Η απάντηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην υπ. αριθ. 261/10-11-2017 Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή Δράμας της Νέας Δημοκρατίας κ. Δημητρίου Κυριαζίδη, σχετικά με το ζήτημα της οδικής σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία οδό και τους κάθετους άξονες .
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ.
Δεν απαντώ στην ανάπτυξη του σκεπτικού που έχετε στην επίκαιρη ερώτηση, αν και είχα να πω πολλά. Μπαίνω κατευθείαν στην ουσία. Οι συγκεκριμένοι οδικοί άξονες, όπως και πολλοί σε όλη την επικράτεια, αγαπητέ συνάδελφε, αποτελούν κλασσικά παραδείγματα και της προχειρότητας και της παντελούς έλλειψης σοβαρού σχεδιασμού που χαρακτήριζε τον τρόπο με τον οποίο γίνονταν τα έργα στη χώρα μας. Έχουμε αυτοκινητόδρομους χωρίς κάθετους άξονες, χωρίς συνδέσεις με πόλεις, λιμάνια και αεροδρόμια, με τμήματα χωρίς αρχή και τέλος και με μηδενική διαβούλευση με την τοπική κοινωνία.
Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης υπάρχουν δύο τελείως διακριτές –αν θέλετε- θεωρήσεις. Υπάρχει η άποψη του περιφερειακού συμβουλίου και της περιφέρειας που ρίχνει το βάρος στον οδικό άξονα Σέρρες-Δράμα-Καβάλα για άλλους λόγους και η άποψη των περισσότερων φορέων της αντιπεριφέρειας Δράμας για να γίνει ο δρόμος Δράμα-Αμφίπολη.
Εμείς αναγνωρίζουμε ότι και οι δύο δρόμοι εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες και πρέπει να γίνουν. Για να γίνουν, όμως, πρέπει να έχουμε μελετητικές ωριμότητες. Έχουμε διαφορετικά επίπεδα σχεδιασμού στους δύο δρόμους και διαφορετικά προβλήματα.
Για τον συγκεκριμένο δρόμο που είναι ο δρόμος από τη Δράμα μέχρι την Αμφίπολη, η κατάσταση των μελετών έχει ως εξής: Έχουμε το τμήμα της νοτιοανατολικής παράκαμψης της Δράμας, μήκους τεσσάρων χιλιομέτρων, που είναι με ευθύνη της Εγνατίας Οδού ΑΕ. Εκπονήθηκαν και εγκρίθηκαν οι προκαταρκτικές μελέτες των ανισόπεδων κόμβων και του παράπλευρου οδικού δικτύου για τη σύνδεση της παράκαμψης της Δράμας με τους άξονες Δράμα-Αμφίπολη και Δράμα-Καβάλα και απαιτείται ποσό -που έχει εγκριθεί- 850.000 ευρώ για τη συμφωνία για τη μελετητική ωρίμανση του έργου.
Για το τμήμα από τη Δράμα μέχρι την Παλαιοκώμη, δηλαδή Δράμα-Μαυρολεύκη-Παλαιοκώμη, που είναι συνολικού μήκους τριάντα εννέα χιλιομέτρων, η Εγνατία Οδός έχει παραλάβει μέρος των μελετών που εκπονήθηκαν υπό την ευθύνη άλλων φορέων, δηλαδή της περιφέρειας και παλιότερα του Υπουργείου μέχρι να πάει στην Εγνατία Οδό και αναμένει τις υπόλοιπες υπό εκπόνηση και υπό έγκριση μελέτες.
Οι μελέτες που έχουν ολοκληρωθεί είναι οι μελέτες περιβαντολλογικών επιπτώσεων, η οριστική μελέτη, οι μελέτες υδραυλικών και πέντε οριστικές μελέτες τεχνικών. Εκκρεμούν οι οριστικές μελέτες δέκα τεχνικών. Δεν υπάρχει ακόμα έγκριση του κτηματολογίου και δεν έχουν γίνει οι μελέτες σήμανσης και ασφάλειας.
Τέλος, το τμήμα Παλαιοκώμη-Αμφίπολη είναι μήκους δέκα χιλιομέτρων περίπου. Απαιτείται αναγνωριστική μελέτη οδοποιίας που θα αφορά σε νέα χάραξη, ανατολικότερα της υφιστάμενης οδού, δηλαδή προς τις υπώρειες του όρους Παγγαίου, ώστε να υλοποιηθεί η ομογενοποίηση της διατομής και των υπολοίπων χαρακτηριστικών του εν λόγω υπο-τμήματος με το προηγούμενο υπο-τμήμα στον άξονα. Στο εν λόγω τμήμα είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις εάν δεν προηγηθούν οι αναγκαίες εργασίες για τα αρχαιολογικά που υπάρχουν στην περιοχή, αλλά δεν είναι κρίσιμο τμήμα, καθώς υπάρχει υφιστάμενη εναλλακτική διαδρομή.
Πιστεύουμε ότι αυτές οι μελέτες πρέπει να προχωρήσουν και αυτό θα κάνουμε. Συγκεκριμένα, με την Εγνατία Οδό έχει δρομολογηθεί να προσληφθεί τεχνικός σύμβουλος για να συνδράμει στις διαδικασίες ωρίμανσης των υπόλοιπων μελετών.
Μην κάνετε έτσι το χέρι σας, γιατί θα αρχίσω να σας βγάζω χάρτες για το τι έχει γίνει τα προηγούμενα χρόνια…
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Έχουμε έναν δρόμο που λέγεται ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. με τα προβλήματα και της κατασκευής και της λειτουργίας της, έτσι όπως τη βρήκαμε…
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ: Για τον κάθετο άξονα μιλάμε, κύριε Υπουργέ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Έχουμε έναν υπέροχο δρόμο που έχει αφήσει όλες τις περιοχές που δεν διέρχονται, εκτός -είτε είναι κρίσιμη υποδομή είτε είναι λιμάνι, είτε τουριστική περιοχή, είτε πόλη που δεν διέρχεται η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ- και ζητάνε και τα ρέστα. Έχουμε πάνω από δεκαπέντε χρόνια να σπάνε οι μελέτες των έργων για να μην έχουμε ενιαία μελετητική αντιμετώπιση των κάθετων αξόνων. Και έρχονται και λένε: «Πότε θα γίνουν επιτέλους τα έργα»;
Λοιπόν, θα σας πούμε τι έχουμε προγραμματίσει να κάνουμε. Η λογική του Μαυρογιαλούρου «και δρόμο θα κάνουμε και θάλασσα θα φέρουμε», τέλος!
Δεύτερο, λοιπόν, που έχουμε κανονίσει να γίνει, είναι να ανατεθούν οι υπολειπόμενες μελέτες για τα τριάντα χιλιόμετρα του δεύτερου τμήματος σε μελετητή. Ο στόχος μας είναι η ολοκλήρωση της μελετητικής ωρίμανσης άμεσα και αμέσως μετά θα ακολουθήσουν οι μελέτες κόστους – οφέλους για τη διερεύνηση της βιωσιμότητας του έργου, ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία εξεύρεσης χρηματοδότησης για την κατασκευή του έργου.
Στο σημείο αυτό θέλω –αν μου επιτρέπετε- ένα λεπτό να διευκρινίσω κάτι, για να τελειώνει και ο λαϊκισμός ανά περιοχή: Για να γίνει ένα έργο και να χρηματοδοτηθεί, πλέον, από τα χρήματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από το νέο ΕΣΠΑ, πρέπει το έργο να είναι βιώσιμο. Σε περίπτωση που δεν είναι βιώσιμο δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χρήματα από εκεί και αυτό είναι ένα από τα μεγάλα εγκλήματα που έγιναν στην Αναθεώρηση και στη
μείωση του φυσικού αντικειμένου των αυτοκινητοδρόμων.
Αν δεν μπορούμε να αποδείξουμε, λοιπόν, τη βιωσιμότητα ενός έργου, πρέπει να χρηματοδοτηθεί ή μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων -που, όπως γνωρίζετε, το κόστος αυτών των έργων, ειδικά για τους δύο άξονες της Δράμας για τους οποίους μπορώ να σας έχω άμεσα μια προσέγγιση για το πόσο κοστίζουν και στη δευτερολογία μου να σας τα δώσω, είναι τέτοιο που δεν επιτρέπει να χρηματοδοτηθούν στο σύνολό τους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου- ή μέσα από δανεισμό είτε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είτε από αλλού.
Άρα, δεσμευόμαστε για άμεση μελετητική ωρίμανση των αυτοκινητοδρόμων και των κάθετων αξόνων της Δράμας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Αν θέλετε, κύριε Υπουργέ, ολοκληρώστε, γιατί έχουμε ήδη φτάσει στα οκτώ λεπτά. Έχετε και δευτερολογία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Τελείωσα, κύριε Πρόεδρε, και με συγχωρείτε.
Να μην κουνάνε τα χέρια, όμως. Γιατί αυτές οι μελέτες ξεκίνησαν μερικές δεκαετίες πριν.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Έγινε ξεκάθαρο αυτό. Θα έχει δικαίωμα τώρα ο κ. Κυριαζίδης να αναπτύξει και να πει ό,τι θέλει.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Ναι. Είπα κι εγώ να αποφύγω να τοποθετηθώ για το σκεπτικό της ερώτησης, που αναφέρει ότι φοβόμαστε, μάλλον, να έρθουμε να απαντήσουμε. Κάτι τέτοιο αναφέρεται στο σκεπτικό. Τη στιγμή που τη μία ημερομηνία που αναφέρει ο κ. Κυριαζίδης ήμουν στη Σόφια, τη δεύτερη είχε Υπουργικό Συμβούλιο εκείνη τη βδομάδα, την τρίτη ήμουν στο Λουξεμβούργο. Για όνομα του Θεού! Αν μη τι άλλο, να μην γράφονται αυτά.
• ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Κύριε Πρόεδρε, αν θέλει ο κ. Κυριαζίδης να συνεχίσει να αναπτύσσει το σκεπτικό του, εγώ εδώ είμαι, δεν έχω πρόβλημα χρόνου.
Κύριε Κυριαζίδη, όμως, είναι και σχολεία εδώ και μου θυμίζετε όταν ήμασταν μικροί στο Δημοτικό και λέγαμε εκείνο το ωραίο ποίημα: «Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Όπως, ακριβώς λοιπόν, στη Β΄ Δημοτικού περίπου λέγαμε το ποίημα «Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη», έτσι συνεχίζετε τα τελευταία εξήντα χρόνια να λέτε το ίδιο ποίημα, κοροϊδεύοντας τους πολίτες όλης της Ελλάδας. Περιδιαβαίνετε τις περιοχές της Ελλάδας, όταν ήσασταν στην κυβέρνηση τις περιδιαβαίνατε, και τάζατε κιόλας…
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ: Για τη Δράμα σάς μιλάω, κύριε Υπουργέ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Και για τη Δράμα ήταν και δράμα αυτά που τους λέγατε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Δεν ακούγεστε, κύριε Κυριαζίδη.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ: Να σας φέρω τα χαρτιά. Τι να κάνουμε τώρα;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Για τη Δράμα, κύριε Κυριαζίδη, δυστυχώς, τα κάνατε δράμα στη Δράμα!
Αναθέσατε γι’ αυτό το δρόμο σε τρεις διαφορετικούς φορείς, στην περιφέρεια, στην Εγνατία, στο Υπουργείο να μελετήσει έναν δρόμο. Κάθε μελέτη είχε διαφορετική διατομή. Αλλού το τμήμα της μελέτης είχε ΛΕΑ, αλλού δεν είχε.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ: Κοινή Υπουργική Απόφαση υπογράφηκε το 2013, «ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Για όνομα του Θεού!
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μάριος Γεωργιάδης): Κύριε Κυριαζίδη, δεν ακούγεστε. Δεν σας διέκοψε ο κύριος Υπουργός.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Εγώ είπα, αν θέλετε, να συνεχίσετε να αναπτύξετε το σκεπτικό σας. Δεν θέλετε.
Αλλού, λοιπόν, είχε γίνει από τον ένα φορέα η μελέτη του δρόμου με άλλη διατομή και με ΛΕΑ, αλλού δεν είχε ΛΕΑ. Στην Αμφίπολη θα βρίσκατε τον Μέγα Αλέξανδρο και προφανώς σταματήσατε. Στο δρόμο Δράμα – Καβάλα ξέρει όλος ο κόσμος ότι οι φοβερές μελέτες που κάνατε προέβλεπαν ότι θα περάσει μέσα από το προστατευόμενο δάσος με απίστευτες…
…Στον δρόμο Δράμα – Καβάλα, λοιπόν, η φοβερή χάραξη που είχατε σκεφτεί περνούσε μέσα από το προστατευόμενο δάσος. Δεν είναι μόνο θέματα νομοθεσίας, είναι και αντιδράσεις για την προστασία του. Άρα, προφανώς, αυτό το τμήμα δεν μπορεί να έχει μελετητική ωριμότητα.
Πώς είδατε εσείς ότι τα είχατε τακτοποιήσει όλα; Πόρους δεν είχατε δεσμεύσει. Πώς τα κάνατε, δηλαδή, τα έργα; Ο Χουντίνι είστε;
Και επειδή, κύριε Πρόεδρε, ακούγονται διάφορα εδώ και τα βάζουν στο στόμα της Κυβέρνησης, εδώ είναι η απάντηση με ημερομηνία 23 Μαρτίου. Θα διαβάσω τι λέει ακριβώς. «Η Εγνατία Οδός», ούτε ο Σπίρτζης, ούτε ο Σγουρίδης, ούτε κανείς …
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ: Την απάντηση του κ. Σγουρίδη έχω.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Προφανώς, η απάντηση του κ. Σγουρίδη ήταν ανάγνωση της απάντησης του αρμόδιου φορέα, δηλαδή της «Εγνατίας» και λέει -και το έχετε το έγγραφο της «Εγνατίας»- για να καταλάβουμε πώς είναι το ποίημα που μας λέει κάθε φορά, κάθε Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας.
«Για το υποτμήμα παράκαμψη «Δράμας – Μαυρολεύκη – Παλαιοκώμη», αφού αναφέρει ό,τι λέει, «με την προϋπόθεση ένταξης σχετικής δαπάνης σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Για το τελευταίο υποτμήμα «Παλαιοκώμη – Αμφίπολη» εάν εξασφαλιστεί χρηματοδότηση θα ανατεθεί μέσω διαγωνισμού αναγνωριστική μελέτη οδοποιίας που αφορά σε νέα χάραξη αναλυτικότερα της υφιστάμενης οδού».
Άρα, κύριε Κυριαζίδη, αυτά που σας απαντήσαμε τον Μάρτιο τα προχωράμε και σε πολύ δύσκολους οικονομικά καιρούς. Τέρμα τα ποιήματα προς τον ελληνικό λαό, «στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη». Πάνε αυτά, από εμάς τουλάχιστον. Γι’ αυτό δεν πρόκειται να ξαναβγείτε κυβέρνηση, γιατί είχατε φλομώσει τον ελληνικό λαό με ψέματα, με έργα που θα κάνατε και δεν κάνατε ποτέ, με έργα που θα τελειώνατε και δεν τελειώνατε ποτέ, με απαλλοτριώσεις που δεν κάνατε μετά από δέκα χρόνια, με δήθεν μελετητικές ωριμότητες που ποτέ δεν υπήρχαν και ούτω καθ’ εξής. Και η Δράμα τα ξέρει πολύ καλά αυτά.
Κύριε Πρόεδρε, θέλω να δείξω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για τις περιοχές που δεν διέρχεται η ΕΓΝΑΤΙΑ. Εδώ έχουμε έναν δρόμο -να το έχετε στο γραφείο σας για να καμαρώνετε τα έργα της Νέας Δημοκρατίας- που ξεκινάει από χωράφι και τελειώνει σε χωράφι.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ: Να δούμε τα δικά σας πότε θα τα καμαρώσουμε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Τα καμαρώνει ο κόσμος που τα χρησιμοποιεί σε όλη την Ελλάδα.
Είναι φοβερό. Να το έχουμε. Εγώ θα το βάλω στο γραφείο μου. Μιλάμε για δρόμο! Πάρτε τα να τα δώσετε στον κ. Κυριαζίδη. Να τα χαίρεται!
Και πάμε να δούμε τι κάναμε στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης με τους κάθετους άξονες. Τελειώσαμε με τον κάθετο άξονα στην Αντιπεριφέρεια Ροδόπης, τελειώσαμε -ενώ είχατε δέκα χρόνια κολλημένα- με αυτόν του Έβρου.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ: Θα μας πείτε και για την Πελοπόννησο τώρα;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Στην ερώτησή σας, λέτε για τους κάθετους άξονες της ΕΓΝΑΤΙΑΣ. Για τη Δράμα σας απάντησα. Μελετητική ωριμότητα. Βρήκαμε λεφτά για το πρώτο τμήμα και για το δεύτερο που είναι τριάντα εννιά χιλιόμετρα για να ωριμάσει. Ξεκινάμε την αναγνωριστική και την προκαταρκτική μελέτη για το τελευταίο τμήμα, που δεν βρήκατε τον Μέγα Αλέξανδρο, στην Αμφίπολη….
…Και μετά θα κάνουμε, κύριε Κυριαζίδη και να το μάθετε κι εσείς αυτό, μελέτη βιωσιμότητας. Αν δεν γίνει μελέτη βιωσιμότητας που να αποδεικνύει ότι το έργο είναι βιώσιμο θα συνεχίσετε -όπως κάνατε εξήντα χρόνια- να κοροϊδεύετε τον λαό της Δράμας. Θα συνεχίσετε να κοροϊδεύετε τους πολίτες της Δράμας.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ: Δηλαδή, το ότι είμαστε απομονωμένοι, αυτό είναι βιώσιμο;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Ο κ. Κυριαζίδης, κύριε Πρόεδρε, κι ένα μεγάλο κομμάτι λαϊκιστών της παράταξης της Νέας Δημοκρατίας και όχι μόνο, θεωρεί ότι πρέπει να μετακινήσουμε τη Δράμα για να είναι πάνω στην ΕΓΝΑΤΙΑ. Δεν γίνεται. Τα ίδια μου λένε και για τον σιδηρόδρομο. Αν μπορείτε να μετακινήσετε τη Δράμα εσείς, με γεια σας με χαρά σας.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ: Αφήστε την εκεί που είναι, εγκαταλελειμμένη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Εσείς την κάνατε έτσι, δεκαετίες τώρα. Έχετε βάλει σκοπό τη Δράμα να την κάνετε όχι μόνο κατ’ όνομα, αλλά και στην πράξη να την κάνετε δράμα. Και ζητάτε και τα ρέστα.
Πάμε τώρα στη Ροδόπη.
Στη Ροδόπη ολοκληρώθηκε ο κάθετος άξονας. Στον Έβρο μετά από δεκαετίες που είχαν κολλήσει τα έργα με έκπτωτους εργολάβους και με πλήρη ακινησία, επιτέλους ολοκληρώνεται ο κάθετος άξονας στο σύνολό του. Στην Ξάνθη έχουμε μελετητική ωριμότητα και ξεκινάει η δημοπράτηση του κάθετου άξονα στην Αντιπεριφέρεια Ξάνθης. Και στη συνέχεια θα έχουμε τις δύο μελετητικές ωριμότητες που συνδέουν τη Δράμα και με την Αμφίπολη και με την Καβάλα, τις μελέτες βιωσιμότητας και την ανεύρεση πόρων για να γίνει το έργο. Και βέβαια, το ίδιο έγινε και με τις συνδέσεις της χώρας στην Καστοριά που τις εγκαινιάσαμε και έχουν ολοκληρωθεί.
Ευχαριστώ πολύ.