Άνοιξε ο δρόμος για την κατασκευή του νέου υπερσύγχρονου Διεθνούς Αερολιμένα στο Καστέλλι Ηρακλείου.
Υπεγράφη σήμερα στο Καστέλλι Πεδιάδας, η Σύμβαση Παραχώρησης του έργου κατασκευής του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου («Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης καθώς και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών Συνδέσεων αυτού»).
Ξεκινά η κατασκευή του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα στο Καστέλλι Ηρακλείου Κρήτης: Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε σήμερα τη Σύμβαση Παραχώρησης για την υλοποίηση του έργου → https://t.co/tVqhAo6ex5
?: https://t.co/1otSIgVuAM https://t.co/AYpyjrLEXJ
— Ελληνική Κυβέρνηση (@govgr) 21 Φεβρουαρίου 2019
Η τελετή υπογραφής της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, και της εταιρείας παραχώρησης «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης ΑΕ», πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου στο δημαρχείο Καστελλίου, του Δήμου Μινώα Πεδιάδας.
Ο κ. Σπίρτζης χαρακτήρισε ιδιαίτερη μέρα χαράς, τη σημερινή, για όσους έχουν συμβάλει επί πολλά χρόνια στο να φτάσει η ώρα της σύμβασης, ενώ ζήτησε από τον πρόεδρο της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης ΑΕ» Μιχάλη Γουρζή το έργο να είναι έτοιμο νωρίτερα απ’ ό,τι προβλέπει το χρονοδιάγραμμα, «σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια» όπως είπε.
Δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή από αυτήν κατά την οποία οι προσδοκίες του λαού υλοποιούνται. Και η υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου του Διεθνούς Αερολιμένα Κρήτης στο Καστέλλι είναι μια τέτοια στιγμή. pic.twitter.com/ieB1sIeTFS
— Χρήστος Σπίρτζης (@c_spirtzis) 21 Φεβρουαρίου 2019
Ο κ. Σπίρτζης, εξήγησε ότι η προσπάθεια που ξεκίνησε το 2015, δεν ήταν εύκολη διαδικασία, ενώ σημείωσε ότι «ελήφθησαν υπόψη όλες οι προτάσεις και η πλειοψηφία της κοινωνίας ήταν υπέρ του αεροδρομίου. Έτσι προχωρήσαμε και μάλιστα μέσα σε μια δύσκολη περίοδο, περίοδο κρίσης».
Πρόκειται για μια σύμβαση παραχώρησης όπου το Δημόσιο κατέχει ισχυρή παρουσία με ποσοστό 45,9% και με σημαντικά ανταποδοτικά οφέλη.
Η επένδυση είναι ύψους 1,5 δισ. ευρώ και η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, όπως επισημάνθηκε, φτάνει τα 180 εκατ. ευρώ που θα δοθούν ένα χρόνο μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, ενώ θα δημιουργηθούν 1.500 θέσεις εργασίας και πολλαπλάσιες θέσεις με την ολοκλήρωση του έργου.
Στη σύμβαση, επιπλέον, αποτυπώνεται ανάγλυφα το όφελος του δημοσίου συμφέροντος αλλά και της τοπικής κοινωνίας με ανταποδοτικά οφέλη.
Ο υπουργός, συνοδευόμενος από το νέο υφυπουργό Μεταφορών και Υποδομών Θάνο Μωραΐτη, σημείωσε ότι στην πορεία μέχρι σήμερα, υπήρξαν μεγάλες πιέσεις για να ακυρωθεί ο διαγωνισμός, ενώ αναφέρθηκε ιδιαίτερα στο 2% του τζίρου που θα πάει στην τοπική κοινωνία αλλά και την ευρύτερη περιοχή, πέραν του Δήμου Μινώα Πεδιάδας.
«Το 2% του τζίρου είναι μεγάλο πόσο, υπολογίζεται στα 184 εκατομμύρια» είπε ο κ. Σπίρτζης, ενώ συμπλήρωσε, ότι τα στοιχεία δείχνουν ότι και στο νυν αεροδρόμιο η δυναμική έχει αλλάξει, καθώς από τις αρχικές, όπως είπε, προβλέψεις όταν ξεκίνησαν οι συζητήσεις, ότι η κίνηση έφτανε στα 6,5 εκατομμύρια επιβάτες, πέρυσι, έφτασε τα 8,5 εκατ. επιβάτες.
Ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα όπως είπε, της πρόβλεψης των οδικών συνδέσεων, μιλώντας για 18 χλμ. δρόμου με προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου για συνδέσεις με τον ΒΟΑΚ και 6 χλμ. δρόμου για σύνδεση, με το νότο.
Ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε και στους ιδιοκτήτες γης που θα χάσουν το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας τους, σημειώνοντας ότι πρέπει να υπάρξει μέριμνα και να δοθούν λύσεις.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών εξήγησε ότι πρέπει να υπάρξει ετοιμότητα για την αξιοποίηση του υπάρχοντος αεροδρομίου, ενώ δεσμεύτηκε ότι ο δήμαρχος, ως εκπρόσωπος της τοπικής κοινωνίας θα είναι στο ΔΣ του αεροδρομίου. Επίσης δεσμεύτηκε για το τοπικό χωρικό σχέδιο, «ώστε η περιοχή να προστατευτεί και η ανάπτυξη που θα έρθει να μην είναι άναρχη» όπως σημείωσε.
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο κ. Σπίρτζης είπε ότι είναι κατανοητές οι αντιδράσεις πολιτών που ανησυχούν, «όχι όμως και συγκεκριμένων συμφερόντων που έχουν δραστηριοποιηθεί και στο παλιό αεροδρόμιο». Τόνισε, δε, ότι το έργο ανήκει στους πολίτες.
Με την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης και την κύρωση της από τη Βουλή, ξεκινά η υλοποίηση ενός έργου με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα για την Κρήτη αλλά και γενικότερα για την Εθνική οικονομία. Πρόκειται για μία επένδυση 1,5 δις ευρώ και ενός έργου συμβατικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατ. ευρώ. Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 1500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις.
Μάλιστα, με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG),εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα δημιουργήσει περίπου 7000 – 7500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.α.). Παράλληλα η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή, το νέο Αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και το εμπόριο. Βάσει των ίδιων στοιχείων της ATAG υπολογίζεται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης.
Με την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανοίγει, ουσιαστικά, την αυλαία των μεγάλων έργων παραχώρησης Τρίτης Γενιάς. Το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλλι εντάσσεται σε ένα μακρόπνοο πρόγραμμα υποδομών, που θα συμβάλλει καθοριστικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και τη δίκαιη ανάπτυξη, καθώς πρόκειται για μία επένδυση που πραγματοποιείται με όρους προστασίας του δημοσίου συμφέροντος αλλά και προς όφελος των τοπικών κοινωνιών
Θα πρέπει να τονιστεί πως το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πέτυχε, για πρώτη φορά, το Δημόσιο να διατηρήσει ισχυρή παρουσία σε μια εξαιρετικής σημασίας επένδυση, τόσο στη φάση της υλοποίησης όσο και στη λειτουργία του Αεροδρομίου με συγκεκριμένα οφέλη. Αξίζει να σημειωθεί, ότι προηγήθηκε, από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ένας σημαντικός κύκλος παρεμβάσεων και αλλαγών στη δομή του διαγωνισμού. Αυτές οι παρεμβάσεις υπέρ του δημοσίου συμφέροντος καθώς και τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, αποτυπώνονται στη Σύμβαση Παραχώρησης .
Ειδικότερα, σε αυτή μεταξύ άλλων προβλέπεται:
Αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αερολιμένα το οποίο διαμορφώθηκε σε 45.9%. Κατά τη διαδικασία που ακολουθήθηκε ο παραχωρησιούχος αποδέχτηκε την πρόταση του Ελληνικού Δημοσίου για τη μετάθεση του χρόνου καταβολής της συμβολής του Δημοσίου, ύψους 180 εκατ. ευρώ η οποία είναι καταβλητέα στην Εταιρεία Αεροδρομίου κατά τη λήξη του δωδέκατου μήνα από την ημερομηνία έναρξης της Παραχώρησης με προφανές όφελος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
Για πρώτη φορά, οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες θα έχουν ισχυρά οφέλη, καθώς διπλασιάζονται τα έσοδα από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φθάνοντας το 2%. Τα έσοδα αυτά θα διανέμονται στους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, για κοινωφελείς δράσεις. Ειδικότερα, το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης θα διατίθεται με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις. Τα έσοδα από το αυξημένο εις το διπλάσιο ανταποδοτικό τέλος, υπολογίζονται στα 184 εκατ. ευρώ.
Μετά τη λήξη της Σύμβασης Παραχώρησης το ελληνικό Δημόσιο «προικίζεται» από την εν λόγω επένδυση με 3,7 δις ευρώ, (Υπολειμματική Αξία Αεροδρομίου κατά τη λήψη της Περιόδου παραχώρησης).
Με την υλοποίηση του έργου θα δοθεί ώθηση στην τοπική επιχειρηματικότητα. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέταξε στους όρους σύμβασης τη δημιουργία εκθεσιακού χώρου σε έκταση δέκα στρεμμάτων, για την αποκλειστική προβολή των τοπικών προϊόντων και εταιρειών.
Επίσης, για πρώτη φορά ένα σύγχρονο έργο θα σέβεται την πολιτιστική και την αρχιτεκτονική κληρονομιά του τόπου και του τοπίου, με παρεμβάσεις στα ελάχιστα τεχνικά στοιχεία του διαγωνισμού (καθορισμός συγκεκριμένων υψηλών προδιαγραφών για βιοκλιματικό κτίριο του Αεροσταθμού κατά ΚΕΝΑΚ, θέσπιση ελάχιστου περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Αερολιμένα, ειδικοί όροι για την αρχιτεκτονική του κτιρίου κλπ).
Επιπλέον, για την απρόσκοπτη υλοποίηση του έργου, υπήρξε αποφασιστική προώθηση των απαλλοτριώσεων με τη νέα διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων, ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης διαθεσιμότητα του χώρου για την εκτέλεση του έργου πριν από την έναρξη της Περιόδου Παραχώρησης. Για την κατασκευή του Αερολιμένα και των οδικών συνδέσεων καθώς και των ζωνών άρσης εμποδίων έχουν εκδοθεί 28 Αποφάσεις κήρυξης αναγκαστικών απαλλοτριώσεων.
Ριζική τροποποίηση του τρόπου επιλογής, με ανοικτή διαδικασία και διεθνή διαγωνισμό, του Ανεξάρτητου Μηχανικού και με ουσιαστική συμμετοχή του Δημοσίου σε αυτόν, με παράλληλη θέσπιση διαδικασίας για την άμεση αντικατάστασή του, εφόσον αυτό ζητηθεί από το Δημόσιο.
Τέλος σημειώνεται, ότι στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του Νέου Αεροδρομίου Καστελλίου με το Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης, ήτοι του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χλμ περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον Βόρειο Οδικό άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου. Για τη σύνδεση με το Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το Αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο –Αρκαλοχώρι – Βιάννος.