Η ομιλία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην Oλομέλεια της Βουλής και τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου.
«Εμείς και διαπραγματευτήκαμε και διαπραγματευόμαστε κάθε λέξη με τους δανειστές. Γι’ αυτό και έχει πάρει «ανάσες» και η ελληνική κοινωνία και η ελληνική οικονομία.»
«Δεν μπορώ να μην ευχηθώ στη Νέα Δημοκρατία «καλή επιτυχία» στον διαγωνισμό των καναλιών. Να πάρετε άδεια, να μην έχουμε κανένα πρόβλημα μαζί σας…»
«Διαλύσατε και αποδομήσατε παράνομα και το επάγγελμα του αυτοκινητιστή, όπως και όλα τα άλλα, και μιλάτε! Είστε το κόμμα UBER-TAXIBEAT.»
«Εμείς ανοίγουμε τον χάρτη της χώρας και ολοκληρώνουμε το έργο που δεν θέλατε ποτέ να ολοκληρωθεί, την έξοδο από τα μνημόνια, τον τερματισμό της επιτροπείας, την ανάκτηση της παραχωρημένης εθνικής μας κυριαρχίας και μαζί την οικοδόμηση του κράτους δικαίου και της δίκαιης ανάπτυξης».
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακούγοντας και σήμερα τη συνεδρίαση της Βουλής, λίγους μήνες πριν βγούμε οριστικά από την περιπέτεια που μας έβαλαν οι παλαιοκομματικές δυνάμεις, μπορούμε να επιβεβαιώσουμε για μία ακόμα φορά τις διαπιστώσεις των τελευταίων χρόνων.
Πρώτη διαπίστωση: Η δυστυχία των νεοφιλελεύθερων δυνάμεων για τη λήξη των μνημονίων και η δυστυχία των δήθεν μεταρρυθμιστικών δυνάμεων για τη λήξη των μνημονίων από τη σημερινή Κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, για την έξοδο από την περιπέτεια που μας βάλατε. Είναι πρόβλημα για εσάς. Σας καταλαβαίνουμε. Σας νιώθουμε. Θα χάσετε δύο κύριους πυλώνες άσκησης των πολιτικών σας: Το άλλοθι του μνημονίου είναι το ένα, για να περνάτε ό,τι πιο αντικοινωνικό και αντιλαϊκό θα θέλατε, όπως στο παρελθόν. Και η συνεννόηση «κάτω από το τραπέζι» με τους δανειστές για την εφαρμογή των δικών σας πολιτικών ακόμα και τα τρία χρόνια που έχουμε διανύσει σαν Κυβέρνηση.
Η δεύτερη διαπίστωση είναι η συνεχής στρέβλωση όσων εμπεριέχονται όχι μόνο στο σημερινό σχέδιο νόμου, αλλά και σε κάθε δράση της Κυβέρνησης, από συγκεκριμένα μέσα μαζικής ενημέρωσης της Νέας Δημοκρατίας. Σήμερα ακούγοντας τους Βουλευτές και τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας νομίζεις ότι ακούς συγκεκριμένους δημοσιογράφους συγκεκριμένου τηλεοπτικού και ραδιοφωνικού σταθμού. Δεν μπορώ μετά από αυτή τη στάση να μην ευχηθώ στη Νέα Δημοκρατία «καλή επιτυχία» στον διαγωνισμό των καναλιών. Να πάρετε άδεια, να μην έχουμε κανένα πρόβλημα μαζί σας.
Η τρίτη διαπίστωση είναι το ότι κρύβετε με επιμέλεια ό,τι καλό εμπεριέχεται στο σχέδιο νόμου. Καμία αναφορά για τα καλά. Πόσες δημόσιες εταιρείες δεν εντάσσονται καν στο Υπερταμείο; Καμία αναφορά επ’ αυτού!
Μέχρι χθες συγκεκριμένες δυνάμεις του παλαιοκομματισμού λέγατε στους εργαζόμενους ότι θα ιδιωτικοποιηθούν, ότι διαλύονται, ότι τελείωσαν αυτές οι εταιρείες. Θυμάστε εδώ, στην ακρόαση φορέων, που είχατε φωνάξει την ΚΤΥΠ -δεν μπαίνει καν στο Υπερταμείο- την Αττικό Μετρό, τον ΟΣΕ, τις θυγατρικές του ΟΣΕ. Τίποτα, ούτε λέξη! Μου αρέσει αυτό.
Τις διατάξεις που είναι σε αυτή τη λογική και αφορούν το Υπουργείο Μεταφορών θα τις αναπτύξω σε λίγο. Επίσης δεν αναφέρατε ούτε λέξη. Κάτι πήγε να ψελλίσει ο κ. Χατζηδάκης στη λογική της στρέβλωσης. Θα τα πούμε μετά. Ο κ. Καραμανλής, που είναι εδώ, έχει μερικές απορίες. Θα του τις εξηγήσω.
Έχουμε, λοιπόν, στο παρόν σχέδιο νόμου τις αποδείξεις μιας δημοκρατικής αντιμετώπισης και επίλυσης χρόνιων και στρεβλών παθογενειών, που προκαλούσαν πολλά εμπόδια και στην αγορά και στην κοινωνία: Γραφειοκρατία, μη διαφανή λειτουργία των γραφειοκρατικών και ελεγκτικών μηχανισμών. Θα τα εξηγήσουμε ένα-ένα.
Στο άρθρο 216 αίρουμε τους περιορισμούς στην άσκηση της δραστηριότητας οδικής βοήθειας, λαμβάνοντας υπόψη την έντονη νησιωτικότητα της χώρας και προβλέποντας τα ελάχιστα κριτήρια ποιοτικής άσκησης δραστηριότητας, χωρίς αυτό να λειτουργεί αποτρεπτικά για νέες επιχειρήσεις.
Τι είχε γίνει στο θέμα της οδικής ασφάλειας; Σας ρωτούμε, κύριε Καραμανλή, μια που είστε ο αρμόδιος τομεάρχης, καθώς και τον κ. Χατζηδάκη, που έχει υπηρετήσει στο Υπουργείο Μεταφορών: Εσάς, που δήθεν δώσατε μάχες για το άνοιγμα των επαγγελμάτων -μάχες!- και κάνατε μελέτες με τον ΙΟΒΕ όταν ήταν ο κ. Στουρνάρας εκεί, αυτό σας ξέφυγε; Το είχατε ξεχάσει και αυτό;
Δεν ήταν προφανώς οι μηχανικοί, οι δικηγόροι, οι ταξιτζήδες, οι αυτοκινητιστές, ήταν οι μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες. Οπότε, εκεί κάνατε λίγες εκπτώσεις στο ποιος μπορεί να ασκήσει το έργο της οδικής ασφάλειας.
Ερχόμαστε, λοιπόν, εδώ για να μην κάνουμε εκπτώσεις. Αυτό είναι το πραγματικό άνοιγμα όχι των επαγγελμάτων, αλλά των ολιγοπωλίων, των δραστηριοτήτων που σας υπηρετούσαν όλα αυτά τα χρόνια, για να μπορεί κάθε πολίτης της χώρας να δραστηριοποιηθεί σε αυτά.
Κατ’ αρχάς, θέλω να κάνω μια γενική παρατήρηση. Όλα αυτά τα άρθρα ήταν μέρος νομοσχεδίων που είναι να έρθουν στη Βουλή και λόγω των δεσμεύσεων μπήκαν στο πολυνομοσχέδιο.
Στο άρθρο 217, λοιπόν, -ήταν μέρος του σχεδίου νόμου των δημοσίων έργων, έχει βγει σε διαβούλευση και μπορεί οποιοσδήποτε να το δει- δημιουργούμε το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Σύστημα Παρακολούθησης Τεχνικών Έργων, το ΚΗΣΠΑΤΕ, όπου για πρώτη φορά καθίσταται δυνατή η ηλεκτρονική παρακολούθηση της εκτέλεσης -και όχι της σύμβασης ή του διαγωνισμού- ενός δημόσιου ή ιδιωτικού έργου, με προφανείς σκοπούς.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εκτός από τους Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας -θα πούμε γι’ αυτούς- μιλάνε από άλλα κόμματα για ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης. Με ποια εργαλεία; Πώς θα ξέρουμε ποια έργα γίνονται στη χώρα, όταν δεν έχουμε τέτοια εργαλεία; Πώς θα διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον, αν δεν ξέρουμε ότι σε κάθε δήμο εκτελούνται αυτά τα έργα, σε κάθε περιφέρεια, σε κάθε Υπουργείο; Πώς θα μπορούμε να έχουμε ένα αξιόπιστο σύστημα παρακολούθησης, όταν δεν ξέρουμε καν τα μηχανήματα που υπάρχουν στη χώρα, αν δουλεύουν στο α΄ δημόσιο έργο ή στο β΄ ιδιωτικό;
Το ΚΗΜΔΗΣ, κύριε Καραμανλή, είναι για να παρακολουθεί τις συμβάσεις. Δεν είναι για να παρακολουθεί το πώς γίνονται τα έργα, από ποιους γίνονται τα έργα, ποιοι είναι οι υπεργολάβοι, ποιοι είναι οι τεχνίτες, ποια είναι τα μηχανήματα, για να μην δαπανώνται δεξιά κι αριστερά σε αποζημιώσεις τα λεφτά του ελληνικού λαού.
Αυτό γίνεται, λοιπόν, με αυτό το άρθρο. Έπρεπε να το χειροκροτάτε εσείς κυρίως, που θέλετε και μια μεταρρύθμιση, δήθεν, στη χώρα. Δεν θέλετε, όμως, και αναδεικνύεται αυτό. Αυτό είναι το σύστημα. Αυτό το σύστημα θα διασφαλίσει, επιτέλους -γιατί διασυνδέεται και με όλα τα υπόλοιπα- το να ξέρουμε ποιος εργολάβος κάνει τι, με ποιον υπεργολάβο, ποιος μελετητής κάνει τι και με ποιους άλλους συνεργάζεται, ποιοι ασχολούνται στα δημόσια έργα και ποιοι στα ιδιωτικά, για να μην έχουμε και στρέβλωση της νομοθεσίας.
Στο άρθρο 218 ορίζεται η σύσταση Ειδικού Σώματος Επιμετρητών Δημόσιων και Ιδιωτικών Έργων. Αυτό γίνεται για την απρόσκοπτη και χωρίς χρονοτριβές υποβοήθηση της διενέργειας των απαραίτητων επιμετρήσεων και των δημόσιων έργων και των ιδιωτικών.
Τι λέει ο κ. Καραμανλής; Λέει: «Καλά, κάνετε Σώμα Επιμετρητών; Δεν βάζετε τον ιδιωτικό τομέα να επιβλέπει τα δημόσια έργα;». Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ που επιβεβαιώνετε αυτό που λέμε, ότι δεν θέλετε ούτε δημόσιες τεχνικές υπηρεσίες, ούτε δημόσιες υπηρεσίες γενικότερα, για να διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον.
Όχι, εμείς κάνουμε ένα Σώμα γιατί μας παραδώσατε τεχνικές υπηρεσίες με μηδέν μηχανικούς ή με ελάχιστους μηχανικούς. Να μπορεί ο μηχανικός δημόσιος υπάλληλος που δεν μπορεί, δεν έχει την ευχέρεια στο γραφείο, να πει θέλουμε να πάρουμε δύο επιμετρητές να μας βοηθήσουν. Να μπορεί ο ιδιώτης να μην εμπιστεύεται μόνο τον εργολάβο ή τον μηχανικό του, αλλά να πάρει από αυτό το Σώμα έναν επιμετρητή για να μην πληρώνει στο ιδιωτικό έργο τσάμπα λεφτά ή παραπάνω λεφτά, παραπάνω ποσότητες.
Δεν σας απασχολούν αυτά τα θέματα; Πραγματικά εκπλήσσομαι. Πλήθος φορέων έχουν από μηδέν έως δύο τεχνολόγους μηχανικούς. Εντάξει, τα κάνατε αυτά. Τέλος. Η αποδόμηση του ελληνικού δημοσίου και των υπηρεσιών πήρε τέλος, μαζί με εσάς.
Στο άρθρο 219 προκρίνουμε μια μεταβατική περίοδο για τις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης. Θα έρθει συνολικό σχέδιο νόμου και γι’ αυτό υπάρχει αυτό.
Με το άρθρο 219Α μειώνεται η ελάχιστη διάρκεια μίσθωσης των ενοικιαζόμενων ιδιωτικών αυτοκινήτων με οδηγό από έξι σε τρεις ώρες. Εδώ τόλμησε ο κ. Χατζηδάκης να μιλήσει για τις τρεις ώρες. Κύριε Χατζηδάκη και κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, όλοι γνωρίζουν το θεάρεστο έργο σας στο Υπουργείο Μεταφορών.
Δεν μπορούμε να μη θυμηθούμε τον ΟΣΕ. Πριν λίγους μήνες διαγράφηκαν με τις δικές μας προσπάθειες φάκελοι κρατικών ενισχύσεων 15 δισεκατομμυρίων από τον ΟΣΕ. Δεν μπορούμε να μη θυμηθούμε το «θεάρεστο» έργο σας στην Ολυμπιακή, στον ΟΑΣΘ, στις Αστικές Συγκοινωνίες της Αθήνας, στη νομοθεσία.
Θα σας πρότεινα γενικά να μην κάνετε καμία αναφορά σε ό,τι έχει σχέση με μεταφορές. Εσείς επιμένετε. Δεν πειράζει, ας επιμένετε. Υπάρχουν αρκετές πτυχές που πρέπει να αναδειχθούν. Η πρώτη αφορά τα ταξί, τους αυτοκινητιστές και τις εταιρείες που καταστρατηγούσαν την εθνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Εσείς θεσπίσατε τις έξι ώρες και όλο το πλαίσιο, για να μην εφαρμόζεται ποτέ η νομοθεσία που θεσπίσατε από τις εταιρείες ενοικίασης με οδηγό. Δεν είχατε βγάλει ποτέ την υπουργική απόφαση για τα χαρακτηριστικά των οδηγών στις συγκεκριμένες δραστηριότητες. Εμείς τη βγάλαμε. Δεν είχατε βάλει ποτέ σήμανση σε αυτά τα αυτοκίνητα. Εμείς τα βγάλαμε. Δεν είχατε προβλέψει καν μια καταγραφή για το ποιοι δραστηριοποιούνται, ποιες εταιρείες, ποια αυτοκίνητα, ποιοι οδηγοί. Αφήσατε σε εταιρείες που δεν είχαν καν έδρα στη χώρα ή άλλες που είχαν στη μετοχική τους σύνθεση offshore -που είναι η αδυναμία σας φαίνεται σαν παράταξη- να δραστηριοποιούνται χωρίς να πληρώνουν ένα ευρώ στη χώρα μας. Διαλύσατε και αποδομήσατε παράνομα και το επάγγελμα του αυτοκινητιστή, όπως και όλα τα άλλα, και μιλάτε!
Τα στελέχη σας έκαναν διαφήμιση πόσοι νέοι άνθρωποι θα ζήσουν ως οδηγοί ενοικίασης αυτοκινήτων. Ο Πρόεδρός σας -όταν εμείς ανοίξαμε το θέμα- έκανε διάγγελμα για μία συγκεκριμένη εταιρεία, την Taxibeat. Είστε το κόμμα UBER-TAXIBEAT. Μας λοιδορούσατε ότι είμαστε ενάντια στις νέες τεχνολογίες και όταν βγήκε η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, κρυφτήκατε. Καταγγείλτε -όπως διαστρεβλώνετε τα πάντα- την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Δικαστήριο ότι είναι ενάντια στις νέες τεχνολογίες.
Και τώρα -για να δούμε τι θα γίνει τις επόμενες μέρες- που το σχέδιο νόμου βρίσκεται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και στη συνέχεια εισάγεται στην ολομέλεια της Βουλής, να δω τι θα πείτε για όλα αυτά και για πολλά άλλα.
Και τέλος, το τελευταίο άρθρο αφορά την υπηρεσία που θα κάνει τον διαγωνισμό για το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικών διοδίων, για να μην καθυστερούμε.
Ολοκληρώνοντας, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, θα πω ότι εμείς δεν διπλώνουμε τον χάρτη σαν τον Πρόεδρό σας για να βρει κοινά σημεία μεταξύ Κρήτης και Μακεδονίας. Διότι αντιλαμβανόμαστε αυτό που δεν αντιλαμβάνεστε εσείς, ότι αυτό δεν θα γίνει ποτέ. Εμείς ανοίγουμε τον χάρτη της χώρας και ολοκληρώνουμε το έργο που δεν θέλατε ποτέ να ολοκληρωθεί, την έξοδο από τα μνημόνια, τον τερματισμό της επιτροπείας, την ανάκτηση της παραχωρημένης εθνικής μας κυριαρχίας και μαζί την οικοδόμηση του κράτους δικαίου και της δίκαιης ανάπτυξης.
Θα ήθελα να καταθέσω και μία νομοτεχνική βελτίωση.
Ευχαριστώ πολύ.