H συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο Πάτρας 107,7».
Αισιόδοξος ότι πολύ σύντομα θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου, μετά και την έγκριση της επένδυσης ύψους 293 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Συνοχής την οποία αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εμφανίστηκε μιλώντας «Στο Κόκκινο Πάτρας 107,7» ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης.
Ο κ. Σπίρτζης άφησε σαφείς αιχμές κατά των προηγούμενων κυβερνήσεων που είχαν αφαιρέσει το συγκεκριμένο έργο από την Ολυμπία Οδό καθώς και εναντίον όσων το προηγούμενο διάστημα κινδυνολογούσαν προεξοφλώντας κατ΄ουσίαν αρνητική απάντηση από την Ε.Ε.. Όπως εξήγησε ο Υπουργός η συγκεκριμένη απόφαση σημαίνει ότι πλέον προχωράει κανονικά η υλοποίηση του έργου καθώς ξεπεράστηκαν όλες οι γραφειοκρατικού τύπου εγκρίσεις από την Ε.Ε.. Εκτίμησε παράλληλα ότι σε λίγους μήνες θα μπορούν πλέον να πιάσουν δουλειά οι εργολάβοι ώστε να τρέξουν οι εργασίες.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη οι υπηρεσίες του Υπουργείο είναι έτοιμες να συντάξουν τα σχέδια και των οκτώ συμβάσεων και να τα στείλουν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον τελικό έλεγχο. Στην συνέχεια θα υπογραφούν από τους προσωρινούς αναδόχους ή εάν κάποιος εξ αυτών δεν διαθέτει τα τυπικά χαρακτηριστικά που προβλέπει ο Νόμος θα πάρει την σειρά του ο δεύτερος και ούτω καθεξής. «Ευτυχώς με την επιλογή που κάναμε δεν είναι δέσμια η περιοχή και η χώρα από μια κοινοπραξία, στην περίπτωση που δεν προχωράει το έργο, να έχει δεμένα τα χέρια της και να περιμένει όλες τις εργολαβίες να ολοκληρωθούν. Εάν κάποιοι εργολάβοι έχουν άλλες σκέψεις στο μυαλό τους δεν θα καθυστερεί το έργο. Υπάρχει πλέον στη νομοθεσία η εύκολα πώς μπορείς εύκολα να πας στη δεύτερη ή την τρίτη κοινοπραξία», υποστήριξε ο Υπουργός.
Αναφερόμενος σε όσους αμφισβήτησαν τη διαδικασία που επέλεξε η Κυβέρνηση με την κατάτμηση του συνολικού έργου σε 8 επιμέρους εργολαβίες ο κ. Σπίρτζης σχολίασε: “Καλό θα είναι όσοι όλο αυτόν τον καιρό διαστρέβλωναν το τι βρήκαμε, το τι αντιμετωπίσαμε και το ποίοι έχουν την ευθύνη για το τι έγινε με την Πατρών-Πύργου αλλά και με την συνέχεια του αυτοκινητοδρόμου μετά τον Πύργο, να βγουν δημόσια και να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Δεν είναι η μόνο η έγκριση του φακέλου μεγάλου έργου. Τις προηγούμενες μέρες βγήκε και η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου. Επιβεβαιώνει όλα όσα εμείς λέγαμε.
Επιβεβαιώνει ότι την ίδια ώρα που ένα μεγάλο κομμάτι του φυσικού αντικειμένου αφαιρούταν από τις παραχωρήσεις, δόθηκαν 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ περισσότερα.
Επιβεβαιώνει τις μεγάλες καθυστερήσεις που υπήρχαν και το οικονομικό βάρος που έπεσε στις πλάτες του ελληνικού λαού.
Επιβεβαιώνει ότι τα κομμάτια του έργου που αφαιρέθηκαν θα ξεκινήσουν με μια διαδικασία από την αρχή. Αυτό σημαίνει ότι το τμήμα της Πατρών-Πύργου ξεκίνησε με τους όρους και τις προδιαγραφές που ελέγχει σήμερα η Ε.Ε. τα έργα, να είναι δηλαδή βιώσιμα, να μπορείς να αποδείξεις το φόρτο κυκλοφορίας και ότι μπορεί να καλύψει την συντήρηση του έργου με αυτά τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά.
Δηλαδή θα έχουμε διαχωριστική νησίδα, θα έχουμε συγκεκριμένο πλάτος σε κάθε κατεύθυνση. Αυτές ήταν διαδικασίες που δεν υπήρχαν το 2006. Βρεθήκαμε να κληρονομήσουμε όχι έναν έτοιμο διαγωνισμό όπως έλεγαν, αλλά έναν διαγωνισμό που ήταν για τα μάτια του κόσμου και που θα είχε δικαστικές εμπλοκές εάν συνεχιζόταν, δεν είχε μελέτες, δεν είχε σωστές ποσότητες.
Μια σειρά από αλχημείες και γκρίζες ζώνες προκειμένου να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένοι. Είναι λοιπόν τώρα η ώρα να βγουν και είτε να κάνουν την αυτοκριτική τους ή να δώσουνε εξηγήσεις για όσα έλεγαν». Το ίδιο επικριτικό ήταν ο υπουργός Υποδομών και με όσους εξέφραζαν τον προβληματισμό τους για τις μεγάλες εκπτώσεις που έδωσαν στις 8 δημοπρασίες οι εργολάβοι που ανέλαβαν τελικά να κατασκευάσουν τον αυτοκινητόδρομο.
Ο κ. Σπίρτζης υποστήριξε ότι εάν αυτές δεν άγγιζαν το 50% όπως έγινε, τότε το έργο δεν θα κατασκευαζόταν, τουλάχιστον όχι με τις προδιαγραφές που προβλέπονται σήμερα.
«Εάν πηγαίναμε στην λογική των προηγούμενων κυβερνλήσεων, να εκτελέσουμε δηλαδή το έργο με μηδενικές ή πολλή μικρές εκπτώσεις, εάν επιλέγαμε να μειώσουμε τον ανταγωνισμό δεν θα γινόταν ο δρόμος. Πολύ απλά η βιωσιμότητά του δεν θα αποδεικνυόταν. Εάν είχαμε δηλαδή το διπλάσιο κόστος στον αυτοκινητόδρομο δεν θα μπορούσε η χώρα να πάρει έγκριση για έναν αυτοκινητόδρομο με τα χαρακτηριστικά του. Θα έπρεπε να πάει σε έναν αυτοκινητόδρομο χωρίς διαχωριστική νησίδα, χωρίς δύο λωρίδες ανά κυκλοφορία. Αυτός δεν θα ήταν ο δρόμος που χρειάζεται η περιοχή που έχει ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ και δεν θα είχαμε την οδική ασφάλεια που όλοι υπολογίζουμε…
Θα ήθελα πάρα πολύ να ευχαριστήσω όλους αυτούς που, είτε είναι μέρος του παλαιοκομματισμού του χθες, είτε της ενημέρωσης του χθες, για όσα έλεγαν το προηγούμενο διάστημα και «επιβεβαιώθηκαν» για ακόμα μια φορά. Έδωσαν στον ελληνικό λαό να καταλάβει τι γινόταν πριν και τι γίνεται σήμερα», επισήμανε.
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για το πότε εκτιμά ότι θα ξεκινήσουν οι εργασίες στην Πατρών-Πύργου και πότε είναι εφικτό αυτές να έχουν ολοκληρωθεί ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι πλέον οι μπουλντόζες μπορούν να πιάσουν δουλειά όταν ολοκληρωθούν οι τυπικές ημερομηνίες που ορίζει ο Νόμος σχετικά με την γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου κ.α.
«Δεν καθυστερεί συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις. Έχουμε διαφανέστατες διαδικασίες, έχουμε ελεγχθεί και από τους εισαγγελείς καθώς μας κατηγορούσαν ότι το κάναμε όλο αυτό το σύστημα των διαδοχικών διαγωνισμών για να κατευθύνουμε τους διαγωνισμούς. Πολύ σύντομα θα είναι υπογεγραμμένες οι συμβάσεις και στην συνέχει θα ξεκινήσει το έργο. Σίγουρα σε λίγους μήνες θα έχουν ξεκινήσει τα πάντα. Έχουν ξεκαθαρίσει τα θέματα των απαλλοτριώσεων».
Αναφορικά με τον χρόνο που απαιτηθεί για να παραδοθεί το έργο, (η προγραμματική συμφωνία κάνει λόγο για 3,5 χρόνια) ο κ. Σπίρτζης είπε ότι δεν υπάρχουν μεγάλα τεχνικά θέματα να αντιμετωπιστούν στο συγκεκριμένο τμήμα και λογικά η εκτέλεσή του θα γίνει πάρα πολύ γρήγορα.
«Έχει κι ένα πλεονέκτημα ακόμα. Εάν κάποιο τμήμα ή κάποιος ανάδοχος καθυστερήσει δεν καθυστερεί όλος ο αυτοκινητόδρομος όπως συνέβαινε με την Πατρών-Κορίνθου, όπου είχαμε έναν εργολάβο. Ταυτόχρονα μπορούν να ξεκινήσουν και οι 8 εργολαβίες, 8 μέτωπα για να γίνει το έργο».
Τέλος μιλώντας για τα διόδια ισχυρίστηκε ότι οι πολίτες δεν θα πρέπει να ανησυχούν από τα όσα ακούγονται ότι δηλαδή θα πληρώνουν για ενδωδημοτικές μετακινήσεις.
«Τα ίδια έλεγαν και στην Αττική. Αυτό που πιστεύουμε είναι ότι δίκαιο σύστημα διοδίων είναι αυτό που είναι ηλεκτρονικό-αναλογικό. Όπου δεν υπάρχει ασφαλή εναλλακτική όδευση οι δημότες στις συγκεκριμένες περιοχές εξαιρούνται των διοδίων, όπως εξαιρούνται οι συμπολίτες μας με αναπηρία και ειδικές κατηγορίες. Έχουμε εκπτωτικά προγράμματα και για τους εργαζόμενους. Επομένως δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας. Αυτά τα προβλέψαμε και τα διαπραγματευτήκαμε με τις συμβάσεις που βρήκαμε και δεν προβλέπονταν, πόσο μάλλον όταν έχουμε νέα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που είναι και Δημόσια».
πηγή: Στο Κόκκινο