Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» και το δημοσιογράφο κ. Στάθη Σχινά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να περάσουμε στον κύριο Χρήστο Σπίρτζη, τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών γιατί στον τομέα του έχουμε πολλές και πολύ ενδιαφέρουσες εξελίξεις. Καλημέρα Κύριε υπουργέ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα κύριε Σχινά, Καλημέρα στους ακροατές σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν θέλετε κάποιο σχόλιο να κάνετε για την επίσκεψη Τσίπρα στην Αμερική γιατί ξέρετε υπάρχουν και τομείς οι οποίοι σχετίζονται με τις υποδομές, τις μεταφορές, τα συγχρηματοδοτούμενα πέρα από όσα έλεγα προηγουμένως υπάρχει και σοβαρό ενδιαφέρον και το ανέφερε νομίζω ονομαστικά και ο Τράμπ για τους σταθμούς αποθήκευσης φυσικού αερίου, τους σταθμούς υγροποίησης και αποθήκευσης φυσικού αερίου. Υπάρχει πάντοτε το ενδιαφέρον για τα δίκτυα μεταφοράς αερίου από την ανατολή προς τη δύση. Δεν ξέρω, εσείς για δώστε μας, καταρχάς την εκτίμησή σας και ότι άλλο νομίζετε για το θέμα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι προφανές ότι η εξωτερική πολιτική που ασκείται από την κυβέρνηση , από τον Πρωθυπουργό, από το Υπουργείο Εξωτερικών όλα αυτά τα χρόνια, φέρνει αποτελέσματα και φέρνει θετικά αποτελέσματα και για την γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας μας. Το ενδιαφέρον που υπάρχει σε κρίσιμες στρατηγικές υποδομές που σχετίζονται με το χώρο της ενέργειας των μεταφορών αλλά και τη σταθερότητα της περιοχής. Είναι συνείδηση πλέον σε όλο τον κόσμο ότι παρά τα προβλήματα που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή και παρά τα προβλήματα που έχει, τα οικονομικά προβλήματα που έχει η δική μας χώρα, η μόνη χώρα που μπορεί να παίξει έναν πραγματικά σταθεροποιητικό παράγοντα και να εισφέρει στην ειρήνη στην περιοχή, είναι η Ελλάδα. Αυτό φαίνεται αναγνωρίζεται από όλους και πιστεύω ότι με το βέλτιστο τρόπο ο πρωθυπουργός έχει φροντίσει να το αναδείξει και ο ελληνικός λαός να καρπωθεί τα οφέλη από όλη αυτή την πολιτική και από αυτή τη στάση και δραστηριότητα.
Δε νομίζω ότι είναι τυχαίο, μέσα σε δύο δυόμισι χρόνια ο πρωθυπουργός να έχει δει τον πρόεδρο των ΗΠΑ τρεις τέσσερις φορές. Όλοι οι ξένοι ηγέτες των μεγάλων χωρών να έχουν έρθει στη χώρα μας και να έχει επισκεφθεί αντίστοιχα σε επίσημες επισκέψεις ο Αλέξης ο Τσίπρας ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας αυτές τις χώρες. Να έχουν γίνει Σύνοδοι που μετέχουν πολλοί Ευρωπαίοι ηγέτες, στη χώρα μας. Δείχνουν πολλά πράγματα όλα αυτά. Δε γινόταν στο παρελθόν ούτε είχε συνηθίσει η Ελλάδα μία τέτοια αναγνώριση και μία τέτοια, αν θέλετε, παρέμβαση σα χώρα και στα ευρωπαϊκά δρώμενα και στα διεθνή δρώμενα και τέτοιες συνεργασίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Να περάσουμε τώρα σε θέματα τα οποία έτσι απασχολούν και θα απασχολούν περισσότερο τις επόμενες μέρες γιατί όπως και να το κάνει κανείς το πρώτο θέμα είναι η επίσκεψη του Πρωθυπουργού στις ΗΠΑ. Λοιπόν παρουσιάζετε ένα νέο κώδικα οδικής κυκλοφορίας κύριε υπουργέ και ήδη υπάρχει πάρα πολύ συζήτηση και διατυπώνονται αντιρρήσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα επιβάλλονται τα πρόστιμα κυρίως ως προς το ύψος τους. Θα ισχύσουν λέει εισοδηματικά κριτήρια. Παρουσιάσατε εν πάσει περιπτώσει μία αιτιολόγηση, αλλά υπάρχουν και πολλές ενστάσεις. Για να το δούμε λίγο το θέμα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι να το δούμε λίγο το θέμα. Έχουμε παρατηρήσει όλοι μας, είναι δηλαδή κοινός τόπος, ότι η συμπεριφορά μας στους δρόμους, στους κοινόχρηστους χώρους δεν είναι η καλύτερη. Να το πω έτσι απλά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι αυτό είναι γνωστό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πρέπει λοιπόν να παλέψουμε, να βρούμε τους τρόπους που και το κράτος, το ελληνικό δημόσιο, οι υποδομές να μπορούν να εισφέρουν σε αυτό και οι πολίτες, όλοι μας, να εισφέρουμε στο να οικοδομήσουμε ένα νέο κώδικα κοινωνικών αξιών και κοινωνικής συμπεριφοράς. Αυτό δε μπορεί να γίνει κρατώντας το ίδιο θεσμικό πλαίσιο, την ίδια συμπεριφορά αν θέλετε του κράτους απέναντι στον πολίτη. Δε μπορεί ο πολίτης ,ο καθένας από μας, να αισθάνεται ότι κάθε παράβαση που γίνεται, ο μόνος στόχος που υπάρχει είναι να μπει ένα πρόστιμο και να έχουμε μία εισπρακτική αντίληψη του κράτους γύρω από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και γύρω από άλλες συμπεριφορές που σχετίζονται με την κοινωνία μας.
Άρα ο βασικός στόχος που έχουμε,μείναι αυτός και είναι και η οδική ασφάλεια. Αν δεν αλλάξουμε, δεν κατανοήσουμε ο καθένας από μας, ότι ένα όχημα που οδηγούμε, ένα αυτοκίνητο, μία μοτοσυκλέτα, ένα δίτροχο, οτιδήποτε, είναι επί της ουσίας είναι επικίνδυνο εργαλείο, αν δεν είμαστε προσεκτικοί, ότι μπορεί να αφαιρεθεί μία ανθρώπινη ζωή από τη δική μας συμπεριφορά, δεν πρόκειται να βελτιώσουμε ούτε την κοινωνική συμπεριφορά μας, ούτε την οδική ασφάλεια, ούτε τίποτε άλλο.
Αυτό λοιπόν που θέλουμε να περάσουμε ως αντίληψη είναι να συνειδητοποιήσουμε όλοι πόσο επικίνδυνες είναι πολλές κακές συνήθειες από αυτές που έχουμε. Το πρώτο είναι αυτό, το δεύτερο ότι δεν υπάρχει μία διάθεση από την Ελληνική Πολιτεία να τιμωρήσει αυτές τις συμπεριφορές μέσω ενός προστίμου και μόνο. Βάζουμε, όπως υπάρχει σήμερα, ένα μεγάλο πρόστιμο, ένα δρακόντειο μέτρο που έχει θεσπιστεί το τηρούμε και επομένως όλοι οι πολίτες τιμωρητικά, σαν να είναι η πολιτεία δάσκαλος σε κάθε πολίτη, έρχεται και τον τιμωρεί με πρόστιμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το point system εξακολουθεί και υπάρχει νομίζω έτσι; σε ότι αφορά τις παραβάσεις.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι αλλά έχει άλλα χαρακτηριστικά από αυτά που μπορούν να περάσουν στον πολίτη, να του δώσουν μία άλλη αντίληψη και έχουμε όλοι δει, ότι σε περιοχές της χώρας, σε κρίσιμες εγκαταστάσεις όπως είναι το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, έχουμε μία άλλη συμπεριφορά των ίδιων πολιτών. Σταματάν για να περάσουν οι πεζοί, δεν κορνάρουν, υπάρχει μία άλλη συμπεριφορά σε σχέση με διπλανές περιοχές, που νομίζεις ότι βρίσκεσαι σε άλλη χώρα και έχεις να κάνεις με άλλους πολίτες. Ίδιοι είναι. Άρα, εδώ πρέπει να διαμορφωθούν και οι εγκαταστάσεις. Να σας πω ένα παράδειγμα. Δε γίνεται παραδείγματος χάρη να μην είναι ορισμένα από τους δήμους της πρωτεύουσας τουλάχιστον, των περιφερειακών ενοτήτων και στα δύο μεγάλα μητροπολιτικά μας κέντρα, στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, να μην είναι ορισμένες οι θέσεις που μπορεί ένα αυτοκίνητο να σταματήσει ή να γίνει επιβίβαση ή αποβίβαση ανθρώπων, πολιτών, να μην είναι ορισμένες οι πιάτσες των ταξί, να μην υπάρχουν μία σειρά από κρίσιμες υποδομές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δύσκολα θα διαφωνήσει κανείς ότι θα πρέπει να υπάρχει για όλα αυτά σε όλα αυτά να μπει μία τάξη και να υπάρχει εν πάση περιπτώσει να αλλάξει σταδιακά έστω και με το ζόρι η συμπεριφορά η οδική πάρα πολλών οδηγών. Πάρα πολλών συμπολιτών μας. Και πεζών.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό που θέλουμε εμείς δεν είναι με το ζόρι. Είναι το να πείσουμε τον πολίτη να συνειδητοποιήσει ότι δεν είναι καλό για όλους μας και τον εαυτό μας ακόμηνα πείσουμε να έχουμε τέτοιου είδους συμπεριφορές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτά κύριε υπουργέ είναι κατανοητά. Εκείνο το οποίο εν πάση περιπτώσει ξενίζει λίγο είναι η αναλογική ανάλογα με το εισόδημα επιβολή ποινών. Γιατί υπάρχουν άτομα τα οποία έχουν πάρα πολλά χρήματα και συμπεριφέρονται σωστά ή πολλές φορές συμπεριφέρεται αλαζονικά για να πάμε και στο άλλο άκρο, αλλά υπάρχουν και πάρα πολλοί άνθρωποι που δεν έχουν καθόλου χρήματα και είναι φοβερά παραβατική η συμπεριφορά τους στο δρόμο. Δεν μπορώ να καταλάβω δηλαδή κάποιος ο όποιος θα κάνει μία τόσο έτσι ισχυρή παράβαση θα δημιουργήσει πρόβλημα σε ένα ασθενοφόρο που κινείται στη ΛΕΑ, είτε γίνει πρόξενος ενός ατυχήματος, σοβαρού ατυχήματος γιατί θα πρέπει να τιμωρηθεί αναλογικά ανάλογα με την οικονομική του κατάσταση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να τα δούμε λίγο. Να δούμε τι επιχειρούμε να κάνουμε για να εξηγήσουμε και για τις παραβάσεις που λέτε. Εμείς λοιπόν το μήνυμα που θέλουμε να στείλουμε είναι, ότι τα μέτρα, οι παραβάσεις, του Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν έχουν εισπρακτικό χαρακτήρα. Δεν έχουν. Θέλουμε όλοι μας και εμείς μαζί να συνειδητοποιήσουμε ότι κάποιες παραβάσεις έχουν αντικειμενική αν θέλετε δράση και επέκταση, κάποιες άλλες είναι παρά πάρα πολύ επικίνδυνες. Αυτό λοιπόν που κάνουμε είναι: προβλέπουμε την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων, αυτή τη στιγμή υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες παραβάσεις, κάθε παράβαση στον ΚΟΚ έχει ένα δικό της πρόστιμο άρα δεν μπορεί ο καθένας από μας να συνειδητοποιήσει, εκτός από τις γνωστές έτσι κρίσιμες παραβάσεις, την επικινδυνότητα.
Άρα θεσπίζουμε τρεις κατηγορίες παραβάσεων, αυτές της χαμηλής, μέσης και υψηλής επικινδυνότητας και έχουμε και μία πρόσθετη κατηγοριοποίηση, που είναι αντικοινωνικής συμπεριφοράς η μία και πρόκλησης συχνών, πολλών ατυχημάτων η δεύτερη. Στις δύο τελευταίες κατηγορίες όσες παραβάσεις ενταχτούν από τη θεσμοθετημένη επιτροπή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, δεν θα έχουν καν πρόστιμο κύριε Σχινά. Θα έχουν βαριές διοικητικές ποινές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αφαίρεση δηλαδή διπλώματος και άδειας κυκλοφορίας ή πινακίδων τι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων τη πρώτη φορά για δύο μήνες και τη δεύτερη για τέσσερις μήνες και στη συνέχεια θα υποχρεώνεται κάποιος να ξαναδώσει εξετάσεις από την αρχή για την άδεια κυκλοφορίας. Αυτός ο τρόπος περνάει … (επικαλύπτεται)
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε αυτή την κατηγορία των αντικοινωνικών εν πάση περιπτώσει συμπεριφορών έχετε καθορίσει ποιες παραβάσεις εντάσσονται;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως και της πρόκλησης συχνών ατυχημάτων, όχι στο σύνολό τους. Στο σχέδιο νόμου, υπάρχουν ενδεικτικά τέσσερις πέντε τέτοιου είδους παραβάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή για παράδειγμα ας πούμε κάτι το οποίο συμβαίνει κατά κόρον έτσι δεν μπορεί άνθρωπος στην Ελλάδα ο όποιος είναι σε αναπηρικό καροτσάκι να κυκλοφορήσει, έτσι το ξέρετε πάρα πολύ καλά. Όλες, οι περισσότερες διαβάσεις με εξαίρεση το κέντρο της Αθήνας, πολλές φορές ακόμα και σε αυτό, όταν λέμε το κέντρο εννοούμε τους κεντρικούς δρόμους όλα τα σημεία πρόσβασης για τους έχοντες ειδική ανάγκη στα πεζοδρόμια και τα λοιπά είναι. Χρησιμοποιούνται περισσότερο σαν δίοδος για να ανεβαίνουν τα μηχανάκια στο πεζοδρόμιο στις περισσότερες φορές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς, ακριβώς. Επομένως μία παράβαση είναι αυτή που αναφέρατε. Είναι η παράνομη στάθμευση σε ράμπες που διευκολύνουν τους συμπολίτες μας με ειδικά κινητικά προβλήματα. Μία άλλη είναι η ΛΕΑ, το να οδηγείς στη ΛΕΑ, όλοι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι μπορεί να βρεθούμε στην ανάγκη να μεταφερθεί ένας συμπολίτης μας στο νοσοκομείο άρα η ΛΕΑ πρέπει να είναι ανοιχτή. Μία άλλη παράβαση που προκαλεί πολύ συχνά ατυχήματα είναι το να συνομιλήσει κανείς στο κινητό του ή να στέλνει μηνύματα από το κινητό του. Μία άλλη παράβαση συναντάμε και είναι επίσης επικίνδυνη, κυρίως στις εθνικές οδούς, είναι να βλέπεις φορτηγά αυτοκίνητα νταλίκες να οδηγούν στο αριστερό ρεύμα κυκλοφορίας μόνιμα ή να βγαίνουν ξαφνικά στην αριστερή λωρίδα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δε μου λέτε για όλα αυτά θα υπάρχει αφαίρεση διπλώματος;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ:Ναι. Για όλα αυτά θα υπάρχει αφαίρεση διπλώματος και πινακίδας. Και τη δεύτερη φορά θα ξαναδίνει κάποιος εξετάσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δε νομίζω ότι κάποιος λογικός άνθρωπος θα είχε αντιρρήσεις σε αυτά τα οποία λέτε, ίσα-ίσα. Κύριε υπουργέ να βάλουμε μία άνω τελεία γιατί πρέπει οπωσδήποτε ο ραδιοφωνικός μας χρόνος να μεταδώσουμε τα μηνύματά μας σε μισό λεπτάκι είμαστε πάλι μαζί. Ευχαριστώ πολύ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να συνεχίσουμε από εκεί που σταματήσαμε. Τα υπόλοιπα πρόστιμα, ανάλογα με την κατηγορία που θα ενταχθούν με την πρόταση που θα κάνει η θεσμοθετημένη επιτροπή του ΚΟΚ, θα μειωθούν και θα υπάρξουν στη συνέχεια προσαυξήσεις ανάλογα με το εισόδημα.
Τι έχουμε σήμερα κύριε Σχινά. Γιατί πρέπει να λαμβάνει υπόψη του κανείς ότι εμείς είμαστε Έλληνες. Έχουμε συνήθειες, έχουμε συγκεκριμένο κώδικα. Σήμερα λοιπόν έχουμε υπέρογκα πρόστιμα και παρατηρούμε ότι η τροχαία, οι τροχονόμοι μας, που είναι Έλληνες και αυτοί, όταν βλέπουν έναν άνθρωπο να πηγαίνει στη εργασία του για να πάρει ένα μεροκάματο πολύ χαμηλό, δε σκέφτονται να γράψουν κάποιον συνήθως και να του βάλουν ένα πρόστιμο 300, 400 και 500 ευρώ που για πολλούς συμπολίτες μας είναι το μηνιάτικο τους. Αυτό όποιος δεν μπορεί να το αντιληφθεί, μάλλον κινείται αλλού. Το μόνο πρόστιμο που έχει μείνει στη χώρα είναι της παράνομης στάθμευσης από τη δημοτική αστυνομία. Δε λειτουργεί λοιπόν το μέτρο αυτό. Αυτό είναι το ένα πραγματικό που συμβαίνει. Το δεύτερο που συμβαίνει, είναι, επειδή κάποιοι επικαλούνται το Σύνταγμα, το εξής: Είναι ότι για τον κ. Σχινά που εργάζεται στον ραδιοφωνικό σταθμό κόκκινο και αμείβεται, για έναν άνεργο και για έναν που έχει δισεκατομμύρια κάθε χρόνο ως αμοιβή, δεν είναι το ίδιο ένα οριζόντιο πρόστιμο για μία συγκεκριμένη παράβαση, πολύ απλά γιατί έχουν άλλη σημασία τα 100 ή 200 ευρώ για αυτούς που ανέφερα και γιατί θέλουμε να χτυπήσουμε την λογική του «έχω λεφτά πληρώνω και παρανομώ».
Αυτό δεν είναι μόνο στη χώρα μας που έχει γίνει. Υπάρχουν χώρες όπως η Φινλαδία, η Βρετανία, η Ελβετία που έχουν θεσπίσει τέτοια συστήματα και μάλιστα αυτά τα συστήματα είναι πολύ αυστηρά για αυτούς που παρανομούν και έχουν πολύ μεγάλα εισοδήματα, για να παίξει το πρόστιμο τον ίδιο ακριβώς ρόλο και σε έναν άνθρωπο που έχει χαμηλά εισοδήματα και σε έναν που έχει πολύ υψηλά.
Άρα καταλαβαίνω την αγωνία της Νέας Δημοκρατίας και άλλων. Φαντάζομαι ότι αντιδρούν έτσι, όχι μόνο στο επίπεδο της πολιτικής τους θεώρησης ή της ταξικής τους θεώρησης, αλλά και στο ότι κάνουν πολλές παρανομίες και δεν θέλουν να πληρώνουν πολλά πρόστιμα. Αλλά τι να κάνουμε τώρα;.
Αν θέλουμε πραγματικά τα μέτρα να έχουν τον ίδιο αντίκτυπο σε όλους τους πολίτες, πρέπει να είναι και δίκαια τα μέτρα. Και δίκαιο μέτρο δεν είναι το οριζόντιο μέτρο. Δίκαιο μέτρο είναι αυτό που έχει τον ίδιο αντίκτυπο και σε κάποιον που έχει χαμηλά εισοδήματα, είναι άνεργος και σε κάποιον που έχει υψηλά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσω εγώ τώρα κάτι πρακτικά πώς θα γίνεται: Θα βεβαιώνεται παράβαση και θα κάνετε διασταύρωση με το Taxis μετά για να δείτε τα εισοδήματα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα έχουμε μία βάση συγκεκριμένη οριζόντια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι θα υπάρχει ένα πρόστιμο αναφοράς, μία ποινή αναφοράς για όλους και από κει και πέρα θα προστίθεται τι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στη συνέχεια θα πηγαίνουν στο Υπουργείο Οικονομικών στο σύστημα Taxis και θα υπάρχει μία αναλογική προσαύξηση, ανάλογα με το εισόδημα του καθενός.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και θα υπάρχουν τα πρόσθετα για όσους έχουν μεγαλύτερα εισοδήματα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε περιμένετε να ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη διαδικασία και να ισχύσει ο νέος κώδικας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι νέος κώδικας επί της ουσίας. Οι παραβάσεις είναι ίδιες. Είναι νέο ποινολόγιο και είναι ένας εκσυγχρονισμός του ΚΟΚ, ένας εξορθολογισμός και σε αυτόν τον τομέα. Καταρχάς για να είναι εύληπτο σε όλους μας, ποιες παραβάσεις είναι υψηλής επικινδυνότητας, ποιες είναι χαμηλής επικινδυνότητας, τι πάμε να κάνουμε ως κοινωνία στη οδική συμπεριφορά μας.
Να πω ένα παράδειγμα κύριε Σχινά. Επειδή έχουμε και καπνιστές. Καπνίζεις ένα τσιγάρο μέσα στο αυτοκίνητο και το πετάς από το παράθυρο. Δε μιλάμε ούτε για την ηθική αν θέλετε, ούτε ότι ρυπαίνουμε τους δρόμους μας. Κάποιος από πίσω μπορεί να έρχεται με μία μηχανή ή ένα αυτοκίνητο και μπορεί να τον τραυματίσει ακόμα και να τον σκοτώσει μία τέτοια συμπεριφορά.
Αυτό δεν μπαίνει σε μία λογική πλήρωσα ένα πρόστιμο 40, 50, 100 ευρώ. Άρα θα πάει στη λογική της αντικοινωνικής συμπεριφοράς ή της υψηλής πρόκλησης ατυχημάτων και θα αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης. Δε νομίζω ότι θα υπάρχει κάποιος συμπολίτης μας, που δεν θα το συνειδητοποιήσει αυτό, αυτή την κακή συνήθεια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό ειδικά με το τσιγάρο και με τους ανθρώπους που επιβαίνουν σε μηχανή να τους έρθει επάνω τους είναι κάτι που συμβαίνει πάρα πολύ συχνά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν υπάρχει και καπνιστής που να αποδέχεται αυτή τη συμπεριφορά. Και γιατί γίνεται όμως αυτό; Αυτό γίνεται γιατί δεν έχει επιχειρήσει ποτέ η πολιτεία να εξηγήσει στους υπόλοιπους ότι δεν έχει «πλήρωσες ένα πρόστιμο για αυτό 50 ευρώ και τελείωσε».
Να το πει ότι είναι κάτι πολύ επικίνδυνο, να το συνειδητοποιήσουμε όλοι και να σταματήσουν να το κάνουν. Δεν είναι λίγοι αυτοί που το κάνουν και δεν είναι λίγοι, εγώ σας το λέω από τον εαυτό μου, στην καθημερινότητα, στην πίεση της δουλειάς, μπορεί να έχεις αφαιρεθεί και να το κάνεις άθελα σου. Αυτό είναι θέμα πραγματικά του πως εκπαιδευόμαστε όλοι, πώς εκπαιδεύουμε τον εαυτό μας πως συνειδητοποιούμε κάποια πράγματα και αυτό θα επιχειρήσουμε να κάνουμε μαζί με την ελληνική κοινωνία.
Δε μπορεί όλοι μας όταν βρισκόμαστε στο εξωτερικό να έχουμε διαφορετική κοινωνική συμπεριφορά και στην Αλεξάνδρας να έχουμε άλλη. Δε γίνεται αυτό. Άρα κάτι στραβό κάνουμε στη χώρα μας και δεν έχουμε συνειδητοποιήσει, αν θέλετε, τη συμπεριφορά που οφείλουμε να έχουμε όλοι απέναντι στο κοινωνικό σύνολο. Αυτό θα επιχειρήσουμε να κάνουμε.
Τώρα στο σχέδιο Νόμου, για να μη μείνουμε μόνο στον ΚΟΚ, έχουμε πάρα -πάρα πολλές μεγάλες τομές στο χώρο των μεταφορών, γιατί είναι ένας χώρος που ο παλαιοκομματισμός έχει στήσει πάρα πολλά «καταστήματα». Πάρα πολλά «καταστήματα» τα οποία κοστίζουν πάρα πολύ στον ελληνικό λαό.
Για παράδειγμα επιχειρούμε να φτιάξουμε ηλεκτρονική πλατφόρμα όπου οι πολίτες πλέον δε θα στήνονται στις ουρές των γκισέ για να πάρουν πινακίδες για το αυτοκίνητό τους στα γραφεία μεταφορών των περιφερειών αλλά με ένα mail ή με ταχυδρομείο θα μπορούν να τους τα στέλνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες στο σπίτι. Άρα επιχειρούμε να έχουμε διαδικασίες που θα διευκολύνουν τον πολίτη.
Επιχειρούμε επίσης να γίνει ένα δεύτερο ηλεκτρονικό σύστημα, που για κάθε αυτοκίνητο που εισάγεται στη χώρα και δεν είναι νέο, δεν είναι καινούργιο, είναι χρησιμοποιημένο, να έχουμε έκδοση πιστοποιητικού από τον κατασκευαστικό οίκο ή από τον επίσημο αντιπρόσωπο για μία σειρά για τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, όπως ο αριθμός πλαισίου, ο κυβισμός, τα χιλιόμετρα που έχει κάνει και έχει συντηρηθεί από πιστοποιημένο ΚΤΕΟ από τη χώρα που έρχεται.
Γιατί υπάρχουν αρκετές καταγγελίες πολιτών για αυτοκίνητα που δεν υπάρχουν επί της ουσίας. Δηλαδή ένα πολύ ακριβό μεταχειρισμένο αυτοκίνητο που το έχετε αγοράσει εσείς έχει άλλο αριθμό πλαισίου, δεν το αναγνωρίζει ο κατασκευαστικός οίκος ότι το έχει παράγει ο ίδιος. Έχει άλλη μηχανή άλλο κυβισμό που σημαίνει ότι αυτά τα αυτοκίνητα ή είναι κλεμμένα ή κάτι άλλο παράνομο έχει συμβεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γνωστές ιστορίες με λαθρεμπόριο από ορισμένες αντιπροσωπείες, από ορισμένους αντιπροσώπους μάλλον για να ακριβολογούμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θεσπίζονται κανόνες και για τον ΚΟΚ αλλά και για τη σήμανση για τα ποδήλατα και τους ποδηλατοδρόμους και τους δρόμους που θα κινούνται ποδήλατα. Θεσπίζονται κανόνες και έλεγχοι στις μεταφορές επικίνδυνων υλικών. Θεσπίζονται κανόνες για ειδικές κατηγορίες μεταφορών όπως είναι τα τρενάκια ή τα τουριστικά λεωφορεία. Αυτά είναι θέματα που είναι κατά τη γνώμη μου πολύ σημαντικά για να μπορέσουμε να έχουμε ένα σύγχρονο πλαίσιο και μία σύγχρονη λειτουργία στο χώρο των μεταφορών. Δυστυχώς έχουμε σε κάθε, αν θέλετε, πτυχή της μεταφορικής ζωής της χώρας μας, μία γκρίζα νομοθεσία που ευνοεί πολύ συγκεκριμένα συμφέροντα και που κάποιοι πλουτίζουν σε βάρος της ελληνικής κοινωνίας . Επιχειρούμε λοιπόν σε μία σειρά από τέτοιες γκρίζες ζώνες να ρίξουμε φως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή έχουμε μόνο 4-5 λεπτά ακόμα κύριε υπουργέ θα ήθελα να δούμε λιγάκι το θέμα του νομοσχεδίου για τα ταξί, για τις μεταφορές προσώπων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στο ίδιο σχέδιο νόμου θα είναι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε κλείσει τον κύκλο διαβουλεύσεων με uber, taxibeat ΣΑΤΑ. Είστε έτοιμοι δηλαδή για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι και όταν λέγαμε ότι το σχέδιο Νόμου ήταν πραγματικά υπό διαμόρφωση και γραφόταν, αλήθεια λέγαμε, δε λέγαμε ψέματα.
Το νομοσχέδιο σχεδόν έχει ολοκληρωθεί. Θα παρουσιαστεί από το Υπουργείο Μεταφορών και στη συνέχεια θα γίνουν σε λίγες μέρες συναντήσεις με το υπουργείο και με τους εκπροσώπους των συνδικαλιστικών φορέων, των αυτοκινητιστών, των ταξί και με τους εκπροσώπους από τις εταιρείες διαμεσολάβησης, εφόσον τους βρούμε. Έχουμε εταιρείες που έχουν πρόσωπα που τους εκπροσωπούν και έχουμε εταιρείες φαντάσματα που τους ξέρουν μόνο η Νέα Δημοκρατία και ο κύριος Κυρανάκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εμφανίστηκε εκπρόσωπος της Uber για διαπραγμάτευση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι βέβαια, μάθαμε πριν λίγες μέρες σε έναν ραδιοφωνικό σταθμό από τον κύριο Κυρανάκη, πώς λέγεται ο διευθυντής της Uber.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Α τον ήξερε ο κύριος Κυρανάκης. Για όσους δεν το γνωρίζουν ο κύριος Κυρανάκης είναι αναπληρωτής επί της επικοινωνίας της Νέας Δημοκρατίας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα ζητήσουμε είτε από τη Νέα Δημοκρατία, είτε από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης να έρθουν στο υπουργείο να μας καταθέσουν τις απόψεις τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα πρακτικά μέχρι το τέλος της άλλης εβδομάδας θα είναι έτοιμο το νομοσχέδιο και για τα ταξί και για τις νέες ποινές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μπορεί και νωρίτερα. Στα ταξί και τις εταιρείες διαμεσολάβησης θα έχουμε πολύ μεγάλες τομές. Θα έχουμε ρύθμιση του πώς μία εταιρεία διαμεσολάβησης, επιτέλους θα έχουμε θεσμικό πλαίσιο, μπορεί να λειτουργήσει στη χώρα μας. Να έχει καταρχάς έδρα στη χώρα μας, να μην φοροδιαφεύγει. Να πληρώνει τους φόρους…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να γνωστοποιεί ποιοι είναι οι συνεργάτες της; για να έχουν και αυτοί εν πάση περιπτώσει την υποχρέωση να καταβάλουν σε ποια πρόσωπα θα κατέβεις τα σχετικά προς το κράτος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ποιοι είναι οι συνεργάτες της, ποιοι είναι οι οδηγοί της. Δηλαδή λέει μία εταιρεία εμείς χρησιμοποιούμε μόνο ταξί . Δεν το ξέρει κανείς αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα θα υποβάλλουν λίστες συνεργαζόμενων ταξί επαγγελματιών οδηγών φαντάζομαι έτσι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βέβαια σε ηλεκτρονικό σύστημα για να μπορεί να γίνεται και να διευκολύνεται ο έλεγχος. Αυτά λοιπόν τα θέματα είναι ζητήματα για τα οποία η Νέα Δημοκρατία μας καταγγέλλει ότι πάμε να κλείσουμε τις πλατφόρμες διαμεσολάβησης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξεσηκώθηκε πολλή σκόνη και ειδικά για τη Taxibeat πού είναι μία επώνυμη παρουσία στην πόλη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι πολύ ωραίο αυτό που έγινε κύριε Σχινά. Πιστεύω το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα κληθεί η Νέα Δημοκρατία να δώσει πολλές εξηγήσεις. Θα έχουμε πάλι μία περίοδο απολογίας της Νέας Δημοκρατίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα ειλικρινά όταν δημοσιοποιήσετε το νομοσχέδιο να κάνουμε και μία κατά αντιπαράθεση συζήτηση με τον εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας των υποδομών και των μεταφορών. Θα είναι μία ενδιαφέρουσα συζήτηση. Θα απευθύνω την πρόσκληση και προς τον αντίστοιχο ομόλογό σας από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας για να δούμε πού μπορεί να πάει όλη η ιστορία. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Ο χρόνος πέρασε πάρα πολύ γρήγορα. Σας αφιερώσαμε και χρόνο που είχαμε και για μία άλλη συνέντευξη αλλά νομίζω άξιζε τον κόπο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Σχινά.