H συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στον Alpha 989 και τον δημοσιογράφο, Κώστα Χαρδαβέλλα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο τηλέφωνο μας είναι ο Υπουργός, ο κ. Σπίρτζης. Καλησπέρα κύριε Σπίρτζη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλησπέρα κ. Χαρδαβέλλα. Καλησπέρα σε όλους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει λοιπόν ένα ζήτημα. Έχουν αρχίσει να κυκλοφορούν κάποια καλά νέα. Τα είπαμε λίγο πριν, μπορεί να τα ακούσετε και εσείς. Για την Moody’s που αναβάθμισε την οικονομία της χώρας, τον Τράιερ (VolkerTreier), Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή της Ένωσης Γερμανικών Εμπορικών και Βιομηχανικών Επιμελητηρίων, που λέει ότι η Ελλάδα είναι κατάλληλη χώρα τώρα για επενδύσεις. Το θέμα είναι πως θα το διαχειριστεί όλο αυτό τώρα η Κυβέρνηση, αφού έχει κερδίσει έτσι κι αλλιώς έναν πολύτιμο πολιτικό χρόνο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θεωρώ κ. Χαρδαβέλλα, ότι αυτά που αναφέρατε πριν είναι η επιβεβαίωση της σκληρής δουλειάς που έχει γίνει αυτά τα δύο χρόνια. Της σκληρής διαπραγμάτευσης που έχει γίνει αυτά τα δύο χρόνια. Είναι κάποιες από τις θετικές συνέπειες που έχουμε για το σήμερα. Πιστεύω ότι η σκληρή δουλειά πρέπει να συνεχιστεί. Από εδώ και πέρα, μπορούμε πλέον να προχωρήσουμε σε μια άλλη λογική, μέχρι να βγει οριστικά η χώρα από την περιπέτεια που την έβαλαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις.
Πιστεύω ότι όποια έργα καταφέραμε αυτό το διάστημα να ωριμάσουν, πρέπει να τρέξουν άμεσα και ταυτόχρονα πρέπει να δούμε αυτά που εδώ και πάρα πολύ καιρό λέμε: Να πάει η χώρα σε μια άλλη λογική δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης. Να κάνουμε έργα, υποδομές, που καλύπτουν άμεσα τα μεγάλα ποσοστά ανεργίας και επενδύσεις, σε αντίστοιχους τομείς, που μπορούν άμεσα να αντιμετωπίσουν την ανεργία. Ταυτόχρονα όμως, να μην πέσουμε στην παγίδα και να κάνουμε έργα για τα έργα, αλλά έργα, που βοηθούν και θα εντάσσονται στην αλυσίδα για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, για να επιστρέφουν στη συνέχεια όλα αυτά τα ποσά που θα επενδυθούν, στην κοινωνία με θετικό πρόσημο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έρχομαι στο χώρο σας. Ποια είναι αυτά τα έργα της άμεσης προτεραιότητας που πρέπει να προχωρήσουνε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έργα άμεσης προτεραιότητας, που είναι σε αναπτυξιακή κατεύθυνση, είναι τα έργα του σιδηροδρόμου, των συνδυασμένων μεταφορών, τα εμπορευματικά κέντρα. Είναι τα έργα που αναβαθμίζουν και τη γεωπολιτική θέση της χώρας. Είναι τραγικό όλα αυτά τα χρόνια να μην έχουμε έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο στην Βόρεια Ελλάδα. Έναν σιδηρόδρομο που να μπορεί να συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με το Αιγαίο και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τον Πειραιά. Ένα έργο που θα επιτρέψει και τις Παρευξείνιες χώρες, αλλά και τις χώρες που θέλουν να συνδεθούν με τις αγορές της ενδοχώρας, των Βαλκανίων, της Ρωσίας και της Ασίας, αλλά και της Κωνσταντινούπολης, να συνδεθούν και να μετακινούνται μέσω της δικής μας σιδηροδρομικής υποδομής, των δικών μας εμπορευματικών κέντρων. Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τις δραστηριότητες των μεταφορών. Έχει να κάνει με την εγκατάσταση στα εμπορευματικά κέντρα παραγωγικών δραστηριοτήτων, παραγωγικών επενδύσεων. Δε θέλουμε το Θριάσιο ή το εμπορευματικό κέντρο, που έχει βγει ο διαγωνισμός στη Θεσσαλονίκη ή στην Καβάλα, στην Αλεξανδρούπολη, να είναι απλά εμπορευματικά κέντρα. Θέλουμε να εγκατασταθούν παραγωγικές μονάδες.
Η χώρα μας έχει πάρα πολλά πλεονεκτήματα για να γίνει κάτι τέτοιο. Να εκμεταλλευτούμε τις συνδυασμένες μεταφορές για να προσελκύσουμε νέες επενδύσεις με τα πλεονεκτήματα που έχει η χώρα μας. Αυτά έπρεπε να έχουν γίνει πολλές δεκαετίες πριν, από το να γίνονται άλλα έργα, καθώς θα δώσουν παραγωγικό πρόσημο στη χώρα και θα αναβαθμίζουν την γεωπολιτική της θέση.
Έχουμε κι άλλα, έχουμε πολλά άλλα παραδείγματα. Με δυο λόγια δεν είχαμε έναν εθνικό, στρατηγικό σχεδιασμό για τίποτα -και βέβαια για έργα υποδομών- και αυτό φαίνεται ακόμη και στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους που ολοκληρώνονται τον Αύγουστο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιοι θα είναι αυτοί οι αυτοκινητόδρομοι που ολοκληρώνονται τον Αύγουστο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η Ιόνια Οδός και ο Ε65, αλλά και οι άλλοι δύο που δόθηκαν στην κυκλοφορία έχουν υπολειπόμενες εργασίες, που θα ολοκληρωθούν μέχρι τον Αύγουστο. Επομένως αυτά είναι έργα, τα οποία έχουν πολύ μεγάλη σημασία προφανώς για τις υποδομές της χώρας και για τον ελληνικό λαό. Είναι χαρακτηριστικό όμως, ότι και σε αυτά τα έργα, αλλά και στην Εγνατία Οδό, δεν είχε προβλεφθεί μία σύνδεση, καμία σύνδεση, με κανένα λιμάνι της Βορείου Ελλάδος, με τα μεγάλα αστικά κέντρα, με τις τουριστικές περιοχές, με τίποτα. Είναι τραγικό να συζητάμε σήμερα που επί της ουσίας τελείωσε η Ιόνια Οδός, – τελειώνει ένα κομμάτι που έχει απομείνει – να συζητάμε για τη σύνδεση του Αγρινίου. Είναι τραγικό να γίνεται συζήτηση για την σύνδεση της Εγνατίας με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας. Είναι τραγικό η Χαλκιδική να μην έχει σύνδεση, με την Εγνατία και να εκκρεμούν τα έργα οδοποιίας, όπως είναι επίσης τραγικό, να μη συνδέεται καμία βιομηχανική περιοχή με την Εγνατία και με τους αυτοκινητοδρόμους. Αυτά λοιπόν είναι δείγματα και βαριές παραλείψεις των προηγούμενων κυβερνήσεων, που δείχνουν κιόλας, ότι κανένα δεν ενδιέφερε τι γίνεται με την παραγωγική δομή της χώρας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτά είναι στο παρελθόν. Τώρα τι γίνεται από εδώ και πέρα. Αυτά όλα που μας αναφέρατε τα έργα είναι μπροστά σας και προχωράνε με ορίζοντα χρονικό ποιον, για να είναι κάπως ολοκληρωμένα όλα αυτά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς έχουμε ένα στοίχημα στις αρχές του 2018 να υπάρχουν συμβασιοποιημένα πάνω από 4 δις έργα. Αυτό συμβαίνει κ. Χαρδαβέλλα, γιατί τόσο το ποσό, αλλά και η κατανομή του ΕΣΠΑ δεν είναι αυτά που έπρεπε να είναι. Αυτά που διαπραγματεύτηκε η ΝΔ στην Ευρώπη δεν θέλω να τα χαρακτηρίσω, αλλά είναι βέβαιο, ότι δεν συνάδουν με τα συμφέροντα της χώρας. Επομένως, αυτό που επιχειρούμε είναι να εκμεταλλευτούμε αυτούς τους πόρους όσο μπορούμε καλύτερα. Θα αναφέρω χαρακτηριστικά παραδείγματα: Το Καστέλι είναι ένα έργο το οποίο εκκρεμούσε 15 χρόνια. Τελείωσαν όλες οι φάσεις του διαγωνισμού και προωθείται η σύμβαση για να έχουμε την τελική υπογραφή της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο και σε όλα τα υπόλοιπα θεσμικά όργανα. Το Θριάσιο είναι ένα έργο που εκκρεμούσε επίσης 15 χρόνια. Ο διαγωνισμός, η πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό, βγήκε η διαγωνιστική διαδικασία και θα ωριμάσει πάρα πολύ γρήγορα. Αυτά όλα που σας ανέφερα είναι έργα προϋπολογισμού τουλάχιστον 3 δις και το στοίχημα που έχουμε είναι να προχωρήσουμε, να ξεπεράσουμε τα 4 δις συμβάσεις, στις αρχές του επόμενου έτους. Άρα το μέλημα μας είναι να προσελκύσουμε νέα ποσά, έξω από τον κρατικό προϋπολογισμό, έξω από το ΕΣΠΑ, από ιδιώτες, προκειμένου να υλοποιηθούν επίσης μεγάλα έργα υποδομής σαν κι αυτά που ανέφερα πριν, για να μπορέσει η ελληνική οικονομία να σταθεί στα δικά της πόδια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Σπίρτζη σας ευχαριστώ για τη συζήτηση που κάναμε. Να είστε καλά. Γεια σας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να είστε καλά.