Ο πρώην υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «ΠτΚ» εκτιμά δεν πρέπει να αλλάξει η πορεία που έχει χαραχθεί για το έργο και προβλέπει ότι αν τελικά συμβεί κάτι τέτοιο θα αποτελέσει αιτία για να εγερθούν νομικές διεκδικήσεις από τις εταιρείες που έχουν συμβασιοποιήσει τις πέντε από τις οκτώ εργολαβίες στο νέο αυτοκινητόδρομο.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΜΙΧΑΛΗ ΒΑΣΙΛΑΚΗ
Γιατί διαφωνείτε με την επαναδημοπράτηση στο έργο; Τι μπορεί να αλλάξει που σας ανησυχεί;
Ας δούμε το θέμα από την αρχή και ας υποθέσουμε ότι δεν είχε βγει το έργο με οκτώ διαγωνιστικές διαδικασίες, αλλά με μία. Στη μία περιορίζεται ο ανταγωνισμός και έχεις μικρότερη έκπτωση. Από την εμπειρία που είχαμε στο παρελθόν, είναι απόλυτα λογικό να συμβαίνει αυτό. Οταν έχεις μικρότερη έκπτωση στο συγκεκριμένο έργο, στη συνέχεια πρέπει να υποβάλεις το φάκελο μεγάλου έργου. Αν στο φάκελο που εμείς καταθέσαμε για να ληφθεί η χρηματοδότηση του έργου ως αυτοκινητόδρομος και όχι ως μικρότερης διατομής δρόμος, είχαμε μια έκπτωση της τάξης του 20%, του 30%, ακόμα και του 40%, δεν θα μπορούσαμε να ολοκληρώσουμε με το κόστος που είχαμε στο τέλος. Ακόμα και με την έκπτωση του 50% δεν τεκμηριώνεται. Καταλαβαίνετε λοιπόν τι θα συνέβαινε εάν πηγαίναμε σε ένα μεγαλύτερο κόστος του έργου. Δεν θα παίρναμε ποτέ έγκριση. Και αυτό είναι το πρώτο σημείο, αν θέλετε, από αυτά που έχουν μπει κάτω από το χαλί σε όλη την προηγούμενη περίοδο από τις δυνάμεις της πρώην αντιπολίτευσης. Ελεγαν ότι είχαν ένα διαγωνισμό, τον οποίο εμείς ακυρώσαμε επειδή δεν είχε εγκεκριμένη χρηματοδότηση και δεν είχε κατατεθεί φάκελος μεγάλου έργου. Εγιναν δύο χρόνια διαβουλεύσεις με την ΕΕ. Μας υποχρέωσαν να εξετάσουμε μια σειρά από διαφορετικές διατομές του έργου. Η σχετική αλληλογραφία έχει δοθεί στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, όταν ενημερώσαμε για την πορεία του διαγωνισμού, πριν από την υπογραφή των συμβάσεων. Εκεί θα δείτε ότι ζητούσαν το σενάριο της μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση χωρίς διαχωριστική, με τους συγκεκριμένους κυκλοφοριακούς φόρτους και το συγκεκριμένο κόστος. Οπως καταλαβαίνετε αυτό που πετύχαμε μετά από δύο χρόνια διαπραγματεύσεων να πάρουμε την έγκριση της χρηματοδότησης του έργου Πάτρα-Πύργος ως αυτοκινητόδρομος είναι το αποτέλεσμα μιας μεγάλης προσπάθειας, την οποία κατά τη γνώμη μου δεν μπορεί κανείς να την διακινδυνεύσει. Και θα την διακινδυνεύσει πολλαπλώς εάν πάει σε μια λογική επαναδημοπράτησης του έργου.
Ποιο ήταν το αντικείμενο των διαβουλεύσεων αυτών;
Μας υποχρέωσαν να εξετάσουμε μια σειρά από διαφορετικές διατομές του έργου. Η σχετική αλληλογραφία έχει δοθεί στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, όταν ενημερώσαμε για την πορεία του διαγωνισμού, πριν από την υπογραφή των συμβάσεων. Εκεί θα δείτε ότι ζητούσαν το σενάριο της μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση χωρίς διαχωριστική, με τους συγκεκριμένους κυκλοφοριακούς φόρτους και το συγκεκριμένο κόστος. Οπως καταλαβαίνετε αυτό που πετύχαμε μετά από δύο χρόνια διαπραγματεύσεων να πάρουμε την έγκριση της χρηματοδότησης του έργου Πάτρα-Πύργος ως αυτοκινητόδρομος είναι το αποτέλεσμα μιας μεγάλης προσπάθειας, την οποία κατά τη γνώμη μου δεν μπορεί κανείς να την διακινδυνεύσει. Και θα την διακινδυνεύσει πολλαπλώς εάν πάει σε μια λογική επαναδημοπράτησης του έργου.
Σε ποια σημεία εκτιμάτε ότι θα διακινδυνεύσει; Εννοείτε με απένταξη και απώλεια της χρηματοδότησης;
Βέβαια, γιατί θα πρέπει με το νέο κόστος του έργου, συνεπώς και με το νέο ποσοστό έκπτωσης, να αιτιολογήσεις πάλι το πλάτος του δρόμου και ότι έχεις έναν αυτοκινητόδρομο. Το δεύτερο που μας κάνει να ανησυχούμε με αυτά που ακούγονται είναι ότι υπάρχουν αυτή τη στιγμή πέντε εργολαβίες, οι οποίες όχι απλά έχουν συμβάσεις, αλλά υλοποιούνται. Οι ανάδοχοι αυτοί θα ζητήσουν αποζημιώσεις και λογικό είναι να θελήσουν να προστατέψουν τα συμφέροντά τους. Αρα, θα προσφύγουν ενάντια και στον όποιο νέο διαγωνισμό. Μιλάμε, πάλι, για δικαστικές εμπλοκές σε ένα έργο που υλοποιείται σήμερα. Είναι και μια σειρά από άλλα θέματα που τα άκουσα από τον κ. Καραμανλή και θεωρώ ότι ανήκουν στην καθημερινή ρουτίνα υλοποίησης ενός έργου.
Αναφέρεστε στο ζήτημα της χωματερής που ανακαλύφθηκε πάνω στο έργο και καθιστά υποχρεωτική την απομάκρυνση των απορριμμάτων; Εσείς κρίνετε υπερβολική την οικονομική εκτίμηση του υπουργείου (περίπου δύο εκ. ευρώ) για την απομάκρυνσή τους;
Δεν γνωρίζω πως κάνει την εκτίμηση το υπουργείο. Αυτό που γνωρίζω είναι ότι αν υπάρχει μεγάλος όγκος σκουπιδιών, δεν πήγαν κάποιοι πολίτες και πέταξαν σκουπίδια. Προφανώς έχουμε εμπλοκή των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης. Θα πρέπει να κληθεί ο δήμος της περιοχής για να μαζέψει τα σκουπίδια ή να βγει μια εργολαβία από τον δήμο, την περιφέρεια, το υπουργείο, είτε να αναλάβει ο εργολάβος να τα μαζέψει και να τα απομακρύνει σύμφωνα με τη νομοθεσία. Αλλοι είναι ανασταλτικοί παράγοντες σε ένα έργο. Στο συγκεκριμένο έργο έχουμε φροντίσει να μην υπάρχουν ανασταλτικοί παράγοντες. Για παράδειγμα, ανασταλτικός παράγοντας στον ένα διαγωνισμό ήταν ότι είχε τις μισές ποσότητες από αυτές που πραγματικά χρειαζόταν το έργο και αυτό μας οδηγούσε σε άλλες σκέψεις.
Σας άκουσα στη Βουλή να κατηγορείτε τη νέα πολιτική ηγεσία του Υποδομών ότι αλλάζει τη διαδικασία κατασκευής του έργου για επικοινωνιακούς λόγους. Γιατί να κάνει μια επιλογή που θα επιφέρει καθυστέρηση και θα προκαλέσει δυσφορία στις τοπικές κοινωνίες της Αχαΐας και της Ηλείας;
Για αυτό θα ρωτήσετε τη Νέα Δημοκρατία και το αρμόδιο υπουργείο, ώστε να σας εξηγήσουν τι θέλουν να κάνουν και για ποιο λόγο το κάνουν. Αυτό που επικοινωνιακά έχουμε δει να συμβαίνει τις πρώτες ημέρες (σ.σ.
της νέας Κυβέρνησης), ως παρατήρηση το λέω, είναι να μην υπάρχει στοιχειωδώς η λογική της συνέχειας του κράτους, και αυτό δεν μπορεί να αιτιολογηθεί από ένα κόμμα όπως η ΝΔ, που έχει κυβερνήσει σχεδόν εκατό χρόνια τον τόπο. Ούτε δικαιολογείται να μην γνωρίζει τις διαδικασίες και τους όρους που εγκρίνει η ΕΕ ή τι μπορεί να διακινδυνεύσει βάζοντας τέτοια θέματα στις υποδομές. Αυτός ήταν και ο λόγος που εγώ είπα τα θετικά των κυβερνητικών εξαγγελιών, είπα και τα αρνητικά. Θεωρώ ότι το συγκεκριμένο, όπως και ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης, είναι στα αρνητικά, αν τελικά προχωρήσουν τέτοιες σκέψεις που διαρρέει η Κυβέρνηση και δεν συνεχιστεί μια ομαλή πορεία των έργων και των υποδομών… Επί τέσσερα χρόνια υπήρχε μια επικοινωνιακή πολιτική της ΝΔ και αποδεικνύεται σήμερα για την Πατρών-Πύργου, για όλα αυτά που έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν θέλω να ξεχάσω ποτέ ότι έλεγαν πως δώσαμε τέσσερις εργολαβίες σε συγκεκριμένη εταιρεία. Η συγκεκριμένη εταιρεία δεν έχει αναλάβει ούτε μία εργολαβία. Πιστεύω ότι είναι ένα από τα στοιχεία που αποδεικνύουν την αξιοπιστία όσων λέγαμε και την επικοινωνιακή γραμμή της ΝΔ ως αντιπολίτευση. Θα επιστρέψουν τώρα στην πραγματικότητα και οφείλουν να κάνουν την αυτοκριτική τους για όσα έλεγαν.
πηγή: Πελοπόννησος της Κυριακής