Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, στο περιθώριο της 7ης Τετραμερούς Συνόδου Κορυφής στο Βουκουρέστι, μίλησε αποκλειστικά στο IBNA και ανέλυσε την πολιτική της Ελλάδας στην περιοχή των Βαλκανίων, που είναι η φυσική ενδοχώρα της.
Αναφέρθηκε επίσης στην διεύρυνση της συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Σερβίας και με άλλες χώρες, καθώς και στον σχεδιασμό για την άρση του απομονωτισμού της Ελλάδας μέσα από την διασυνδεσιμότητα των οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων.
Κύριε υπουργέ βρίσκεστε στο Βουκουρέστι, όπου έγινε η συνάντηση μεταξύ του Έλληνα πρωθυπουργού και της πρωθυπουργού της Ρουμανίας και συμμετείχατε σε μια διευρυμένη σύσκεψη με αντίστοιχα στελέχη της ρουμανικής κυβέρνησης. Που βρίσκονται αυτή τη στιγμή οι σχέσεις Ελλάδας – Ρουμανίας και ειδικότερα των Βαλκανίων.
Οι σχέσεις ιστορικά είναι φιλικές. Αυτό όμως που δεν έχει γίνει και προωθείται αυτή την περίοδο είναι σε πραγματική και ρεαλιστική βάση να έχουν συγκεκριμένο φυσικό αντικείμενο. Από αυτή τη σκοπιά η χώρα αποκτά την φυσική της ενδοχώρα, τα Βαλκάνια και τις χώρες τις παρευξείνιες. Αυτό που προωθούμε είναι να υπάρξει συνδεσιμότητα μέσω του οδικού δικτύου, μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου, να υπάρχει ενεργειακή συνεργασία, να υπάρχει συνεργασία στις νέες τεχνολογίες, σε μια σειρά από θέματα και στον πολιτισμό. Πιστεύω ότι το όραμά μας να αποκτήσουν τα Βαλκάνια το στάτους των χωρών της κεντρικής Ευρώπης, δηλαδή να μετακινούνται προϊόντα και πολίτες με ασφάλεια, χωρίς εμπόδια, χωρίς καθυστερήσεις, χωρίς να καταλαβαίνει κάποιος που είναι τα σύνορα, περνάνε μέσα από την υλοποίηση αυτών των υποδομών. Πιστεύω ότι οι συμφωνίες που αυτή τη στιγμή προωθούνται και η υλοποίηση αυτών των διακρατικών υποδομών είναι κάτι που θα αλλάξει τελείως τα δεδομένα της περιοχής και όσον αφορά την οικονομική ανάπτυξη και συνεργασία, αλλά και όσο αφορά το επίπεδο των σχέσεων μας, την σταθερότητα και την ειρήνη στην περιοχή.
Σήμερα γίνεται εξάλλου και η 7η τετραμερής διάσκεψη κορυφής μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Σερβίας. Σε αυτή την συνάντηση, στο δείπνο θα είναι καλεσμένος και ο αντιπρόεδρος της Τουρκικής κυβέρνησης Fuat Oktay. Στην Βάρνα, όταν έγινε η 5η Σύνοδος ήταν ο Benjamin Netanyahu. Αυτό σημαίνει ότι αυτή η συνεργασία των τεσσάρων χωρών θα διευρυνθεί περισσότερο;
Θεωρώ ότι η συνεργασία των τεσσάρων χωρών είναι η βάση για να μπορούμε γενικότερα στην ΝΑ Μεσόγειο να διευρύνουμε τις συνεργασίες, την σταθερότητα. Όλες οι χώρες είναι καλοδεχούμενες αλλά η συνεργασία των τεσσάρων χωρών είναι πολύ σταθερή βάση και πιστεύω ότι μπορεί να είναι, αν θέλετε, και η πίεση σε άλλες χώρες για να ακολουθήσουν και αυτές το ίδιο πνεύμα οικονομικής συνεργασίας, πολιτισμού, φιλίας και όχι άλλες ανεπιθύμητες καταστάσεις που ζούμε εδώ και πολλά χρόνια.
Η Ελλάδα μέχρι πρότινος ήταν μια χώρα σχετικά απομονωμένη από οδικούς, σιδηροδρομικούς και αεροπλοϊκούς άξονες, με τις όμορες χώρες. Αυτό φαίνεται το τελευταίο διάστημα ότι έχει αλλάξει. Πάμε σε μια διαδικασία η Ελλάδα να γίνει κόμβος συγκοινωνιακός με τις όμορες χώρες και ποια είναι τα σχέδιά σας από εδώ και πέρα;
Ναι, θεωρώ ότι μετά την συμφωνία των Πρεσπών η χώρα επιτέλους μπορεί να αξιοποιήσει το γεωπολιτικό της πλεονέκτημα. Να επεκταθεί στην ενδοχώρα των Βαλκανίων, να αναπτύξει μεταφορικά κέντρα, εμπορευματικά κέντρα τέτοια που θα την φέρουν σε ένα πολύ κεντρικό σημείο στον διεθνή χάρτη των μεταφορών. Κυρίως όμως να μπορέσει να μπορέσει να προωθήσει τις παραγωγικές δράσεις που έχουμε στην Ελλάδα, προκειμένου να διευκολυνθούν και στις μεταφορές τους αλλά και στην συνδεσιμότητά τους και με την κεντρική Ευρώπη και με τις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων. Και βέβαια το αντίστροφο. Να μπορούν οι Βαλκανικές χώρες να έχουν πρόσβαση στα δικά μας λιμάνια, να αποκτούμε και εμείς την υπεραξία από την χρησιμοποίησή τους από εκείνους, τα δικά μας εμπορευματικά κέντρα, τις δικές μας υποδομές. Πιστεύω ότι είναι μία άλλη εποχή για τις Βαλκανικές χώρες.
ibna