Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην εκπομπή “Πρωινή Ζώνη” της ΕΡΤ1.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι εδώ μαζί μας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ο κύριος Σπίρτζης. Σας καλημερίζουμε. Να ξεκινήσουμε από αυτό το θέμα. Τα πρωτοσέλιδα σήμερα στις εφημερίδες λένε, ότι ούτε λίγο, ούτε πολύ κάνατε δώρα στους εργολάβους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: 330 εκατομμύρια δώρα; Ρουσφέτι;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να διαβάσουμε τον τίτλο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αφήστε τον κύριο Γρυλάκη να τον διαβάσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δύο τίτλους έχουμε κρατήσει. Δύο εφημερίδες σήμερα. Για παράδειγμα η «Δημοκρατία» λέει: «Δώρο τροπολογία της ντροπής. 330 εκατομμύρια ευρώ στον Μπόμπολα. Ρουσφέτι για τον οδικό άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, με υπογραφή του Σπίρτζη». Έχουμε δεύτερο πρωτοσέλιδο, «Ελεύθερος Τύπος»: «Αποζημίωση ρουσφέτι σε εργολάβους, τροπολογία πρόκληση. Θα επιδοτούνε με δημόσιο χρήμα την απόκλιση εσόδων στα διόδια Κορίνθου – Καλαμάτας».
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το ερώτημα που γεννάται, είναι ότι επειδή ακούγαμε πριν από λίγο καιρό κύριε Σπίρτζη, ότι επαναδιαπραγματευτήκατε τις συμβάσεις και μάλιστα παρουσιάζετε και κάποιο σημαντικό όφελος εκατομμυρίων, από αυτή την επαναδιαπραγμάτευση. Αυτό που θα αναρωτηθεί, συγγνώμη αν μου επιτρέπετε, κάποιος, είναι μήπως από την πίσω πόρτα τα ξαναδίνετε στους εργολάβους;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς αυτό κάνουμε … ναι….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να υποθέσουμε ότι ήταν περιπαιχτικό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς είναι περιπαιχτικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μη το κόψουνε μετά και θα πούνε…Να το δούμε, τι κάνατε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι για να δούμε τι κάναμε. Καταρχάς να το συνδέσουμε και με την δήλωση του κυρίου Μητσοτάκη ότι θέλει να πολεμήσει τον λαϊκισμό. Να το συνδέσουμε μ’ αυτό, γιατί είναι σε άμεση συνάρτηση. Πρώτο και κύριο δεν είναι τροπολογία, που αφορά άμεσα το Υπουργείο Υποδομών. Είναι του Υπουργείου Οικονομίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μαζί δεν το υπογράφετε; Ο κύριος Σπίρτζης και ο κύριος Τσακαλώτος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι ο κ. Τσακαλώτος, ο Οικονομίας. Με τον κύριο Χαρίτση. Είναι λοιπόν διαδικαστικό θέμα. Τελείως διαδικαστικό θέμα. Τα χρήματα τα οποία είναι για την παραχώρηση που είναι ένα συγχρηματοδοτούμενο έργο, έχουν προβλεφθεί στην πρώτη σύμβαση του κυρίου Σουφλιά, που αν θυμάμαι καλά, ήταν υπουργός της Νέας Δημοκρατίας και το ψήφισε η Νέα Δημοκρατία. Το ίδιο προβλέπεται στην αναθεώρηση της σύμβασης του 2015, που το ψήφισε η Νέα Δημοκρατία και μάλιστα ο κύριος Χατζηδάκης μας έλεγε, ότι εμείς το κάναμε. Έτσι με χαρά…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι και στις προηγούμενες συμβάσεις, από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων τα λεφτά; Ή ήταν γενικώς να δούμε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς αυτό. Δεν είναι να δούμε. Είναι σαφέστατο
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι σαφές, από το εθνικό και τότε. Πρώτο σημείο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και έγινε – για αυτό λέω ότι είναι γραφειοκρατικό το θέμα – για να μη βαραίνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Και να είναι απ’ ότι μας είπαν, από το Υπουργείο Οικονομίας, χρήματα, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, για να μπορούν να μη βαρύνουν περαιτέρω τον κρατικό προϋπολογισμό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να πούμε στον κόσμο τι είναι αυτό το πράγματα, τι πληρώνετε στους εργολάβους; Τι είναι η συμφωνία αυτή; Να καταλάβει ο κόσμος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάμε πάλι. Στους εργολάβους πληρώνουμε αυτά που συμφώνησε η Νέα Δημοκρατία. Και αυτά τα κουτσουρεύσαμε κιόλας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι είναι; Να πούμε τι είναι ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ Να πούμε τι είναι. Είναι το ποσοστό που μετέχει το ελληνικό δημόσιο, ένα. Είναι το ποσοστό από το ΕΣΠΑ δύο, και είναι προβλέψεις που υπάρχουν στην σύμβαση που βρήκαμε, όπως είναι λειτουργικά κόστη ή αποζημιώσεις, που επίσης βρήκαμε, σύμφωνα με τις συμβάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι σημαίνει λειτουργικά κόστη; Πληρώνω διόδια εγώ κάθε φορά και τα παίρνει ποιος;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ένα κομμάτι αυτών των διοδίων, σε ποια φάση λέτε; Στη φάση κατασκευής;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και στη φάση κατασκευής, που πληρώνω ενώ δεν είχε κατασκευαστεί και το έφτιαχνα εγώ ή συνεισέφερα στον κατασκευαστή, αλλά και μετά. Τα έσοδα λοιπό ν τα παίρνουν οι εργολάβοι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πρέπει κάποια στιγμή, να μη γίνεται αυτό που έκανε ο Νίκος πριν. «Αναθεωρήσατε τις συμβάσεις και διαπραγματευτήκατε κτλ». Οι συμβάσεις είναι συμβάσεις. Στη δημοσιογραφική ανάγκη του να κάνουμε γρήγορα …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αλλά είχατε ασκήσει κριτική σε αυτές τις συμβάσεις…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και συνεχίζουμε και ασκούμε. Τι λέτε τώρα; Μας καλύπτουν εμάς πολιτικά αυτές οι συμβάσεις; Σοβαρά μιλάτε; Με υπέρογκα διόδια, με υπέρογκες αποζημιώσεις. Με όλα αυτά που έκανε η Νέα Δημοκρατία;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Σπίρτζη είναι πρόβλεψη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως είναι πρόβλεψη στις συμβάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιος την κάνει αυτή την πρόβλεψη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Την πρόβλεψη αυτοί που κάνανε τις συμβάσεις. Ποιος τις έκανε τις συμβάσεις;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι άλλο λέω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι λέτε τώρα. Είναι ο λαϊκισμός του κυρίου Μητσοτάκη που λέει. ..Και μάλιστα εξανέστη και ο κύριος Δένδιας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, άλλο σας ρωτάω. Είναι πρόβλεψη για το ποσό που θα χρειαστεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, υπήρχε το ποσό αυτό στη σύμβαση. Το ψήφισε η Νέα Δημοκρατία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λένε ότι το ποσό αυτό θα είναι μικρότερο τώρα λόγο της κρίσης; Λένε τώρα οι εργολάβοι. Ακούστε να δείτε. Εγώ είχα συμφωνήσει να τα πάρω έτσι, να τα φτιάξω έτσι, αλλά θα είχα έσοδα τόσο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτή η τροπολογία δεν είναι για να πάρει χρήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, όχι είναι σαφές. Άλλο ρωτάω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι είναι σαφές; Αυτό διαβάσατε στο πρωτοσέλιδο;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι εδώ λέει ότι είναι δώρο. Αποζημίωση ρουσφέτι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έτσι, για όνομα της Παναγίας δηλαδή. Στη σύμβαση που κληρονομήσαμε και αναθεωρήθηκε μετά και υποστήριξε και ψήφισε η Νέα Δημοκρατία, προβλέπεται ότι στη φάση λειτουργίας μπορούν να υπάρχουν 330 εκατομμύρια, για έξοδα λειτουργίας, συντήρησης δεν το θυμάμαι ακριβώς, αλλά είναι αυτή η πρόβλεψη. Προκειμένου να γίνει τι πράγμα; Για να το καταλάβουν όλοι. Οι συμβάσεις που έκανε ο κύριος Σουφλιάς οι αρχικές, ήταν συμβάσεις που βασίστηκαν σε λάθος στοιχεία. Αυτό οδήγησε πάλι την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να αναθεωρήσει τις τέσσερις από τις πέντε συμβάσεις και εκκρεμούσε η πέμπτη. Αυτός ήταν και ο λόγος που είδαμε διάφορα τραγελαφικά φαινόμενα, όπως: Η Ολυμπία οδός αντί να γίνει από την Κόρινθο μέχρι τον Πύργο, να γίνει μέχρι την Πάτρα, δηλαδή να κοπεί φυσικό αντικείμενο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή μπορούσε να το κάνει αυτό; Ενώ έχω συμφωνήσει να το φτιάξω μέχρι εκεί, δεν βγαίνω και το σταματάω εκεί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό έκαναν και το έκαναν, γιατί οι συμβάσεις που είχαν κάνει και που κληρονομήσαμε, έβαζαν το ελληνικό δημόσιο στον τοίχο για πάρα πολλά θέματα. Όταν προέβλεπαν ότι οι τράπεζες θα χρηματοδοτήσουν τους αυτοκινητόδρομους στο τέλος των έργων. Άρα δεν είχαν καμία συμμετοχή και κανένα ρίσκο μέχρι τότε. Γιατί είχαν σταματήσει τα έργα; όταν προέβλεπαν υπέρογκες αποζημιώσεις, όταν προέβλεπαν ότι σε έξι μήνες θα έχουν τελειώσει τις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές εργασίες…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εκβιάζανε οι εργολάβοι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι εργολάβοι βρήκανε και εκβιάζανε από τις συμβάσεις που έκανε η Νέα Δημοκρατία και τώρα μας κατηγορεί κιόλας Είναι τρομερό δηλαδή..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αφού τα περιλάμβαναν οι συμφωνίες, γιατί κάνατε τροπολογία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για ποια τροπολογία μιλάτε;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί κάνατε τροπολογία, καταθέσατε αυτή. Από πού θα πληρώνονται.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από τη στιγμή που είναι στη σύμβαση, σαν υποχρέωση και σαν πρόβλεψη 330 εκατομμύρια, πρέπει το Υπουργείο Οικονομίας να δει από πού θα τα πληρώσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα τώρα αποσαφηνίζεται από πού θα τα πληρώσει. Δεν ήταν δεδομένο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από πού. Γραφειοκρατικά. Ή θα τα έδινε από το κρατικό προϋπολογισμό ή θα τα έδινε από το ΠΔΕ, διαλέξτε, λέει το Οικονομίας, για να μη βαραίνουμε κάθε φορά τον κρατικό προϋπολογισμό και έχουμε ένα gap εκεί, όπως έχουμε συνήθως, να κάνουμε την τροπολογία, να μπορούν να πληρώνονται αυτά τα χρήματα από το ΠΔΕ. Δεν είναι γραφειοκρατικό; Τι είναι; Από άλλη τσέπη βγαίνουνε;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ ξέρω ότι και στην ίδια τσέπη θα πάνε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και στην ίδια τσέπη…αν χρειαστεί…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για να το ξεκαθαρίσουμε, γιατί δεν τα γνωρίζουν όλα αυτά τα τεχνικά θέμα οι τηλεθεατές μας. Αυτά τα 330 εκατομμύρια θα βγούνε έτσι κι αλλιώς ή είναι ασφαλιστική δικλείδα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι πρόβλεψη, αν δεν υπάρχουν τα έσοδα στον αυτοκινητόδρομο και αν τα λειτουργικά κόστη, τα κόστη συντήρησης, υπερβούν το ποσό αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας είχα ακούσει στο παρελθόν να λέτε το εξής: Πάντοτε υπήρχαν τέτοιες ρήτρες και μάλιστα στο παρελθόν έχετε κατηγορήσει ότι παίρναμε λεφτά από τα ΕΣΠΑ, για να πηγαίνουμε να τα δίνουμε στους εργολάβους, που είχαν λιγότερα έσοδα. Έτσι δεν είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν γινόταν αυτό, κάποιες δεκαετίες στη χώρα;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάποιες δεκαετίες μάλιστα τους εξαπατούσαμε κιόλας λέτε. Ότι παίρναμε κάποια χρήματα για ΕΣΠΑ και λέγαμε ότι αυτά τα κάναμε επενδύσεις και ουσιαστικά τα δίναμε στους εργολάβους, γιατί ερχόταν ο εργολάβος και έλεγε, ότι εγώ δεν πήρα τα λεφτά που ήλπιζα ότι θα πάρω μέσα από τα διόδια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έλεγα το εξής: ότι είχαμε προϋπολογισμούς, οι οποίοι ήταν στο γάμο του Καραγκιόζη, χρονοδιαγράμματα, που ήταν στο γάμο του Χατζηαβάτη και κάποιοι, προέβλεπαν το ελληνικό δημόσιο να είναι στο τοίχο και να δίνονται αποζημιώσεις τσάμπα και βερεσέ. Γιατί 11 χρόνια δεν είχαν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις; Γιατί εμείς κληρονομήσαμε απαιτήσεις για τους αυτοκινητόδρομους 1 δισεκατομμύριο 264 εκατομμύρια; Γιατί δεν είχαν τελειώσει οι αρχαιολογικές εργασίες; Γιατί με μια απόφαση δεν είχαν λυθεί τα θέματα, όπως που τέμνεται ο αυτοκινητόδρομος με το σιδηρόδρομο; Γιατί; Γιατί δεν είχαν γίνει οι μεταφορές των δικτύων κοινής ωφέλειας για να ολοκληρωθούν τα έργα; Επειδή στον επόμενο τόνο, από την άλλη εβδομάδα που αρχίζει η παράδοση των αυτοκινητοδρόμων, δηλαδή που έγινε στη χώρα σε ενάμιση χρόνο, ότι δεν έγινε 10ετίες, θα αρχίσουν να λένε είναι δικά μας τα έργα. Αυτά λένε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία. Τα λειτουργικά έξοδα ελέγχονται;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και βέβαια ελέγχονται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από ποιον;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από τις αρμόδιες υπηρεσίες και για να πληρωθούν, από το ελεγκτικό συνέδριο. Από 50 φορείς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν είναι δηλαδή ότι θα βγει και θα πει, εγώ τόσα πέρασαν, αυτά έκανα. Ελέγχονται ότι λειτουργούν με συγκεκριμένο τρόπο. Είναι σαφές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπήρχε στην συμφωνία πρόβλεψη να πάρουν 199 εκατομμύρια έτσι κι αλλιώς; για να καλύψουν αυτές τις ιστορίες;. Δεν είναι πρόσθετα αυτά τα λεφτά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, δεν είναι πρόσθετα. Αυτά ψηφίστηκαν στην αναθεώρηση της σύμβασης, το 2015, και έτσι ξεκίνησε η ολοκλήρωση του έργου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην αρχική ήταν 199, υπήρχε ως ποσό και στην αναθεώρηση δόθηκαν κι άλλα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να το επαναλάβω. Έχουμε πέντε συμβάσεις από τον κύριο Σουφλιά. Αν θυμάμαι καλά είναι της ΝΔ… αν θυμάμαι καλά… Αλλαξαν τις τέσσερις συμβάσεις το 2013. Και όχι την πέμπτη. Σωστό; Στις τέσσερεις συμβάσεις έκοψαν στις περισσότερες φυσικό αντικείμενο για να μειώσουν το κόστος κατασκευής. Στην πέμπτη σύμβαση, αντί να κοπεί φυσικό αντικείμενο, στις διαπραγματεύσεις που κάναμε με το παραχωρησιούχο, ζητούσαν πρόσθετη εγγύηση. Αυτά τα 300 τόσα εκατομμύρια που λέτε είναι πρόσθετη εγγύηση, αν δεν καλυφθούν τα ποσά του αυτοκινητόδρομου. Αυτό έγινε το 2015. Και ήταν ο πρώτος αυτοκινητόδρομος που ολοκληρώθηκε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι αν δεν καλυφθούν Τι είπατε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν δεν καλυφθούν τα ποσά που προβλέπονται στη σύμβαση. Τα έσοδα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί θα πρέπει την κρίση, που δεν πάει ο άλλος, δεν ξεκινάει με το αυτοκίνητο του, να την καλύψω, ενώ εμένα δεν μου την καλύπτει ο εργολάβος, να την καλύψω εγώ την κρίση στον εργολάβο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί δεν ρωτάτε αυτούς που το καταγγέλλουν; Τον κύριο Σουφλιά που έκανε τις συμβάσεις…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσάς έχω εδώ, να δώσετε τις απαντήσεις.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εντάξει όποιον βρείτε δεν θα του ζητάτε ευθύνες, για αυτά που κάνανε άλλοι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, θα ζητάω ευθύνες, γιατί «συμμετέχετε», αναπαράγεται μια άσχημη κατάσταση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν υπάρχουν εισαγωγικά. Ούτε αναπαράγεται καμία άσχημη κατάσταση. Όταν η χώρα έχει μια σύμβαση, αν δεν την πληρώσει, δεν είναι θέμα τιμής, έχει ρήτρες, έχει αποζημιώσεις, έχει άλλα πράγματα. Άρα η ζημιά που έχει κάνει το σύστημα του παλαιοκομματισμού στη χώρα είναι πολύ μεγαλύτερη….
Η ζημιά που έγινε σε πάρα πολλές περιπτώσεις από τα δύο κόμματα, το ΠΑΣΟΚ και τη Νέα Δημοκρατία, δεν έχει αντιστροφή για αυτές τις συμβάσεις. Τις ολοκληρώνεις και τελειώνει η ιστορία. Και περιμένεις να πας στη φάση λειτουργίας για να βρεις άλλους τρόπους, να μειώσεις τα διόδια, τα υπέρογκα διόδια που έχουν προβλέψει. Να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, που το αλλάξαμε, δηλαδή για να υπογραφεί η σύμβαση, οφείλει κάποιος πλέον φορέας να έχει τελειώσει όλα αυτά, που έφερναν αποζημιώσεις δισεκατομμυρίων. Τα αλλάξαμε αυτά. Συγνώμη, δύο γραμμές ακόμη. Υπάρχει το site Liberal, για να ξέρουμε περί λαϊκισμού του κυρίου Μητσοτάκη. Έτσι; Και ποιοι των αναπαράγουν. Αλλά είναι τραγικό. Καλά το Liberal, ο Ελεύθερος Τύπος και ποια άλλη φοβερή εφημερίδα, και η Δημοκρατία….καλά αυτοί… Να εξοργίζεται και ο κύριος Δένδιας; Τραγικό είναι. Δύο φορές τα ψήφισε.
[ΔΙΆΛΕΙΜΜΑ]
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι γίνεται αυξάνεται το σπατόσημο; Θα πληρώνουμε περισσότερα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυξάνεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το είπε η ΝΔ;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα αυτό διαβάζουμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, το είπε;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρω εγώ τι είπε η ΝΔ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι. Λοιπόν το σπατόσημο πάλι, μετά την πρόβλεψη του διαγωνισμού για τα 14 αεροδρόμια, μειώνεται για τις πτήσεις σε χώρες έξω από την Ευρωπαϊκή Ένωση από τα 22 ευρώ στα 12. Αυτό έπρεπε να γίνει νομοθετικά, για να έχουμε ενιαία τιμολόγηση στα αεροδρόμια που πηγαίνουνε στην παραχώρηση της κοινοπραξίας της Fraport, σε σχέση με τα υπόλοιπα αεροδρόμια. Σήμερα δηλαδή η χρέωση ήταν 22 και 12 ευρώ, 12 ευρώ για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και 22 για τις εκτός και γίνεται ενιαία, δώδεκα για όλα τα αεροδρόμια
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή μας λέτε θα φτηνύνουν τα εισιτήρια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα φτηνύνουν, ναι. Θα φτηνύνουν οι χρεώσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα φτηνύνουν οι χρεώσεις. Και έχουμε νέα έργα που παραδίδονται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το Πάσχα θα πάμε με καινούργιους δρόμους στα χωριά μας. Έτσι έχει πει ο κύριος Σπίρτζης. Έτσι είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Την ερχόμενη εβδομάδα ολοκληρώνεται ο σημαντικότερος από τους νέους αυτοκινητοδρόμους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να τον ακούσουμε να μας πει; Τι υπάρχει λοιπόν;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στις 6 του μηνός θα δοθεί από τον πρωθυπουργό ολοκληρωμένο το Αθήνα – Θεσσαλονίκη επιτέλους, δηλαδή οι σήραγγες των Τεμπών του Πλαταμώνα, και το πέταλο του Μαλιακού. Πιστεύω ότι είναι ένα έργο που ήταν όνειρο δεκαετιών για τους Έλληνες. Δε θα γίνει στις 3 του μηνός, θα γίνει στις 6 γιατί ζήτησε η Επίτροπος Περιφερειακής Ανάπτυξης να παρίσταται στην παράδοση και πρέπει να παρίστανται, γιατί έχουν βοηθήσει, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Επίτροπος και η Επίτροπος Μεταφορών, πάρα πολύ τη χώρα μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μισή ώρα νωρίτερα Αθήνα – Θεσσαλονίκη με τη μεγαλύτερη σήραγγα των Βαλκανίων των 6 χιλιομέτρων και ασφαλέστερα. Παρακάμπτεται η φονική κοιλάδα των Τεμπών.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πιστεύω είναι προφανή αυτά τα θέματα, θυμάστε πόσα ατυχήματα και πόσο έχει πληγωθεί ο ελληνικός λαός από τους δρόμους αυτούς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιους άλλους δρόμους κ. Σπίρτζη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η Κορίνθου–Πατρών θα παραδοθεί επίσης από τον Πρωθυπουργό τη Μ. Πέμπτη και έχουμε καλέσει τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ στην κεντρική πλατεία της Πάτρας για να πιούμε ένα τσίπουρο για το νέο δρόμο. Ταυτόχρονα θα παραδοθούν στην κυκλοφορία όσα κομμάτια είναι έτοιμα και από τον Ε65 και από την Ιόνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Κλόκοβα θα είναι πριν από το Πάσχα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η Κλόκοβα ήταν να παραδοθεί τον Αύγουστο σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η μεγάλη σήραγγα γίνεται μια προσπάθεια να παραδοθεί τη Μ. Εβδομάδα επίσης και γίνεται επίσης προσπάθεια να παραδοθεί πριν την Πρωτομαγιά όλη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όλη πριν την Πρωτομαγιά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, όλη η Κλόκοβα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και με τα διόδια τι γίνεται;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με τα διόδια κύριε Γρυλάκη δυστυχώς έχουμε τις συμβάσεις που γνωρίζετε. Η δική μας δουλειά για την περίοδο Τ2, δηλαδή για την περίοδο λειτουργίας, είναι να μπει ηλεκτρονικό, αναλογικό σύστημα διοδίων παντού, και είναι να δώσουμε και να διαπραγματευτούμε με τους παραχωρησιούχους, με τη σύμφωνη γνώμη τους, ένα άλλο σύστημα, για να έχουμε μείωση διοδίων σε όλη τη χώρα. Εμείς έχουμε ξεκινήσει αυτή την προετοιμασία και πιστεύω ότι τέλος του 2017, αρχές του 2018 θα έχουμε και απόδοση των προσπαθειών που έχουμε κάνει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Την εφαρμογή του αναλογικού συστήματος λέτε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, όχι μόνο. Και τη συμφωνία αν θέλετε, για να έχουμε μια μεγάλη μείωση των διοδίων σε όλη τη χώρα.
ΓΡΥΛΛΑΚΗΣ: αυτό είναι σημαντικό που λέτε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βεβαίως είναι σημαντικό, διότι εμείς δεν λαϊκίζουμε σαν τη ΝΔ. Εμείς προσπαθούμε να διορθώσουμε τα στρεβλά -και όχι μόνο τα στρεβλά- και τις γκρίζες ζώνες που βρήκαμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε δεσμευτεί, ότι αυτές τις μέρες θα πείτε και για την δημοπράτηση της γραμμής 4 του μετρό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η γραμμή 4 του μετρό δημοπρατείται όπως είχαμε πει μέσα στην άνοιξη. Θα γίνουν πολύ σύντομα όχι οι εξαγγελίες πλέον, αλλά οι πράξεις και μένουνε τα νέα έργα που έχουμε να κάνουμε στη χώρα. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για αυτό θέλω να σας ρωτήσω εγώ ως Κρητικός. Παρουσιάζω, κάνω ρεπορτάζ για όλη την υπόλοιπη Ελλάδα και τώρα περιμένουμε από το τέλος της δικτατορίας μέχρι σήμερα να γίνει ο Βόρειος Οδικός Άξονας. Στην σημαντικότερη τουριστική βιτρίνα της χώρας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για αυτό η Κρήτη ολόκληρη, δεν τιμά πλέον τα κόμματα, που τιμούσε στο παρελθόν και τιμά άλλους, διότι είναι μια εγκαταλειμμένη και ριγμένη περιοχή στις υποδομές. Τελείως ριγμένη, και στα αεροδρόμιο, που 15 χρόνια εκκρεμούσαν και στο δρόμο της Μεσσαρά και στο Βόρειο Οδικό Άξονα και στα λιμάνια και παντού. Κι αυτά προσπαθούμε να κάνουμε. Είναι η περιφερειακή της Χαλκίδας. Είναι τα σιδηροδρομικά έργα, που ολοκληρώνονται, – η ΠΑΘΕ, – επίσης μέσα σε αυτή την προγραμματική περίοδο και βέβαια είναι τα μεγάλα έργα που σχεδιάζουμε για το άμεσο μέλλον.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια τελευταία φράση. Θα κλείσει η αξιολόγηση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και βέβαια θα κλείσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι θα κλείσει, θα κλείσει. Η προσυμφωνία είναι δεδομένη; Καταλήξανε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν καταλήξανε. Κάνουνε διαπραγμάτευση. Το έχουμε πει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Α, δεν έχει λήξει; Η ιστορία του REUTERS ότι συμφωνήθηκαν, κλείσανε κτλ δεν ισχύει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε τα έχουμε πει χίλιες φορές. Το θέμα δεν είναι μόνο ο χρόνος. Είναι και το τι περιλαμβάνει. Εμείς αυτό που κάνουμε, είναι να δίνουμε μια μάχη σε όλα τα επίπεδα για να κάνουμε μια καλή διαπραγμάτευση και να έχουμε μια καλή συμφωνία. Δεν έχουμε ανησυχία αν θα κλείσει. Θα κλείσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάτι που είναι σημαντικό, γιατί αφορά πολύ κόσμο. Μέσα στον Απρίλιο θα έχουμε ηλεκτροκίνηση Σταθμός Λαρίσης – Πειραιάς έτσι; Σήμερα δεν λειτουργεί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σταθμός Λαρίσης – Πειραιάς, βεβαίως. Το μετρό προς Πειραιά φτάνει στα Μανιάτικα, την Τετάρτη δίνουμε την ολοκλήρωση της δεύτερης σήραγγας του μετρό Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι πολλά πράγματα, τα οποία δεν τα είπαμε. Έχουμε κι άλλες ερωτήσεις. Χρωστάτε να έρθετε ακόμη μια φορά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να έρθετε όποτε θέλετε, αλλά θα ήθελα να παρακαλέσω.. Εντάξει όταν υπάρχουν πρωτοσέλιδα, πρέπει να γίνονται ερωτήσεις, αλλά φτάνει πλέον με την ατζέντα της αθλιότητας της Νέας Δημοκρατίας: Της λάσπης, της παρακμής και της ύφεσης.