H συνέντευξη Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» και τους δημοσιογράφους Προκόπη Αγγελόπουλο και Γιώργο Τραπεζιώτη.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Κοντά μας ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Καλώς ήρθατε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καλημέρα σε όλους.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Να ξεκινήσουμε από πού θέλεις Προκόπη;
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Να ξεκινήσουμε από την Κεντρική Επιτροπή.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Να ξεκινήσουμε από την Κεντρική Επιτροπή που νομίζω ότι απασχόλησε και συνεχίζει ν’ απασχολεί και σήμερα τουλάχιστον στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων που βλέπω εδώ πέρα. Είδα στα «Νέα» η κουβέντα που είχαμε από την αρχή σήμερα…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πάλι ξεκινάτε με της εγκυρότερες εφημερίδες..
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Ναι, πάντα. Αμφισβητούν Τσίπρα και ζητούν εκλογές, μανιφέστο κατά της συμφωνίας, κατεβάζουν στις Οργανώσεις του ΣΥΡΙΖΑ, Φίλης και 53 plus, προσωρινός συμβιβασμό με ελιγμό Τσακαλώτου και παρέμβαση Βούτση στην Κεντρική Επιτροπή.
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Εσείς αυτό καταλάβατε, ότι υπάρχουν 13 που ζητούν εκλογές;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι μόνο αυτό δεν κατάλαβα, ευτυχώς η εμπειρία πολλών στελεχών μας και η πρόνοιά τους, τους έφερε στο βήμα της Κεντρικής Επιτροπής για να δηλώσουν ακριβώς αυτό. Δηλαδή ο Νίκος Φίλης συγκεκριμένα σηκώθηκε και είπε, μην τυχόν και πει κανείς ότι ζητάμε εκλογές επειδή κατεβάζουμε ένα κείμενο προβληματισμού και διαλόγου μέσα στην Οργάνωση.
Ξέρετε, αυτά είναι και ζητήματα που μπορεί ν’ αντιληφθεί ο κάθε πολίτης το πώς οι έγκυρες εφημερίδες και τα ΜΜΕ μπορούν κάθε φορά να στρεβλώνουν την οποιαδήποτε πολιτική άποψη για όλα τα θέματα. Αν είναι δυνατόν μέσα στην Κεντρική Επιτροπή και στις Οργανώσεις ενός κόμματος, να μην υπάρχουν διαφορετικές φωνές, να μην υπάρχουν άλλες προσεγγίσεις, να μην υπάρχει ένας γόνιμος διάλογος και προβληματισμός για την πολιτική κατάσταση, για τις θεωρίες, για το τί έχουμε ν’ αντιμετωπίσουμε μπροστά μας. Αυτό έλειπε. Αλλιώς δε θα ήμαστε αυτό που ήμαστε, θα ήμαστε κόμματα άλλης λογικής.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Μάλιστα δημοσιογραφικοί κύκλοι χτες άφηναν να διαρρεύσει από νωρίς το πρωί ότι θα υπάρξει συγκρουσιακό κλίμα στη διάρκεια της συνεδρίασης, ότι θα βγουν μαχαίρια, ότι θα γίνουν διάφορα πράγματα. Δεν είδατε τέτοια εσείς.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, το ανάποδο θα έλεγα. Και να φύγει απ’ το μυαλό διαφόρων ότι ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να γίνει ή να μετεξελιχθεί σε ένα κόμμα που θα είναι της λογικής, «ένα είναι το κόμμα, μία η σκέψη, ένα το χρώμα» κτλ., ή που θα είναι της άλλης λογικής, των φατριών που υπήρχαν στα παραδοσιακά κόμματα που κυβερνούσαν τη χώρα, που δεν υπήρχε ουσιαστικός πολιτικός και ιδεολογικός διάλογος, αλλά υπήρχε ένας διάλογος νομής εξουσίας μεταξύ διαφόρων ομάδων. Αυτά είναι τα φαινόμενα που έζησε ο ελληνικός λαός στο παλιό πολιτικό σύστημα…
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Ούτε ο κόσμος το θέλει πια αυτό νομίζω.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ούτε ο κόσμος το θέλει αλλά δεν είναι και αναγκαιότητα. Από την άλλη ο κόσμος θέλει τις απόψεις και τις ανησυχίες των πολιτικών στελεχών ενός κόμματος να τις διατυπώνουν στα κομματικά όργανα καθαρά, να γίνεται ο διάλογος. Αυτό είναι υγεία. Δε μπορώ να καταλάβω δηλαδή. Και μπορεί να δει κανείς και το αριθμητικό αποτέλεσμα στην Κεντρική Επιτροπή για να δει πώς αξιοποιούν –είδα κι άλλες έγκριτες εφημερίδες στα εκατοντάδες μέλη της Κεντρικής Επιτροπής, 11 διαφοροποιήσεις είναι πολύ συγκλονιστικό αυτό πρωτοσέλιδο. Τρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Τρίζει και πέφτει. Πάμε σε διαφημιστικό διάλειμμα, σε λίγα λεπτά συνεχίζουμε τη συζήτησή μας εδώ με τον κ. Σπίρτζη.
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Θέλω να ξεκινήσω με μια ερώτηση κ. Σπίρτζη, θέλω να μου πείτε πώς αισθάνεστε όταν η Νέα Δημοκρατία θυμάται ότι συμμετείχε και συνέβαλε στη δημιουργία των μεγάλων έργων στο οδικό δίκτυο της Ελλάδος αλλά ξεχνά τη συμβολή της σε όλη αυτή την κατάσταση που έχουμε φτάσει μέχρι εδώ. Μιλάω για την οικονομική κρίση. Άκουσα τον κ. Γιώργο Σουφλιά να κάνει δηλώσεις.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Χαμογελάω. Και θέλω να είμαι απόλυτα ειλικρινής. Ο Γιώργος Σουφλιάς έχει πολύ μεγάλες ευθύνες αλλά έχει και μια ευπρέπεια και στη δήλωσή του. Μπορεί να διαφωνεί κανείς πολιτικά, αυτό θα το κρίνει ο ελληνικός λαός και τις ευθύνες που έχει ο καθένας που υπηρετεί σε μια δημόσια θέση αλλά αν μη τι άλλο έχει την ευπρέπεια για τον τρόπο που διατύπωσε τις απόψεις του. Και ήταν και αποκαλυπτικός.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Τί εννοείτε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εννοώ ότι έδειξε, αν διαβάσει κανείς την ανακοίνωση του κ. Σουφλιά, ποιοι έχουν ευθύνες για την καθυστέρηση των εργων και για ποιους λόγους κατά την άποψή του. Και αυτό που έδειξε είναι τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Και δεν είδα να σχολιαστεί ούτε από το ΠΑΣΟΚ ούτε από τη Νέα Δημοκρατία η δήλωση του Γιώργου Σουφλιά και οι ευθύνες που τους ρίχνει.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Δε ρωτάω γιατί δε σχολιάστηκε, είναι σαφές, έτσι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δε σχολιάστηκε κι αν θυμάμαι καλά ο εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης έκανε την πιο θεϊκή δήλωση ότι αν δεν έβγαινε ο ΣΥΡΙΖΑ θα παραδίδονταν τα έργα νωρίτερα. Ο κ. Χατζηδάκης κατηγόρησε τον Πρωθυπουργό ότι αμαύρωσε την τελετή των εγκαινίων ο ίδιος, έψαχνα να βρω μετά την εκδήλωση πού την αμαύρωσε αλλά δε μπόρεσα να το αντιληφθώ, εμένα με κατηγόρησαν για μικροψυχία γνωστοί δημοσιογράφοι του προηγούμενου συστήματος των ΜΜΕ γιατί δεν καλέσαμε όσους πίστευαν ότι έπρεπε να καλέσουμε.
Εγώ θέλω να δηλώσω και βγάλαμε και μια αντίστοιχη ανακοίνωση, ότι κλήθηκαν όλα τα κόμματα μέσω των κοινοβουλευτικών υπευθύνων του Υπουργείου Υποδομών, από κει και πέρα το κάθε κόμμα κρίνει αν θα έστελνε ένα, δύο, τρεις..
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Όποιον θέλει να στείλει τέλος πάντων. Άρα πρόσκληση υπήρξε κανονικά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κανονικότατα και επίσημα. Δε θα καθίσουμε ν’ ασχοληθούμε με τη μικροψυχία ή με τον πανικό των κομμάτων του παλαιοκομματισμού. Είχαν μάθει οι άνθρωποι σ’ ένα μοντέλο Μαυρογιαλούρου, κανονικά όμως Μαυρογιαλούρου, έτσι χειρίζονταν και τα δημόσια έργα της χώρας και για το ποια θα επιλέξουν να κάνουν και για το πώς θα γίνουν και για το πότε θα γίνουν.
Εμείς είμαστε σε μια άλλη τελείως διαφορετική λογική, δε διεκδικούμε την πατρότητα των έργων ούτε τη μητρότητα των έργων, δεν πιστεύουμε ότι τα έργα ανήκουν σε κάποια κυβέρνηση, σε κάποιον Υπουργό, σε κάποιον Περιφερειάρχη ή Δήμαρχο, δε θα κουραζόμαστε να το λέμε. τα έργα ανήκουν σ’ αυτόν που τα πληρώνει, στον ελληνικό λαό, και όσοι περνάμε από αντίστοιχες θέσεις κρινόμαστε για τη διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα, το πώς μπορούμε να υλοποιήσουμε γρήγορα και έγκαιρα έργα που χρειάζονται στον ελληνικό λαό και στις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις.
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να πούμε, αυτή η παράκαμψη των Τεμπών μέσω της σήραγγας πότε έπρεπε κανονικά να έχει γίνει σαν έργο;
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Να ξεκινήσουμε απάντηση τώρα σωστά, να ξεκινήσουμε από τα Τέμπη, έχω κι εγώ κι άλλες ερωτήσεις τέτοιες.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έπρεπε το ’11, το πολύ το ’12 να έχουν παραδοθεί και οι 5 αυτοκινητόδρομοι και αν δούμε τους αρχικούς διαγωνισμούς, δεν είναι ότι έπρεπε να παραδοθούν οι αυτοκινητόδρομοι που παραδίδονται σήμερα, αλλά μεγαλύτερα τμήματα αυτοκινητοδρόμων. Δηλαδή στην Ολυμπία Οδό που παραδίδεται στην κυκλοφορία αύριο έπρεπε να έχει δοθεί και το κομμάτι από την Πάτρα μέχρι τον Πύργο που στην αναθεώρηση του ’13 βγήκε έξω από τη σύμβαση της παραχώρησης, στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας, στον Ε-65 έπρεπε να παραδοθεί το βόρειο και το νότιο τμήμα του..
Εδώ είχαμε τη διεθνή πρωτοτυπία να επιλεγεί, να κατασκευασθεί μόνο το μεσαίο κομμάτι του αυτοκινητόδρομου και πολλά άλλα. Και βέβαια δεν είχαν προβλεφθεί σ’ αυτούς τους αυτοκινητόδρομους συνδέσεις κρίσιμων υποδομών ή μεγάλων αστικών κέντρων, παρ’ ότι γίνονταν. Δηλαδή αν δούμε τώρα την Ιόνια Οδό, δεν είχε προβλεφθεί η σύνδεση με το Αγρίνιο, η σύνδεση με την Πρέβεζα, ή υπήρχαν έργα που είναι στην αντίστοιχη κατάσταση που είναι ήταν τα δημόσια έργα που παραλάβαμε με την Παραϊόνια, με 4 εργολαβίες τιναγμένες στον αέρα, διαλυμένες, που προσπαθούμε εδώ και ενάμιση χρόνο και έχουμε καταλήξει επιτέλους, να ξεμπερδέψουμε το κουβάρι των εμπλοκών.
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Να ρωτήσω κάτι πάνω σ’ αυτό: Επειδή είναι εντυπωσιακό όντως ότι δεν είχαν προβλεφθεί κάποιες έξοδοι σ’ ένα σύγχρονο δρόμο σε πολύ κομβικές πόλεις όπως η Πρέβεζα, όπως είναι το Αγρίνιο που είπατε, επειδή τυχαίνει να είμαι από Αιτωλοακαρνανία και την κουβέντα για το Αγρίνιο, έχω ακούσει πολλά, για ποιο λόγο δεν είχε προβλεφθεί έξοδος; Είναι το αυτονόητο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για τον ίδιο λόγο που δεν είχαν προβλεφθεί…
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Κι αν έχει προβλεφθεί τώρα θέλω να μου πείτε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Για τον ίδιο λόγο που δεν είχε προβλεφθεί καμία σύνδεση της Εγνατίας Οδού με κανένα αστικό κέντρο, με κανένα λιμάνι της χώρας, με καμία βιομηχανική ή τουριστική περιοχή της Βορείου Ελλάδος. Με καμία. Δηλαδή με δυο λόγια είχαμε έναν πρόχειρο σχεδιασμό, τα έργα γίνονταν για τα έργα και όχι για τους πολίτες, για τη χώρα, για να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένες παραγωγικές ανάγκες και δραστηριότητες ή κοινωνικές ανάγκες, γίνονταν έργα για τα έργα.
Είναι αυτό που λέμε συνέχεια ότι πρέπει επιτέλους να υπάρχει ένα σοβαρό στρατηγικό σχέδιο για τις υποδομές ιεραρχημένο και να υπάρχουν και δομές που θα κάνουν αυτή την ιεράρχηση στο Δημόσιο ώστε να μη μπορεί να προγραμματίζουμε την υλοποίηση έργων ανάλογα με την εκλογική Περιφέρεια του Υπουργού..
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Και το τί θέλει ο καθένας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και των φίλων του. Αυτό είναι ένα κομβικό σημείο, δε μπορεί στο Υπουργείο Υποδομών, στο παλιό Υπουργείο Δημοσίων Έργων, να μην υπάρχει ένα τμήμα που ν’ ασχολείται με την ιεράρχηση και το στρατηγικό σχέδιο υποδομών που πρέπει να έχει η χώρα.
Αυτό δείχνει πολλά πράγματα. Δείχνει ότι δεν έχουμε εθνικό στρατηγικό σχέδιο, δείχνει ότι στο παρελθόν τα έργα επιλέγονταν με τις ανάγκες της αγοράς και όχι με τις ανάγκες του ελληνικού λαού, της χώρας και της παραγωγικής δομής που πρέπει να έχουμε.
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Οι προβλέψεις που έχετε κάνει τώρα για τις συγκεκριμένες ατέλειες να πούμε του παρελθόντος;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Οι προβλέψεις είναι σε πολλά επίπεδα. Να ξεκινήσουμε από το τελευταίο. Προβλέπεται στο νέο Οργανισμό του Υπουργείου, ότι υπάρχει επιτέλους, μετά από πολλά χρόνια, Γενική Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Κεντρικών Μηχανισμών Ελέγχου.
Διότι δε μπορεί να είναι ασυντόνιστες οι δημόσιες υποδομές, δε μπορεί κάποιος να μη συντονίζει τις Περιφέρειες, τους Δήμους και τα κεντρικά Υπουργεία για την ιεράρχηση και τις υποδομές που έχουν να γίνουν στη χώρα και πώς συνδέονται αυτά μεταξύ τους. Δε μπορεί να μην έχουν καταγραφεί ποιες είναι οι υποδομές που έχουν γίνει, ποιες είναι οι ανάγκες και το κόστος για να λειτουργήσουν, ποιες είναι οι ανάγκες και το κόστος για να συντηρηθούν, για να μπορούμε να έχουμε και κι έναν αξιοπρεπή και διάφανο προγραμματισμό λειτουργίας και συντήρησης, που είναι δυο έννοιες ξένες προς τις συνήθειες των δημοσίων φορέων. Αυτό είναι το ένα.
Το δεύτερο είναι ότι πρέπει να προγραμματίζουμε την ολοκλήρωση αυτών των έργων με τη συμπλήρωση υποδομών που πρέπει να γίνουν. Θα σας πω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι το Αγρίνιο με την Ιόνια. Ένα δεύτερο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Παραϊόνια. Ενώ έχουμε 4 εργολαβίες, που είναι και διαλυμένες και τιναγμένες και δεν έχουν προχωρήσει, παρά ταύτα ούτε στο έργο της Ιόνιας Οδού ούτε στο έργο της Παραϊόνιας με τις 4 εργολαβίες δεν προβλέπεται για 500 μέτρα η σύνδεση της Παραϊόνιας με την Ιόνια.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Απίστευτα πράγματα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι ανέκδοτα αυτά αλλά αυτό ισχύει. Ή από το ’07 που έγιναν οι συμβάσεις των αυτοκινητόδρομων, μέχρι που αναλάβαμε την κυβέρνηση, δεν είχε ξεκαθαρίσει μέσα στο ίδιο Υπουργείο, γιατί είναι αρμοδιότητα του ίδιου Υπουργείου, του Μεταφορών και Υποδομών, αν στα σημεία τομής του οδικού δικτύου και του σιδηροδρόμου, ποιο έργο θα φτιάξει αυτά τα σημεία. Δηλαδή θα φτιάξει τα τούνελ, τις σήραγγες, τις ανισόπεδες, το έργο του αυτοκινητόδρομου ή το έργο του σιδηρόδρομου.
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό περιγράφει μια κατάσταση προχειρότητας. Προχειρότητα στο σχεδιασμό ουσιαστικά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ξέρετε, δεν είναι μόνο προχειρότητα στο σχεδιασμό, είναι και λόγος καθυστερήσεων. Και ο λόγος καθυστερήσεων συνεπάγεται αποζημιώσεις. Πολλές αποζημιώσεις.
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Ακριβώς. Εκεί ήθελα να καταλήξω. Είναι λοιπόν απλά θέμα προχειρότητας ή υπήρχε και κάτι άλλο; Γιατί δε μπορεί κανείς να θεωρήσει δεδομένο ή τέλος πάντων να υποθέσει ότι ένα τόσο σημαντικό έργο, μάλλον τόσα πολλά και τόσο σημαντικά έργα σχεδιάζονταν έτσι στο πόδι. Προφανώς κάτι άλλο υπήρχε, μια άλλη σκοπιμότητα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ούτε ότι σχεδιάζονταν στο πόδι ούτε ότι υπήρχαν προβλέψεις στις αρχικές συμβάσεις αυτών των έργων που ήταν δεδομένο ότι δε θα υλοποιηθούν και ήταν υποχρεώσεις του Δημοσίου. Δηλαδή αν στην αρχική σύμβαση, αν διαβάσει κανείς την αρχική σύμβαση θα δει ότι υποχρέωση του Υπουργείου ήταν να ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις μέσα σε 6 μήνες και οι αρχαιολογικές εργασίες μέσα σ’ ένα χρόνο.
Είχαν περάσει πολλά χρόνια, όταν αναλάβαμε εμείς στην Ιόνια περίπου το 50% δεν είχε υλοποιηθεί. Μπορεί και παραπάνω από το 50%.
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Μέχρι πριν από δυο χρόνια λέτε τώρα περίπου.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, βεβαίως. Το ίδιο είχε γίνει και στην Ολυμπία Οδό. Υπήρχαν τόσο πολλές εκκρεμότητες σε αρχαιολογικές εργασίες, στη μεταφορά δικτύων, στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και στα σημεία τομής, στα σημεία τομής δεν είχε λυθεί κανένα. Εκεί δηλαδή που τεμνόταν το οδικό δίκτυο με το σιδηροδρομικό δίκτυο, δεν είχε ξεκαθαριστεί ούτε ένα.
Αυτό τί σημαίνει; Αυτό σημαίνει ότι ένα χρόνο μετά τη σύμβαση, έτρεχε ο χρόνος των αποζημιώσεων και για τους παραχωρησιούχους και για τους εργολήπτες.
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Κατανοητό.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Φοβερά πράγματα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το Ελληνικό Δημόσιο ήταν στη γωνία, επομένως δε μπορούσε να πιέσει να κάνει τη διαπραγμάτευση που έπρεπε να κάνει και όφειλε να κάνει για την ολοκλήρωση των έργων, για το κόστος των έργων κι όλα τα υπόλοιπα.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Επειδή πλησιάζει και το Πάσχα, θέλω να μας δώσετε ένα περίγραμμα λίγο, του πώς φεύγει κάποιος από την Αθήνα προς τη Βόρεια Ελλάδα, προς τη Δυτική Ελλάδα και τί συναντά έτοιμο και τί δεν είναι ακόμη έτοιμο. Να ξεκινήσουμε από τη Θεσσαλονίκη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη..
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Κι αυτό το ταξίδι γίνεται Μ. Πέμπτη, Μ. Παρασκευή που θα φύγουν οι περισσότεροι.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Θα έχουμε μεγάλη έξοδο.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη θα συναντήσει έναν σύγχρονο μεγάλο αυτοκινητόδρομο που δεν έχει κανένα σημείο επιτέλους μετά από πάρα πολλές δεκαετίες για να εμποδίσει τον πολίτη να κινείται ασφαλώς. Από την Αθήνα μέχρι την Πάτρα θα βρει τρία σημεία που σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες του σιδηροδρόμου, πρέπει να ολοκληρωθούν πρώτα για να ολοκληρωθεί και του αυτοκινητόδρομου, είναι συνολικού μήκους 7,5 χιλιομέτρων περίπου είναι από 2 έως 3 χιλιόμετρα το κάθε σημείο.
Από τη γέφυρα του Ρίου – Αντίρριου μέχρι τα Γιάννενα το χρονοδιάγραμμα έλεγε ότι οι σήραγγες της Κλόκοβας θα δοθούν το καλοκαίρι, τον Αύγουστο. Στην υπερπροσπάθεια που έχει γίνει οι σήραγγες είναι έτοιμες. Δεν είναι το ενδιάμεσο κομμάτι οπότε γίνεται μια προσπάθεια μέσα στη Μ. Εβδομάδα, εκτός από τα τμήματα Ασφαλιστικού Ταμείου αυτοκινητόδρομου να δοθεί και η μεγάλη σήραγγα της Κλόκοβας.
Υπάρχει άλλο ένα σημείο παρακάτω γιατί δεν είναι μόνο τα προβλήματα του έργου, είναι τα προβλήματα του Δικαστικού Σώματος και πολλοί λειτουργοί δυστυχώς αλλά και συμπολίτες μας, δεν έχουν τη συνείδηση που όφειλαν να έχουν για το πώς λειτουργούν και πότε λειτουργούν. Άρα για 3 χιλιόμετρα δεν είναι έτοιμα και αυτό θα ταλαιπωρήσει αρκετά τους πολίτες, αυτό το σημείο.
Προφανώς το σύνολο του δρόμου από το Αντίρριο μέχρι τα Γιάννενα δεν είναι η ταλαιπωρία που είχαμε στο παρελθόν, αλλά είναι ένα σημείο που θα θέλαμε και θα μπορούσαμε να έχουμε τελειώσει.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Το οποίο πότε όμως θα έχει τελειώσει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το καλοκαίρι. Τέλη Ιουνίου, αρχές Ιουλίου θα έχει τελειώσει και αυτό. Είμαστε δηλαδή μπροστά από το χρονοδιάγραμμα που έχουμε συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ειδικά στην Ιόνια με της σήραγγες δεν περίμενε κανείς, γιατί ξεκίνησαν μετά που αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Τώρα θα πει κάποιος βέβαια είναι και θέμα ανάπτυξης όλο αυτό. Γιατί γι’ ανάπτυξη μιλάμε αλλά είναι και πρακτικό κομμάτι ο δρόμος, έτσι δεν είναι; Μεταφέρει το κέντρο βάρους.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η αλήθεια είναι ότι θα μας κατηγορήσουν γι’ αυτό βέβαια και θα σας πω και πώς.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Ποιοι και πώς;
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Και γιατί;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τα κόμματα της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ θα μας πουν ότι μικρύναμε την Ελλάδα. Δηλαδή όταν κάνεις 2 ώρες και μπορεί και λιγότερο να πας στην Πάτρα, τη μικραίνεις. Το ίδιο και στα Γιάννενα αλλά αυτό δίνει τη δυνατότητα, που είναι το πιο σημαντικό θέμα κατά τη γνώμη μου, των ασφαλών μετακινήσεων, της γρήγορης και άνετης μετακίνησης προϊόντων, πρώτων υλικών , ανθρώπων – τουρισμού και αν κανείς πάει έστω και μια βόλτα στη δυτική Ελλάδα και στην Ήπειρο από το νέο αυτοκινητόδρομο θα δει ότι αναδεικνύεται κι όλη η ομορφιά της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου.
Αυτό σημαίνει κατά τη γνώμη μου ότι θα έχουμε πολύ μεγάλη προτίμηση αν θέλετε, σε αναπτυξιακές και παραγωγικές δράσεις, σε μια περιοχή που ήταν απομονωμένη, ξεχασμένη, ακόμη και η Πάτρα που είναι ένα από τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας, το 3ο, ήταν ένα μεγάλο αστικό κέντρο μ’ ένα μεγάλο λιμάνι σε απομόνωση.
Πιστεύω ότι η ολοκλήρωση αυτών των υποδομών φέρνει τη Δυτική Ελλάδα σε άλλη θέση. Αν συνυπολογίσουμε ότι μέσα στο ’18 ολοκληρώνεται και το έργο του σιδηροδρόμου από την Αθήνα μέχρι έξω από την Πάτρα, τον Ψαθόπυργο, ’18-’19, αυτό σημαίνει ότι η Δυτική Ελλάδα πάει για πολύ μεγάλες κατά τη γνώμη μου αναπτυξιακές δράσεις και αυτό θα φανεί πάρα πολύ σύντομα.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Με τα διόδια τί γίνεται;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τα διόδια είναι το στοίχημα το δικό μας. εμείς πιστεύουμε ότι αυτά τα έργα δεν έχουν ολοκληρωθεί και ας ολοκληρώνονται… .
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Έχουμε πληρώσει ήδη πολλά διόδια γι’ αυτό το δρόμο πολύ πριν κατασκευαστεί κι ακόμη όταν ήταν παρατημένος, μιλάω για τα προηγούμενα χρόνια. Κι είχαμε και το παράδοξο να πληρώνουμε περισσότερο στην Εθνική Κορίνθου – Πατρών απ’ ό,τι στην ίδια την Αττική Οδό που είναι και δρόμος σύγχρονος. Να τα λέμε τα πράγματα δίκαια και σωστά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η Αττική Οδός είναι άλλη ιστορία. Στις συμβάσεις των πέντε αυτοκινητόδρομων προβλεπόταν ότι στη διάρκεια της κατασκευής τα διόδια είναι μέρος της χρηματοδότησης που όφειλε το κράτος να δώσει. Και αυτό έφερε το παράδοξο, να μετακινούνται οι πολίτες από την Αθήνα μέχρι την Πάτρα σε μισή ως μια λωρίδα και να πληρώνουν διόδια σα να ήταν σχεδόν έτοιμος ο αυτοκινητόδρομος.
Αυτό αλλά και ο τρόπος, το μοντέλο που έχει προβλεφθεί στις συμβάσεις αυτές κατά τη γνώμη μου είναι ένα μοντέλο αντικοινωνικό και αντιαναπτυξιακό. Για μας τα έργα θα ολοκληρωθούν όταν αλλάξουμε αυτό το μοντέλο, να διασφαλίσουμε δηλαδή ότι και τα έργα θα είναι βιώσιμα αλλά και ο πολίτης θα μπορεί να χρησιμοποιεί τους αυτοκινητόδρομους.
Ο στόχος μας, το χρονοδιάγραμμα είναι μέσα στο ’17 να είναι έτοιμες οι μελέτες για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα και μέσα στο ’18 να εγκατασταθεί σε όλους τους αυτοκινητόδρομους στη χώρα, να τελειώνουμε με τους μετωπικούς και του πλευρικούς σταθμούς διοδίων, να πάμε σ’ ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό σύστημα που θα μας δώσει πολλά οφέλη και αυτό θα είναι και το απαραίτητο εργαλείο για να μπορέσουμε στη συνέχεια να μειώσουμε τις τιμές των διοδίων και να έχουμε αρκετές ιδέες για να μπορέσουμε να το πετύχουμε αυτό. Τότε θα έχουμε πετύχει.
Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή μιλήσατε για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα, μού ήρθε στο μυαλό και η άλλη υπόθεση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Κάνατε πρόσφατα μια πολύ συγκεκριμένη καταγγελία στη Βουλή για τους βανδαλισμούς και τις καταστροφές που γίνονται.
Υπονοήσατε ότι υπάρχουν πολύ συγκεκριμένα συμφέροντα πίσω απ’ όλα αυτά, δηλαδή δεν είναι κάποιοι νεαροί που από ένα μένος προς την εξουσία….
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακούστε, είναι και κάποιοι νεαροί, αλλά το «κάποιοι νεαροί» και κάποιοι που πιστεύουν ή έχουν κάποιες πολιτικές αντιλήψεις, εγώ δε μπορώ να τις καταλάβω πραγματικά, γιατί μιλάμε για μέσα που χρησιμοποιεί ο άνεργος δωρεάν, οι ειδικές ομάδες δωρεάν, εμείς τα θεσμοθετήσαμε αυτά ειδικά για τους ανέργους και τα διατηρούμε, τα χρησιμοποιεί ο εργαζόμενος, ο μεροκαματιάρης, άρα εκεί πέρα πρέπει να έχουμε μια άλλη λογική, μια άλλη στάση κατά τη γνώμη μου γι’ αυτούς τους Οργανισμούς και για τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Αυτό όμως είναι ένα πολιτικό ιδεολογικό θέμα να συζητήσει κανείς. Το άλλο κομμάτι που έχει να κάνει με το ηλεκτρονικό σύστημα και το ηλεκτρονικό εισιτήριο, έχει να κάνει με το χτύπημα συμφερόντων. Δηλαδή για να το εξηγήσουμε πιο απλά, εγώ δεν πιστεύω ότι έχουμε τεράστια εισιτηριοδιαφυγή. Δεν έχω δει από παιδάκι ότι ο καθημερινός Έλληνας πολίτης, ειδικά ο μεροκαματιάρης δε χτυπάει το εισιτήριό του. είναι πολύ περήφανος για να μη χτυπάει το εισιτήριό του.
Άλλοι πηγαίνουν και πλασάρουν στην αγορά πλαστά εισιτήρια και έχουν κάνει δίκτυα εκτύπωσης ή διακίνησης πλαστών εισιτηρίων. Και αυτό το σύστημα πρέπει να χτυπηθεί. Αυτό λοιπόν το σύστημα μπορεί να χτυπηθεί μέσα από το ηλεκτρονικό εισιτήριο που δε μπορεί να έχει πλαστότητα και να μπορούν διάφορα κυκλώματα να το αναπαράγουν, να το τυπώνουν, να κάνουν οτιδήποτε. Έχουμε διασφαλίσει με πενήντα τρόπους ότι δε θα μπορεί, δε θα καταγράφεται καν ότι ο Χρήστος Σπίρτζης που έχει ένα ηλεκτρονικό εισιτήριο ή μια κάρτα, πού πηγαίνει, σε ποιο σταθμό μπαίνει, πού βγαίνει κτλ. Σ’ αυτό είμαι απόλυτα κάθετος.
Είναι διασφαλισμένο όχι μόνο από την Αρχή Δεδομένων αλλά κι από μας γιατί είναι θέμα δημοκρατίας, ουσιαστικής δημοκρατίας. Δε θα πάμε να κάνουμε big brother στη ζωή μας. Αλλά από κει και πέρα δε μπορούμε να αφήσουμε τα συγκεκριμένα κυκλώματα να πλουτίσουν σε βάρος του ελληνικού λαού.
Αν είχαμε αυτά τα χρήματα και στην πορεία τα ελεγκτικά όργανα και οι Δικαστικές Αρχές θα βρουν πόσα εκατομμύρια το χρόνο λείπουν από τέτοιου είδους δραστηριότητες, αν μπορούν να το υπολογίσουν, θα δούμε ότι μπορούσαμε να είχαμε πολύ φθηνότερο εισιτήριο, θα μπορούσαμε να έχουμε πολύ πιο σύγχρονα λεωφορεία και μέσα μαζικής μεταφοράς, θα μπορούσαμε να έχουμε μια άλλη κατάσταση στο χώρο των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Και εκεί θα δώσουμε τη μάχη. Όπως τη μάχη θα τη δώσουμε με όσους έχουν τη λογική να προσβάλλουν τον Έλληνα πολίτη και τον άνθρωπο που χρησιμοποιεί τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είτε στην Αθήνα είτε στη Θεσσαλονίκη, με αντικοινωνικές συμπεριφορές.
Γ. ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ: Σας ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη και που ήσαστε σήμερα εδώ κοντά μας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να είστε καλά.