Η συνέντευξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στην εφημερίδα «Ελευθερία του Τύπου» και τον δημοσιογράφο κ. Χρήστο Τσιγουρή.
• Τι επιχειρείτε με το νέο νομοσχέδιο, κύριε υπουργέ; Ταξική προσέγγιση ακόμα και στα πρόστιμα του ΚΟΚ;
Δεν νομίζω ότι είναι μόνον η οπτική που λέτε. Δεν θέλουμε να δημιουργείται η εικόνα στον πολίτη ότι η ποινή για κάθε παράβαση έχει εισπρακτικό χαρακτήρα. Τα πρόστιμα πρέπει να «αγγίζουν» τον ίδιο, τον κάθε πολίτη. Θέλουμε να χτυπήσουμε τη λογική τού «έχω λεφτά, πληρώνω και παρανομώ»
• Οπότε, εκτός από δίπλωμα, θα πρέπει να έχουμε και το εκκαθαριστικό της Εφορίας στο αυτοκίνητο;
Όχι βέβαια. Όλα τα πρόστιμα θα έχουν ενιαία βάση ως προς την περιγραφή της παράβασης του ΚΟΚ.
Από εκεί και πέρα θα υπάρχουν προσαυξήσεις που θα έρχονται με το εκκαθαριστικό μας. Θα υπάρχουν, όμως, και παραβάσεις που δεν θα έχουν κανένα χρηματικό πρόστιμο, αλλά σκληρά διοικητικά πρόστιμα.
• Πάμε λίγο στο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Ξεπεράστηκαν οι αντιδράσεις των συνδικαλιστών;
Η συντριπτική πλειοψηφία πολιτών και εργαζομένων είναι υπέρ της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Ήδη από τις 250.000 μηνιαίες παλαιές κάρτες, μέσα σε πολύ λίγες ημέρες είμαστε κοντά στις 45.000 ηλεκτρονικές. Δεν είναι δυνατόν επί τόσα χρόνια να υπάρχουν κυκλώματα πλαστών εισιτηρίων και διακίνησής τους. Η ΝΔ και οι προηγούμενες διοικήσεις πρέπει να μας απαντήσουν γιατί όλα αυτά τα χρόνια δεν έγιναν τα απαραίτητα, για να αντιμετωπιστούν τέτοια φαινόμενα.
• Πόσο παραπάνω εκτιμάτε ότι θα είναι τα έσοδα στις αστικές συγκοινωνίες;
Δεν μπορεί κανείς να κάνει ασφαλή πρόβλεψη. Αίσθησή μου είναι πως υπάρχει μεγαλύτερη διαφυγή πόρων από τα πλαστά εισιτήρια, παρά από αυτούς που δεν χτυπούσαν εισιτήριο. Ηλεκτρονικό εισιτήριο θέλουμε και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και στον Προαστιακό, ενώ συζητάμε με την κ. Κονιόρδου να είναι συμβατές οι ηλεκτρονικές κάρτες με τα μουσεία. Θα ψάξουμε να δούμε πού αλλού μπορεί να έχει εφαρμογή, ώστε απ’ όποιον φορέα κι αν προμηθευτεί κάποιος την κάρτα να έχει πρόσβαση στις συγκοινωνίες.
• Πείτε μου για το ξαφνικό «ειδύλλιο» της κυβέρνησης με τους αυτοκινητιστές.
Οι αυτοκινητιστές έχουν παραδοσιακά συντηρητικό πολιτικό προσανατολισμό.
• Πόσες ψήφους, επιτέλους, μπορείτε να αντλήσετε από τους αυτοκινητιστές και τους «καλοπιάνετε» κλείνοντας την Beat;
Ακόμα και στο στενό μου περιβάλλον, με ρωτούν γιατί καταργούμε τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, χωρίς εμείς να έχουμε δώσει ούτε γραμμή από το σχέδιο νόμου.
Τι πραγματικά ισχύει: Συγκεκριμένα -και όχι δευτερεύοντα στελέχη- της ΝΔ και η ίδια η ΝΔ επίσημα στήριξε την Uber. Και βεβαίως οδηγήθηκε και πάλι σε επικοινωνιακό αδιέξοδο, όταν η μια μετά την άλλη χώρες της Ευρώπης σταματούσαν τη λειτουργία της.
Κατόπιν, βρήκαν τρικ ότι κλείνουμε τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες.
Δεν θα κλείσει καμία ηλεκτρονική πλατφόρμα, σε αυτό δεν κρύβω τα λόγια μου. Όμως, για εμάς δεν υπάρχει «Uber alles». Υπάρχει νόμος, που θα ισχύει και για την Uber.
Όσο για την Beat, κάνει καμπάνια στο Διαδίκτυο και λέει «Αφήστε την Beat όπως την αγαπήσαμε», χωρίς να αναφέρει μια λέξη από το σχέδιο νόμου, χωρίς να ξέρει τι επικαλείται το υπουργείο Υποδομών. Έδειξε σε πρώτη φάση την ταύτισή της με τη γραμμή της ΝΔ. Θα αναδειχτούν πολλά θέματα -μέσω του διαλόγου που θα γίνει- όταν παρουσιάσουμε το σχέδιο νόμου, και θα κληθεί και ο εκπρόσωπος της Beat να μας πει αν και από πού φαίνεται ότι συνεργάζεται μόνο με taxi, ότι χρησιμοποιεί μόνο επαγγελματίες αυτοκινητιστές, ότι κόβει αποδείξεις στη χώρα μας για τη δραστηριότητα που έχει, ότι φορολογείται για αυτήν τη δραστηριότητα.
• Συμπράξατε με τους ΑΝΕΛ, μέχρι να βγει η χώρα από το μνημόνιο. Από τον Αύγουστο και μετά; Ξανά με τους ΑΝΕΛ;
Θα εξαρτηθεί από την απόφαση που θα πάρει ο ελληνικός λαός στις εκλογές του 2019. Οι ΑΝΕΛ έχουν δείξει μία υπεύθυνη στάση, μία έντιμη συνεργασία και διάθεση, για να ξεπεράσουν ακόμη και θέματα αρχών τους, για να τιμήσουν αυτήν τη συνεργασία. Αυτό τους τιμά και αφήνει περιθώρια για μελλοντική συνεργασία κάτω από μια προγραμματική – προφανώς – συμφωνία.
• Με ΔΗΣΥ ή με ΑΝΕΛ;
Το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Αλλά αυτό που έχω βιώσει εγώ είναι ότι η δεξιά σοσιαλδημοκρατία είναι πιο ακραία δεξιά από τις νεοφιλελεύθερες εκδοχές της ΝΔ.
• Η ΔΗΣΥ να έρθει πιο κοντά στον ΣΥΡΙΖΑ ή ο ΣΥΡΙΖΑ στη ΔΗΣΥ;
Ο ΣΥΡΙΖΑ μέσα από μια «βίαιη» ωρίμανση ομογενοποιείται και ωριμάζει ως ένα μεγάλο κόμμα διακυβέρνησης, ως ο κύριος εκφραστής του προοδευτικού κόσμου. Η ΔΗΣΥ πρέπει να ξεκαθαρίσει αν θα ανήκει στον προοδευτικό πόλο ή αν θα πλατσουρίζει μεταξύ νεοφιλελευθερισμού και «κεντροαριστεράς», ώστε να αποτελέσει ξανά το συμπλήρωμα με τη συμμετοχή της για μια δεξιά διακυβέρνηση, όπως έκανε στο πρόσφατο παρελθόν με την κυβέρνηση Σαμαρά.
• Μήπως γίνεται απλά ο ΣΥΡΙΖΑ πιο συστημικός;
Σε κάθε ευκαιρία που μας δίνεται (είτε σε αμιγώς κοινωνικά ή οικονομικά θέματα) που μπορούμε να εφαρμόσουμε την πολιτική μας, το κάνουμε. Κόντρα στις mainstream πολιτικές στην Ευρώπη, αντί να ιδιωτικοποιούμε, κρατικοποιήσαμε τον ΟΑΣΘ. Καθόλου συστημικό λοιπόν..
• Στην Κεντροαριστερά, ποιος υποψήφιος μπορεί να οδηγήσει σε συνεργασία με τον ΣΥΡΙΖΑ;
Αν ήταν να μπω σε αυτή τη λογική, θα είχα μείνει στο ΠΑΣΟΚ. Είναι δικό τους θέμα και πραγματικά πρέπει να τους απασχολήσει. Θεωρώ όμως ότι είναι υποχρέωση των υποψήφιων αρχηγών στη Δημοκρατική Συμπαράταξη να πουν με παρρησία -ένας το έχει πει ως τώρα – αν βλέπουν στο μέλλον η ΔΗΣΥ να εντάσσεται σε προοδευτικές συνεργασίες ή συντηρητικές συνεργασίες…
Δυστυχώς, το μήνυμα που βγαίνει ως σήμερα είναι ότι η πλειοψηφία των υποψηφίων προέδρων της ΔΗΣΥ όχι μόνο δεν κρατά ίσες αποστάσεις, όπως λέει, αλλά έχει συγκεκριμένο προσανατολισμό. Το μοντέλο συνεργασιών των κυβερνήσεων Σαμαρά και Παπαδήμου.