Τους λόγους για τους οποίους επιλέχθηκε η συγκεκριμένη χάραξη για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, παρουσίασε σήμερα στο Ηράκλειο ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, εξηγώντας ότι η επιλογή του δρόμου των 181 χιλιομέτρων και όχι των 155 που προέβλεπε το άλλο σενάριο, είναι η βέλτιστη που θα μπορούσε να γίνει.
Ο νέος ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Χερσόνησο με βάση τη χάραξη που επέλεξε το υπουργείο Υποδομών, περιλαμβάνει, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους, γέφυρες συνολικού μήκους 18,8 χλμ. και σήραγγες συνολικού μήκους 24,5 χλμ.
«Ή θα πηγαίναμε σε μία λογική μικρού δρόμου χωρίς διαχωριστικά κλπ, ή θα πηγαίναμε σε μια τέτοια λύση που πιστεύουμε ότι είναι η βέλτιστη που θα μπορούσαμε. Η τελική χάραξη που επιλέχθηκε είναι η εναλλακτική χάραξη από Χανιά έως Χερσόνησο και είναι μια πρόταση ελκυστική για τους επενδυτές, με δεσμευτική επένδυση στα 245 εκατ. αντί για 406 εκατ., με δανειακά κεφάλαια περίπου στα 400 εκατ. αντί για 662 εκατ. ευρώ» είπε ο Χρήστος Σπίρτζης συμπληρώνοντας ότι η διαφορά της μίας χάραξης από την άλλη, αγγίζει το ένα δισ. ευρώ.
Ο προϋπολογισμός, όπως εκτίμησε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών θα ανέλθει στο 1,7 δισ. ευρώ, ενώ σε ότι αφορά το ζήτημα των διοδίων, ο κ. Σπίρτζης ξεκαθάρισε πως οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού δεν θα πληρώνουν διόδια.
Παράλληλα ο κ. Σπίρτζης, παρουσίασε τα στοιχεία έρευνας και σε ότι αφορά τον κυκλοφοριακό φόρτο του Βόρειου Οδικού Άξονα, ενώ ταυτόχρονα υπενθύμισε τους αυστηρούς κανόνες που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη χρηματοδότηση αυτοκινητοδρόμων.
«Για να έχουμε διατομή αυτοκινητόδρομου και να έχουμε χρηματοδότηση πρέπει να έχουμε κυκλοφοριακούς φόρτους πάνω από 20 χιλιάδες αυτοκίνητα την ημέρα, αυτό ορίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή» εξήγησε, συμπληρώνοντας ότι στην Κρήτη, σε ελάχιστα σημεία αυτοί οι κανόνες πληρούνταν.
«Το μόνο σημείο που ξεπερνάει τις 20 χιλιάδες αυτοκίνητα είναι ο κόμβος Γαζίου – Ανωγείων με 22 χιλιάδες και στον κόμβο Αεροδρομίου με 34 χιλιάδες. Όλα τα υπόλοιπα σημεία όχι δεν φτάνουν τις 20 χιλιάδες, αλλά είναι πολύ χαμηλά, με εξαίρεση το τμήμα Κίσαμος- Χανιά που ήταν έξω από τον αρχικό διαγωνισμό και ξεπερνάει τις 15,5 χιλιάδες. Αν πηγαίναμε σε μία νεοφιλελεύθερη λογική δεν θα έπρεπε να κάνουμε αυτοκινητόδρομο» είπε ο Χρήστος Σπίρτζης που διευκρίνισε ότι αυτό που λέει η Ν.Δ, για έναν αυτοκινητόδρομο από την Κίσαμο μέχρι τη Σητεία, «ακόμη και με διόδια, δεν θα έβγαινε», συμπληρώνοντας ότι στόχος της κυβέρνησης είναι «να μιλάει για έργα που μπορούν να γίνουν» και όχι λαϊκίστικες διατυπώσεις.
Ο κ. Σπίρτζης πάντως εξήγησε ότι η Κρήτη θα μπορέσει να έχει τον αυτοκινητόδρομο που θα έπρεπε χρόνια τώρα να έχει υλοποιηθεί, ανεξάρτητα από τους κυκλοφοριακούς φόρτους, καθώς με τον τρόπο που επιλέχθηκε και δεν έχει σχέση με χρηματοδότηση από την Ε.Ε, ξεπερνιέται πρακτικά το «αγκάθι» της χαμηλής κυκλοφορίας σε αρκετά σημεία.
«Από τη στιγμή που το έργο δεν χρηματοδοτείται και η ίδια η αγορά ανταποκρίνεται, δεν τίθεται θέμα» τόνισε ο κ. Σπίρτζης.
Ο Χρήστος Σπίρτζης από το Ηράκλειο διευκρίνισε ότι τα έργα συνεχίζονται ανεξάρτητα από το όποιο προεκλογικό κλίμα: «Δεν κατεβάζουμε τα μολύβια επειδή θα έχουμε εκλογές τον Οκτώβριο» είπε, ενώ συμπλήρωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα παραδοθούν προς χρήση το τμήμα του δρόμου Γούβες -Χερσόνησος, ο δρόμος της Μεσαράς, η γέφυρα στο Χαμέζι, αλλά και όλο το έργο του Αποσελέμη.
ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης παρουσίασε σήμερα από το Ηράκλειο, την τελική χάραξη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, η οποία συνοδεύτηκε από αναλυτική παρουσίαση οικονομοτεχνικών στοιχείων, τεκμηριώνοντας με νούμερα και κοινωνικοοικονομικούς δείκτες γιατί προκρίθηκε η επιλογή της χάραξης Κίσσαμος – Νεάπολη, ως βέλτιστη λύση, αλλά και γιατί οι τρεις διαγωνιστικές διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη, θα οδηγήσουν στην υλοποίηση, ενός σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητόδρομου με υψηλές προδιαγραφές ποιότητας. Με την παράθεση των στοιχείων ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ταυτόχρονα κατέδειξε ότι το μοντέλο ενός ενιαίου διαγωνισμού, που προκρίνεται από τη ΝΔ για λόγους μικροπολιτικής σκοπιμότητας και φθηνού εντυπωσιασμού, είναι ανεδαφικό και μη πραγματοποιήσιμο, καθώς ουδέποτε θα μπορούσε να πάρει τις σχετικές εγκρίσεις από τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε.
«Επιδιώκουμε, κάθε πολίτης, να έχει εικόνα για το γίνεται στην Κρήτη. Για το πώς επιλέγουμε, με ποια εργαλεία, με ποιους τρόπους να κάνουμε έργα. Για να μην υπάρχει μία λαϊκίστικη προσέγγιση στην ιεράρχηση των Υποδομών που υπήρχε τόσο χρόνια», τόνισε χαρακτηριστικά ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Και υπογράμμισε, ότι «έχει γίνει μία αξιόπιστη δουλειά και μπορούμε με πολύ μεγάλη ασφάλεια και εμείς και όσοι χρηματοδοτήσουν αυτό το έργο, είτε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είτε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα, είτε οι ιδιώτες, να έχουμε μια σοβαρή πραγματική, ρεαλιστική προσέγγιση». Υπογράμμισε, επίσης, ότι «είναι καλό να γίνεται μια παρουσίαση όλων των στοιχείων. Να έχουμε όλοι το ίδιο επίπεδο ενημέρωσης. Τι ισχύει, ποια είναι η δική μας δέσμευση», η οποία, στην περίπτωση των διοδίων, όπως ανακοίνωσε ο Υπουργός, αφορά «τα αυτοκίνητα των μόνιμων κατοίκων που δεν θα πληρώνουν διόδια. Είναι ένα σημαντικό θέμα που αφορά την τοπική κοινωνία. Θα πληρώνουν τα τουριστικά, τα ενοικιαζόμενα, οι επισκέπτες, τα επαγγελματικά οχήματα αλλά όχι οι Κρητικοί, οι μόνιμοι κάτοικοι με τα επιβατικά οχήματα».
Ο κ. Σπίρτζης, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ενημέρωσε τους δημοσιογράφους για την εξέλιξη των διαγωνιστικών διαδικασιών, οι οποίες τρέχουν, όπως είπε, με ρυθμούς ρεκόρ, με συμμετοχές κοινοπρακτικών σχημάτων υψηλών προδιαγραφών. Όπως τόνισε, η διενέργεια του Διεθνούς Διαγωνισμού για την ανάθεση της σύμβασης Παραχώρησης του έργου Χανιά – Χερσόνησος ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2018, ενώ στις 10 Μαρτίου, υπεβλήθησαν οι πέντε φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος, οπότε ο διαγωνισμός εισήλθε ήδη στο Β’ και τελικό στάδιο του διαγωνισμού. Μάλιστα από την Κρήτη ανακοίνωσε, ότι στο διαγωνισμό της Παραχώρησης, εντάσσεται και το τμήμα Καστέλι Κισσάμου – Χανιά, για την ένταξη του οποίου, υπήρχε πάγιο αίτημα στην τοπική κοινωνία. Στις ίδιες ημερομηνίες, όπως εξήγησε ο κ. Σπίρτζης, προχώρησαν και οι διαδικασίες που αφορούν το δεύτερο Διεθνή Διαγωνισμό και για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, που θα πραγματοποιηθεί με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Στην Β΄φάση του Διαγωνισμού, πέρασαν πέντε κοινοπρακτικά σχήματα. Με δεδομένη πια, την τελική επιλογή της χάραξης του ΒΟΑΚ, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ανακοίνωσε την άμεση δημοπράτηση της μελέτης Στρατηγικού Σχεδιασμού για όλο το οδικό δίκτυο της Κρήτης, από τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών παρουσίασε στους πολίτες της Κρήτης, πολυσέλιδη τεκμηρίωση, στην οποία περιλήφθηκαν δύο εξεταζόμενες εναλλακτικές χαράξεις οδικού δικτύου και τρία σενάρια κοινωνικοοικονομικών προβλέψεων, τα οποία καταδεικνύουν τα πώς και τα γιατί της τελικής επιλογής.
Όσον αφορά τα δύο σενάρια χάραξης που παρουσίασε, το πρώτο που τελικά επιλέχθηκε (Εναλλακτική Χάραξη 1), ο ΒΟΑΚ εκτείνεται από την Κίσσαμο έως τη Νεάπολη και με συνολικό μήκος 192 χιλιομέτρων, στο οποίο μάλιστα μπορεί να πραγματοποιηθεί η μέγιστη δυνατή εκμετάλλευση της υπάρχουσας απαλλοτρίωσης, κατά το πρότυπο του βραβευμένου αυτοκινητόδρομου Κόρινθος – Πάτρα. Το δεύτερο σενάριο, (Εναλλακτική Χάραξη 2), το οποίο απορρίφθηκε και από την Περιφέρεια Κρήτης, προέβλεπε μια νέα (μεσογειακή) χάραξη στα τμήματα Σούδα-Βρύσες και Πάνορμος- Λινοπεράσματα, συνολικού μήκους 181 χιλιομέτρων, με τη διαφορά στο κόστος μεταξύ των δύο επιλογών, να ανέρχεται στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ, με τη δεύτερη επιλογή (μεσογειακή χάραξη), να αναδεικνύεται ως η πλέον κοστοβόρα, λόγω των περισσότερων σηράγγων αλλά και της αναγκαιότητας κάθετων αξόνων ως την υπάρχουσα χάραξη. Στην έρευνα που παρουσίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, καταγράφονται οι κυκλοφοριακοί φόρτοι με αυτογραφικά μηχανήματα σε 11 διατομές κατά μήκος του ΒΟΑΚ και σε 10 κάθετους άξονες του, οι οποίοι πραγματοποιήθηκαν μάλιστα, σε τέσσερις διαφορετικές χρονικές περιόδους, (Ιούλιος, Αύγουστος, Σεπτέμβριος και Νοέμβριος του 2018), προκειμένου να υπάρχει ολοκληρωμένη εικόνα.
Στην μελέτη που παρουσίασε ο Υπουργός, καταγράφονται οι μελλοντικοί φόρτοι για κάθε εναλλακτικό σενάριο χάραξης, για τα έτη 2025, 2035, 2045 και 2055. Το γεγονός, ότι «ακόμη και στις προβλέψεις για το 2055 τα περισσότερα τμήματα δεν ξεπερνούν τις 20 χιλιάδες οχήματα την ημέρα στο καλό σενάριο», όπως είπε χαρακτηριστικά, αναδεικνύει ότι η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για ενιαίο αυτοκινητόδρομο από το Καστέλι Χανίων μέχρι τη Σητεία, «τεχνοκρατικά δεν στέκει». Και πρόσθεσε: «Δηλαδή και διόδια να βάλει η ΝΔ πάλι δεν στέκει. Δεν βγαίνει από τη νεοφιλελεύθερη άποψη, όχι από τη δική μας». Όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, «οι δυνάμεις που κυριάρχησαν τόσα χρόνια στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προώθησαν συγκεκριμένες πολιτικές για τη χρηματοδότηση τέτοιου είδους υποδομών που δεν κοιτούν την ασφάλεια του πολίτη, δεν κοιτούν την αναπτυξιακή πλευρά μιας περιοχής. Δεν κοιτούν άλλα αναπτυξιακά και κοινωνικά θέματα και το μόνο που κοιτούν είναι αν βγαίνει τεχνοοικονομικά το έργο».
Βάσει των όρων και των προδιαγραφών που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δηλαδή τα 20.000 οχήματα την ημέρα, οι συγκεκριμένοι κυκλοφοριακοί φόρτοι δεν θα επέτρεπαν τη δημιουργία ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου: «Ή θα πηγαίναμε σε μια λογική μικρού δρόμου χωρίς διαχωριστικές νησίδες, χωρίς δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση, χωρίς να έχει η Κρήτη μια σύγχρονη υποδομή με τους όρους που υπάρχουν σήμερα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στην αγορά, ή θα πηγαίναμε σε αυτή τη λύση, που πιστεύω ότι είναι η βέλτιστη που μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε».
Ο Υπουργός υπογράμμισε, ότι βάσει των μετρήσεων που παρουσίασε, το Υπουργείο «έτρεξε» τα καταλληλότερα διαγωνιστικά μοντέλα, για να αποκτήσει η Κρήτη ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο υψηλών προδιαγραφών: «Βλέπετε ότι οι μετρήσεις αυτές είναι πολύ χρήσιμες και για να υλοποιηθεί το έργο της παραχώρησης. Γιατί εμείς είπαμε ότι για να μπορέσουμε να διασφαλίσουμε ότι θα έχουμε διατομή αυτοκινητόδρομου, χρησιμοποιούμε όλα τα διαγωνιστικά εργαλεία, όλους τους τρόπους διαγωνισμού για να μπορεί να γίνει ένα έργο. Εκεί που βγαίνει η παραχώρηση χρησιμοποιήσαμε τη μέθοδο της παραχώρησης. Εκεί που δεν μπορεί να προχωρήσει τεχνοοικονομικά η παραχώρηση με τους κανόνες που έχουμε, χρησιμοποιούμε τη Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα. Και μετά στο οδικό τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, χρησιμοποιούμε τη μέθοδο της δημοπρασίας σαν δημόσιο έργο».
Ο Υπουργός, υπογράμμισε, ότι για την υλοποίηση το έργου, θα «συνεχίσουμε τον αγώνα ταχύτητας. Γιατί πρέπει να υποβληθεί και να εγκριθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, να έχουμε δηλαδή την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Πρέπει να βγουν τα τεύχη δημοπράτησης για να έχουμε δεσμευτικές προσφορές των σχημάτων στους δυο διαγωνισμούς και να καταλήξουμε στο ανάδοχο σχήμα που θα δώσει την καλύτερη προσφορά». Στόχος μας είναι αυτές οι διαδικασίες να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι ή το φθινόπωρο του 2019». Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι, «θα ακολουθήσει η κύρωση στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Όπως βλέπετε, παρ’ ότι δε συνηθίζεται, εμείς δεν κατεβάζουμε τα μολύβια επειδή τον Οκτώβρη θα έχει εκλογές. Είμαστε βέβαιοι ότι θα κερδίσουμε και θα συνεχίσουμε την υλοποίηση του ΒΟΑΚ. Φαντάζομαι ότι σήμερα που έχει μια συνέντευξη ο κ. Μητσοτάκης με τον κ. Χατζηδάκη και δεν ξέρω ποιον άλλον για τις υποδομές, θα εξαγγείλουν την κατασκευή του ΒΟΑΚ από το Καστέλι Χανίων μέχρι την Κάρπαθο».
Το PDF με την αναλυτική παρουσίαση του έργου.
Υ.Γ. Σημειώνουμε ότι εκ παραδρομής τα χιλιομετρικά μήκη που αφορούν τις χαράξεις 1 και 2, τα οποία αναγράφονταν στις διαφάνειες 25 και 26, όπως αυτές παρουσιάστηκαν στη χθεσινή Συνέντευξη Τύπου, ήταν λάθος αποτυπωμένες. Οι σωστές τιμές περιλαμβάνονται στο επισυναπτόμενο PDF.