Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη Στο Κόκκινο Θεσσαλονίκης και τον δημοσιογράφο, Απόστολο Λυκεσά.
Μιλώντας στον ρ/σ στο Κόκκινο Θεσσαλονίκης και στον Απόστολο Λυκεσά σχετικά με το σχέδιο νόμου να ενταχθεί ο ΟΑΣΘ σε καθεστώς εκκαθάρισης ο υπουργός Μεταφορών υπενθύμισε ότι από την σύμβαση του ΟΑΣΘ με το δημόσιο προβλεπόταν το 2010 να περάσει η περιουσία του στο ελληνικό δημόσιο, κάτι που δεν έγινε.
«Η διοίκηση του ΟΑΣΘ θεωρεί ότι η ημερομηνία μεταφέρθηκε αλλά ακόμη και αν κάποιος το αποδεχτεί, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, η ημερομηνία μεταφέρθηκε το 2019 άρα τότε θα περάσει στο ελληνικό δημόσιο και το πώς θα γίνει προβλέπεται από το σχέδιο νόμου» εξήγησε και συμπλήρωσε ότι οι δύο νέοι δημόσιοι φορείς για τις αστικές συγκοινωνίες θα συγκροτηθούν από τώρα.
«Ο ΟΑΣΘ μπαίνει σε εκκαθάριση μέχρι το 2019, ούτε το μεταφορικό έργο σταματάει έχουμε 2,5 χρόνια να φτιάξουμε τους νέους φορείς, οι εργαζόμενοι μεταφέρονται, δεν πρόκειται για ξαφνικό θάνατο αλλά για ορθολογική μετεξέλιξη του ΟΑΣΘ που είναι ένα μόρφωμα που έχει ταλαιπωρήσει την Θεσσαλονίκη χωρίς να προσφέρει το απαιτούμενο έργο» σημείωσε σχετικά.
Ο υπουργός Υποδομών επανέλαβε ότι αυτοκριτική για την μη εκπλήρωση των υποχρεώσεων του ΟΑΣΘ πρέπει να κάνει και η διοίκηση του οργανισμού και οι εργαζόμενοι. Διότι, όπως εξήγησε, η περίπτωσή τους δεν είναι τυπική όπως με εργαζόμενους σε άλλους φορείς «εδώ έχουμε μια μισθοδοσία που σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι έξω από κάθε λογική, έχουμε έναν φορέα που δεν ξέρει κανείς αν είναι νόμιμη εταιρεία, αν είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού, ΕΠΕ, από ποιον ελέγχεται. Έλεγχος δεν γίνεται από κανέναν γιατί δεν έχει δοθεί πρόσβαση στον ΣΑΣΘ και πολλά άλλα που οι φορείς που θα αναλάβουν θα έχουν τον χρόνο να ψάξουν» πρόσθεσε.
Σχετικά με τις κινητοποιήσεις που έχουν εξαγγέλλει οι εργαζόμενοι ο Χρ. Σπίρτζης δήλωσε ότι «Αυτό που είπαμε στη διοίκηση του ΟΑΣΘ ήταν ότι δεν θα επιτρέψουμε να ξαναπαίξουν με τους πολίτες και την καθημερινότητά τους είτε έχει να κάνει με τις παραλείψεις του ΟΑΣΘ είτε με άλλα πράγματα. Πρέπει ο ΟΑΣΘ να βρει τη δική του λειτουργία, περιμένουμε τις προτάσεις της διοίκησης του ΟΑΣΘ, ρωτήσαμε αν αποδέχονται τις προτάσεις των εργαζομένων είπαν ότι δεν τις αποδέχονται. Περιμένουμε λοιπόν τις προτάσεις τους αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα επιτρέψουμε σε καμία περίπτωση να ζήσει η Θεσσαλονίκη ό,τι έζησε και την άλλη φορά και να μην βρεθεί οριστική λύση».
«Οι εργαζόμενοι από την στιγμή που είναι απλήρωτοι έχουν δίκιο, και είναι απαράδεκτο ένας φορέας από τη στιγμή που επιδοτείται εκατοντάδες εκατ. ευρώ κάθε χρόνο να οφείλει δεδουλευμένα στους εργαζομένους της. Ο ΟΑΣΘ και την προηγούμενη φορά και τώρα περιμένει να πάρει χρήματα από διαιτησίες έχουν γίνει και δεν έχουν καθαρογραφεί και από διεκδικήσεις που έχει. Δεν μπορεί να γίνεται όμως ανάστατη η πόλη όταν ο ΟΑΣΘ δεν έχει προχωρήσει σε καταβολή δεδουλευμένων και ειδικά όταν η τακτική επιχορήγηση του Υπουργείου Μεταφορών δεν αργεί ούτε μια ώρα και πολλές φορές έρχεται και νωρίτερα» συνέχισε.
Σχετικά με δηλώσεις της διοίκησης του ΟΑΣΘ ότι ο νόμος για τις συγκοινωνίες είναι αντισυνταγματικός και θα βρει τη σφοδρή αντίδραση των δανειστών ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι «δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιοι κύκλοι συμφερόντων προσπαθούν να περάσουν τα συμφέροντα τους μέσα από τους δανειστές».
« Έχουμε ένα τελείως ανορθολογικό σχήμα, δεν έχουμε να κάνουμε με κρατικοποίηση αλλά για τις αστικές συγκοινωνίες που επιδοτούνται από το δημόσιο, ήδη το Υπουργείο Οικονομικών με νόμο της προηγούμενης κυβέρνησης θεωρεί ότι ο ΟΑΣΘ είναι φορέας της γενικής κυβέρνησης γιατί πάνω από 50% των εσόδων του προέρχονται από το ελληνικό δημόσιο άρα είναι θέματα που για την κυβέρνηση είναι λυμένα» πρόσθεσε σχολιάζοντας ότι το Υπουργείο έχει καλούς νομικούς.
Αναφορικά με την στάση των δανειστών επανέλαβε ότι η συμφωνία με τους δανειστές αφορά ένα συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας για τις αστικές συγκοινωνίας στην Αθήνα. «Αυτοί είναι γενικοί κανόνες δεν αλλάζουν ανά πόλη. Στο ίδιο πλαίσιο λειτουργίας θα λειτουργούν και οι φορείς της Θεσσαλονίκης και οι αστικές συγκοινωνίες. Η διαφορά που υπάρχει μέχρι σήμερα, είναι ότι οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης επιδοτούνται με διπλάσια χρήματα με πολύ μικρότερο έργο. Θα γίνουν δύο νέοι φορείς που θα αναβαθμίσουν τις αστικές συγκοινωνίες χωρίς να ξοδεύονται τα χρήματα που ξοδεύονται τώρα».
Ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει ενδεχόμενο αύξησης κομίστρου και τόνισε ότι κανονικά με τέτοια επιδότηση που παίρνει ο ΟΑΣΘ θα έπρεπε να γίνει αναπροσαρμογή του κομίστρου ήδη προς τα κάτω.
Ερωτηθείς αν είναι η νέα εταιρεία θα ενταχθεί στο υπερταμείο σημείωσε ότι μέχρι στιγμής όχι, αλλά «δεν είναι κακό μια εταιρεία να ενταχθεί στο υπερταμείο γιατί ούτε ιδιωτικοποιείται ούτε συμβαίνει κάτι κακό».
Ο υπουργός υποδομών αναφέρθηκε και στους εργαζομένους του ΟΑΣΘ και του ΣΑΣΘ οι οποίοι θα μεταφερθούν στους νέους φορείς και θα υπαχθούν στο ενιαίο μισθολόγιο.
«Αυτό θα συμβεί και όταν θα υπαχθεί ο οργανισμός σε καθεστώς εκκαθάρισης» εξήγησε γιατί όπως είπε έχουμε το φαινόμενο «Εργαζόμενοι του ΣΑΣΘ που έχουν διδακτορικά να αμοίβονται με 700 ευρώ και κάποιοι άλλοι στον ΟΑΣΘ να αμοίβονται με πόσες χιλιάδες και να μην έχουν απολυτήριο λυκείου».
Σχετικά με τον χαρακτηρισμό των εργαζομένων ως «χαιδεμένα παιδιά του πολιτικού συστήματος» κατέληξε λέγοντας ότι η σύμβαση του δημοσίου με τον ΟΑΣΘ υπάρχει από το 1957 που σημαίνει ότι εξυπηρετεί ένα συγκεκριμένο πολιτικό σύστημα και συγκεκριμένα πολιτικά στελέχη και όσον αφορά τις συμβάσεις και το τρομερό σύστημα διαιτησιών. Αναφέρομαι στη ΝΔ και όσους τη στηρίζουν».
πηγή: Στο Κόκκινο