Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην εφημερίδα «Real News» και τον δημοσιογράφο Βασίλη Σκουρή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η προτεραιότητα της κυβέρνησης την επόμενη ημέρα της συμφωνίας ποια είναι για εσάς, κ. υπουργέ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η μείωση της ανεργίας, η δίκαιη ανάπτυξη, η παραγωγική ανασυγκρότηση, η ανάταξη του κοινωνικού κράτους, η διόρθωση των κοινωνικών αδικιών και ταυτόχρονα των στρεβλώσεων. Οφείλουμε να κάνουμε κάθε πολίτη συμμέτοχο σ’ αυτή τη προσπάθεια. Κυρίως, όμως, η απελευθέρωση της χώρας από την επιτροπεία, η ανάκτηση της χαμένης κυριαρχίας της χώρας μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλοί βουλευτές σας ζητούν καλύτερο συντονισμό και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα από την κυβέρνηση. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν περιθώρια διορθωτικών κινήσεων;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Όσο όμως δεν φεύγουμε από την επιτροπεία, τις αξιολογήσεις και τις διαπραγματεύσεις, δεν θα μπορούμε να έχουμε τις βέλτιστες αποδόσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προέρχεσθε από το ΠΑΣΟΚ. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν περιθώρια συνεργασίας ΣΥΡΙΖΑ και Δημοκρατικής Συμπαράταξης στο μέλλον; Και υπό ποίες προϋποθέσεις;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για να υπάρξει συνεργασία, πρέπει να υπάρχει κοινός στόχος. Ελπίζω η δημοκρατική συμπαράταξη να επανακτήσει το προοδευτικό πρόσημο της και να εγκαταλείψει το διαρκές «φλερτ» και τη δεδομένη αίσθηση συνεργασίας με τη ΝΔ. Πιστεύω ότι, για να γίνει αυτό, πολλά στελέχη της που υπηρέτησαν για δεκαετίες σε υπουργικούς θώκους και έχουν λάβει δεξιόστροφη πορεία οφείλουν να ξεκουραστούν – και δεν έχουν δείξει τέτοια διάθεση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σήμερα, πάντως, η Δημοκρατική Συμπαράταξη κάνει Συνέδριο για την ενοποίησή της. Κάποιοι, μάλιστα, εκτιμούν πως ο ΣΥΡΙΖΑ μετά την υπογραφή της συμφωνίας θα κινδυνεύσει με «πασοκοποίηση» και πως θα παιχθεί στις εκλογές ακόμα και η δεύτερη θέση…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για να κινδυνεύσει με «πασοκοποίηση» ο ΣΥΡΙΖΑ, πρέπει να συνεργαστεί με τη ΝΔ, αφού πρώτα απολέσει και τον ριζοσπαστισμό του και τις πολιτικοιδεολογικές του αρχές. Δεν θα συμβεί τίποτα από τα δύο. Αντίθετα, με «πασοκοποίηση» απειλείται η ΝΔ. Εμπεριέχει πολιτικές ομάδες, τάσεις και ρεύματα που δεν μπορούν να βρουν συνισταμένη πορεία. Σκεφθείτε, από ποιόν μπορεί να εκφραστεί ένας συντηρητικός δημοκρατικός πολίτης; Από την ομάδα της ακροδεξιάς της ΝΔ, από το νεοφιλελεύθερο Πρόεδρο της ή από την πατριωτική δεξιά που έχει αποχαιρετήσει τη ΝΔ εδώ και καιρό; Θεωρώ ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, με τον Αλέξη Τσίπρα Πρόεδρο, θα οδηγήσει τη χώρα στην έξοδο από τα μνημόνια και θα συνεχίσει να είναι η κυρίαρχη και μεγαλύτερη πολιτική δύναμη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αλήθεια, αν ένας βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ έχει συνειδησιακό πρόβλημα με τη συμφωνία, να καταψηφίσει; Ή η ψηφοφορία για τη συμφωνία ενέχει χαρακτηριστικά ψήφου εμπιστοσύνης για την κυβέρνηση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όταν διαφωνείς, έχεις συνειδησιακά προβλήματα και δεν πιστεύεις ότι με αυτό το σχέδιο μπορούν να προχωρήσουν προοδευτικές πολιτικές και να απαλλαγεί η χώρα από την επιτροπεία, έχεις αυξημένη πολιτική ηθική και οφείλεις να παραιτηθείς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάποιοι εκτιμούν πως, εάν ο ΣΥΡΙΖΑ χάσει τις εκλογές, ο Αλέξης Τσίπρας θα αναγκαστεί σε παραίτηση…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι ΝΔ και ο Αλέξης δεν είναι ούτε Κυριάκος ούτε περιστασιακός Πρόεδρος. Η προοδευτική παράταξη πέρασε πολλά και πέρασαν πολλά χρόνια για να αποκτήσει ξανά έναν ηγέτη μεγάλου βεληνεκούς, που επανάκτησε την φωνή και την αίγλη της χώρας και στην Ευρώπη και διεθνώς. Για τις επόμενες πολλές δεκαετίες θα είναι ο Αλέξης Τσίπρας…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από την ωρίμανση νέων μεγάλων έργων τι να αναμένουμε, κ. υπουργέ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από την ωρίμανση νέων, χρήσιμων για το λαό έργων, όχι μεγάλων ή μικρών, περιμένουμε την στήριξη των παραγωγικών δραστηριοτήτων, την εμπορική και γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας, την άμεση αντιμετώπιση της ανεργίας και επομένως την αύξηση των εσόδων του ασφαλιστικού συστήματος. Είναι ένας από τους πιο κρίσιμους τομείς για να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες του αποπληθωρισμού και της κοινωνικής αναλγησίας που επιβλήθηκε στη χώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η αξιωματική αντιπολίτευση σας κατηγορεί ευθέως ότι με τον μη έλεγχο και την κακοδιαχείριση οι αστικές συγκοινωνίες εμφανίζουν μεγάλα ελλείμματα…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Χαμογελώ. Αν θέλουν πραγματικά να δουν την κακοδιαχείριση των αστικών συγκοινωνιών και τα ελλείμματα, ας ρωτήσουν τον Γενικό Διευθυντή της ΝΔ, τους Υπουργούς Μεταφορών που τις απαξίωσαν, συντηρώντας εκλογικούς και κομματικούς μηχανισμούς και μειώνοντας δραματικά το ποιοτικό αλλά και το ποσοτικό έργο των αστικών συγκοινωνιών. Ή, έστω, ας διαβάσουν τα πορίσματα των επιθεωρητών, που μετά από πολλά χρόνια ανακαλύπτουν το πάρτι που γινόταν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κατά κοινή ομολογία ο στόλος των αστικών λεωφορείων στην Αθήνα είναι πολύ παλιός. Θα τον αντικαταστήσετε; Και πότε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο προγραμματισμός του ΕΣΠΑ έγινε από την προηγούμενη κυβέρνηση και δεν πρόβλεψε ούτε ένα ευρώ για τέτοιες δράσεις. Βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για να βρούμε τους απαραίτητους πόρους για την απόκτηση νέων λεωφορείων τελευταίας γενιάς, όχι μόνο για την Αθήνα αλλά και για την Θεσσαλονίκη. Προσπαθούμε επίσης να προσελκύσουμε επενδύσεις, ώστε να κατασκευάζονται λεωφορεία ή τμήματα τους στην χώρα μας. Είμαστε σε καλό δρόμο. Θα ήθελα να πω ότι κινητοποιούμε και συνεργαζόμαστε στην ίδια κατεύθυνση και με άλλους φορείς, που μπορούν να εισφέρουν. Πρόσφατα, η Περιφέρεια Αττικής ενέκρινε ποσό τριάντα εκατομμυρίων ευρώ για την προμήθεια νέων λεωφορείων. Δυστυχώς, η απαξίωση των αστικών συγκοινωνιών και των δημόσιων φορέων γενικότερα, η ανάπτυξη εκλογικών μηχανισμών και μηχανισμών γενικότερα στους δημόσιους φορείς ήταν το προσφιλές άθλημα του παλαιοκομματικού συστήματος. Δεν ανατρέπεται από την μια μέρα στην άλλη. Αγωνιζόμαστε και θα τα καταφέρουμε.