H συνέντευξη στη Δέλτα Τηλεόραση Θράκης και το δημοσιογράφο, Αντώνη Τελόπουλο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρίες και κύριοι καλησπέρα σας. Σήμερα η «Δέλτα Τηλεόραση» έχει την τιμή και την χαρά να φιλοξενείται στο γραφείο του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών κ. Χρήστου Σπίρτζη. Κύριε Υπουργέ καλησπέρα σας, ευχαριστούμε πολύ που μας δεχτήκατε. Ένας μήνας ο οποίος ξεκινάει με έντονες πολιτικές διεργασίες. Από ότι βλέπουμε αυτές τις μέρες πρόκειται να ψηφιστεί στη Βουλή το πακέτο των θετικών μέτρων που έχει εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός. Είχαμε σήμερα φήμες, που ουσιαστικά μιλούν για υπαναχώρηση του Ποταμιού από τη στάση του και τη θέση του για τη συμφωνία των Πρεσπών. Μια δημοσκόπηση την οποία φιλοξένησε η εφημερίδα το «ΕΘΝΟΣ» δείχνει, πως η διαφορά μεταξύ της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ να μειώνεται, όλο αυτό το κλίμα «μυρίζει» εκλογές. Η Κυβέρνηση που ακριβώς πρέπει να στοχεύσει για να αλλάξει το κλίμα, αν αυτό αλλάζει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θεωρώ ότι το κλίμα δεν έχει κανένα λόγο να αλλάξει. Είμαστε λίγους μήνες μετά την έξοδο της χώρας από τις μνημονιακές δεσμεύσεις και πρέπει να περάσει κάποιος καιρός για να το αισθανθεί ο πολίτης, να το αισθανθεί και το πολιτικό σύστημα. Γιατί μέχρι τον Αύγουστο είμαστε σε μια συνεχή διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς από το τι θα νομοθετήσουμε μέχρι το τι θετικά μπορούν να γίνουν στη χώρα μας και συνήθως αυτό που γινόταν δεν ήταν θετικό, με τις πιέσεις που υπήρχαν τα τελευταία χρόνια. Άρα ένα – ένα τα μέτρα, που θα θεραπεύσουν κοινωνικές αδικίες του παρελθόντος και έχει εξαγγείλει ο Έλληνας Πρωθυπουργός, ψηφίζονται στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Επιτέλους, εφαρμόζεται μια πολιτική υπεύθυνη, όσο μπορούμε και όσο μας αφήνει χώρο το δημοσιονομικό ζήτημα, που έρχεται να αποκαταστήσει αδικίες πολλών ετών. Και προχωράμε σε αυτό που έχει επίσης εξαγγελθεί, στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, στη δίκαιη ανάπτυξη. Σε μια σειρά από δράσεις που θα κάνουν τον ελληνικό λαό να σταθεί στα δικά του πόδια, να μην ξαναζήσει αυτά που υποχρεώθηκε να ζήσει την τελευταία δεκαετία, επί της ουσίας. Για τις εκλογές… γελάω. Όλα αυτά τα χρόνια, από τις πρώτες εκλογές του Γενάρη του 2015, τον Σεπτέμβρη του 2015 επίσης, ανά δίμηνο κάποιοι ονειρεύονται ότι θα έχουμε εκλογές, ότι θα παραιτηθεί η Κυβέρνηση. Έχουν ζητήσει τουλάχιστον πέντε με έξι φορές την παραίτηση όλων των Υπουργών που έχουν υπηρετήσει στις Κυβερνήσεις του Αλέξη Τσίπρα, εντάξει θα έπρεπε να έχουν βαρεθεί. Εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας, αυτός είναι ο δικός μας στόχος και θα τον πετύχουμε, όπως πετύχαμε και τα άλλα στοίχημα που έχουμε βάλει, όποιες κι αν είναι οι βλέψεις ή τα όνειρα που κάνει η Αξιωματική αντιπολίτευση και όσοι συμπλέουν μαζί της.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιλήσατε πριν για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Νομίζω μεγάλο μέρος σε αυτό θα αποτελέσουν και οι επενδύσεις, είτε οι άμεσες ξένες επενδύσεις, είτε οι επενδύσεις που γίνονται στο εσωτερικό της χώρας. Πριν μερικές μέρες, το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε, στην Αλεξανδρούπολη διεξήχθη ένα πολύ ενδιαφέρον Συνέδριο το οποίο διοργάνωσε ο Οργανισμός Λιμένος της Αλεξανδρούπολης μαζί με τη ΓΑΙΑΟΣΕ. Κατ’ αρχάς για να τελειώσουμε με το τυπικό μέρος, γιατί έγινε μια σχετική συζήτηση και υπήρξε μια παραφιλολογία με την παρουσία σας εκεί, το όνομά σας μπήκε στο πρόγραμμα μετά βγήκε, μάλιστα οι δάσκαλοι των Σχολών οδήγησης είχαν έρθει εκεί για να σας συναντήσουν για να διαμαρτυρηθούν και τελικά δεν σας βρήκαν.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί να διαμαρτυρηθούν;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Νομίζω θα το δούμε αργότερα αυτό. Τι συνέβη τελικά και δεν ήσασταν εκεί;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν υπήρχε στο πρόγραμμα να έρθω. Υπήρχαν υποχρεώσεις στο εξωτερικό και μια μέρα μετά, που επέστρεψα, δεν μπορούσα να έρθω στην Αλεξανδρούπολη ήταν πολύ μεγάλες οι υποχρεώσεις μου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί στον Τύπο γράφτηκε ότι σνομπάρετε το Συνέδριο και νομίζω ότι αυτό πρέπει να ξεκαθαριστεί.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για όνομα του Θεού. Δεν σνομπάρεται ούτε το Συνέδριο ούτε ειδικά η Θράκη και σε δράσεις που δεν έχουν να κάνουν με το Συνέδριο. Οποιαδήποτε πρόσκληση έχει γίνει από φορέα είτε της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είτε συλλογικούς φορείς, πόσω μάλλον ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης με τη ΓΑΙΑΟΣΕ που είναι μια κρίσιμη συνεργασία που πρέπει να ολοκληρωθεί, δεν σνομπάρεται από εμένα τουλάχιστον.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία. Για να περάσουμε στην ουσία, μιας και κυρίως αυτό ενδιαφέρει τους πολίτες της Θράκης να ενημερωθούν από πρώτο χέρι. Ο κ. Σχίζας ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ έκανε μια πολύ ενδιαφέρουσα δήλωση, πως μελετάται και σχεδιάζεται να γίνει ένα εμπορευματικό κέντρο πλησίον του λιμένος της Αλεξανδρούπολης προϋπολογισμού περίπου στα 150 εκατομμύρια. Αλλά ανέφερε πως υπήρχαν κάποιες γκρίζες ζώνες, οι οποίες ελπίζει να ξεπεραστούν με τη συνεργασία. Ποιες είναι αυτές;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το στρατηγικό σχέδιο που έχουμε για τα εμπορευματικά κέντρα της χώρας, έχει σαν πρώτη προτεραιότητα το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου που αποτελούσε και δέσμευση της χώρας μας σε σχέση με τη χρηματοδότηση που είχαμε λάβει για να ολοκληρωθεί το έργο του διαμετακομιστικού κέντρου, από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ολοκληρώθηκε αυτό το έργο, ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο, ακολουθεί ο διαγωνισμός για τον πάροχο στο διαμετακομιστικό κέντρο. Επομένως το κεντρικό εμπορευματικό κέντρο της χώρας, το λιμάνι του Πειραιά, στο Θριάσιο σε λίγους μήνες θα είναι έτοιμο στοιχειωδώς να λειτουργεί και να αρχίσει η κατασκευή των κτηρίων, των αποθηκών και των εγκαταστάσεων που θα φιλοξενήσουν μεταποιητικές δράσεις. Γιατί αν θέλετε την άποψή μου, δεν φτιάχνουμε υποδομές στα λιμάνια της χώρας και στις μεταφορές για να γίνουν οι μεταφορείς της Ευρώπης. Φτιάχνουμε υποδομές για να μπορούμε να στηρίξουμε την εγκατάσταση ή τη δημιουργία παραγωγικών δομών, να υπηρετήσουμε τις υγιής παραγωγικές δυνάμεις της χώρας, την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, να έχει τις υποδομές εκείνες που πρέπει να έχει για να διευκολύνεται η μετακίνηση των εμπορευμάτων, πολύ πιο εύκολα και πιο ανταγωνιστικά από ό,τι στο παρελθόν.Επομένως στη συνέχεια είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο Θεσσαλονίκης στο στρατόπεδο Γκόνου και ακολουθούν τα εμπορευματικά κέντρα στην Αλεξανδρούπολη, στο λιμάνι της Καβάλας, στον Βόλο και στη Λάρισα γιατί υπάρχει και η ενδοχώρα με τα αγροτικά προϊόντα που πρέπει να καλυφθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσο ώριμα θεωρείτε ότι είναι αυτά τα σχέδια όσον αφορά της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης που μας ενδιαφέρον για την περιοχή μας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν υπάρχει λιμάνι που να μην πρέπει να συνδεθεί με τον Σιδηρόδρομο και να μην έχει εμπορευματικό κέντρο και δεν γίνεται αυτό να υλοποιηθεί χωρίς να έχουμε μια σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή, που να συνδέει τα λιμάνια και με ασφάλεια και με μεγάλη ταχύτητα.Όπως έχετε παρακολουθήσει, εμείς δεν λειτουργούμε αποσπασματικά. Υπάρχει ένα ολιστικό σχέδιο για τις συνδυασμένες μεταφορές της χώρας. Τους πρώτους μήνες του 2019 θα υπάρχει κι ένα σχέδιο για την επόμενη 15ετία – 20ετία που δεν θα είναι πλέον στη διάθεση ή τον σχεδιασμό κάθε Υπουργού να το ακολουθεί για να εξυπηρετεί συγκεκριμένες περιοχές ή συγκεκριμένα συμφέροντα. Άρα θα έχουμε ένα συγκεκριμένο εθνικό στρατηγικό σχέδιο το οποίο θα υπηρετούμε σαν χώρα για την υλοποίησή του. Άρα είναι αρκετά ώριμα τα θέματα και για να προχωρήσουν πρέπει να προχωρήσουμε και τη συμφωνία με τη Βουλγαρία για το μεγάλο εμπορικό αλλά και γεωπολιτικό έργο υποδομής που είναι η σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδας …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σιδηροδρομική Εγνατία δηλαδή.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σιδηροδρομική Εγνατία, με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας. Ταυτόχρονα να γίνουν οι απαραίτητες συνδέσεις στην υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή και τα εμπορευματικά κέντρα. Άρα αν με ρωτάτε για να κάνουμε ένα εμπορευματικό κέντρο στην Αλεξανδρούπολη, ναι, είναι σχετικά εύκολο να γίνει αλλά για να έχουμε ολοκληρωμένες υποδομές, πρέπει να γίνει και η νέα σιδηροδρομική γραμμή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Καβάλα, μέχρι τους Τοξότες για την ακρίβεια και να εκσυγχρονιστεί η υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή, από τους Τοξότες μέχρι την Αλεξανδρούπολη και από εκεί μέχρι το Ορμένιο.
Σε πολλά τμήματα από αυτή τη γραμμή έχουν ξεκινήσει έργα εκσυγχρονισμού, σε άλλα έχουν ξεκινήσει μελέτες για την ωρίμανση, έχουν ενταχθεί και έχει βρεθεί χρηματοδότηση και μένει η υλοποίηση της μεγάλης συμφωνίας με μια κοινή εταιρεία που θα κάνει η Ελλάδα με την Βουλγαρία και ίσως και με τη Ρουμανία στη συνέχεια, για την υλοποίηση του …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορούμε να δώσουμε κάποιο χρονοδιάγραμμα; Γιατί ήδη ακούγεται κάποια κριτική στον Τύπο ότι έχει καθυστερήσει σε σχέση με την εξαγγελία η οποία είχε γίνει τον Νοέμβριο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπάρχει πολύ μεγάλη προσπάθεια και από τις δυο πλευρές και από την Ελλάδα και από την Βουλγαρία, ώστε να ολοκληρωθούν αυτές οι εργασίες. Έχουμε βάλει χρονοδιάγραμμα με την πλευρά της Βουλγαρίας, μέσα στον Ιανουάριο να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε τα τμήματα εκείνα της συμφωνίας που θα δώσουν ως αποτέλεσμα την ίδρυση της κοινής εταιρείας. Τι έχει καθυστερήσει; Έχει καθυστερήσει μια κατάσταση που υπήρχε στον Σιδηρόδρομο της Βορείου Ελλάδας από το 1910, από τον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο περίπου, με μια στρεβλή χάραξη για τις ανάγκες που έχουμε σήμερα, με ένα τμήμα του Σιδηροδρόμου να έχει τεθεί εκτός λειτουργίας όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, με καμία σύνδεση με το λιμάνι της Καβάλας, με καμία σύνδεση με το λιμάνι ή με ελλιπείς συνδέσεις με την Αλεξανδρούπολη, με μια σιδηροδρομική γραμμή προς Βουλγαρία η οποία επίσης έχει προδιαγραφές που δεν μας τιμούν, δεν είναι ηλεκτροδοτούμενη, δεν είναι διπλή. Και το ίδιο με τη σύνδεση με Κωνσταντινούπολη, που κι εκεί πρέπει να γίνουν έργα υποδομών που να επιτρέπουν τη γρήγορη, ασφαλή μετακίνηση και των πολιτών των δύο χωρών αλλά και των προϊόντων. Άρα τι εννοείτε έχουμε καθυστερήσει; Αυτό που δεν έχει γίνει έναν αιώνα περίπου και που γεννήθηκε και ως ιδέα από αυτή την Κυβέρνηση;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όμως θέλω να μείνω ….
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπογράφηκε ξέρετε η αρχική συμφωνία της ύπαρξης αυτού του έργου, υπογράφτηκε στη συνάντηση της Καβάλας. Ήταν ο Πρωθυπουργός της Βουλγαρίας και ο δικός μας Πρωθυπουργός , ο οποίος οραματίστηκε και όλο αυτό το μεγάλο έργο υποδομής. Στη συνέχεια έχουν γίνει διεργασίες με διεθνείς οργανισμούς, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την Παγκόσμια Τράπεζα …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ως προς τη χρηματοδότησή του και αν θα μπει στο πακέτο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Την ωρίμανση και τη χρηματοδότηση. Έγινε συνάντηση στις Βρυξέλλες πάλι των δύο Πρωθυπουργών με τον Πρόεδρο Γιούνκερ. Ο Πρόεδρος Γιούνκερ δήλωσε τη στήριξή του για την υλοποίηση αυτού του έργου και επέκτεινε τη συμφωνία για να μετέχει και η Ρουμανία. Επομένως ποια είναι η καθυστέρηση; Αυτά δεν γίνονται με μαγικό ραβδί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία. Επειδή μιλήσατε αναφερόμενος στο Σιδηρόδρομο…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι όμως ένα στοίχημα για τη Θράκη να φύγει από την λογική που υπήρχε έως τώρα και σε εθνικό επίπεδο και σε τοπικό επίπεδο. Δηλαδή, αν θυμάμαι καλά, τις προηγούμενες δεκαετίες όταν ανέβαινε ένας Υπουργός ή ο Πρωθυπουργός στη Θράκη, έλεγε από την αρχή της Ελλάδας για την Αλεξανδρούπολη, για τη Θράκη, ή για την εσχατιά της Ελλάδας και αυτό είναι μια λογική, όχι μόνο μια φρασεολογία, που πρέπει να ανατραπεί. Η Θράκη και η Βόρεια Ελλάδα πρέπει να είναι η αρχή της ενδοχώρας των Βαλκανίων, πρέπει να μην είναι η εσχατιά της Ελλάδας και της Ευρώπης, πρέπει να έχουμε κάθετους οδικούς άξονες με την ενδοχώρα μας που είναι τα Βαλκάνια, πρέπει να έχουμε κάθετους σιδηροδρομικούς άξονες, πρέπει να έχουμε απολήξεις στα λιμάνια και στους μεγάλους οδικούς άξονες που έχουν γίνει. Αυτά δεν τα είχε σχεδιάσει μέχρι τώρα κανείς, γιατί είχαν επενδύσει και πολιτικά αλλά και στρατηγικά στο να είναι η Θράκη και η Βόρεια Ελλάδα η εσχατιά της Ευρώπης και της χώρας. Και εκεί έγκειται και η διαφωνία, η ουσιαστική αν θέλετε διαφωνία, που υπάρχει με τη συμφωνία με τη FΥROM, μια που το θίξατε πριν. Δεν θέλουν κάποιοι να υπάρχουν συνδέσεις κάθετες στη Θράκη με τη Βουλγαρία. Πόσα χρόνια έπρεπε να περάσουν για να υλοποιηθεί ο κάθετος άξονας Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο; Πόσα χρόνια για να γίνει ο κάθετος άξονας στη Ροδόπη και πόσα για να ξεκινήσει ο κάθετος άξονας στη Ξάνθη;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όσον αφορά τον κάθετο άξονα στη Ροδόπη, υπάρχει μια κριτική σε σχέση με το γεγονός ότι δεν επιτρέπεται μεγάλα οχήματα, δηλαδή πάνω από 9θέσια… Σκέφτεστε να το αλλάξετε αυτό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το έχουμε θέσει αυτό το ζήτημα στη βουλγαρική πλευρά και το βλέπουν με καλή πρόθεση. Πρέπει όμως να υλοποιήσει και η Βουλγαρία το αντίστοιχο οδικό άξονα από τη δική της πλευρά. Είναι θέμα προδιαγραφών, δεν είναι θέμα πολιτικής διάθεσης και είναι και θέμα ασφάλειας. Άρα αυτή τη στιγμή παλεύουμε για να μπορούν να μετακινηθούν, έστω και με τις προδιαγραφές που υπάρχουν στο οδικό δίκτυο από την πλευρά της Βουλγαρίας, τουριστικά λεωφορεία και μόλις μπορέσουν και υλοποιήσουν ένα αντίστοιχο έργο υποδομής να μεταφέρονται και να μπορούν να οδεύσουν και βαριά οχήματα όπως είναι οι νταλίκες. Αλλά οι δεκαετίες που πέρασαν για να υλοποιηθούν αυτά τα έργα μας δείχνουν κάτι. Μας δείχνουν και τι μέλημα είχαν για την περιοχή οι προηγούμενες Κυβερνήσεις και την πολιτική τους να μην γίνουν αυτοί οι άξονες για να καρπώνονται κάποιοι, ποντάροντας στην εθνική συνείδηση και στο εθνικό αίσθημα που υπάρχει στους Έλληνες και στην περιοχή, πολιτικά οφέλη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάντως εγώ θα ήθελα να ξαναγυρίσουμε λίγο σε αυτό το ενδιαφέρον Συνέδριο του Σαββάτου, καθώς εκεί διαφάνηκε ουσιαστικά και μια διαφορετική άποψη που ίσως έχει ο ΟΣΕ σε σχέση με το ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των λιμανιών. Αυτό πιστεύετε ότι μπορεί να …;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το ΤΑΙΠΕΔ είχε μάθει από αυτούς που έφτιαξαν το ΤΑΙΠΕΔ και το στελέχωσαν, να «δίνει» τη χώρα στους θεσμούς και να επιβάλλονται μετά οι όποιες λύσεις ή οι όποιες προτάσεις ήθελε για τη χώρα. Αυτό σταμάτησε τον Αύγουστο.Για το λιμάνι του Βόλου έχει βγει και δικαστική απόφαση, ένα μεγάλο μέρος της έκτασης του λιμανιού ανήκει στην περιουσία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας, επομένως δεν μπορεί όπως παραχωρήθηκε το λιμάνι του Πειραιά να παραχωρηθεί όλο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ή του Βόλου χωρίς να προστατευτεί αυτή η περιουσία. Δεν νομίζω ότι θα είχε οποιοδήποτε πρόβλημα η ΓΑΙΑΟΣΕ ή ο ΟΣΕ να βρεθεί ένας άλλος χώρος, προκειμένου να υλοποιηθεί το εμπορευματικό κέντρο, που πρέπει να γίνει στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και να προχωρήσουμε σε λύσεις όπως πρέπει να κάνουμε παντού, για την υλοποίηση αυτών των υποδομών. Το δεύτερο είναι ότι ψηφίζεται μια άλλη λογική παραχωρήσεων και όχι παίρνουμε μια υποδομή έτσι όπως είναι, αλλά η επιμέρους παραχώρηση είτε υπηρεσιών είτε συγκεκριμένων τμημάτων των λειτουργιών του λιμανιού. Αυτό διευκόλυνε πάρα πολύ και τις εμπορευματικές μεταφορές και τις επιβατικές μεταφορές και τη λειτουργία του λιμανιού. Γιατί ένα λιμάνι ή μια μεγάλη τέτοια υποδομή, έρχεται να θεραπεύσει κι άλλου είδους λειτουργίες που είναι κοινωνικές, που δεν ενδιαφέρουν τον ιδιώτη για να τις αναπτύξει. Άρα, ήταν πολύ χρήσιμο το Συνέδριο για να ακουστούν όλα αυτά, να ολοκληρωθούν οι σκέψεις και οι προτάσεις και του Οργανισμού Λιμένα και της ΓΑΙΑΟΣΕ για να βρεθεί μια οριστική λύση και προχωρήσουμε και στην υλοποίηση ….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ πιστεύετε σύντομα θα καταλήξετε
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είτε ο Οργανισμός Λιμένα, είτε η ΓΑΙΑΟΣΕ, είτε οποιοσδήποτε άλλος δημόσιος φορέας δε θα βαδίσει πάνω σε αυτή τη λογική που σας ανέπτυξα πριν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρίες και κύριοι επιστρέψαμε εδώ στην πολύ ενδιαφέρουσα συζήτησή μας με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών τον κ. Σπίρτζη, να περάσουμε τώρα αν μου επιτρέπετε και σε μια άλλη ενδιαφέρουσα κόντρα η οποία αναπτύχθηκε και απασχόλησε την τοπική επικαιρότητα και την περιοχή του Έβρου και μιλάω για την κόντρα που ξέσπασε μεταξύ του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ του κ. Γιώργου Καΐσα και του Αντιπεριφερειάρχη Έβρου του κ. Πέτροβιτς σχετικά με τα αναχώματα και κατά πόσο είναι έτοιμος ο Έβρος να αντιμετωπίσει τις πλημμύρες που κάτι σαν κακό έθιμο κάθε χρόνο έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Ουσιαστικά αυτό που ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την Περιφέρεια, έχει να κάνει με το ότι είναι προσχηματική η δήλωση του κ. Πέτροβιτς ότι άργησε το Υπουργείο ν’ απαντήσει στο δικό του αίτημα έτσι ώστε δεν κατάφερε να προετοιμαστεί ως προς τ’ αναχώματα και μάλιστα κάτι πιο σημαντικό απ’ αυτό, ο Γιώργος Καϊσας τον κατηγορεί ότι επίτηδες άργησε να στείλει το σχετικό αίτημα, για να μπορέσει αργότερα να κάνει με απευθείας ανάθεση τις εργασίες που επιτρέπονται και όχι με ανοιχτό διαγωνισμό. Να μας ξεκαθαρίσετε ποια είναι η αλήθεια, αν όντως άργησε η Περιφέρεια να στείλει το αίτημα ή αργήσατε εσείς ν’ απαντήσετε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας το πω πάρα πολύ καθαρά: Στον Έβρο κάποιοι κλαίνε όταν δεν πλημμυρίζει! Στον Έβρο κάποιοι δεν κλαίνε όταν πλημμυρίζει. Και αυτή η συνήθεια που λέτε εσείς, συνεπάγεται πολλά, δεκάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο, που πολλές φορές με προφορικές εντολές, τις ώρες της πλημμύρας, αυτό το έχω ζήσει από την πρώτη στιγμή, από την πρώτη χρονιά που υπηρετώ στο Υπουργείο, να σπάνε αναχώματα, να ξαναφτιάχνουν την επόμενη περίοδο και να δαπανώνται κάθε χρόνο δεκάδες εκατομμύρια για τέτοιου είδους δράσεις που θα μπορούσαν να διατεθούν σε άλλα έργα υποδομής στο νομό, που τα έχει ανάγκη ο νομός. Αυτό που έχουμε κάνει, είναι ότι έχουμε προχωρήσει μια συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, προκειμένου να υπογραφεί μία προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών, του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της Περιφέρειας, για να αναλάβει ο ελληνικός στρατός με το Υπουργείο Υποδομών τη μελέτη και την υλοποίηση συγκεκριμένων αντιπλημμυρικών έργων στην περιοχή αλλά και την αντιμετώπιση των εκτάκτων αναγκών όποτε υπάρχει η ανάγκη. Γνωρίζετε κι εσείς κι εμείς τις ιδιαιτερότητες που έχει ο Έβρος, και στο επίπεδο του πώς αντιμετωπίζουμε ένα συγκεκριμένο αντιπλημμυρικό έργο, ότι πρέπει πρόσθετα από τα υπόλοιπα αντιπλημμυρικά έργα να έχει και στο σχεδιασμό και στην υλοποίησή του, υπάρχουν διακρατικές συμφωνίες που μας δεσμεύουν και υπάρχει κι ένας σχεδιασμός από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας που πρέπει να τον λάβουμε υπ’ όψιν. Άρα, πιστεύω ότι αυτό θα είναι μια αξιοπρεπέστατη λύση..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα θα πρέπει να ξανασχεδιαστεί ένα πρόγραμμα σχετικά με τους κινδύνους πλημμύρας από δω και πέρα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, και πιστεύω ότι πρέπει να γίνουν και νέα αντιπλημμυρικά έργα. Όπως πιστεύω ότι δεν πρέπει να δίνονται 20, 25 εκατομμύρια το χρόνο για να δαπανώνται έτσι όπως δαπανώνται όλες αυτές τις δεκαετίες και να κλαίνε κάποιοι όταν δεν πλημμυρίζει για να μη δαπανώνται, όπως επίσης, πιστεύω, ότι δεν είναι ένας ορθολογικός τρόπος διαχείρισης όλου αυτού που γίνεται τα τελευταία χρόνια στον Έβρο συγκεκριμένα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και μια και μιλάμε για πλημμύρες, συνειρμικά σε όλους πάει στο μυαλό μας μια άλλου είδους θεομηνία η οποία τον περασμένο Σεπτέμβρη κατέστρεψε ουσιαστικά το νησί του Έβρου, τη Σαμοθράκη, ήσασταν εκεί από την πρώτη μέρα μαζί, σχεδόν με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία ή εκπροσώπους τέλος πάντων, της Πολιτικής Προστασίας, πέρασε πολύς καιρός από εκείνη την ημέρα, πολλά χρήματα έπεσαν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, όμως ακόμη και σήμερα το οδικό δίκτυο της Σαμοθράκης δεν έχει ολοκληρωθεί. Ευθύνες πρέπει να υπάρχουν. Πού καταλογίζονται αυτές και πώς μπορεί το Υπουργείο να πιέσει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κοιτάξτε, οι πολιτικές ευθύνες καταλογίζονται από αυτόν που κρίνει ποιος πρέπει να είναι Δήμαρχος, Περιφερειάρχης ή Κυβέρνηση, δηλαδή ο ελληνικός λαός. Αρκεί να είναι κι ενήμερος για το τί γίνεται. Επομένως, εμείς οφείλαμε να βγάλουμε αυτές τις χρηματοδοτήσεις. Συγκεκριμένος φορέας για τη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η Περιφέρεια, έπρεπε να συνδράμει το νησί, εσείς είπατε ότι δεν έχουν γίνει, αυτό που εκκρεμεί, είναι από την ενημέρωση που έχω, η δική μας δέσμευση που ήταν για ολιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων των υποδομών της Σαμοθράκης σε σχέση με την αντιπλημμυρική προστασία, όχι για το οδικό δίκτυο και τα επιμέρους έργα που έπρεπε ήδη να έχουν ολοκληρωθεί. Αυτό που δεσμευτήκαμε, εκκρεμεί μια προγραμματική σύμβαση για την ολιστική αντιμετώπιση της αντιπλημμυρικής προστασίας, μεταξύ του Δήμου Σαμοθράκης και της Εγνατίας Οδού Α.Ε.. Αυτό τον επόμενο καιρό θα είναι έτοιμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε πιστεύετε, μπορείτε να δώσετε ένα χρονοδιάγραμμα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πιστεύω ότι η Εγνατία έχει πάρει την εντολή, άρα Ιανουάριο-Φεβρουάριο, θα είναι έτοιμο για να προχωρήσει. Δεν έχει να κάνει όμως μ’ αυτό που ρωτήσατε. Εκεί υπάρχουν τα χρήματα απ’ την πρώτη στιγμή, απ’ τον πρώτο καιρό που έγιναν οι θεομηνίες. Έχουν δοθεί, έπρεπε να έχουν προχωρήσει και να ολοκληρώνονται αυτά τα έργα. Είναι όμως καλό να βγάλουμε μερικά συμπεράσματα, γιατί κάποιες Περιφέρειες έχουν μια δική τους προσέγγιση στο πού δίνουν προτεραιότητα και πού όχι, στο τί ευθύνες αναλαμβάνουν και τί δεν αναλαμβάνουν, ενώ όφειλαν να τις αναλάβουν. Και δυστυχώς, στη συγκεκριμένη Περιφέρεια έχουμε κάποιες δράσεις που δε δείχνουν ότι είναι ομοειδής αν θέλετε η δράση και η αντιμετώπιση πολλών πραγμάτων. Το ζήσαμε πρόσφατα και με τη γέφυρα που κατέρρευσε στην Καβάλα και λίγο πριν με τη γέφυρα που κατέρρευσε στον Ίασμο και από πολλά άλλα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια και αναφέρατε την Εγνατία Οδό, δε θα μπορούσε να μη ρωτήσω τί μέλλει γενέσθαι με τα διόδια. Από 1/1/2019 τί θα συμβεί με τους μόνιμους κατοίκους, αν θα περάσουν σα’ αναλογικά διόδια. Τί σχεδιάζει το Υπουργείο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτά που σχεδίασε και δεσμεύτηκε το Υπουργείο και η κυβέρνηση, τα υλοποιεί, όσο η Εγνατία ήταν στις αρμοδιότητες του Υπουργείου και όχι του ΤΑΙΠΕΔ, -το οποίο το κληρονομήσαμε κι αυτό από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και την παραχώρηση της Εγνατίας με το συγκεκριμένο τρόπο που κατά τη γνώμη μου είναι ένας τρόπος που δεν είναι μόνο αντικοινωνικός, δε βγαίνει και τεχνοκρατικά-, αυτό είναι ένα ζήτημα που πρέπει να ρωτήσετε τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ και όσους σχεδίασαν να παραχωρηθεί η Εγνατία μ’ αυτό τον τρόπο, δηλαδή τις προηγούμενες κυβερνήσεις από το ΣΥΡΙΖΑ.
Σ’ αυτό που εμείς δεσμευτήκαμε, είναι, ότι θα υπάρχει κοινωνική πολιτική και υπήρξε, το αποδείξαμε και μάλιστα όταν βγήκαν οι Υπουργικές Αποφάσεις κάποιοι έλεγαν από τη Θράκη μέχρι την Ήπειρο ότι αυτά τα κάνουμε για επικοινωνιακούς λόγους. Απ’ ό,τι φάνηκε, δεν τα κάναμε για επικοινωνιακούς λόγους, ίσχυσε για ένα πολύ μεγάλο διάστημα η απαλλαγή των κατοίκων για τις μετακινήσεις τις ενδονομαρχιακές. Το ΤΑΙΠΕΔ, απ’ ό, τι έχω ενημερωθεί, έχει κρατήσει από την κοινωνική πολιτική που είχαμε εφαρμόσει, τις δωρεάν μετακινήσεις για τους συμπολίτες μας με αναπηρία, κάτι είναι κι αυτό και για τους ανέργους, κι αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό, έστω. Καλό θα ήταν απ’ όλους τους φορείς της Θράκης και με τη δική μας βοήθεια, να περιληφθεί στο μοντέλο της Εγνατίας η διατήρηση των μετακινήσεων για τους κατοίκους της Ροδόπης και της Ξάνθης και από την άλλη πλευρά για τη Θεσπρωτία, την Καστοριά και τη Φλώρινα, δηλαδή οι απαλλαγές που ίσχυαν μέχρι σήμερα. Αυτό όμως πρέπει να το συζητήσετε με το ΤΑΙΠΕΔ. Εμείς δεσμευτήκαμε ότι θα έχουμε ξεκινήσει και θα ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια, για να έχουμε ένα δίκαιο σύστημα τιμολόγησης. Είμαστε στη 2η φάση του διαγωνισμού, άρα η δική μας δέσμευση υλοποιείται και πιστεύω, ότι σε λίγους μήνες όπως έχουμε το χρονοδιάγραμμα, θ’ αρχίσει και η υλοποίηση του συστήματος αυτού, το οποίο θα μας δώσει πάρα πολλές δυνατότητες και για τη χώρα μας αλλά και για τη διευκόλυνση αν θέλετε, των εμπορευματικών και των επιβατικών μεταφορών και με τη Βουλγαρία και με τις άλλες γειτονικές χώρες στη Βόρεια Ελλάδα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε ό,τι αφορά το νέο τρόπο εξετάσεων για τα διπλώματα, επανερχόμενος στο ερώτημά σας γιατί διαμαρτύρονται οι εξεταστές, μάλλον οι σχολές οδήγησης, στη συνέντευξή σας στην εκπομπή του ΟΡΕΝ το Σαββατοκύριακο, νομίζω ξεκαθαρίσατε και είπατε για το νέο τρόπο με τη χρήση της τεχνολογίας που θα γίνονται οι εξετάσεις για το νέο δίπλωμα..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι μόνο, και με πολλές αλλαγές…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θεωρείτε πως αυτό θα βοηθήσει περαιτέρω και στη διαφάνεια; Γιατί νομίζω σταθήκατε στο γεγονός, η φράση σας ήταν, «δε γίνεται να ζητάμε από ένα νέο άνθρωπο χρήματα».
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στην πρώτη επαφή που έχουν οι νέοι άνθρωποι στη χώρα μας, τα παιδιά μας δηλαδή, με το Ελληνικό Δημόσιο, κάποιοι τους ζητάνε από 250 ως 500 ευρώ για να πάρουν την άδεια οδήγησης. Αυτό είναι πλέον χόμπι γι’ αυτούς. Το πρώτο είναι αυτό. Το δεύτερο είναι ότι βλέπουμε τις συνέπειες μετά. Ξέρετε ότι έχουν μειωθεί πάρα πολύ, σχεδόν έχουν μηδενιστεί τα θανατηφόρα ατυχήματα στους εθνικούς δρόμους, μετά τις υποδομές που έγιναν, μετά την ολοκλήρωσή τους. Έχουμε όμως, έναν πολύ μεγάλο αριθμό ατυχημάτων στους περιφερειακούς δρόμους και μέσα στον αστικό ιστό. Εκεί υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. υπάρχει πρόβλημα με την ποιότητα των οδηγών, υπάρχει πρόβλημα με την οδική παιδεία που έχουμε και σ’ αυτή την κατεύθυνση θέλουμε να βαδίσουμε. Μία από τις δράσεις που έχουμε, είναι η αλλαγή του τρόπου έκδοσης αδειών οδήγησης, προκειμένου να μην αναπαράγονται τα φαινόμενα που ξέρουν όλοι οι πολίτες σε όλη τη χώρα, ότι έχουμε. Απορώ με τους δασκάλους των σχολών οδηγών, γιατί το κεντρικό αίτημα που υπάρχει όπως έχει διατυπωθεί από τα συλλογικά τους όργανα, είναι να μην τους βγάλουμε έξω από το αυτοκίνητο την ώρα της εξέτασης.
Και πραγματικά αναρωτιέμαι γιατί είναι το μόνο ή το κύριο αν θέλετε αίτημα που έχουν σε σχέση με το σχέδιο νόμου που στείλαμε στη Βουλή.Εσείς τί λέτε; Εγώ λέω ότι αυτά που έχει βρει μέχρι τώρα η Αστυνομία, δυο συγκεκριμένα κυκλώματα, ή αν θέλετε άλλα γεγονότα από το παρελθόν, δείχνουν, ότι για να μπορέσουν να χρηματιστούν εξεταστές, αυτό δε γίνεται από τους εξεταζόμενους, γίνεται μέσω των σχολών οδηγών. Επομένως θα ήταν απόλυτα θεμιτό, για όποιον θέλει να ασκεί το επάγγελμα αυτό και να θέλει να εξορθολογιστεί ο χώρος, να βρούμε τέτοιες διαδικασίες που δε θα έρχεται σ’ επαφή αν μη τί άλλο, ο δάσκαλος με τον εξεταστή. Να γίνεται η κλήρωση τελευταία στιγμή ποιος δάσκαλος θα είναι ανά εξεταζόμενο, για να μη το γνωρίζει κανείς, να είναι εκτός του χώρου που γίνεται η εξέταση ο δάσκαλος από τη σχολή οδηγών, να προσπαθήσουμε σαν κοινωνία δηλαδή, να μειώσουμε τέτοιου είδους φαινόμενα. Δεν είναι πολύ περίεργο που είναι το κύριο αίτημα των εκπροσώπων, των δασκάλων των σχολών οδηγών αυτό; Είναι ν’ απορεί κανείς. Έχω μια απορία εγώ, τους έχω ρωτήσει πάρα πολύ καιρό και δεν έχω πάρει μια σοβαρή απάντηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιες είναι οι απαντήσεις οι ενδεικτικές;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τί λένε οι ασφαλιστικές, ποιος θα είναι στη θέση του συνοδηγού, ο εξεταστής θα είναι προφανώς, τί εξεταστή θα έχουμε τους ρωτώ εγώ γιατί δεν έχει γίνει μία αντίστοιχη τέτοια τοποθέτηση από την πλευρά τους. Σήμερα υπάρχουν οι εξεταστές για βαριά οχήματα π.χ. που δεν έχουν την αντίστοιχη άδεια οδήγησης γι’ αυτή την κατηγορία οχημάτων που εξετάζουν…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα θεωρείτε ότι προφανώς έχει παραπλανηθεί ο κλάδος και έτσι όπως εκφράζεται συλλογικά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, πιστεύω ότι ο κλάδος δεν έχει αναλάβει την ευθύνη και δε θέλει να την αναλάβει την ευθύνη του εξορθολογισμού μιας πολύ στρεβλής κατάστασης δεκαετιών. Γιατί κάποιοι πιθανά να ξεβολεύονται, κάποιοι να σταματούν να έχουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με κάποιους άλλους. Θεωρώ όμως, ότι αυτοί είναι λόγοι που είναι έξω από τη δική μας λογική σε κάθε περίπτωση, και έξω από τη λογική της κοινωνίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τελειώνοντας την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτησή μας, θα ήταν ατόπημα να μη σας ρωτήσω, παρ’ ότι ίσως να μην είναι θέμα της τοπικής μας επικαιρότητας, αλλά μια τέτοια τραγωδία σαν κι αυτή στο Μάτι δε θα μπορούσε να μην έχει συγκλονίσει όλη την Ελλάδα, νομίζω αυτές τις μέρες υπογράψατε κάποιες Υπουργικές Αποφάσεις σε σχέση με το τί μέλλει γενέσθαι από δω και πέρα για την περιοχή. Νομίζω θα είχε πολύ ενδιαφέρον ν’ αναφερθείτε και να κάνετε ένα σχόλιο για τους τηλεθεατές μας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πέρασε μια τροπολογία που επιτέλους δίνει μια λύση σε μια από τις περιοχές της χώρας που έχει αυτά τα χαρακτηριστικά: δηλαδή σε μια περιοχή που έχει ένα χωροταξικό και πολεοδομικό χάος, προκειμένου να μην περιμένουμε την ολοκλήρωση ενός πολεοδομικού σχεδίου ή την εφαρμογή του, για να μπορέσουν να επισκευάσουν ή να κατασκευάσουν οι συμπολίτες μας τα σπίτια τους και τα κτίρια που έχουν υποστεί ζημιές ή που έχουν καεί.
Είχαμε μια στενή συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Χωροταξίας, καθορίστηκαν οι βασικοί οδικοί άξονες που πρέπει να διαπλατυνθούν, καθορίστηκαν όλα εκείνα τα στοιχεία που μπορούμε να έχουμε γρήγορες διαδικασίες ώστε να μην επισκευαστούν ή ανακατασκευαστούν κτίρια σε ρέματα ή στο ν’ απαγορεύουν να έχουμε προσβάσεις προς το θαλάσσιο μέτωπο. Και μετά την ψήφιση της τροπολογίας υπογράφηκε Υπουργική Απόφαση που ορίζει τις διαδικασίες είτε για την έκδοση των οικοδομικών αδειών για την ανακατασκευή των κτιρίων είτε για την έκδοση των αδειών ή την επισκευή των κτιρίων. Πιστεύω, ότι πάρα πολύ γρήγορα θα ξεκινήσουμε να φτιάχνουμε τα σπίτια και τα κτίρια στο Μάτι και στην ευρύτερη περιοχή, χωρίς όμως να βάζουμε εμπόδια στο άμεσο μέλλον, για να γίνουν τα έργα υποδομής και το ειδικό χωροταξικό σχέδιο που πρέπει να γίνει και να υλοποιηθεί. Χωρίς ν’ αναπαράγουμε αν θέλετε τη στρέβλωση που κληρονομήσαμε. Και πιστεύω ότι σ’ αυτή τη λογική, πρέπει να κινηθούν και οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις περιοχές…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί υπάρχουν κι άλλου είδους, ας μου επιτραπεί η έκφραση «Μάτια», ακόμη και στον Έβρο..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στον Έβρο δεν υπάρχει; Στη Ροδόπη;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βεβαίως, στην περιοχή της Μάκρης…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στην Ξάνθη…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα προχωρήσετε σε αυτοψίες στο Υπουργείο, σε κατεδαφίσεις εκεί που χρειάζεται, στην περιοχή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το αρμόδιο Υπουργείο δεν είναι το Υπουργείο Υποδομών, έτσι κι αλλιώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά είναι μια συνολικότερη κυβερνητική επιλογή αυτή, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός μπήκε μπροστά..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, αλλά υπάρχουν πάντα οι αρμοδιότητες των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που κάποια στιγμή πρέπει να τις αναλάβουν. Δε γίνεται να παρεμβαίνουν τα Υπουργεία όταν έχουμε τέτοιου είδους καταστροφές και να θρηνούμε θύματα, είτε αυτά είναι στην Ηλεία με τις πυρκαγιές πριν μια δεκαετία, είτε στις πλημμύρες, είτε σε περιπτώσεις τραγικές, όπως είναι στο Μάτι. Πρέπει να προλάβουμε τέτοιου είδους καταστροφές, με το να διασφαλίσουμε στους συμπολίτες μας και πολεοδομημένη γη και υποδομές, που πρέπει να γίνουν για να μην έχουμε τέτοια φαινόμενα. Άρα, πρέπει να ωριμάσουν και να υλοποιηθούν τ’ αντιπλημμυρικά έργα, οι οριοθετήσεις των ρεμάτων, καθώς οι Δήμοι το απέφευγαν για δεκαετίες, γιατί δεν ήθελαν να έρθουν σε σύγκρουση με συμπολίτες μας..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσο τους είχε πιέσει η κεντρική πολιτική σκηνή, η κεντρική κυβέρνηση για να προχωρήσουν σ’ αυτά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μα είχαν την αρμοδιότητα για δεκαετίες. Με άλλοθι ότι δεν υπήρχαν πόροι. Αλλά… υπήρχαν πόροι για να γίνουν πλατείες ή έργα βιτρίνας, αλλά δεν υπήρχαν πόροι για να οριοθετηθεί επιτέλους ένα ρέμα και να μην πνίγεται ο κόσμος ή να μην καταστρέφεται η περιουσία του. Με την ψήφιση του «Κλεισθένη» αυτή η αρμοδιότητα μεταφέρθηκε στις Περιφέρειες.
Επομένως οι Περιφέρειες που δεν έχουν και την άμεση αν θέλετε επαφή με τον πολίτη, με τη γειτονιά, οφείλουν επιτέλους να προχωρήσουν αυτό το σχεδιασμό και την υλοποίηση αυτών των έργων. Έχουν και πόρους, μάλιστα κάποιες Περιφέρειες έχουν πολύ περισσότερους πόρους ακόμη κι από κάποια Υπουργεία. Πρέπει ν’ αφήσουν τα έργα για τα θεάματα και να κάνουν και έργα ουσιαστικά που έχουν να κάνουν με την αντιπλημμυρική προστασία. Δεν είναι επικοινωνιακού τύπου να πας και να βγεις φωτογραφία σ’ έναν κλειστό αγωγό ή σ’ ένα ρέμα που το ανοίγεις, ούτε είναι ευχάριστο να πας και να γκρεμίζεις οτιδήποτε, αλλά πρέπει κάποια στιγμή, να δοθούν λύσεις και στην αντιπλημμυρική προστασία και στη δίοδο προς τη θάλασσα και στους δρόμους που πρέπει να έχουν το επαρκές πλάτος για να μην έχουμε επανάληψη τέτοιων απίστευτων καταστάσεων σαν κι αυτή που ζήσαμε στο Μάτι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω πολύ και για τη φιλοξενία και για την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να είστε καλά.