Η συνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην ΕΡΤ1 και στην εκπομπή «Επτά» με τη δημοσιογράφο, Βάλια Πετούρη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα χαιρετίσω τον υπουργό υποδομών τον κ. Σπίρτζη. Κύριε Σπίρτζη καλώς ήρθατε στο Επτά. Προβλέπω από τώρα ότι θα κατακλυστούμε από τα mail όπως γίνεται σε κάθε εκπομπή που έρχεστε. epta@ert.gr το λέω εξ’ αρχής κυρίες και κύριοι για να αρχίσουμε να μαζεύουμε τα mail σας και θα πρότεινα πριν πάμε στην πολιτική επικαιρότητα να ξεκινήσουμε ωραία. Να ξεκινήσουμε με ένα ωραίο σαλπάρισμα, με ένα ωραίο ταξίδι, που γίνεται από την ομάδα του Αιγαίου, την ξέρετε φυσικά. Η ομάδα του Αιγαίου κυρίες και κύριοι η ίδια δραστηριοποιείται από το 1995 στα ακριτικά νησιά της Ελλάδος, μικρά και ακριτικά νησιά. Είναι μία απόλυτα εθελοντική προσφορά με 10 φουσκωτά, με 40 γιατρούς, με πολλές ειδικότητες και όχι μόνο γιατρούς, κάνει εξετάσεις, έχει μια πολυδιάστατη δράση και ενημέρωση και πολιτιστικά δρώμενα. Σάλπαρε λοιπόν την Πέμπτη για τους Φούρνους που ήταν οι πρώτοι της σταθμοί. Σήμερα βρίσκεται στην Πάτμο. Θα ακολουθήσουν η Δονούσα, η Αμοργός, η Φολέγανδρος, η Ίος και το Κουφονήσι. Θα πρέπει να σημειώσουμε κάτι που εμένα πολύ μου άρεσε κ. Σπίρτζη στο προφίλ, στον ιστότοπο της ομάδας του Αιγαίου ότι τονίζουν πως δεν είναι φιλανθρωπία, είναι στο πλαίσιο της αλληλεγγύης η προσφορά τους.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έτσι είναι, είναι μία κοινωνική προσφορά πολύτιμη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ακριβώς και μας οδηγεί σε μια άλλη κουλτούρα που πρέπει να αποκτήσουμε, όχι μόνο τις μέρες της κρίσης, γενικότερα, γιατί η φιλανθρωπία εμπεριέχει λίγο και το στοιχείο της ελεημοσύνης. Λοιπόν, για να δούμε αυτό το ωραίο σαλπάρισμα.
[Ακολουθεί ρεπορτάζ για την ομάδα του Αιγαίου]
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν, για μία ακόμη φορά μπράβο σε αυτή την προσπάθεια. Έχουν κάνει περισσότερες από 22.000 εξετάσεις και κάνουν και ενημέρωση, θα υπάρξουν και πολιτιστικές εκδηλώσεις σε αυτήν την περιοδεία τους, στην Αμοργό, θα κάνουν ενημέρωση για την υπογεννητικότητα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δείχνουν, είναι ένα φωτεινό παράδειγμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι ο κόσμος όπως θα θέλαμε να είναι, ε ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Ναι. Και οι πολίτες και πως πρέπει να δραστηριοποιούμαστε όλοι. Είναι όμως πολύ σημαντικό εκτός από τα συγχαρητήρια που πρέπει να δώσουμε στην ομάδα του Αιγαίου για τη δραστηριότητά της και το πως το κάνει γιατί δεν είναι μία από τις…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας αγγίζει λίγο ε; Αγγίζει λίγο το αντικείμενό σας επειδή είστε υπουργός μεταφορών.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πολύ. Ειδικά σε σχέση με τη νησιωτικότητα, με τη νησιωτική πολιτική, με το μεταφορικό ισοδύναμο που πρέπει να υπάρχει στα νησιά μας, με την ασφάλεια που πρέπει να νιώθουν οι συμπολίτες μας στα νησιά, ότι δεν είναι ξεχασμένοι, ειδικά τους χειμερινούς μήνες, τους μη τουριστικούς μήνες. Και δείχνει και πως πρέπει να κινούμαστε γενικότερα ως πολίτες. Αλλά καλό είναι, με την ευκαιρία να πούμε και τι προσπαθούμε να κάνουμε για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε όλη αυτή την αρνητική μη διασύνδεση που έχουν τα μικρά νησιά. Είχαμε κ. Πετούρη αν θυμάστε τις άγονες γραμμές, τις αεροπορικές άγονες γραμμές, -για να μη γίνει σύγχυση με τις ακτοπλοϊκές-, που κόστιζαν 46 εκατομμύρια το χρόνο. Έγινε διαγωνισμός, τα 46 εκατομμύρια το χρόνο έγιναν 9,5. Η διαφορά της εξοικονόμησης αυτής, μας έφερε κάποια χρήματα τα οποία θα τα αξιοποιήσουμε για να εφοδιαστούμε 3 ελικόπτερα, για τα οποία έχει βγει ήδη ο διαγωνισμός, τα τεύχη προκήρυξης και οι προδιαγραφές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα όλες οι άγονες γραμμές θα βρίσκονται σε ισχύ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, βέβαια, βέβαια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό είναι το βασικό. Είναι βασικό ότι εξοικονομήσατε χρήματα αλλά…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το θέμα είναι ότι γλιτώσαμε 36 εκατομμύρια τα οποία δε θα πάνε σε καμία μαύρη τρύπα για τα ελλείμματα ή για το χρέος. Θα δοθούν για τη νησιωτική πολιτική, θα δοθούν στο να πάρουμε ελικόπτερα που θα κάνουν αερομεταφορές όλο τον χρόνο σε συνεργασία και με τέτοιες πρωτοβουλίες, σαν την ομάδα του Αιγαίου και με το υπουργείο Υγείας προφανώς και το ΕΚΑΒ, να σπάσουμε την απομόνωση που νιώθουν οι συμπολίτες μας στα νησιά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολύ ωραία. Μπράβο. Λοιπόν, πάμε τώρα να δούμε τις εξελίξεις στο Σκοπιανό. Δηλώσεις Κοτζιά και Ντιμιτρόφ από χθες είναι συγκρατημένα αισιόδοξες. Πάμε να δούμε τι γίνεται αυτή τη στιγμή. Να συνδεθούμε με τον Ν. Σταυρουλάκη. Κύριε υπουργέ παράθυρο ευκαιρίας λένε αρκετοί αυτή τη στιγμή. Δεν είναι ωστόσο μία εύκολη κατάσταση η επίλυση αυτού του εθνικού θέματος, δεν ήταν ποτέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κανένα εθνικό θέμα δεν είναι εύκολο θέμα για επίλυση. Υπάρχει όμως κ. Πετούρη μία κατάσταση στην ευρύτερη περιοχή η οποία δεν επιτρέπει στη χώρα μας να κάθεται άοκνη, έτσι να αγναντεύει τα ανοιχτά ζητήματα που έρχονται από δεκαετίες πίσω. Έχουμε πολύ ρευστές εξελίξεις, γεωπολιτικές εξελίξεις, στην ευρύτερη περιοχή, υπάρχει μία μεγάλη οικονομική κρίση, όχι στη χώρα μας, γενικότερα…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και στη χώρα μας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, όχι μόνο στη χώρα μας, αυτό εννοώ. Επομένως, αν θέλετε ο μόνος πόλος που μπορεί πραγματικά να συμβάλλει και γενικότερα για την ειρήνη και τη σταθεροποίηση της περιοχής αλλά και για να προστατεύσει τα συμφέροντα του δικού μας λαού, της δικής μας χώρας, είναι να γίνουν γέφυρες συνεργασίας, να επιλυθούν ζητήματα που υπάρχουν ανοιχτά για δεκαετίες. Και το πρώτο που πρέπει να γίνει, είναι να λυθούν προβλήματα που υπάρχουν στις σχέσεις των Βαλκανικών χωρών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό ισχύει, θεωρητικά δηλαδή δε θα διαφωνήσει σχεδόν κανένας μαζί σας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μη το λέτε αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σχεδόν είπα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μη το λέτε, γιατί αυτό δεν είναι μία θεωρητική αν θέλετε μία προσέγγιση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να πω όταν ερχόμαστε στα πρακτικά ζητήματα, όταν ερχόμαστε στο ονοματολογικό, όταν ερχόμαστε στο ζήτημα του Συντάγματος, των αλυτρωτικών διαθέσεων, εκεί υπάρχουν προβλήματα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είπε κανείς ότι θα υποχωρήσει πίσω από τις εθνικές γραμμές. Δεν είπε κανείς ότι θα παραδοθούν τα ιερά και τα όσια του λαού και της χώρας μας, το ανάποδο. Αυτό όμως δε σημαίνει, ότι δεν πρέπει να γίνονται προσπάθειες και τελικά να καταλήγουμε σε αμοιβαίες υποχωρήσεις με τις γείτονες χώρες προκειμένου να ξεπερνάμε χρόνια προβλήματα δεκαετιών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βέβαια πολλοί εστιάζουν στην εκ διαμέτρου διαφορετική προσέγγιση που έχετε με τον κυβερνητικό σας εταίρο στο θέμα αυτό, με τους ΑΝΕΛ, που ήρθε να προστεθεί και η διαφοροποίηση στο θέμα του νομοσχεδίου για την υιοθεσία και την αναδοχή, αυτού του τόσο σημαντικού νομοσχεδίου για τα ομόφυλα ζευγάρια, τα ξέρετε να μην τα επαναλαμβάνω, και κάποιοι προαναγγέλλουν επειδή λέτε ότι βγαίνουμε και στις αγορές τον Αύγουστο, ότι μάλλον τελειώνει ο γάμος με τους ΑΝΕΛ, ότι θα πάρετε διαζύγιο, οσονούπω και το Σκοπιανό μπορεί να είναι και μία από τις αφορμές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι έτσι. Πιστεύω ότι η συνεργασία με τους Ανεξάρτητους Ελληνες ήταν μία συνεργασία που απέδωσε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήταν λέτε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ήταν και είναι. Είναι μία συνεργασία που σπάνια τη συναντάμε στον πολιτικό κόσμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί έχετε διαφορετικές ιδεολογικές καταβολές.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, αλλά ήταν. Προφανώς. Αλλά ήταν μία συνεργασία ειλικρινή, συνεπέστατη, με καλή διάθεση, που δεν άδειαζε ο ένας τον άλλον σε κάθε δευτερόλεπτο, που το βλέπουμε αυτό, το βλέπαμε να ισχύει μέσα σε κυβερνήσεις από τα ίδια κόμματα από μονοκομματικές κυβερνήσεις. Είναι μία συνεργασία που την έχουμε τιμήσει όλοι και έχει δημιουργήσει τις προϋποθέσεις να ξεπεραστούν διαφωνίες ιδεολογικές ή πολιτικές…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εμένα σαν επικήδειος πάντως μου ακούγεται όπως το λέτε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι. Δε συμφωνώ καθόλου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εντάξει, για αυτό σας το λέω για να το διευκρινίσετε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ίσα ίσα που αυτή η συνεργασία έδειξε ότι ανεξάρτητα από τις ιδεολογικές και πολιτικές διαφορές και τις διαφορετικές αφετηρίες, μπορούμε να έχουμε κοινό πρόγραμμα σε πάρα πολλά θέματα, σε ένα πολύ μεγάλο εύρος θεμάτων. Προφανώς, υπάρχουν και διαφωνίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολύ μεγάλο ή σε ότι αφορά την οικονομία ; Γιατί σε μεγάλα κοινωνικά ζητήματα, το ζήτημα τώρα της αναδοχής στα ομόφυλα ζευγάρια δεν είναι μικρό ζήτημα. Είναι πολύ μεγάλο και έχει να κάνει και με την οπτική γωνία που προσεγγίζεις ορισμένα ζητήματα πολύ σημαντικά. Έχει να κάνει και με την κουλτούρα σου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν μου επιτρέπετε, το ζήτημα της αναδοχής και πολλές άλλες τομές που γίνονται και έγιναν, έχει διαφορετικές οπτικές και μέσα στα ίδια τα κόμματα. Είναι θέματα που σπάνε κοινωνικά ταμπού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα τέμνει οριζοντίως. Όμως οι διαφοροποιήσεις δεν ήταν τόσο μεγάλες π.χ. στο ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν τόσο μεγάλες, ούτε στη ΝΔ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι προφανές, γιατί είναι άλλοι πολιτικοί χώροι, άλλοι ιδεολογικοί χώροι με άλλη οπτική σε τέτοια θέματα. Αυτό ιστορικά γίνεται: πιο προοδευτικοί χώροι, έχουν πιο ευρεία αποδοχή στο να σπας κοινωνικά ταμπού δεκαετιών και να προχωράει η κοινωνία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Σπίρτζη επειδή δεν μασάτε τα λόγια σας. Πολλοί βλέπουν πια μία πολιτική τάση για συνεργασία με άλλες περισσότερο όμορες σε ιδεολογικό επίπεδο δυνάμεις και συγκεκριμένα με το Κίνημα Αλλαγής. Ποια είναι η άποψή σας ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με ένα μέρος του Κινήματος Αλλαγής μιας και ένα άλλο μέρος του Κινήματος Αλλαγής, δε θέλει να συνεργαστεί όχι με τον ΣΥΡΙΖΑ…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλά και με μέρος του ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλει αυτό το είπατε και εσείς για τις διαφορές που τέμνουν οριζοντίως τα κόμματα. Και ένα μέρος του ΣΥΡΙΖΑ δεν ήθελε τη συνεργασία με τους ΑΝΕΛ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εντάξει, δεν εκφράστηκε κάθετα. Εκφράστηκε σε έναν προβληματισμό σε πολιτικά θέματα. Εδώ όμως έχουμε να κάνουμε με συνεργασία όμορων προοδευτικών δυνάμεων. Αν είναι όντως προοδευτικές δυνάμεις, -όλοι- και αν επιθυμούν αυτό που πάντα στην κοινωνία, στους μαζικούς χώρους γινόταν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα καταλαβαίνω ότι δεν είστε αντίθετος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς όχι. Είμαι υπέρμαχος. Το πρόβλημα ξέρετε δεν είναι στην επί της αρχής συνεργασία. Το θέμα είναι πως θα γίνει η συνεργασία, με ποιους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το ίδιο λένε και τα στελέχη βεβαίως του Κινήματος Αλλαγής.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δε νομίζω, όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τους όρους, προγραμματική. Με όποιους συνεργαστούμε θα βάλουμε μπροστά το πρόγραμμά μας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Με συγχωρείτε. Το Κίνημα Αλλαγής, επειδή δε μασάω τα λόγια μου, έχει στελέχη και ομάδες στους κόλπους του, που δε θέλουν τη συνεργασία με τον ΣΥΡΙΖΑ και δε θέλουν τη συνεργασία γενικότερα με προοδευτικές δυνάμεις. Εγώ δε μπορώ να αντιληφθώ, πως, κάποιος μπορεί να αυτοπροσδιορίζεται προοδευτική δύναμη και να θέλει συνεργασία με τη νεοφιλελεύθερη ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε ποιους αναφέρεστε ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αναφέρομαι σε όσους το λένε, δηλαδή ένα πλήθος στελεχών, πάρα πολλοί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δημοσίως ; Όπως ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως, δημοσίως, πάρα πολλοί. Ο κ. Λοβέρδος πριν δυο μέρες. Και μου κάνει εντύπωση, ξέρετε, γιατί δε μπορείς να πεις ότι ξεκινάω μια προσπάθεια για να, -μιλάω για το ΚΙΝΑΛ τώρα-, να συμπτυχθούν δυνάμεις της κεντροαριστεράς σε ένα χώρο όπως το ΚΙΝΑΛ και ταυτόχρονα να προσπαθείς να προωθήσεις συνεργασία με τη ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη. Μάλιστα, ο αντίλογος είναι, «εσείς συνεργαστήκατε τους ΑΝΕΛ και τον κ. Καμμένο». Ναι. Συνεργαστήκαμε, είναι πολύ συγκεκριμένο και το πολιτικό πεδίο και το εύρος της συνεργασίας, είναι συγκεκριμένα τα θέματα, απέδωσαν, όπως είπαμε και πριν, είναι μία υγιή συνεργασία και έβγαλε τη χώρα από τον εφιάλτη που την έβαλαν οι υπόλοιποι. Δεν μπορεί όμως να λένε κάποιοι, οι «προοδευτικές δυνάμεις, κεντροαριστερά», όλο αυτό, αν θέλετε, το μύθευμα, γιατί περί μυθεύματος είναι που επικαλούνται όταν στην πράξη δεν προωθούν και τη συνεργασία αλλά δεν την επικαλούνται κιόλας. Επικαλούνται ακριβώς το ανάποδο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν επικαλούνται τίποτα και είναι λογικό. Κανένα κόμμα πριν τις εκλογές δε λέει ότι θα συνεργαστώ με τον τάδε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πριν τις εκλογές είμαστε τώρα;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτή είναι η επόμενη ερώτησή μου. Μου κάνετε και τις ερωτήσεις.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σιγά μην είμαστε πριν τις εκλογές!
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μου κάνετε και τις ερωτήσεις. Εκλογές πότε ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εκλογές στο τέλος της τετραετίας και γιατί:
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι διπλές, ούτε μαζί με τις δημοτικές ούτε μαζί με τις ευρωεκλογές;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στο τέλος της τετραετίας και θα πω και γιατί. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να γίνουν. Κατ’ αρχάς ζητάνε κάποιοι εκλογές τώρα. Μπορείτε να το εξηγήσετε εσείς; Γιατί εκλογές τώρα; Τον Αύγουστο ολοκληρώνεται το πρόγραμμα που έχουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μην μπούμε στην οικονομία. Έχουμε ξεχωριστό σκέλος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βγαίνουμε στις αγορές, ναι, αλλά τελειώνει το πρόγραμμα επιτέλους. Μετά από έναν εφιάλτη δέκα ετών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα τα πούμε αυτά. Θα τα πούμε αυτά. Θα τα συζητήσουμε αυτά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί εκλογές τώρα; Ποιοι ανησυχούν και δεν θέλουν να βγει η χώρα από το μνημόνιο; Γιατί κάποιοι, έτσι, βιάζονται να κάνουν εκλογές; Είναι πολιτικοί οι λόγοι, είναι εσωκομματικοί οι λόγοι ή και τα δύο; Άρα, και το λέω αυτό γιατί με ρωτήσατε για το ΚΙΝΑΛ. Το ΚΙΝΑΛ ζητάει εκλογές τώρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λέτε για την πρόταση της κ. Γεννηματά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι μόνο. Και των στελεχών του ΚΙΝΑΛ στη Βουλή, στις επιτροπές, στους διαλόγους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η επιχειρηματολογία με την οποία ζητάει το Κίνημα Αλλαγής τις εκλογές, έχει να κάνει με την οικονομία, έχει να κάνει με το ότι, όπως λέει, δεν έχετε την εντολή να διαπραγματευτείτε για το μέλλον της χώρας, αλλά θα μπούμε στην οικονομία. Εγώ θέλω να μείνουμε εδώ. Να δούμε από μία άλλη οπτική γωνία και την υπόθεση των Σκοπίων μέσα από τις υποδομές στο πώς μπορούμε να έρθουμε πιο κοντά και να μείνουμε στον τομέα των Υποδομών γιατί έχουμε ήδη τα πρώτα email. Γίνεται χαμός με τόσα έργα. Έχετε απλώσει τραχανά. Να πούμε καταρχήν για τον άξονα, ο οποίος συνδέει την Ευρώπη με τη Θεσσαλονίκη και περνάει μέσα από τα Σκόπια, για τον οποίον έκανε δηλώσεις και ο κύριος Ζάεφ, ο Πρωθυπουργός των Σκοπίων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και όχι μόνο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και όχι μόνο…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και όλη η Ευρώπη…. Να δούμε λοιπόν το στρατηγικό σχεδιασμό που έχουμε εμείς. Εμείς έχουμε ένα όραμα να φέρουμε στα Βαλκάνια αυτό που υπάρχει σαν συνθήκη συνεργασίας και στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Δηλαδή να περνάς από τη μία χώρα στην άλλη και να μην αντιλαμβάνεται κάποιος που είναι τα σύνορα. Να υπάρχει καθημερινή οικονομική συνεργασία. Να εκμεταλλευτούμε τη θέση της χώρας μας επιτέλους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τη γεωστρατηγική;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τη γεωστρατηγική και να την επεκτείνουμε και σε παραγωγικές δράσεις. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα μας πρέπει να γίνει Κέντρο Συνδυασμένων Μεταφορών. Η Θεσσαλονίκη πρέπει να γίνει το κέντρο των Βαλκανίων. Άρα πρέπει να έχουμε πολύ σύγχρονες σιδηροδρομικές συνδέσεις με τους βόρειους γείτονές μας. Πρέπει να έχουμε οδικές σύνδεσης, με τις χώρες που γειτονεύουμε και αυτό κάνουμε. Άρα έχουμε ένα μεγάλο έργο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και έχετε και εμπορική οπτική γωνία σε αυτή τη στρατηγική.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμπορική και παραγωγική. Βγάλαμε δύο διαγωνισμούς για τα δύο μεγαλύτερα εμπορευματικά κέντρα της χώρας, το Θριάσιο και στη Θεσσαλονίκη. Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι μπορείς από τη στιγμή που έχει συνδέσει και τις υποδομές να προσελκύσεις παραγωγικές, μεταποιητικές δραστηριότητες και νέες τεχνολογίες γιατί τους διασφαλίζεις τα δίκτυα. Έχεις ενδοχώρα…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αμήν κ. Υπουργέ γιατί το έχει μεγάλη ανάγκη και η οικονομία και η χώρα και οι πολίτες της θέσεις εργασίας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς για να το κάνεις αυτό όμως δεν μπορείς να είσαι στη λογική του Ψυχρού Πολέμου με τα βόρεια σύνορα, με τη Βουλγαρία, τη FYROM και την Αλβανία. Ή λοιπόν θα πας να λύσεις εθνικά θέματα που χρονίζουν και αυτό πιστεύω ότι κάνουμε με μεγάλη συνέπεια και με τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει ο Πρωθυπουργός ή θα μείνεις στις εσχατιές της Ευρώπης. Πώς το κάνουμε αυτό; Το πώς το κάνουμε είναι πολύ σημαντικό. Έχουμε μία συμφωνία με τη Βουλγαρία, μιας που ρωτάνε για έργα, για να συνδεθούν τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδος με αυτά της Μαύρης Θάλασσας. Είναι τρία λιμάνια: δύο στη Μαύρη Θάλασσα, ένα στο Δούναβη, στη Βουλγαρία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκρίνει σε αυτό το μεγάλο έργο να μπει και η Ρουμανία. Η Ρουμανία θέλει το ίδιο, άρα θα επεκταθεί. Τι προσφέρει αυτό στη χώρα μας και στους μεγάλους παίκτες των συνδυασμένων μεταφορών; Την παράκαμψη των Δαρδανελίων. Άρα αν μέναμε στη λογική -που κάποιοι λένε να μείνουμε στην ίδια λογική- με τα Σκόπια, με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, προφανώς, δε θα είχαμε τέτοια πλεονεκτήματα, ούτε τέτοιες συμφωνίες. Το δεύτερο μεγάλο έργο διασύνδεσης, είναι ο παλιός παραδοσιακός άξονας μεταφορών από τη Θεσσαλονίκη στα Σκόπια στη Σερβία και μετά στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης. Προφανώς για να υλοποιηθούν τέτοια έργα πρέπει να έχουμε άλλου είδους σχέσεις και επίλυση των εθνικών θεμάτων που είναι αυτή τη στιγμή στο τραπέζι και διαπραγματεύεται ο Υπουργός Εξωτερικών. Πιστεύω ότι το χειρίζεται με πολύ μεγάλη συνέπεια, σοβαρότητα και με πολλή μεγάλη επιτυχία. Πριν λίγες μέρες έγινε η τετραμερής σύνοδος στη Θεσσαλονίκη. Συμφωνήθηκαν μία σειρά από θέματα με τη Βουλγαρία, τη FYROM, την Αλβανία και την χώρα μας στα θέματα των μεταφορών, να έχουμε κοινά συστήματα διοδίων, κοινά συστήματα ασφάλειας στα οδικά δίκτυα. Να προχωρήσουμε τα σιδηροδρομικά δίκτυα, τα υδατοδρόμια. Να δώσουμε τεχνογνωσία και για τα έργα και την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, να έχουμε τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις. Αυτά δε μπορούν να γίνουν σε ένα ψυχροπολεμικό κλίμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καταλαβαίνω. Είναι κατανοητό τι λέτε. Μας πιέζει ο χρόνος, μας πιέζουν και οι τηλεθεατές με τις ερωτήσεις και τα e-mail του. Πάμε στους οδικούς άξονες. Πάμε στους πέντε οδικούς άξονες που ολοκληρώθηκαν, αν και εδώ βλέπω μία ερώτηση τηλεθεατή, ο οποίος λέει γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί και πότε θα ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας Ολυμπίας – Ιονίας. Είναι δύο διαφορετικοί άξονες αυτοί. Δεν είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι δύο διαφορετικοί άξονες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ολυμπία Οδός και Ιονία Οδός. Θα παρακαλέσω τον αγαπητό τηλεθεατή να επαναδιατυπώσει το ερώτημα του. Αφορά στην Ιόνια οδό ή την Ολυμπία Οδό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάντως οι δύο άξονες σε σχέση με τη σύμβαση που υπήρχε ολοκληρώθηκαν. Αυτό που δεν ολοκληρώθηκε…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και στις δύο το διευκρινίζει. Τι έφταιξε και καθυστερήσανε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Α καλά εντάξει… Αυτά τα λέγαμε πριν. Τα λέμε και τώρα. Υπήρχε η γνωστή στρέβλωση της Νέας Δημοκρατίας και τα είπε και το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο. Έφταιγαν οι κακές συμβάσεις, έφταιγαν οι καθυστερήσεις των απαλλοτριώσεων, έφταιγαν οι καθυστερήσεις των αρχαιολογικών εργασιών, που δεν είχαν προβλεφθεί εγκαίρως. Έφταιγε μία κακή διαχείριση των έργων. Αυτό κόστισε πάρα πολλά δισεκατομμύρια στον ελληνικό λαό. Πάρα πολλά δισεκατομμύρια. Δε τα λέμε εμείς πλέον. Τα λέει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο μπας και η Νέα Δημοκρατία βάλει μυαλό και όσοι το χειρίστηκαν και καταλάβει τι έγκλημα έκανε όλα αυτά τα χρόνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για πάμε στα έργα της νέας γενιάς, που με ενδιαφέρει πάρα πολύ και ενδιαφέρει και τους τηλεθεατές, να εστιάσουμε εδώ. Καταρχήν έχουμε το αεροδρόμιο του Καστελίου. Έχουμε δύο έργα στην Κρήτη. Είναι το αεροδρόμιο του Καστελίου και ο ΒΟΑΚ. Αυτά πότε προβλέπεται να ολοκληρωθούν;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουμε κι άλλα έργα στην Κρήτη, γιατί η Κρήτη ήταν μία εγκαταλειμμένη περιοχή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πείτε τα συνολικά. Εδώ βλέπω και κάποιες ερωτήσεις για το αεροδρόμιο του Καστελόριζου. Για πείτε μου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να τα πιάσουμε όχι γεωγραφικά, να πιάσουμε τομεακά τα έργα. Έχουμε τα αεροδρόμια της χώρας. Έχουμε 24 αεροδρόμια τα οποία δεν έχουν παραχωρηθεί στη Fraport. Ο διαγωνισμός για το Καστέλι ολοκληρώνεται και πηγαίνει στη Βουλή η σύμβαση. Είναι ένας διαγωνισμός που προβλέπει πολύ μεγάλα ανταποδοτικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και διασύνδεση με την ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας. Είναι σε τελείως διαφορετική λογική.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε αναμένεται να λειτουργήσει το αεροδρόμιο. Περίπου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε πέντε χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης. Πιστεύω ότι τους επόμενους τρεις – τέσσερις μήνες η σύμβαση θα είναι ολοκληρωμένη, θα είναι στη Βουλή και ψηφισμένη. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν τα υπόλοιπα αεροδρόμια. Κάποια από αυτά ήδη αναβαθμίζονται. Μάλιστα αξίζει τον κόπο να πούμε ότι το σημερινό αεροδρόμιο του Ηράκλειο της Κρήτης και της Πάρου έγιναν και λειτούργησαν με δωρεές, χωρίς να βάλει το ελληνικό δημόσιο ένα ευρώ. Υπάρχει ένας σχεδιασμός για άλλα 10 αεροδρόμια, τα οποία μπορούν να αποδώσουν, για να αναβαθμιστεί και το αεροδρόμιο στο Καστελόριζο, που δεν θα είναι ποτέ βιώσιμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για αυτό και τόσες πολλές ερωτήσεις. Πολλές ερωτήσεις βέβαια και για τις γουρούνες. Θα τις απαντήσουμε αγαπητοί τηλεθεατές, αλλά να τελειώσουμε με τους άξονες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: ΒΟΑΚ και οδικά έργα: Ο ΒΟΑΚ θα έβγαινε μέχρι τα μέσα Μαΐου, μέχρι 15 Μαΐου. Θα έχουμε μία μικρή καθυστέρηση μίας εβδομάδας περίπου. Θα βγει το πρώτο τμήμα που είναι από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, – θα περνάει από τους τέσσερις νομούς, τις πρωτεύουσες των τεσσάρων περιφερειακών ενοτήτων – αξιοποιώντας και όλα τα εργαλεία, που έχουμε για να κάνουμε οδικά έργα. Και στη συνέχεια έχουμε έναν ολιστικό σχεδιασμό, μία ολοκληρωμένη μελέτη για προκήρυξη, που θα δει την επέκταση και προς το Καστέλι Χανίων και προς από την άλλη πλευρά, μετά τον Αγιο Νικόλαο, προς τη Σητεία και τους κάθετους άξονες. Όλο το οδικό δίκτυο δηλαδή της Κρήτης.
Έχουμε επιτέλους να γίνουν οι επεκτάσεις των πέντε παραχωρήσεων, των έξι παραχωρήσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εμείς βλέπουμε πλάνα από τα έργα που έχουν ολοκληρωθεί, όχι από αυτά που μιλάτε τώρα βέβαια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από τα έργα τα οποία κουτσουρεύτηκαν το 2013. Η Ολυμπία Οδός τελειώνει στην Πάτρα. Έπρεπε να τελειώνει στην Καλαμάτα. Η Ιόνια Οδός έπρεπε να τελειώνει στα σύνορα με την Αλβανία. Τελειώνει στα Γιάννενα και μία σειρά από άλλες συμπληρώσεις. Αυτή τη στιγμή κάνουμε διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να συμπληρωθούν αυτές οι οδικές υποδομές και το βάρος που δίνουμε είναι στα σιδηροδρομικά δίκτυα. Είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να έχει ολοκληρωθεί επιτέλους το σιδηροδρομικό δίκτυο και να λειτουργεί κανονικά από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Το φθινόπωρο το έργο πιστεύουμε ότι θα έχει ολοκληρωθεί και θα αρχίσουν τα δρομολόγια. Αυτό θα αλλάξει την εικόνα της χώρας και στις επιβατικές μεταφορές και στις εμπορευματικές μεταφορές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε θα ολοκληρωθεί ο άξονας Πάτρα Πύργος. Πάρα πολλές ερωτήσεις. Πότε θα ξεκινήσει και πότε θα ολοκληρωθεί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Πήραμε την έγκριση μεγάλου έργου, επιτέλους, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτό σημαίνει ότι τον επόμενο μήνα θα είναι έτοιμες οι συμβάσεις να σταλούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο και με την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπογράφονται οι συμβάσεις και ξεκινάει το έργο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένα χρονοδιάγραμμα περίπου πότε θα ολοκληρωθεί.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πιστεύουμε ότι θέλουμε γύρω στους τρεις με τέσσερις μήνες για να ολοκληρωθούν αυτές οι διαδικασίες και να ξεκινήσει. Ταυτόχρονα όμως πρέπει να πούμε ότι το έργο αυτό δεν τελειώνει στον Πύργο, συνεχίζεται, στο Πύργος Τσακώνα και Τσακώνα Καλό Νερό, όπως και στη Μεσσηνία επιτέλους ολοκληρώνονται οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, γιατί οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί από την Καλαμάτα μέχρι τον Ριζόμυλο, την Πύλο και τη Μεθώνη. Αυτά είναι οδικές υποδομές που συζητήθηκαν στα αναπτυξιακά συνέδρια που έγιναν, δίνουν προστιθέμενη αξία στις τοπικές κοινωνίες και είναι και έργα βιώσιμα που μπορούν να τρέξουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θριάσιο Πεδίο, Άκτιο Αμβρακία…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στο Θριάσιο πεδίο, που είναι εμπορευματικό κέντρο, σε έναν ή δύο μήνες πηγαίνει η σύμβαση στη Βουλή και ξεκίνησε και ο διαγωνισμός, όπως είπα και πριν, του εμπορευματικού κέντρου Θεσσαλονίκης. Έχουμε έναν σχεδιασμό για άλλα επτά εμπορευματικά κέντρα σε όλη την Ελλάδα, που θα βοηθήσουν και την πρωτογενή παραγωγή και τη μεταποίηση της και τις συνδυασμένες μεταφορές. Πιστεύω ότι είναι από τα πιο κρίσιμα στρατηγικά έργα μαζί με το σιδηρόδρομο, για να γίνει η χώρα μας κέντρο συνδυασμένων μεταφορών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σιδηροδρομική Εγνατία τώρα που είπατε και από εδώ έχω ερωτήσεις.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η σιδηροδρομική Εγνατία είναι αυτό που είπαμε στην αρχή. Είναι η συμφωνία με τη Βουλγαρία το ένα τμήμα, το μεγαλύτερο τμήμα. Είναι ώριμο το τμήμα που από τους Τοξότες μέχρι την Αλεξανδρούπολη και μέχρι την Βουλγαρία. Θα είναι νέα η χάραξη, που θα πηγαίνει από τους Τοξότες στην Καβάλα και στη Θεσσαλονίκη. Άρα θα συντμήσουμε πολύ την απόσταση και τους χρόνους. Το έργο μέχρι τη FYROM, μέχρι τα Σκόπια στα σύνορά μας είναι το φθινόπωρο έτοιμο, είναι η ηλεκτροκίνηση και είναι έτοιμο. Στη συνέχεια έχουμε να εξετάσουμε τη σύνδεση με τα Δυτικά Βαλκάνια και την Αλβανία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παράδοση του λιμανιού της Κω. Η Κως τουριστικό νησί. Ποντάρουμε πολλά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εκεί έγινε ένας άθλος. Εκεί μέσα σε 15 μέρες αποκαταστάθηκε η ζωή του νησιού με το να μπορεί να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει το λιμάνι. Οι ζημιές από εκεί και πέρα ήταν πάρα πολύ μεγάλες, δε μπορούσαν να αντιμετωπιστούν χωρίς σοβαρές μελέτες. Ολοκληρώθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Εγκρίθηκαν – μάλιστα, συμπτωματικά, αυτό πρέπει να έγινε προχθές από το υπουργείο Ανάπτυξης- τα απαιτούμενα ποσά, προκειμένου να ξεκινήσει η δημοπρασία του έργου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επέκταση μέτρο Ελληνικό – Γλυφάδα. Της γραμμής αυτής…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι Ελληνικό Γλυφάδα. Ελληνικό πηγαίνει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από το Ελληνικό στην Γλυφάδα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από το Ελληνικό στη Γλυφάδα είναι συνδυασμένο και με το έργο του Ελληνικού. Άρα πρέπει να δούμε πώς θα προχωρήσει το έργο στο Ελληνικό, για να δούμε και την επέκταση του μετρό ή του τραμ που υπάρχει στη σύμβαση. Αυτό που είναι στον αέρα και ολοκληρώνεται μέσα στο έτος, γίνεται μάχη για αυτό, είναι ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 το μετρό στην Αθήνα. Μία γραμμή που θα δώσει πραγματικά ζωή σε όλο το λεκανοπέδιο, όπως και η επέκταση του μετρό στις Δυτικές Συνοικίες Θεσσαλονίκης και στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επανερχόμαστε στους οδικούς άξονες. Ρωτάνε αν υπάρχει πρόβλεψη για Νότιο Οδικό Άξονα στην Κρήτη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακούστε, πριν που είπα ότι θα γίνει μία ολοκληρωμένη μελέτη για τις οδικές υποδομές στην Κρήτη, εννοούσα αυτό ακριβώς. Πρέπει να συζητηθεί με την τοπική κοινωνία, με την περιφέρεια, με τους Δήμους και εφόσον έχουμε τις μελέτες, τη βιωσιμότητα και τις επιπτώσεις που θα έχουν στην ανάπτυξη του νησιού, αν πρέπει να γίνει Νότιος Οδικός Άξονας ή αν πρέπει να γίνουν πιο πυκνοί κάθετοι άξονες στον ΒΟΑΚ. Αν υιοθετούμε το μοντέλο ανάπτυξης της Βόρειας Κρήτης και θέλουμε και στη Νότια Κρήτη να γίνει ακριβώς το ίδιο ή αν θέλουμε μία άλλη λογική στην ανάπτυξη του νησιού. Αυτά είναι θέματα που εμείς έχουμε επιλέξει να μην τα αποφασίζει η κυβέρνηση μόνη της, να τα αποφασίζει με την Κρήτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να έρθουμε στις γουρούνες. Ρωτάνε πάρα πολλοί τηλεθεατές. Έχουν ζητήσει και συνάντηση μαζί σας. Τι θα γίνει ρωτάνε κύριος με την απαγόρευσή τους, γιατί οι γουρούνες κυκλοφορούν κυρίως στα νησιά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι μόνο στα νησιά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρίως είπα. Κυκλοφορούν και στην πόλη ακόμη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στις τουριστικές περιοχές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι στις τουριστικές περιοχές. Αυτό είναι το θέμα μας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μία από τις κακές συνήθειες του παλαιοκομματισμού στη χώρα, – και κυρίως από τη Νέα Δημοκρατία αλλά και από το ΠΑΣΟΚ, – ήταν να κάνουν ρουσφέτια σε διάφορες επαγγελματικές ομάδες. Μία από αυτές ήταν και οι γουρούνες. Θα το εξηγήσουμε. Εσείς όπως βλέπετε αυτό το όχημα που δεν είστε ειδική, τι άδεια οδήγησης πρέπει να έχει κάποιος για να νοικιάσει μία γουρούνα;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτοκινήτου…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ λέω μοτοποδηλάτου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ έχω αυτοκινήτου και έχω άδεια να οδηγήσω γουρούνα. Για αυτό και σας το λέω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι λάθος αυτό. Αυτό σας εξηγώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι εξαρτάται από τα κυβικά νομίζω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επομένως, αυτό θέλω να σας πω, για να διευκολυνθούν, να νοικιάζουν πιο εύκολα γουρούνες τα γραφεία που τις νοικιάζουν, δεν είχε προβλεφθεί άδεια, ούτε μηχανής, ούτε ειδική άδεια για τις γουρούνες. Δε μπορεί λοιπόν να τραυματίζεται κόσμος, να σκοτώνεται κόσμος, να έχουμε επιβάρυνση στους δήμους. Στη Χερσόνησο έχουμε 2.000 κατοίκους και 10.000 γουρούνες. Δεν μπορεί να μην υπάρχει καταγραφή, να μην υπάρχουν προδιαγραφές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό λοιπόν πότε θα γίνει; Πότε θα ολοκληρωθούν αυτές οι αποφάσεις.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει μία διαβούλευση με το Υπουργείο Τουρισμού για τρία θέματα που θα λυθούν στην ίδια κατεύθυνση: Οι γουρούνες, τα τουριστικά τρενάκια και τα τουριστικά λεωφορεία. Αυτές οι αρμοδιότητες, κατά τη δική μου άποψη και αυτό συζητάμε με την Έλενα Κουντουρά, πρέπει να δοθούν στους Δήμους και στις Περιφερειακές Ενότητες για να δοθούν οι αδειοδοτήσεις, για να γίνονται οι ενστάσεις και να υπάρχει μία δευτεροβάθμια επιτροπή από τα υπουργεία που θα ελέγχει αν οι διαδικασίες αυτές γίνονται με διαφάνεια, αλλά όχι το χάος που έχουμε σήμερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε στην οικονομία. Δυστυχώς ή ευτυχώς έχουμε πάρα πολλές ερωτήσεις ακόμη, να απαντήσουμε και για τις αντίκες και για τους απολυμένους την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τα έργα που γίνονται στον Πειραιά και δημιουργούν κυκλοφοριακό πρόβλημα. Πάμε στην οικονομία τώρα και αμέσως μετά το διάλειμμα θα απαντήσουμε. Ελπίζω να προλάβουμε…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το θέμα που έχει έρθει στο προσκήνιο τα τελευταία εικοσιτετράωρα, τις τελευταίες μέρες, αφορά την περικοπή των συντάξεων από το 2019. Ένα μέτρο ήδη ψηφισμένο, για το οποίο όμως γίνεται πάρα πολύ λόγος. Εσείς κατηγορείτε την αντιπολίτευση ότι επίτηδες το προβάλλει. Από την άλλη όμως δεν είναι καθαρό το εάν θα ζητήσετε επαναδιαπραγμάτευση αυτού του μέτρου και αυτό είναι που αφορά τον κόσμο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί το λέτε αυτό;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί υπάρχουν διαφορετικές δηλώσεις.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί λέτε ότι δεν είναι καθαρό;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί υπάρχουν διαφορετικές δηλώσεις σας ξαναλέω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από ποιον; Τα πιο επίσημα χείλη της Κυβέρνησης, στην κοινή Συνέντευξη που έδωσε ο Έλληνας Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τον Πρόεδρο Γιούνκερ τέθηκε ανοιχτά το θέμα και των συντάξεων και του αφορολόγητου. Άρα είναι προφανές, ότι από τη στιγμή που η οικονομία πάει καλά, από τη στιγμή που έχουμε πρωτογενή πλεονάσματα, από τη στιγμή, που διαφορές αστοχίες των δανειστών στους υπολογισμούς τους έχουν κοστίσει πάρα πολύ στην Ελληνική κοινωνία και στις θυσίες που έκανε ο κάθε πολίτης, είναι λογικό να ζητάμε επαναπροσδιορισμό των λανθασμένων επιλογών και στόχων, που έβαλαν οι δανειστές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένα λεπτό. Εδώ έχουμε τις δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού του κ. Τσακαλώτου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν νομίζω ότι και ο αρμόδιος…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένα λεπτό. Εγώ θα σας ρωτήσω και εσείς θα μου απαντήσετε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουμε τις δηλώσεις του Προέδρου της Βουλής που είπε ότι είναι κάτι το οποίο έχουμε συμφωνήσει και πρέπει να το εφαρμόσουμε και θα δούμε άλλα μέτρα, τα οποία μπορούν να ισοσκελίσουν τις μειώσεις στον επανυπολογισμό των συντάξεων, καθώς και το ότι να βγούμε στις αγορές να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και μετά βλέπουμε. Τα ισχύει από αυτά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προφανώς. Κυρία Πετούρη, όλα αυτά που επιβλήθηκαν στη χώρα, επιβλήθηκαν, γιατί κάποιοι τεχνοκράτες, χωρίς να κοιτούν τις κοινωνικές επιπτώσεις στη ζωή του καθενός, του κάθε Έλληνα πολίτη, την καθημερινότητά του, την οικογένειά του, το πώς τα βγάζει πέρα, αυτό που λέμε, κοιτάνε, πώς κάποια μεγέθη της οικονομίας μπορούν να ευημερούν, να είναι θετικά, να υπάρχουν πλεονάσματα κ.ο.κ. Έχουμε συγκεκριμένες δεσμεύσεις, προφανώς, και έχουμε μία πάρα πολύ καλή πορεία της οικονομίας. Από τη στιγμή που η πορεία της οικονομίας πηγαίνει καλά, είναι προφανές, ότι τέτοιου είδους μέτρα που κατά την εκτίμησή κάποιων τεχνοκρατών υπερ-αποδίδουν, να μπορεί η ελληνική κυβέρνηση εφόσον είναι συνεπής σε αυτά που έχει συμφωνήσει να ζητάει να αναθεωρηθούν. Είναι κάτι πάρα πολύ προφανές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κι αν δεν μας το κάνουν το χατίρι οι δανειστές μας λέω εγώ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι εννοείται δεν θα μας κάνουν το χατίρι;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν δεν δεχτούν να επαναδιαπραγματευτούμε την περικοπή στις συντάξεις και πρέπει να ισχύσει αυτό το οποίο συμφωνήσαμε, σε ποιες συντάξεις, γιατί ρωτάνε οι τηλεθεατές και σε αυτό υπάρχει σύγχυση. Ισχύει στις κύριες. Αυτό είναι σαφές, από εκεί και πέρα σε ποιο εύρος συντάξεων θα γίνει επανυπολογισμός. Θα γίνει ακόμη και στις συντάξεις των 480 ευρώ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εσείς έχετε μία εικόνα ότι θα πάει κανείς να κόψει κύριες συντάξεις όταν η πορεία της Ελληνικής οικονομίας είναι αυτή που συζητάμε;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς επιμένετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ επιμένω βεβαίως. Εγώ πιστεύω ότι οι δανειστές έχουν διασφαλίσει ότι η πορεία της Ελληνικής οικονομίας και αυτά που η χώρα οφείλει να καλύψει έχουν υπερκαλυφθεί. Αυτό αποδεικνύεται και από τη στιγμή που θα έχουμε μια συνεπή και συνετή οικονομική πολιτική στη συνέχεια δε χρειάζεται να υπάρχουν και άλλες θυσίες του ελληνικού λαού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν, επανερχόμαστε στις ερωτήσεις των τηλεθεατών. Τι γίνεται με τα οχήματα αντίκες και με την κυκλοφορία τους.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με τις αντίκες υπήρχε μία μαύρη κατάσταση. Δηλαδή κάποια σωματεία των οχημάτων αυτών που έδιναν τις πινακίδες, έδιναν και σε οχήματα που δεν ήταν αντίκες, για να γλιτώνουν κάποιοι τα τέλη κυκλοφορίας και όλες τις υπόλοιπες υποχρεώσεις. Άρα βγήκε μία υπουργική απόφαση, που αυτό τον χώρο τον εξορθολογίζει. Έγινε και η αναθεώρηση της υπουργικής απόφασης, που είναι αυτή τη στιγμή στο Υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να βγει μία νέα, που θα ρυθμίζει ακριβώς τα θέματα και πώς πρέπει να λειτουργεί αυτός ο χώρος, δηλαδή να δίνονται πινακίδες από το υπουργείο, να υπάρχει έλεγχος, να δικαιούνται αυτά που δικαιούνται, αυτοί που τα δικαιούνται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υδατοδρόμιο: Γιατί δεν προχωράει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για τα υδατοδρόμια, είναι στη Βουλή το νομοσχέδιο. Υπάρχει και συμφωνία με τις βαλκανικές χώρες να γίνει ένα βαλκανικό δίκτυο υδατοδρομίων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Απολύσεις στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σημαντικό το θέμα των απολύσεων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι εννοείτε; Έκανε η Νέα Δημοκρατία απολύσεις στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και σε όλο το δημόσιο. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι οι οποίοι…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι θα γίνει με τους απολυμένους.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι ακριβώς έτσι. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ιδιωτικοποιήθηκε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα λέτε ότι δεν είναι δικό σας θέμα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θεωρώ ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει ανάγκες από εργαζόμενους. Πρέπει οι άνθρωποι πραγματικά που απολύθηκαν από την κυβέρνηση Σαμαρά και ήταν συμβασιούχοι να μιλήσουν με τον νέο ιδιοκτήτη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχει ανάγκη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από εξειδικευμένο προσωπικό, προκειμένου να αξιοποιηθούν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εξορθολογισμός των δρομολογίων μετρό, ΗΣΑΠ τις προχωρημένες ώρες. Έχουν δίκιο οι άνθρωποι δεν φτάνει να παίρνουνε το ένα μεταφορικό μέσο, μετά θα πάρουνε ταξί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουν απόλυτο δίκιο και πρέπει να υπάρξει εξορθολογισμός γενικά στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Αυτό γίνεται και με την ένταξη και των ΚΤΕΛ στο σχεδιασμό του ΟΑΣΑ και αντίστοιχα του αντίστοιχου οργανισμού της Θεσσαλονίκης. Επομένως πολύ σύντομα να περιμένετε εξορθολογισμό, αλλά να πούμε και κάτι. Δε μπορεί να έχουμε τέτοια ελλείμματα στις αστικές συγκοινωνίες και να θέλουμε να έχουμε και 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, το λέω έτσι υπερβολικά, αστικές συγκοινωνίες. Αυτά γίνονται τμηματικά. Μπήκε το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Έχουμε ήδη αυξημένα έσοδα. Κλείνουν οι μπάρες, ώστε σε χρόνο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα λέτε ότι σύντομα θα μπορέσετε να το πετύχετε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πιστεύω ότι σε ένα χρόνο θα είμαστε ώριμοι να κάνουμε τέτοιες τομές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί ο έχων αγγλικό δίπλωμα θα πρέπει να το διεθνοποιήσει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί έχει άλλα χαρακτηριστικά το δίπλωμα στην Αγγλία, στην Κύπρο και στην Ελλάδα και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αλλάζουν τα διπλώματα το τελευταίο. Τι θα γίνει; Πότε θα γίνει; Πώς θα γίνει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κυρία Πετούρη, Είναι κοινό μυστικό. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν κυκλώματα τα οποία σε λίγο θα το παραγγέλνουν το δίπλωμα στο σπίτι αντί να πηγαίνουν οι άνθρωποι και να τους ταλαιπωρούν και να του ζητάνε μαύρα λεφτά για να πάρει κάποιος δίπλωμα οδήγησης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα είναι πιο αυστηρά τα κριτήρια;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δε θα έχει καμία σχέση το καινούργιο σύστημα με το παλιό σύστημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ σας ευχαριστώ πολύ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να είστε καλά.
Σημείωση: Μπορείτε να παρακολουθήσετε τη συνέντευξη στο: https://www.youtube.com/watch?v=X-Kbc8Q9_18&feature=youtu.be