Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην εκπομπή “Καλοκαιρινή Ενημέρωση” της ΕΡΤ1 και τους δημοσιογράφους Μαριλένα Κατσίμη και Βασίλη Βασιλόπουλο.
Για τον ΟΑΣΘ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Και μόλις άκουσα εγώ την λέξη κρατικοποίηση, λέω παναγία μου. Το ξέρουν οι εταίροι; Και όχι μόνο εγώ σας ρώτησε και ο κ. Καραμανλής χθες. Έτσι δεν είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από-ιδιωτικοποίηση το είπαμε εμείς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Ο Κώστας Καραμανλής του Αχιλλέα…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ε ναι… είναι μυστήριο πραγματικά που ρώτησε ο κ. Καραμανλής, δηλαδή θα μπορούσε να ρωτήσει τον κ. Άδωνι Γεωργιάδη, τον κ. Μητσοτάκη, τα στελέχη της ΝΔ που μιλάνε καθημερινά με τους θεσμούς, έχουν ιδιαίτερες συναντήσεις, σχέσεις, συνομιλίες που δεν ανακοινώνουν τι λένε από κοινού τουλάχιστον. Άρα εμείς πραγματικά απορούμε γιατί μας ρώτησε εμάς…..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Αφού η μεταρρύθμιση σημαίνει αποκρατικοποίηση για τους εταίρους σίγουρα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν νομίζω κ. Κατσίμη ότι είναι έτσι. Στις κανονικές Ευρωπαϊκές χώρες και στις κανονικές δημοκρατίες, που οι πολιτικές ηγεσίες δεν έχουν φέρει τις χώρες τους στην κατάσταση που την έφερε η ΝΔ και ο παλαιοκομματισμός στη δική μας χώρα. Ούτε φαντάζομαι ότι αν στην Κυβέρνηση της Γερμανίας δεν ήταν ο κ. Σόιμπλε θα πήγαινε να καρφώνει επί της ουσίας και να ζητάει άλλα πράγματα από την Κυβέρνηση που θα ήταν η κ. Μέρκελ. Αυτά είναι μια παλιά για την χώρα μας πρακτική της ΝΔ που συνεχίζεται με αυξανόμενη ένταση και δεν θέλω να το σχολιάσω. Το σχολιάζει ο ελληνικός λαός, το βλέπει ο ελληνικός λαός. Δεν υπάρχουν τοποθετήσεις άλλων ευρωβουλευτών, εκτός από τους ευρωβουλευτές της ΝΔ που ψέγουν τους Ευρωπαϊκούς θεσμούς και τα Ευρωπαϊκά όργανα, γιατί δείχνουν λέει επιείκεια στη χώρα. Είναι να τρελαίνεται κανείς. Ούτε υπάρχει συνάντηση κανενός άλλους πολιτικού ηγέτη αξιωματικής αντιπολίτευσης κάποιας χώρας να συναντιέται με τον κ. Σόιμπλε και να μην βγαίνει μια ανακοίνωση κοινή, του τι είπανε. Ούτε υπάρχει άλλος αντιπρόεδρος, ακόμη και συντηρητικού κόμματος να παραδέχεται ότι μιλούσε με τους θεσμούς, γιατί έπρεπε να πέσει η κυβέρνηση, να μην κλείσει η αξιολόγηση και να μην πάμε σε εκλογές. Άρα ο κ. Καραμανλής καλό θα ήτανε να ρωτήσει τα στελέχη του κόμματος του, για να τον ενημερώσουν τι συνομιλίες έχουνε και αν έχει πάρει η ελληνική κυβέρνηση ή όχι την άδεια κατά τη δική τους τακτική. Εμείς έχουμε μια άλλη τακτική. Εμείς βλέπουμε τι λένε οι Ευρωπαϊκοί κανονισμοί, οι ευρωπαϊκές οδηγίες, συνεργαζόμαστε με τα όργανα και τις διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, γιατί είμαστε μέλος της ΕΕ και γιατί δεν θέλουμε να βγούμε από την ΕΕ, έχουμε συγκεκριμένη αντίληψη για την Ευρώπη και το όραμα που πρέπει να έχουμε για την Ευρώπη και αυτό κάνουμε. Υπάρχει ένας κανονισμός από το 2007 για τις αστικές συγκοινωνίες. Αυτόν τηρήσαμε. Είναι τα πράγματα πάρα πολύ απλά σε αυτόν τον κανονισμό. Η κάθε χώρα έχει το δικαίωμα να επιλέγει ποιο σύστημα αστικών συγκοινωνιών θέλει να έχει. Αυτό που απαγορεύει ο Ευρωπαϊκός κανονισμός και είναι απολύτως αιτιολογημένο είναι να μην έρχεται ένα κράτος μέλος και να λέει αναθέτω στο τάδε ιδιωτικό – κρατικοδίαιτο μονοπώλιο τις αστικές συγκοινωνίες μιας πόλης. Αν επιλέξει η κάθε χώρα να έχει δημόσιες αστικές συγκοινωνίες έχει δημόσιες. Απαγορεύει δηλαδή αυτό που έκανε η ΝΔ στην Θεσσαλονίκη με τον ΟΑΣΘ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ(Βασίλης Βασιλόπουλος): Να δούμε λίγο το θέμα; Γιατί αυτό τώρα ψηφίστηκε. Οι αιχμές που λέτε, που αναφέρατε και τώρα και χθες είναι συγκεκριμένες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι αιχμές, είναι κατηγορίες, συγκεκριμένες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Είναι κατηγορίες συγκεκριμένες στην αξιωματική αντιπολίτευση. Πάμε να δούμε λιγάκι την υπόθεση αν δεν έχετε αντίρρηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Γιατί ο κόσμος δεν πολυξέρει τι συμβαίνει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ξέρουν στην Θεσσαλονίκη και όσοι έχουν ζήσει έστω και λίγο στη Θεσσαλονίκη ή έχουν σπουδάσει στη Θεσσαλονίκη ξέρουν πάρα πολύ καλά τι γινότανε με τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Υπήρχε ένα περίεργο καθεστώς, δεν ήτανε ούτε ιδιωτικές, ούτε δημόσιες, ήταν κάτι ενδιάμεσο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι. Ήταν αμιγέστατα ιδιωτικές. Αυτός είναι ο ιδιωτικός τομέας της ΝΔ. ένας κρατικοδίαιτος σπάταλος, ανεξέλεγκτος ιδιωτικός τομέας. Είναι αυτό που πρέπει να αλλάξει στη χώρα. Είναι αυτό που υπερασπίζονται. Όταν λένε ιδιωτικό τομέα στη ΝΔ είναι ακριβώς τέτοιου είδους μορφώματα, τέτοιου είδους οάσεις σπατάλης του δημόσιου χρήματος που συνεχίζουν να το υπερασπίζονται και να το αναπαράγουν. Γιατί αναπαράγουν και αυτοί οι μηχανισμοί με τη σειρά τους πολιτικούς της ΝΔ, τους Δημάρχους της ΝΔ, τα ΜΜΕ της ΝΔ και όλα τα υπόλοιπα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Οι κατηγορίες προς τη ΝΔ για το σύστημα αυτό που την κατηγορείτε ότι έστησε στην Θεσσαλονίκη με τον ΟΑΣΘ πως επιβεβαιώνονται από το μετοχολόγιο. Το έχετε ζητήσει; Σας το έχουν δώσει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως μου το δώσανε ετεροχρονισμένα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): 39.000 μέρισμα το χρόνο. Για πείτε μας λίγο; Από το μετοχολόγιο τι έχετε βρει; Τι συνδέσμους έχετε βρει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μας το έδωσαν ετεροχρονισμένα. Δεν υπήρχε στο Υπουργείο Μεταφορών. Δεν είναι πρωτότυπο να δίνει το Υπουργείο Μεταφορών δεκαετίες τώρα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο και να μην έχει το μετοχολόγιο του ΟΑΣΘ που συνεργάζεται και έχει σύμβαση; Δεν είναι ότι δεν υπήρχε αυτό μόνο. Δεν υπήρχε ένα φύλλο χαρτί, ένα έγγραφο που να λέει ότι ο ΟΑΣΘ πληροί και τηρεί τη σύμβαση που έχει, αλλά τα χρήματα δίνονταν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Τα πρόσωπα που ήταν πίσω από αυτό το μετοχολόγιο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι αρκετά τα πρόσωπα που υπήρχαν πίσω από αυτό το μετοχολόγιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Συνδέονται με πολιτικά πρόσωπα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως! Βεβαίως συνδέονται με πολιτικά πρόσωπα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Θα μας πείτε κάτι παραπάνω για αυτό;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Με συγκεκριμένο πολιτικό χώρο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν θα σας πω κάτι συγκεκριμένο, γιατί θα γίνει έλεγχος και ποια πρόσωπα ήταν από την μεταπολίτευση και μετά μέτοχοι και πώς. Γιατί είναι άλλο να έχετε κληρονομήσει κ. Βασιλόπουλε εσείς από τον παππού σας κάποια μερίσματα του ΟΑΣΘ και άλλο να τα έχετε αγοράσει κιόλας, που απαγορευότανε. Επομένως βεβαίως όλο αυτό θα γίνει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Θα το στείλετε στον Εισαγγελέα; Τι θα γίνει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να δούμε αν ήτανε παράνομο, αλλά πρέπει να ξέρουν οι πολίτες ποιοι είχαν μετοχές εκεί, ποιοι ήταν βουλευτές, ποιοι ήταν υπουργοί, ποιοι ήταν συγγενείς τους, για να εξηγήσουμε και μερικές συμπεριφορές που δεν συνάδουν ούτε με αυτά που πρεσβεύει «θεωρητικά» η ΝΔ και ο παλαιοκομματισμός. Τουλάχιστον αυτά που λένε στους πολίτες. Να μάθουμε τι γινότανε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Να ρωτήσω τώρα κάτι; Πόσο θα στοιχήσει στο κράτος αυτή η μεταβίβαση;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό ή θα ελαφρύνει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό θα το καθορίσουν τα ελληνικά δικαστήρια, αλλά θα σας δώσω μερικά στοιχεία και θα βγάλετε εσείς τα δικά σας συμπεράσματα. Υπήρχε μια σύμβαση το 2001, που όριζε ότι το 2010 η κινητή και ακίνητη περιουσία του ΟΑΣΘ περιέρχεται στο ελληνικό δημόσιο. Το 2008 έγινε επέκταση της σύμβασης. Τελείως τυχαία δεν πήγε στο ελεγκτικό συνέδριο. Τελείως τυχαία δεν ορίστηκε ότι το 2010 οι αποσβέσεις δεν επεκτείνονται προφανώς και άρα έπρεπε το 2010 η περιουσία του ΟΑΣΘ να έρθει στο ελληνικό δημόσιο. Από το 2010 μέχρι σήμερα κανείς δεν πήρε την περιουσία του ελληνικού λαού από τον ΟΑΣΘ να την φέρει στο δημόσιο. Άρα κατά την γνώμη μας, η περιουσία που έχει ο ΟΑΣΘ ανήκει στο ελληνικό δημόσιο. Το ένα είναι αυτό. Το δεύτερο είναι ο ΟΑΣΘ έχει υποχρεώσεις περίπου 119 εκατ. ευρώ., έχει διεκδικήσεις, ο θεός να τις κάνει διεκδικήσεις, αλλά ας πούμε ότι έχει διεκδικήσεις 125 εκατομμύρια ευρώ. Άρα τι να κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο; Βεβαίως όλα αυτά θα τα κρίνει η ελληνική δικαιοσύνη, οι εκκαθαριστές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Το συγκοινωνιακό έργο θα μειωθεί προκειμένου να κοστίζει λιγότερο; Αυτό είναι το ερώτημα που ρωτάνε…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη):…Λιγότερα δρομολόγια; θα αυξηθεί το εισιτήριο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κύριε Βασιλόπουλε πώς θα μειωθεί το συγκοινωνιακό έργο; Ποιο μειωμένο απ’ ότι είναι σήμερα δεν γίνεται να υπάρχει συγκοινωνιακό έργο στη Θεσσαλονίκη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Έχετε κάνει μελέτη φαντάζομαι που δείχνει ότι με αυτό το συγκοινωνιακό έργο συμφέρει να το λειτουργεί το δημόσιο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουμε καταρχάς σαν πυξίδα το κόστος λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, που δεν είμαστε και χαρούμενοι, όλοι μας. Θέλουμε να το βελτιώσουμε. Όταν έχουμε λοιπόν στην Αθήνα την κατάσταση που βιώνουμε κάθε μέρα και στη Θεσσαλονίκη έχουμε πολύ χειρότερη, αλλά το κόστος είναι πολλαπλάσιο, με πολύ λιγότερα λεωφορεία, με πολύ λιγότερους επιβάτες. Ε πως μπορεί να δικαιολογήσει κανείς μια τέτοια κατάσταση για δεκαετίες στην Θεσσαλονίκη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Οι θέσεις εργασίας δεν θα μειωθούν;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι βέβαια. Οι εργαζόμενοι διασφαλίζονται πλήρως. Αυτό που δεν διασφαλίζεται και ήταν μέχρι χθες που ψηφίστηκε το νομοσχέδιο διασφαλισμένο ήταν τα κέρδη των μετόχων. Γίνεται να έχουμε τόσα εκατοντάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο του ελληνικού λαού να δίνονται και αυτή η διοίκηση να μην έχει πληρώσει το ΙΚΑ, να μην πληρώνει τα δεδουλευμένα των εργαζομένων, να μην πληρώνει την εφορία; Γίνεται οι προμήθειες να γίνονται με απευθείας ανάθεση σε όλα; Να μην γίνεται ένας διαγωνισμός. Γίνεται να νοικιάζουν τα αμαξοστάσια και τα ακίνητα από έναν συνεταιρισμό, που είναι οι ίδιοι μέτοχοι; Αυτά λοιπόν είναι ο ιδιωτικός τομέας της ΝΔ. αυτά είναι.
- Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Προχωράμε; Γιατί έχουμε κι άλλα θέματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Να πω δύο, τρία από το χαρτοφυλάκιο του Υπουργού; Να κάνω δύο ερωτησούλες; Στο χαρτοφυλάκιο λοιπόν υπάρχει μια εκκρεμότητα με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Υπάρχει μια εκκρεμότητα στην υπογραφή της σύμβασης. Τι γίνεται; Γιατί καθυστερεί; Ποιος είναι ο υπεύθυνος; Γιατί ακριβώς καθυστερεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν νομίζω ότι καθυστερεί. Αυτή την στιγμή η σύμβαση έχει σταλεί στο ελεγκτικό συνέδριο. Υπήρχε στην σύμβαση μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μια αν θέλετε μη διευκρινισμένη περιοχή, δηλαδή υπήρχανε άλλες προβλέψεις σε κάποιες σελίδες. Δεν επιβεβαιωνότανε σε κάποιες άλλες. Ήταν τελείως τυπικό το θέμα. Στάλθηκε αυτή η αλλαγή στο ελεγκτικό συνέδριο. Φαντάζομαι εκ παραδρομής δεν περιλήφθηκε και περιμένουμε την απάντηση, για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
- Για θέματα του επαγγέλματος του μηχανικού και τη νέα νομοθεσία εκτέλεσης των δημοσίων έργων
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Και τελευταίο. Υπάρχει μια διάθεση να αλλάξει το περιβάλλον στο επάγγελμα του μηχανικού. Μπορούμε να πούμε έτσι, δύο τρεις βασικές αλλαγές; Επιγραμματικά, ας μη φάμε περισσότερο το χρόνο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα έχουμε ψηφίσει αυτά και πιστεύω ότι είναι σε μια κατεύθυνση που τα ήθελε πολλά χρόνια ο τεχνικός κόσμος, δηλαδή να έχουν επαγγελματικά δικαιώματα όλοι οι διπλωματούχοι μηχανικοί και όλοι έχουν όσοι ασκούν μέρος του επαγγέλματος του μηχανικού. Θα πρέπει να έχουμε άλλες διαδικασίες, ψηφίστηκε πέρυσι τον Αύγουστο όπως γνωρίζετε το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις και τα δημόσια έργα. Ολοκληρώνεται με ένα νέο νομοσχέδιο τώρα που προβλέπει κεντρικά ηλεκτρονικά συστήματα, για τα μητρώα των μηχανικών, για την παρακολούθηση των δημοσίων και των ιδιωτικών έργων και πολλά άλλα. Ένα παρατηρητήριο τιμών για να έχουμε μια τιμολόγηση δημόσιων και ιδιωτικών έργων που θα είναι εύλογη και δεν θα είναι σαν κι αυτή που είχαμε όλα αυτά τα χρόνια. Αυτά ήταν ζητήματα που τα ζητούσε δεκαετίες τώρα ο τεχνικός κόσμος και δεν γινόντουσαν, γίνονται επιτέλους. Χθες με τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του ΟΑΣΘ βγαίνει σε λειτουργία το ηλεκτρονικό σύστημα για τις δημοπρασίες των δημόσιων έργων και των μελετών δημοσίων έργων, που είναι με το σύστημα της μειοδοσίας. Επομένως θα έχουμε πολύ πιο διαφανείς διαδικασίες που δεν θα μπορέσουν να γίνονται αυτά που γινόταν στο παρελθόν. Αυτά είναι θέματα, τα οποία πλέον εξορθολογίζουν όλη τη χώρα, όλη την οικονομική ζωή της χώρας. Κύριε Βασιλόπουλε ξέρετε έχουμε ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ από συστήματα απευθείας αναθέσεων, πρόχειρων διαγωνισμών…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Να διαβάσω κάτι πάνω σε αυτό, που το διάβασα στηνΚαθημερινή, ότι υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα στους διαγωνισμούς από την συνεχιζόμενη απουσία απαιτούμενων εγκυκλίων και υπουργικών αποφάσεων με τις οποίες θα μπορέσει να μπει φρένο στο φαινόμενο των υπερβολικών εκπτώσεων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τώρα το θυμήθηκε η Καθημερινή αυτό; Αυτό είναι καταπληκτικό όμως αυτό….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): «Η εκτέλεση των έργων με ζημία των εταιρειών οδηγεί σε χρονοβόρες διαδικασίες αποπεράτωσης και αμφιλεγόμενη ποιότητα κατασκευής των έργων».
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ωραία! Εγώ χαίρομαι που η Καθημερινή αρχίζει και βάζει μυαλό. Όταν ήμουν Πρόεδρος του ΤΕΕ θυμάμαι έναν λυσσαλέο πόλεμο που υπήρχε για το άνοιγμα του επαγγέλματος του μηχανικού και ήταν τότε υπέρ της κατάργησης των ελαχίστων αμοιβών των μηχανικών, ήταν ενάντια στα πλαφόν που υπήρχαν για τις εκπτώσεις. Τώρα βλέπουμε καταλαβαίνει την καταστρεπτική πολιτική του τότε, που την πληρώνουμε σήμερα, όπως και πολλά άλλα και ζητάει να περιορίσουμε τις εκπτώσεις. Έφυγε από την αντίληψη της ΝΔ, των απίστευτα μεγάλων εκπτώσεων. Καλό είναι αυτό, είναι ένα θετικό βήμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Αυτό το λέει ο Πρόεδρος του ΣΑΤΕ. Ο κ. Αθουσάκης.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ το έλεγε και τότε όμως και ο κ. Αθουσάκης και αυτός που ήταν τότε και ο πρόεδρος του ΤΕΕ το έλεγε τότε, που ήμουν εγώ. Η Καθημερινή έλεγε άλλα και πολύ μεγάλη μερίδα του τύπου. Αυτό είναι ένα θέμα που γίνεται διαβούλευση σήμερα και με τις εργοληπτικές οργανώσεις και με τους μελετητές. Είναι πραγματικό πρόβλημα. Είναι οι καταστρεπτικές συνέπειες των προηγούμενων χρόνων. Δεν μπορεί κ. Κατσίμη αυτή την στιγμή να ανατίθενται μελέτες με έκπτωση 92%. Εσείς για το σπίτι σας δεν θα το κάνατε ποτέ αυτό. Το ελληνικό δημόσιο υποχρεώνεται να θέτει τέτοιου είδους μελέτες, άρα οι μελέτες δεν είναι καλής ποιότητας, τα λέγαμε και αυτά από τότε. Άρα αυτό το πληρώνει ο ελληνικός λαός πολλαπλάσια στην φάση κατασκευής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Σε όλο το χώρο τον οικονομικό αυτή την στιγμή στις προμήθειες και στα έργα, αυτή είναι η λογική, ότι πάμε όσο πιο χαμηλά γίνεται με εκπτώσεις, χαμηλά κόστη κτλ και λογικά παίρνουμε κακή ποιότητα. Αυτό αλλάζει; Θα αλλάξει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ε βέβαια θα αλλάξει. Οι νέες οδηγίες που έχουμε φέρει και στην εθνική νομοθεσία πέρυσι τον Αύγουστο επιτρέπουν, έχουν συγκεκριμένες δομές και έχουν και συγκεκριμένες προβλέψεις. Αυτό πρέπει να γίνει μια διαβούλευση και με τις μελετητικές και με τις εργοληπτικές οργανώσεις και με τα όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου τέτοιου είδους φαινόμενα να περιοριστούν. Ήδη υπάρχει πρόβλεψη στο νόμο που πέρασε, για τις υπερβολικά μεγάλες εκπτώσεις. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ενιαίος κανόνας. Είναι μια αρμοδιότητα που την έχουν οι αρχές που κάνουν τους διαγωνισμούς, οι αναθέτουσες αρχές, αλλά πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να βγάλουμε και ένα κανόνα ενιαίο για να μπορέσουμε να τον εφαρμόσουμε σε όλη τη χώρα.
- Για το ηλεκτρονικό εισιτήριο στα ΜΜΜ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Πάμε τώρα γιατί δεν έχουμε πολύ χρόνο, να κάνουμε ερωτήσεις, που αφορούν την καθημερινότητα μας. Ηλεκτρονικό εισιτήριο: Τι γίνεται με αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ξεκίνησε το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Ξεκίνησε, χθες περάσαμε και μια τροπολογία για τις κάρτες τις ηλεκτρονικές, προκειμένου να μπορεί το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΣΑ να κάνει ειδικά προγράμματα εκπτωτικής πολιτικής. Πιστεύουμε ότι…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Δηλαδή μπορούμε σήμερα να πάμε να αγοράσουμε ηλεκτρονικό εισιτήριο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχουν σημεία που μπορείτε να πάτε να αγοράσετε ηλεκτρονικό εισιτήριο. Πάντα σημεία. Και πριν σημεία υπήρχαν ξέρετε και ήταν και πολύ λίγα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Σε ποια σημεία είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουνε τοποθετηθεί POSαπ’ ότι ξέρω σε όλα τα περίπτερα και τους σταθμούς που προμηθεύανε και πριν εισιτήρια. Όσοι δέχτηκαν τέλος πάντων και έχουμε ένα σχέδιο να τριπλασιαστούν αυτά τα σημεία, με την προμήθεια και νέων μηχανημάτων. Υπήρχε ένα πρόβλημα. Το πρόβλημα ήτανε, φιλοξενούσατε πριν έναν νομικό από την αρχή προσωπικών δεδομένων, η όποια καθυστέρηση που υπήρχε από τις παρατηρήσεις της αρχής προσωπικών δεδομένων είναι από τις ευχάριστες καθυστερήσεις, δηλαδή έθεσε τέτοιους όρους ώστε να μην μπορεί κανείς, ακόμη κι αν δουλεύει σε αυτές τις εφαρμογές μέσα στον ΟΑΣΑ και στις αστικές συγκοινωνίες να βρει ποια είναι η δική σας κάρτα. Ποιος είναι ο αριθμός της και που έχετε μετακινηθεί.
- Για τους βανδαλισμούς στα ακυρωτικά μηχανήματα και τα πλαστά εισιτήρια στα ΜΜΜ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Είχατε πει ότι οι βανδαλισμοί δεν έχουν να κάνουν με τους μπαχαλάκηδες, αλλά με την μαφία πλαστών εισιτηρίων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κι άλλα είχα πει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Σε αυτό μένω εγώ και τι θα γίνει, με τα μηχανήματα αυτά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι εννοείτε τι θα γίνει;… Όταν με το καλό περάσουμε το μεταβατικό διάστημα διπλής εφαρμογής του συμβατικού εισιτηρίου και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και λειτουργήσει μόνο το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το πρώτο δίμηνο, τρίμηνο θα καταλάβουν όλοι από πού ήταν η διαφορά και οι απώλειες των εσόδων των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα. Θα αποδειχτεί περίτρανα ότι το εργοστάσιο που πιάστηκε λίγους μήνες μετά το κύκλωμα κλοπής μέσα στις αστικές συγκοινωνίες, ότι τύπωνε όχι μόνο πλαστά, αλλά και κανονικά εισιτήρια και ποια ήτανε αν θέλετε η διαφυγή εσόδων των αστικών συγκοινωνιών και πού πήγαιναν….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Πότε έχετε προγραμματίσει ότι όλο αυτό θα ολοκληρωθεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είχαμε προγραμματίσει τον Ιούνιο να ξεκινήσει η δοκιμαστική περίοδος και τον Σεπτέμβριο να έχουμε μόνο το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Ελπίζω ότι μετακινούμαστε μόνο ένα δίμηνο και άρα μέχρι το τέλος του χρόνου, θα έχουμε αρχίσει αποκλειστικά να υπάρχει μόνο το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
- Για το ενιαίο ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη):Στα διόδια πότε θα αρχίσουμε να πληρώνουμε ανάλογα με τα χιλιόμετρα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο σχεδιασμός είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να βγει ο διαγωνισμός για το ενιαίο ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων. Εκεί μάλλον δεν θα έχουμε καθυστέρηση. Θα πάμε και νωρίτερα και μέσα στο 2018 να έχουμε ένα ενιαίο ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων με πρώτο αυτοκινητόδρομο που θα εφαρμοστεί την Εγνατία οδό. Εκεί είναι πραγματικά μια μεγάλη τομή. Είναι ένα δίκαιο σύστημα και ο στόχος μας είναι όχι μόνο το δικαιότερο σύστημα, αλλά να μπορέσουμε να διαπραγματευτούμε με τους παραχωρησιούχους για να έχουμε και μικρότερη τιμή διοδίων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Γιατί έχει παραγίνει αυτό το κακό. Έτσι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κύριε Βασιλόπουλε τι εννοείτε ότι έχει παραγίνει; Αυτοί που έκαναν τις συμβάσεις για τους αυτοκινητοδρόμους έγραψαν στα παλιά τους παπούτσια τον πολίτη και την κοινωνία. Απλό είναι. Δεν υπάρχει μία πρόβλεψη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Πριν βγείτε είπατε ότι αυτό θα αλλάξει και δεν άλλαξε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως έτσι είναι, αλλά….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Ίσα – ίσα μπήκαν περισσότερα διόδια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν μπήκαν περισσότερα διόδια, μπήκαν αυτά που προβλεπότανε στις συμβάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Που προβλεπότανε, αλλά στον πολίτη αυτό μένει ότι ξεκίνησα με ΣΥΡΙΖΑ και έχω περισσότερα διόδια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτός είναι και ο δικός σας ρόλος να ενημερώνετε αξιόπιστα τον πολίτη, αλλά δεν ισχύει ούτε αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Τώρα με το ηλεκτρονικό αναλογικό, εν πάση περιπτώσει γιατί αυτό είναι το παραγωγικό κομμάτι της κουβέντας, μειώνεται το κόστος της διαδρομής, διότι πληρώνεις αναλογικά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πληρώνεις ανάλογα με το πόσο διάστημα έχεις διανύσει. Με το σύστημα που φροντίζουμε να βάλλουμε δεν έχεις διαφυγή από το παράπλευρο δίκτυο στα βαριά οχήματα, που αυτό σημαίνει ότι θα πέσουν τα διόδια, διότι θα αυξηθεί ο συγκοινωνιακός φόρτος. Δεν είχαμε δυστυχώς ένα ευέλικτο σύστημα που να μπορούσε να έχει ως μεταβλητή τον χρόνο, αλλά είχε ως μεταβλητή μόνο το ύψος των διοδίων. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε τώρα και πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε.
- Για την Uber
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Εγώ θέλω μια ακόμη ερώτηση για τα Uber. Τι θα γίνει; Θα σταματήσουνε; Θα συνεχίσουν να υπάρχουν με άλλο καθεστώς;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακούστε έχουμε έτοιμο σχέδιο νόμου, διότι η δράση και της συγκεκριμένης εταιρείας και άλλων εταιρειών παρότι είναι οι εκλεκτοί του κ. Κυρανάκη και των στελεχών της ΝΔ, δεν συνάδει με κανένα νόμο ή πλαίσιο που έχουμε στην χώρα ή στην Ευρώπη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Μα σε όλη την Ευρώπη υπάρχουνε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, σε όλη την Ευρώπη τους διώχνουνε, διότι δεν φορολογούνται, δεν έχουν υπεύθυνους, δεν τηρούν το νόμο, δηλαδή έχουν στήσει κενά νόμων, με την συνεργασία των προηγούμενων κυβερνήσεων και άρα αντί να νοικιάζουν αυτοκίνητα με οδηγό, χωρίς καμία προδιαγραφή, επί της ουσίας ασκούν συγκοινωνιακό έργο, όπως τα ταξί, άρα πρέπει αν μη τι άλλο να έχουνε τους ίδιους όρους που έχουνε και οι αυτοκινητιστές οι επαγγελματίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Άρα θα αλλάξει το πλαίσιο, όχι ότι θα σταματήσουνε να υπάρχουνε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να είστε σίγουρη ότι θα σταματήσουν να υπάρχουνε αν έχουν το ίδιο πλαίσιο, γιατί δεν θα είναι ανταγωνιστικοί. Καταρχάς ας φορολογηθούνε πρώτα, ας μάθουμε ποιοι είναι. Εσείς ξέρετε; Όχι. Ξέρει κανείς; Έχουνε γραφεία; Έχουν κάποιο εκπρόσωπο; Ξέρετε ποια αυτοκίνητα είναι αυτά που συνεργάζεται η Uber, αν οι οδηγοί που έχει είναι επαγγελματίες ή όχι. Αν αυτά που κάνει η Uber τα έκαναν οι αυτοκινητιστές, οι ταξιτζήδες θα τους είχαν κρεμάσει τα προηγούμενα χρόνια. Ας μας πει ο κ. Κυρανάκης που τους λατρεύει εκεί…. Θα μας πει….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Άμα ξανάρθει θα τον ρωτήσουμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να τον ρωτήσετε και τον κ. Μητσοτάκη και όλους τους υπόλοιπους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Μαριλένα Κατσίμη): Θα ρωτήσουμε τον κ. Κύρτσο που έρχεται.
- Για ενδεχόμενο ανασχηματισμό
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Συζητάμε εδώ μεταξύ μας για τον ανασχηματισμό, πότε θα γίνει κτλ. Το έχετε σκεφτεί το ενδεχόμενο να σας αλλάξει ο Πρωθυπουργός, να μην είστε πια υπουργός;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι μια χαρά. Να ξεκουραστώ και λίγο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Μην τυχόν και σας δελεάζει η ιδέα για τον Δήμο Αθηναίων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι κ. Βασιλόπουλε. Αυτά είναι θέματα που είναι αρμοδιότητα αποκλειστική του Πρωθυπουργού. Εμείς είμαστε προσηλωμένοι και ταμένοι στρατιώτες στο να βγάλουμε την χώρα από την κρίση και πιστεύουμε ότι ο Αλέξης ο Τσίπρας θα τα καταφέρει….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (Βασίλης Βασιλόπουλος): Ευχαριστούμε πάρα πολύ.