Τα κύρια σημεία της τοποθέτησης του τομεάρχη Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστου Σπίρτζη στην Επιτροπή κατά την εξέταση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εσωτερικών για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις».
Φαντάζομαι ότι όλοι συμφωνούμε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει προβλήματα: Προβλήματα στελέχωσης, διαδικασιών, απορρόφησης κοινοτικών πόρων, προβλήματα στην έγκαιρη και διαφανή πορεία υλοποίησης έργων.
Έχουμε, όμως, πολλές ενστάσεις όσον αφορά τις λύσεις που προτείνονται στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών γιατί το παρελθόν έχει δείξει ότι σε Οργανισμούς έχουν τεθεί ζητήματα διαφάνειας, χρηστής διοίκησης και η εμπειρία αποδεικνύει ότι δεν εξυπηρετούν τους στόχους που είναι κοινοί.
Θέλουμε να κάνουμε έναν ειλικρινή διάλογο, θα καταθέσουμε πολλές τροποποιήσεις και προτάσεις. Θα μπορούσαμε να κρατήσουμε μια άλλη στάση με όσα διαβάσαμε στο σχέδιο νόμου: να μιλούσαμε για ρουσφετολογικές προσλήψεις στους Δήμους, για αδιαφάνεια στις διαδικασίες, δεν θα πάμε σε αυτήν την λογική. Τα αναφέρω όμως γιατί η εμπειρία έχει δείξει τι γινόταν και τι γίνεται σε συγκεκριμένες Αναπτυξιακές, τι προβλήματα έχουν δημιουργηθεί. Με αυτό το σχέδιο νόμου επιχειρείται όχι η εναρμόνιση στη ευρωπαϊκή νομοθεσία αλλά η εναρμόνιση στο καταστατικό συγκεκριμένης αναπτυξιακής.
Πιστεύω ότι η κυβέρνηση θα δείξει τη διάθεση να ακούσει τις προτάσεις μας και να βαδίσουμε σε έναν άλλον δρόμο, μια άλλη λογική.
Το πρώτο πρόβλημα που δεν αντιμετωπίζεται ότι έχουμε στις Αναπτυξιακές νομική μορφή μιας ιδιωτικής εταιρείας. Αυτό από μόνο του είναι κάτι που “χτυπάει” και στο ευρωπαϊκό δίκαιο και σε δικαστικές αποφάσεις και μάλιστα σε ανώτατο βαθμό. Για να γίνει μια προγραμματική σύμβαση ανάμεσα σε έναν Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης και μιας Ανώνυμης Εταιρείας ακόμη κι αν η πλειοψηφία των μετοχών είναι στο Δήμο πρέπει να γίνει διαγωνισμός. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που μπορεί να μας οδηγήσει στο να χαθούν πόροι, να απενταχθούν έργα και να τρέχουν και άνθρωποι στα δικαστήρια.
Το δεύτερο πρόβλημα είναι η μετοχική σύνθεση. Σωστά προβλέπει το σ/ν ότι απαγορεύεται η συμμετοχή ιδιωτικών ενώσεων ή ιδιωτών, προβλέπεται όμως το να συμμετέχουν τα Επιμελητήρια που είναι νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.
Το τρίτο είναι η χρηματοδότηση και τα έσοδα. Λέει στο νομοσχέδιο ότι δεν επιχορηγούνται άμεσα ή έμμεσα από τους ΟΤΑ. Ποιες είναι, όμως, οι πηγές εσόδων τους; Αν δούμε ότι τα έσοδα προέρχονται από εμπορικές δραστηριότητες ως ανώνυμες εταιρείες, πάμε στην πρώτη εμπλοκή. Αν αμείβονται από τους ΟΤΑ χτυπάει και στον προϋπολογισμό των Δήμων και στον τρόπο που θα γίνονται αυτές οι αναθέσεις.
Όσον αφορά τη διοίκηση, η πλειοψηφία θα παίρνει μια απόφαση, άρα επί της ουσίας δεν θα εκπροσωπείται η μειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου στις Αναπτυξιακές.
Το πρόβλημα της υποστελέχωσης επιχειρείται να λυθεί με έκτακτο προσωπικό εκτός ΑΣΕΠ. Και γιατί το προσωπικό αυτό να το βάλουμε στις αναπτυξιακές και όχι στους Δήμους;
Μπαίνει πάλι το κάρο μπροστά από το άλογο. Προεκλογικά αλλά και μετά τις εκλογές τόσο ο κύριος Χατζηδάκης όσο και ο κύριος Καραμανλής έχουν μιλήσει για τροποποιήσεις στο νόμο 4412 για ανάθεση κρίσιμων διαδικασιών στους ιδιώτες. Όπως είναι η επίβλεψη και η δημοπράτηση ενός έργου. Ερχόμαστε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα που έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι υπηρεσίες τους χωρίς να έχει προηγηθεί η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου ώστε να γνωρίζουμε τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν.
Έχουμε μετρήσει έως και δύο ετών καθυστερήσεις για τη διαβίβαση φακέλων και εγκρίσεων μέσα στους ΟΤΑ μέχρι την Αποκεντρωμένη. Αντί, λοιπόν, να αντιμετωπίσουμε αυτά τα φαινόμενα μετά τις όποιες αλλαγές, ερχόμαστε να αντιμετωπίσουμε τα κενά που υπάρχουν τώρα.
Θα πρέπει στα Διοικητικά Συμβούλια των Αναπτυξιακών να εκπροσωπούνται και οι παρατάξεις της Αντιπολίτευσης ενός Δήμου.
Θα πρέπει να υπάρχει υποχρέωση ανάρτησης όλων των πράξεων και των αποφάσεων στο Διαύγεια. Δεν πρέπει να ξέρουν οι πολίτες ενός Δήμου τι γίνεται στην Αναπτυξιακή;
Πρέπει να υπάρχει διαφάνεια στις προκηρύξεις διαγωνισμών που θα κάνουν οι Αναπτυξιακές. Αυτό δεν είναι γραφειοκρατία, είναι κάτι που διευκολύνει.
Πρέπει να γίνεται χρήση του ηλεκτρονικού συστήματος των διαγωνισμών. Και αυτό βοηθάει στη διαφάνεια και στο να μη στήνονται έργα. Στο νομοσχέδιο δεν γίνεται αναφορά στον τρόπο που θα γίνονται οι διαγωνισμοί.
Οι υπάλληλοι που θα είναι στις Αναπτυξιακές, κατά τη γνώμη μας, θα πρέπει να εντάσσονται στο Ενιαίο Μισθολόγιο. Θέλει η κυβέρνηση να δώσει μεγαλύτερες αμοιβές; Ας καθορίσει πόσο πάνω από το Ενιαίο Μισθολόγιο.
Ποιος θα επιλέγει τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αναπτυξιακής; Ποιος θα τον επιλέγει;
Όλα αυτά είναι εχέγγυα για την προστασία και του πολιτικού συστήματος και των ανθρώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Γιατί 3 δήμαρχοι μπορεί να καταπατήσουν αυτές τις αρχές και η ρετσινιά θα ακολουθεί και τους 340.
Το ίδιο ισχύει για μια σειρά από προβλέψεις που είναι μικρότερες μεν, προκαλούν δε. Όπως για παράδειγμα είναι η κατάργηση των τοπικών δημοψηφισμάτων. Γιατί να καταργηθούν; Δεν υπάρχει κανένας λόγος. Γιατί στο άρθρο 19 συστήνονται παντού θέσεις δημοσιογράφων για Δήμους με περισσότερους από 20.000 κατοίκους; Δεν φτάνουν αυτοί που έχουν μπει στα υπουργεία, στο επιτελικό κράτος, στους φορείς, στις περιφέρειες; Γιατί δίνεται το δικαίωμα στους δημάρχους να αναιρούν επί της ουσίας αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων ζητώντας εκ των υστέρων τη σύμφωνη γνώμη του δημάρχου;
Θεωρώ, επίσης, ότι πρέπει η τριμελής επιτροπή για την κινητικότητα να περιγράφεται πιο θεσμικά.