H συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, στον ραδιοφωνικό σταθμό «Αlpha» και τη δημοσιογράφο, Γιάννα Παπαδάκου.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Εδώ είμαστε λοιπόν κυρίες και κύριοι, και σας υποσχεθήκαμε ότι θα συνδεθούμε με τον κ. Χρήστο Σπίρτζη, τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών τον έχουμε κοντά μας. Καλό μεσημέρι κύριε υπουργέ. Τι κάνετε; Χρόνια πολλά και για τη γιορτή σας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Χρόνια πολλά σε όλους
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Ας αρχίσω από αυτό που δεν είναι του χώρου σας και που έχει προκαλέσει συζητήσεις, κάνατε κάποιες δηλώσεις για τη Δικαιοσύνη. Για πείτε μου λίγο. Και είπατε αυτά βέβαια αυτά που λέγονται στις μεταξύ μας συζητήσεις, τα είπατε δημόσια εσείς. Ποια είναι η άποψη σας, για τις αποφάσεις, για τις αντιδράσεις για το πόθεν έσχες, εκεί ήταν το επίκεντρο κυρίως της κριτικής σας έτσι δεν είναι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κοιτάξτε, θεωρώ, ότι υπάρχουν, είναι κοινός τόπος σε όλους, ότι όσοι ασκούν δημόσια διαχείριση και παίρνουν κρίσιμες αποφάσεις, πρέπει να καταθέτουν το πόθεν έσχες τους, είτε είναι δημόσιοι λειτουργοί, είτε είναι πολιτικοί, είτε είναι δημοσιογράφοι. Αυτό δεν το αρνείται κανείς. Εκτός από τις αποφάσεις που βγάζουν συγκεκριμένοι δικαστές. Και λέω συγκεκριμένοι δικαστές, γιατί δεν πρέπει οριζόντια να βάλουμε όλο το δικαστικό σώμα. Υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό που έχει καταθέσει από μόνο του πόθεν έσχες. Επομένως, είναι πραγματικά τραγικό να έχουμε τέτοιες αποφάσεις και να προκαλείται και η κοινή γνώμη, αλλά να προκαλούμαστε και όλοι μας. Από εκεί και πέρα υπάρχει μία ομάδα δικαστών, -δυστυχώς κ. Παπαδάκου, πάντα, στο χώρο των δικαστών υπήρχε ένας σκληρός πυρήνας-, που δεν υπηρετούσε το δικαστικό λειτούργημα και πάντα υπήρχαν και άνθρωποι, που έχουν τιμήσει το δικαστικό λειτούργημα και έχουν γράψει χρυσές σελίδες.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Ετσι είναι, οι προσδοκίες του κόσμου τώρα για εξάλειψη της διαφθοράς, της διαπλοκής, της φοροδιαφυγής, στους δικαστές είναι πάλι, στα χέρια τους είναι. Ετσι; Σ΄αυτούς που λέτε. Που έχουν γράψει τις καλές σελίδες.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προφανώς. Υπήρχαν και υπάρχουν δικαστές που έχουν τιμήσει το λειτούργημα τους και έχουν μείνει στην ιστορία. Υπάρχουν και άλλοι που δυστυχώς, έχουν αμαυρώσει το λειτούργημά τους. Να μη ξεχνάμε ότι ο πρώτος πρωθυπουργός της δικτατορίας, ήταν δικαστής.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Κοιτάξτε, επειδή εγώ δε μασάω τα λόγια μου όπως και εσείς βέβαια, υπάρχουν κάποιοι που συνεργάζονται σταθερά με το σύστημα. Και ξέρετε κάτι; Τους βλέπουμε μόνιμα μπροστά μας. Είναι τρομερό αυτό δηλαδή. Δεν ξέρω πως τα βρίσκουν με όλο τον κόσμο… Σε θέσεις, γιατί και μέσα στο δικαστικό σώμα υπάρχουν θέσεις όπως ξέρετε. Θεσμικές. Όταν λέτε ότι δεν υπηρετούν τη δικαιοσύνη. Τι υπηρετούν; Πείτε το κι αυτό, μια που τα είπαμε τώρα εδώ όλα.
Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπηρετούν συγκεκριμένα συμφέροντα, συγκεκριμένα κυκλώματα, ή συγκεκριμένες πολιτικές ομάδες. Να αναφέρω και παραδείγματα, δεν έχω κάποιο πρόβλημα. Εμείς κάνουμε μία έρευνα, το δικό μας το υπουργείο, εδώ και ένα αρκετά μεγάλο διάστημα, προκειμένου να τα προσκομίσουμε στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου και να φτιάξουμε και ένα ηλεκτρονικό σύστημα για να μην επαναλαμβάνονται τέτοια φαινόμενα, σε σχέση με τις τιμές που δικάζουν τα δικαστήρια τις απαλλοτριώσεις, ή που δίκαζαν στο παρελθόν. Εκεί έχουμε εκπληκτικές αποφάσεις. Εχουμε στις ίδιες περιοχές, σε όμορα οικόπεδα, να είναι πολύ διαφορετικές τιμές και ψάχνουμε για να βρούμε, αν είναι οι ίδιοι οι δικαστές που έχουν βγάλει τις υψηλές τιμές, οι ίδιοι δικηγόροι, οι ίδιοι έφοροι, ή οι μηχανικοί.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Εσείς τώρα αναφέρεστε σε κάτι πιο σοβαρό. Σε ένα κύκλωμα αναφέρεστε. Το κύκλωμα πλειστηριασμών.
Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν νομίζω ότι είναι ένα…
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Ακόμη χειρότερα.
Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Γιατί αυτά τα φαινόμενα –μιλάω για τις απαλλοτριώσεις- δεν παρατηρούνται σε μία περιοχή της χώρας, αλλά σε πολλές.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Δηλαδή λέτε, ότι το λιγότερο, σας προβληματίζουν, και το ερευνάτε γιατί γίνεται αυτό, οι αποφάσεις δικαστών συγκεκριμένων, οι οποίες αφορούν ακίνητα, τα οποία απαλλοτριώνονται, και ορίζονται υψηλές τιμές;
Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πολύ υψηλές τιμές, βεβαίως. Πολύ υψηλές τιμές. Αυτό είναι κάτι που είναι διαχειριστικό, δεν γίνεται λοιπόν, αυτοί οι δικαστές να μην καταθέτουν πόθεν έσχες. Αυτό έχει να κάνει με συγκεκριμένες ομάδες οικονομικών συμφερόντων. Υπάρχουν και αποφάσεις που σχετίζονται -και με πολιτικές προεκτάσεις που έχουν αυτές οι υποθέσεις-. Εγώ μπορώ να σας αναφέρω πάλι κάποιες υποθέσεις από το υπουργείο μου. Όπως γνωρίζετε, είχαμε δύο συμβάσεις που κατά τη γνώμη μου και κατά τη γνώμη όσων ασχοληθούν, τελείως παράνομες. Η μία ήταν η επέκταση της σύμβασης του ΟΑΣΘ η οποία δεν πέρασε Ελεγκτικό Συνέδριο, η άλλη ήταν οι αλλαγές που έγιναν στη σύμβαση στη Digea μετά το διαγωνισμό.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Για πείτε το ξανά γιατί δεν το άκουσε ο κόσμος.
Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στη σύμβαση, στο διαγωνισμό για τις συχνότητες, στη Digea.
Και τις δύο συμβάσεις τις στείλαμε στο Ελεγκτικό Συνέδριο, για να μας πουν αν όφειλαν να περάσουν έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο, και το Ελεγκτικό Συνέδριο, ακυρώνοντας και τον εαυτό του ακόμη, είπε ότι δεν μπορεί να γνωμοδοτήσει σ΄ αυτή τη φάση, έπρεπε να γνωμοδοτήσει πρώτο.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Αρα για να καταλάβει ο κόσμος. Αυτό γιατί έγινε κατά τη δική σας την εκτίμηση. Γιατί το Ελεγκτικό Συνέδριο αυτοακυρώθηκε όπως λέτε. Τουλάχιστον στη μία περίπτωση.
Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να ρωτήσετε, την οριακή πλειοψηφία του Ελεγκτικού Συνεδρίου που ψήφισε έτσι. Και μάλιστα με εισήγηση, τελείως αντίθετη.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Επομένως όσα λέτε, δεν τα λέτε ως μία φιλολογική ανάλυση. Μιλάτε με συγκεκριμένα πράγματα κι αυτά που λέτε για τις απαλλοτριώσεις, καταγγέλλετε κιόλας υποθέσεις οι οποίες μπορεί να κρύβουν και χρήμα από πίσω. Αυτό λέτε έτσι δεν είναι;
Χ.ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό λέω. Προφανώς αυτό λέω.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Μιλάμε με τον κ. Χρήστο Σπίρτζη, τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών που άπλωσε έναν τραχανά έλεγα πριν κ. Υπουργέ, ο οποίος αφορούσε και την υπόθεση των απαλλοτριώσεων, μια μεγάλη υπόθεση που εσείς εκτιμάτε, εξ αντικειμένου δηλαδή εκτιμάτε ότι υπάρχουν αποφάσεις που το λιγότερο προβληματίζουν, με τις υψηλές τιμές που επιδικάζουν σε συγκεκριμένους ιδιοκτήτες υποθέτω. Ετσι δεν είναι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έτσι είναι .
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Και το δεύτερο που μας είπατε, είναι αυτή τη μεγάλη έρευνα που έχετε αρχίσει εκεί, για τις συμβάσεις και τη νέα σύμβαση του ΟΑΣΘ και από την άλλη αυτό για τη Digea που λέτε, σας προβληματίζει γιατί ας πούμε το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε εαυτόν αναρμόδιο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με μία οριακή πλειοψηφία. Δεν είναι κάτι πάντως κ. Παπαδάκου που δεν το ξέρει ο ελληνικός λαός. Δεν είναι κάτι που δε συζητιέται για χρόνια και για τις απαλλοτριώσεις και για όλα τα υπόλοιπα. Φαντάζεστε αν κάναμε εμείς μια επέκταση σύμβασης με οικονομικό αντικείμενο που άλλαζαν κρίσιμοι όροι του διαγωνισμού χωρίς να περάσουν Ελεγκτικό Συνέδριο και να το πάμε στη Βουλή τί θα γινόταν και τί θ’ ακούγαμε;
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Προφανώς και όταν είχε καταργηθεί το Ελεγκτικό Συνέδριο σε σχέση με τον προληπτικό έλεγχο βέβαια που γίνεται στις συμβάσεις -αυτό λέτε, έτσι δεν είναι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό λέω, ακριβώς.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Αυτό είχε γίνει εκεί στα μέσα της δεκαετίας του ’90 που έγιναν σημεία και τέρατα και προς το τέλος της δεκαετίας του ’90 που εκεί έγιναν σημεία και τέρατα..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό που σας λέω έγινε το 2008, απ’ τον κ. Χατζηδάκη. Είναι αλλαγή της σύμβασης του ΟΑΣΘ και επέκταση μέχρι, ο θεός ξέρει πότε, δηλαδή ενώ συνήθως, γιατί αυτό λέει ο νόμος και η Ευρωπαϊκή Οδηγία, είναι σαφέστατα ορισμένο το χρονικό διάστημα και η καταληκτική ημερομηνία μιας σύμβασης, στην επέκταση της σύμβασης του ΟΑΣΘ ήταν μέχρι να τελειώσει το έργο του μετρό και οι επεκτάσεις του. Όχι μόνο το έργο του μετρό αλλά και οι επεκτάσεις των έργων του μετρό. Δηλαδή… πάντα.
Επομένως, είναι προφανές γιατί αυτή η σύμβαση δεν πήγε στο Ελεγκτικό Συνέδριο και είναι προφανές γιατί κάποιοι από το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν ήθελαν να πουν αν έπρεπε να περάσουν οι συμβάσεις στη Βουλή ή δεν έπρεπε.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Να ρωτήσω κάτι άλλο: Είπατε για μετρό. Μεγάλες ουρές στις γιορτές, τα ξέρετε, υπήρξαν σταθμοί που μου λένε, δεν τα λέω εγώ, τα λένε οι ακροατές μας, όπου δεν έβρισκαν καν υπαλλήλους με αποτέλεσμα να περνάνε μέσα χωρίς εισιτήρια, το ξέρετε αυτό; Γιατί ήταν ατελείωτες οι ουρές σε κάποιους σταθμούς, δεν ξέρω αν έχετε κάποια εικόνα απ’ αυτό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κυρία Παπαδάκου έχω πλήρη εικόνα και γι’ αυτό δεν έχουν κλείσει και οι αυτόματες πύλες μέσα στις γιορτές. Τέτοια συστήματα τόσο μεγάλων εφαρμογών, όταν μπαίνουν σε λειτουργία χρειάζεται ένα κρίσιμο διάστημα για να μάθει ο κάθε πολίτης, να βγάζει εισιτήριο από τ’ αυτόματα μηχανήματα, να φορτίζει την κάρτα του, να βγάζει την κάρτα του και όλα τα υπόλοιπα. Είναι όμως πραγματικά εντυπωσιακά τα αποτελέσματα.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Δηλαδή; Για πείτε μας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας πω: 250.000 μηνιαίες κάρτες πωλούσε ο ΟΑΣΑ και ανανέωνε κάθε μήνα, κατά μέσο όρο, και σήμερα χωρίς τους ανέργους, χωρίς την πλειοψηφία των συμπολιτών μας με ολική αναπηρία, έχουμε φτάσει τις 390.000.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Αυτή η διαφορά πώς εξηγείται; Το χρησιμοποιούν περισσότερο ή έχουν καλυφθεί τα κενά που υπήρχαν από το προηγούμενο σύστημα; Πώς εξηγείται αυτό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εξηγείται γιατί πλέον δε μπορεί κάποιος να προμηθευτεί ή να του πουλήσουν εντός ή εκτός του μετρό και των μέσων αστικής συγκοινωνίας πλαστές κάρτες.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Αυτό λέω, σημαίνει ότι υπήρχε ένα τεράστιο κενό με τα πλαστά που τα έχουμε πει, με τα πλαστά και τ’ άλλα συστήματα που τύπωναν αλλού, τέλος πάντων, μην το αναλύουμε, έχουμε κάνει εκπομπή εμείς οι δύο ολόκληρη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, αυτό δεν είναι εικασία, το βρήκαν δυο έρευνες που έγιναν, μία από την Επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης, και μία από τον έλεγχο που έκανε ο ΟΑΣΑ.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Θέλετε να πείτε ότι υπάρχει διαφορά 120.000 καρτών ή χρηστών;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, 120.000 καρτών. Όπως είναι επίσης εντυπωσιακό ότι ένας τερματικός σταθμός, ένας απ’ τους τερματικούς σταθμούς που έχουν κλείσει οι πύλες και συγκεκριμένα η Δουκίσσης Πλακεντίας, έχει περισσότερα εισιτήρια, περισσότερα έσοδα, απ’ ό,τι έχει ο σταθμός Συντάγματος ή της Ομόνοιας.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Η Δουκίσσης Πλακεντίας έχει περισσότερα από το Σύνταγμα; Είναι εντυπωσιακό αυτό πολύ. Δηλαδή, ακούστε κ. Υπουργέ, εκτός από το ότι τα έχουμε δει, εγώ ειδικά τα έχω προβάλλει, γινόταν ένα ατελείωτο πάρτι με τα εισιτήρια, έτσι; Αυτό είναι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, γινόταν, και αν θέλετε τη γνώμη μου, όπου υπάρχει εισιτήριο αυτής της μορφής γίνεται πάρτι. Επομένως να ξαναζητήσουμε με την ευκαιρία συγνώμη για την πρόσκαιρη ταλαιπωρία των πολιτών…
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Ναι, ήθελα να το πούμε αυτό γιατί είχαμε τηλεφωνήματα πολλά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Όσοι έχουν εφοδιαστεί κάρτα πλέον δεν ταλαιπωρούνται, μπορούν να τη φορτίσουν είτε από τα μηχανήματα είτε από το διαδίκτυο, αλλά είναι προφανές, ότι αυτή η μηνιαία πολύ μεγάλη δράση, είναι η νέα ηλεκτρονική εφαρμογή που αφορά 2,5 εκατομμύρια πολίτες την ημέρα…
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Λέτε ότι 2,5 εκατομμύρια πολίτες την ημέρα διακινούνται…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, με τα λεωφορεία και το μετρό..
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Το ενιαίο εισιτήριο, όχι μόνο το μετρό, να το πούμε αυτό .
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το ενιαίο εισιτήριο.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Και με λεωφορεία και με μετρό και με τρένο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με τρένο έχουμε κάνει συμφωνία με τον ΤΡΑΙΝΟΣΕ να χρησιμοποιήσει συμβατή κάρτα και εισιτήριο, μέχρι στιγμής χρησιμοποιεί του ΟΑΣΑ. Θα γίνει μέσα στη χρονιά διαγωνισμός για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και θα είναι συμβατό και για το μετρό που θα λειτουργήσει το 2020.Ο στόχος μας είναι, συμβατές ηλεκτρονικές κάρτες να υπάρχουν και στα αστικά ΚΤΕΛ σε όλη την Ελλάδα και στα Μουσεία που έχουμε μια συζήτηση και με τον Υπουργό Πολιτισμού για να είναι ένα εργαλείο, η πλατφόρμα…
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Η κάρτα αυτή να ισχύει και για τα Μουσεία λέτε δηλαδή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, κι εκεί έχουμε εισιτήρια.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Πολύ καλό. Επομένως κάνατε μια μεγάλη δεξαμενή για όλα τα εισιτήρια, όπου υπάρχουν εισιτήρια και βεβαίως μπαίνουν ας πούμε στον δημόσιο κορβανά, ας το πούμε έτσι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, γιατί μετά θα λέμε, γιατί δεν έχουμε νέους συρμούς, νέα βαγόνια, σύγχρονα, γιατί δεν έχουμε καινούργια λεωφορεία. Και αν έχουμε μια απώλεια της τάξης των 60 ή 70 εκατομμυρίων το χρόνο μόνο από τα εισιτήρια, είναι προφανές, γιατί δεν έχουμε νέα λεωφορεία, νέα βαγόνια και ποιοτικές αστικές συγκοινωνίες.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Μάλιστα. Τώρα κάποιο κομμάτι δρόμου παραδώσατε νομίζω την Παρασκευή.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι παραδώσαμε το μεσαίο τμήμα του Ε-65, ολοκληρώθηκε η σύμβαση.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Σε ποιο σημείο είναι αυτό; Πού είναι αυτό ακριβώς;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι από την Ξυνιάδα μέχρι τα Τρίκαλα.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Κεντρική Ελλάδα επομένως.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κεντρική Ελλάδα, ναι. Δυστυχώς η αναθεώρηση της σύμβασης που είχε γίνει από την κυβέρνηση Σαμαρά έβγαλε το πρώτο και το τελευταίο κομμάτι του δρόμου ως φυσικό αντικείμενο, άρα δεν έχουμε έναν ενιαίο δρόμο να δοθεί σε κυκλοφορία στους πολίτες. Ξεκινάμε αρχές του έτους να κατασκευάζουμε το νότιο τμήμα, με άλλη διαδικασία και επομένως πιστεύουμε ότι μέσα στο ’18 θα ξεκινήσει και το βόρειο τμήμα, για να έχουμε έναν ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο κεντρικής Ελλάδας και όχι μια γέφυρα στη Σαχάρα σαν κι αυτή που προβλεπόταν από τις συμβάσεις του παρελθόντος.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Θα τελειώσω μ’ ένα θέμα που δεν είναι της αρμοδιότητάς σας αλλά που απασχολεί και φαίνεται θα μας απασχολήσει στο μέλλον.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πριν πάμε σ’ αυτό να πούμε μια καλή είδηση: Σήμερα βγαίνει ο διαγωνισμός, υπογράφηκε και προχωράει, για το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικών διοδίων, που αφορά όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Για τα διόδια, μάλιστα. Η κλασική ερώτηση είναι, ξέρετε, αν θ’ αυξηθούν. Αυτό ρωτάει ο κόσμος γιατί ζει δύσκολα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα μειωθούν, δε θ’ αυξηθούν.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Ωραία, αυτό είναι καλή είδηση.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα μειωθούν και θα έχουμε κι ένα δίκαιο σύστημα.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Τελειώνοντας να σας ρωτήσω γι’ αυτό το θέμα που πάει να δημιουργηθεί με το όνομα, ξέρετε, στο οποίο φαίνεται ότι δίνει μια βάση η Νέα Δημοκρατία και έχει δηλώσει ο κ. Καμένος ο οποίος είναι ο συγκυβερνήτης σας ότι δε θα ψήφιζε όνομα με το συνθετικό νομίζω «Μακεδονία». Έτσι δεν είναι; Αυτό έχει πει. Για πείτε μας μια γενική τοποθέτηση γι’ αυτό, ποια η γνώμη σας. Επειδή θα είναι το επόμενο πολιτική θέμα που θα μας απασχολήσει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να ενημερωθώ για το τί λέει η Νέα Δημοκρατία, πραγματικά δεν ξέρω τί λέει η Νέα Δημοκρατία. Αλλά το ότι πρέπει κάποια στιγμή με λογικό τρόπο να λυθεί το θέμα με τη γειτονική χώρα…
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Να διευθετηθεί λέτε η όλη υπόθεση.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που παίζει κυρίαρχο ρόλο στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Μεσόγειο στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Μεσόγειο, η γνώμη μου είναι ότι πρέπει η περιοχή μας επιτέλους ν’ αποκτήσει άλλα χαρακτηριστικά. Είναι πραγματικά ζηλευτό, από τα πράγματα που ζηλεύει κανείς στην κεντρική Ευρώπη, να περνάς από τη μια χώρα στην άλλη και να μην καταλαβαίνεις πού είναι τα σύνορα, ν’ αναπτύσσονται εμπορικές, οικονομικές και πολιτιστικές συνεργασίες. Aυτό προσπαθούμε να κάνουμε μέσα από τις υποδομές και τις συνδυασμένες μεταφορές και αυτό πιστεύω ότι είναι και η κεντρική πολιτική που έχουμε και που πρέπει να έχουμε. Από κει και πέρα δε μπορεί να αφήνουμε πληγές του παρελθόντος και να μην προσπαθούμε να επιλύσουμε κάποια ανοιχτά ζητήματα.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Είχαμε και τη θετική εξέλιξη, αυτή τη συμβολική κίνηση που έκανε η Αλβανία με τον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο που του αναγνώρισε την υπηκοότητα, που είναι σημαντικό κατά τη γνώμη μου..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως είναι σημαντικό όπως ήταν και στην επίσκεψη Ερντογάν που για πρώτη φορά αναγνωρίστηκε ότι η μουσουλμανική μειονότητα δεν είναι τουρκική, οι Μουσουλμάνοι δεν είναι τουρκικής ιθαγένειας ή προέλευσης, είναι σημαντικό να γίνονται βήματα φιλίας και να χτίζουμε πολύ γερές συνεργασίες, όχι στα λόγια αλλά στα έργα και αυτό συμβαίνει ότι πρέπει να κλείνουμε πολλές ανοιχτές πληγές του παρελθόντος.
Aυτή τη στιγμή τα δυο Υπουργεία κάνουν καλά τη δουλειά τους και ο Πρωθυπουργός έχει δείξει ότι την ατζέντα των εθνικών θεμάτων την έχει πολύ ψηλά και μας γεμίζει περηφάνια και με τη στάση που κρατάει και με τα αποτελέσματα που φέρνει.
Γ. ΠΑΠΑΔΑΚΟΥ: Σας ευχαριστώ πολύ που ήσαστε μαζί μας, εδώ θα είμαστε να τα λέμε. Καλή χρονιά να έχουμε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να είστε καλά. Καλή χρονιά σε όλους, καλές γιορτές και να είναι το ’18 η πρώτη χρονιά που θ’ αρχίσουμε να χαμογελάμε, να επιστρέψει το χαμόγελο στα χείλη όλων μας.