H συνέντευξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στον τηλεοπτικό σταθμό της ΕΡΤ1 και τους δημοσιογράφους κ. Χρήστο Παγώνη και κ. Βαγγέλη Παπαδημητρίου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να καλωσορίσουμε τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Καλημέρα κ. Υπουργέ, σας ευχαριστούμε πολύ που είστε μαζί μας. Αύριο τυπικά, ουσιαστικά όπως το ερμηνεύει κάθε πολιτική δύναμη και η κοινωνία, εξερχόμαστε των μνημονίων. Οκτώ χρόνια, 99 μήνες, 4 κυβερνήσεις με φοβερή καταστροφή της χώρας σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα. Αύριο υπάρχει μια συμβολική, ιστορική και ουσιαστική σημασία. Παρ’ όλα αυτά, σας κατηγορούν ή τουλάχιστον έτσι είναι, ότι και η Επιτροπεία θα συνεχιστεί, δεν είναι μια καθαρή έξοδος, δε μπορούμε να πανηγυρίζουμε, και η Επιτροπεία θα συνεχιστεί αλλά και έχουμε υπογράψει πρόσθετα μέτρα πολύ δύσκολα μέχρι το 2022.
- Για το τέλος της μνημονιακής επιτροπείας
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Την απάντηση δε θα τη δώσουμε εμείς. Την απάντηση τη δίνουν όλοι οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι, στις αθλιότητες που ακούγονται από την αντιπολίτευση, από μέρος της αντιπολίτευσης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τί εννοείτε; Ποιες αθλιότητες;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτά που ακούμε, ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι ψεύτες και τί κάνανε… Να κάνουμε μια ιστορική αναδρομή, το 2010 που τυπικά μπήκαμε στο μνημόνιο, γιατί από τα προηγούμενα χρόνια είχαμε μπει, από το 2009 κτλ..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το Καστελόριζο…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κάθε ένα χρόνο, οι προηγούμενες κυβερνήσεις ανακοίνωναν ότι βγαίνουμε από το μνημόνιο. Να φρεσκάρω λίγο τη μνήμη σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε δίκιο σ’ αυτό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αν θυμάμαι καλά είχαμε «βγει» το 2011, το 2012, το 2013, το 2014 και δε βγαίναμε ποτέ. Η δέσμευση που ανέλαβε αυτή η κυβέρνηση το Σεπτέμβριο του 2015 μετά από εκλογές, μετά που ο ελληνικός λαός αποφάσισε αν θα δεχθούμε ή όχι τη διαπραγμάτευση, την ιστορική διαπραγμάτευση που έκανε ο Αλέξης Τσίπρας, έφερε τη χώρα σήμερα τυπικά και ουσιαστικά απ’ ό,τι λένε όλοι, εκτός από την ελληνική αντιπολίτευση, ότι βγαίνουμε από τα μνημόνια.
Έχουμε μία καθαρή έξοδο, έχουμε την ανάκτηση της εθνικής κυριαρχίας που κάποιοι είχαν παραδώσει. Και προφανώς, δεν πανηγυρίζουμε, δεν πανηγυρίζουμε γιατί το κόστος που έχει πληρώσει ο ελληνικός λαός είναι πάρα πολύ μεγάλο, οι πληγές που έχει αφήσει είναι επίσης πολύ μεγάλες και πρέπει να θεραπευτούν, όμως, δε γίνεται να μη χαρακτηρίσουμε αυτή την ημέρα μια ιστορική μέρα για την Ελλάδα, για να βγουν και μερικά συμπεράσματα: Ότι ποτέ ξανά δε θα επιτραπεί σε καμία πολιτική δύναμη ή σε κανένα παλαιοκομματικό σύστημα ν’ αφήσει τη χώρα να καταντήσει εκεί που την είχαν καταντήσει, να δώσει μέρος της εθνικής της κυριαρχίας, να έχουμε μία Επιτροπεία που θα μας λέει κάθε δίμηνο ή κάθε τρίμηνο τί νομοσχέδια θα ψηφίσουμε, τί οικονομική πολιτική θ’ ακολουθήσουμε στο εσωτερικό μας. Από κει και πέρα, οι δεσμεύσεις που έχουμε πάρει προφανώς θα τηρηθούν. Και οι δεσμεύσεις που έχουμε πάρει, δεν είναι κάτι άλλο από τις δεσμεύσεις που έχουν οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που είναι στον πυρήνα του ευρώ. Είναι ακριβώς οι ίδιες. Δε διαφέρει σε τίποτα όχι μόνο με τις υπόλοιπες χώρες του Νότου και την Ιρλανδία που τελείωσε το μνημόνιο, αλλά και με τις υπόλοιπες χώρες σε όλη την Ευρωζώνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι αληθές αυτό το οποίο είπατε, ότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις από εσάς παίρνουν πολύ μεγάλη ευθύνη ιστορικά. Δεν ήταν ξαφνικά μια μέρα ξυπνήσαμε και είπαμε να πούμε στο μνημόνιο, υπήρχαν παράγοντες που μας οδήγησαν τελικά να δεσμευτεί η χώρα οικονομικά. Σας κατηγορούν όμως κ. Υπουργέ ότι κι εσείς ως κυβέρνηση το πρώτο εξάμηνο φτάσαμε να υπογράψετε ένα 3ο μνημόνιο επειδή κάνατε τελείως λανθασμένους χειρισμούς το πρώτο εξάμηνο. Ακόμα και σήμερα θα έχετε ακούσει αλλά και το Σαββατοκύριακο θα το ακούσατε και αύριο, είστε πάρα πολύ σίγουρος γι’ αυτό, ότι χρεώθηκε η χώρα πολλά δις στο πρώτο εξάμηνο..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλά, εντάξει, αυτά είναι διάφορες εικασίες της αντιπολίτευσης.. .
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΟΣ: Το λέει κι ο Ρέγκλινγκ
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το λέει κι ο Ρέγκλινγκ γιατί δεν τον βόλευε η διαπραγμάτευση που έγινε, αλλά σήμερα, ακούμε μια κριτική για τα πλεονάσματα του 3,5% όταν οι συμφωνίες που είχαν γίνει από τις προηγούμενες κυβερνήσεις ήταν πάνω από 5 και 5,5%
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αληθές είναι αυτό, ότι υπήρχαν πλεονάσματα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όταν δεν είχε κλειδώσει η αναδιάρθρωση του χρέους, όταν η οικονομία ήταν στα μαύρα της χάλια. Όταν οι Έλληνες επιστήμονες και η ελληνική νεολαία έφυγε στο εξωτερικό κατά χιλιάδες. Όταν απωλέστηκε το 25% του ΑΕΠ μέσα σε 4 χρόνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με την ανεργία να πλησιάζει σχεδόν στο 40% την ουσιαστική ανεργία και την τυπική στο 27%, 28%.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τώρα όμως να το δούμε λίγο: Έχουμε για πρώτη φορά το ποσοστό της ανεργίας κάτω από το 20%; Έχουμε. Έχουμε την πορεία της ελληνικής οικονομίας να είναι σε τελείως διαφορετική λογική και κατεύθυνση; Το έχουμε. Έχουμε γιατρέψει τις πληγές; Προφανώς όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δε έχουμε μείωση χρέους. Μείωση χρέους είχαμε τουλάχιστον όπως λέει και η αντιπολίτευση και με τα ιστορικά δεδομένα, από τον κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, έτσι υποστηρίζεται τουλάχιστον.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για ποιο μιλάτε;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για το PSI.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γι’ αυτό που λήστεψαν όλα τ’ αποθεματικά των Ασφαλιστικών Ταμείων; Γι’ αυτό μιλάμε; Γιατί στη συνέχεια ερχόμαστε να καλύψουμε διάφορα τέτοια εγκλήματα για να είναι βιώσιμο το ασφαλιστικό σύστημα, μέσα από υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές και με μια συνολική αναδιάρθρωση του ασφαλιστικού συστήματος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα πάμε σ’ αυτό μετά αλλά ποιες είναι οι πληγές που λέτε ότι δεν έχουν κλείσει ακόμα και γιατί δεν έχουν κλείσει; Αν εννοείτε τα εισοδηματικά βάρη, δεν υπάρχουν ακόμα; Και το έδειξε αυτό και η ιστορία με τις πρόσφατες πυρκαγιές κατά πολλούς, ότι η παθογένεια της ελληνικής διοίκησης είναι ακόμα εδώ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η παθογένεια της ελληνικής διοίκησης είναι ακόμη εδώ και οι δογματισμοί του νεοφιλελευθερισμού είναι ακόμη εδώ και τους πληρώνουμε. Διότι το Φεβρουάριο, η αρμόδια Υπουργός, η Όλγα Γεροβασίλη έκανε τη διαπραγμάτευση για τους 2.500 έκτακτους Πυροσβέστες να γίνουν αορίστου και κάποιοι έλεγαν και συνεχίζουν να λένε, ότι θέλουμε ένα λιγότερο κράτος. Και το καταψήφισαν. Το καταψήφισε και το ΚΙΝΑΛ και η Νέα Δημοκρατία. Επομένως καλό θα είναι να δούμε στο σύνολο, του τί έχουν κάνει κάποιοι στη χώρα, το ποιοι είναι οι κρίσιμοι τομείς του Δημοσίου που δεν πρέπει να υποστελεχώνονται, να δούμε τί πρέπει να γίνει σε σχέση με μια περαιτέρω αναβάθμιση αν θέλετε του δημόσιου τομέα, αλλά να δούμε αν αντεπεξέρχεται ο δημόσιος τομέας σε δύσκολες στιγμές μια που είπατε για την καταστροφή που είχαμε στις πυρκαγιές τις πρόσφατες; Να δούμε ότι δεν έχουν κλείσει ένα μήνα και έχουν γίνει από στελέχη του Υπουργείου και τους εποπτευόμενους φορείς σχεδόν 5.000 αυτοψίες; σε χρόνο μηδέν, σε 4 ημέρες;
- Για την παράκαμψη της γραφειοκρατίας και τους γρήγορους ρυθμούς χορήγησης των επιδομάτων της έκτακτης εφάπαξ οικονομικής ενίσχυσης στους πολίτες των πληγεισών περιοχών της Περιφέρειας Αττικής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάθαμε πριν από λίγο, δεν ξέρω πόσο αξιόπιστη είναι η πληροφορία, ότι οι κάτοικοι στο Μάτι θέλουν να είναι έξω από το Υπουργείο σας, ότι δε συμφωνούν έτσι όπως πάει να γίνει το νέο Μάτι ή έτσι όπως γίνεται αυτή τη στιγμή η ιστορία.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Παπαδημητρίου, είμαι κάθε μέρα στο Μάτι και δε μου έχει μεταφερθεί κάτι τέτοιο. Όποτε θέλει οποιαδήποτε Επιτροπή Κατοίκων..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς είστε κάθε μέρα στο Μάτι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κάθε μέρα. Και τώρα το Δεκαπενταύγουστο. Κάθε μέρα. Κατ’ αρχάς είναι ευπρόσδεκτη όποια κίνηση…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν έχετε συναντήσει τους κατοίκους; Τους έχετε συναντήσει φαντάζομαι…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κάθε μέρα. Και τις Κινήσεις Πολιτών και απλούς πολίτες και από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και του Δήμου Ραφήνας και του Δήμου Μαραθώνα και του Δήμου Μεγαρέων, γιατί έχουμε κι άλλη μια περιοχή που ήταν πολύ μεγαλύτερη η περιβαλλοντική καταστροφή αλλά και οι υπόλοιπες καταστροφές, αλλά ευτυχώς για άλλους λόγους, δεν είχαμε ανθρώπινες απώλειες, ούτε καν τραυματισμούς. Κι αυτά πρέπει να τα συζητήσουμε επίσης. Δε μου έχει μεταφερθεί κάτι τέτοιο, το ανάποδο μπορώ να σας πω: ότι υπάρχει από τις Δημόσιες Υπηρεσίες μια πρωτοφανής κινητοποίηση. Είναι η πρώτη φορά που ακόμη και τα καμένα μέσα στις αστικές περιοχές, τα καμένα δέντρα υλοτομούνται σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, που έχουν δοθεί τα έκτακτα βοηθήματα τόσο γρήγορα και τόσο έγκαιρα, δηλαδή δεν πήγε κανείς στην πλατεία της Ραφήνας και του Μαραθώνα να μοιράζει επιταγές και να τα παίρνουμε πίσω. Είναι η πρώτη φορά που η γραφειοκρατία είναι στο μηδέν, στο μηδέν όμως. Πηγαίνει ένας πολίτης με την ταυτότητά του και τον αριθμό λογαριασμού του και διεκπεραιώνονται όλα και γίνονται έλεγχοι. Γίνονται από τα στοιχεία που υπάρχουν και στην ΑΔΑΕ και στο Υπουργείο Οικονομικών. Είναι η πρώτη φορά που μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα χιλιάδες συμπολίτες μας έχουν λάβει το έκτακτο βοήθημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το έχουν λάβει ήδη
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ Το έχουν ήδη λάβει..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σήμερα καταβάλλεται διπλή σύνταξη στους μόνιμους κατοίκους.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, από το Υπουργείο Εργασίας και πολλές άλλες παροχές. Επομένως δεν έχω εγώ αυτή την εικόνα.
- Για τη στεγαστική συνδρομή για την αποκατάσταση των πληγέντων από τις πυρκαγιές κτιρίων στην Περιφέρεια Αττικής, τους εντατικούς ελέγχους των κτιρίων που έχουν χαρακτηριστεί ως «κόκκινα» τη δυνατότητα κατεδάφισης των πληγέντων κτιρίων αδαπάνως για τους πολίτες από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ είστε και του επαγγέλματος, του χώρου δηλαδή, ως μηχανικός. Έχετε θητεύσει πολλά χρόνια και στην ηγεσία του ΤΕΕ. Θεωρείτε κι εσείς ότι αυτό το επίδομα στέγης, αναστήλωσης κτλ., γιατί έχουν καταστραφεί σπίτια μόνιμης κατοικίας ολοσχερώς, ακόμη και αυτά τα οποία δεν είναι ολοσχερώς, είναι σημαντικές οι ζημιές τους. Ως Μηχανικός αλλά και ως πολιτικός παράγων πλέον, θεωρείτε ότι φτάνουν αυτά τα λεφτά; Είναι κάτι το στατικό ή θα υπάρχει μια δυναμική εξέλιξη αυτών των μέτρων;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να δούμε τί έχουμε προβλέψει; Μετά το έκτακτο βοήθημα έχουν ξεκινήσει ήδη οι αυτοψίες του δευτεροβάθμιου ελέγχου με προτεραιότητα στα κόκκινα, δηλαδή στα μη επισκευάσιμα. Σήμερα ξεκινάμε τις κατεδαφίσεις αδαπάνως για τους πολίτες, είναι από τις δωρεές που έχουν προσφέρει οι τεχνικές εταιρείες, επομένως κάποιες, ξεκινούν τις κατεδαφίσεις με τη σύμφωνη γνώμη των ιδιοκτητών στο Μάτι και κάποιες άλλες, που θα ξεκινήσουν μέσα στην εβδομάδα στην Κινέττα. Από κει και πέρα έχει βγει ήδη η Κοινή Υπουργική Απόφαση που προβλέπει δυο διαφορετικούς τρόπους για πρώτη φορά και για τις επισκευές και για τις ανακατασκευές. Δηλαδή, τις μελέτες θα τις κάνει το Υπουργείο Υποδομών αδαπάνως για τους πολίτες, για πρώτη φορά, για να μην ταλαιπωρούνται στις αντίστοιχες αρμόδιες Υπηρεσίες. Έχουν προβλεφθεί 1.000 ευρώ για την ανακατασκευή ενός κατεστραμμένου κτιρίου και 550 για τις επισκευές, το τετραγωνικό μέτρο. Και για πρώτη φορά έχει προβλεφθεί να υπάρχει αποζημίωση για τον περιβάλλοντα χώρο ενός κτιρίου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτά θα είναι άμεσα καταβληθέντα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτά για όποιον είναι να επισκευάσει ή να κατασκευάσει το σπίτι του, είναι η κρατική αρωγή που θα δοθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η οποία θα εκταμιεύεται με ποιον τρόπο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με την πρόοδο των εργασιών. Η άλλη επιλογή, η δεύτερη επιλογή, είναι ν’ αναλάβει το Υπουργείο Υποδομών την ανακατασκευή ή την επισκευή του σπιτιού και η τρίτη επιλογή, γιατί η κρατική αρωγή ήταν μέχρι 150 τετραγωνικά, είναι, για όσους έχουν μεγαλύτερα σπίτια ή και μικρότερα και επιθυμούν να πάρουν κάποιοι δάνειο, είναι, να πάρουν ένα δάνειο το οποίο θα πληρωθεί μέχρι τα 150 τετραγωνικά από το Ελληνικό Δημόσιο για όσο χρειαστεί η αποπληρωμή.
- Για την Αναφορά που απέστειλε στην Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, προκειμένου να διερευνηθούν άμεσα καταγγελίες για παράνομες κατασχέσεις από Τραπεζικά Ιδρύματα των οικονομικών ενισχύσεων που δίνονται στους πυρόπληκτους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι Τράπεζες έχουν βοηθήσει; Γιατί κάτι διάβασα περίεργα..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κοιτάξτε, το τελευταίο που σας είπα είναι μια διαπραγμάτευση που θα γίνει από το Υπουργείο Οικονομικών και τις Τράπεζες και θ’ ανακοινωθεί όταν ολοκληρωθεί. Αυτό που ρωτάτε, έχει να κάνει με κάποια Τραπεζικά Ιδρύματα που δέσμευσαν με παλαιότερες εντολές το έκτακτο βοήθημα. Και το θεωρώ επιεικώς απαράδεκτο, όταν έχει δοθεί τέτοια προσπάθεια για να είμαστε δίπλα στους συμπολίτες μας, μετά την τραγωδία που ζήσανε, κάποιοι, να μην έχουν κάνει τον κόπο να διαβάσουν και το Νόμο που προέβλεψε η ελληνική κυβέρνηση αλλά και να μη σέβονται ούτε τους πολίτες ούτε τη συνολική προσπάθεια που γίνεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί το έκαναν αυτό οι συγκεκριμένες Τράπεζες;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί μάλλον οι Τράπεζες δεν έχουν ακολουθήσει τον πόνο των συμπολιτών μας απ’ ό,τι φαίνεται. Και μάλλον πρέπει κάποιος να τους…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα παρέμβετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχουμε παρέμβει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και φαντάζομαι ότι δε θα έχουμε άλλο κρούσμα, από τις πληροφορίες που είχαμε, υπήρχαν δυο κρούσματα, ελπίζω να μην έχουμε τρίτο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο νόμος που έχετε εκδώσει γι’ αυτή την ιστορία, το προβλέπει αυτό. Ότι δε μπορεί να γίνει συμψηφισμός οφειλών με την κρατική ενίσχυση.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Και οι καταβολές που έγιναν από το Υπουργείο Υποδομών και όσον αφορά τα κτίρια, το έκτακτο βοήθημα των 5.000 ευρώ και των αντίστοιχων 8.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις αλλά και τα 1.200 ευρώ από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής για το τηλεπικοινωνιακό επίδομα, και όλα τ’ άλλα που προβλέπονται ως βοηθήματα και ως αρωγή, δε μπορούν να κατασχεθούν από κανέναν. Να επανέλθω όμως στην προηγούμενη κουβέντα; Δε μπορεί αυτά που κάνουμε τώρα, τα Υπουργεία και το Υπουργείο Υποδομών, που έπρεπε κανονικά να τα κάνουν οι Δήμοι, οι οποίοι είναι υποστελεχωμένοι, οι οποίοι δεν έχουν και τις δομές και το ανθρώπινο δυναμικό ν’ αντεπεξέλθουν σ’ αυτή την ιστορία, πρέπει να τα δούμε. Πρέπει να φτιάξουμε ένα Δημόσιο που να μπορεί ν’ αντεπεξέλθει ο Δήμος στα αιτήματα και στις ανάγκες που έχουν οι πολίτες και στην καθημερινότητα και στις έκτακτες ανάγκες.
- Για την πολιτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση για τον πραγματικό εκσυγχρονισμό του Δημόσιου Τομέα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όπερ σημαίνει πιο πρακτικά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όπερ σημαίνει, ότι μάλλον πρέπει η Νέα Δημοκρατία ν’ αναθεωρήσει την τακτική της και τη στάση της, δηλαδή να έχει διορίσει για δεκαετίες ρουσφετολογικά στο Ελληνικό Δημόσιο χιλιάδες συμπολίτες μας και στη συνέχεια, να τους έχει απολύσει ή να θέλει να τους απολύσει. Διότι αυτά που λέγονται, είναι για να γελάει κανείς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τί εννοείτε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όταν λέει δηλαδή για λιγότερο κράτος, ποιο λιγότερο κράτος; Όταν λέει για μια άλλου τύπου έτσι, πολιτική, σε σχέση μ’ αυτό που εκείνη αντιλαμβάνεται και πρέπει, -το γνωρίζει πάρα πολύ καλά- να αντεπεξέλθει η χώρα στις υποχρεώσεις της γιατί βγήκαμε από το μνημόνιο και τυπικά και ουσιαστικά, πρέπει να μας πει, τί θα περικόψει. Θα περικόψει την κοινωνική πολιτική που υπάρχει ή που θέλουμε ν’ αναπτύξουμε περαιτέρω; Θ’ ανακόψει τις δημόσιες επενδύσεις; Θ’ ανακόψει τις ανάγκες που υπάρχουν στο Ελληνικό Δημόσιο για την ανασυγκρότησή του;
Δηλαδή θα συνεχίσουμε να έχουμε Δήμους με μηδέν μηχανικούς, μηδέν νομικούς, μηδέν οικονομολόγους στο στελεχιακό της δυναμικό; Είναι άλλο να δούμε ποιες είναι οι δομές για να είναι αποτελεσματικό το Ελληνικό Δημόσιο -και συμφωνώ απόλυτα-, είναι άλλο να έχουμε ελέγχους στους δημοσίους υπαλλήλους για να κάνουν τη δουλειά τους και απ’ ό, τι φάνηκε υπάρχουν υπηρεσίες που μ’ αυτές τις αμοιβές και χωρίς ένα ευρώ παραπάνω δουλεύουν μέσα στο Δεκαπενταύγουστο 24 ώρες το 24ωρο για να είναι δίπλα στους συμπολίτες μας και είναι άλλα αυτά που λέει η Νέα Δημοκρατία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ έχετε τυπικά άλλους 12 μήνες διακυβέρνησης. Τί σκοπεύετε να κάνετε μ’ αυτό το θέμα της στελέχωσης του Δημοσίου; Θα προκηρύξετε θέσεις για συμβασιούχους θα κάνετε προσλήψεις; Θα μπει το ΑΣΕΠ μπροστά; τί θα γίνει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προφανώς θα μπει το ΑΣΕΠ μπροστά και είναι γνωστό, είναι απολύτως γνωστό, το τί έχει δεσμευτεί για συγκεκριμένες ανάγκες που έχουμε στην Υγεία, στην Παιδεία,- γιατί υπάρχουν προτεραιότητες-, ανακοινώθηκε τώρα μέσα στις πυρκαγιές πώς στελεχώνονται οι Υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Περιβάλλοντος σε όλη την Ελλάδα με προσλήψεις επιστημονικού προσωπικού. Αυτά ξέρετε, όταν γίνονται όμως, μας κατηγορούν ότι κάνουμε προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εδώ που τα λέμε μπαίνουμε και στην προεκλογική περίοδο, επομένως το μυαλό κάποιων μπορεί να πάει ότι να, άρχισαν τα ρουσφέτια πάλι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ποια ρουσφέτια; Το ΑΣΕΠ είναι ρουσφέτια; Το ότι οι Δήμοι δεν πρέπει να έχουν μηδέν μηχανικούς για ν’ αντεπεξέλθουν; Θέλετε να πάμε μια βόλτα στους Δήμους; Και το λέω εγώ, που έχω ασκήσει πολύ σκληρή κριτική και πολύ σκληρές διαπραγματεύσεις και με την ΚΕΔΕ και με τους Δημάρχους. Θέλετε να πάμε να δούμε αν μπορούν αυτοί οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης να έχουν το στοιχειώδες προσωπικό, τη στοιχειώδη στελέχωση για να τρέξουν τα έργα που θέλουμε για να πάμε στην επόμενη μέρα για τη χώρα;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε πριν για την απόλυτη άρση της γραφειοκρατίας στην περίπτωση του Ματιού. Αυτό λειτουργεί σαν πιλότος; Το συζητούσαμε πολλές φορές εδώ. Άρα γίνεται. Δηλαδή μπορούν να γίνουν τα πράγματα πολύ πιο απλά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Άρα μπορεί να γίνει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τί θα κάνετε; Δε θα το πάρετε αυτό να το κάνετε μια προβολή σε όλο το Δημόσιο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προφανώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα είναι κι ένα δίδαγμα, ένα πείραμα. Δηλαδή ξαφνικά μάθαμε εδώ στην εκπομπή, θ’ απαντήσετε αμέσως κ. Υπουργέ, ότι μια αστυνομική ταυτότητα μπορεί να βγει σε 35 δευτερόλεπτα. Η γενιά μου μεγάλωσε ότι για να βγάλει μια αστυνομική ταυτότητα ή ένα διαβατήριο έπρεπε να περιμένει και μήνες. Ή το δίπλωμα της οδήγησης που είναι και της αρμοδιότητάς σας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το ότι υπήρχαν κινητές ομάδες της Ελληνικής Αστυνομίας για να πιστοποιούν στους ανθρώπους που δε μπορούσαν να δείξουν ότι έχουν την ταυτότητά τους, το διαβατήριό τους εκεί επί τόπου που γινόταν η αίτηση και πάρα πολλά άλλα…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό λέμε. Μπορεί να γίνει ένα πρότυπο για όλο το Δημόσιο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως μπορεί να γίνει. Και εκτιμώ ότι γίνεται. Η τεχνολογία πλέον, οι βάσεις δεδομένων που έχουμε αναπτύξει, είναι τέτοιες, που μπορούν ν’ αποδώσουν. Η διασταύρωση στοιχείων μπορεί να γίνει πλέον από τις Υπηρεσίες και να μη τρέχει ο πολίτης ν’ αποδείξει..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ν’ αποδείξω ότι δεν είμαι ελέφαντας ή εγώ είμαι αυτός…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι μια άλλη αντίληψη, μια άλλη λογική της λειτουργίας του δημόσιου τομέα. Η πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων αυτό το αποδέχεται και μάλιστα με μεγάλη ευθύνη, επομένως, μάλλον η πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση είναι στη λογική του πραγματικού εκσυγχρονισμού και των πραγματικών μεταρρυθμίσεων της χώρας και όχι αυτών που είχαμε μάθε τόσα χρόνια ν’ ακούγεται.
- Για τις Αστικές Συγκοινωνίες
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είμαι σίγουρος ότι είστε μάρτυρας ή σας έχουν μεταφερθεί περιστατικά στα Μέσα Μαζικής Συγκοινωνίας, είτε υπεύθυνοι της Υπηρεσίας είτε καλούν την Αστυνομία ή οτιδήποτε άλλο, να πετάνε από τα μέσα μαζικής συγκοινωνίας κυριολεκτικά είτε ανέργους είτε φοιτητές που ναι μεν έχουν να πληρώσουν αλλά δεν πλήρωσαν. Είτε κάποιος ο οποίος δεν έχει εισιτήριο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό έχει λήξει από το καλοκαίρι του ’15 που μας κατηγορεί η αξιωματική αντιπολίτευση. Οι άνεργοι πλέον σε μια χώρα ευρωπαϊκή μετακινούνται δωρεάν και αξιοπρεπώς και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Αυτά δηλαδή που ζούσαμε με κεφαλοκυνηγούς στο παρελθόν έχουν τελειώσει εδώ και 3,5 χρόνια. Άρα, καλό θα είναι, να πάμε και στις Αστικές Συγκοινωνίες σε μια άλλη εποχή, η οποία όμως για να έρθει, -γιατί δε θα μπορούσαμε να έχουμε το κλέψιμο που είχαμε στις Αστικές Συγκοινωνίες-, δε θα μπορούσαμε να έχουμε πλαστά εισιτήρια… Ξέρετε τί κριτική έχουμε δεχτεί;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θυμάμαι εκείνη την ιστορία με το σκάνδαλο των εισιτηρίων, τα οποία ήταν κάποια εκατοντάδες εκατομμύρια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλά, μόνο εκεί; Στους αρχαιολογικούς χώρους, παντού.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το «παντού» σημαίνει ότι δεν έχουμε λεωφορεία σύγχρονα και μάλιστα νέας τεχνολογίας για να μη ρυπαίνουν τις μεγάλες πόλεις, αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε το προσωπικό που οφείλαμε να έχουμε. Να σας πω ένα παράδειγμα: Ζητούσαμε να εξαιρεθούν οι αστικές συγκοινωνίες από την πρόβλεψη του 1 προς 4 και του 1 προς 10 διότι από τα χρήματα που δίνουμε στις υπερωρίες και στην πληρωμή των ρεπό μπορούσαμε να προσλάβουμε πολύ περισσότερους ανθρώπους να δουλεύουν και να μπορούν να ικανοποιήσουν και τις μεταφορικές ανάγκες των πολιτών. Και δε μας επιτρεπόταν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τί σημαίνει «δε μας επιτρεπόταν»; Από ποιον;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από τους Θεσμούς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα ξέρετε, βάζετε μια πολύ μεγάλη συζήτηση κ. Υπουργέ. Αυτό ήταν μια μόνιμη δικαιολογία, 8 χρόνια τώρα, όλων των κυβερνήσεων. Και εσείς όμως το χρησιμοποιήσατε, δε μπορούμε να κάνουμε κάτι, έχετε δίκιο, το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ ήταν υψηλό, έχετε δίκιο, αλλά τα μνημόνια.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπάρχει η από δω μεριά του λόφου, που δεν πανηγυρίζει που βγήκαμε από το μνημόνιο, αλλά χαίρεται στην ψυχή της γιατί βγαίνουμε από το μνημόνιο και υπάρχει και η από κει πλευρά του λόφου, είναι οι συντηρητικές δυνάμεις που είναι πολύ στεναχωρημένες που βγαίνουμε από το μνημόνιο γιατί δε θα έχουν καμία αιτιολογία για τις αντικοινωνικές πολιτικές που θέλουν να εφαρμόσουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε στην επόμενη μέρα, είναι μόλις αύριο. Μιλάτε για προσλήψεις στο Δημόσιο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δε μίλησα για προσλήψεις στο Δημόσιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για στελέχωση κι εκσυγχρονισμό. Και προσλήψεις, είπαμε για το ΑΣΕΠ πριν.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να κρατηθούν οι αναγκαίες θέσεις που πρέπει να έχει το Δημόσιο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε λοιπόν ότι διαφωνούσαν οι Θεσμοί σε πολλές πρωτοβουλίες που χρειαζόταν να πάρετε για να λειτουργήσει το κράτος.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν είχαμε, και θα μου απαντήσετε εσείς αν θέλετε, σε κρίσιμους τομείς που δεν είχαν τη στελέχωση που έπρεπε: ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οδηγούς σε λεωφορεία, οδηγούς στο μετρό. Όταν χάριζαν, χωρίς έλεγχο εκατοντάδες εκατομμύρια στον ιδιωτικό ΟΑΣΘ. Όταν τα κυκλώματα των πλαστών εισιτηρίων, μια που μιλάμε για τις Αστικές Συγκοινωνίες, τα βρήκαμε μέσα στους Οργανισμούς Αστικών Συγκοινωνιών και έξω, σε εργοστάσια που τύπωναν τα πλαστά εισιτήρια. Τί έγιναν όλα αυτά τα εκατομμύρια όλα αυτά τα χρόνια κι από ποιους; Να πάμε λίγο στο παρακάτω: Με ποιες Υπηρεσίες θα έχουμε μια νέα χωροταξική πολιτική, με ποιες Υπηρεσίες θα έχουμε αξιόπιστη υλοποίηση δημοσίων έργων, μικρών έργων, στους Δήμους, στις Περιφέρειες, με ποιες Υπηρεσίες θα έχουμε έλεγχο στα μεγάλα έργα, όχι για να πάμε στη λογική του να κάνουμε το ρουσφέτι, του να κάνουμε ένα δρόμο στον τάδε οικισμό, όπως είχε εθιστεί το πολιτικό σύστημα και κάποιοι άρχοντες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να κάνουν έργα…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο εκσυγχρονισμός όμως του κράτους απαιτεί και μια γρήγορη υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών, η 5η γενιά, οι τηλεπικοινωνίες 5ης γενιάς είναι εδώ και είστε συναρμόδιος Υπουργός γι’ αυτά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι δεν είμαι συναρμόδιος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για τα δίκτυα νομίζω ότι είστε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό επιτέλους μετά από δεκαετίες έχει συγκεντρωθεί σ’ ένα Υπουργείο, στο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, επιτέλους, για να μπορεί ν’ αποδώσει και η προσπάθεια που γίνεται και στις Τηλεπικοινωνίες και στην Ψηφιακή Πολιτική. Θεωρώ ότι έχουν γίνει άλματα σ’ αυτό τον τομέα και τα άλματα αυτά φαίνονται.
- Για το Μετρό της Θεσσαλονίκης και τις επεκτάσεις του στη Δυτική Θεσσαλονίκη, τη Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, τα μεγάλα έργα που κληρονόμησαν βαλτωμένα και ολοκληρώθηκαν και τα νέα που μπήκαν σε τροχιά υλοποίησης
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε λίγες μέρες θα πάτε στη Θεσσαλονίκη. Μη μου εξαγγείλετε πάλι το μετρό. Το ακούω από φοιτητής. Από τη δεκαετία του ’80.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εμείς να εξαγγείλουμε το μετρό; Εμείς το τελειώνουμε. Εμείς τελειώνουμε αυτό που άλλοι εξήγγειλαν. Εμείς τελειώσαμε τα οδικά δίκτυα της χώρας μετά από δεκαετίες, εμείς κάναμε διαγωνισμούς που εκκρεμούσαν 15 χρόνια και με άλλους όρους που συμφέρουν το Ελληνικό Δημόσιο, όπως είναι το Θριάσιο, όπως είναι το Καστέλι. Δεκαπέντε χρόνια. Ήταν να γίνουν διαγωνισμοί, όχι να έχουν και ανάδοχο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σωστό είναι αυτό, το θυμάμαι ως ρεπορτάζ ΥΠΕΧΩΔΕ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και άλλα τόσα χρόνια ήταν οι αυτοκινητόδρομοι. Σήριαλ. Για το μετρό της Θεσσαλονίκης δεν το συζητάμε. Τί να εξαγγείλουμε; Εμείς τελειώνουμε τα έργα που οι άλλοι εξήγγειλαν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε τελειώνει το μετρό της Θεσσαλονίκης; Πότε παραδίδεται δηλαδή στους πολίτες προς χρήση;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το ’19 μπαίνει σε δοκιμαστική λειτουργία, ήδη κάποιοι σταθμοί είναι έτοιμοι και θ’ ανοίξουν τις πύλες τους στους πολίτες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Φέτος. Μπορούμε να πάμε όποτε θέλετε και όποιος θέλει…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα βλέπουμε τους σταθμούς ή θα περνάει και βαγόνι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, δε θα περνάει βαγόνι, βαγόνι θα περνάει το ’19 γιατί πρέπει να υπάρχουν αρκετοί μήνες δοκιμαστικής λειτουργίας. Είναι νέο σύστημα, δεν έχει οδηγούς, όπως έχει στην Αθήνα, είναι αυτοματοποιημένο. Δώσαμε λύση σε πολύ κρίσιμα θέματα του έργου όπως είναι ο σταθμός Βενιζέλου και άλλοι σταθμοί που αναδείχτηκαν πραγματικά αρχαιότητες και πήγαμε στη λογική, του ότι τα έργα υποδομής και οι νέες τεχνολογίες δεν είναι ασύμβατες με τον πολιτισμό και με το περιβάλλον, προφανώς…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορούν ν’ αναδειχθούν όπως έγινε και στην Αθήνα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και καλύτερα. Στη Θεσσαλονίκη ακόμη καλύτερα. Στη Θεσσαλονίκη ο σταθμός Βενιζέλου θ’ αναδείξει στο σύνολό του τον ρωμαϊκό δρόμο, το δρόμο που περνούσαν οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες στο σύνολό του, την ίδια στιγμή που θα λειτουργεί σταθμός του μετρό κάτω από τ’ αρχαία. Θα γίνει δηλαδή ένας μοναδικός σταθμός όπου από πάνω θα υπάρχει αυτή η έκθεση των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν που είναι πραγματικά μοναδική και θα λειτουργεί και το μετρό κανονικότατα. Και προετοιμάζουμε την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς τις δυτικές συνοικίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εύοσμο, Σταυρούπολη κτλ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Γιατί μου φαίνεται ότι ο παλαιοκομματισμός είχε ξέρετε, έναν δογματισμό και στις δυτικές συνοικίες και την Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, όπου υπήρχαν φτωχογειτονιές. Εκεί που έπρεπε να υπάρχει μετρό, εκεί που έχουμε ένα εκατομμύριο κόσμο στη Θεσσαλονίκη, δεν υπάρχει μετρό, δεν είχε σχεδιαστεί καν. Άρα αυτό που προωθούμε, είναι την επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς τις δυτικές συνοικίες και την επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια που μιλάμε για το μετρό, να μας πείτε τί εξέλιξη για το μετρό 4 στην Αθήνα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είμαστε στη διαγωνιστική φάση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έλεγα χτες στο Γαλάτσι ότι σας έχουμε σήμερα και μου έλεγαν «ρώτα τον πότε θα γίνει».
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κοιτάξτε, οι διαγωνιστικές διαδικασίες σε τέτοια έργα, είναι το μεγαλύτερο έργο που γίνεται σ’ ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι προϋπολογισμού 1,5 δις, η πρώτη φάση και θα πάμε και στη δεύτερη. Οι διαδικασίες αυτές είναι διαφανέστατες, είναι όμως και βαριές. Επομένως πιστεύουμε ότι τους πρώτους μήνες του ’19 θα έχουμε ανάδοχο για τη γραμμή 4 του μετρό για να ξεκινήσει, για να μην έχουμε τα φαινόμενα που είχαμε στο μετρό της Θεσσαλονίκης. Όταν ένα έργο προετοιμάζεται σωστά και σοβαρά, δεν έχει τα προβλήματα που είχε το μετρό Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εκεί είχε η εταιρεία βέβαια, τέλος πάντων.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, εκεί είχε το έργο, εκεί είχε η προετοιμασία του έργου. Όπως είχε και τους αυτοκινητόδρομους. Όταν έχουμε ένα έργο που δεν έχει σοβαρές μελέτες, που δεν έχει σωστές περιβαλλοντικές μελέτες, που δεν έχει μελέτες εφαρμογές, που δεν έχει απαλλοτριώσεις, που δεν έχει περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, όλα αυτά γεννούν καθυστερήσεις και αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων προς τους αναδόχους, χωρίς να ολοκληρώνονται τα έργα. Αυτή ήταν η πολιτική της Νέας Δημοκρατίας στα έργα κι όχι μόνο… Άρα μη μου πείτε ότι θα εξαγγείλουμε στη Θεσσαλονίκη το μετρό. Τί να εξαγγείλουμε; Την τρύπα του Δημάρχου Θεσσαλονίκης πριν εκατό χρόνια; Τις φιέστες ότι γίνεται το μετρό; Τι να εξαγγείλουμε; Το κώλυμα που βρήκαμε 5 χρόνια; Ή το κώλυμα των αυτοκινητοδρόμων που γίνονταν εικονικά εγκαίνια με μεταφερόμενους εργαζομένους και μηχανήματα;
- Για την τιμή του εισιτηρίου στα ΜΜΜ και τη ζωνική χρέωση
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια και μιλάμε για Μέσα Συγκοινωνίας λοιπόν, υπήρχε κάποια σκέψη από τη δική σας τη μεριά να μειώσετε το εισιτήριο, ένα μειωμένο εισιτήριο 60 λεπτών.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπάρχει, υπάρχει όχι η σκέψη, αλλά η πολιτική κατεύθυνση ότι δε μπορεί στα δυο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, να έχουμε το χάος που έχουμε στις Αστικές Συγκοινωνίες. Δεν μπορεί δηλαδή..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα το μειώσετε το εισιτήριο κ. Υπουργέ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, το εισιτήριο, απ’ τη στιγμή που έχουμε να καλύψουμε πολλά λεφτά που κλέβονταν από αυτούς τους Οργανισμούς, θα αναδιαρθρωθεί, έχουμε πλέον το εργαλείο που είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο, θα γίνει ζωνικό, δηλαδή ανάλογα με το τί απόσταση διανύει κάποιος επιβάτης για να είναι και δίκαιο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό που δεν έχει γίνει στα διόδια.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό που δεν έχει γίνει στα διόδια και θα γίνει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και στα διόδια θα μειώσετε την τιμή; Να πάρουμε μια συγκεκριμένη απάντηση. Θα μειώσετε την τιμή του εισιτηρίου;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, θα υπάρχουν διαδρομές που θα μειωθεί η τιμή του εισιτηρίου, διαδρομές που θα μείνει η ίδια και διαδρομές που θ’ αυξηθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σαν τον ΕΝΦΙΑ ένα πράγμα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, στον ΕΝΦΙΑ μειώνεται μόνο.
- Για τις τιμές των διοδίων και την εξέλιξη του διαγωνισμού του Υπουργείου για το Ηλεκτρονικό Αναλογικό Σύστημα Διοδίων
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πρέπει να βγάλω την είδηση. Θα μειωθούν οι τιμές των διοδίων κ. Υπουργέ; Για να πάω Αθήνα – Θεσσαλονίκη μου στοιχίζει σχεδόν το διπλάσιο από το να πάρω αεροπλάνο. .
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για ρωτήστε τη Νέα Δημοκρατία γι’ αυτό, που έκανε και τις συμβάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, εγώ ρωτάω το αυτοκίνητό μου που πάω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, ρωτήστε και το ΚΙΝΑΛ που έκανε την αναθεώρηση μαζί με τη Νέα Δημοκρατία ποια είναι η άποψή τους. Για ρωτήστε τους. Τί θέλουν; Θέλουν να μειωθούν; Θέλουν ν’ αυξηθούν; Τί θέλουν; Εμείς έχουμε πει, ότι για εμάς, τα έργα των αυτοκινητοδρόμων θα ολοκληρωθούν όταν εγκατασταθεί το ηλεκτρονικό σύστημα. Και ο διαγωνισμός του είναι στον αέρα, έχουμε περάσει τη β’ φάση, επιτέλους, για να πληρώνει ο καθένας όποια απόσταση διανύει και έχουμε έναν πολύ συγκεκριμένο σχεδιασμό, προκειμένου να μειωθούν σε όλη τη χώρα οι τιμές των διοδίων. Η χρέωση ανά χιλιόμετρο. Αν δεν είχαμε τις μνημονιακές δεσμεύσεις, 3,5 χρόνια κι από αύριο δε θα τις έχουμε, θα μπορούσαμε να είχαμε προχωρήσει με μεγαλύτερα βήματα.
- Για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης και το Αεροδρόμιο του Καστελίου
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή ανάπτυξη χωρίς υποδομές δεν υπάρχει, βόρειος οδικός άξονας Κρήτης και Καστέλι. Πού είμαστε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στο Καστέλι έχει ολοκληρωθεί σχεδόν η διαγωνιστική διαδικασία, έχουμε πάρει τις περισσότερες εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επομένως το Σεπτέμβριο θα έρθει η συμφωνία του διαγωνισμού, το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, για κύρωση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, μέσα στα θερινά τμήματα θα έρθει και ο διαγωνισμός που έγινε για το Θριάσιο και έχουμε και το Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης, ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχει ανάγκη η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και όχι η ανάπτυξη απλά. Γιατί εκεί πρέπει να κινηθούμε, να σταθούμε στα πόδια μας. Άρα τα έργα υποδομής που σχεδιάζονται πρέπει να σχετίζονται με τη στήριξη των παραγωγικών δραστηριοτήτων που έχουμε. Και η Κρήτη έχει ανάγκη από υποδομές για να στηρίξουμε την παραγωγή της.