Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη Στο Κόκκινο 105,5 και την εκπομπή “Η οικονομία Στο Κόκκινο” με τον Στάθη Σχινα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν, ο κ. Χρήστος Σπίρτζης είναι μαζί μας, είναι στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής μας γραμμής, να τον καλημερίσουμε και να περάσουμε κατευθείαν στην ουσία, γιατί ο χρόνος μας είναι περιορισμένος. Έχουμε 12 λεπτά, νομίζω ότι θα αποδειχτούν αρκετά, γιατί η συζήτηση μαζί του είναι πάντοτε ουσιαστική. Καλημέρα καταρχήν κ. Υπουργέ, σας ευχαριστώ πολύ που είστε μαζί μας. Για πείτε μου, πως την είδατε την χθεσινή απόφαση του EUROGROUP;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αναμενόμενη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι…δεν υπήρχαν μεγαλύτερες προσδοκίες για το θέμα του χρέους;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, δεν υπήρχαν μεγαλύτερες προσδοκίες, γιατί είναι και ήταν ηλίου φαεινότερο, ότι αυτά που λέγαμε όλο αυτό τον καιρό επιβεβαιώθηκαν, δηλαδή με δυο λόγια ο δογματισμός αν θέλετε του κ. Σόιμπλε και οι διαφωνίες που έχει με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι τόσο κάθετες που οδηγούν σε αδιέξοδο. Είναι κάτι που το ζούμε δύο χρόνια τώρα και πιστεύω ότι το θετικό της χθεσινής συνεδρίασης ήτανε η στήριξη που είχε η χώρα μας από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που δείχνουν ότι οι προσπάθειες και οι πρωτοβουλίες του Έλληνα Πρωθυπουργού αποδίδουν- και για το ελληνικό χρέος αλλά και ειδικότερα για την ευρωπαϊκή πολιτική- και το επίσης σημαντικό είναι. ότι όλες οι πλευρές και όλες οι πλευρές των δανειστών δεν έχουν να καταλογίσουν στη χώρα μας τίποτα ότι δεν είναι εντάξει σε σχέση με τη συμφωνία που έγινε. Επομένως η αναμονή όλων είναι στο να υπάρχει σύγκλιση στο πως θα ολοκληρωθεί και θα υπάρχει μια συμφωνία για το ελληνικό χρέος, που θα είναι βιώσιμη. Επιτέλους μετά από πάρα πολλά χρόνια, το κύριο θέμα, που ταλαιπωρεί τον ελληνικό λαό, που τον έχει βάλει σε αυτή την περιπέτεια, που είναι το χρέος και η βιωσιμότητα του, δεν είναι απλά στο τραπέζι των συζητήσεων, αλλά είναι στην πορεία προς επίλυση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κατά συνέπεια αισιοδοξείτε ότι στο επόμενο Eurogroup στις 15 Ιουνίου – εντάξει πέρα από τις αποφάσεις, για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, που απ’ ότι φαίνεται αυτό είναι πια θέμα διαδικαστικό, τουλάχιστον σύμφωνα με τις δηλώσεις όλων των πλευρών – αισιοδοξείτε ότι θα υπάρχει και για το χρέος κάτι πιο ουσιαστικό και πιο χειροπιαστό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πιστεύω και πιστεύουμε ότι οι προσπάθειες που έχουμε κάνει και όλοι οι συντελεστές που εμπλέκονται σε όλη αυτή την διαπραγμάτευση, θα μπορέσουν με σύνεση να προχωρήσουνε να πάρουνε τις αποφάσεις που οφείλουν και εκείνοι να πάρουν. Όπως η χώρα μας είναι εντάξει σε σχέση με τις δεσμεύσεις της, έτσι και οι δανειστές πρέπει να ξεπεράσουν τις αγκυλώσεις και τις διαφωνίες τους και να πάνε σε μια συμφωνία για να είναι κι εκείνοι εντάξει σε σχέση με τις δεσμεύσεις που έχουν απέναντι μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία, τώρα αυτό αφορά το κομμάτι της χθεσινής συζήτησης. Νομίζω ότι δεν ξέρω αν υπάρχει κάτι άλλο, το οποίο θέλετε να θίξετε επί του θέματος της συμφωνίας. Νομίζω ότι είναι εμφανές και θα συμφωνήσω μαζί σας στο ότι πια οι συσχετισμοί δυνάμεων και στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών οργάνων φαίνεται να είναι πια πολύ πιο ευνοϊκή για την ελληνική πλευρά. Το γεγονός, ότι ο Γερμανικός τύπος σήμερα – να το επαναλάβω αυτό γιατί έχει τη σημασία του – λέει ότι μόνο ο Σόιμπλε αντιτάχθηκε σε μια ουσιαστική κουβέντα για το θέμα του χρέους, είναι νομίζω χαρακτηριστικό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κι όχι μόνο αυτό κ. Σχινά, αλλά και οι αντιθέσεις μεταξύ του Γερμανικού πολιτικού συστήματος σε σχέση και με το ελληνικό χρέος, αλλά γενικότερα με την πολιτική που εφαρμόζεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι πάρα πολύ έντονες. Και για να κάνουμε κι έναν συσχετισμό με την τρέχουσα επικαιρότητα, δεν μπορεί σε διεθνές πλέον επίπεδο, φαινόμενα σαν κι αυτά που γίνονται τον τελευταίο καιρό σε κεντρικές χώρες της Ευρώπης, να αντιμετωπίζονται επιδερμικά. Πρέπει να δούμε τα διεθνή προβλήματα από μια άλλη οπτική, προκειμένου να σταματήσουν και τα φαινόμενα αυτά που ζούμε, που πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε και με άλλο τρόπο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Σπίρτζη να περάσουμε τώρα σε θέματα, τα οποία είναι το τομέα σας. Μου έχουν στείλει και διάφορα ερωτήματα φίλοι ακροατές. Ελπίζω να προλάβουμε να τα απαντήσετε. Υπάρχει πάρα πολύ συζήτηση, γιατί χθες κι εμείς παρουσιάσαμε την κ. Παπασπύρου, την αρμόδια για θέματα ελέγχου στον τομέα της δημόσιας διοίκησης και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Η κατάσταση στις επιχειρήσεις των αστικών συγκοινωνιών φαίνεται να είναι αν μη τι άλλο λίγο μυστήρια. Να την χαρακτηρίσω έτσι, αλλά με πολύ έτσι δόση επιείκειας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι μυστήρια. Είναι μια κατάσταση, που δεν υπάρχει μόνο στις επιχειρήσεις των Αστικών Συγκοινωνιών, απλά εκεί έγινε μια πολύ καλή προσπάθεια και έχουν εντοπιστεί συγκεκριμένοι κύκλοι και κυκλώματα που λήστευαν τον ελληνικό λαό και αυτές τις επιχειρήσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιλάμε για πλαστά εισιτήρια και πλαστές κάρτες απεριορίστων διαδρομών αν έχω καταλάβει καλά και από όσα είπε και η κ. Παπασπύρου και απ’ όσα φαίνεται ότι περιλαμβάνονται στο σχετικό πόρισμα που έχει εκδοθεί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, σε σχέση με το πόρισμα που έχει εκδοθεί μιλάμε για ελλιπείς ή ανύπαρκτες διαδικασίες ελέγχου σε σχέση με τη διακίνηση των εισιτηρίων και των καρτών, για ελλείμματα που το 2015, που έγινε ο έλεγχος από τα στοιχεία που έχουν απομείνει, γιατί πολλά έχουν καταστραφεί ανέρχεται σε 1,2 εκατομμύρια ευρώ. Κατά την εκτίμηση που έχουμε εμείς είναι πάρα πολύ παραπάνω, γιατί πολλά από τα στοιχεία, που όφειλαν να υπάρχουν δεν υπάρχουν. Έχουμε πάρει πρωτοβουλία και έχουμε ξεκινήσει έλεγχο και για τα προηγούμενα χρόνια, με διεθνή εταιρεία, αξιόπιστη εταιρεία και με άλλη μεθοδολογία, που σε λίγες μέρες θα είναι κι αυτή στο φως της δημοσιότητας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή τώρα για να τα λέμε τα πράγματα με το όνομα τους. Είχαμε κανονική κλοπή στο χώρο…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κανονική κλοπή. Το θέμα των πλαστών εισιτηρίων είναι άλλο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για πόσα λεφτά μιλάμε κύριε Σπίρτζη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για το 2015, από την έρευνα που έκαναν οι επιθεωρητές είναι 1,2 εκατομμύρια ευρώ και επαναλαμβάνω μόνο για το 2015. Το θέμα των πλαστών εισιτηρίων κύριε Σχινά, είναι άλλο σκάνδαλο σ’ αυτό το χώρο. Και αν αυτά τα δύο σκάνδαλα συσχετιστούν ή αποδειχτεί ότι έχουν σχέση και σύνδεση, μιλάμε για αρκετές δεκάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο, που κλέβονται από τις αστικές συγκοινωνίες, δηλαδή από το κοινωνικό έργο τους και τον ελληνικό λαό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα η υπόθεση σηκώνει εισαγγελέα. Εγώ αυτό καταλαβαίνω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα είναι στο εισαγγελέα. Έχουν ασκηθεί διώξεις και καλό θα είναι κάποια στιγμή οι δυνάμεις του παλαιοκομματισμού και η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, που μας κάνουν και πολλές επίκαιρες ερωτήσεις για τις αστικές συγκοινωνίες και τις εταιρείες, να βγουν και να απολογηθούν. Γιατί διακριτά κομματικά τους στελέχη εμπλέκονται σε αυτές τις ιστορίες και σημερινά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άλλες επιδόσεις στο μέτωπο της αριστείας δηλαδή.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, ναι, εκεί είναι οι άριστοι των αρίστων. Θα πρέπει λοιπόν να μας πούνε, – τα έχω καταθέσει και στην Βουλή – τι έκαναν όλα αυτά τα χρόνια, πως αξιοποίησαν τις εκθέσεις που είχαν, που ανέφεραν τα κενά που υπάρχουν στο σύστημα της ΣΤΑΣΥ, για τα εισιτήρια, τις κάρτες και τα χρήματα που διακινούνται σε αυτούς τους φορείς, τι έκαναν, και πως απολογούνται. Πως απολογούνται. Γιατί αρκετοί υπεύθυνοι είναι στελέχη της ΝΔ και πριν και σήμερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή έχουμε και πάρα πολλές ερωτήσεις και θέλω να περάσουμε σε αυτές. Θυμίστε μας μέσω των Αστικών Συγκοινωνιών δωρεάν μετακινούνται οι άνεργοι εδώ και κάμποσο καιρό αν θυμάμαι καλά…..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από τα capital controls. Ξέρετε είναι το θέμα που μας χτυπάει η ΝΔ…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι αριθμός είναι αυτός που ευεργετείται από αυτό το μέτρο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κύριε Σχινά, ευεργετούνται όσοι έχουν κάρτα ανεργίας και είναι στην Αθήνα. Μετακινούνται στην Αθήνα με την κάρτα ανεργίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε και στην Θεσσαλονίκη γρήγορα. Τι γίνεται με το ΟΑΣΘ ρωτάνε οι ακροατές μας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στη Θεσσαλονίκη δεν εξυπηρετούνται οι άνεργοι με την κάρτα ανεργίας. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ένα άλλο σύστημα από τον ΟΑΣΘ, δηλαδή βλέπει ποιοι άνεργοι δεν έχουν κόψει εισιτήριο, τους βάζουν εικοσαπλάσιο πρόστιμο και στη συνέχεια το διαγράφουν από τους ανέργους και το χρεώνουν και το διεκδικούν από το ελληνικό δημόσιο. Αυτό είναι μια επίσης διεθνής πρωτοτυπία στο πλαίσιο λειτουργίας του ΟΑΣΘ, που εκτιμούμε ότι θα τελειώσει, αυτή την -στα όρια της νομιμότητας ή της παραβατικότητας- συμπεριφορά τουκαι τα αρμόδια όργανα θα αναλάβουν να δουν τι ακριβώς γίνεται όλα αυτά τα χρόνια στον ΟΑΣΘ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα προχωρήσετε απ’ ότι καταλαβαίνω σε ριζικές λύσεις στο θέμα των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη, οι οποίες είναι ιδιωτικές εδώ και χρόνια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και βέβαια και βέβαια. Το πρόβλημα δεν είναι ότι είναι ιδιωτικές. Το πρόβλημα είναι ότι σε συγκεκριμένους στρατηγικούς τομείς, όπως οι αστικές συγκοινωνίες, όποτε οι ιδιωτικές εταιρείες σαν τον ΟΑΣΘ δραστηριοποιούνται και με τον τρόπο που δραστηριοποιούνται, έχουμε φαινόμενα, που δεν μπορεί κανείς να είναι περήφανος για αυτά. Δεν μπορεί ο ΟΑΣΘ, που έχει το 1/5 των επιβατών, το 1/5 του στόλου να κοστίζει δύο φορές παραπάνω απ’ όλες τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, που δεν είμαστε και περήφανοι για το προϊόν, που δίνουμε στους πολίτες της Αθήνας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας ρωτήσω και κάτι άλλο, μιας και ρωτάει ένας φίλος ακροατής. Είχατε δεσμευτεί λέει σε δημόσια ομιλία σας να ηλεκτροδοτηθεί το κομμάτι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από Αφίδνες για Αθήνα, κάτι που δεν έχει γίνει ακόμη και αυτό ήταν ένας τρόπος για να υπερβούν το θέμα των διοδίων οι κάτοικοι της περιοχής. Τι ακριβώς συμβαίνει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αλήθεια είναι. Είναι ένα έργο που εκκρεμεί 11 χρόνια, πιστεύουμε ότι μέσα στον Ιούνιο θα ολοκληρωθεί η ηλεκτροδότηση της γραμμής από τον Πειραιά μέχρι το αεροδρόμιο, άρα θα περιλαμβάνεται και αυτό το κομμάτι, αλλά η πρόβλεψη που θα έχουμε για τις Αφίδνες και τους κατοίκους των δήμων της Εθνικής Οδού δεν είναι μόνο ο σιδηρόδρομος και ο προαστιακός.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ δυστυχώς δεν έχουμε χρόνο. Πρέπει να τελειώσει η εκπομπή σε αυτό το σημείο. Όμως έχουμε ερωτήσεις για τους αρχαιολόγους της Θεσσαλονίκης που απολύθηκαν, για το τούνελ Άστρος – Τρίπολη, που είναι λέει θεοσκότεινο και θα σκοτωθεί κανείς, λένε ακροατές μας. Θα μας υποσχεθείτε ότι μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο θα μας κάνετε την τιμή να έρθετε εδώ για να απαντήσουμε όλες αυτές τις ερωτήσεις. Είναι κι άλλες βέβαια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όποτε θέλετε κύριε Σχινά. Θα ήταν καλό όλες αυτές οι ερωτήσεις να απαντηθούν, για να αποκαλυφθούν όλες οι πτυχές του τι έχουμε βρει στη δημόσια διοίκηση, τι έχουμε βρει στα έργα, πως κάποιοι πλούτιζαν αθέμιτα, μέσα από καθυστερήσεις και πως ο ελληνικός λαός πληρώνει τα δημόσια έργα διπλάσια και τριπλάσια. Πως ένα έργο έπρεπε να ολοκληρωθεί σε πέντε χρόνια και γίνεται δεκαπέντε. Πως λειτουργούν οι δημόσιες υποδομές και ποιοι έχουν και τις ευθύνες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας ευχαριστώ πολύ και θα ανανεώσουμε το ραντεβού μας σύντομα. Να είστε εδώ να τα πούμε αναλυτικά και να απαντήσουμε αναλυτικά και στις ερωτήσεις όλων των φίλων μας. Καλή σας μέρα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να είστε καλά.