H συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στο Εθνος της Κυριακής και τη δημοσιογράφιο, Μαρία Λιλιοπούλου.
Στο τέλος του καλοκαιριού θα είναι ώριμες οι μελέτες για την επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στο Λαύριο ώστε αμέσως μετά να αποσταλεί ο φάκελλος του έργου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ έως το τέλος της χρονιάς ώριμη μελετητικά θα είναι και η επέκταση της Αττικής Οδού. Αυτό επισημαίνει στη συνέντευξή του στο «Έθνος της Κυριακής» για την εκκίνηση της νέας γενιάς μεγάλων έργων, ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης προσθέτοντας ότι είναι ζήτημα ελάχιστου χρόνου η εισαγωγή στη Βουλή για έγκριση των συμβάσεων δύο μεγάλων έργων που εκκρεμούσαν επί χρόνια και κινδύνευαν να γίνουν …«ανέκδοτα», του αεροδρομίου στο Καστέλι αλλά και του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο.
– Ποια είναι η επόμενη ημέρα για τα δημόσια έργα στην Ελλάδα; Κατηγορείστε από τη ΝΔ και από μερίδα του τεχνικού κόσμου ότι ο κλάδος έχει βαλτώσει και χαρακτηρίζεται από σημαντικές καθυστερήσεις.
Είναι οι ίδιοι που, πριν δύο χρόνια, έλεγαν ότι οι αυτοκινητόδρομοι δεν θα τελειώσουν, στη συνέχεια μας κατήγγειλαν που τελείωσαν, μετά που εγκαινιάσθηκαν και τώρα που έχουν τα διόδια που οι ίδιοι μας επέβαλαν, αφαιρώντας οι ίδιοι μεγάλο κομμάτι φυσικού αντικειμένου και πληρώνοντας δισεκατομμύρια σε αποζημιώσεις καθυστερήσεων και αναποτελεσματικότητας. Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου απαντά στη ΝΔ και στον παλαιοκομματισμό.Εξηγεί γιατί τα δημόσια έργα της χώρας, με τον τρόπο που τα χειρίστηκαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, περνούν πλέον από πολύ προσεκτικό και λεπτομερή έλεγχο από τις διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ευτυχώς για τη χώρα και τον τεχνικό κόσμο, υπάρχει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που δεν επιτρέπει την επανάληψη τέτοιων φαινομένων. Υπάρχει στρατηγικό σχέδιο υποδομών που υπηρετεί την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, την γεωπολιτική της αναβάθμιση και τις κοινωνικές ανάγκες. Δεν ξεχωρίζει τα έργα σε μικρά ή μεγάλα αλλά σε χρήσιμα για τις ανάγκες των υγειών παραγωγικών δυνάμεων, δεν συμβασιοποιεί αν δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, οι αναγκαίες αρχαιολογικές εργασίες. Έργα όπως το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το Καστέλι, ο ΒΟΑΚ, το Θριάσιο είχαν γίνει ανέκδοτα. Ποιοι και για ποιες καθυστερήσεις μιλούν; Καταλαβαίνω ότι ενοχλεί την αντιπολίτευση η αποτελεσματικότητα μας. Δεν θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε ότι τα έργα ανήκουν μόνο στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει. Οι υπόλοιποι κρινόμαστε για την αποτελεσματικότητα, την διαφάνεια και το κόστος τους.
– Σε ποια έργα θα δοθεί προτεραιότητα το επόμενο διάστημα;
Τα νέα έργα που εκτελούνται όπως τα σιδηροδρομικά που θα συνδέουν την Πάτρα, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και τα έργα του προαστιακού αποτελούν έργα πνοής για τη χώρα. Εργα που δημοπρατήθηκαν ή δημοπρατούνται τους επόμενους μήνες, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο, εκκρεμούσαν δεκαετίες. Σύντομα και τα δύο έργα θα εισαχθούν στη Βουλή για έγκριση της σύμβασης τους. Ξεκίνησε ο μεγάλος διαγωνισμός της γραμμής 4 του μετρό στην Αθήνα, του ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων και εντός τριμήνου ξεκινούν οι διαγωνισμοί του ΒΟΑΚ, της παράκαμψης Χαλκίδας, των πρόδρομων εργασιών των επεκτάσεων του Μετρο στις Δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης και του εμπορευματικού κέντρου Θεσσαλονίκης. Ολοκληρώνονται οι διαδικασίες έγκρισης για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρας–Πύργου και το νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου κεντρικής Ελλάδας, προκειμένου να αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής. Νέα έργα που βρίσκονται στη διαδικασία ωρίμανσης είναι το μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας, τα δίκτυα γεωθερμίας και τα δίκτυα σύγχρονων συστημάτων άρδευσης.
– Τι μηνύματα λαμβάνετε από τα αναπτυξιακά συνέδρια που διεξάγονται σε όλη την Ελλάδα; Ποια έργα αποτελούν την πρώτη ανάγκη των περιφερειών;
Το κυρίαρχο μήνυμα που προκύπτει από τον διάλογο με την κοινωνία, με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, με τους τοπικούς φορείς, με τις κινήσεις πολιτών είναι η ανταπόκριση όλων για ένα εθνικό στρατηγικό σχέδιο που εκπονείται με την κοινωνία, με ανοιχτές δημοκρατικές διαδικασίες, με στόχο να προχωρήσουμε στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας μας, στη δίκαιη ανάπτυξη που οραματίστηκε ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας.
Ένα σχέδιο, που περιλαμβάνει όλες τις ανάγκες παραγωγικές και κοινωνικές και όλα τα πλεονεκτήματα της κάθε γωνιάς της χώρας μας. Φεύγουμε από τη λογική του παλαιοκομματισμού και πηγαίνουμε στην εποχή των υποδομών που έχουν ανάγκη οι πολίτες.
– Πολύ μελάνι έχει χυθεί για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα–Πύργος. Θα προλάβουμε τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα του ΕΣΠΑ; Εκτιμάτε ότι θα γίνει απρόσκοπτα η εκτέλεση του, δεδομένων και των υψηλών εκπτώσεων στις εργολαβίες;
Αρέσκονται κάποιοι να μας κατηγορούν για καθυστερήσεις, επιλέγοντας να αποσιωπούν την αποκοπή του Πάτρα–Πύργος από την Ολυμπία Οδό από προηγούμενη κυβέρνηση, γεγονός που μας υποχρέωσε να ζητήσουμε έγκριση, μεγάλου έργου με όρους του 2017 και όχι με αυτούς του 2006. Αποσιωπούν ότι το έργο δεν είχε μελέτες για όλο του το μήκος, δεν είχε αξιόπιστες ποσότητες, δεν είχε την έγκριση μεγάλου έργου από τα ευρωπαϊκά όργανα που ζήτησαν τεκμηρίωση για τη βιωσιμότητα αυτών των υποδομών. Το Ελεγκτικό Συνέδριο θα αποφανθεί για τη δυνατότητα ή μη κάθε μειοδότη να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της προσφοράς του. Το νέο θεσμικό πλαίσιο προβλέπει ταχύτατες διαδικασίες για την έκπτωση όποιου κατασκευαστή φανεί ασυνεπής στις συμβατικές του υποχρεώσεις και την αντικατάσταση του από τον επόμενο μειοδότη. Επομένως το έργο θα υλοποιηθεί απρόσκοπτα. Εάν όμως δεν υπήρχαν μεγάλες εκπτώσεις θα μπορούσαμε να αιτιολογήσουμε την βιωσιμότητα του έργου; Η απάντηση είναι καθαρή και είναι όχι. Το έργο-αν θα λάμβανε έγκριση με τις μηδενικές εκπτώσεις των παραχωρήσεων του 2006-, θα ήταν ένας δρόμος χωρίς διαχωριστική νησίδα, χωρίς δύο νησίδες ανά κατεύθυνση, χωρίς τις προδιαγραφές των αυτοκινητοδρόμων που είχαν αρχικά τεθεί, πριν αφαιρεθούν από τις παραχωρήσεις.
– Ποιο είναι το ακριβές σχέδιο για την επέκταση της Αττικής Οδού;
Εντός τεσσάρων μηνών θα έχουμε ώριμες μελέτες για την επέκταση του Προαστιακού από το αεροδρόμιο ως το Λαύριο, έργο που αποτελεί προτεραιότητα. Ωριμη μελετητικά θα είναι και η επέκταση της Αττικής Οδού στο τέλος του έτους. Εχουμε τέσσερα μεγάλα έργα: την επέκταση του προαστιακού από το αεροδρόμιο ως το Λαύριο, την οδική και σιδηροδρομική επέκταση προς Ραφήνα, τη σύνδεση της λ.Κύμης με την εθνική οδό και την επέκταση από την Λεωφόρο Κατεχάκη ως την Λεωφόρο Βουλιαγμένης.