«Δεν γίνεται κεντρικά στελέχη της ΝΔ, όπως ο κ. Φαρμάκης, ο κ. Καραμανλής, που είναι υπουργός Υποδομών, τα στελέχη του ΟΣΕ να μην γνωρίζουν τι υπάρχει αυτή τη στιγμή στην ΕΡΓΟΣΕ, αν υπάρχει μελέτη υπογειοποίησης του τρένου στην Πάτρα ή όχι. Δεν γίνεται να διακινούν φήμες ή ψευδείς ειδήσεις ότι δεν υπάρχει μελέτη, ότι δεν έχει γίνει τίποτε, ότι ο προϋπολογισμός της υπογειοποίησης θα κόστιζε 1 δις ευρώ» τόνισε μιλώντας «Στο Κόκκινο Πάτρας 107.7» ο πρώην υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης.
Την τεχνική μελέτη και τη μελέτη κόστους οφέλους του έργου υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής Ρίο – Αγ. Διονύσιος έστειλε στον περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδος, Νεκτάριο Φαρμάκη, ο πρώην υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης. Μάλιστα αναφέρθηκε στο το είχε γίνει από πλευράς της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών για την διέλευση του τρένου στην πόλη και τις διαβουλεύσεις, που είχαν γίνει μεταξύ του κ. Σπίρτζη, των τοπικών φορέων και κατοίκων.
Αρχικά παρουσιάστηκε η προκαταρκτική λύση για την υπογειοποίηση στο παραλιακό μέτωπο (Αγ. Διονύσιο- Αγ. Ανδρέα). «Δεν μπορούσε να εξασφαλιστεί το κονδύλι για περιφερειακή διέλευση του τρένου, απαιτούνται δισεκατομμύρια για σήραγγες, μέσα σε αυτή την προσέγγιση προβλέφθηκαν να υπάρχουν υποδομές για τραμ, για να λυθεί το πρόβλημα των αστικών μεταφορών και στη συνέχεια επανήλθε ο Δήμος Πατρέων, μετά από τα αιτήματα κατοίκων των περιοχών από το Ρίο- Αγ. Διονύσιο, ζητώντας την υπογειοποίηση αυτού του τμήματος. Δεσμευτήκαμε ότι θα εξετάσουμε αυτό το θέμα» επισήμανε ο κ. Σπίρτζης. Έτσι λοιπόν δόθηκε εντολή για να γίνει η μελέτη και το πρόβλημα ήταν, αν θα μπορούσε να γίνει υπογειοποίηση κάτω από τον χείμαρρου Χαράδρου. «Είδαμε ότι αυτό μπορεί και δόθηκε η εντολή να γίνει η προμελέτη, έγιναν παρατηρήσεις και διορθώσεις, η μελέτη για τα υδραυλικά έργα της υπογειοποίησης, έγινε η μελέτη για την προσωρινή εκτροπή του ποταμού στη φάση της κατασκευής».
Μετά από αυτό ξεκίνησε η αναθεώρηση της μελέτης Κόστους Οφέλους, η οποία ολοκληρώθηκε ένα μήνα πριν τις εκλογές. «Όλα αυτά είχαν γίνει δημόσια και δεν ήταν λίγες οι φορές, που είχα κατέβει στην Πάτρα και τα είχαμε ανακοινώσει, είτε μαζί με τον δήμαρχο, είτε σε συναντήσεις με τον περιφερειάρχη και το περιφερειακό συμβούλιο, είτε με τους κατοίκους και τους συλλόγους, που ήθελαν την υπογειοποίηση. Δημόσια γίνονταν αυτές οι συζητήσεις… Επομένως αν ο κ. Φαρμάκης δεν πίστευε όλα αυτά, που δημόσια είχαν εξαγγελθεί, είχαν παραδοθεί, οφείλει η κυβέρνηση και το κόμμα του, να κάνει ένα τηλέφωνο στον ΟΣΕ, στην ΕΡΓΟΣΕ, στο Υπουργείο για να τα βρει» σχολίασε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τοπικά δημοσιεύματα για την αντίδραση της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος στην επιστολή Χρ. Σπίρτζη, γίνεται λόγος ότι η κίνηση αυτή προκάλεσε έκπληξη, από την άποψη ότι θα έπρεπε, αρχικά να είχε απευθυνθεί στον υπουργό Υποδομών, Κ. Καραμανλή, εφόσον αυτός είναι υπεύθυνος για το έργο και στην ΕΡΓΟΣΕ, αλλά τίθεται και θέμα, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα, ότι η περιφέρεια θέτει τον εξής ισχυρισμό ότι αν υπήρχαν μελέτες, γιατί δεν τις παρέδωσε η προηγούμενη περιφερειακή αρχή ή η δημοτική αρχή Κ. Πελετίδη, από όπου τις είχε ζητήσει ο κ. Φαρμάκης;
Σε όλα τα παραπάνω ο κ. Σπίρτζης απάντησε ότι «αφού δεν είναι επιμελής ο ίδιος, να τις ζητήσει από την ΕΡΓΟΣΕ ή να πάρει ένα τηλέφωνο τον κ. Σπηλιόπουλο, τον ξέρει φαντάζομαι» και στη συνέχεια είπε ότι «δεν θα έχει καλές σχέσεις με τον υπουργό Υποδομών φαίνεται ο κ. Φαρμάκης, αλλά δεν αφορούν την αξιωματική αντιπολίτευση οι σχέσεις, που έχουν ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας με τον υπουργό Υποδομών. Ως υπεύθυνος περιφερειάρχης όφειλε να γνωρίζει το αν υπάρχει μελέτη ή όχι, όφειλε να επικοινωνήσει με τον δήμαρχο Πατρέων τον κ. Πελετίδη, δηλαδή του την έκρυψε ο κ. Πελετίδης;» διερωτήθηκε.
Αναφορικά με όσους ισχυρίζονται ότι με την προμελέτη δεν μπορούσε να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση του έργου, επισήμανε ότι «αυτοί, που το λένε είναι σχετικοί . Έχοντας την προμελέτη και τη μελέτη κόστους οφέλους, μπορεί να πάρει την έγκριση χρηματοδότησης 130 εκατομμύρια ευρώ, που έχουμε δεσμεύσει από το ΕΣΠΑ, μπορεί να προκηρυχτεί κανονικά ο διαγωνισμός και να δημοπρατηθεί το έργο… Έλεγαν ότι το κόστος θα έφτανε 1 δις ευρώ, αλλά σύμφωνα με την μελέτη, το κόστος προϋπολογισμού είναι 261 εκατ. ευρώ. Δυο ομοειδή έργα, που έχουν δημοπρατηθεί από τη δική μας κυβέρνηση, δημοπρατήθηκαν με έκπτωση 50%, που σημαίνει ότι με 130 εκατ. ,που έχουμε δεσμεύσει από το ΕΣΠΑ, το έργο της υπογειοποίησης μπορεί να υλοποιηθεί» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σπίρτζης.
Η υλοποίηση του συνόλου του έργου, περιελάβανε, την σύνταξη νέας προμελέτης από το Ρίο ως 300 μέτρα μετά την Κανελλοπούλου (που προβλεπόταν επίγεια στην προϋπάρχουσα μελέτη) και στη συνέχεια την σύνταξη μελέτης Κόστους Οφέλους απαραίτητη για την έγκριση χρηματοδότησης του έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αφού η μελέτη από την Κανελλοπούλου ως τον Αγ. Διονύσιο υπήρχε. Ο διαγωνισμός του έργου υπογειοποίησης Ρίο – Αγ. Διονύσιος θα εμπεριείχε την υποχρέωση σύνταξης μελέτης για την υπογειοποίηση από τον Αγ. Διονύσιο ως τον Αγ. Ανδρέα, υπέργειο τμήμα από τον Αγ. Ανδρέα ως το νέο λιμάνι και τις γραμμές light train εντός του αστικού ιστού.
«Θα έπρεπε να στείλουν τη μελέτη κόστους οφέλους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι συνεννοήσεις, που έχουν γίνει με τα όργανα και τους συμβούλους της Ε.Ε. για την έγκριση δεν είχαν κανένα απολύτως πρόβλημα για την υπογειοποίηση του έργου και για την τεκμηρίωσή του». Να μας απαντήσει ο κ. Καραμανλής αν αυτούς τους μήνες την έχει στείλει στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα για έγκριση της χρηματοδότησης ή όχι. «Αν δεν έχει σταλεί εδώ και 9 μήνες που είναι κυβέρνηση υπάρχει θέμα. Γιατί αυτό δείχνει τη σκοπιμότητα από την πλευρά της ΝΔ για πάρα πολλά πράγματα. Πρώτον για να μην γίνουν τα έργα υποδομών, που βρήκαν έτοιμα από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, δεύτερον δεν σ σέβονται την τοπική κοινωνία. Πάντως το 2023 το συνολικό έργο σύνδεσης σιδηροδρομικής γραμμής Κορίνθου- Πατρών θα πρέπει να έχει φθάσει, έστω στο παλιό λιμάνι της πόλης. Η κυβέρνηση της ΝΔ όφειλε να είχε ξεκινήσει δρομολόγια μέχρι το Αίγιο, διότι η δοκιμαστική λειτουργία είχε γίνει από εμένα τον Ιούνιο, ούτε αυτό έχει γίνει, ήταν να γίνει τον Σεπτέμβριο, καθώς μετατέθηκε λόγω των εκλογών. Όλα αυτά τα ζητήματα δείχνουν και μια πολιτική εμπάθεια, που υπάρχει με την κυβέρνηση, όχι μόνο του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και σε σχέση με συγκεκριμένες περιοχές της χώρας, που τις έχει στοχοποιήσει πραγματικά, είναι η Δυτική Ελλάδα και η Κρήτη».
Μάλιστα ο πρώην υπουργός Υποδομών άφησε αιχμές προς τη κυβέρνηση και για άλλα έργα, που είχαν σχεδιαστεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και έμειναν πίσω. «Ο κ. Καραμανλής και η κυβέρνηση της ΝΔ είναι εγκλωβισμένοι στα ψέματα και στη λάσπη, που πέταξαν ως αντιπολίτευση. Και δεν είναι το μόνο έργο, που έχουν πει ψέματα. Τα ίδια έκαναν στην Πατρών- Πύργου. Εκεί είναι πιο χειρότερα τα πράγματα, διότι υπήρχαν συμβάσεις, που υλοποιούνταν, ο κ. Φαρμάκης είχε πάει Μ. Πέμπτη (2019) να μας πει ότι δεν υπήρχαν εργαζόμενοι και μηχανήματα, φέτος δεν πήγε… Δεν μπορεί μια κυβέρνηση, που βρήκε πάνω από 5,5 δις ευρώ έργα συμβασιοποιημένα ή σε διαγωνιστικές διαδικασίες προς ολοκλήρωση να μην έχει κάνει τίποτε, να μην κουνιέται φύλλο, όπως λένε, στα δημόσια έργα της χώρας και να συνεχίσουν την ίδια τακτική με αυτή, που προεκλογικά είχαν λέγοντας ψέματα και επικαλούμενοι πράγματα, που δεν στέκουν. Ένα από αυτά ήταν ότι δεν υπήρχαν μελέτες για την υπογειοποίηση, εμείς όμως τις στείλαμε».
Ο ίδιος εξέφρασε την άποψη του για την επίγεια διέλευση του τρένου στην Πάτρα τονίζοντας ότι «δεν είναι ότι πιο εύκολο να κάνεις επίγεια όδευση. Οι οχλήσεις μέσα στον αστικό ιστό είναι πολύ μεγάλες, οι ΟΤΑ (Δήμος, Περιφέρεια) οφείλουν να πάρουν θέση στις απαραίτητες εγκρίσεις και να γίνει διαβούλευση, για να υλοποιηθεί αυτό το έργο, είναι πραγματικά έξω από τη λογική, όταν υπάρχει κοινός στόχος στην Πάτρα (πολιτών και αυτοδιοικητικών παρατάξεων) και μπορεί να γίνει η υπογειοποίηση, διότι αν είχαμε ένα κόστος δις ευρώ, σαν το αρχικό αίτημα του Δήμου Πατρέων να περάσει περιφερειακά το τρένο, το οποία το είχα δηλώσει δημόσια, και εγώ θα το προτιμούσα, αλλά δεν υπάρχουν τόσα δισεκατομμύρια για να υλοποιηθεί αυτό, πραγματικά θα ήταν κάτι, που θα μπορούσες να το συζητήσεις. Η υπογειοποίηση είναι μια λύση, που δεν εγκλωβίζει, δεν καταδικάζει την Πάτρα και η σύνδεση με το λιμάνι, θα συνεισφέρει σε όλη τη χώρα και όχι μόνο τοπικά. Δεν μπορεί με τέτοιο τρόπο να αντιμετωπίζεται ο δημοκρατικός προγραμματισμός η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι τοπικές κοινωνίες και να χαντακώνεται από την όποια κυβέρνηση μια μεγάλη περιοχή».
πηγή: Στο Κόκκινο Πάτρας