Η ομιλία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην εκδήλωση «Και Αρχαία και Μετρό», που διοργάνωσε η Αττικό Μετρό Α.Ε και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της 15ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης.
Αγαπητές φίλες και φίλοι, κύριε Δήμαρχε, κύριε Αντιπεριφερειάρχη, Συνάδελφοι. Από χθες το βράδυ που, επί της ουσίας, γίνεται η τετραμερής Διασυνοριακή Διάσκεψη στη Θεσσαλονίκη, συνέπεσαν αυτές τις μέρες 2-3 πράγματα:
Το πρώτο είναι η 15η Διεθνής Έκθεση που βρισκόμαστε και με την ευκαιρία να δώσουμε συγχαρητήρια και στους διοργανωτές και στους συμμετέχοντες και στον κόσμο που είναι εδώ, όχι μόνο για την έκθεση των βιβλίων, αλλά για το διάλογο που γίνεται στις συνεδρίες μέσα στην έκθεση. Το δεύτερο είναι η Τετραμερής Διασυνοριακή Διάσκεψη, που είναι πολύ σημαντικό, για το πώς μπορούμε να συνεργαζόμαστε με 3 χώρες που είναι στα βόρεια σύνορά μας, ξεπερνώντας τις λογικές του παρελθόντος. Και το τρίτο που συνέπεσε, είναι η επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στην πόλη.
Μεταξύ της Τετραμερούς και της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου ενημερώθηκα για το τι είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και θέλω να ταράξω όσους μίλησαν πριν, γιατί πρέπει να επανέλθουν τα πραγματικά «διλήμματα» που είχαμε όλα αυτά τα χρόνια. Και όχι, διάφορα, τώρα… συριζαϊκά, πώς θα συνεργαστούμε με τους βόρειους γείτονές μας, τι κάνουμε στην έκθεση του βιβλίου και διάφορα τέτοια… Μπήκαν, λοιπόν, από ότι ενημερώθηκα από τον φοβερό αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης τα εξής «διλήμματα», τα οποία τα αντιμετωπίσαμε με… ουτοπικό τρόπο το ’15. Ένα «δίλημμα» που σχετίζεται και με την εκδήλωση που έχουμε εδώ, είναι το «ή Αρχαία ή Μετρό». Και αν θυμάμαι καλά, θα μας το πουν οι αρχαιολόγοι μας, δεν είχαμε Ούτε αρχαία Ούτε μετρό το ’15! Έτσι δεν είναι; Ένα τίποτα…
΄Ενα δεύτερο «δίλημμα» στην τοποθέτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, και της Νέας Δημοκρατίας ήταν ή δημόσιο ή ιδιωτικό. Αυτό, είναι ένα κλασικό παράδειγμα για τον ΟΑΣΘ, που είχαμε και το δίλημμα «ή Μετρό ή ΟΑΣΘ».
Επίσης δεν είχαμε τίποτα από τα δύο!
Ένα άλλο «δίλημμα» ήταν «ή δρόμοι ή σιδηρόδρομος». Επίσης δεν είχαμε τίποτα από τα δύο.Ούτε οι δρόμοι πήγαιναν ούτε ο σιδηρόδρομος.
Και τελικά το «δίλημμα» ήταν, το κεντρικό δίλημμα που έβαζε πριν το ’15 η κυβέρνηση, ήταν, «ή πτώχευση ή νεοφιλελευθερισμός». Την απάντηση την έδωσε ο ελληνικός λαός γιατί διάλεξε να απορρίψει τον νεοφιλελευθερισμό και να απορρίψει και την πτώχευση, διαλέγοντας, δίνοντας τη δική του απάντηση στα διλήμματα:
θέλει και δημόσιο τομέα και ιδιωτικό τομέα, σε μια άλλη σχέση, θέλει και αρχαία και μετρό σε μία άλλη σχέση, θέλει και λεωφορεία και μετρό σε μία άλλη σχέση, θέλει πολλά πράγματα σε μία άλλη σχέση και, βέβαια, θέλει και άλλες σχέσεις της χώρας μας με τους βόρειους γείτονές της.
Για να πάμε σε μία άλλη εποχή για τα Βαλκάνια, για να μπορεί ένας πολίτης, όπως μπορεί και στην Κεντρική Ευρώπη, να μετακινηθεί στις άλλες χώρες, χωρίς να καταλάβει πού είναι τα σύνορα. Για να μπορούμε να αναπτύξουμε τις σιδηροδρομικές μας, τις οδικές μας υποδομές και να μην έχουμε στα βόρεια σύνορά μας τις εσχατιές της χώρας, αλλά την αρχή της ενδοχώρας των Βαλκανίων.
Βέβαια, του κ. Μητσοτάκη τού φταίνε όλα, από ότι άκουσα:
Του φταίει ο Πρωθυπουργός κατ’ αρχάς… μαύρη η ώρα που γεννήθηκε… Του φταίει ότι στο mail Χαρδούβελη, είχαν προτείνει την κατάργηση του ΦΠΑ στα νησιά, του φταίει ότι γίνονται Αναπτυξιακά Συνέδρια στο βόρειο Αιγαίο, του φταίει ότι ο Πρωθυπουργός κινείται στους δρόμους και μιλάει με τους απλούς ανθρώπους και βρίσκει ανταπόκριση. Του φταίει που δεν έχουμε οδοφράγματα σε όλη την Αθήνα και σε όλη τη Θεσσαλονίκη. Του φταίει το Γραφείο του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, είναι και η Κατερίνα η Νοτοπούλου εδώ…
Είναι πραγματικά… κατάρα που ιδρύθηκε το Γραφείο του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη και μας τρέχει εμάς έτσι, αλλά δεν είναι για τη Θεσσαλονίκη. Ίσως να είναι κατάρα για τον Κυριάκο Μητσοτάκη η Θεσσαλονίκη. Με αυτά που έκανε… Γελάει ο δήμαρχος. Μη γελάς, θα σε κατηγορήσουν για Συριζαίο κι εσένα. Σε βάζει η Νοτοπούλου και συναντιόμαστε κάθε τρεις και λίγο, προχωράνε πράγματα… Ναι είσαι μια κακή επιρροή. Αλλά, είπε και για τον ΟΑΣΘ. Κι εγώ προτείνω στη Νέα Δημοκρατία, να διαγράψει από το λεξικό της μερικές έννοιες. Μία από αυτές τις έννοιες είναι γενικά οι Μεταφορές. Και πιο συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη, που είναι ο ΟΑΣΘ. Δηλαδή είπε, ότι απέτυχε το μοντέλο. Εμείς συμπάσχουμε με τον πόνο της Νέας Δημοκρατίας…
Είπε επίσης να ρωτήσουμε τους χρήστες. Και δεν πρόλαβα να πάρω τους χρήστες τηλέφωνο, δεν πρόλαβα να πάρω τους βουλευτές της ΝΔ που έστελναν καταλόγους για διορισμούς για δεκαετίες. Δεν πρόλαβα να πάρω τους χρήστες που πωλούνταν τα λεωφορεία για 500 ευρώ για να μην έχει ο ΟΑΣΘ σήμερα λεωφορεία.. Δε μπόρεσα να πάρω άλλους «χρήστες» που είχαν συμβάσεις με τον ΟΑΣΘ χωρίς διαγωνισμό, ώστε για το σύστημα τηλεματικής, -αν μπείτε στο διαδίκτυο θα δείτε τα συγχαρητήρια του κ. Χατζηδάκη στον τότε ΟΑΣΘ-… όπως αποκαλύφθηκε, ο ΟΑΣΘ δεν είχε ούτε τους κωδικούς λειτουργίας του συστήματος!
Δεν πήρα τους χρήστες τηλέφωνο στις τράπεζες που χρωστούσε πάνω από 100 εκατομμύρια, που έπρεπε να είχε αποθεματικά για νέα λεωφορεία και είχε 700 ευρώ αντί για 37 εκατομμύρια! Δε βρήκα διάφορους, όπως οι άνεργοι που έπρεπε να πληρώνουν – και σήμερα δεν πληρώνουν- για να παίρνει ο ΟΑΣΘ ως αποζημίωση όταν τους έπιαναν το πρόστιμο απ΄ το ελληνικό Δημόσιο… Αυτούς τους χρήστες, λοιπόν, δεν τους βρήκα, για να επαναφέρουμε την κοινωνία στην παλαιά ατζέντα της ΝΔ και του παλαιοκομματισμού. Και στην ίδια λογική, είναι όλα τα άλλα που είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Τον ευχαριστούμε για την υπηρεσία που στο παρελθόν προσέφερε στη χώρα, για τους χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές, τα θυμάστε όλοι, για τις χαμηλές ασφαλιστικές εισφορές. Μας είπε ότι πλαδάρεψε το Κράτος επί Σύριζα, ενώ όταν Υπουργός ο Κυριάκος πετούσε… τα θυμάστε αυτά.
Μας κατήγγειλε για την ΕΡΤ που είχε ρίξει το μαύρο, σωστό; Και είπε ότι θα πληρώνουμε τα μισά, στην εισφορά που δίνουμε, αλλά είναι ήδη στα μισά η εισφορά που δίνουμε στην ΕΡΤ… ας την ξανακλείσει, ας ξαναρίξει μαύρο… δεν του κοστίζει τίποτα… Και είπε, επίσης, ότι θα αλλάξει τον εκλογικό νόμο την πρώτη μέρα και θα καταργήσει την απλή αναλογική. Επομένως, και σε επίπεδο χώρας και σε επίπεδο Θεσσαλονίκης υπάρχει ένα μεγάλο δίλημμα. Και το δίλημμα είναι, το παλιό του Κυριάκου Μητσοτάκη ή μία άλλη Ελλάδα, που θα ανήκει στην κοινωνία της, θα συνδράμουν οι κοινωνικές δυνάμεις στο σχεδιασμό, στο τι ανάπτυξη θέλουμε, οι επιστήμονες ο κάθε ένας στον τομέα του, η τοπική αυτοδιοίκηση στις αρμοδιότητές της, η τοπική αυτοδιοίκηση σε όλα τα επίπεδα και στου πρώτου και στου δεύτερου βαθμού, στο τι αστικές συγκοινωνίες θέλουμε, και να παλέψουμε να τις φτιάξουμε. Δεν είμαστε χαρούμενοι, αλλά δε γίνονται με μαγικά ραβδιά όλα. Δε γίνεται να κόψεις τα δισεκατομμύρια που χάριζαν στις ομάδες τους για να παραχθεί το συγκεκριμένο παλαιοκομματικό σύστημα, να εξοικονομείς και 36 εκατομμύρια, 40 το χρόνο, όπως γίνεται από αυτή τη διοίκηση και να θέλεις σε 8 μήνες να έχεις λήξει τις παθογένειες 50 και 60 χρόνων.
Και για να πάμε εδώ στο θέμα «και Αρχαία και Μετρό», αυτό ήταν, το «Και αρχαία και Μετρό», ένα δίλημμα, που ικανοποιήθηκε από την κοινωνία της Θεσσαλονίκης, του προοδευτικού κόσμου της Θεσσαλονίκης με τις διάφορες εκφράσεις του. Όχι κομματικών χώρων, του προοδευτικού κόσμου γενικότερα. Ή του κόσμου που είχε κοινή λογική, που αγαπάει τη χώρα, που αγαπάει τους πολίτες, που αγαπάει την πόλη. Δεν ισχύουν μάλλον αυτά για τη νεοφιλελεύθερη ΝΔ. Δεν ισχύουν για τις δυνάμεις της συντήρησης που θέλουν να επανέλθει το δίλημμα στο «ή αρχαία ή μετρό», -γιατί έχουμε να κάνουμε και επεκτάσεις-, που πρέπει να επανέλθει το δίλημμα του «ή δρόμοι ή σιδηρόδρομοι», γιατί τελειώνουν κι οι σιδηρόδρομοι και έχουμε θέμα, που πρέπει να επανέλθει το δίλημμα αν είναι βιώσιμος– αυτό ψάχνει τώρα ο Κυριάκος για να μας το πει, δεν έδωσε πρόταση για τον ΟΑΣΘ, θα μας τη δώσει στο τέλος- , ότι για να είναι βιώσιμες οι αστικές συγκοινωνίες να πληρώνουν οι άνεργοι στο μετρό που θα γίνει, λέω εγώ, ή στον ΟΑΣΘ, ή να γίνονται πολλά από αυτά που ζήσαμε στο χώρο της Παιδείας, στον χώρο της Υγείας, και στο χώρο του Πολιτισμού, τα προηγούμενα χρόνια.
Λοιπόν, αυτό που εμείς θέλουμε να προχωρήσουμε, είναι να ξεπεράσουμε τα ψευτοδιλήμματα, να ξεπεράσουμε το «ή αρχαία ή μετρό» και να γίνει «και αρχαία και μετρό», γιατί γίνεται. Να ξεπεράσουμε το δίλημμα «ή δρόμοι ή σιδηρόδρομοι», και τα δύο γίνονται. Να ξεπεράσουμε τα ψευτοδιλήμματα διάφορων δήθεν πατριωτών που δεν υπηρετούν τον πατριωτισμό, να πάμε στον πραγματικό πατριωτισμό της χώρας, που είναι να σπάσουμε την απομόνωση και της δικής μας χώρας και της ενδοχώρας των Βαλκανίων. Είναι να φύγουμε από το δίλημμα «δημόσιο ή ιδιωτικό», -μπορεί να είναι και δημόσιο και ιδιωτικό-, να σπάσουμε το δίλημμα… πώς το είπε; «Πτώχευση ή νεοφιλελευθερισμός». Ο κ. Μητσοτάκης έβαλε κι άλλο ένα δίλημμα, τι να το κάνουμε λέει το Γραφείο του Πρωθυπουργού, θα κάνουμε ψηφιακές υπηρεσίες. Ήταν υπεύθυνος Υπουργός ο Κυριάκος Μητσοτάκης για την ψηφιακή σύγκλιση. Δεν το έκανε. Αλλά, δε νομίζω ότι θα βάλει κανένα ψηφιακό σύστημα στο ίδιο τραπέζι εμένα, την Υπουργό Πολιτισμού και τον κ Μπουτάρη, την Περιφέρεια να συζητήσουμε, αν δεν υπάρχει ανθρώπινος παράγοντας και αν δεν αξίζει, δεν έχει βαρύτητα. Οπότε θα ήθελα να «καταγγείλω», πρώτον, τους αρχαιολόγους που είναι στην αίθουσα και θα παρακαλούσα να γραφτούν τα ονόματά τους με χρυσά γράμματα για αυτά που ανακάλυψαν στο λεύκωμα που θα βγάλετε, για να ξέρει κι ο κόσμος ποιοι δούλεψαν και βρήκαν αυτούς τους θησαυρούς και τους διαφύλαξαν. Και ποιοι έχουν βρει κι όλους αυτούς τους θησαυρούς στη χώρα μας. Και είναι μια Υπηρεσία η οποία δεν φημίζεται για την κακοδιαχείριση της και για λαδώματα. Εντάξει, φημίζεται για τις καθυστερήσεις, αλλά αυτά αντιμετωπίζονται.
Να δώσουμε συγχαρητήρια στην Αττικό Μετρό και στο τεχνικό προσωπικό που ολοκληρώνει το έργο, να «καταγγείλουμε» την κυβέρνηση μια ακόμη φορά και την Αττικό Μετρό που βγάζει σε λίγο καιρό τους διαγωνισμούς για τις πρόδρομες εργασίες, να «καταγγείλουμε» τον Σάββα τον Παναγιωτίδη και τον Στέλιο Παππά και τα άλλα παιδιά εκεί του ΟΣΕΘ, τον Κώστα και τον Γιάννη που προσπαθούν στη Θεσσαλονίκη να κάνουν Δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες και να ευχηθούμε περαστικά στον Ζουράρι γιατί το μετρό ολοκληρώνεται και επεκτείνεται και στον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη ΝΔ, γιατί δε θα επαναφέρουν τη δική τους μηδενική ατζέντα στην Ελλάδα και στη Θεσσαλονίκη. Θα αποτελέσουν πραγματικά λύτρωση το Φθινόπωρο του ’19 που θα ξαναχάσουν για να έχουμε και «Αρχαία και Μετρό» και στις επεκτάσεις.
Ευχαριστώ πολύ.