Στις δυνατότητες της Ελλάδας να παίξει κεντρικό ρόλο στη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού και βαλκανικού πλέγματος υποδομών αναφέρθηκε ο Χρήστος Σπίρτζης κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist που πραγματοποιείται στην Αθήνα με θέμα «Οι Υποδομές στην Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο την επόμενη δεκαετία».
O υπουργός Υποδομών και Μεταφορών εξήρε το ενδιαφέρον της Επιτρόπου Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Βιολέτα Μπούλκ, για την Ελλάδα και για την επίλυση των χρόνιων προβλημάτων που αντιμετώπιζε η χώρα στα έργα υποδομών, στην αεροπλοΐα, στην εναρμόνιση με τις κοινοτικές οδηγίες και στα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Ο υπουργός αναφέρθηκε στις δυσκολίες που υπήρχαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε σχέση με τη συνδεσιμότητα και την υλοποίηση των μεγάλων ευρωπαϊκών διαδρόμων, την οδική ασφάλεια και τις αερομεταφορές. Επιπλέον, στάθηκε στα τρία χαρακτηριστικά της Επιτρόπου που την καθιστούν εξαιρετικά επιτυχημένη: η ικανότητά της για σύνθεση διαφορετικών απόψεων, η ζωντάνια και η εργατικότητά της και η ανθρωπιά και η πραγματική φιλία προς τη χώρα μας.
Ο κ. Σπίρτζης τόνισε πόσο σημαντικό είναι το συνέδριο του Εconomist για τη ζητούμενη ανάκτηση της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία ενώ ανέπτυξε εκτενώς το όραμα της ελληνικής κυβέρνησης για τις Υποδομές τόσο στην Ελλάδα όσο και στα Βαλκάνια. Στόχος του Υπουργείου είναι να συνδεθούν τα μεγάλα αστικά κέντρα με σύγχρονους αυτοκινητόδρομους αλλά και η Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια, το Βελιγράδι και με άλλο οδικό άξονα με τη Σόφια και το Βουκουρέστι, η Καβάλα και το λιμάνι της μέχρι την Αλεξανδρούπολη, το Μπουργκάς, τη Βάρνα και τη Κωνστάντζα. Υπογράμμισε δε ότι η Συμφωνία των Πρεσπών συνέβαλε στην προοπτική να αρθούν εμπόδια και να προχωρήσουν αμοιβαία επωφελείς συμφωνίες και την πλήρη αξιοποίηση της γεωπολιτικής θέσης των Βαλκανίων.
Αναφερόμενος στη λογική που επικρατούσε στη χώρα για τις υποδομές, ο κ. Σπίρτζης είπε πως όλα γίνονταν χωρίς σχέδιο. Έπρεπε να καταρτιστεί ένα στρατηγικό σχέδιο υποδομών και μεταφορών το οποίο δεν θα εξυπηρετούσε μόνο τον ευρωπαϊκό σχεδιασμό αλλά και τους εθνικούς στόχους. Αυτό το σχέδιο, μετά από διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και σειρά Αναπτυξιακών Συνεδρίων σε όλη τη χώρα, παίρνει σάρκα και οστά, ενώ στο σχέδιο περιλαμβάνονται τα συστήματα για τη συνεχή παρακολούθηση των έργων και την επίτευξη των στόχων.
Ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε στο πολύ σημαντικό έργο του Υπουργείου που αφορά τη σιδηροδρομική διασύνδεση της Αθήνας, της Πάτρας, της Θεσσαλονίκης και από εκεί με τα βόρεια σύνορα της χώρας, στην Ειδομένη και τον Προμαχώνα. «Μετά από πολλά χρόνια ολοκληρώθηκε το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, τελείωσε ο διαγωνισμός για το Θριάσιο Ι, ολοκληρώθηκε η υποδομή και ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του Θριάσιου Ι»Ι, υπογράμμισε ο κ. Σπίρτζης ενώ πρόσθεσε ότι είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Επιπλέον, θα προχωρήσει και η ίδρυση μιας κοινής εταιρείας με τη Βουλγαρία για την διασύνδεση Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσσε και στη συνέχεια μπορεί να συμμετέχει και η Ρουμανία και σε βάθος χρόνου να γίνει διασύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία.
Ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε στην Εγνατία και στην ανάγκη να συνδεθεί με τα λιμάνια της χώρας, από τη Δύση έως την Ανατολή ενώ θα πρέπει να χαραχθούν και οι κάθετοι άξονες που θα συνδέουν τα αστικά κέντρα της Βόρειας Ελλάδας με τις βαλκανικές χώρες και το Αιγαίο.
Επιπλέον αναφέρθηκε στους διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη, δηλαδή τον ΒΟΑΚ, η παράκαμψη της Χαλκίδας, ο οδικός άξονας Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη, η σύνδεση του Αγρινίου, η υποθαλάσσια της Σαλαμίνας κ.α. Πρόταση του Υπουργείου είναι, όπως τόνισε ο κ. Σπίρτζης, τα υπόλοιπα μεγάλα τμήματα του οδικού δικτύου, μπορούν να γίνουν σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, με κανόνες διαφάνειας και με προστασία του ανταγωνισμού και επέκταση των πέντε παραχωρήσεων, ταυτόχρονα όμως με τη μείωση των διοδίων και απαραίτητα περιβαλλοντικά έργα που πρέπει να γίνουν. Επίσης πρόσθεσε πως πρέπει να δοθεί έμφαση στις «πράσινες μεταφορές», ενώ πρόσθεσε ότι τον επόμενο μήνα ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του Μετρό, ολοκληρώνεται το Μετρό της Θεσσαλονίκης και ξεκινά η επέκταση για τις δυτικές συνοικίες και προς την Καλαμαριά. Ενώ στη συνέχεια θα πρέπει να περάσει το Μετρό της Αθήνας στη φάση ΙΙ, με την επέκταση προς την Κατεχάκη και προς το βόρειο τμήμα του αστικού ιστού.
Όπως τόνισε ο Υπουργός, οι χώρες του ευρωπαϊκού Νότου μεταξύ τους και η Ελλάδα, θα πρέπει να έχουν μέρος της παραγωγής καθώς δεν γίνεται αυτές οι χώρες απλώς να καταναλώνουν. «Πρέπει να σταθούμε και στα δικά μας πόδια και αυτό σημαίνει ότι πρέπει, κάποια στιγμή, το ευρωπαϊκό παραγόμενο προϊόν, να μην συγκεντρώνεται στις χώρες του Βορρά» καθώς πρέπει να μεταφερθούν οι παραγωγικές δομές και στις δικές μας χώρες.
Ο κ. Σπίρτζης πρόσθεσε ότι ολοκληρώνεται ο σχετικός διαγωνισμός για τον στόχο που είχε μπει από τη χώρα μας «να έχουμε ένα αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων» και πρόσθεσε ότι υπήρξε συμφωνία με τέσσερεις χώρες (Βουλγαρία, Β. Μακεδονία, Σερβία, Ρουμανία) για «κοινό διαλειτουργικό ηλεκτρονικό σύστημα» και κοινές βάσεις δεδομένων για ηλεκτρονική διασταύρωση στοιχείων, τουλάχιστον επαγγελματικών οχημάτων, που θα διευθετήσουν και τις πολύωρες αναμονές.