Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στο Ρ/Σ “Στο Κόκκινο” και το δημοσιογράφο Γ. Τραπεζιώτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για να πάμε να καλημερίσουμε τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών τον κύριο Χρήστο Σπίρτζη. Καλημέρα σας κύριε Σπίρτζη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα κύριε Τραπεζιώτη. Καλημέρα και στους ακροατές σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να είστε καλά. Το 2017 ήτανε έτος των μεγάλων έργων μπορώ να πω, είδαμε πολλά έργα που είχαν μείνει στη μέση που δεν είχανε ξεκινήσει καθόλου είτε να ξεκινούν είτε να ολοκληρώνονται και να δίνονται στον κόσμο. Θα είναι και το ‘18 τέτοιο έτος που έρχεται;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς θα είναι και το ‘18. Έχουμε καταρχάς ακόμα αρκετές μέρες για να τελειώσει το ‘17. Οπότε φιλοδοξούμε μέσα στις επόμενες μέρες να προκηρυχθούν δύο διαγωνισμοί.
Ο ένας είναι συνέχεια για μας των έργων που ολοκληρώθηκαν τώρα και έχει να κάνει με το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων.
Ο δεύτερος διαγωνισμός, η δεύτερη προκήρυξη, αφορά ένα οδικό έργο που το περιμένει ο λαός της Κρήτης 60 χρόνια και είναι ο βόρειος οδικός άξονας από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο.
Επομένως έχουμε μπροστά μας αρκετή δουλειά μέχρι το ‘17 και το ‘18 ολοκληρώνονται οι διαγωνισμοί τόσο για τη ζεύξη με τη Σαλαμίνα, το Θριάσιο, το Καστέλι και μένουνε τα σιδηροδρομικά έργα, τα έργα που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί εδώ και δεκαετίες και δεν έχουνε γίνει καθόλου. Πιστεύουμε ότι μέχρι τον Φεβρουάριο θα έχει ολοκληρωθεί η γραφειοκρατική διαδικασία με τη Βουλγαρία για να ξεκινήσουμε και να αναζητήσουμε από κοινού, και με τη Ρουμανία στη συνέχεια, όλες τις διαδικασίες και τη χρηματοδότηση για το έργο. Είναι κάτι που έχει βρει τη θετική ανταπόκριση και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από τον πρόεδρο Γιουνκέρ, στη συνάντηση που είχε με τον Πρωθυπουργό με τον Αλέξη Τσίπρα, και από πολλούς οργανισμούς.
Έχουμε να τρέξουμε αρκετά έργα στα αεροδρόμια.
Έχουμε να τρέξουμε τα αντιπλημμυρικά έργα που έχουν ήδη δημοπρατηθεί ή έχουν ενταχθεί για το 2018. Έχουμε πάρα πολλές υποδομές που τις έχει ανάγκη ο ελληνικός λαός και οι υγιείς παραγωγικές δυνάμεις και όλα αυτά τα χρόνια δεν νοιαζόταν κανείς για να «τρέξουν». Άρα, δυστυχώς έχουμε πάρα πολλές υποδομές να συμπληρώσουμε στις βασικές υποδομές που πρέπει να έχει η χώρα μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάντως ο κύριος Σταϊκούρας και η Νέα Δημοκρατία σας κατηγορούν ότι προσπαθείτε να οικειοποιηθείτε έργα των προηγούμενων κυβερνήσεων. Θα ήθελα την απάντησή σας σε αυτό. Άκουσα να το επαναλαμβάνει ο κύριος Σταϊκούρας και στη συζήτηση που γινόταν στη βουλή για τον προϋπολογισμό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, ο κύριος Σταϊκούρας είχε αναζητήσεις. Η πρώτη αναζήτηση που είχε ήταν αυτή που λέτε. Ναι υπάρχει μία τέτοια φιλοσοφία της Νέας Δημοκρατίας. Πριν δυόμιση χρόνια έλεγαν ότι δεν θα ολοκληρώσουμε τα έργα και επομένως θα επιστρέψουμε δισεκατομμύρια στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πριν ένα χρόνο έλεγαν ότι τα έργα, για να θυμόμαστε την κριτική της Νέας Δημοκρατίας, ότι τα έργα αυτά δεν πηγαίνουν με τους ρυθμούς που έπρεπε να πηγαίνουν και επομένως δεν θα ολοκληρωθούν. Και φέτος λένε ότι παραδίδουμε έργα που τα είχε ετοιμάσει η Νέα Δημοκρατία.
Ακούστε, εμείς δεν φιλοδοξούμε να πει κάποιος ότι τα έργα είναι έργα ούτε του ΣΥΡΙΖΑ, ούτε του υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ, ούτε κανενός. Τα έργα σε αυτόν που ανήκουν είναι στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει. Σε κανέναν άλλον. Είναι όμως πραγματικά ντροπή για τη χώρα μας και την κοινωνία, έργα που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί σε πέντε ή σε έξι χρόνια, να είχαν ξεπεράσει τα 11 χρόνια και να είχαν ποσοστό υλοποίησης λιγότερο από το 50%.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Νομίζω ότι αυτό ήταν τουλάχιστον προκλητικό που συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια, τουλάχιστον στο κομμάτι των οδικών αξόνων που παραδόθηκαν φέτος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι ήταν προκλητικό όχι μόνο για το χρόνο κατασκευής αλλά και για τα δισεκατομμύρια αποζημιώσεων που ήταν ως συνέπεια αυτών των καθυστερήσεων. Ήταν τουλάχιστον προκλητικό να υπάρχουν διεκδικήσεις αποζημιώσεων για τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους 1 δις 250 εκατομμύρια. Ήταν τουλάχιστον προκλητικό στο μετρό της Θεσσαλονίκης για το 30% του έργου που βρήκαμε εκτελεσμένο, η συνολική σύμβαση ήταν 900 εκατομμύρια, και οι διεκδικήσεις για το 30% ήταν ένα δις 100 εκατομμύρια ευρώ. Προφανώς ήταν προκλητικά όλα αυτά τα πράγματα και ήταν ακόμη πιο προκλητικά όταν μία σειρά από έργα, όπως ήταν τα έργα στους οδικούς άξονες είχαν δοθεί από το 2005 και ήταν σε πολύ χαμηλό ποσοστό υλοποίησης. Υδραυλικά έργα όπως ήταν έργα ύδρευσης ή λιμενικά έργα ήταν επίσης στην ίδια κατάσταση. Θεωρούμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Είναι λοιπόν πραγματικά κατά τη γνώμη μου τα έργα σε μία άλλη τροχιά σε μία άλλη λογική σε ένα άλλο θεσμικό πλαίσιο, γιατί πλέον δεν επιτρέπεται να ξεκινήσει ένα έργο χωρίς να ολοκληρωθεί και οι απαλλοτριώσεις και η μεταφορά δικτύων και οι αρχαιολογικές εργασίες, προκειμένου να δημοπρατηθεί ένα έργο για να μην έχουμε τις καθυστερήσεις που είχαμε και τις αποζημιώσεις που είχαμε. Το δεύτερο που είχε αναζήτηση ο κύριος Σταϊκούρας είναι στο τι είναι κανονικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό είναι μία συζήτηση που ανοίγει η Νέα Δημοκρατία το περί κανονικότητας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν αναζητά την κανονικότητα της η Νέα Δημοκρατία δεν θα τη βρει με αυτή την πολιτική ηγεσία. Είναι βέβαιο όμως ότι η κανονικότητα δεν είναι αυτό που παρέλαβε ο Αλέξης Τσίπρας πριν τρία χρόνια, πριν δυόμιση χρόνια και δεν είναι κανονικότητα αυτό που είχε δεσμευτεί η Νέα Δημοκρατία και οι προηγούμενες κυβερνήσεις στο πλαίσιο των μνημονίων και των προγραμμάτων.
Δεν είναι κανονικότητα π.χ., να μιλήσω για το Υπουργείο που υπηρετώ, να μην έχουμε οδηγούς στα λεωφορεία. Έχουμε αυτή τη στιγμή μεγάλες ελλείψεις στην ΟΣΥ και στην ΣΤΑΣΥ.
Δεν έχουμε μηχανοδηγούς για το Μετρό.
Δεν έχουμε ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Δεν έχουμε κρίσιμες βασικές ειδικότητες σε μία σειρά από φορείς που υπηρετούν την κοινωνία και είναι παραγωγικοί φορείς όπως δεν έχουμε μηχανικούς στους δήμους.
Δεν έχουμε γιατρούς στα νοσοκομεία.
Δεν έχουμε καθηγητές και δασκάλους στα σχολεία.
Αυτό δεν είναι κανονικότητα, επιμένει όμως η Νέα Δημοκρατία να καταγγέλλει τον ΣΥΡΙΖΑ και την κυβέρνηση ότι έχει ένα κρατικίστικο δήθεν μοντέλο και αυτό υπηρετεί. Δεν είναι καθόλου έτσι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όλα αυτά τα κενά που περιγράψατε κύριε Σπίρτζη τα προβλήματα δηλαδή που πληρώνει η τωρινή κυβέρνηση από τα ανομήματα των προηγούμενων γιατί ο λογαριασμός που παραλάβετε είναι μεγάλος ομολογουμένως. Από τον Αύγουστο που η οικονομία μπαίνει και με τη βούλα θα λέγαμε σε μία άλλη τροχιά πιο σωστή, θα μπορούσαμε να μιλάμε για πλήρωση των κενών σε κομβικούς τομείς, ας πούμε στις μεταφορές μιας και είναι το χαρτοφυλάκιό σας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να σας πω. Από ό,τι έχετε δει, έχουμε συγκεκριμένες προτεραιότητες.
Δεν έχουμε, παρά τα προβλήματα εδώ και δύο χρόνια, καθυστερήσεις και κενά στα σχολεία. Ξεκινούν τα σχολεία μας κανονικά.
Γίνεται και φαίνεται αυτό μία πολύ μεγάλη προσπάθεια στο χώρο της υγείας αλλά η προτεραιότητά μας δεν είναι να καλύψουμε τις κενές θέσεις των μηχανικών αλλά να καλύψουμε τις κενές θέσεις στα νοσοκομεία της χώρας σε γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό.
Ψάχνουμε να βρούμε τους βέλτιστους τρόπους σε αυτό διάστημα για να αξιοποιηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο το ανθρώπινο δυναμικό, που υπάρχει στις δημόσιες υπηρεσίες και υπάρχουν στελέχη του δημοσίου, δημόσιοι υπάλληλοι δηλαδή, που για ελάχιστα χρήματα δουλεύουν πολύ πιο σκληρά και πολύ περισσότερο από στελέχη του ιδιωτικού τομέα και αυτά πρέπει να τα λέμε για να μην κατηγορείται ο δημόσιος τομέας στο σύνολό του με τον ίδιο τρόπο.
Υπάρχουν και αρνητικά φαινόμενα στο δημόσιο τομέα και τα πολεμάμε. Υπάρχουν και έχουν στηθεί, για δεκαετίες, κυκλώματα που πιστεύουμε ότι ένα ένα είτε στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών, όπως έχετε παρακολουθήσει, είτε αλλού όπως θα παρακολουθήσετε σήμερα, εξαρθρώνονται και σταματάει το πλιάτσικο του πλούτου του ελληνικού λαού, αλλά κάποιοι επέτρεψαν να υπάρχουν τα κυκλώματα αυτά όλα αυτά τα χρόνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι προφανές αυτό. Κύριε Σπίρτζη να σας ευχαριστήσω για τη συνομιλία μας Καλή σας ημέρα.