H συνέντευξη στο Newsit.gr και τη δημοσιογράφο, Ελένη Καλογεροπούλου.
Οι σχεδιασμοί στις αστικές συγκοινωνίες είναι από την εποχή του 1960 – Δεν ιδιωτικοποιούνται οι συγκοινωνίες
«Θα ήταν παρανοϊκό μετά από 60 χρόνια που έγινε η αποκρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, ένα χρόνο μετά και μάλιστα με τα αποτελέσματα που έχει ο οργανισμός να τον ιδιωτικοποιήσουμε. Προφανώς δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Θεωρώ ότι οι εργαζόμενοι πριν την ιδιωτικοποίηση, η κάποιοι από τους εργαζόμενους, που είναι και μέτοχοι στον ΟΑΣΘ κατηγορούσαν την κυβέρνηση για την κρατικοποίηση. Αυτό που συμβαίνει στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη, που είναι οι δυο περιφερειακές ενότητες που έχουν εξαιρεθεί από το ελληνικό δημόσιο για τις αστικές συγκοινωνίες για το πλαίσιο του διαγωνισμού που πρέπει να γίνει το 2019. Γιατί ακριβώς έχουμε δημόσιες αστικές συγκοινωνίες. πρέπει να επανακτήσουμε έναν σύγχρονο σχεδιασμό που θα αξιοποιεί όλα τα μέσα που έχουμε διαθέσιμα. Ένα άλλο πλαίσιο από αυτό που είχαμε την δεκαετία του 60 και του 70 στον παλιό νομό Αττικής και στον παλιό νομό Θεσσαλονίκης. Είχαμε λεωφορεία και ΚΤΕΛ, λεωφορεία του ΟΑΣΘ ιδιωτικά και λεωφορεία του ΚΤΕΛ στο νομό Αττικής είχαμε αντίστοιχα λεωφορεία του ΟΑΣΑ και ΚΤΕΛ. Έχουν περάσει από την δεκαετία του 60 και του 70 πολλά χρόνια. έχουμε πλέον άλλα μέσα σταθερής τροχιάς που μπορούν να εξυπηρετούν προαστικό και τις δυο περιφερειακές ενότητες. Μετρό στην Αθήνα και σε ελάχιστο διάστημα και στην Θεσσαλονίκη, έχουμε τραμ. Ευελπιστούμε ότι πολύ σύντομα θα έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για τις αστικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Επομένως πρέπει να αξιοποιήσουμε με σύγχρονο σχεδιασμό με σύγχρονο τρόπο πως θα εξυπηρετούνται με τον βέλτιστο τρόπο οι πολίτες», είπε ο κ. Σπίρτζης.
Αλλάζουν όλα στον σχεδιασμό των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης
Στην Θεσσαλονίκη υπήρχε ο ΟΑΣΘ, ήταν ιδιωτικός. Έγιναν δυο παρεμβάσεις το 2003 και το 2011 χωρίς σχεδιασμό. Ανατέθηκαν στον ΟΑΣΘ περιοχές έξω από τον χώρο ευθύνης του μέχρι και έξω από το νομό Θεσσαλονίκης! Αυτό έγινε χωρίς αντίστοιχα να αυξηθεί ο στόλος των λεωφορείων, ο αριθμός των οδηγών. Στην συνέχεια ανέθεσαν ένα μέρος σε έναν υπεργολάβο στα ΚΤΕΛ και έδωσαν και μετοχές στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Αυτό σαν φαινόμενο δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες που εχουν οι πολίτες στην Θεσσαλονίκη. Έχουμε πολλά δρομολόγια που δεν γίνονται, έχουμε μια σειρά από γραμμές που δεν εξυπηρετούν και την λειτουργία της πόλης. Πρέπει λοιπόν να γίνει ένας επανασχεδιασμός.
Θα πρέπει τα ΚΤΕΛ να πάρουν να κάνουν κάποιες γραμμές που δεν έπρεπε να κάνει ο ΟΑΣΘ και ο ΟΑΣΘ θα πρέπει να μείνει μόνο το κομμάτι της εκκαθάρισης που έχει καθυστερήσει και να ενεργοποιηθεί όπως προβλέφθηκε στο νομοσχέδιο ο διάδοχος του ΟΑΣΘ, δημόσιος 100% που θα μεταφέρουμε πολλές από τις αρμοδιότητες ομαλά.
Θα υπάρχει σχεδιασμός ενόψει και της λειτουργίας του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης σε 2 χρόνια και ενός άλλου σχεδιασμού που δεν θα έχει τον πολίτη να περιμένει στις στάσεις μια ώρα ενώ έπρεπε να μην περιμένει καθόλου.
Το χρονοδιάγραμμα – Έτσι θα αγοραστούν τα νέα λεωφορεία
«Στον ΟΑΣΘ έπρεπε να υπάρχουν 37 εκατομμύρια για την ανανέωση του στόλου και υπήρχαν 700 ευρώ!», λέει ο υπουργός. Και συνεχίζει: «Στον πρώτο χρόνο λειτουργίας υπάρχει εξοικονόμηση 45 εκατομμυρίων από τα χρήματα που δίνει το δημόσιο σε αυτόν τον οργανισμό. Ηταν ένας οργανισμός πολύ σπάταλος. τα χρήματα πήγαιναν στις τσέπες κάποιων. Εχουμε χρηματοδότηση να πάρουμε νέα λεωφορεία. Δεν μπορεί όμως να τα πάρει ο ΟΑΣΘ που είναι σε εκκαθάριση. Θα γίνει ένας ενιαίος διαγωνισμός για Αθήνα και Θεσσαλονίκη από το υπουργείο Μεταφορών που θα περιλάβει και μέρος της συντήρησης. Στις 15 Οκτωβρίου ξεκινούν οι γραμμές κορμού στην Θεσσαλονίκη και θα υπάρχει και ένας μεγάλος ανασχεδιασμός για να έχουμε μεγαλύτερη συχνότητα στα δρομολόγια των περιοχών».
Αλλάζει ο σχεδιασμός και στην Αττική – Πυκνώνουν τα δρομολόγια
«Σε κάποια μέσα έχουμε ακόμα τον σχεδιασμό που είχαμε την δεκαετία του 60 που βλέπουμε στις ελληνικές ταινίες. Ξεκινάει ένα λεωφορείο από τον Μαραθώνα και καταλήγει στο Πεδίον του Αρεως. Το ΚΤΕΛ. Περνάει μερικές δεκάδες σταθμούς του Μετρο, του Προαστιακού, επιβαρύνει πολύ την κυκλοφορία στην Μεσογείων και την Αλεξάνδρας και το ίδιο γίνεται και για τις γραμμές με την Δυτική Αττική που το τέρμα γίνεται στο Θησείο. Το ίδιο και σε περιοχές της βορειοανατολικής Αττικής από τον Ωρωπό μέχρι το κέντρο. Θα αλλάξει ο σχεδιασμός. Θα πυκνώσουν τα δρομολόγια του προαστιακού, θα γίνεται τέρμα σε έναν σταθμό του Μετρό ή του Προαστιακού οπότε να έχουμε ποιοτικότερες και ποσοτικότερες συγκοινωνίες. Στόχος είναι τα λεωφορεία να πηγαίνουν τους πολίτες από τις συνοικίες μέχρι τους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς είτε του Μετρό είτε του Προαστιακού είτε του Τραμ και να αυξήσουμε την συχνότητα των δρομολογίων αυτών.
Στην Αθήνα έχουμε το εργαλείο για να τα κάνουμε αυτά. Εχουμε το ηλεκτρονικό εισιτήριο και μπορούν να λειτουργήσουμε τελείως διαφορετικά ΜΜΜ με ενιαίο τρόπο και να ρυθμίσουμε καλύτερα την λειτουργία τους με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας».
Υπάρχουν συμφέροντα – Σύστημα τηλεματικής στα ΚΤΕΛ Αττικής και Θεσσαλονίκης
Ο υπουργός Μεταφορών είπε ότι υπάρχουν συμφέροντα που επηρεάζονται από αυτό. «Διότι αν τα ΚΤΕΛ Αττικής δεν μπορούν να ανταποκριθούν στον ρόλο τους και το ίδιο ισχύει και για τους δημόσιους οργανισμούς, θα πρέπει να καλυφθούν αυτές οι ανάγκες. Δεν μπορεί και ο ΟΑΣΘ στην Θεσσαλονίκη και η ΟΣΥ στην Αθήνα να έχουν συμφωνήσει με το υπουργείο ένα συγκεκριμένο πλαίσιο και συγκεκριμένα δρομολόγια και να κόβονται αυτά τα δρομολόγια τελευταία στιγμή χωρίς να το ξέρει ο πολίτης. Κι αυτό δεν συμβαίνει μια φορά γιατί κάτι έτυχε αλλά είναι καθημερινότητα και το ίδιο και σε μεγαλύτερο βαθμό ισχύει για τα ΚΤΕΛ Αττικής. Προβλέψαμε τα ΚΤΕΛ Αττικής και Θεσσαλονίκης μέσα σε 4 μήνες να εγκαταστήσουν σύστημα τηλεματικής. Να έχουν ηλεκτρονικό εισιτήριο συμβατό με τα άλλα μέσα για να μπορεί ο πολίτης με εναιία κάρτα να κινείται. Αν δεν μπορεί να ανταποκριθεί και δεν θέλει το ΚΤΕΛ Αττικής θα απευθυνθούμε στα ΚΤΕΛ άλλων νομών της χώρας. Αυτό δεν είναι ιδιωτικοποίηση ούτε κάτι άλλο από αυτά που ακούγονται. Είναι κάτι που θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πολλές δεκαετίες».
Για το Μετρό και τις ουρές που σχηματίζονται
Ο κ. Σπίρτζης το απέδωσε στις συνήθειες που έχουμε εδώ και χρόνια. «Δεν υπάρχει», εξήγησε «κανένας λόγος να υπάρχουν ουρές. Το θέμα των καρτών λύνεται μέσω διαδικτύου. Η κάρτα μπορεί να γεμίσει με χίλιους τρόπους. Δεν υπάρχει λόγος να πηγαίνεις ναστήνεσαι στην ουρά για να βγάλεις μισό εισιτήριο ή να πάρεις εισιτήρια. Υπάρχει όμως μια μεγάλη καθυστέρηση στην εταιρεία που ανέλαβε την αναβάθμιση των παλιών μηχανημάτων – είναι πάνω από 100 – αλλά λύθηκαν τα προβλήματα την περασμένη εβδομάδα. Το μεγάλο πρόβλημα είναι με τα λεωφορεία όπου αρνούνται τα περίπτερα να εφοδιάζουν τον κόσμο με ηλεκτρονικά εισιτήρια. Οπότε πρέπει να αναβαθμιστεί το δίκτυο πωλήσεων του ΟΑΣΑ».
Να τα πείτε στο Υπερταμείο! Επίθεση Σπίρτζη στο ΤΑΙΠΕΔ
«Να τα πείτε στο Υπερταμείο!», είπε ο υπουργός Μεταφορών για τα εμπόδια που μπαίνουν στο θέμα των προσλήψεων. «Για το θέμα των προσλήψεων είπε ότι πρέπει να γίνουν προσλήψεις. Είναι αναγκαίο, είπε. Αν προσλάβουμε 1.000 εργαζόμενους σε κρίσιμες ειδικότητες, όπως οδηγούς, πραγματικούς τεχνίτες, σε ελεγκτές, το κόστος του οργανισμού όσον αφορά στο εργασιακό μέρος θα είναι χαμηλότερο. Γιατί αυτά τα χρήματα πληρώνονται σήμερα σε υπερωρίες, σε ρεπό πολύ πιο ακριβά. Και δεν ικανοποιείται το ποσοτικό μέρος της παρεχόμενης υπηρεσίας προς τους πολίτες».
Ο κ. Σπίρτζης ειδικά για το ΤΑΙΠΕΔ επεσήμανε ότι δεν είναι θέμα κόντρας ή κάποιου δογματισμού. «Είναι στην λογική» όπως είπε, «που έχει αναπτυχθεί από την αρχή στο ΤΑΙΠΕΔ και συνεχίζει σε κάποια στελέχη τους, της λάθος μεθοδολογίας που επιχειρούν να κάνουν κάποιες ιδιωτικοποιήσεις. Δεν μπορεί μερικές υποδομές ή λειτουργίες που δεν βγαίνουν να θέλουν να τις κάνουν εμπορικά βιώσιμες σε βάρος της ελληνικής κοινωνίας και του πολίτη. Αυτό δεν σημαίνει ότι η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να παρακολουθεί τα απίστευτα λάθη που κάνουν οι σύμβουλοι ή οι υπηρεσίες του ΤΑΙΠΕΔ. Θεωρώ ότι σε πάρα πολλά έχουν διορθωθεί πράγματα και προβλέψεις αλλά πρέπει να προσπαθήσουν λίγο παραπάνω».
Υπέροχοι δρόμοι – Ακριβά διόδια – Μέσα στο 2019 το αναλογικό σύστημα
Ο υπουργός παραδέχθηκε ότι πληρώνουμε ακριβά τα διόδια και επανέλαβε την δέσμευση για εγκατάσταση ενός ηλετρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων. Και εξήγησε: «Δηλαδή όταν μπαίνει ένα αυτοκίνητο σε κάποιο αυτοκινητόδρομο, θα πληρώνει ακριβώς ανάλογα με την απόσταση που θα έχει διανύσει. Από την είσοδο έως την έξοδο. Ήδη τελίωσε η πρώτη φάση του διαγωνισμού και έχει προχωρήσει η δεύτερη φάση και θα εγκατασταθεί σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Μέχρι τέλος του χρόνου θα έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και στις αρχές του επόμενου έτους θα υλοποιείται το σύστημα».
Πως θα μειωθεί η τιμή των διοδίων από το 2020 και μετά
Πρόσθεσε ότι θα μειωθεί η χρέωση ανα χιλιόμετρο. «Αυτό θα γίνει με δυο τρόπους», εξήγησε. «Ο ένας είναι με την αύξηση του φόρτου. Ο κυκλοφοριακός φόρτος έχει ήδη αυξηθεί. Ο δεύτερος είναι μια συνεργασία με το σύστημα των παραχωρήσεων. Υπάρχει η ανάγκη να επεκτείνουμε τους αυτοκινητόδρομους σε αρκετά σημεία της χώρας με ταυτόχρονη μείωση της χρέωσης ανα χιλιόμετρο. Θεωρώ ότι είμαστε σε ένα καλό σημείο για να υλοποιήσουμε και το δεύτερο μοντελο, η χώρα να έχει πιο φθηνούς δρόμους προς τους πολίτε»ς.
Ο ΣΥΡΙΖΑ κυβέρνηση και το 2020
Στο ερώτημα αν ο ΣΥΡΙΖΑ θα είναι και το 2020 κυβέρνηση είπε ότι ναι θα είναι κυβέρνηση «γιατί βλέπω την ανταπόκριση και την ελπίδα που έχει ο ελληνικός λαός απέναντι στον Αλέξη και στον ΣΥΡΙΖΑ και γιατί έχουμε απέραντη εμπιστοσύνη στο κοινωνικό πρόσωπο του κ. Μητσοτάκη και της ηγετικής ομάδας της ΝΔ».
Στο ερώτημα αν επειδή προέρχεται από το ΠΑΣΟΚ αν αισθάνεται ΣΥΡΙΖΑ ή έχει κρατήσει κάποια στοιχεία από το ΠΑΣΟΚ απάντησε:
«Το ΠΑΣΟΚ ήταν ένας χώρος που πολιτικά μεγάλωσε πολλές γενιές και ανθρώπους σε διαφορετικές κατευθύνσεις. Προφανώς και από την πολιτική μου καταγωγή και αυτά που πίστευα τα πιστεύω ακόμη και θα με ακολουθούν μέχρι τέλους. Το πρόβλημα είναι ότι όσοι θέλουν να καπηλευθούν την ιστορία του ΠΑΣΟΚ και την πολιτική του ιστορία και το ιδεολογικοπολιτικό του πρόσημο πραγματικά έχουν ξεχάσει τι έλεγε το ΠΑΣΟΚ και που ήταν τοποθετημένο. Εμείς δεν το έχουμε ξεχάσει. Θεωρώ ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ένας χώρος που στη γέννησή του προήλθε από ανθρώπους από όλο το προοδευτικό φάσμα και εντός και εκτός κοινοβουλίου και από την σοσιαλιτική πλευρά και από την αριστερή σοδιαλδημοκρατία και από την ευρωπαϊκή κομμουνιστική αριστερά και από την ανανεωτική αριστερά και από την εξωκοινοβουλευτική αριστερά. Θεωρώ ότι όλες αυτές οι δυνάμεις μπορούν έχουν καταφέρει να βρουν μια συνισταμένη πορεία με μικρές αντιθέσεις και διαφωνίες για να πάνε την χώρα παρακάτω. Είναι ζητούμενο να υπάρξουν και ευρύτερες προοδευτικές συγκλίσεις. Αυτό που γίνεται στην Ευρώπη, δηλαδή το πλησίασμα της αριστεράς με την σοδιαλδημοκρατία και σε επίπεδο Βρυξελλών αλλά και σε κάθε χώρα για να αντιμετωπισθεί ο νεοφιλελευθερισμός και η ακροδεξιά δυστυχώς στη χώρα μας με ευθύνη του ΚΙΝΑΛ, δεν έχουμε βρει μια τέτοια πορεία και εύχομαι να την βρούμε με μεγάλο μέρος από τα στελέχη του ΚΙΝΑΛ για πάρα πολλούς λόγους. Είναι θλίψη με ανθρώπους που προέρχεσαι από το ίδιο κόμμα να τους βλέπεις να γίνονται ουρές του νεοφιλελευθερισμού».
Για την πρόταση Γεννηματά για μεγάλο συνασπισμό με ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ – ΚΙΝΑΛ
«Ευτυχώς που δεν ζει ο Ανδρέας Παπανδρέου να την ακούσει. Και άλλα στελέχη. Λέω ότι δεν είμαστε σε μια περίοδο της χώρας που να πρέπει να γίνει κάτι τέτοιο. Μια κυβέρνηση εθνικής ενότητας για να αντιμετωπίσουμε ένα μεγάλο θέμα. Η χώρα έχει βγει από τα μνημόνια, έχει βγει με αξιοπρέπεια από τα μνημόνια και δεν συντρέχουν οι λόγοι για να υπάρχει μια κυβέρνηση μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και νεοφιλελεύθερης ΝΔ με σκληρές ακροδεξιές ομάδες που φιλοξενεί στην ηγετική της ομάδας, μάλιστα. Οπότε δεν βλέπω κανένα περιθώριο συνεργασίας. Βολεύει την κα Γεννηματά να το λέει αυτό. Κάποιοι στο ΚΙΝΑΛ ψάχνουν να βρουν άλλοθι για να πάνε τον κόσμο που έχει μείνει στο ΚΙΝΑΛ δεμένο και σε συνεργασία με τον κ. Μητσοτάκη όπως τον πήγαν πριν από μερικά χρόνια δεμένο με τον κ. Σαμαρά. Ή κάνοντας πρωθυπουργό τον κ. Παπαδήμο. Αυτό πιστεύω ότι δεν ταιριάζει στο πως μεγαλώσαμε στο ΠΑΣΟΚ που ίδρυσε ο Ανδρέας Παπανδρέου. Φαντάζεστε τον Ανδρέα να συνεργαζόταν για να κάνει κυβέρνηση με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη;»
Πολιτικά παιχνίδια πίσω από την κρίση στις τράπεζες
Για το θέμα με τις τράπεζες και την κρίση που δημιουργήθηκε και τα νέα σενάρια ότι η χώρα δεν μπορεί να σταθεί στα πόδια της, ο Χρήστος Σπίρτζης είπε ότι «δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι όρθιο υγιες, το λένε οι διεθνείς οίκοι όλα τα ευρωπαϊκά όργανα. Υπάρχει στον καπιταλισμό αυτό το παιχνίδι. Υπάρχουν οι πιέσεις αλλά και οι πολιτικές σκοπιμότητες που δημιουργούν τέτοιες κρίσεις και η γνώμη μου είναι ότι η τελευταία κρίση είχε πολιτικό πρόσημο. Δεν είναι τυχαίο ότι την ίδια μέρα αποδέχθηκαν πολλά στελέχη στην Ευρώπη ότι η Ελλάδα μπορεί να μην κόψει τις συντάξεις και ξεκίνησε μια παραφιλολογία ότι δεν έχουμε ένα υγιές τραπεζικό σύστημα ότι, ότι ότι. Τα προβλήματα του τραπεζικού συστήματος στην Ελλάδα δε νομίζω ότι είναι αυτά. Είναι ότι πρέπει επιτέλους οι 4 συστημικές τράπεζες να ανοίξουν τις πόρτες τους και να γίνουν παραγωγικές επενδύσεις στη χώρα. Που τις έχουν κλείσει».
Για τις αυτοδιοκητικές εκλογές
«Είναι μια καλή στιγμή για σύμπραξη της κεντροαριστεράς. Το θέλουν οι προοδευτικές δυνάμεις της χώρας. Όποιος δεν το αντιληφθεί αυτό προφανώς θα είναι ο μεγάλος χαμένος της ιστορίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ το έχει δείξει με ευθύνη του προέδρου μας ότι όχι μόνο είναι ανοικτές οι πόρτες αλλά και αναζητούμε και στηρίζουμε προσωπικότητες που μπορούν να στηριχθούν από τον προοδευτικό κόσμο της χώρας».
Ο Μπακογιάννης θα χάσει πολλά στοιχήματα
Στο ερώτημα αν είναι γατάκι, παραπέμποντας στην στιχομυθία που είχε με τον Κώστα Μπακογιάννη, είπε ότι ο Κώστας Μπακογιάννης επηρεάζεται. «Όταν συγκρούονται οι δυο διαφορετικοί κοσμοι μέσα του της Ευρυτανίας και της Κρήτης όπως τους έχει στην ψυχή του, επηρεάζεται. Όχι, δεν είμαι γατάκι το ξέρει ο κ. Μπακογιάννης αυτό το έχουμε αποδείξει. Στο ερώτημα αν τον κέρασε είπε όχι. Ο Κώστας Μπακογιάννης θα κεράσει πάρα πολλά, θα χάσει πολλά στοιχήματα και πολιτικά και σε σχέση με τις υποδομές που έχουμε και υλοποιούνται στην Στερεά Ελλάδα. Το συγκεκριμένο στοίχημα είναι για την έναρξη της κατασκευής του νότιου τμήματος του Ε65 το οποίο θα ξεκινήσει πάρα πολύ σύντομα. Είναι το μοναδικό έργο που η χώρα έκανε μόνο το μεσαίο τμήμα, είναι τρέλα παράνοια και έτυχε ο κλήρος στον ΣΥΡΙΖΑ να τον κάνει ενιαίο αυτό τον δρόμο. Ο κ. Μπακογιάννης θα κερνάει για πολλά χρόνια στοιχήματα που θα χάνει».