Κύρια σημεία από την ομιλία του τομεάρχη Προστασίας του Πολίτη της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Χρήστου Σπίρτζη στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τ συζήτηση του νομοσχεδίου για τη συγχώνευση της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών σε μία ενιαία Αρχή.
ΤΑ ΜΑΓΙΚΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ
Θα ήθελα να εκφράσω τη χαρά μου που ο κύριος Σκυλακάκης δεν είναι μηχανικός γιατί με την επιχειρηματολογία του κατέρριψε το αεικίνητο. Έχει αύξηση των φορολογικών εσόδων, η οικονομία, από ότι μας έχει πει, πάει άριστα, έχουμε τρομερούς ρυθμούς ανάπτυξης. Όλα είναι καλά. Αλλά δεν έχει λεφτά να μειώσει το φόρο κατανάλωσης καυσίμων. Πώς γίνεται αυτό το μαγικό; Πώς συνάδουν αυτά τα πράγματα; Και πραγματικά να σας συγχαρώ για την πρόβλεψή σας που κρατήσετε ένα τόσο μεγάλο αποθεματικό, που προβλέψατε και τον πόλεμο ως κυβέρνηση και δεν δώσατε, όπως σας ζητούσε η αντιπολίτευση, στη δημόσια υγεία τα χρήματα για να σωθούν 30.000 συμπολίτες μας. Άρα έχετε για να αντιμετωπίσετε την κρίση. Αλλά πώς θα αντιμετωπίσετε την κρίση όταν δεν μειώνετε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης; Δηλαδή αυτά τα μαγικά που λέτε θα μας τα εξηγήσετε κάποια στιγμή.
Τα μαγικά της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Μας λέει ότι η οικονομία πάει άριστα αλλά δεν έχει λεφτά να μειώσει το φόρο στα καύσιμα. Παράλληλα, είχε προβλέψει μέχρι κ’ τον πόλεμο και έχει αποθεματικό αλλά δεν είχε τα χρήματα για τη δημόσια υγεία ώστε να μη χαθούν 27.000 συμπολίτες μας… pic.twitter.com/Kz49NlNr6w
— Χρήστος Σπίρτζης (@c_spirtzis) March 15, 2022
Αξιότιμε, κύριε αντιπρόεδρε και με την πρώην ιδιότητά σας του προέδρου του ΣτΕ θα ήταν απολύτως θεμιτή η διαρκής προσπάθεια εξορθολογισμού του συνολικού πλαισίου παραγωγής έργων και δημοσίων συμβάσεων. Για να διασφαλιστεί η διαφάνεια, η ισονομία, η ίση πρόσβαση, οι αρχές του υγιούς ανταγωνισμού όσο και η αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης. Σε αυτό το πλαίσιο θα ήταν απόλυτα λογικά να συζητήσουμε τόσο για την ΕΑΑΔΗΣΥ όσο για την ΑΕΠΠ σε μια διαχρονική προσπάθεια του πολιτικού συστήματος, ανεξάρτητα από τις επιμέρους ή τις πολιτικές διαφωνίες, για να τονωθούν και οι διαδικασίες και τα συστήματα και η διαφάνεια.
Επί της αρχής, επειδή κε αντιπρόεδρε, υπηρετήσατε το θεσμό της δικαιοσύνης για δεκαετίες, θέλω να σας μεταφέρω ένα προβληματισμό γιατί είχαμε το brexit που γνωρίζετε εσείς πάρα πολύ καλά πόσο έχει επηρεάσει το ευρωπαϊκό σύστημα σε μια σειρά από τομείς και στη δικαιοσύνη και στην άσκηση των επιστημονικών επαγγελμάτων και στο θεσμό του κοινοβουλευτισμού, της δημοκρατίας και της δημόσιας διοίκησης. Σύμφωνα, λοιπόν, με το ευρωπαϊκό οικοδόμημα, με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, όχι με το αγγλοσαξονικό σύστημα, ποιες αρμοδιότητες της ΕΑΑΔΗΣΥ και της ΑΕΠΠ δεν μπορούν να καλυφθούν από την ανεξάρτητη δικαιοσύνη; Και χρειάζεται, να φέρετε, επί της αρχής, έναν άλλο νόμο που να συγχωνεύει τις δύο ανεξάρτητες αλλά όχι συνταγματικά κατοχυρωμένες ανεξάρτητες αρχές; Και το λέω αυτό γιατί εσείς υπηρετήσατε το θεσμό της ανεξάρτητης δικαιοσύνης.
Το δεύτερο είναι ποιες αρμοδιότητες της ΕΑΑΔΗΣΥ και της ΑΕΠΠ δεν καλύφθηκαν επαρκώς αυτά τα χρόνια; Δηλαδή δεν ακούσαμε την κυβέρνηση να καταλογίζει αδιαφάνεια, γκρίζα σημεία για να προχωρήσει σε ένα τέτοιο θεσμικό πλαίσιο. Αν θέλαμε να επιτυγχάνουμε, να τονώσουμε τη διαφάνεια, γιατί δεν ιδρύετε ένα ξεχωριστό τμήμα στο ελεγκτικό συνέδριο που είναι το τρίτο ανώτατο δικαστήριο και ένα αντίστοιχο στο ΣτΕ να θεραπεύσουν αντίστοιχα τη δουλειά αυτών των δύο ανεξάρτητων αρχών; Αν, δηλαδή, υπάρχουν στο θεσμό της δικαιοσύνης δυσλειτουργίες γιατί δεν είναι καλά στελεχωμένες οι υπηρεσίες ή δεν έχουν την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή, γιατί κάνουμε άλλες δύο δομές και τώρα κάνουμε και μια τρίτη;
Εμείς παραλάβαμε τη χώρα σε πτώχευση και οι δανειστές επέβαλαν την ΑΕΠΠ και μάλιστα με ένα τρόπο που δεν εκπλήρωνε το σκοπό της, δηλαδή να πάει σε μία διαδικασία εξωδικαστικών προσφυγών και να αποφύγεις δήθεν τις καθυστερήσεις της τακτικής δικαιοσύνης. Γιατί και στην ΑΕΠΠ να πήγαινε κάποιος, θα μπορούσε στη συνέχεια να προσφύγει στο ΣτΕ. Δεν μπορεί συνταγματικά να το αποφύγει αυτό κανείς. Άρα γιατί δεν υπήρχε μια τέτοια τομή;
Αυτά μας οδηγούν στη σκέψη ότι η ενοποίηση δεν γίνεται για να εκπληρώσουμε θεμιτούς σκοπούς αλλά για άλλο λόγο. Γίνεται για να ελεγχθεί η διοίκηση της ενοποιημένης ανεξάρτητης αρχής. Κε αντιπρόεδρε, ως πρωθυπουργός τιμήσατε τον επιστημονικό κόσμο και την κοινωνία των πολιτών. Στους λίγους μήνες που διατελέσατε πρωθυπουργός συναντηθήκατε δεκάδες φορές και με τους δικηγορικούς συλλόγους και με το ΤΕΕ, νομίζω αυτό οφείλουμε στην αίθουσα να σας το αναγνωρίσουμε. Σας ρωτώ γιατί όταν η κυβέρνηση Μητσοτάκη (που έχει εσάς ως αντιπρόεδρο και το λέω με μια παράκληση νουθεσίας της κυβέρνησης) καταστρατηγεί την ευρωπαϊκή νομοθεσία, τον 4412 και τη λειτουργία των δύο αυτών αρχών, γιατί φέρνει αυτόν τον νόμο;
Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΚΗΜΔΗΣ ΕΧΕΙ ΚΟΛΛΗΣΕΙ ΣΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ ΤΟΥ 2019. ΤΕΤΟΙΑ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ…
Έχουμε την παραβίαση του ενωσιακού δικαίου από την κυβέρνηση σε μια σειρά από νομοθετήματα θεσμικά και διαχειριστικά, έχουμε την παράκαμψη της ΕΑΑΔΗΣΥ. Να σας καταθέσω μια σειρά από νομοθετήματα στα οποία η ΕΑΑΔΗΣΥ παρακάμπτεται για αναθέσεις δισεκατομμυρίων και όχι μόνο για τον covid. Έτσι ανατέθηκε η διώρυγα της Κορίνθου. Είναι για τον covid η διώρυγα της Κορίνθου; Ο Μεγάλος Περίπατος. Οι φυσικές καταστροφές του Ιανού. Έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων. Υπάρχουν και άλλοι τρόποι που παρακάμφθηκε η ευρωπαϊκή νομοθεσία και ο ρόλος των αρχών. Καταθέτω την ιστοσελίδα του ΚΗΜΔΗΣ. Δεν παρουσιάζει η κυβέρνηση ούτε τα στατιστικά στοιχεία για τις απευθείας αναθέσεις και τις διαπραγματεύσεις. Έχει κολλήσει στον Ιούνιο του 2019. Τέτοια διαφάνεια. Και την ίδια στιγμή ούτε ο κύριος Καραμανλής απαντάει στον κοινοβουλευτικό έλεγχο ούτε οι άλλοι υπουργοί απαντούν για θέματα που αφορούν δημόσιες συμβάσεις. Είναι ντροπή για το κοινοβούλιο αυτό που γίνεται.
ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΩΝ-ΠΥΡΓΟΥ
Θα πω ένα παράδειγμα. Πατρών-Πύργου. Εμάς μας κατήγγειλε η ΝΔ ότι κάναμε 8 διαγωνιστικές διεθνείς διαδικασίες. Ακύρωσε τις συμβάσεις που είχαν ψαχτεί και λόγω της λάσπης που φάγαμε από ό,τι υπάρχει στη χώρα και στην Ευρώπη και στον πλανήτη. Ήρθε η κυβέρνηση της ΝΔ, δεν έκανε διαγωνιστική διαδικασία, έκανε απευθείας ανάθεση. Πώς έκανε απευθείας ανάθεση; Ήρθε μια υπουργική απόφαση της κυβέρνησης Σαμαρά του 2013 που δεν υπήρχε λόγος ύπαρξης πλέον γιατί είχε ολοκληρωθεί ο χρόνος της κατασκευής και την κατήργησε με νόμο. Και στη συνέχεια έκανε απευθείας ανάθεση με καπέλο κατασκευαστικό 114 εκ και με καπέλο που θα πληρώσει ο λαός της δυτικής Ελλάδας 500 εκ. κατ’ ελάχιστο. Δεν μπορεί αυτή η πρακτική να υπάρχει από την κυβέρνηση Μητσοτάκη και να έχει εσάς αντιπρόεδρο.
ΑΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ, ΣΤΟΝ ΛΙΓΟ ΧΡΟΝΟ ΠΟΥ ΤΗΣ ΑΠΟΜΕΝΕΙ, ΤΙΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΕΣ ΑΘΛΙΟΤΗΤΕΣ
Παροτρύνω το σύνολο της κυβέρνησης Μητσοτάκη, το λίγο καιρό που της απομένει να είναι κυβέρνηση, τουλάχιστον ας συμβουλεύετε τον κύριο Πικραμένο, την εμπειρία του και ας έχει ως παράδειγμα την πορεία του ως πρόεδρου του ΣτΕ ώστε να μην κάνει τέτοιες νομοθετικές και διαχειριστικές αθλιότητες όπως αυτές που έχουμε ζήσει τα 2.5 τελευταία χρόνια.