Η απάντηση στην Επίκαιρη Ερώτηση της Βουλευτού Δράμας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑ.ΣΟ.Κ. – ΔΗΜ.ΑΡ. κυρίας Χαράς Κεφαλίδου με θέμα: «Νέα εισιτήρια μετακίνησης με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς Ath.ena Ticket ταλαιπωρία δικαιούχων μειωμένου εισιτηρίου».
Αξιότιμη κυρία συνάδελφε –και το «συνάδελφε» έχει διπλό χαρακτήρα γιατί είστε και ηλεκτρολόγος μηχανικός, είμαστε δηλαδή συνάδελφοι και ως Βουλευτές και ως ηλεκτρολόγοι μηχανικοί θα ήθελα να σας συγχαρώ για την κοινωνική ευαισθησία που έχετε, και την είχατε διαχρονικά.
Σας άκουσα, όμως, να αναφέρετε μερικούς χαρακτηρισμούς, οι οποίοι μάλλον την ιδιότητα του ηλεκτρολόγου μηχανικού την έχουν αφαιρέσει από την ιδιότητά σας, τουλάχιστον ως προς τον τρόπο σκέψης.
Λέω ότι έχετε ξεχάσει την ιδιότητα του ηλεκτρολόγου μηχανικού ως προς τον τρόπο σκέψης σας. Θα σας απαντήσω, λοιπόν, στην τελευταία ερώτηση και μετά θα αναφερθώ και στο σκεπτικό σας.
Αγαπητή συνάδελφε, όταν κάνεις ένα ηλεκτρονικό σύστημα και ένα σύστημα αυτοματισμού που δεν είναι για το σπίτι του καθένα, αλλά αφορά εκατομμύρια πολίτες, πρέπει να έχεις γενικούς κανόνες. Ο γενικός κανόνας, λοιπόν, είναι ότι όποιος δικαιούται ειδικής τιμολογιακής πολιτικής πρέπει να είναι γνωστός στο σύστημα, όχι για το πού πηγαίνει, αλλά για το ότι κόβει μειωμένο εισιτήριο, για το ότι δικαιούται μηδενικό εισιτήριο ή μειωμένο.
Επομένως, σχεδιάστηκε και υπάρχει η προσωποποιημένη κάρτα. Κάνει τρία λεπτά ένας πολίτης για να τη βγάλει με αυτοπρόσωπη παρουσία σε οποιοδήποτε εκδοτήριο, σε οποιονδήποτε σταθμό. Τον τελευταίο μήνα υπάρχει και η ηλεκτρονική εφαρμογή, μετά την αλλαγή της έκθεσης της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων που δεν επέτρεψε από την αρχή να έχουμε μια τέτοια εφαρμογή και να μην έχουμε το φαινόμενο των ουρών και της ταλαιπωρίας των πολιτών.
Είναι προφανές ότι τα ΑΜΕΑ, οι φοιτητές, οι σπουδαστές που τη δικαιούνται βγάζουν προσωποποιημένη κάρτα. Μάλιστα, έχει προβλεφθεί με το Υπουργείο Εργασίας μαζική έκδοση αυτών των καρτών. Αυτός είναι και ο ένας λόγος, ειδικά για τους ΑΜΕΑ και για τους ανέργους, που δεν έχουν κλείσει ακόμη οι πόρτες.
Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί πρέπει να υπάρχει μια περίοδος που θα συνηθίσει ο πολίτης που χρησιμοποιεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς και την έκδοση εισιτηρίου και βέβαια τη χρησιμοποίηση του συστήματος και της ηλεκτρονικής κάρτας.
Άρα, καλό θα ήταν να πάτε τις τελευταίες μέρες μια βόλτα από τους σταθμούς ή να μετακινηθείτε. Το σύστημα έχει ομαλοποιηθεί πλήρως. Αν θέλει κάποιος να βγάλει κάρτα, είτε είναι σε ειδική κατηγορία είτε δεν είναι, κάνει ηλεκτρονική αίτηση από το σπίτι του και η κάρτα ταχυδρομείται στο σπίτι του. Δεν υπάρχει «Γολγοθάς». Και σχετικά με τα μειωμένα εισιτήρια, αν κάποιος θέλει να εκδώσει ένα εισιτήριο ή λίγα εισιτήρια, πάει σε ένα εκδοτήριο και τα εκδίδει. Αν θέλει να μετακινείται μόνιμα, πάει και βγάζει μια προσωποποιημένη κάρτα σε τρία λεπτά ή του έρχεται σπίτι του.
Από εκεί και πέρα, επειδή είπατε πάρα πολλά, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν μηχανήματα στον κόσμο που να βγάζουν εισιτήρια και να ανιχνεύουν αυτόματα τα μηχανήματα -αυτό είναι για την ιδιότητά σας ως ηλεκτρολόγος μηχανικός- ότι κάποιος είναι άνεργος ή συνταξιούχος ή σπουδαστής. Γι’ αυτό υπάρχει η προσωποποιημένη κάρτα. Αυτό το αντιλαμβάνεται, φαντάζομαι, και κάποιος μη ειδικός.
Και επειδή είπατε πολλά, έρχομαι στο ποιος σχεδίασε το σύστημα.
Το σύστημα, αγαπητέ Πρόεδρε, σχεδιάστηκε το 2011.
Σχεδιάστηκε το 2011. Απλά σας τα θυμίζω. Έγκριση διυπουργικής το 2011, τροποποίηση απόφασης υπαγωγής από τη διυπουργική επιτροπή το 2011, κατάρτιση προδιαγραφών και τευχών δημοπράτησης το 2011. Πότε συμβασιοποιήθηκε αυτό; Στις 29/12/2014. Η διοίκηση που είχατε βάλει δηλαδή στις κυβερνήσεις που στηρίζατε, έβαλε στο ψυγείο από το 2011 μέχρι το 2014 την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και έκανε πρωτοχρονιά για να υπογράψει τη σύμβαση που προέβλεπε τόσο ωραία πράγματα, σαν και αυτά που περιγράψατε πριν.
Προφανώς, όμως, θέλετε να ξεχνάτε και αυτό και άλλα. Τι θέλετε να ξεχνάτε; Θέλετε να ξεχνάτε -και εδώ θα σας καταλογίσω μια μικρή σκοπιμότητα, παρά την κοινωνική σας ευαισθησία-, ότι αυτοί οι αφορισμοί περί τζαμπατζήδων, που γαλούχησε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με το κίνημα «ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ», μάλλον εχθρεύτηκαν άλλα φαινόμενα από τον παλαιοκομματισμό, είτε αυτά αφορούσαν τα δημόσια έργα και τις παραχωρήσεις, είτε τις αστικές συγκοινωνίες. Και ήταν το κίνημα που είχε οργανωθεί πάρα πολύ καλά, το «ΠΛΗΡΩΝΩ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ», πολύ περισσότερα στα δημόσια έργα, πολύ περισσότερες παραχωρήσεις, με μηδέν εκπτώσεις και πολύ περισσότερα στις αστικές συγκοινωνίες με τα κυκλώματα που ήταν εκεί μέσα και κανείς δεν φρόντιζε ποτέ να τα εξαρθρώσει.
Δεν ξέρω αν έχει πέσει στην αντίληψή σας, το έχουν γράψει κάποια μέσα μαζικής ενημέρωσης, για το πάρτι που γινόταν, όχι για αυτούς που λέτε εσείς τζαμπατζήδες…
Κυρία Κεφαλίδου, μάλλον πρέπει να θυμηθείτε ή να ενημερωθείτε και για το πώς λειτουργεί το σύστημα, για να ενημερώσετε και τους πολίτες, που έχουν το εκπτωτικό δικαίωμα στο 0,60 ευρώ, να μπουν να βγάλουν μια προσωποποιημένη κάρτα από το σπίτι τους και να πάει η κάρτα στο σπίτι τους ταχυδρομικά, χωρίς επιβάρυνση ή διαφορετικά θα πάνε να δείξουν στο γκισέ ότι δικαιούνται το μειωμένο εισιτήριο και θα το αγοράσουν από εκεί. Ακόμα η τεχνολογία δεν έχει προχωρήσει τόσο πολύ, ώστε να έχει αυτόματη ανίχνευση συνταξιούχου.
-
Δευτερολογία Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη
Ευχαριστώ, κυρία Κεφαλίδου, αλλά πολλά μας τα’ πατε. Πραγματικά μας τα’ πατε πολλά. Δεν θέλετε να το καταλάβετε. Καλώς. Δεν είναι κακό. Το έχουμε συνηθίσει πλέον να υπάρχει συνειδητή άγνοια και άρνηση της πραγματικότητας. Είναι η λογική συγκεκριμένων μέσων μαζικής ενημέρωσης μαζί με σας, σε αγαστή συνεργασία, «Μην αφήνεις την αλήθεια να σου χαλάσει μια ωραία ιστορία».
Εσείς, λοιπόν, που είσαστε προηγμένοι τεχνολογικά και δεν κάνατε ποτέ τίποτα για όλα αυτά, τα βάλατε «στο ψυγείο» για να συντηρείτε κυκλώματα πλαστών εισιτηρίων και άλλων πραγμάτων μέσα στις αστικές συγκοινωνίες. Θα τα πω τώρα. Το μοντέλο σας ήταν οι κεφαλοκυνηγοί. Δεν ξέρω αν θυμάστε αυτό το μοντέλο όπου αυτοί που έκαναν έλεγχο έπαιρναν ποσοστό των προστίμων. Σκοτώθηκαν δύο παιδιά έτσι. Αυτό είναι το μοντέλο σας.
Να το επαναλάβω: Όποιος δικαιούται μειωμένο εισιτήριο, παίρνει προσωποποιημένη κάρτα και πληρώνει μειωμένο εισιτήριο. Δεν θέλετε να το καταλάβετε. Μας καταγγείλατε και για …
ΧΑΡΑ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Ας πούμε ότι είμαι περιστασιακός χρήστης και έρχομαι για μία μέρα. Θα πάρω προσωποποιημένο εισιτήριο;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι. Θα πας σ’ ένα γκισέ ή με την φοιτητική σου ταυτότητα και θα πάρεις προσωποποιημένη κάρτα -χρειάζεται τρία λεπτά για να εκδοθεί- ή από το διαδίκτυο πριν κατέβεις στην Αθήνα θα κάνεις μία αίτηση και θα έρθει στο σπίτι σου. Δεν ξέρω αν το καταλαβαίνετε αυτό. Είναι πάρα πολύ απλό. Προφανώς δεν θέλετε να το καταλάβετε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, λέει για τον περιστασιακό χρήστη που έρχεται κάποιος και είναι 22.30΄ η ώρα και έχει κλείσει το εκδοτήριο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν θα υπάρχει σε λίγο. Θέλω να είναι απόλυτα κατανοητό. Σε λίγο δεν θα υπάρχει το εισιτήριο των 0,60, ούτε ηλεκτρονικό. Δεν υπάρχει λόγος να υπάρχει. Δεν θα είμαστε στην εποχή του χαλκού επειδή αυτή είναι η λογική σας, όπως υπήρχε κάποτε με το χάρτινο εισιτήριο. Θα υπάρχει προσωποποιημένη κάρτα γι’ αυτόν που δικαιούται είτε μηδενικό εισιτήριο είτε μειωμένο, για τους φοιτητές …
ΧΑΡΑ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Για τώρα μιλάμε!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για τώρα μιλάμε κι εμείς. Για τους φοιτητές έχει γίνει σύμβαση με το Υπουργείο Παιδείας. Θα εκδοθούν οι κάρτες όλων των φοιτητών στην Αθήνα, σε λίγο και στη Θεσσαλονίκη που θα γίνει διαγωνισμός και θα έχουν όλοι την κάρτα τους. Δεν θέλετε να το καταλάβετε αυτό. Γιατί, όμως;
Εγώ θέλω να το πω το γιατί, κυρία Κεφαλίδου. Διότι το κρύβετε. Το κρύβετε, γιατί τόσα χρόνια γινόταν το γνωστό πάρτι με τις πλαστές κάρτες. Δηλαδή τι κάναμε τόσον καιρό; Διακόσιες πενήντα χιλιάδες μηνιαίες κάρτες πουλούσε ο ΟΑΣΑ στην Αθήνα και έχουν βγει τετρακόσιες χιλιάδες προσωποποιημένες. Ξαφνικά, λοιπόν, οι τζαμπατζήδες που λέτε εσείς πήγαν και έβγαλαν κάρτα, αφού είναι ανοικτές οι πύλες;
Όχι, κυρία Κεφαλίδου. Ήταν τα κυκλώματα που επιτρέπατε εσείς και ο παλαιοκομματισμός να υπάρχουν εκεί μέσα για να πουλάνε μέσα στις αστικές συγκοινωνίες πλαστά εισιτήρια και πλαστές κάρτες. Δεν θέλετε να το καταλάβετε. Πορίσματα έχουν γίνει. Στελέχη των αστικών συγκοινωνιών έχουν πάει φυλακή, είναι στον εισαγγελέα και στα δικαστήρια. Εργοστάσια που τύπωναν πλαστά εισιτήρια και πλαστές κάρτες βρέθηκαν. Αυτά δεν τα ξέρετε; Σήμερα τα ακούτε για πρώτη φορά;
Βέβαια καταλαβαίνω τον πανικό σας, διότι εσείς που έχετε και κοινωνική ευαισθησία ούτε ποτέ είχατε φροντίσει να γίνουν συμβάσεις με το Υπουργείο Παιδείας, με το Υπουργείο Εργασίας, ούτε ποτέ είχατε πει ότι οι άνεργοι πρέπει να μετακινούνται δωρεάν. Ποτέ!
Μας καταγγείλατε γι’ αυτό. Μας λέτε γαλαντόμους γι’ αυτό.
Σας δίνουμε, λοιπόν, συγχαρητήρια που ακόμη και σήμερα, μετά από όλα αυτά που έχουν αποκαλυφθεί στις αστικές συγκοινωνίες και που πρόκειται να αποκαλυφθούν και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, θέλουμε να μας καταγγέλλετε ότι είμαστε γαλαντόμοι με τους ανέργους, ότι είμαστε γαλαντόμοι με τους φοιτητές, ότι μειώνουμε το κόστος από τις κλεψιές στους Οργανισμούς Αστικών Συγκοινωνιών και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη για να συνεχίσουμε να διευρύνουμε την κοινωνική πολιτική που εμείς υπηρετούμε. Πείτε ό,τι θέλετε! Το ξέρει πολύ καλά και ο κόσμος και οι άνεργοι και τα άτομα με αναπηρία.
Ευχαριστώ.