Σε διάσκεψη που διοργάνωσε η Ομάδα της Προοδευτικής Συμμαχίας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών (S & D), στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες, συμμετείχε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης.
Στη διάσκεψη με θέμα «Η Πολιτική Συνοχής και τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών στο προσεχές δημοσιονομικό πλαίσιο 2021-2027» μίλησαν επίσης η Corina Creţu, Ευρωπαία Επίτροπος, αρμόδια για την Περιφερειακή Πολιτική και οι Ismail Ertug, Μίλτος Κύρκος ευρωβουλευτές της Ομάδας του S&D.
Όπως τόνισε ο Χρήστος Σπίρτζης “είναι σημαντικό να στοχεύσουμε στη συνεργασία των προοδευτικών κομμάτων ενάντια στον φιλελευθερισμό και απέναντι στις πολιτικές που συνεχίζουν την κρίση. Είναι τραγικό σε χώρες που δίνουν μάχη για την επιβίωση να μην προστατεύεται ο Ευρωπαϊκός Πολιτισμός. O δογματικός φιλελευθερισμός δεν έφερε λύσεις αντίθετα επέτεινε την πολιτική κρίση και οδήγησε στην αύξηση της δύναμης των ακροδεξιών δυνάμεων”.
Ο υπουργός ευχαρίστησε την Κορίνα Κρέτσου γιατί την συμβολή της καθώς – όπως είπε – έχει υλοποιήσει σειρά από δράσεις και προγράμματα για μεγάλα και μικρά κράτη ενώ χαρακτήρισε πολύ σημαντικά τα διευρωπαϊκά δίκτυα για την πολιτική συνοχής και απαραίτητη τη δημιουργία ενός κανονιστικού πλαισίου για να μπουν στην πολιτική ατζέντα οι υποδομές και οι μεταφορές.
Παράλληλα, χαρακτήρισε λάθος την απόφαση να μην επιτρέπονται οι κρατικές ενισχύσεις και έφερε ως παράδειγμα το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης στην Τουρκία, που εξαιτίας της πολιτικής της ΕΕ έγινε το μεγαλύτερο της Ευρώπης ενώ το ίδιο σημείωσε και για το οδικό πακέτο. “Αν είχαμε ενιαίο τρόπο φορολόγησης και χρηματοδότησης δεν θα είχαμε τα φαινόμενα της παράνομης εργασίας στις μεταφορές από ανατολικές και τρίτες χώρες που λόγω του καμποτάζ επωφελούνται σε βάρος των κρατών-μελών” τόνισε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος στις υποδομές στην Ελλάδα, ο Χρήστος Σπίρτζης είπε πως: “Ολοκληρώσαμε μεγάλες υποδομές, κανείς δεν πίστευε ότι θα ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι. Η μη ολοκλήρωση τους θα δημιουργούσε πρόβλημα, καθώς θα έπρεπε να επιστρέψουμε κεφάλαια στην ΕΕ και σε τράπεζες ποσά που ξεπερνούν τα 6 δισ. ευρώ”.
Ενημέρωσε, επίσης, πως το σιδηροδρομικό έργο για τη γραμμή Αθήνα-Πάτρα, σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, μπήκε σε ράγες και θα γίνει υπογειοποίηση από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Διονύσιο και τον Άγιο Ανδρέα λαμβάνοντας υπόψη το αστικό περιβάλλον ενώ εξασφαλίστηκε και η απαραίτητη χρηματοδότηση.
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στην πρόσφατη παράδοση του τελευταίου υπό κατασκευή τμήματος του σιδηροδρομικού διαδρόμου Αθήνας-Θεσσαλονίκης και προανήγγειλε την ολοκλήρωση τις επόμενες μέρες και του τμήματος Θεσσαλονίκη-Ειδομένη.
Στο @Europarl_EN, με την Επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής, @CorinaCretuEU. pic.twitter.com/xirfAwinfb
— Χρήστος Σπίρτζης (@c_spirtzis) 30 Ιανουαρίου 2019
“Στις στρατηγικές κατευθύνσεις του υπουργείου είναι η εμβάθυνση των σχέσεων με τις βαλκανικές και τις χώρες της Μέσης Ανατολής (κυρίως με Αίγυπτο και Ισραήλ), μέσω των υποδομών” τόνισε ο Χρήστος Σπίρτζης που ενημέρωσε ότι προωθούνται σειρά έργων υποδομών όπως ο σιδηροδρομικός δακτύλιος των Βαλκανίων και χαρακτήρισε το Sea2Sea ως ένα μεγάλο έργο με γεωπολιτική σημασία.
“Τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών θα πρέπει να ολοκληρωθούν δημιουργώντας ένα νέο ευρωπαϊκό αφήγημα παραγωγικής ανασυγκρότησης, βιώσιμης επενδυτικής πολιτικής, ανάκτησης του ανθρώπινου κεφαλαίου, προστασίας του περιβάλλοντος και διασφάλισης των θέσεων εργασίας. Αυτή είναι η δική μας πρόταση για την Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την Ευρώπη”, τόνισε ο υπουργός Υποδομών και πρόσθεσε: “Η άλλη πρόταση είναι αυτή του νεοφιλελευθερισμού, για να κάνουν την Ευρώπη ανταγωνιστική θα πρέπει να μειώσουν μερικά κόστη ακόμη. Το κόστος της προστασίας του περιβάλλοντος, που είναι πολύ μεγάλο κόστος για τα έργα, το κόστος του κοινωνικού κράτους, το κόστος της Δικαιοσύνης, το κόστος του κράτους δικαίου και, τελικά, το κόστος της Δημοκρατίας”.
Ο Χρήστος Σπίρτζης τόνισε ότι δεν μπορεί το μόνο κριτήριο για τη χρηματοδότηση ενός έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να είναι η βιωσιμότητά του. Πρέπει να υπάρχουν κι άλλα κριτήρια, όπως η ανάπτυξη και η παραγωγική ανασυγκρότηση, αλλά και η οδική Ασφάλεια. “Τα έργα δημιουργούν ανάπτυξη στις τοπικές κοινωνίες” είπε.
Επίσης, ο υπουργός Υποδομών υπογράμμισε ότι η κύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών ανοίγει νέους δρόμους για τα Βαλκάνια και τη συνεργασία των χωρών της περιοχής.
Πολύ σημαντικό έργο για την περιοχή, ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, είναι η υλοποίηση του δακτυλίου συνδυασμένων μεταφορών που θα συνδέει τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο πόντο, αλλά και της Ρουμανίας, καθώς επίσης και η ανάπτυξη των ποταμιαίων μεταφορών που θα συνδυαστεί με την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου μεταξύ Θεσσαλονίκης, Σκοπίων και Βελιγραδίου. Παράλληλα, όπως είπε, θα πρέπει να προχωρούν και τα μικρότερα οδικά ή σιδηροδρομικά έργα στη χώρα, αλλά και η ανάπτυξη τω υδατοδρομίων για τα οποία, όπως διευκρίνισε, δημιουργήθηκαν πλέον και οι θεσμικές προϋποθέσεις .
Βασική προτεραιότητα για τον υπουργό Υποδομών είναι η επέκταση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και, πρωτίστως, η σύνδεσή τους με τα λιμάνια και τις πόλεις από τις οποίες διέρχονται, αλλά και η αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού η οποία, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, δεν έγινε για την Ελλάδα καθώς δεν έχει συνδεθεί με βασικές υποδομές της χώρας, λιμάνια, αεροδρόμια κ.ά.
Μάλιστα, ανακοίνωσε ότι το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει να μεταφέρει την ευρωπαϊκή εμπειρία της χρονικής επέκτασης της παραχώρησης στους σημερινούς παραχωρησιούχους των αυτοκινητόδρομων, πρώτον για την κατασκευή των νέων αυτών έργων, των συνδέσεων, δηλαδή, με λιμάνια, πόλεις αεροδρόμια και δεύτερον για τη μείωση των διοδίων. Τέτοια έργα είναι η σύνδεση της Ναυπάκτου και του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, η επέκταση της Ιόνιας Οδού μέχρι τα Ελληνοαλβανικά σύνορα, το τμήμα Τσακώνα-Καλό Νερό στη Μεσσηνία κ.ά.
Αναφερόμενος στο μεγάλο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ο κ. Σπίρτζης διευκρίνισε ότι θα εξαιρεθούν από την πληρωμή διοδίων οι μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής. Μάλιστα, ο ΒΟΑΚ θα επεκταθεί από τα Χανιά προς το Καστέλι Κισσάμου γιατί από τις μελέτες που έγιναν προέκυψε ότι και το τμήμα αυτό είναι βιώσιμο. Ανακοίνωσε, επίσης, ότι μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου θα ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο του Καστελίου στο Ηράκλειο Κρήτης.
Τα έργα αυτά, όπως και η κατασκευή της παράκαμψης Ελευσίνα-Θήβα, αλλά και η αναβάθμιση του στόλου των αστικών λεωφορείων είναι μερικά από τα έργα που θέλει να εντάξει η Ελλάδα στο νέο δημοσιονομικό πλαίσιο 2021- 2027.
Όπως εξήγησε ο κ. Σπίρτζης, ακόμη δεν έχει σχηματιστεί η λίστα με τα έργα για το νέο πλαίσιο, αλλά προετοιμάζονται οι μελέτες και τα πρόδρομα έργα για να είμαστε έτοιμοι και ανακοίνωσε ότι οι τρεις σταθμοί της επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά, στην Αγία Βαρβάρα, στη Νίκαια και στον Κορυδαλλό, είναι έτοιμοι και θα τεθούν σύντομα σε λειτουργία.
H ομιλία και οι απαντήσεις στη διάσκεψη που διοργάνωσε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η Ομάδα της Προοδευτικής Συμμαχίας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών (S&D)
Κορίνα Κρέτσου: Στην καρδιά μου η Ελλάδα, συγχαρητήρια στην ελληνική κυβέρνηση
Στην αποτελεσματικότητα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην υλοποίηση των μεγάλων έργων στην Ελλάδα στάθηκε στην ομιλία της, η Ευρωπαία Επίτροπος, Κορίνα Κρέτσου.
“Η Ελλάδα είναι στην καρδιά μου και είμαι υπερήφανη που βοήθησα και εγώ από την πλευρά μου να σταθεί η χώρα και πάλι στα πόδια της” είπε χαρακτηριστικά η Ρουμάνα Επίτροπος για να προσθέσει πως: “Η Ελλάδα είναι στην πρώτη θέση αναφορικά με την απορρόφηση των κονδυλίων και θέλω να συγχαρώ για αυτό και τον υπουργό Υποδομών και την ελληνική κυβέρνηση”.
“Γνωρίζω ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ γιόρτασε πρόσφατα τα τέσσερα χρόνια στη διακυβέρνηση της Ελλάδας και θα ήθελα να ευχηθώ ακόμη περισσότερα χρόνια για το όφελος του ελληνικού λαού” συμπλήρωσε με νόημα η Κορίνα Κρέτσου.
Παράλληλα, η Επίτροπος έκανε ειδική αναφορά στην ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου που συνδέει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη. “Η πολιτική συνοχής στοχεύει στην ανάπτυξη των υποδομών και μια από τις πιο συγκινητικές στιγμές μου ήταν στα Τέμπη όταν μαζί με τον Αλέξη Τσίπρα εγκαινιάσαμε τα νέα τούνελ που συμβάλλουν τόσο στην ασφάλεια των μετακινήσεων όσο και στη μείωση του χρόνου του ταξιδιού από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη” είπε χαρακτηριστικά.
Συμπλήρωσε, επίσης, πως είχε τη χαρά να ταξιδέψει μαζί με τον υπουργό, Χρήστο Σπίρτζη στο νέο τρένο που συνδέει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη: “Είναι ένα έργο ιδιαίτερα σημαντικό και θα ήθελα για μια ακόμη φορά να συγχαρώ τον Χρήστο Σπίρτζη και την κυβέρνηση της Ελλάδας για τις σημαντικές υποδομές που ολοκλήρωσαν”.
Η Επίτροπος σημείωσε πως οι Μεταφορές ενώνουν, παραμένουν προτεραιότητα και πως οι επενδύσεις του Ταμείου Συνοχής στις Μεταφορές έχει ωφελήσει την οικονομία και τους πολίτες. «Πολύς κόσμος δεν γνωρίζει ότι το 85% των έργων που πραγματοποιούνται γίνεται με Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Είναι καθήκον μας να αποδείξουμε πόσα πολλά έχει κάνει και κάνει η Ε.Ε.» είπε ολοκληρώνοντας.
Ολόκληρη η ομιλία της Κορίνα Κρέτσου:
Ισμαήλ Έρτουγκ: Η Ευρώπη πρέπει να επενδύσει περισσότερο στον τομέα των υποδομών
Στη δική του ομιλία, ο ευρωβουλευτής Ισμαήλ Έρτουγκ αποκάλυψε ότι ήταν εκείνος που έφερε την πρόταση για το χρηματοδοτικό εργαλείο Connecting Europe Facilities. «Δημιουργήσαμε ένα συνεκτικό δίκτυο από ένα συνονθύλευμα, βασιζόμενοι στη λογική των πολλαπλών μοντέλων συνδέοντας τα κράτη μέλη μεταξύ τους» είπε χαρακτηριστικά. Παράλληλα, χαρακτήρισε ανάγκη την επένδυση στις νέες τεχνολογίες στον τομέα των υποδομών καθώς άλλες μεγάλες δυνάμεις όπως η Κίνα, η Ινδία και οι ΗΠΑ ήδη επενδύσουν σε αυτό τον τομέα και η ΕΕ δε πρέπει να μείνει πίσω.
H ομιλία του Ismail Ertug:
Ο ευρωβουλευτής του Ποταμιού, Μίλτος Κύρκος, που συντόνισε τη διάσκεψη, έκανε ειδική αναφορά στο καμποτάζ, αλλά και στις δύσκολες συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στις εταιρίες μεταφορών στην Ευρώπη οι οποίες τώρα τελευταία άρχισαν να χρησιμοποιούν Φιλιππινέζους και άλλους Ασιάτες οδηγούς για να μειώσουν το κόστος τους.
Ο αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Δημήτρης Παπαδημούλης, που συμμετείχε στη διάσκεψη, ανέφερε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει ακόμη συμφωνήσει τον προϋπολογισμό για τα έργα της περιόδου 2021-2027 και όπως είπε, τα κράτη μέλη προετοιμάζονται με βάση σενάρια. Και αν η ΕΕ καθυστερήσει τις αποφάσεις της να πάθουν μικρότερη ζημιά από την καθυστέρηση αυτή. Επισήμανε, επίσης, ότι στο παρελθόν, για ψηφοθηρικούς λόγους, κράτος, περιφέρεια και δήμοι έβαζαν πολύ περισσότερα έργα από αυτά που μπορούσαν να υλοποιήσουν με αποτέλεσμα να γεμίσει η Ελλάδα μισοτελειωμένα έργα, πέραν των σκανδάλων που ήταν ένας κόλαφος για την Ελλάδα.
Σημαντική χαρακτήρισε από την πλευρά της την πρωτοβουλία η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Κωνσταντίνα Κούνεβα, που έδωσε το παρών στην εκδήλωση.
Aπό την ενημέρωση στους Ευρωβουλευτές για το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης, το σιδηρόδρομο στην Πάτρα και το ρόλο της Ελλάδας ως κόμβο μεταφορών και υποδομών στα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή. @Europarl_EN #SYRIZAEP pic.twitter.com/1R7pOshHJa
— Χρήστος Σπίρτζης (@c_spirtzis) 30 Ιανουαρίου 2019