Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην εκπομπή του ΑΝΤ1, “Καλημέρα Ελλάδα” με τον Γιώργο Παπαδάκη.
Tα βασικά σημεία της συνέντευξης.
- Για τις νέες διατάξεις και τις αλλαγές του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που περιλαμβάνονται στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κ. Χρήστος Σπίρτζης, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είναι μαζί μας. Καλώς ορίσατε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είχαμε προηγουμένως και τον Ιαβέρη ο οποίος είναι εναντίον των όσων είπατε χτες στο Νίκο Παναγιωτόπουλο και τη Μαίρη Πολλάλη. Ταξικός Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η μία ανάγνωση είναι η ταξικότητα, αλλά η άλλη ανάγνωση έχει να κάνει με κακές νοοτροπίες που μαζί με τους πολίτες και την κοινωνία πρέπει να ξεπεράσουμε και να χτιστεί ένας νέος κώδικας κοινωνικών αξιών, κοινωνικής συμπεριφοράς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ μιλάω για την αξία της ζωής, δε μιλάω για το Δικαστήριο που θ’ ακολουθήσει. Η παραβίαση του κόκκινου είναι παραβίαση. Παραβίασα το κόκκινο, σκότωσα έναν άνθρωπο, είμαι φτωχός ή πλούσιος..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το κόκκινο είναι κόκκινο και γι’ αυτό το λόγο, πρέπει να καταλαβαίνει κάποιος ότι το πρόστιμο που θα φάει για το κόκκινο ή για τη στάθμευση ή οποιοδήποτε άλλο μέτρο, δεν είναι ένα μέτρο το οποίο έχει στόχο του να εισπράξει έσοδα το κράτος και δεν είναι το ίδιο πρόστιμο για σας, για τον κ. Ιαβέρη, για έναν πολύ πλούσιο άνθρωπο ή για έναν άνεργο.
Και η λογική που υπάρχει ευρέως διαδεδομένη στην κοινωνία μας. δυστυχώς είναι, «πληρώνω και παρανομώ».
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα λειτουργήσει αποτρεπτικά όμως γι’ αυτόν που έχει λεφτά και θα πει «ωραία, πόσο είναι το πρόστιμο; 500 ευρώ; Δεν πας να μου το κάνεις 2.000; Εγώ θα τρέξω, θα πάρω την Porsche και θα βγω στην εθνική οδό και θα τρέξω με 340».
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αλλά κι ο φτωχός θα πει «χαμηλό είναι το κόστος; Θα τρέξω».
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σήμερα που έχουμε έναν ΚΟΚ με υπέρογκα πρόστιμα, λειτουργεί;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι. Γιατί όμως; Δεν υπάρχει αστυνόμευση και δεν υπάρχει και παιδεία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς δεν υπάρχει παιδεία, είναι πάρα πολύ σημαντικό το θέμα που βάζετε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να τα δούμε ένα-ένα. Οι Αστυνομικοί, τα όργανα της Τροχαίας, δεν είναι άτομα έξω από τον ελληνικό λαό. Ούτε η δική μας κοινωνία μπορεί να λειτουργεί ή να θέλει το κράτος ή η όποια κυβέρνηση ή ο όποιος Υπουργός να βγει στην κοινωνία ως δάσκαλος και να τη νουθετήσει. Γιατί αυτές οι λογικές μέχρι τώρα μάλλον έχουν αποτύχει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν ξεκίνησαν και ποτέ όμως. Δηλαδή τα μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής είχαν μια περιστασιακή μορφή, δεν εφαρμόζονται όπως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Να μπει στο Δημοτικό Σχολείο το μάθημα της Κυκλοφοριακής Αγωγής.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό το προχωράμε, έχουμε μια στενή συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας αλλά τα πρόστιμα που είναι στην παλιά λογική, ίδια για όλους και πολύ υψηλά για όλους, φαίνεται ότι δε λειτουργούν για πολλούς λόγους, όχι γιατί δεν έχουμε αστυνόμευση. Γιατί και ο τροχονόμος σκέφτεται σ’ έναν άνθρωπο που είναι μεροκαματιάρης να πάει να του βάλει πρόστιμο 500 ευρώ. Δε λειτουργεί αυτό το μέτρο.
Το ξέρουμε όλοι, το ζούμε όλοι. Από κει και πέρα όσοι θέλουν να παραμείνουν σε μια λογική τιμωρητική ή σε μια λογική υψηλών προστίμων γιατί έχουν έναν τέτοιου είδους δογματισμό, καλό είναι να δουν τα στατιστικά και να καταλάβουν ότι αυτή η νοοτροπία δεν ταιριάζει στο λαό μας κι έχει αποτύχει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάποιοι λένε όμως ότι το κάνετε και για ψηφοθηρικούς λόγους. Δηλαδή βάζετε το ταξικό ζήτημα για να χαϊδέψετε τους ασθενέστερους οικονομικά για να τους πείτε ότι «ξέρεις κάτι, μη σε νοιάζει, θα περάσεις με κόκκινο αλλά θα πληρώσεις λιγότερο αλλά θα πληρώσεις λιγότερο επειδή θα διαπιστώσω ότι είσαι φτωχός».
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι ακριβώς το αντίθετο γι’ αυτό και κάνουμε μια μεγάλη τομή. Και ποια είναι η μεγάλη τομή: Μέχρι τώρα είχαμε έναν ΚΟΚ που έχει αρκετές χιλιάδες παραβάσεις και κάθε παράβαση έχει το δικό της πρόστιμο. Εμείς αυτό που επιχειρούμε είναι να κωδικοποιήσουμε σε χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις και να έχουμε δύο πρόσθετες κατηγορίες, όπου εκεί δε θα έχουμε πρόστιμο, θα έχει πολύ σκληρά διοικητικά μέτρα. Π.χ. αν κάποιος πετάξει το τσιγάρο του, αν κάποιος είναι στη ΛΕΑ, αν μιλάει στο κινητό τηλέφωνο, αυτός δε θα πληρώνει πρόστιμο. Θα του αφαιρείται η άδεια οδήγησης και οι πινακίδες κυκλοφορίας, την πρώτη φορά για δυο μήνες…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχω ένσταση πάνω σ’ αυτό. Προσέξτε, αυτός που μιλάει στο τηλέφωνο, δε θα χρειαστεί να πάει να ξανακάνει πορεία να μάθει τα σήματα και να παρκάρει για να ξαναπάρει δίπλωμα. Θα ξαναμιλήσει στο τηλέφωνο. Το θέμα μ’ αυτόν που μιλάω στο τηλέφωνο δεν είναι ότι δεν ξέρει να οδηγεί. Εμείς τί του λέμε λοιπόν; θα σου πάρω το δίπλωμα για να ξανακάνεις πορεία, να ξανακάνεις μαθήματα, να δώσεις τα σήματα, αλλά είσαι κακομαθημένος. Είναι θέμα αγωγής. Θα το ξανακάνει κ. Υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, αλλά οι άδειες οδήγησης και η εκπαίδευση που έχεις για να πάρεις την άδεια οδήγησης είναι θέμα παιδείας και εκπαίδευσης. Αυτό είναι το δεύτερο σχέδιο νόμου που θα έρθει πολύ σύντομα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε δει τον τρόπο με τον οποίο παίρνουμε διπλώματα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα γι’ αυτό το λέω, είναι η επόμενη φάση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όπως με τους ηλικιωμένους για παράδειγμα. Πας και σε ρωτάει: «Έχεις τίποτα;». Τί θα πει ο ηλικιωμένος για να πάρει το δίπλωμα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό θεραπεύεται στο σχέδιο νόμου. Έχουμε μια πρόβλεψη ιδιαίτερα για τους οδηγούς των σχολικών λεωφορείων και των τουριστικών λεωφορείων που πηγαίνουν παιδάκια σ’ εκδρομές κτλ.
Οι οδηγοί οι επαγγελματίες μέχρι τα 55 θα μπορούν ν’ ασκούν το επάγγελμα, μετά θα περνάνε όχι μόνο ιατρικές εξετάσεις, αλλά και εξετάσεις οδήγησης επί της ουσίας, για να κοιτάζει κανείς τη φυσική τους κατάσταση, τ’ αντανακλαστικά τους..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα ξεκινά από υψηλά το πρόστιμο και μετά θα μειώνεται;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, θα μειωθούν όλα τα πρόστιμα για όλους, ξεκινάμε από μια βάση γιατί δε λειτουργεί αυτό που έχουμε και θα υπάρχουν προσαυξήσεις ανάλογα..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή μειώνεται αν περάσει με κόκκινο, ο φτωχός θα πληρώνει λιγότερα αν περάσει με κόκκινο, ο πλούσιος θα έχει προσαύξηση πάνω σ’ αυτό το μειωμένο. Αυτό μας λέτε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό λέμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί περιμένετε ότι μπορεί να έχει αποτέλεσμα αυτό, όταν εγώ που έχω λεφτά, μου βάλετε μια μικρή προσαύξηση της τάξης του 20% και θα πω «έλα μωρέ, πάω στο ΝΑMMOS στη Μύκονο κι ανοίγω την τρίλιτρη τη σαμπάνια και δεν καταλαβαίνω τίποτα, τώρα μου’ βαλε ο Σπίρτζης ένα 100άρικο παραπάνω, και τι έγινε; Με τον παρά μου και την κυρά μου» που λέει ο λαός.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό θέλουμε να χτυπήσουμε ακριβώς που λέτε. «Με τον παρά μου και την κυρά μου».
{…}
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ξεκινήσατε από λάθος βάση. ξεκινήσατε από μια βάση ότι έχουμε μια κατάσταση τώρα πάρα πολύ καλή, που πληρώνουν το ίδιο ένας που έχει εισόδημα 1.000 ευρώ κι ένας που έχει εισόδημα 100.000 ευρώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα έτσι είναι όμως;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σήμερα που έχουμε υψηλά πρόστιμα, δεν πληρώνει κανείς. Σήμερα που μιλάμε δε λειτουργεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βρείτε άλλους τρόπους. Γιατί πρέπει πάντα να είναι εισπρακτικό το μέτρο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα αυτό λέμε, δεν είναι εισπρακτικό, είναι κοινωνική εργασία..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα είναι κοινωνική εργασία μέσα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα είναι κατ’ αρχάς αφαίρεση του διπλώματος.
{…}
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι κι άλλα πράγματα κ. Παπαδάκη.. Υπάρχουν και θέματα που έχουν να κάνουν με τις δημόσιες υποδομές. Π.χ. δεν είναι δυνατό να μην έχουμε ορίσει θέσεις που σταθμεύουν τα αυτοκίνητα για να επιβιβαστεί κάποιος ή ν’ αποβιβαστεί κι από το αυτοκίνητο και από το ταξί…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το βλέπουμε στους σταθμούς του μετρό που δεν υπάρχουν σταθμοί parking.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς, αυτά καθορίζονται μέσα σε χρονικό διάστημα συγκεκριμένο, να μπουν αυτές οι περιοχές, αυτοί οι χώροι στάθμευσης από τους Δήμους και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη απ’ τους αντίστοιχους Οργανισμούς, προκειμένου να υπάρχει ένα πλαίσιο που θα το αποδεχθούμε όλοι και θα μπορέσουμε να το υπηρετήσουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το δίπλωμα θ’ αφαιρείται ακόμα και για αντικοινωνική συμπεριφορά; Δηλαδή αυτός που πετάει το τσιγάρο στο δρόμο… .
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τη δεύτερη φορά θα του αφαιρείται για 4 μήνες, μετά θα καλείται να ξαναδώσει εξετάσεις.
{…}
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το ποιες παραβάσεις εκτός από τις 4-5 που έχουμε βάσει και μέσα στο νομοσχέδιο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε όλες τις παραβάσεις θα ισχύει το εισοδηματικό κριτήριο; Δηλαδή ακόμα και για μια κλήση για παράνομο παρκάρισμα θα ισχύει το ίδιο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτά θα τα δει η Θεσμική Επιτροπή που υπάρχει, του ΚΟΚ και θα εντάξει τις διάφορες παραβάσεις σε κατηγορίες που σας ανέφερα πριν.
{…}
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν αντιδράσεις πολλές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχουν αντιδράσεις από τον κ. Ιαβέρη που θέλει να έχει μια εμμονή στα υψηλά πρόστιμα, υπάρχουν αντιδράσεις απ’ όσους θέλουν να διατηρείται μια κατάσταση σαν κι αυτή που έχουμε σήμερα και δυστυχώς ο χώρος των μεταφορών, επειδή είναι ένας χώρος που έρχεται σε καθημερινή επαφή και σχέση με κάθε πολίτη, με την καθημερινότητά μας, με τη ζωή μας, είναι ένας χώρος που πρέπει μαζί με τον πολίτη να τον διορθώσουμε. Δε μπορούμε να συνεχίσουμε δηλαδή αυτό που γίνεται τόσα χρόνια.
(σ.σ σε άλλο σημείο για το ίδιο θέμα)
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και κάτι άλλο: Εδώ λένε, υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια για προηγουμένως που λέγαμε για τον ΚΟΚ; Δηλαδή πώς ορίζεται το «πλούσιος» και «φτωχός»; Πώς ορίζεται; Γιατί εδώ στην Ελλάδα το «πλούσιος» και «φτωχός»….
{…}
.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτά θα τα δει η θεσμικά κατοχυρωμένη Επιτροπή του ΚΟΚ και για το ύψος των προστίμων και για το ύψος των προσαυξήσεων μαζί με το Υπουργείο Οικονομικών.
(σ.σ σε άλλο σημείο για το ίδιο θέμα).
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εισοδηματικά κριτήρια υπάρχουν σε πάρα πολλές πτυχές της οικονομικής ζωής, όπου δεν υπάρχουν, και είναι οριζόντια μέτρα που έχουν θεσμοθετηθεί στο παρελθόν, εγώ εκτιμώ ότι πρέπει τη στιγμή που θα μπορέσει η χώρα, ν’ αναθεωρηθούν για να γίνουν δίκαια. Δεν υπάρχει οριζόντιο μέτρο που να είναι δίκαιο.
{…}.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλοί λένε, δηλαδή αξιολογούμε το πρόστιμο ανάλογα με την οικονομική κατάσταση του παραβάτη και δεν αξιολογούμε ο επικίνδυνο της ανθρώπινης ζωής που θα έχει σαν αποτέλεσμα ίσως το θάνατο, την αναπηρία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και τα δύο. Πάμε πάλι, γιατί μάλλον δεν έγινε κατανοητό. Οι παραβάσεις χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες για να είναι και εύληπτο από τον πολίτη ποιες παραβιάσεις είναι χαμηλής, μέσης ή υψηλής επικινδυνότητας. Αυτό είναι αυτό που ρωτάει ο συμπολίτης μας και είναι αυτό που επικαλείται ο κ. Ιαβέρης περί θανάτων και όλα τα υπόλοιπα.
Από κει και πέρα, θα έχουμε μια βάση γι’ αυτά τα πρόστιμα, τρεις διαφορετικές βάσεις μάλλον για τις τρεις κατηγορίες παραβάσεων και θα έχουμε προσαυξήσεις που θα έχουν να κάνουν με τα εισοδηματικά κριτήρια των πολιτών. Να δούμε όμως μερικές τομές ακόμη;
- Για το ηλεκτρονικό εισιτήριο
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ας αφήσουμε για λίγο αυτό, πάμε στο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Κύριε Υπουργέ, είναι γεγονός ότι σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες λειτουργεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι σε όλες, αλλά στις περισσότερες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και με διαφορετικό τρόπο και με άλλες μεθόδους. Εδώ ο μισός πληθυσμός είναι στο λεκανοπέδιο Αττικής, αιφνιδιάστηκε ο κόσμος και θεωρεί και ορισμένα πράγματα παράλογα ή παραλείψεις. Για παράδειγμα, να ξεκινήσουμε με τον ΑΜΚΑ. Τί τον θέλετε τον ΑΜΚΑ και το ζητάτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κατ’ αρχάς να δούμε πώς έγινε αυτή η διαδικασία, διότι το πρώτο που είχα ζητήσει κι εγώ από τον ΟΑΣΑ είναι να υπάρχει μία ηλεκτρονική εφαρμογή όπως υπάρχει, κι ένα αίτημα να στέλνουμε στους πολίτες ταχυδρομικά τις κάρτες. Αυτό απαγορεύτηκε από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Το ΑΜΚΑ έχει να κάνει με την προσωποποιημένη κάρτα, όχι με το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα πάλι δεν παραβιάζονται τα στοιχεία, τα προσωπικά δεδομένα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο ΑΜΚΑ έχει τα πάντα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο ΑΜΚΑ δεν έχει τα πάντα όταν είναι σε μια βάση. Είναι απλά ένας αριθμός ο οποίος πιστοποιεί ότι είναι ο Γιώργος Παπαδάκης που έχει μια εκπτωτική πολιτική γιατί πληρώνει το Ελληνικό Δημόσιο, το κράτος, είτε το Υπουργείο Εργασίας είτε το Υπουργείο Παιδείας για τους μαθητές..
{…}
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα είναι προσωπικά δεδομένα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, δεν είναι γιατί δεν αποθηκεύονται στη βάση του ΟΑΣΑ, είναι αλλού αποθηκευμένα, στην αρχή που πρέπει να τηρεί τον ΑΜΚΑ. Εμείς μέσω του ΑΜΚΑ, ο ΟΑΣΑ δηλαδή, μπορεί να δει ότι δεν είναι ο Χρήστος Σπίρτζης αυτός που επωφελείται από την επιδότηση την κρατική αλλά είναι ο Γιώργος Παπαδάκης που πραγματικά τη δικαιούται. Και γι’ αυτό υπάρχει ο ΑΜΚΑ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάντως σ’ αυτό θα σας δικαιολογήσω εν μέρει γιατί ακόμα και για να κλείσεις εισιτήριο στο γήπεδο σου ζητάνε ΑΜΚΑ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η άλλη λύση θα ήταν να είχα εγώ εισιτήριο ή κάρτα αν θέλετε ενός ανθρώπου ο οποίος είναι με κινητικά προβλήματα ή άνεργος, να επωφελούμαι απ’ αυτό και να μην επωφελούνται οι πραγματικά άνεργοι.
{…}
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό ισχύει και για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, τους άνεργους; Αυτοί πάλι θα βάλουν στο φάκελο τα στοιχεία και θα τους έρθει μια κάρτα ηλεκτρονική…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Τα ίδια στοιχεία είναι για όλους. Μια φωτογραφία, η παλιά κάρτα, ο κωδικός που βγαίνει από την ηλεκτρονική εφαρμογή του δικτύου και το ΑΜΚΑ. Τίποτε άλλο. Και βέβαια τη διεύθυνσή τους και τ’ όνομά τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί δεν έχουμε φθηνό ηλεκτρονικό εισιτήριο και έχουμε χάρτινο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχουμε γιατί δεν υπήρχε άμεση πρόβλεψη απ’ ό,τι γνωρίζω στον ανάδοχο, για το εισιτήριο του 1,40. Αυτό θα υπάρχει όταν τέλος του μήνα δε θα έχουμε χάρτινα εισιτήρια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί ξέρετε, ο άλλος αν θέλει να πάρει ηλεκτρονικό μπορεί να πάρει των 5 ή των 10 μετακινήσεων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν θέλει σήμερα να πάρει ένα εισιτήριο παίρνει χάρτινο, όταν ξεκινήσει μόνο η εφαρμογή του ηλεκτρονικού θα υπάρχει 1,40, 0,60, ό,τι υπάρχει σήμερα..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι οι άνθρωποι που έρχονται από την επαρχία. Ξέρετε, είναι πολλοί από την επαρχία, που έρχονται περιστασιακά, μια φορά και λέει αυτός ο άνθρωπος, «θα έρθω εγώ στην Αθήνα, θα πάω να δώσω 10 ευρώ;».
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ξέρετε τι γίνεται; Υπάρχουν πάρα πολλές φορές ειδήσεις fake όπως λέμε, ψεύτικες, για να χτυπήσουν μια συγκεκριμένη δράση ή πολιτική. Δεν ισχύουν αυτά τα πράγματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι αντιδράσεις ήταν από μέσα όμως, μέσα από τους υπαλλήλους.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα είπα εγώ ότι ήταν απ’ έξω μόνο;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν ήταν δημιουργία δική μας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ήταν κι από μέσα γιατί υπάρχουν πολλές σκοπιμότητες μέσα κι έξω και θα ήθελα με την ευκαιρία, για να μη δημιουργούνται και λάθος εντυπώσεις, να ευχαριστήσω τους υπαλλήλους της ΣΤΑΣΥ, γιατί η συντριπτική πλειοψηφία και των Σωματείων έχει στηρίξει αυτή την εφαρμογή και τις ευεργετικές συνέπειες που θα έχει και για την κοινωνία και για την κοινωνική πολιτική που θα μπορέσουμε μελλοντικά ν’ ασκήσουμε.
Και το «μελλοντικά» δεν είναι μετά από δέκα χρόνια, είναι άμεσα. Θα δούμε δηλαδή τους επόμενους μήνες μετά τη πλήρη εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, πόσα περισσότερα έσοδα θα έχουν αυτοί οι Οργανισμοί και τί κοινωνική πολιτική θα μπορούν ν’ ασκήσουν περαιτέρω από αυτήν που ασκούν σήμερα.
(σ.σ σε άλλο σημείο για το ίδιο θέμα)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα θετικά της ηλεκτρονικής κάρτας του ηλεκτρονικού εισιτηρίου είναι αυτά: Ότι θα έχουμε πλέον το εργαλείο να αλλάξουμε τελείως την τιμολογιακή πολιτική, να γίνει ανάλογα με την απόσταση που διανύεις και όχι με το χρόνο που έχουμε σήμερα.
Όπως θα έχουμε το πλεονέκτημα την ίδια κάρτα να την χρησιμοποιεί κανείς στον Προαστιακό, στον ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη, έκανα μια συζήτηση με την Υπουργό Πολιτισμού χτες ώστε να είναι συμβατές οι κάρτες και για τα Μουσεία και να μπορούμε να έχουμε τουριστικά πακέτα που να μπορεί κάποιος να το χρησιμοποιεί και στις αστικές συγκοινωνίες.
- Για την προστασία των προσωπικών δεδομένων
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα είναι τυπικό το θέμα αλλά προσέξτε, δε θα πρέπει να πρωτοκολλείται η αίτηση, τα στοιχεία τα οποία δίνει ένας πολίτης; Δίνει σημαντικά του στοιχεία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δε χρειάζεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά εγώ πώς θα έχω απόδειξη ότι έχει πάρει ο Παπαδάκης τα στοιχεία μου;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχει ανοίξει βιβλίο σε κάθε σταθμό όταν αφήνεις το φάκελο, καταγράφεται τ’ ονοματεπώνυμό σου και μόνο αυτό και πάνω στο φάκελο οι πολίτες πρέπει να έχουν τ’ ονοματεπώνυμό τους και τη διεύθυνσή τους. Αλλά θέλω να κάνω μια συζήτηση γι’ αυτό που είπατε, φακέλωμα.
Όταν η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων δε μας άφησε καν να ταχυδρομήσουμε τις κάρτες για να μην υπάρχει ηλεκτρονική βάση που συσχετίζει τα ονόματα με τις διευθύνσεις κατοικίας, όταν δουλέψαμε μαζί με την Αρχή ώστε να μη συνδέονται οι κάρτες, ο αριθμός της κάρτας με τη διαδρομή που θ’ ακολουθήσει κάποιος πολίτης για να προστατευθούν τα συνταγματικά δικαιώματα του κάθε πολίτη, μη λέμε για φακέλωμα.
Εγώ καλώ οποιονδήποτε θέλει να δει, είτε είναι πολιτική κίνηση είτε μέσο, ή πολίτης, να δει ότι δεν τηρείται κανένα αρχείο φακελώματος ή τέτοιας λογικής σε αστικές συγκοινωνίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάντως κ. Υπουργέ μ’ αιφνιδιάζετε, περίμενα ότι θα πείτε κάτι άλλο, ότι σε αυτό τον τόπο είμαστε όλοι φακελωμένοι οπότε μην ανησυχείτε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να σας πω, ότι δε μπορεί να υπάρχουν δυο μέτρα και δυο σταθμά σε σχέση με την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Όταν δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο και οι αστικές συγκοινωνίες κάνουν μία τόσο μεγάλη εφαρμογή που αφορά εκατομμύρια κόσμο και εκατομμύρια συναλλαγές καθημερινά, ή θα ισχύει και εκεί και στο τραπεζικό σύστημα, και στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας σε μεγάλο εύρος, που γίνεται εμπόριο προσωπικών δεδομένων…
…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, ένα μεγάλο ζητούμενο είναι πώς θα προστατευθούν αυτά τα μηχανήματα. Είχαμε τεράστια προβλήματα με διάφορες συμμορίες ανθρώπων που πηγαίναν με βαριοπούλες και τα σπάγανε. Αυτό θα συνεχιστεί; Διότι τότε είναι δώρο άδωρο το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουμε μια στενή συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, προκειμένου η Ελληνική Αστυνομία με σύμβαση με τις αστικές συγκοινωνίες να φυλάει τους σταθμούς του μετρό, από κει και πέρα πιστεύω ότι θα μειωθούν δραματικά τέτοιες δράσεις, όταν το ηλεκτρονικό εισιτήριο πραγματικά έρθει στη ζωή μας μόνιμα. Διότι ένα μεγάλο μέρος μπορεί, ως πιθανότητα το λέω, να μην έχει να κάνει μ’ αυτό που παρουσιάζεται.
- Για την πολιτική που ασκούν οι ΗΠΑ με αφορμή το ταξίδι του πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Απ’ ό,τι είδα, η «Αυγή» δεν έχει κεντρικό θέμα την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Αμερική, έχει την απόφαση για την Ηριάννα. Το θέμα της Ηριάννας το έχουν ανεβάσει πάρα πολύ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι αυτό, το θέμα της Ηριάννας είναι ένα θέμα κοινωνικό και λειτουργίας της Δικαιοσύνης που είναι πολύ σημαντικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε ό,τι αφορά τον πήχη για την Αμερική που λέγαμε..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακούστηκαν πάρα πολλά. Κατ’ αρχάς το θέμα της πολιτικής των ΗΠΑ: Δε νομίζω ότι έχουμε στη διεθνή και πολιτική και οικονομική σκηνή τα ίδια χαρακτηριστικά που είχε η Αμερική στη δεκαετία του ’70 και του ’80 με σήμερα. Υπάρχουν πολύ πιο συντηρητικές δυνάμεις, τουλάχιστον στον οικονομικό τομέα, από την πολιτική που ασκούν οι ΗΠΑ, που έχουν φέρει την Ευρώπη και όχι μόνο την Ευρώπη στην κατάσταση που είναι.
Άρα, τί θέλω να πω μ’ αυτό: Θέλω να πω, ότι υπάρχουν δυνάμεις πολύ πιο συντηρητικές που τουλάχιστον τη δική μας χώρα με τις πολιτικές που έχουν ασκήσει κ. Παπαδάκη, την έχουν φέρει σ’ αυτή την κατάσταση. Κι όχι μόνο τη δική μας χώρα, εκτός από τα στρεβλά που είχαμε εμείς και όλη τη Νότια Ευρώπη και όχι μόνο. Τ’ αποτελέσματα αυτής της πολιτικής είναι ν’ αναπτύσσονται ακροδεξιά σχήματα σε όλο τον πλανήτη και κυρίως στην Ευρώπη. Και τα βλέπουμε. Και στη δική μας χώρα και στην επιτυχία που είχαν δυνάμεις στη Γερμανία και στην Αυστρία και παντού.
Άρα το ν’ αναθεωρείς και να έχεις άλλες συμμαχίες όταν αλλάζουν τόσο πολύ και τα διεθνή χαρακτηριστικά και η οικονομική πολιτική και τα γεωπολιτικά, είναι ένα θέμα το οποίο δεν έχει να κάνει μόνο με το ρεαλισμό, έχει να κάνει και με πραγματικές καταστάσεις..
{…}
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όταν ακούς πολλά μπράβο από τη Λαγκάρντ ή από τον Ντάισελμπλουμ, να κρατάς μικρό καλάθι.
Δε σας ενόχλησε πάνω σ’ αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τί να σας πω τώρα; Άλλοι έφεραν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στη χώρα, άλλοι έβαλαν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο μέσα στην Ευρώπη, άλλοι έβαλαν τη χώρα ν’ ακολουθεί αυτά που επιβάλλουν οι δανειστές και τώρα θα κληθούμε ν’ απολογηθούμε και γι’ αυτό εμείς.
{…}
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα κι εσείς τώρα κυβερνάτε 2,5 χρόνια, δηλαδή μπορούσατε να είχατε αλλάξει και κάποια πράγματα..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως, θ’ αλλάξουμε όταν «απελευθερωθεί» η χώρα, εντός ή και εκτός εισαγωγικών, τον Αύγουστο που μ’ επιτυχία θα τελειώσει το πρόγραμμα και θα πάμε σε άλλα νερά.
{…}
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι γνωστό ότι κατά τη διάρκεια των φοιτητικών σας χρόνων ήσασταν κοντά στο ΠΑΣΟΚ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι κοντά, ήμουν μέλος του ΠΑΣΟΚ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και λέτε τώρα «μα οι προηγούμενοι φταίνε για την κατάσταση την οποία δημιούργησαν», έχετε τύψεις ή αναγνωρίζετε κι εσείς ένα ποσοστό ευθύνης; Γιατί ήσασταν και στέλεχος δεν ήσασταν ένα απλό μέλος του ΠΑΣΟΚ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να τα πιάσουμε ένα – ένα επειδή κάνετε προσωπική ερώτηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι ερώτηση την οποία ξέρετε πόσα χρόνια ξέρω τον κ. Σπίρτζη; Χρόνια και ίσως περίμενε να μη του κάνω αυτή την ερώτηση. Αλλά αν δεν κάνω αυτή την ερώτηση, είμαι υπεύθυνος απέναντι και στον κόσμο που μας βλέπει, αλλά και απέναντι και στον ίδιο. Άρα πρώην ΠΑΣΟΚ και κατηγορείτε το ΠΑΣΟΚ ότι είναι ένα από τα Κόμματα που έφεραν την Ελλάδα σε αυτή την κατάσταση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να τα δούμε ένα – ένα κ. Παπαδάκη. Κατ’ αρχάς το 70% της χώρας έχει περάσει από το ΠΑΣΟΚ μπορεί και λίγο παραπάνω. Το δεύτερο είναι ότι δεν υπήρξα ποτέ διορισμένο στέλεχος του ΠΑΣΟΚ πουθενά, ούτε βουλευτής ήμουν ούτε σε Οργανισμό Διοικητής, ούτε καν μέλος Διοικητικού Συμβουλίου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό είναι αλήθεια. Αλλά στέλεχος ήσασταν.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το λέω, γιατί πολλές δυνάμεις θέλουν να τα ισοπεδώσουν όλα.
{…}
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το τρίτο θέμα είναι το εξής: μετακινήθηκε το ΠΑΣΟΚ από τον πυρήνα και της πολιτικής και της ιδεολογίας του ή όχι; Η δική μου η εκτίμηση είναι από το ’10 κα μετά πήρε οριστικό διαζύγιο με αυτό που πρέσβευε πολιτικά και ιδεολογικά το ΠΑΣΟΚ. Μπορεί να το είχε πάρει και νωρίτερα, αλλά το ’10 αυτό αναδείχθηκε και αργότερα αποδείχθηκε κιόλας αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν φύγατε εσείς από το ΠΑΣΟΚ, έφυγε το ΠΑΣΟΚ από εσάς μου λέτε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς πάντως από την πολιτική ιδεολογία μας δεν φύγαμε. Δεν φέραμε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στη χώρα, δε μετακινήθηκε η ιδεολογία μας από το Σοσιαλισμό στη Δεξιά Σοσιαλδημοκρατία.