. Πώς σχολιάζετε όλη αυτή τη διαδικασία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν υπάρχει κανείς που να μην πιστεύει ότι αυτά που επιβάλλονται στη χώρα είναι, είτε στην πολιτική λογική τη δική μας, είτε στην πολιτική της αριστεράς. Υπάρχουν κάποια από αυτά τα μέτρα που προφανώς αν δεν ήμασταν σε επιτήρηση σε μνημόνιο δεν θα τα προωθούσαμε ποτέ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όπως;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπως οι αυξήσεις ή το ύψος αν θέλετε των ασφαλιστικών εισφορών σε συγκεκριμένες κατηγορίες. Όπως η φορολόγηση σε κάποια είδη ή το ΦΠΑ στα νησιά ή πολλά άλλα πράγματα τα οποία έχουν επιβληθεί. Ξέρετε πολύ καλά ότι οι θεσμοί και οι δανειστές συνήθως πιέζουν για να υπάρχουν πολύ περισσότερα έσοδα από αυτά που πραγματικά έχουμε αποδείξει ότι υπάρχουν και για αυτό υπάρχει και το κοινωνικό μέρισμα. Όταν έλεγαν πριν από ένα χρόνο ότι δεν θα υπάρξει κοινωνικό μέρισμα…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το οποίο ωστόσο είναι ευκαιριακό. Είναι παροδικά τα οφέλη του.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν είναι παροδικά. Όταν Πετυχαίνουμε τους στόχους και τους ξεπερνάμε, το πλεόνασμα μοιράζεται σε αυτούς που πραγματικά το έχουν ανάγκη και το δικαιούνται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να πω οι εισφορές είναι μία μόνιμη κατάσταση οι φόροι είναι μία μόνιμη κατάσταση οι μειωμένοι μισθοί επίσης μία μόνιμη κατάσταση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι εισφορές αν θέλουμε να έχουμε ένα υγιές ασφαλιστικό σύστημα είναι μία μόνιμη κατάσταση, όχι στο ύψος για όλες τις κατηγορίες που είναι σήμερα. Σημαίνει δηλαδή ότι προοπτικά από τη στιγμή που ο ασφαλιστικός φορέας θα πηγαίνει καλά, θα έχουμε επανεπένδυση των αποθεματικών του, θα καλύπτει τις ανάγκες του, θα μπορούν στις συγκεκριμένες κατηγορίες που έχουν αδικηθεί αυτές οι εισφορές να μειωθούν. Από εκεί και πέρα ο στόχος ο δικός μας και η εντολή που έχουμε πάρει από τον Ελληνικό λαό είναι τον Αύγουστο να οδηγηθεί η χώρα έξω από τις μνημονιακές συμβάσεις, να μπορούμε να βγούμε στις αγορές άρα να εφαρμόσουμε και πολιτικές χωρίς να έχουμε κανέναν πάνω από το κεφάλι μας και που καθορίζει και ποιες θα είναι αυτές οι πολιτικές και πώς θα τις διαχειριζόμαστε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα πριν κλείσουμε αυτό να μου σχολιάσετε τη χθεσινή παρέμβαση του ΠΑΜΕ στο υπουργείο εργασίας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν θέλω να σχολιάσω. Το ΠΑΜΕ και κάθε συνδικαλιστικός αν θέλετε φορέας παίρνει τις δικές του ευθύνες και για το πού αντιδρά και για τον τρόπο που αντιδρά.
Δεν χρειάζεται να πούμε. Πιστεύω ότι ο ελληνικός λαός μπορεί να καταλάβει και ποιοι το παλεύουν και όταν λέμε ποιοι το παλεύουν εννοούμε ποιοι σε αυτό που έχουν δεσμευτεί με ειλικρίνεια αφού δοκιμάστηκε στον ελληνικό λαό και πήρε την άποψη του βλέπουν και παλεύουν κάθε μέρα την διαπραγμάτευση με τους δανειστές. Όταν μπορούμε να εφαρμόσουμε κοινωνικές πολιτικές το κάνουμε.
Ξέρετε τι έγινε με τα οικογενειακά επιδόματα με τα παιδιά, το παρουσιάσατε και πριν.
Τι έγινε με το κοινωνικό μέρισμα, τι έγινε πέρσι με την 13η σύνταξη που αμφισβητούσαν ότι θα ξαναδοθεί και όλα τα υπόλοιπα που ζούμε. Το πώς στηρίζουμε τους πιο αδύναμους οικονομικά. Μακάρι να μπορούσαμε και περισσότερο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα δούμε λοιπόν κ. Υπουργέ και τα μέτρα του πολυνομοσχεδίου πως μέσα σε αυτή την εβδομάδα μέχρι να ψηφιστεί θα σηκώσουν ή όχι οι αντιδράσεις και στο εσωτερικό. Πάμε τώρα γιατί υπάρχει και ένα εσωτερικό μείζον ζήτημα και μιλάμε για την ονομασία της FYROM. Εδώ σας κατηγορεί η αξιωματική αντιπολίτευση ότι δεν έχετε ως κυβέρνηση μία στάση με αφορμή την θέση του κ. Καμμένου του κυβερνητικού σας εταίρου. Δεν είναι απαραίτητη κ. Υπουργέ η συμφωνία του δεύτερου κόμματος με το οποίο συγκυβερνάτε για να πάει η κυβέρνηση με μία γραμμή ισχυρή στις διαπραγματεύσεις για το σκοπιανό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν νομίζω ότι δεν έχουμε κοινή γραμμή. Τουλάχιστον οι δηλώσεις που έκανε ο Παναγιώτης Καμμένος πρόσφατα, δεν ήταν σε αυτή την κατεύθυνση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από την άλλη μεριά υπάρχουν ακόμα και δηλώσεις στελεχών των Ανεξάρτητων Ελλήνων όπως θα σας πω για τον κύριο Δημήτρη Καμμένο τον βουλευτή του κόμματος ο οποίος είπε εντάξει δεν πειράζει ας ψηφίσουν οι άλλοι. Εμείς αν δεν θέλουμε ας μην κλείσει το Σκοπιανό. Οι Σκοπιανοί ζημιώνονται από το να μην κλείσει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχουν κάποιοι βουλευτές σε κάθε θέμα που μπορεί να διαφοροποιούνται κατά τι, χωρίς αυτό να σημαίνει κατά τη γνώμη μου τίποτα. Η γραμμή που έχει η ελληνική κυβέρνηση και πιστεύω ότι αυτό πρέπει να δούμε, είναι πώς και η δική μας γειτονιά, τα Βαλκάνια δηλαδή, θα αποκτήσουν την σταθερότητα που έχουν οι χώρες της κεντρικής Ευρώπης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πιστεύετε δηλαδή ότι θα κλείσει αυτό το θέμα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για να γίνει αυτό βεβαίως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή τα εσωτερικά πιστεύετε και στην κυβέρνηση αλλά γενικότερα το πολιτικό σύστημα, γιατί τα εθνικά θέματα είναι και θέμα του πολιτικού συστήματος δεν είναι μόνο μιας Κυβέρνησης.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και το κλίμα ευνοεί και η δική μας χώρα πρέπει να παίξει ένα ξεχωριστό ρόλο στα Βαλκάνια. Και για να παίξει αυτό το ξεχωριστό ρόλο, το ρόλο της σταθεροποιητική μεγάλης δύναμης στη γειτονιά μας, πρέπει προβλήματα που είναι ανοιχτά για δεκαετίες να κλείσουν. Πρέπει προφανώς να υπάρχει εθνική γραμμή, αλλά αυτό που έχουμε δει και δεν έχει δεόντως διαφημιστεί, για να γίνει γνωστό και στον ελληνικό λαό, είναι πόσα βήματα υποχώρησης έχει κάνει και η άλλη πλευρά. Όταν κάνεις μία διαπραγμάτευση για να βρεις μία λύση μεταξύ δύο κρατών, δύο λαών , βλέπεις ότι και από την άλλη πλευρά υπάρχει μία πολύ καλή διάθεση να υποχωρήσουν οι εθνικιστικές φωνές…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι σωστό αυτό που λέτε κ. Σπίρτζη και προφανώς υπήρξε μία διεργασία δεν φτιάχτηκε ξαφνικά το καλό κλίμα. Υπήρξαν κάποιες διεργασίες διπλωματικές. Εδώ η κατηγορία είναι γιατί δεν δημιουργήθηκε το ίδιο κλίμα, δηλαδή κάποια συνεννόηση και εντός της χώρας στο εσωτερικό πολιτικό σύστημα, δηλαδή να ενημερωθούν και οι αρχηγοί των κομμάτων ότι πάμε σε μία διαδικασία. Να υπάρχει μία τέτοιου είδους συνεννόηση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εδώ πρέπει καταρχάς τα κόμματα της αντιπολίτευσης, που έσπευσαν κιόλας να καταγγείλουν την κυβέρνηση, για κάτι που έπρεπε κατά τη γνώμη μου πολλά χρόνια πριν να έχει λυθεί, να μας πούνε ποια είναι η δική τους γραμμή. Εκεί να δείτε πόσες γραμμές βλέπουν. Στη ΝΔ πόσες γραμμές γνωρίζετε εσείς; τρεις τέσσερις πέντε διαφορετικές για την ονομασία της πρώην γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας.
Είναι η ίδια του κ Μητσοτάκη με την πλευρά που υποστήριζε την θέση του πατέρα του κυρίου Μητσοτάκη ή του κυρίου Γεωργιάδη ή άλλων που είναι μέσα στη Νέα Δημοκρατία; Δεν νομίζω όμως ότι πρέπει να είναι αυτή η συζήτηση. Η συζήτηση είναι πώς τα σύνορα της χώρας μας γίνονται η αρχή της ενδοχώρας των Βαλκανίων και πώς αποκτούμε και εμείς πλέον όπως έχουν οι άλλες χώρες στην Ευρώπη μία άλλη σχέση με τους γείτονές τους. Πώς περνάς τα σύνορα της δικής μας χώρας και δεν το καταλαβαίνεις. Έχεις αναπτύξει οικονομικές εμπορικές και άλλες συνεργασίες πολιτιστικές για να έχουμε ένα άλλο κλίμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και εδώ θα πούμε για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις που θα γίνουν γιατί ουσιαστικά έχετε γίνει και εσείς άτυπος Υπουργός Εξωτερικών με τα ταξίδια που έχετε κάνει και στα Βαλκάνια και στις άλλες χώρες προωθώντας τεχνογνωσία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε αυτό έχει ευθύνη ο πρωθυπουργός και ο Υπουργός Εξωτερικών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επομένως κλείνουμε αυτό το κομμάτι της πολιτικής επικαιρότητας αλλά υπάρχει άλλη επικαιρότητα που ενδιαφέρει πάρα πολύ τον κόσμο πια γιατί μιλάμε για έργα, σιδηροδρομικές γραμμές που είχαν να ολοκληρωθούν 20 χρόνια, που η σιδηροδρομική κατάσταση της χώρας δεν είναι η καλύτερη, θα μπορούσε να είναι πολύ περισσότερο αναπτυγμένη όπως επίσης τι θα γίνει με τα διόδια μέχρι την τιμολόγηση που έχετε υποσχεθεί ανά χιλιόμετρο, άλλα μεγάλα έργα που έχουν πολύ μεγάλη σημασία, για παράδειγμα Κρήτη πολλά τροχαία τι γίνεται θα τα δούμε όλα ένα-ένα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ξεκινήσουμε λοιπόν κύριε Σπίρτζη, παραδόθηκε η δοκιμαστική λειτουργία, γραμμή, σιδηροδρομική γραμμή Τιθορέα – Λιανοκλάδι. Το Λιανοκλάδι το ακούω από τις ελληνικές ταινίες και έχω κάτι ξέρω ‘γω μία εικόνα πού είναι ξέρετε
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι ένας ιστορικός σταθμός.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ιστορικός σταθμός αλλά όμως είχε μείνει πάρα πολλά χρόνια πίσω. Είναι η βασική σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη για να μπούνε και ηλεκτρομηχανές εκεί να εκσυγχρονιστεί το δίκτυο, έχουνε μπει και οι Ιταλοί δεν είναι όπου θα φέρουνε τις καινούργιες…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εσείς φτιάχνετε τις υποδομές τώρα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ:: Εμείς πρέπει να κάνουμε νέες σιδηροδρομικές γραμμές, ηλεκτροδοτούμενες, να πάμε στην επόμενη εποχή του σιδηροδρόμου. Πραγματικά η χώρα μας στα μέσα σταθερής τροχιάς ήταν πάρα πολύ πίσω και τα έργα ήταν εγκαταλελειμμένα χωρίς χρηματοδότηση, σταματημένα. Έχουμε ένα άλλο τοπίο αυτή τη στιγμή, μετά τους αυτοκινητόδρομους που οφείλαμε να τους ολοκληρώσουμε γιατί θα πληρώναμε δύο μνημόνια σε ρήτρες και επιστροφές χρημάτων. Η δική μας πολιτική έχει πρώτα σε προτεραιότητα τα μέσα σταθερής τροχιάς, επομένως με αυτή τη λογική θα έχουμε ολοκλήρωση των έργων από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη τον Ιούνιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε πόση ώρα θα το κάνουμε Αθήνα – Θεσσαλονίκη με το τρένο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα το κάνουμε σε τρεις ώρες και είκοσι λεπτά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ανταγωνιστικός χρόνος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πολύ ανταγωνιστικός χρόνος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και ανταγωνιστικός και με τον αυτοκινητόδρομο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και με τον αυτοκινητόδρομο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα ο χρήστης έχει επιλογές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και με τις αεροπορικές συνδέσεις και με το κόστος των αεροπορικών συνδέσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα όλος αυτός ο ανταγωνισμός που υπάρχει ενδεχομένως να λειτουργήσει και για τις τιμές γιατί όλοι θα θέλουν να ανταγωνιστούν να πάρουν πελάτες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η τομή που γίνεται και η αλλαγή του χάρτη των μεταφορών και για τις επιβατικές μεταφορές και για τις εμπορευματικές μεταφορές είναι τεράστια. Τα τρένα πλέον τα επιβατικά από τον Ιούνιο και μετά θα έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο. Κάποιος θα μπορεί να παίρνει ένα τρένο χωρίς να κάθεται και να έχει υποστεί όλη την ταλαιπωρία που έχουμε είτε με τις αεροπορικές μεταφορές, είτε με τις οδικές. Να εργάζεται, να έχει την άνεση που και την ομορφιά που έχει το τρένο και να είναι σε τρεις ώρες και 20 λεπτά από το κέντρο της Αθήνας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι μόνο Αθήνα-Θεσσαλονίκη ΠΑΘΕ, ουσιαστικά αυτή η ΠΑΘΕ, η πολύπαθη ΠΑΘΕ, που την ακούμε, τη φτιάχνουμε 20-30 χρόνια τέλος πάντων και βέβαια φτιάχτηκε και επιτέλους ο δρόμος Κορίνθου – Πάτρας. Τώρα ο σιδηρόδρομος πέρα όμως από Αθήνα – Θεσσαλονίκη, υπάρχει το δίκτυο της Πελοποννήσου. Υπάρχει ο δυτικός άξονας. Εκεί σχεδιάζετε κάτι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Το Φθινόπωρο θα είναι έτοιμη η γραμμή μέχρι το Αίγιο και δύο χρόνια μετά θα είναι και ηλεκτροδοτούμενη. Ήδη είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός από το Αιγαίο μέχρι τα Μποζαΐτικα στην Πάτρα και εκεί θα είναι ηλεκτροδοτούμενη. Ο στόχος είναι μέχρι το 20 να έχει ολοκληρωθεί όλη η σιδηροδρομική ΠΑΘΕ. Μέσα στο Φεβρουάριο βγαίνουν τρεις νέοι διαγωνισμοί. Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικοί. Είναι η σύνδεση της Λάρισας με τον Βόλο με ηλεκτροκίνηση και θα παρακαμφθεί επιτέλους η Νέα Ιωνία για να περνάει ο σιδηρόδρομος απέξω. Υπάρχει επίσης ένας άλλος δεύτερος διαγωνισμός για το Παλαιοφάρσαλα – Καλαμπάκα που είναι επίσης σημαντικός. Πιστεύω ότι έχουμε ένα άλλο τοπίο, θα έχουμε μέσα στο 18, το Φθινόπωρο του 18, από τη Θεσσαλονίκη προς τη FYROM επίσης ηλεκτροδοτούμενη γραμμή. Το μεγάλο στοίχημα για μας είναι στις αρχές Μαρτίου, τέλη Φεβρουαρίου, που ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για την κοινή εταιρεία που κάνουμε με τη Βουλγαρία, να προχωρήσει το έργο της σύνδεσης των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας με τα λιμάνια της βορείου Ελλάδας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να κλείσουμε λίγο τα μέσα σταθερής τροχιάς με το μετρό και τις επεκτάσεις και το χρονοδιάγραμμα για να πάμε στα άλλα θέματα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να πούμε κάτι που ενδιαφέρει σε σχέση με το σιδηρόδρομο τους κατοίκους του λεκανοπεδίου; Από 1η Φεβρουαρίου, γιατί ολοκληρώθηκαν τα έργα, θα έχουμε επιτέλους νέα δρομολόγια από τον Πειραιά μέχρι το αεροδρόμιο, στη νέα γραμμή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτή η σύνδεση του τη λέμε τόσο, τόσα χρόνια, για την εξυπηρέτηση και των τουριστών.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Από τον Πειραιά στο Κιάτο. Από το Κιάτο στο αεροδρόμιο. Από τον Πειραιά στη Χαλκίδα. Με νέες γραμμές ηλεκτροδοτούμενες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτά πότε θα είναι; Είναι τώρα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: 1η Φεβρουαρίου. Έχουν ολοκληρωθεί τα έργα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα παραδοθούν; Ναι, γιατί ξέρετε από τη Χαλκίδα, εγώ είμαι από τη Χαλκίδα, για αυτό το λέει, πάρα πολύς κόσμος χρησιμοποιεί πλέον τον προαστιακό για να έρθει γιατί εργάζεται στην Αθήνα. Είναι σημαντικό τα νέα δρομολόγια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουν παραδοθεί τα έργα και μπαίνουν τα δρομολόγια πλέον. Όπως θα βγει και ο διαγωνισμός πολύ σύντομα για τη σύνδεση Κορίνθου -Λουτράκι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μέσα στο Φεβρουάριο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία. Να δούμε και το μέτρο πολύ γρήγορα, τι επεκτάσεις έχουμε μέσα στο 18;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την πρώτη φάση της γραμμής 4, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που τρέχουν αυτή τη στιγμή, προϋπολογισμού ενάμισι δισεκατομμυρίου. Μέσα στο 18 θα έχει ολοκληρωθεί, θα έχουμε ανάδοχο για να αρχίσει η κατασκευή του έργου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η γραμμή 4 είναι ποιες περιοχές;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η γραμμή 4 ξεκινάει από το άλσος Βεΐκου, από το Γαλάτσι, πηγαίνει στην Κυψέλη, στα Εξάρχεια, στο κέντρο της Αθήνας, ανεβαίνει στην Καισαριανή και φτάνει στην Κατεχάκη και στη συνέχεια η δεύτερη φάση, θα φτάνει μέχρι τα βόρεια προάστια. Έχουμε, και τρέχουμε για την παράδοση των τριών σταθμών στην επέκταση προς Πειραιά στις αρχές του 19. Μιλάμε για τη Νίκαια, για την Αγία Βαρβάρα, ήδη άνοιξε ο δρόμος, ο κεντρικός δρόμος της περιοχής, και για τον Κορυδαλλό που επίσης θα εξυπηρετεί εκατομμύρια πολίτες. Έχουμε το μετρό της Θεσσαλονίκης που από ανέκδοτο γίνεται μετρό. Τα 19 μπαίνει σε δοκιμαστική λειτουργία και η επέκταση για Καλαμαριά. Και ξεκινάμε μέσα στο 18 πρόδρομες εργασίες για την επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης στις δυτικές Συνοικίες και κοιτάμε μήπως προλάβουμε και για το αεροδρόμιο. Αυτά είναι πολύ σημαντικά θέματα. Αυτό που επεξεργαζόμαστε για ένα άλλο ένα μεγάλο αστικό κέντρο της χώρας, που σχετίζεται με το σιδηρόδρομο, είναι να έχουμε ένα είδος προαστιακού ή τραμ στις γειτονιές της Πάτρας. Για να λυθεί και εκεί το πρόβλημα με τη σύνδεση που πρέπει να υπάρχει με τα σιδηροδρομικά έργα μέχρι το λιμάνι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και αυτό είναι σημαντικό που μας λέτε τώρα. Να δούμε λίγο τα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Είναι στη Βουλή έτσι αυτό το νομοσχέδιο, στις επιτροπές. Να δούμε γιατί εκεί θα υπάρχει και το ζήτημα των διοδίων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι εκεί που είχαμε άλλη μία αληθινή είδηση ότι θα απαγορεύονται οι μούντζες ας πούμε έτσι; θυμάμαι καλά;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τελικά θα επιτρέπονται κ. Σπίρτζη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα. Ποτέ δεν υπήρχε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα πρόστιμα ανάλογα με το εισόδημα επειδή και για αυτό σας είχαν κατηγορήσει ότι είναι ένα αντισυνταγματικό μέτρο αν εφαρμοστεί. Θα υπάρξουν πρόστιμα ανάλογα με το εισόδημα του καθενός;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς θα υπάρξουν. Θα υπάρχει ένα ενιαίο πρόστιμο για όλους τους πολίτες και θα υπάρχει προσαύξηση ανάλογα με το εισόδημα του καθενός. Και πιστεύω ότι είναι πάρα πολύ δίκαιο, για να γίνει μία συζήτηση για αυτό, γιατί όταν ένας άνθρωπος που αμείβεται με 600 ευρώ ή ένας άλλος συμπολίτης μας είναι άνεργος, με κάποιον που αμείβεται ή έχει εισοδήματα 10,15 ή 50 χιλιάδων το μήνα, δεν του κοστίζει το ίδιο το πρόστιμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βέβαια η σημασία της πράξης ανάλογα από τον ποιον προέρχεται έχει άλλο βάρος κύριε Υπουργέ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι βέβαια, όμως είναι διοικητικά τα πρόστιμα και προβλέπονται. Κάνουμε λοιπόν μία κωδικοποίηση των παραβάσεων. Προβλέπουμε σε πάρα πολλές παραβάσεις, γιατί αυτό θέλουμε να περάσει στον κόσμο, ότι η παράβαση δεν είναι το πρόστιμο. Η παράβαση είναι ότι θέτει σε κίνδυνο τη ζωή τη δική σου, τη ζωή των συμπολιτών σου, τη καθημερινότητα των συμπολιτών σου, για αυτό θα υπάρχουν και πολλές παραβάσεις οι οποίες δεν θα έχουν κανένα πρόστιμο, ούτε ένα ευρώ, θα έχουν όμως διοικητικά μέτρα. Θα έχουν την αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των πινακίδων για δύο μήνες για την πρώτη φορά και για τη δεύτερη θα έχουν για περισσότερους μήνες και θα ξαναδίνεις εξετάσεις για άδεια οδήγησης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το χρονοδιάγραμμα για να περάσει από την κοινοβουλευτική διαδικασία και να εφαρμοστεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μέσα στον Ιανουάριο θα είναι. Και έχει και πάρα πολλές τομές αυτό το νομοσχέδιο, έχει τομές για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που γίνεται πραγματικά μία κλοπή στον ελληνικό λαό στο πώς εισάγονται και στο πώς πωλούνται, με πολλά κυκλώματα, στο πώς γίνονται άλλες διαδικασίες για τις πινακίδες ή για άλλα θέματα που απασχολούν την καθημερινότητα του πολίτη. Για τα ταξί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Uber. Τι θα γίνει με την Uber;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι θα γίνει μόνο με την Uber; Και η Uber και η Beat θα αναγκαστούν να ακολουθήσουν τους κανόνες που πρέπει να έχει κάθε ευνομούμενη χώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί είστε κατά των τεχνολογιών κύριε Σπίρτζη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Άλλη μία «αληθινή» είδηση. Και πιστεύω ότι κατά των τεχνολογιών είναι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο με την απόφαση που έβγαλε άρα συνολικά η Ευρώπη δεν θέλει τις νέες τεχνολογίες…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Διόδια. Να δούμε τα διόδια τώρα, για τις τιμές των διοδίων. Εγώ αυξήσεις είδα πάντως.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπήρξαν αυξήσεις. Δεν έχουμε νέους σταθμούς, δεν έχουμε αυξήσεις;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να σας πω. Ποια είναι η διαδικασία. Οι συμβάσεις που έφτιαξε με μεγάλη συνέπεια η Νέα Δημοκρατία και δεν έλαβε καθόλου υπόψη της την οικονομική κατάσταση των πολιτών είναι αυτές που έχουμε βρει. Δηλαδή κάθε χρόνο χωρίς απόφαση από την κυβέρνηση, από το υπουργείο, ή από τις δημόσιες υπηρεσίες, γίνεται μία μελέτη που υπολογίζει τον προηγούμενο κυκλοφοριακό φόρτο και τα έσοδα που πρέπει να έχουν οι αυτοκινητόδρομοι με τη σύμβαση που έχουν και από εκεί καθορίζεται η τιμή του διοδίου. Αυτόματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα εσείς δεν μπορείτε αυτό να το καταργήσετε είναι μέσα στις συμβάσεις που λέτε με τους αυτοκινητόδρομους, με τις εταιρείες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς. Αυτό που εμείς προχωράμε και πιστεύω ότι αυτή είναι η δέσμευση και τότε για εμάς θα τελειώσουν τα έργα των αυτοκινητοδρόμων είναι ότι ξεκίνησε ο διαγωνισμός για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων, να έχουμε ένα δίκαιο σύστημα. Ξεκίνησε μία σειρά από δράσεις και υπουργικές αποφάσεις που υποχρεωτικά τα βαριά οχήματα θα είναι μέσα στους αυτοκινητόδρομους και δεν θα έχουμε τα επιβατικά αυτοκίνητα στους αυτοκινητόδρομος να πληρώνουν διόδια και τα βαριά φορτηγά και τις νταλίκες στους οικισμούς και στους παράδρομους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό πότε θα εφαρμοστεί; Αυτό ρωτάει ο κόσμος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό πρέπει ήδη, μιλάτε για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι για το ηλεκτρονικό όχι για τα βαριά οχήματα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε πιστεύουμε ότι μέχρι τέλος του χρόνου για την Εγνατία θα έχουμε προλάβει να το εγκαταστήσουμε και θα αρχίσουν να εγκαθίστανται και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή κατηγορηθήκατε από τη Νέα Δημοκρατία, επειδή μιλάγαμε για την ασφάλεια ως κυβέρνηση, σχετικά με το Βόρειο Άξονα τον Οδικό της Κρήτης όπου έχουμε πάρα πολλά τροχαία. Εκεί θα γίνει κάτι κύριε Σπίρτζη επιτέλους;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχάς έλεος που κατηγορηθήκαμε από τη Νέα Δημοκρατία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είστε 3 χρόνια κυβέρνηση όμως.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εντάξει, ναι αλλά δεν είμαστε μάγοι σαν τη Νέα Δημοκρατία που τα έκαναν όλα, 40 χρόνια 50… Θα σας πω τι γίνεται με το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Όπως είχαμε πει, τα τεύχη δημοπράτησης ήταν έτοιμα μέσα στο Δεκέμβρη. Δεν μπορούσε να βγει ο διαγωνισμός γιατί η αρχή που πρέπει να τρέξει το διαγωνισμό είναι το υπουργείο Υποδομών με τη νομοθεσία που υπάρχει, ο διαγωνισμός έπρεπε να γίνει από τον ΟΑΚ, τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, πρέπει να περάσει λοιπόν στη Βουλή, έχει κατατεθεί τροπολογία, θα περάσει την επόμενη εβδομάδα προκειμένου να βγει ο διαγωνισμός του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης. Μία στιγμούλα. Γιατί έγινε ένα πολύ θλιβερό ατύχημα, για να δώσουμε τα συλλυπητήρια στους συγγενείς των συμπολιτών μας που έχασαν στη ζωή τους. Εκτός από τον ΒΟΑΚ έχουν προβλεφθεί 25 εκατομμύρια ευρώ για δράσεις οδικής ασφάλειας στο υπάρχον οδικό δίκτυο Κρήτης. Και μία από αυτές, και δεν υπογράφτηκε τώρα, με το ατύχημα, επ’ ευκαιρία, νωρίτερα, από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων μπήκε για τους κόμβους που είναι επικίνδυνοι, όπως ήταν ο κόμβος της Αγίας Πελαγίας, που έγινε αυτό το ατύχημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και τελευταία ερώτηση. Πολύ σύντομα κ. Σπίρτζη. Αν πάμε στο εξωτερικό εμείς και κάνουμε μία παράβαση τροχαία, θα μας έρχεται στο μπιλιετάκι μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα στη χώρα μας, για την παράβαση στο εξωτερικό. Εμείς έχουμε αντίστοιχες αλλοδαπών κλήσεις οι οποίες εισπράττονται;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως έχουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί η πληροφορία που έχω είναι ότι δεν εντασσόμαστε σε αυτό το σύστημα το συνολικό το ευρωπαϊκό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι όχι έχουμε. Με τα ηλεκτρονικά συστήματα που θα μπουν και το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων βοηθάει σε αυτό, γιατί θα έχουμε μία ηλεκτρονική βάση όλων των αυτοκινήτων που μπαίνουν στη Χώρα όχι μόνο των δικών μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα λοιπόν οι κλίσεις που αφορούν σε αλλοδαπούς εισπράττονται; Στέλνονται στη Χώρα προέλευσης;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Αυτό είναι βέβαια αρμοδιότητα του άλλου Υπουργείου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι σωστό κι αυτό αλλά επειδή είναι στους οδικούς άξονες. Κύριε Σπίρτζη σας ευχαριστούμε πάρα πολύ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να ‘στε καλά, και Καλή Χρονιά με Ανάπτυξη, Υγεία και πολλά έργα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είδατε βάζουμε πρώτα την ανάπτυξη και μετά την υγεία πια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το ίδιο είναι. Είναι ταυτόσημο πλέον για τη χώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι ταυτόσημο αν δεν έχεις ανάπτυξη δεν έχεις και υγεία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι ο τελευταίος χρόνος, έτσι κι αλλιώς, που θα έχουμε σαν λαός την πίεση που έχουμε από τους δανειστές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ευχαριστούμε πάρα πολύ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να ‘στε καλά.