Οξύτατη επίθεση στην «Αττική Οδό Α.Ε.» για την αύξηση των διοδίων εξαπολύει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης με συνέντευξή του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων καταγγέλλοντας ότι «επιχειρούν να παρέμβουν στη διαμόρφωση του εκλογικού αποτελέσματος, μέσα στην προεκλογική περίοδο, δημιουργώντας τετελεσμένα, με αυθαίρετες πρακτικές».
«Είναι απόδειξη», προσθέτει, «ότι δεν θέλουν κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, γιατί δεν τους έκανε τα “χατίρια”. Τους έχει ανοίξει η όρεξη, για επαναφορά των λογικών και των πρακτικών αρπαχτής». «Δεν θα γίνει αποδεκτή ούτε η πρακτική, ούτε η λογική, ούτε τα τετελεσμένα… ούτε από εμάς, ούτε από τον ελληνικό λαό», διαμηνύει ο υπουργός Υποδομών.
Στην συντεντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Σπίρτζης αναφέρεται στο κρίσιμο δίλημμα των εκλογών, που ειναι «πρόοδος ή οπισθοδρόμηση», αλλά και στο τι σηματοδοτεί η επιλογή Τσίπρας ή Μητσοτάκης. Κατηγορεί τη ΝΔ ότι «δεν κρύβει μόνο το πρόγραμμά της που περιλαμβάνει ασάφειες και αοριστίες, αλλά και τον ίδιο τον αρχηγό της αρνούμενη ένα ντιμπέιτ με Τσίπρα-Μητσοτάκη». Χρησιμοποιεί επίσης σκληρή γλώσσα για τη στάση του ΚΙΝΑΛ λέγοντας ότι «δυστυχώς επαναλαμβάνει τα λάθη τακτικής, που έκαναν τότε τα κόμματα της παραδοσιακής αριστεράς απέναντι στον Ανδρέα, το ΠΑΣΟΚ και τον προοδευτικό κόσμο του».
Ο κ. Σπίρτζης που είναι υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία στην Ανατολική Αττική, θεωρεί ότι το αποτέλεσμα των Ευρωεκλογών «είναι αναστρέψιμο γιατί το διακύβευμα τώρα είναι διαφορετικό».
Ως πρός το τι αφήνει ο ίδιος πίσω του ως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ο κ. Σπίρτζης απαντά στο Πρακτορείο: «Τεράστια εξοικονόμηση σπαταλών και αποζημιώσεων, ολοκλήρωση έργων που είχαν γίνει ανέκδοτα, θεσμικό πλαίσιο και διαδικασίες διαφάνειας και αποτελεσματικότητας, εθνικό στρατηγικό σχέδιο υποδομών, νέα έργα και σπάσιμο κυκλωμάτων».
Και όσον αφορά την επόμενη ημέρα στο Υπουργείο Υποδομών, αν κερδίσει ο ΣΥΡΙΖΑ τις εκλογες, «προτεραιότητα μας», λέει, «είναι να υλοποιήσουμε τις κοινωνικές υποδομές και το σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης που ξεκινήσαμε».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Υποδομών-Μεταφορών, και υποψηφίου με τον ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στην Ανατολική Αττική, Χρήστου Σπίρτζη, στον Γιώργο Ψύλλια, για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:
Ερ.: Τι γίνεται με την Αττική οδό; Γιατί ανακοίνωσαν μέσα στις εκλογές αύξηση των διοδίων;
Απ.: Η απαράδεκτη και μονομερής αύξηση των διοδίων της Αττικής οδού, μέσα στην προεκλογική περίοδο είναι η απόδειξη για την πολιτική που ακολουθήσαμε τέσσερα χρόνια, υπέρ του δημοσίου συμφέροντος, σταματώντας τα «χατίρια» σε συμφέροντα και ληστρικές συμβάσεις του παρελθόντος.
Είναι η απόδειξη ότι δεν θέλουν κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, γιατί δεν τους έκανε τα «χατίρια».
Είναι η απόδειξη ότι τους έχει ανοίξει η όρεξη, για επαναφορά των λογικών και των πρακτικών αρπαχτής.
Είναι η απόδειξη ότι επιχειρούν να παρέμβουν στη διαμόρφωση του εκλογικού αποτελέσματος, μέσα στην προεκλογική περίοδο, δημιουργώντας τετελεσμένα, με αυθαίρετες πρακτικές.
Είναι ενδεικτικό της νοοτροπίας που έχουν αναπτύξει δεκαετίες, μιας και ανακοίνωσαν αυξήσεις όταν είχαν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις μείωσης της τιμής των διοδίων.
Είναι η απόδειξη των συμβάσεων που έκανε ο παλαιοκομματισμός, δεσμεύοντας τον ελληνικό λαό για δεκαετίες.
Είναι η απόδειξη της «ανάπτυξης» και της πορείας της χώρας, όταν καθορίζεται από τα συμφέροντα της αγοράς.
Δεν θα γίνει αποδεκτή ούτε η πρακτική, ούτε η λογική, ούτε τα τετελεσμένα… ούτε από εμάς, ούτε από τον ελληνικό λαό.
Ερ.: Έχετε πει πολλές φορές ότι το δίλημμα των εκλογών θα είναι «Τσίπρας ή Μητσοτάκης». Τι σηματοδοτεί η επιλογή Τσίπρας και τι η επιλογή Μητσοτάκης;
Απ.: Είναι δύο τελείως διαφορετικές επιλογές για τη χώρα, για τον ελληνικό λαό, για την πορεία που θα ακολουθήσουμε, σε μια κρίσιμη εποχή της ιστορίας, με μεγάλη ρευστότητα στα διεθνή θέματα και στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Ο Αλέξης Τσίπρας ανέλαβε μια χώρα σε κατάρρευση και μια κοινωνία σε διάλυση και τα κατάφερε. Ολοκλήρωσε την εντολή που έδωσε ο ελληνικός λαός που ήταν η αποδέσμευση από την επιτροπεία, η ρύθμιση του χρέους, η έξοδος στις αγορές και όλα αυτά με την κοινωνία όρθια. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανήκε στις πολιτικές δυνάμεις και τους πολιτικούς που έβαλαν την χώρα στην περιπέτεια των μνημονίων και διέλυσαν τον κοινωνικό ιστό. Ο Αλέξης Τσίπρας αναβάθμισε την διεθνή εικόνα της Ελλάδας, επαναπροσδιόρισε και οικοδόμησε τις σχέσεις μας με τις βαλκανικές χώρες, έχτισε τη συμμαχία των χωρών του Ευρωπαϊκού νότου, έκανε τη χώρα μας μία φερέγγυα χώρα συνεργασίας, για όλες τις μεγάλες δυνάμεις του πλανήτη. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης συμμετείχε στις κυβερνήσεις, που είχαν καταντήσει την Ελλάδα «κλωτσοσκούφι» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πειραματόζωο των δανειστών και με μηδενική επιρροή στα Βαλκάνια και την Νοτιοανατολική Μεσόγειο.
Σήμερα οι επιλογές του ελληνικού λαού είναι ξεκάθαρες. Θα επιλέξει ανάμεσα στην δίκαιη ανάπτυξη, με εθνικό στρατηγικό σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση ή την ανάπτυξη, που καθορίζουν τα σχέδια των αγορών. Θα επιλέξει ανάμεσα σε κοινωνικές πολιτικές ή σε έναν ακραίο νεοφιλελευθερισμό, που ευθύνεται για όσα εφιαλτικά ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια. Θα επιλέξει αν θα έχουμε εργασιακό πλαίσιο, κράτος δικαίου, βάθεμα της δημοκρατίας μας ή μια κοινωνία αδικίας, ανισονομίας και επιβολή των πολιτικών από τα οικονομικά συμφέροντα. Θα επιλέξει ανάμεσα στην οικοδόμηση μιας χώρας που θα στέκεται στα δικά της πόδια ή στην επαναφορά των πολιτικών του μνημονίου. Θα επιλέξει ανάμεσα στην Προοδευτική συμμαχία και τη συνεργασία των προοδευτικών δυνάμεων ή στην νεοφιλελεύθερη λαίλαπα. Θα επιλέξει ανάμεσα στην πρόοδο ή την οπισθοδρόμηση.
Ερ.: Ο ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλει τη ΝΔ ότι «προσπαθεί να κρύψει το πρόγραμμά της», κύριε υπουργέ; Τι είναι αυτό που θέλει να κρύψει;
Απ.: Η Νέα Δημοκρατία επιχειρεί να δώσει κάποιες αόριστες ή γενικές πολιτικές κατευθύνσεις, χωρίς να εξειδικεύει τις πολιτικές αυτές, που κρύβουν το πιο σκληρό, αντικοινωνικό πρόσωπο του νεοφιλελευθερισμού. Είναι οι ίδιες πολιτικές που περιέχονταν στα μνημόνια σε μια σειρά από θέματα. Εξαγγέλλει μείωση της φορολόγησης, με μείωση των δαπανών. Δεν εξειδικεύει τίποτα από τα δύο. Οι δαπάνες είναι πολύ συγκεκριμένες και αφορούν τις συντάξεις, το κοινωνικό κράτος, την υγεία, την παιδεία, το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, τους μισθούς. Τι ακριβώς από αυτά θα μειώσει; Επικαλείται ότι θα επαναφέρει την αναλογία 1:5, πώς λοιπόν θα στελεχώσει τα νοσοκομεία, τα σχολεία, την πυροσβεστική, την αστυνομία; Πώς θα προχωρήσει ακόμη και τη νεοφιλελεύθερη ανάπτυξη που επικαλείται χωρίς μηχανικούς, νομικούς και ειδικούς επιστήμονες στους Δήμους, στα Υπουργεία, στους φορείς; Πώς θα καλύψει τις ανάγκες οδηγών στα λεωφορεία, μηχανοδηγών στο μετρό, ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και τις ελλείψεις όλων των βασικών ειδικοτήτων που η ίδια η ΝΔ φρόντισε να μην υπάρχουν για να απαξιωθούν οι υπηρεσίες αυτές; Δεν μας αποκαλύπτει καν ποιοι τομείς του δημόσιου τομέα θα περάσουν στον ιδιωτικό, γιατί θα ακολουθήσει η ερώτηση πόσο θα κοστίσει για τον πολίτη, στην Υγεία, στην Παιδεία, στην Κοινωνική ασφάλιση, στις αστικές συγκοινωνίες, στις υπηρεσίες του Δημοσίου.
Ο κ. Μητσοτάκης θέλει να επαναφέρει τις ελαστικές σχέσεις εργασίας, τους «ευέλικτους» εργαζόμενους, να θεσμοθετήσει την 7μερη εργασία, να καταργήσει τους φορολογικούς ελέγχους, να επαναφέρει την αναλογία 1:5, να δώσει σε ιδιώτες κρίσιμους κοινωνικούς και δημόσιους τομείς και υπηρεσίες. Όλα αυτά και πολλά ακόμη έχουν «ανοίξει την όρεξη» συντηρητικών κύκλων της Ευρώπης και πολλών οικονομικών συμφερόντων, που δεν μπορούν να κρύψουν ούτε τη χαρά τους ούτε τις προθέσεις τους. Η επιστροφή της ΝΔ στη διακυβέρνηση, θα αποτελούσε καίριο πλήγμα για τον ελληνικό λαό μετά από τόσα χρόνια μνημονίων και βαρών που δεν θα είναι μόνο οικονομικό, θα είναι πισωγύρισμα σε όλα τα επίπεδα. Θα είναι επιστροφή στον παλαιοκομματισμό, στις λογικές του «κράτους – λάφυρου», στη νομή της εξουσίας σε λίγους και εκλεκτούς και σε κρατικοδίαιτους επιχειρηματίες, θα είναι επιστροφή σε συντηρητικές πολιτικές, σε επιλογές περιχαράκωσης.
Γι’ αυτό και δεν κρύβουν μόνο το πρόγραμμά τους, κρύβουν και τον Κυριάκο Μητσοτάκη, αρνούμενοι ένα προεκλογικό ντιμπέιτ με τον Αλέξη Τσίπρα και έχοντας διατάξει «σιγήν ιχθύος» στα στελέχη τους, που κάθε μέρα τους ξεφεύγει κάποια αντικοινωνική πολιτική τους και στη συνέχεια εκδίδονται διορθωτικά δελτία Τύπου προς άμβλυνση των αντικοινωνικών εντυπώσεων. Ο ελληνικός λαός ξέρει και οι επιλογές του κάθε πολίτη θα είναι απόλυτα συνειδητές.
Ερ.: Δηλώσατε πρόσφατα ότι αλλιώς ψηφίζει ο κόσμος στις ευρωεκλογές κι αλλιώς στις Εθνικές εκλογές. Πιστεύετε κύριε υπουργέ ότι το αποτέλεσμα των Ευρωεκλογών είναι αναστρέψιμο;
Απ.: Είναι σαφές πως είναι αναστρέψιμο καθώς το διακύβευμα μεταξύ των ευρωεκλογών και των εθνικών εκλογών είναι διαφορετικό. Στις ευρωεκλογές ο ελληνικός λαός έστειλε ένα ισχυρό μήνυμα για λάθη, ολιγωρίες και συμπεριφορές. Στις εθνικές εκλογές θα αποφασίσει για την πορεία της χώρας, τη διασφάλιση των εργασιακών κεκτημένων, την ανακούφιση της κοινωνίας από τους δημοσιονομικούς περιορισμούς, τη συνέχιση του κοινωνικού κράτους, τους αξιοπρεπείς μισθούς, τη δικαίωση των θυσιών των πολιτών. Τα προγράμματα του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ είναι εντελώς διαφορετικά, υπάρχουν σαφείς διαχωριστικές γραμμές και είναι ίσως η πρώτη φορά, μετά από πολλά χρόνια, που η εκλογική μάχη θα δοθεί βάσει συγκεκριμένων πολιτικών και προγραμματικών δεσμεύσεων. Τώρα, οι πολίτες καλούνται να αποφασίσουν για τη ζωή τους.
Ερ.: Τι πρέπει να αλλάξει τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ στην καμπάνια για τις εθνικές εκλογές και δεν είχε κάνει στην καμπάνια των ευρωεκλογών;
Απ.: Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αναδείξει το κυβερνητικό έργο του που δεν προβλήθηκε ποτέ από τα ΜΜΕ, θα προσπαθήσει να περάσει το μήνυμα στους πολίτες χωρίς διαμεσολάβηση, να βρεθεί κοντά στον κόσμο, να τον ακούσει και να μιλήσει μαζί του. Ταυτόχρονα, θα δώσει ξανά ελπίδα και όραμα στον πολίτη, να αναπτερώσει το ηθικό του και να ξεδιπλώσει το πρόγραμμά του με απλό και κατανοητό τρόπο. Αυτό που έχει αλλάξει, είναι ένα αποτέλεσμα από τις ευρωεκλογές που μας έδωσε ένα σαφές μήνυμα: κουραστήκαμε να βάζουμε πλάτη, κάντε κάτι και για εμάς, τα μεσαία κοινωνικά στρώματα που σήκωσαν το μεγαλύτερο βάρος της πολύχρονης κρίσης που βίωσε η χώρα. Τώρα, σχεδόν ένα χρόνο μετά από την έξοδο από τα μνημόνια, έχοντας ανακτήσει το μέρος της εθνικής μας κυριαρχίας που είχε χαθεί, είμαστε σε θέση να γυρίσουμε σε αυτούς που στήριξαν τη χώρα και τους αδύνατους αυτά που έδωσαν, τις δικές τους θυσίες. Ταυτόχρονα με αυτήν την προσπάθεια συγκροτείται η προοδευτική συμμαχία. Πλαισιώνεται ο ΣΥΡΙΖΑ από τους προοδευτικούς πολίτες που έμεναν για καιρό μακριά. Αποκτά τον πολιτικό κοινωνικό ιστό που έλειπε από τον ΣΥΡΙΖΑ, για να αποκτήσει μια αμφίδρομη σχέση με την κοινωνία, ώστε και να ακούει καλύτερα τον παλμό της αλλά και για να ενημερώνει, αντιμετωπίζοντας τα τέσσερα χρόνια πολέμου και ψευδών ειδήσεων.
Ερ.: Ακούμε τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και της Προοδευτικής Συμμαχίας να προβάλλουν και να τονίζουν με έμφαση τι «δεινά» θα φέρει η επόμενη ημέρα αν εκλεγεί ο κ. Μητσοτάκης, κάτι όμως που δεν δείχνουν να συμμερίζονται τα στελέχη του ΚΙΝΑΛ παρότι «καρατομήθηκε» ο κ. Βενιζέλος…
Απ.: Το ΚΙΝΑΛ φαίνεται να έχει αποφασίσει ότι ο πολιτικός του αντίπαλος είναι ο ΣΥΡΙΖΑ και όχι η ΝΔ. Αυτή είναι η επιλογή που έχει κάνει. Άρα το συμπέρασμα που συνάγεται έχει να κάνει με την εμμονή της ηγεσίας του κόμματος σε αυτή την επιλογή. Η αποχώρηση ή η «καρατόμηση», όπως εσείς χαρακτηρίσατε, του κυρίου Βενιζέλου, δεν συνοδευόταν από αλλαγή της πολιτικής στάσης του ΚΙΝΑΛ. Επομένως ερμηνεύεται ως κίνηση αναμέτρησης εσωκομματικών μηχανισμών. Το ΚΙΝΑΛ επιμένει στη στρατηγική ήττα του ΣΥΡΙΖΑ και δεν απαντά στο κάλεσμα του Αλέξη Τσίπρα. Δεν ξεκαθαρίζει με ποιες πολιτικές δυνάμεις θέλει να συνεργαστεί. Δεν ξεκαθαρίζει στοιχειωδώς ότι δεν θα συνεργαστεί με τη ΝΔ. Ούτε χαράζει καν διαχωριστικές γραμμές από τη ΝΔ, χρησιμοποιώντας ταυτόσημη ρητορική. Το ΚΙΝΑΛ δυστυχώς επαναλαμβάνει τα λάθη τακτικής, που έκαναν τότε τα κόμματα της παραδοσιακής αριστεράς απέναντι στον Ανδρέα, το ΠΑΣΟΚ και τον προοδευτικό κόσμο του, σε νέα πολιτική εκδοχή στήριξης της ακραίας νεοφιλελεύθερης δεξιάς.
Ερ.: Τι αφήνει πίσω του ο Χρήστος Σπίρτζης, μετά από 4,5 χρόνια στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών;
Απ.: Τεράστια εξοικονόμηση σπαταλών και αποζημιώσεων, ολοκλήρωση έργων που είχαν γίνει ανέκδοτα, θεσμικό πλαίσιο και διαδικασίες διαφάνειας και αποτελεσματικότητας, εθνικό στρατηγικό σχέδιο υποδομών, νέα έργα και σπάσιμο κυκλωμάτων. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι οι διεκδικούμενες αποζημιώσεις το 2015 για τους αυτοκινητόδρομους, ξεπερνούσαν το 1,5 δισ. ευρώ. Εξοικονομήθηκαν 900 εκατομμύρια ευρώ. Στο μετρό της Θεσσαλονίκης οι διεκδικούμενες αποζημιώσεις ανέρχονταν στο το ποσό του 1,154 δισ. ευρώ για το 30% του έργου, όταν το συνολικό τίμημα της σύμβασης ανερχόταν στα 900 εκατομμύρια ευρώ. Στις αστικές συγκοινωνίες τα χρέη ξεπερνούσαν τα 100 εκατομμύρια ευρώ, παλεύαμε για να έχουμε καύσιμα για τα λεωφορεία. Υλοποιήσαμε το ηλεκτρονικό εισιτήριο και βαθύναμε τις κοινωνικές πολιτικές. Σήμερα μετακινούνται δωρεάν 200.000 άνεργοι συμπολίτες μας δωρεάν και τα έσοδα των οργανισμών έχουν ανέβει κατά 30%. Το κύκλωμα των πλαστών εισιτηρίων, που για χρόνια δρούσε ανενόχλητο εξαρθρώθηκε και τα κέρδη επέστρεψαν στην κοινωνία. Στις άγονες αεροπορικές γραμμές δίνονταν 46 εκατομμύρια το χρόνο. Με τους διαγωνισμούς και τον εξορθολογισμό που υλοποιήσαμε, τα 46 εκατομμύρια έγιναν 9,5, εξοικονομώντας χρήματα για την προμήθεια ελικοπτέρων για επιβατικές μεταφορές και αεροκομιδές στα νησιά των Δωδεκανήσων, των Κυκλάδων και του Β. Αιγαίου που δεν έχουν αεροδρόμιο. Νομίζω ότι αυτά τα ενδεικτικά παραδείγματα αποτυπώνουν ανάγλυφα το τοπίο της σπατάλης αλλά και της ολοκληρωτικής τελμάτωσης των Υποδομών και Μεταφορών της χώρας, όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας.
Άλλωστε η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για την περίοδο 2010-2014 και τα αδιάψευστα γεγονότα για τους πέντε αυτοκινητόδρομους δίνουν ακριβέστατη την γκρίζα εικόνα του 2015 και το τοπίο της ολοκληρωτικής τελμάτωσης των Υποδομών και Μεταφορών της χώρας, όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας: Ημιτελείς συμβάσεις, αναθεωρήσεις με μειώσεις του φυσικού αντικείμενου, εκκρεμότητες πάνω από 50% στις απαλλοτριώσεις, τις αρχαιολογικές εργασίες, και εκατοντάδες δυσεπίλυτες τεχνικές δυσκολίες, μη ύπαρξη αδειοδοτήσεων και τεχνικών λύσεων με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τα δίκτυα κοινής ωφέλειας, πρόσθετο οικονομικό κόστος 1,2 δισ., για τους τρεις από τους πέντε αυτοκινητοδρόμους παραχώρησης για το οποίο απεφάνθη η επίσημη Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για την περίοδο 2010 – 2014.
Ωστόσο, η εντολή του πρωθυπουργού ήταν ξεκάθαρη: σκληρή δουλειά και επαναδιαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους. Η επιλογή ήταν μία: επανεκκίνηση των έργων και ολοκλήρωση αυτών έγκαιρα και με τους καλύτερους δυνατούς όρους για τη χώρα. Και αυτό κάναμε, εξοικονομώντας σχεδόν ένα δισεκατομμύριο υπέρ του Δημοσίου, μόνο από τη διαπραγμάτευση για τους αυτοκινητόδρομους. Τεσσεράμισι χρόνια μετά, η χώρα έχει αλλάξει σελίδα. Υλοποιήσαμε ρηξικέλευθες τομές με την εγκαθίδρυση ενός νέου θεσμικού πλαισίου, σχετικά με την ανάθεση και εκτέλεση των δημοσίων συμβάσεων, προμηθειών, υπηρεσιών, έργων και μελετών. Στόχος μας, να θεραπεύσουμε χρόνιες στρεβλώσεις να προτάξουμε το δημόσιο συμφέρον, τη διαφάνεια, τις ανοιχτές διαδικασίες και την ανάπτυξη ενός πραγματικού και υγιούς ανταγωνισμού, υπηρετώντας όσον αφορά το σχεδιασμό των έργων τις ανάγκες τις κοινωνίας, χωρίς πελατειακά κριτήρια, τα οποία υπηρέτησε επί δεκαετίες ο παλαιοκομματισμός στη χώρα, με τα γνωστά καταστροφικά αποτελέσματα.
Ολοκληρώσαμε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών με τελικό ορίζοντα το έτος 2037 και ενδιάμεσο χρονικό ορίζοντα το έτος 2027, στο οποίο εντάσσονται το σύνολο των Συνδυασμένων Μεταφορών: Οι ακτοπλοϊκές μεταφορές, τα λιμάνια, τα εμπορευματικά κέντρα, οι σιδηροδρομικές υποδομές, οι διεθνείς συνδέσεις, οι οδικές μεταφορές. Παραλάβαμε έναν ελληνικό σιδηρόδρομο κατακερματισμένο, και με χρέη εκατομμυρίων ευρώ. Ολοκληρώσαμε τη σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας Θεσσαλονίκης, και Θεσσαλονίκης – Ειδομένης με ηλεκτροκίνηση, ενώ το 2023 η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα φτάσει στο λιμάνι της Πάτρας. Προχωρήσαμε στην υλοποίηση των μεγάλων έργων τρίτης γενιάς, τα οποία, φέρουν ισχυρό αναπτυξιακό βάρος, υλοποιούνται με όρους προστασίας του δημόσιου συμφέροντος, αφουγκράζονται τις ανάγκες της κοινωνίας και σέβονται τις αρχές της βιωσιμότητας και της αειφόρου ανάπτυξης. Η υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του Διεθνούς αεροδρομίου της Κρήτης στο Καστέλι, μία επένδυση 1,5 δισ. ευρώ και ενός έργου συμβατικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατ. ευρώ, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό δείγμα: Οι 1.500 θέσεις εργασίας που δημιουργούνται κατά την περίοδο της κατασκευής και οι χιλιάδες πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας αλλά και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και χρήσεις, είναι για εμάς, η απάντηση στην Ελλάδα της ύφεσης και της ακραίας φτώχειας που παραλάβαμε, τέσσερα χρόνια πριν. Υλοποιείται το νότιο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος Ε65, έχουν ήδη ξεκινήσει οι κατασκευαστικές εργασίες, ενώ ολοκληρώσαμε τη διαπραγμάτευση με τις Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη χρηματοδότηση του βόρειου τμήματος. Προηγήθηκε η κύρωση της σύμβασης του Θριασείου Εμπορευματικού Κέντρου, το οποίο στην πλήρη ανάπτυξή του, θα δημιουργήσει 5.000 νέες θέσεις εργασίας, δίνοντας ταυτόχρονα μεγάλη προστιθέμενη αξία στον τομέα των Συνδυασμένων Μεταφορών, ενώ δημοπρατήθηκε το Εμπορευματικό Κέντρο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, παράλληλα με το σχεδιασμό επτά ακόμη εμπορευματικών κέντρων. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης για τους οποίους, προηγήθηκε ενδελεχής εξέταση όλων των πιθανών τεχνικών χρηματοοικονομικών και νομικών σεναρίων, που εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του έργου και προτάσσουν συγκεκριμένους κοινωνικούς δείκτες, οι οποίοι ουδέποτε ελήφθησαν υπόψη από το πολιτικό προσωπικό του παλαιοκομματισμού. Φέραμε στο προσκήνιο την οδική ασφάλεια, με μαθήματα στις τάξεις του δημοτικού, με παρεμβάσεις στις οδικές υποδομές, με σπάσιμο κυκλωμάτων στον τρόπο έκδοσης αδειών οδήγησης. Επανασχεδιάσαμε τις διαλυμένες αστικές μεταφορές, εξοικονομήσαμε εκατοντάδες εκατομμύρια από τα κυκλώματα και τις κλοπές με το ηλεκτρονικό εισιτήριο και το πλιάτσικο που γινόταν στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, και ξεκινήσαμε τον διαγωνισμό για νέα λεωφορεία, ηλεκτρικά και φυσικού αερίου, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Με δυο λόγια υλοποιήσαμε σε τέσσερα χρόνια υποδομές και πολιτικές που για δεκαετίες ήταν όνειρο για τη χώρα και τον ελληνικό λαό, συντάξαμε το στρατηγικό σχέδιο υποδομών, που δεν είχε ποτέ η χώρα και ξεκινήσαμε τα έργα και τους διαγωνισμούς των μεγάλων κρίσιμων υποδομών, που λείπουν από τη χώρα.
Ερ.: Και ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή του στη καρέκλα του υπουργού;
Απ.: Δυστυχώς δεν ήταν μία και δύσκολα μπορείς να ξεχωρίσεις. Θα σας πω κάποιες πραγματικά δύσκολες στιγμές που δείχνουν ότι σήμερα είμαστε σε μια άλλη χώρα, σε σχέση με το 2015. Οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς, να ζητούν ό,τι πιο παράλογο μπορεί να υπάρξει, με τον εκβιασμό του μη κλεισίματος της αξιολόγησης και επομένως της μη χρηματοδότησης της χώρας. Η ανεύρεση αποθεματικών για να πληρωθούν μισθοί και συντάξεις το 2015. Η άρνηση γερμανικής εταιρείας να συντηρήσει το αεροπλάνο που πιστοποιεί τα ραδιοβοηθήματα των αεροδρομίων, αν δεν προπληρώνονταν οι 60.000 ευρώ που κόστιζε, και η μη ύπαρξη των 60.000 ευρώ για να προπληρωθεί. Οι πιέσεις για ακυρώσεις και αναβολές διεθνών διαγωνισμών, λόγω του υψηλού ρίσκου της χώρας. Η εξασφάλιση καυσίμων για τις αστικές συγκοινωνίες και τα έργα. Η συνεχής λάσπη και η συνεχής στρέβλωση της αλήθειας. Αυτά που σήμερα φαντάζουν πολύ μακριά, αλλά δεν είναι. Η Ελλάδα του 2019, η ελληνική κοινωνία εγκατέλειψε την εποχή του μεσαίωνα που την είχαν βάλει και θα αποφασίσει αν θα επιστρέψει εκεί ή αν θα προχωρήσει.
Ερ.: Ποιες θα είναι οι τρεις προτεραιότητές σας αν ξαναβρεθείτε στην ίδια θέση μετά τις εκλογές;
Απ.: Προτεραιότητα μας, να υλοποιήσουμε τις κοινωνικές υποδομές και το σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης που ξεκινήσαμε. Να υλοποιήσουμε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, με στόχο την οικοδόμηση νέων παραγωγικών και μεταποιητικών δομών, να οικοδομούμε σχέσεις συνεργασίας και αμοιβαίων παραγωγικών δραστηριοτήτων με τις βαλκανικές χώρες και να αναδείξουμε τον πρωταγωνιστικό ρόλο της χώρας στην περιοχή των Βαλκανίων. Το όραμα του πρωθυπουργού και η σύμφωνη άποψη των ηγετών των βαλκανικών χωρών για έναν δακτύλιο συνδυασμένων πολυτροπικών μεταφορών, με κέντρο τη Θεσσαλονίκη, που θα περιλαμβάνει, εκτός από τα λιμάνια της Βουλγαρίας, τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία,ωριμάζει και προχωρά προς συμφωνία και υλοποίηση. Ένα σχέδιο που βασίζεται στη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων της Ελλάδας και της Βουλγαρίας: Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε. Η πλήρης εφαρμογή του ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων αδιάλειπτης ροής, που βρίσκεται ήδη στην τελική φάση του διαγωνισμού θα δημιουργήσει δικαιότερες χρεώσεις στις τιμές διοδίων και η επέκταση του φυσικού αντικειμένου των αυτοκινητοδρόμων, για να μειωθούν οι χρεώσεις των διοδίων στους πολίτες. Τέλος οι κρίσιμες υποδομές, οι σιδηροδρομικές συνδέσεις του Λαυρίου και της Ραφήνας, η γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, οι επεκτάσεις του Μετρό της Θεσσαλονίκης, οι αντιπλημμυρικές και τα εγγειοβελτιωτικές υποδομές είναι έργα που βρίσκονται στην προτεραιότητα του σχεδιασμού μας για την επόμενη τετραετία.
Ερ.: Ο Χρήστος Σπίρτζης κατεβαίνει για πρώτη φορά υποψήφιος στην Ανατολική Αττική. Τι σημαίνει αυτή η περιοχή για σας;
Απ.: Η Ανατολική Αττική είναι μια περιοχή με μεγάλο εύρος κοινωνικής διαστρωμάτωσης, με μεγάλη γεωγραφική έκταση, με έντονες κοινωνικές ανισότητες, με σωρευμένα χρόνια προβλήματα στο χωροταξικό και πολεοδομικό πλαίσιο, στους οικισμούς, στις υποδομές αποχέτευσης, στην αντιπλημμυρική προστασία, στις αστικές συγκοινωνίες. Είναι μια περιοχή, παρά τα εγκλήματα που έχουν γίνει, με περιοχές ιδιαίτερης φυσικής ομορφιάς, ενός σπάνιου και πολύτιμου φυσικού περιβάλλοντος και μιας σπάνιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Είναι μια περιοχή με υπέροχους ανθρώπους, που ενώ ανήκει στο Μητροπολιτικό κέντρο της Αττικής, δεν έχει χάσει την κοινωνική αλληλεγγύη, την γειτονιά, τα έθιμα και τα χαρακτηριστικά του λαού μας, τη φιλία, τη φιλοξενία. Είναι μια περιοχή που μπορεί να αποτελέσει πρότυπο συνύπαρξης παραγωγικών δράσεων, κρίσιμων υποδομών αστικής ανάπτυξης, πολιτιστικής και περιβαλλοντικής προστασίας. Έγιναν πολλά, προγραμματίστηκαν πολλά, μένουν ακόμη περισσότερα. Είναι η περιοχή που χρειάζεται όραμα, σχέδιο, συνεργασίες, δουλειά και ανθρώπους για να τα υλοποιήσουν.