«Επικοινωνία χωρίς παραγωγή πραγματικής πολιτικής, με αποσπασματικά νομοθετήματα και δράσεις ακροδεξιών αποχρώσεων, είναι ένα άδειο πουκάμισο που μπορεί για τους πρώτους μήνες να λειτουργήσει στο φαίνεσθαι, αλλά καταρρέει πολύ γρήγορα» επισημαίνει στην Αυγή ο Χρήστος Σπίρτζης σχολιάζοντας τα πεπραγμένα των πρώτων μηνών της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Ο τομεάρχης Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών τονίζει ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία οφείλει να αναδείξει τόσο τις ανακολουθίες και τις πραγματικές επιπτώσεις της πολιτικής της Ν.Δ. στα ευρέα κοινωνικά στρώματα, όσο και το αδιέξοδο της πολιτικής της».
Ο Χρ. Σπίρτζης χαρακτηρίζει «καταστροφική» την πολιτική της κυβέρνησης στον χώρο των υποδομών, καθώς «ακυρώνει έργα που βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία, ακυρώνει έργα που υλοποιούνται, ακυρώνει το πρόγραμμα ‘Φιλόδημος’, ακυρώνει ουσιαστικά το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών». Ο Χρ. Σπίρτζης μιλά για μια κυβέρνηση που «ακροβατεί εγκλωβισμένη μεταξύ των ψεμάτων της ως αντιπολίτευσης, του παλαιοκομματισμού, των υποσχέσεων, της ασχετοσύνης και της ανυπαρξίας σχεδίου». Ειδικά για τον ΟΑΣΘ, ο Χρ. Σπίρτζης παρατηρεί ότι η κρατικοποίησή του βελτίωσε την κατάσταση των δημόσιων μεταφορών στη Θεσσαλονίκη αλλά «δυστυχώς τα προβλήματα δεκαετιών δεν λύνονται με μαγικό ραβδί». Ο Χρ. Σπίρτζης υπογραμμίζει ότι «η κυβέρνηση της Ν.Δ. επιστρέφει με ταχύτητα στην παλιά πρακτική της και επιδιώκει τη διατήρηση των παλαιοκομματικών μηχανισμών της».
Σε σχέση με τα ζητήματα της αρμοδιότητας του υπουργείου Εσωτερικών, ο Χρ. Σπίρτζης σχολιάζει ότι «οι επιπτώσεις της κομματικής λειτουργίας του κράτους και της κυβέρνησης φαίνονται ήδη και πονάνε την ελληνική κοινωνία». Ο Χρ. Σπίρτζης επισημαίνει ότι «τα αποτελέσματα του νόμου για τη δήθεν κυβερνησιμότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ήδη φαίνονται, στην αναποτελεσματικότητα και τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί». Ο Χρ. Σπίρτζης σημειώνει ακόμα ότι το νομοσχέδιο για το δήθεν επιτελικό κράτος έχει ήδη οδηγήσει το Δημόσιο σε πλήρη ακινησία. Όσον αφορά την ανασυγκρότηση του ΣΥΡΙΖΑ, ο Χρ. Σπίρτζης υπογραμμίζει την ανάγκη ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία να μετασχηματιστεί σε ένα «νέο, ζωντανό οργανωτικό οργανισμό, που θα συμμετέχει και θα εκφράζει την πλειοψηφική πολιτική, του μεγαλύτερου εύρους της προοδευτικής παράταξης». Ο Χρ. Σπίρτζης σημειώνει ότι «προχωράμε σε μια νέα εποχή για τον θεσμό που λέγεται κόμμα, που τα μέλη του θα συνδιαμορφώνουν τις θέσεις, τις διαδικασίες, τη φυσιογνωμία του».
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ
ΕΡ: Πώς βλέπετε συνολικά την πολιτική της κυβέρνησης αυτούς τους πέντε μήνες; Πού θα πρέπει να επικεντρώσει κυρίως τα αντιπολιτευτικά του πυρά ο ΣΥΡΙΖΑ;
«Η πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη ξεκινάει από την επικοινωνία και τελειώνει στην επικοινωνία. Επικοινωνία όμως χωρίς παραγωγή πραγματικής πολιτικής, με αποσπασματικά νομοθετήματα και δράσεις ακροδεξιών αποχρώσεων, είναι ένα άδειο πουκάμισο που μπορεί για τους πρώτους μήνες να λειτουργήσει στο φαίνεσθαι , αλλά καταρρέει πολύ γρήγορα. Ακόμη και τα πολυδιαφημισμένα νομοθετήματα των πρώτων ημερών, το “επιτελικό κράτος”, η κυβερνησιμότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το αναπτυξιακό, που έδειχναν μια κυβέρνηση έτοιμη να κυβερνήσει, κατέρρευσαν τόσο από την ανάδειξη των σκοπιμοτήτων τους όσο και από τα αδιέξοδα που έχουν δημιουργήσει. Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία οφείλει να αναδείξει τόσο τις ανακολουθίες και τις πραγματικές επιπτώσεις της πολιτικής της Ν.Δ., στα ευρέα κοινωνικά στρώματα όσο και το αδιέξοδο της πολιτικής της. Κυρίως, όμως, οφείλει να οικοδομήσει εκείνους τους διαδρόμους με την κοινωνία, για την εκπόνηση αλλά και τη γνωστοποίηση της νέας εναλλακτικής κυβερνητικής πρότασης για τη χώρα και την κοινωνία. Να συντάξει την κοινωνική και πολιτική πλειοψηφία που έχει ανάγκη η χώρα».
ΕΡ: Ποια είναι η εκτίμησή σας για την πολιτική της κυβέρνησης σε σχέση με τα έργα υποδομής; Πώς κρίνετε τις πρώτες κινήσεις της;
«Η ερώτηση για την πολιτική της κυβέρνησης είναι: “Ποια έργα υποδομών; Ποια ανάπτυξη; Και με ποιο σχέδιο;”. Η Ν.Δ. ακολουθεί μια τακτική καταστροφική και για τον τεχνικό κόσμο και για τη χώρα. Ακυρώνει έργα που βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία, ακυρώνει έργα που υλοποιούνται, ακυρώνει το πρόγραμμα Φιλόδημος. Ακροβατεί εγκλωβισμένη μεταξύ των ψεμάτων της ως αντιπολίτευσης, του παλαιοκομματισμού, των υποσχέσεων, της ασχετοσύνης και της ανυπαρξίας σχεδίου. Είναι τραγικό να ακυρώνονται οι διαγωνισμοί του ΒΟΑΚ, του ηλεκτρονικού συστήματος ελευθέρας ροής των διοδίων, του βόρειου τμήματος του Ε65, της προμήθειας νέων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, της υπογειοποίησης του σιδηροδρόμου στην Πάτρα, των εμπορευματικών κέντρων, της υλοποίησης του οδικού άξονα Πατρών-Πύργου και του μετρό της Θεσσαλονίκης, των πρόδρομων εργασιών για τις Δυτικές συνοικίες του μετρό Θεσσαλονίκης και να καθυστερούν απίστευτα, αν τελικά δημοπρατηθούν, η παράκαμψη της Χαλκίδας, η σύνδεση των λιμανιών της Αττικής για Λαύριο και Ραφήνα, η επέκταση της Κύμης, τα αντιπλημμυρικά έργα και μια σειρά από υποδομές που είχαν ενταχθεί στο Φιλόδημος, σε όλους τους δήμους της χώρας. Ανατρέπουν έτσι το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών-Μεταφορών, που θα έδινε στη χώρα τη θέση που της αρμόζει στις μεταφορές και στην προσέλκυση παραγωγικών δομών. Συνεχίζουν την παράδοση της δεξιάς παράταξης: ανυπαρξία σχεδίου, αποσπασματικές υποδομές που δεν τελειώνουν ποτέ, παλαιοκομματική ρητορική και δράση».
ΕΡ: Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κατάφερε να βελτιώσει έγκαιρα την κατάσταση με τις δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης; Τι επιδιώκει, κατά την άποψή σας, η Ν.Δ. σε σχέση με το ζήτημα αυτό;
«Δεν θα συμφωνήσω με τη διαπίστωσή σας. Δεν καταφέραμε να υλοποιήσουμε τον πλήρη σχεδιασμό μας, αλλά, σε σχέση με τον ιδιωτικό ΟΑΣΘ, προφανώς βελτιώθηκαν. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τις ανά δίμηνο επισχέσεις εργασίας και την παράλυση της Θεσσαλονίκης από τους απλήρωτους εργαζόμενους; Ποιος μπορεί να ξεχάσει τη μη μετακίνηση των ανέργων; Ποιος μπορεί να ξεχάσει τη ληστεία δισεκατομμυρίων που γινόταν σε βάρος του ελληνικού λαού; Ποιος μπορεί να ξεχάσει τα μηχανήματα που δεν έδιναν ρέστα, τα λεωφορεία που πουλήθηκαν ως παλιοσίδερα, τις μισθώσεις ακινήτων από τον συνεταιρισμό των μετόχων, τις άγονες γραμμές του ΚΤΕΛ, που ανέλαβε ο ΟΑΣΘ, τα χρέη, τα ελλείμματα και τα δάνειά του, το αποθεματικό για τα λεωφορεία, που ήταν 600 ευρώ αντί για 47 εκατομμύρια και το πλήθος παλιών και χαλασμένων λεωφορείων; Δυστυχώς, τα προβλήματα δεκαετιών δεν λύνονται με μαγικό ραβδί. Ο ΟΑΣΘ έπαψε να σπαταλά τα χρήματα του ελληνικού λαού θεράπευσε κοινωνικές αδικίες και διεύρυνε την κοινωνική πολιτική. Στον δικό μας σχεδιασμό ακολουθούσε η προμήθεια νέων λεωφορείων, που ακυρώθηκε ο διαγωνισμός, η πρόσληψη νέων οδηγών, που δεν προκηρύχθηκε καν η πρόσληψή τους από τη Ν.Δ., η ίδρυση του νέου φορέα ΑΣΥΘ, που θα αναλάμβανε ενιαία τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, απαλλαγμένος από τα βάρη του ΟΑΣΘ, με την ενεργό συμμετοχή των δήμων. Η Ν.Δ. με τις απαράδεκτες ενέργειες της δεν θα ολοκληρώσει το μετρό, κατήργησε την ίδρυση του ΑΣΥΘ και επιστρέφει με ταχύτητα στην παλιά πρακτική της. Προεκλογικά μιλούσε για ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ, διακήρυττε ότι προχωρήσαμε στην κρατικοποίηση παράνομα, αντιβαίνοντας στην ευρωπαϊκή νομοθεσία, μετεκλογικά ανακάλυψε ότι ο ΟΑΣΘ έχει γερασμένο στόλο λεωφορείων και ακύρωσε τον διαγωνισμό νέων. Επιδιώκει τη διατήρηση των παλαιοκομματικών μηχανισμών της, χωρίς όραμα, χωρίς σχέδιο, χωρίς να λαμβάνει υπόψη της τα προβλήματα και την καθημερινότητα του πολίτη».
ΕΡ: Πώς βλέπετε τις πρωτοβουλίες του Τάκη Θεοδωρικάκου κατά τους πρώτους μήνες της κυβερνητικής θητείας; Ποια είναι η εκτίμησή σας για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης στα κρίσιμα ζητήματα αρμοδιότητας του υπουργείου Εσωτερικών;
«Η δόμηση του κράτους της Δεξιάς, ο δογματισμός ακύρωσης των προοδευτικών πολιτικών των κυβερνήσεων του ΣΥΡΙΖΑ και μια καλοσχεδιασμένη επικοινωνιακή πολιτική, που αναδεικνύει άλλα θέματα από αυτά που γίνονται είναι οι κύριοι άξονες της πολιτικής της κυβέρνησης της Ν.Δ. και του υπουργείου Εσωτερικών. Προχώρησαν στην ψήφιση του νόμου για τη δήθεν κυβερνησιμότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, λειτουργώντας με δογματισμό ενάντια στη λογική της συνεργασίας των αυτοδιοικητικών δυνάμεων, που έφερε η απλή αναλογική, καταστρατηγώντας και προσβάλλοντας την εκφρασμένη ψήφο των πολιτών. Τα αποτελέσματα ήδη φαίνονται στην αναποτελεσματικότητα και τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στους οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. 0 νόμος άλλαξε τέσσερις φορές από τότε. Μία από τις μεγάλες νεοφιλελεύθερες αλλαγές, η παραχώρηση σε ιδιώτες τομέων που μπορούσαν να καλύπτουν οι δήμοι, που είχαν επάρκεια. Ταυτόχρονα, καταργεί το πρόγραμμα Φιλόδημος για να εκβιάσει τους δημάρχους, λέγοντας ψέματα ότι δεν υπάρχει διασφαλισμένη χρηματοδότηση. Ψήφισαν τον νόμο για το δήθεν επιτελικό κράτος. Διακήρυξαν την αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και υπογραφών στα στελέχη του Δημοσίου, από την πολιτική ηγεσία. Το αποτέλεσμα είναι γνωστό. Δεν μπορούσαν να υπογράψουν ούτε οι γενικοί γραμματείς. Οι υπουργοί υπογράφουν ακόμη και για την προμήθεια μικροϋλικών. Το Ελληνικό Δημόσιο βρίσκεται σε πλήρη ακινησία. Κατήργησαν όλες τις θεσμικές τομές και διαδικασίες που είχαμε θεσμοθετήσει και υλοποιούσαμε, ώστε να υπάρχουν αξιοκρατικές και ακομμάτιστες επιλογές για τους γενικούς γραμματείς και τα στελέχη του Δημοσίου και των φορέων του. Ίδρυσαν μια νέα δομή, την Προεδρία της Κυβέρνησης, με εκατοντάδες συνεργάτες, αυξάνοντας τις αποδοχές των συνεργατών των κυβερνητικών στελεχών και καταργώντας τα ασυμβίβαστα ταυτόχρονης απασχόλησής τους στον ιδιωτικό τομέα. Ακύρωσαν τον σχεδιασμό μας για την πρόσληψη χιλιάδων κρίσιμων στελεχών του δημόσιου τομέα, στην παιδεία, στην υγεία, στην ειδική αγωγή, στους κρίσιμους τομείς του Δημοσίου, υπηρετώντας το δόγμα που είχαν επιβάλει οι δανειστές για προσλήψεις σε σχέση μία νέα πρόσληψη για πέντε που συνταξιοδοτούνται. Στη συνέχεια, αναθεώρησαν, στα λόγια και αυτή τους την προεκλογική καταγγελία. Μετά από χρόνια, επανέφεραν τα κενά των εκπαιδευτικών στις σχολικές αίθουσες. Μια απλή επίσκεψη στα νοσοκομεία, στα κέντρα ειδικής αγωγής, στους δήμους, είναι αρκετή για να σχηματίσετε πλήρη εικόνα της κακής κατάστασης. Η Ν.Δ. σήμερα έχει την πλήρη ευθύνη. Είναι κυβέρνηση, έχει τους 12 από τους 13 περιφερειάρχες και τη συντριπτική πλειοψηφία των δήμων. Δυστυχώς, οι επιπτώσεις της κομματικής λειτουργίας του κράτους και της κυβέρνησης φαίνονται ήδη και πονάνε την ελληνική κοινωνία».
Δεν θέλουμε μέλη-οπαδούς αλλά ενεργούς και συμμέτοχους
ΕΡ: Ποια μηνύματα λαμβάνετε από τους πολίτες για την πορεία ανασυγκρότησης του ΣΥΡΙΖΑ; Ως στέλεχος που προέρχεται από το ΠΑΣΟΚ, ποια είναι η άποψή σας για τη συζήτηση σε σχέση με τη φυσιογνωμία του ανασυγκροτημένου ΣΥΡΙΖΑ;
«Νομίζω όχι έκλεισε οριστικά η εποχή που η άποψη και η στάση του καθενός μας καθορίζεται από τον κομματικό χώρο προέλευσής του. Αυτό είναι μια πολύ σημαντική κατάκτησή μας και ανοίγει τον δρόμο για τον μετασχηματισμό του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική συμμαχία σε ένα νέο, ζωντανό οργανωτικό οργανισμό, που θα συμμετέχει και θα εκφράζει την πλειοψηφική πολιτική, του μεγαλύτερου εύρους της προοδευτικής παράταξης. Όπως είπε ο πρόεδρος Αλέξης Τσίπρας, ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα κόμμα σε κίνηση. Αποδείχτηκε ότι αυτή είναι η δυναμική του από την ημέρα που ιδρύθηκε. Δεν είναι ένα κόμμα που δεν αντιλαμβάνεται και δεν σέβεται τις απόψεις των πολιτών και των κοινωνικών δυνάμεων που τον στήριξαν. Ευτυχώς, οι επιλογές μας δεν είναι επιλογές ενός αποστεωμένου σχεδιασμού εκλογικών στόχων και μιας ισορροπίας τρόμου μεταξύ διαφορετικών κομματικών ομάδων. Αυτά τα χαρακτηριστικά, που αποδόμησαν άλλους κομματικούς χώρους και τους απομάκρυναν από την κοινωνία και τις κοινωνικές δυνάμεις, ανήκουν σε μια παλιά και απαξιωμένη μορφή κόμματος, που αντιμετώπιζε οπαδικά τα μέλη του. Εμείς προχωράμε σε μια νέα εποχή για τον θεσμό που λέγεται κόμμα, που τα μέλη του θα συν διαμορφώνουν τις θέσεις, τις διαδικασίες, τη φυσιογνωμία του. Επιχειρούμε, με την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, τα μέλη μας να καταθέτουν τις απόψεις τους, να συνθέτουν μέσα από έναν δημοκρατικό διάλογο στις οργανώσεις μας και στις κοινωνικές εκφράσεις και, τέλος, να ψηφίζουν για κρίσιμα πολιτικά θέματα για τις θέσεις του κόμματος μας».