ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κοντά μας ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Κύριε Σπίρτζη, εκτός από τη σήραγγα, θα πούμε και για τα ενσταντανέ εκεί τα οποία είναι κάποια χαριτωμένα, κάποια είναι λίγο μικρόψυχα νομίζω, είχαμε χτες και την παράδοση των αεροδρομίων στη Fraport, μάλιστα βλέπω εδώ και μια φωτογραφία, πρώτη σελίδα στην «Καθημερινή».
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προχθές, σωστά. Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, το κ. Λεούσης, κρατάει εκεί μαζί με τον Διευθύνοντα της Fraport μια επιταγή 1.234.000.000 ευρώ.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μάλιστα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε τί φάση είμαστε εκεί; Για πείτε μας λίγο, γιατί εκτός από τις τελετές πρέπει να δούμε και πότε θα δοθούν στον κόσμο και πότε θ’ ανανεωθούν, πότε θα φτιαχτούν αυτά τ’ αεροδρόμια τα οποία έχουν προβλήματα κάποια από αυτά. Για πείτε μας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η παράδοση για την ολοκλήρωση της σύμβασης από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έγινε. Από προχθές στις 12 η ώρα το βράδυ στα 14 αεροδρόμια η Κοινοπραξία είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία αυτών των αεροδρομίων, στις υπηρεσίες που προβλέπεται στη σύμβαση, γιατί ένα μεγάλο μέρος της λειτουργίας των αεροδρομίων που σχετίζεται με την αεροπλοΐα παραμένει στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Από κει και πέρα προβλέπονται συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, μέσα στα επόμενα χρόνια να έχουμε αναβάθμιση των εγκαταστάσεων, να έχουμε επενδύσεις και βέβαια να προχωρήσει και η αναδιοργάνωση των Υπηρεσιών Πολιτικής Αεροπορίας σύμφωνα με το τελευταίο σχέδιο νόμου, όπου έχουμε δύο πλέον διακριτές Υπηρεσίες: Η μία που θα κάνει τους ελέγχους σε όλους τους διαχειριστές αεροδρομίων και στην ΥΠΑ, σε όλες τις υπόλοιπες δράσεις και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας η οποία θα έχει τον έλεγχο των ηλεκτρονικών συστημάτων, του FIRΑθηνών, του συστήματος PALLAS και βέβαια τη λειτουργία των υπολοίπων 23 αεροδρομίων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τί απαντάτε σε όσους σας κατηγορούν ότι εκχωρείτε σε μια ιδιωτική εταιρεία, βεβαίως αυτό δεν άρχισε επί τη δικής σας κυβέρνησης, είχε αρχίσει νωρίτερα, εκχωρείτε όμως πολύτιμες υπηρεσίες γιατί αυτά που μου λέτε για τις τηλεφωνίες κτλ., είναι υπηρεσίες πολύτιμες που αφορούν και την εθνική μας ασφάλεια, έτσι δεν είναι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι….. αυτά έχουν μείνει στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας… Επομένως δε νομίζω ότι μπορούν να τεθούν θέματα που σχετίζονται με την ασφάλεια, με την εθνική κυριαρχία, με άλλα πιο ευαίσθητα θέματα που αφορούν τα αεροδρόμια μας. Αυτά παραμένουν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, όπως και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί παραμένουν στη νέα μορφή της ΥΠΑ..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για τη χρηματοδότηση του έργου που υπήρχαν κάποιες καθυστερήσεις, ενστάσεις κτλ., αυτά έχουν λυθεί όλα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια, έχουν λυθεί. Θέλω να πω όμως ότι αυτό που έγινε προχθές, γιατί πρέπει να γίνεται κι ένας απολογισμός του τί ακούστηκε στη δημοσιότητα και τί συζητάμε …..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βεβαίως, μα γι’ αυτό σας τα ρωτάω όλα αυτά, γιατί όλα αυτά έχουν ακουστεί.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θέλω κατ’ αρχήν να δώσω συγχαρητήρια στους εργαζομένους της ΥΠΑ για τη στάση που έχουν κρατήσει μέχρι τώρα και την υπευθυνότητα που έχουν κρατήσει. Σε οποιαδήποτε άλλη χώρα και αν γινόταν αυτό, καταλαβαίνουμε όλοι πάρα πολύ καλά τί θα γινόταν. Εδώ είχαμε μια συνεργασία χωρίς υποχώρηση στις αρχές και των εργαζομένων και τις δικές μας όσον αφορά τη διασφάλιση των εθνικών θεμάτων, των θέσεων εργασίας και ορισμένων θεμάτων που παλέψαμε και τα κερδίσαμε.
Όπως γνωρίζετε εμείς βρήκαμε έναν διαγωνισμό και μια σύμβαση η οποία ήταν έτοιμη, δύο συμβάσεις….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αυτό λέω και μάλιστα εσείς προσωπικά κι ο κ. Τσίπρας, είχε πει ο κ. Τσίπρας ότι ενώ το τίμημα είναι μεγάλο, το 1.234.000.000 δεν είναι μικρό, αλλά από την άλλη πλευρά λέει θα ήθελα το Ελληνικό Δημόσιο να ήταν αλλιώς, τα ποσοστά συμμετοχής.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως γιατί εδώ μιλάμε για 14 αεροδρόμια που είναι κερδοφόρα, που προφανώς με μια καλύτερη διαχείριση θα ήταν περισσότερο κερδοφόρα και έχουν μείνει τα υπόλοιπα αεροδρόμια τα οποία θέλει πολύ μεγάλη προσπάθεια, κάποια από αυτά να είναι κερδοφόρα και να καλύπτουν τη λειτουργία των υπολοίπων.
Άρα αν πηγαίναμε στην νεοφιλελεύθερη λογική ή στη μνημονιακή λογική, των δεσμεύσεων που έχει η χώρα, αυτοί που έκαναν το διαγωνισμό θα φρόντιζαν να έχουν διαγωνισμούς που θα έχουν μικτά αεροδρόμια. Δηλαδή κάποια που ν’ ανήκουν σ’ αυτή την κατηγορία και κάποια άλλα..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ενώ τώρα λέτε ότι δίνουμε όλα τα κερδοφόρα εκεί, έτσι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια, είναι προφανές αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα βέβαια υπάρχει κι ένα άλλο, ότι αν δεν είναι κερδοφόρο αυτό που εκχωρείται, που πωλείται, δεν ξέρω πόσο θα υπάρχει ενδιαφέρον από τους ιδιώτες.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα υπήρχε αν ήταν το σύνολο της κάθε ομάδας των αεροδρομίων κερδοφόρο. Αλλά όταν παραχωρείς μόνο τα κερδοφόρα και σου μένουν τα μη κερδοφόρα, αυτό είναι μια αδιέξοδη πρακτική για τη χώρα, για να βγούμε απ’ την κρίση. Απλά αναπαράγεις δημόσια ελλείμματα με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Παρά ταύτα έχουμε φροντίσει, πολύ συγκεκριμένα αεροδρόμια από αυτά που έχουν μείνει να εκσυγχρονιστούν, να γίνουν τα κατάλληλα έργα υποδομής από το Υπουργείο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για πείτε κάποια παραδείγματα σ ‘αυτό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Π.χ. το αεροδρόμιο της Σύρου, όλα τ’ αεροδρόμια που έχουμε στις Κυκλάδες. Το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης, της Καλαμάτας, της Αγχιάλου, της Χίου. Είναι αεροδρόμια που μπορούν να αποδώσουν πολύ περισσότερα απ’ ό,τι σήμερα, με τις κατάλληλες επενδύσεις και να καλύψουμε τις ανάγκες των υπολοίπων αεροδρομίων που δεν υπάρχει περίπτωση να γίνουν ποτέ κερδοφόρα.
Όμως να επανέλθω σ’ αυτό που έλεγα πριν. Το πρώτο είναι ο σχεδιασμός που είχε η προηγούμενη κυβέρνηση, που είναι τρελό να προχωρήσεις, να κάνεις ανώνυμες εταιρείες που, όπως γνωρίζετε από τις μνημονιακές δεσμεύσεις που υπάρχουν, δε μπορεί εταιρείες με δημόσιο χαρακτήρα να είναι ελλειμματικές ή να μπαίνουν μέσα, για να καταλάβουν οι πολίτες που μας ακούν.
Άρα δεν υπάρχει περίπτωση το αεροδρόμιο στο Καστελόριζο να είναι ποτέ κερδοφόρο. Αυτό θα συνεπαγόταν σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που υπάρχουν, το κλείσιμο του αεροδρομίου του Καστελόριζου, με ό,τι αυτό σημαίνει για τα εθνικά μας θέματα. Λοιπόν, μια τέτοια λογική έχει ανατραπεί και από το σχέδιο νόμου που ψηφίστηκε και απ’ όσους ονειρεύονταν την ιδιωτικοποίηση της ΥΠΑ.
Έχουμε διασφαλίσει όλες τις θέσεις εργασίας, διασφαλίσαμε “γκρίζες ζώνες”, όπως να μην εκσυγχρονιστούν πρώτα τα αεροδρόμια που θα δίνονταν στη Fraport, γιατί κι αυτό ήταν σ’ εκκρεμότητα, αυτό θα σήμαινε ότι θα χρειαζόμασταν πάνω από 600 εκατομμύρια για να κάνουμε έργα στ’ αεροδρόμια που θα δίναμε την άλλη μέρα και βεβαίως δεν υπήρχε περίπτωση ν’ αναπαράγουμε αυτό το μοντέλο.
Αυτό που ήθελα να θυμίσω επίσης ήταν η κριτική που μας γινόταν και σε προσωπικό επίπεδο όταν λέγαμε ότι δεν είναι σωστή αυτή η σύμβαση, δεν είναι σωστός ο σχεδιασμός για τ’ αεροδρόμια της χώρας, όταν μας έλεγαν ότι σαμποτάρουμε το να ολοκληρωθεί όλη αυτή η σύμβαση που ήταν σ’ εκκρεμότητα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, φαντάζομαι τί θα γινόταν. Να ρωτήσω τώρα κάτι άλλο το οποίο είναι κρίσιμο κατά τη γνώμη μου. Χτες ειπώθηκε, υπήρξαν αιχμές από τον κ. Τσίπρα για το κόστος των έργων. Είπε δηλαδή ότι όλα ωραία και καλά, παραδίδεται μεν, ωραίες αυτές οι γιορτές και η παράδοση αλλά από την άλλη πλευρά είπε ότι ο ελληνικός λαός έχει πληρώσει πάρα πολλά, υπάρχει κόστος. Τώρα σκέφτεστε να έχετε μια συνέχεια, θα το ψάξετε αυτό; κάποιοι είπαν ότι ανοίγετε ένα δρόμο για νέα έρευνα, Εξεταστική, τί λέτε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, δε μιλάμε για Εξεταστική, μιλάμε γι’ αυτό που έχουμε επαναλάβει και έχουμε πει χιλιάδες φορές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ότι δηλαδή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ότι δηλαδή έγιναν κάποιοι διαγωνισμοί για τα έργα παραχωρήσεων, δε λήφθηκε καμία πρόνοια σε σχέση με την κοινωνία, γι’ αυτό έχουμε και πολύ υψηλή τιμή διοδίων, γιατί για εμάς τα έργα θα τελειώσουν, το είπα και στην ομιλία μου, όταν ολοκληρωθεί και λειτουργήσει το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων, όταν κατορθώσουμε να μειώσουμε αρκετά την τιμή των διοδίων και όταν ολοκληρώσουμε τις απαραίτητες υποδομές που έχει ανάγκη η χώρα. Είχαμε έναν σχεδιασμό που είναι πραγματικά ελλιπής για να μην πω τίποτε χειρότερο. Δεν γίνεται σε μεγάλους οδικούς άξονες όπως αυτούς που έχουμε τώρα και ολοκληρώνουμε να μην έχουν προβλεφθεί συνδέσεις με μεγάλα αστικά κέντρα…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θεωρείτε δηλαδή ότι το κόστος του να χρησιμοποιήσει ένας πολίτης αυτά τα έργα τα οποία είναι βέβαια ωραία έργα, όποιος έχει περάσει κι από τα Τέμπη κι από αυτά που εγκαινιάσατε είναι υψηλό κι αυτό το αποδίδετε στο κόστος των έργων που ήταν υψηλό επίσης. Κάτι είπατε για τα διόδια και αυτό είναι κρίσιμο για τον κόσμο που κυκλοφορεί. Λογαριάζετε, μελετάτε τη μείωση των διοδίων;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έτσι, να υπάρχει μια ισορροπία. Και της Αττικής Οδού;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σε όλες τις παραχωρήσεις. Αυτό που ήθελα να πούμε για το κόστος των έργων είναι το εξής: Έχουν γίνει κάποιοι διαγωνισμοί τελευταία, συγκεκριμένα στο Πάτρα – Πύργος ή σε άλλα έργα που μας κατηγορούσαν γιατί κάναμε διαδοχικούς διαγωνισμούς. Εκεί μας κατηγόρησαν ότι οι εκπτώσεις ανέρχονται σε ποσοστό 50% και άνω……..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κατάλαβα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Άλλο το 0% έκπτωση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσω κάτι άλλο: Σας είδα προχθές στην Κεντρική Επιτροπή, ήσαστε δίπλα στον κ. Τσίπρα, η έγκρισή σας βέβαια γι’ αυτή τη συμφωνία, την πρόσφατη της 7ης Απριλίου μιλάω τώρα, υπήρξαν όμως και ενστάσεις εκεί από την Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ. Και ο κ. Φίλης, ο πρώην Υπουργός Παιδείας που φαίνεται ότι εμείς τον εντάσσουμε τώρα λίγο στην ομάδα των 53, είδαμε λοιπόν ότι υπήρξαν ενστάσεις.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για όνομα του θεού, κατ’ αρχήν σηκώθηκε ο Νίκος Φίλης και τοποθετήθηκε ειδικά γι’ αυτό το θέμα, γιατί με την εμπειρία που διαθέτει, προέβλεψε αυτό που θα γινόταν στη συνέχεια. Ο Νίκος τοποθετήθηκε, είναι υγεία κατά τη γνώμη μου σε ένα κόμμα να υπάρχουν προβληματισμοί, αυτοί οι προβληματισμοί να διατυπώνονται μέσα στα όργανα του κόμματος, σε Οργανώσεις του κάθε κόμματος, να συζητούνται, να υπάρχει ο απαραίτητος προβληματισμός, να υπάρχουν διαφωνίες και να υπάρχει και η σύνθεση στο τέλος.
Ένα υγιές κόμμα αυτό κάνει. Ένα μη υγιές κόμμα, κάνει άλλα πράγματα τα οποία τα έχουμε δει σε κόμματα που υπηρετούν τον παλαιοκομματισμό και έχουμε δει πού μας οδήγησαν τέτοιες πρακτικές…. Πιστεύω ότι ο προβληματισμός του κάθε μέλους του ΣΥΡΙΖΑ, του κάθε στελέχους του ΣΥΡΙΖΑ είναι κάτι που δεν ανήκει στα δικαιώματά του και η διατύπωσή τους μέσα στα όργανα, αλλά είναι στις υποχρεώσεις του.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, λέτε ό,τι είναι να λέγεται στα όργανα του κάθε κόμματος και ν’ ανταλλάσσονται και η διαφορετικότητα να καταγράφεται. Να ρωτήσω κάτι άλλο: Επί της ουσίας, θέμα εκλογών υπάρχει;
Γιατί ξέρετε, στην Ελλάδα όταν βλέπουμε πολλά εγκαίνια και πολλά έργα και την παρουσία του Πρωθυπουργού κτλ., το μυαλό μας πάει αλλού. Έχουμε και κάποια δημοσιεύματα και στη Γερμανία όπου εκεί καταγράφεται ότι μπορεί αυτή η συμφωνία να ξεκλειδώνει την ημερομηνία των εκλογών. Για πείτε μας τώρα τη δική σας την αίσθηση.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όντως ξεκλειδώνει η ημερομηνία των εκλογών με το τέλος της τετραετίας. Δεν υπάρχει κατ’ αρχάς τακτική από μας να κάνουμε εγκαίνια και να κόβουμε κορδέλες και να πάμε σ’ εκλογές. Αν ήταν να το κάνουμε αυτό δε θα τελειώναμε τα έργα σε δυο χρόνια, θα τα τελειώναμε σε τέσσερα.
Ο στόχος ο δικός μας και η εντολή η δική μας είναι στις επόμενες εκλογές να έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα, να έχει διευθετηθεί το χρέος και να βγάλουμε τον ελληνικό λαό από αυτή την περιπέτεια που τον έβαλαν άλλοι. Δεν είναι ούτε στην κουλτούρα μας ούτε στη λογική μας να προχωράμε σε εγκαίνια ή να πάμε σ’ εκλογές. Δεν τα κάνουμε αυτά. Στη δική μας λογική είναι να ολοκληρώνονται τα έργα για να μην υπάρχουν διεκδικήσεις αποζημιώσεων δισεκατομμυρίων, όσο καθυστερούν τα έργα. Αυτά άλλοι τα έκαναν …..
Τώρα για το θέμα των εκλογών: Ποιος είναι ο λόγος που θα πάμε σ’ εκλογές; Υπάρχει ένας λόγος να πάμε σ’ εκλογές; Αυτό που κύκλοι εντός και εκτός της χώρας επιθυμούν και το κάνουν με ιδιαίτερη επιμέλεια είναι να παρουσιάσουν μία αδιέξοδη κατάσταση για τη χώρα. Με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης τους χάλασε το σχέδιο, το καταλαβαίνουν και μόνοι τους αλλά αυτό γίνεται..
Είναι στο τέλος οι προσπάθειες. Εμείς την εντολή που έχουμε πάρει από τον ελληνικό λαό θα την τιμήσουμε, θα ολοκληρώσουμε με αξιοπρέπεια όλη αυτή τη βαριά ιστορία που έχουμε αναλάβει και θα βγάλουμε τον ελληνικό λαό και τη χώρα από την κρίση…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από την άλλη πλευρά βέβαια υπάρχει και μια έρευνα χτες του ΟΟΣΑ για τη φορολογία στον κόσμο, η οποία φαίνεται ότι είναι πολύ βαριά στη χώρα μας, έχετε δει τα νούμερα, μην επεκτείνομαι, τα ρωτούσα κι εχθές από έναν άνθρωπο που ήταν ειδικός στα οικονομικά και επίσης έρχονται μέτρα από 1/1/2019 τα οποία είναι επίσης επώδυνα για τον κόσμο, έτσι δεν είναι; Συντάξεις, αφορολόγητο κτλ.
Όταν λοιπόν είχαν δεσμεύσει τη χώρα, πριν αναλάβουμε εμείς, με πλεονάσματα της τάξης του 4,5% και του 5,5% και μειώθηκαν και για ν’ αντεπεξέλθει η χώρα σ’ αυτά διέλυσαν τους πολίτες να πληρώνουν πολύ υψηλή φορολογία και πολύ υψηλές εισφορές γιατί αλλιώς δεν έβγαινε ο λογαριασμός που έχουν κάνει οι δανειστές μας, είναι προφανές ότι έχουν φτάσει την κοινωνία σε αδιέξοδο. Είναι προφανές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και βέβαια έχει δηλώσει ότι δε θα κοπούν οι συντάξεις, τα στελέχη του δηλώνουν σε κάθε κατεύθυνση..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πώς θα το κάνει αυτό; αυτό το μαγικό πώς θα το κάνει ο κ. Μητσοτάκης να μειώσει και τις εισφορές και τη φορολόγηση και να μη μειώσει τις συντάξεις; Ο κόσμος τ’ αντιλαμβάνεται όλα αυτά πάρα πολύ καλά. Η δική μας λογική είναι και ολοκληρώνεται τις επόμενες ημέρες η δεύτερη αξιολόγηση, η χώρα μπαίνει σε μια άλλη χρονική στιγμή….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε θα βγούμε στις αγορές; Ποια είναι η πρόβλεψή σας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η πρόβλεψή μου είναι ότι θα βγούμε πριν το ’18 και θα επιτευχθεί αυτό κατά τη γνώμη μου μέσα σ’ ένα αναπτυξιακό παραγωγικό ράλι που θα γίνει στη χώρα, το βλέπουμε αυτό στους διαφόρους επενδυτές που έρχονται στη χώρα μας και θέλουν να δραστηριοποιηθούν και να επενδύσουν στην Ελλάδα και τα πρώτα δείγματα τα έχετε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να τελειώσουμε μ’ αυτό το ευχάριστο, γιατί είναι η τελευταία μου εκπομπή πριν από το Πάσχα. Ας δώσουμε και μια ελπίδα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ολοκληρώθηκε εξάλλου και ο διαγωνισμός για το Καστέλι….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ας τελειώσουμε λοιπόν με αυτό με το Ηράκλειο και την Κρήτη γιατί πολλοί πηγαίνουν κι εκεί αυτές τις μέρες και να τελειώσουμε μ’ ένα καλό μήνυμα, αυτό που μας είπατε. το κρατάμε αυτό που μας είπατε, ότι προβλέπεται ότι θα βγούμε στις αγορές πριν από το ’18. Μακάρι. Να έχετε ένα καλό Πάσχα σας εύχομαι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να είστε καλά.