Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη Στο Κόκκινο 105,5 και τον δημοσιογράφο, Στάθη Σχινά.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Να καλημερίσουμε φίλες και φίλοι τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών τον κ. Χρήστο Σπίρτζη. Είναι μαζί μας στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλημέρα κατ’ αρχάς.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Καλημέρα. Ξέρω ότι είστε καθ’ οδόν προς τη Θράκη. Αυτή η ιστορία με τους ιδιοκτήτες αυτών των τετράτροχων που ονομάζονται γουρούνες, κάνουν συγκέντρωση στην Αθήνα. Αλλά δεν θα σας βρουν εκεί γιατί εσείς είστε σε σοβαρότερα πράγματα, αλλά διαμαρτύρονται –λέει- για την απαγόρευσή τους με βάση το νέο νόμο τον οποίο καταθέσατε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν μιλάμε για απαγόρευση όμως. Καλό θα ήταν πριν κάποιοι κινητοποιηθούν, να καταθέτουν τις προτάσεις τους…
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Και έρχονται και καμία 100ριά από την Κρήτη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας πω τι έγινε κ. Σχινά. Υπάρχει ένα ακόμη ρουσφέτι το οποίο στο χώρο των μεταφορών, η Νέα Δημοκρατία και ο παλαιοκομματισμός είχε μια έφεση.
Είναι ένα ακόμη ρουσφέτι που είχε γίνει, κάνοντας θυσία τους πολίτες και τους επισκέπτες, με μηδενική οδική ασφάλεια, προκειμένου να μπορούν να νοικιάζουν τετράτροχα μικρού κυβισμού και χωρίς προδιαγραφές για την ασφάλεια οχήματα στα νησιά, με αποτέλεσμα να έχουμε πάρα πολλά ατυχήματα.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Στην Κρήτη είχαμε τεράστια ατυχήματα από ό,τι γνωρίζω και πολλοί Δήμαρχοι ζητούσαν την κατάργησή τους. Αυτό είναι παλιό αίτημα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για δεκαετίες. Αυτά τα θεσμοθέτησαν, να μπορούν να νοικιάζονται χωρίς την ειδική άδεια οδήγησης, όπως υπάρχει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Και τα νοίκιαζαν απλά με την άδεια οδήγησης του αυτοκινήτου.
Αναστέλλουμε τη λειτουργία αυτών των οχημάτων μικρού κυβισμού για να μη σκοτώνεται ο κόσμος. Για όποιον πολίτη έχει κάποιο τέτοιο όχημα που έχει τις προδιαγραφές, γιατί υπάρχουν και τέτοιοι, μεγαλύτερου κυβισμού που δεν προκαλεί κανένα πρόβλημα, δεν απαγορεύεται η λειτουργία, όπως και για τα άτομα με ειδική αναπηρία και αυτό που προβλέπουμε είναι να βγουν οι όροι και οι προδιαγραφές, για να έχουμε ειδικές άδειες οδήγησης γι’ αυτού του είδους τα οχήματα, προκειμένου να μπορούν οι πολίτες που τα έχουν, είτε τα νοικιάζουν…
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Άρα δεν καταργούνται, προδιαγραφές ασφαλείας μπαίνουν. Αυτό καταλαβαίνω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Αναστέλλεται η λειτουργία του μικρού κυβισμού, γιατί αυτού του είδους τα οχήματα που νοικιάζονται στα νησιά κατά δεκάδες, δεν έχουν καμία προδιαγραφή ασφάλειας, δεν έχουν σταθερότητα στο δρόμο. Αν κάποιος δεν ξέρει πώς να τα οδηγεί, συνήθως βγαίνει εκτός δρόμου ή ανατρέπεται το όχημα.
Χίλια συγνώμη που δεν συνεχίζουμε αυτή τη λογική του παλαιοκομματισμού, κάποιοι να μη νοικιάζουν δίτροχα ή τετράτροχα σαν κι αυτά που συνηθίζεται, για να βγάλουν υπερκέρδη, αλλά μέχρι εδώ. Η ασφάλεια είναι πάνω απ’ όλα.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Για να έρθουμε τώρα στα σημαντικά. Κι αυτό βέβαια είναι σημαντικό μιας και αφορά την ασφάλεια των πολιτών αλλά και των τουριστών …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Άρα να το διευκρινίσουμε πάλι, αναστέλλεται η λειτουργία στα μικρού κυβισμού που δεν έχουν τις προδιαγραφές που πρέπει να έχουν, εξαιρούνται του μεγάλου κυβισμού που έχουν προδιαγραφές ή όσα έχουν μεγάλες προδιαγραφές και τα οχήματα που χρησιμοποιούν τα άτομα με ειδική αναπηρία, οι συμπολίτες μας, και θα εκδοθούν Υπουργικές Αποφάσεις για την έκδοση ειδικών αδειών οδήγησης, προκειμένου να επιτρέπονται.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Κατανοητό απολύτως. Για να έρθουμε τώρα στα θέματα τα σημερινά και τα αυριανά, αναφέρομαι στο Συνέδριο στη Θράκη και στην Ανατολική Μακεδονία. Η περιοχή από πλευράς υποδομών έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, νομίζω ότι ήδη μια μεγάλη, σημαντική παρέμβαση γίνεται με τα όσα έχετε ανακοινώσει και στο Περιφερειακό Συνέδριο της Δυτικής Μακεδονίας και αναφέρομαι στη σύνδεση των λιμανιών της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης, αλλά νομίζω και της Αλεξανδρούπολης.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και της Αλεξανδρούπολης, βεβαίως.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Με την Εγνατία και με κάθετους άξονες αλλά και μεταξύ τους. Τι άλλο περιλαμβάνει η παρέμβασή σας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό που σαν στρατηγική έχουμε για τη Βόρεια Ελλάδα, κυρίως για συγκεκριμένες περιοχές, και μέσα σε αυτές είναι η Θράκη, είναι ότι πρέπει να ξεπεράσουμε σαν χώρα τα κατάλοιπα του ψυχρού πολέμου.
Η Βόρεια Ελλάδα, οι περιοχές μας, είναι ιδιαίτερες περιοχές, είναι περιοχές που μπορούν παράξουν πλούτο, μπορούν να αναπτυχθούν, μπορεί να έχουν παραγωγικές δραστηριότητες. Είναι πανέμορφα μέρη και δεν μπορεί να αποτελούν τις εσχατιές της χώρας μας.
Αυτές οι περιοχές πρέπει να αποκτήσουν και να εκμεταλλευτούν και τα ιδιαίτερα πλεονεκτήματα που υπάρχουν όσον αφορά τον παραγωγικό ιστό και το παραγωγικό μοντέλο που θέλουμε να προχωρήσουμε, για να σταθεί η χώρα μας στα πόδια της και βέβαια πρέπει να αποτελέσουν την αρχή της ενδοχώρας των Βαλκανίων. Όχι το τελείωμα της δικής μας χώρας, τα σύνορα, τις απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες περιοχές που είχαμε στο μυαλό μας για δεκαετίες.
Αυτό δεν μπορεί να γίνει, εάν δεν συζητήσουμε με τις τοπικές κοινωνίες για τα παραγωγικά πλεονεκτήματα που έχουν αυτές οι περιοχές, άρα προκειμένου να σχεδιάσουμε τις αναγκαίες υποδομές που χρειάζεται η περιοχή, όπως κι αν δεν αποκαταστήσουμε αυτή τη στρέβλωση που υπήρχε, να μην έχουμε τις συνδέσεις που πρέπει να έχουμε από τη Βόρεια Ελλάδα προς τις γείτονες χώρες, τη Βουλγαρία, τη FΥROM, τη δίοδο προς τη Σερβία και την Αλβανία.
Αυτό σημαίνει ότι προσπαθούμε μέσα από τις συνδυασμένες μεταφορές, μέσα από την αναβάθμιση της Βορείου Ελλάδας ως κόμβο ενεργειακό, κόμβο σχεδιασμένων μεταφορών, ως μια περιοχή που μπορεί να παράγει και πρωτογενώς αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα αλλά και τη μεταποίησή τους, να αποκαταστήσουμε μια σχέση πιο στενή, καθημερινή με τις χώρες των Βαλκανίων της ενδοχώρας των Βαλκανίων και αυτός είναι και ο τρόπος που μπορούμε να έχουμε χαρακτηριστικά στην περιοχή μας, που έχουν οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.
Δηλαδή να περνάς από τη μια χώρα στην άλλη και να μην καταλαβαίνεις πού είναι τα σύνορα της μιας χώρας και της άλλης. Να υπάρχει ειρήνη στην περιοχή, συνεργασία και όλα τα άλλα πλεονεκτήματα που δυστυχώς η χώρα μας δεν τα έχει.
Αυτό περνάει μέσα από τις υποδομές και αυτό ήρθαμε να συζητήσουμε και να πάρουμε τις απόψεις των τοπικών φορέων, των τοπικών παραγωγικών φορέων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Έχει σχεδιαστεί κάτι καινούργιο το οποίο θα ανακοινωθεί στο Συνέδριο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, έχουν σχεδιαστεί, έχουν ανακοινωθεί, αλλά στο Συνέδριο θα ανακοινωθούν οι τρόποι και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Εγώ αν θέλετε να πω δυο πράγματα που πιστεύω ότι είναι σημαντικά. Θεωρώ ότι η ολοκλήρωση του κάθετου άξονα στον Έβρο είναι κάτι σημαντικό, είναι ένα από τα πολλά έργα που βρήκαμε τελματωμένα και ολοκληρώνεται ,ένα τμήμα του μέσα στο ’17 και το υπόλοιπο μέσα στο ’18.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Και συνδέει Αλεξανδρούπολη με τι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με τη Βουλγαρία. Το δεύτερο σημαντικό είναι ότι ολοκληρώθηκε ο κάθετος άξονας στη Ροδόπη και ξεκινά. Σε 15 μέρες γίνεται η δημοπράτηση του πρώτου τμήματος του κάθετου Άξονα στην Ξάνθη, επίσης ένα πολύ σημαντικό θέμα. Άρα θα έχουμε τρεις οδικούς κάθετους άξονες από τον παλιό νομό Έβρου, με την Π.Ε Έβρου, Ροδόπης και Ξάνθης.
Το πιο μεγάλο έργο κατά τη γνώμη μου, που είναι έργο που ξεπερνά και την χώρα μας και με τη σημασία που έχει, είναι η σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδας με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, τη Βουλγαρία και με το λιμάνι Ρουσε στο Δούναβη, άρα μιλάμε για νέα ηλεκτροκίνητη σιδηροδρομική σύνδεση από τη Θεσσαλονίκη, στην Καβάλα, στην Αλεξανδρούπολη, στο Μπουργκάς, στη Βάρνα και στο Ρουσε.
Να σας πω ότι υπάρχει ήδη αίτημα για να ενταχθεί σε αυτό το έργο και η Ρουμανία και στηρίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως είδατε ανακοίνωσε και ο Πρόεδρος Γιούνκερ τη στήριξη σε μια συνάντηση που υπήρχε με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τον Πρόεδρο της Βουλγαρίας.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Αυτό το έργο έχει ξεκινήσει ήδη ή τώρα δημοπρατείται;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχουν ξεκινήσει πολλά τμήματα που είναι στη δική μας χώρα, όπως το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, έχει ξεκινήσει η κατασκευή του. Από εκεί και πέρα ο τρόπος που θα ολοκληρωθεί το σύνολο του έργου, είναι ένας τρόπος πρωτότυπος, τον πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον αποδεχτήκαμε και εμείς και η Βουλγαρία.
Θα γίνει μια κοινή εταιρεία, Ελλάδας – Βουλγαρίας και από εκεί θα τρέξει το σύνολο του έργου. Το σύνολο του έργου περιλαμβάνει και ένα εμπορευματικό κέντρο σε ένα από τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδας και ένα αντίστοιχο σε ένα από τα λιμάνια της Βουλγαρίας. Πιστεύω ότι αυτό το έργο είναι ένα έργο που δεν είναι μόνο έργο συνδυασμένων μεταφορών, αναβαθμίζει πραγματικά τη θέση της χώρας μας και αναβαθμίζει και τα γεωπολιτικά χαρακτηριστικά της Βορείου Ελλάδας.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Μάλιστα. Τώρα ξέρετε χαμογέλασα, γιατί θέλω τη γνώμη σας σε ένα θέμα, προέρχεστε από το χώρο του ΠΑΣΟΚ και είχαμε τις χτεσινές εξελίξεις, αλλά βλέπω τον φίλο Γιάννη Κυπριωτάκη να έχει στείλει το εξής μήνυμα: «Όταν κάποτε ο Ανδρέας Παπανδρέου σε μια κομματική μάζωξη μιλούσε για ποσοστά συμμετοχής στις εκλογές για την επαναφορά του Τσοβόλα στη Β Αθηνών μετά τη δίκη Κοσκωτά, είχε πει σαν προφήτης ότι 200.000 μόνο να συμμετέχουν εμένα μου εύχονται 300.000 στη γιορτή μου».
Ίσως ο φίλος Γιάννης Κυπριωτάκης που στέλνει το μήνυμα να θέλει να σχολιάσει έτσι τη συμμετοχή.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι άλλες οι εποχές. Η συμμετοχή ήταν αναμενόμενη σε σχέση με τον αριθμό των μελών των τριών Κομμάτων που τουλάχιστον συμμετείχαν και με τους δέκα υποψήφιους.
Το πρόβλημα κατά τη γνώμη μου δεν είναι αυτό. Το πρόβλημα είναι ότι μόνο ένας από τους εννιά υποψήφιους μίλησε για την κατεύθυνση που πρέπει να έχει αυτός ο χώρος την άλλη μέρα.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Τον κ. Ραγκούση εννοείτε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι. Για τις στρατηγικές συμμαχίες που πρέπει να χτίσει…
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Με την Αριστερά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με την Αριστερά και τον προοδευτικό χώρο γενικότερα γιατί κάποτε εκεί ανήκε. Θα πρέπει πλέον να ξεκαθαρίσει αν θα πάρει διαζύγιο με το νεοφιλελευθερισμό και τις συνεργασίες που έχουν χτιστεί και τις σχέσεις και τις πολιτικές κυρίως που έχουν χτιστεί με εκείνο το χώρο, ή αν θα επανέλθει στην από εδώ μεριά του λόφου που είναι η προοδευτική Παράταξη, είναι η Αριστερά, είναι ο κόσμος και η κοινωνία.
Διότι έχουμε βαρεθεί να ακούμε μεγάλα λόγια για μεταρρυθμίσεις, αλλά αυτοί που κάνουν τις πραγματικές μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη η χώρα και η κοινωνία, είμαστε εμείς. Προφανώς χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια, προφανώς χρειάζεται να αλλάξουμε πολλά στην πολιτική μας μόλις με το καλό τελειώσουν οι μνημονιακές συμβάσεις μέσα στο ’18.
Πρέπει να μειωθεί η φορολογία, οι εισφορές και όλα αυτά. Αλλά για να γίνουν αυτά, πρέπει κάποιος να βάλει φραγμό στο σπορ που έχουν συγκεκριμένες δυνάμεις να μην φορολογούνται στη χώρα μας. Και από ό,τι φαίνεται αυτοί που φοροδιαφεύγουν και που η δραστηριότητά τους δεν είναι φορολογικά στη δική μας χώρα, είναι όμως πραγματική η δραστηριότητά τους και η περιουσία τους στη δική μας χώρα, είναι δυνάμεις γύρω από τη Νέα Δημοκρατία, από το νεοφιλελευθερισμό, από το τραπεζικό σύστημα και όχι μόνο.
Εκεί λοιπόν πρέπει να τοποθετηθεί αυτός ο χώρος για να δει με ποιον πάει και ποιον αφήνει. Αν είναι με την ελληνική κοινωνία και τις προοδευτικές δυνάμεις, ή αν είναι με το νεοφιλελευθερισμό και τους μεταπράτες.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Αυτό είναι το μείζον θέμα και ήταν θέμα για το οποίο ρωτήσαμε και ανθρώπους που προέρχονται από το χώρο του ΠΑΣΟΚ. Όλοι παραπέμπουν στο Συνέδριο το οποίο θα γίνει στους πρώτες μήνες του ’18, εδώ έχουμε το φαινόμενο πρώτα να εκλέγεται αρχηγός και μετά να καθορίζεται η πολιτική. Όντως είναι μια πρωτοτυπία οφείλουμε να ομολογήσουμε, εν πάση περιπτώσει καλά κάνετε και το εντοπίζετε.
Υπάρχουν πολλά που θέλουμε να κουβεντιάσουμε μαζί σας…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πιστεύω ότι η μάχη των κομματικών μηχανισμών δεν απασχολεί την ελληνική κοινωνία ούτε για ένα λεπτό, για όλα τα κόμματα ισχύει αυτό. Εδώ πρέπει να υπάρχει ειλικρινής και δημόσια τοποθέτηση σε συγκεκριμένα θέματα για το πού πάει η χώρα και με ποιες δυνάμεις κάθε χώρος συμπράττει. Ποιον εκπροσωπεί.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Κύριε Σπίρτζη θα σας λέγαμε να περιμένετε λίγο, δεν ξέρω αν μπορείτε γιατί υπάρχουν πολλά θέματα αλλά τα θέματα της Αθήνας εννοώ Μετρό και άλλα, να τα κουβεντιάσουμε καλύτερα από κοντά.
Να σας αφήσουμε τώρα να ξεκινήσετε τις επαφές σας πάνω στο Συνέδριο οδεύοντας προς τη Θράκη. Σας ευχαριστώ πολύ γι’ αυτή τη συνομιλία.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ευχαριστώ κι εγώ.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Καλή σας μέρα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να είστε καλά.