Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, μιλά στην Κυριακάτικη Kontranews για τα σημαντικά έργα που παραδίδει και δρομολογεί η κυβέρνηση, σημειώνει πως η αντιπολίτευση βρίσκεται σε «μεγάλο πανικό» μετά την επίσκεψη του κυβερνητικού κλιμακίου στον σταθμό του Μετρό στη Θεσσαλονίκη και τονίζει πως η ΝΔ επιθυμεί την επιστροφή της χώρας στα μνημόνια.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΧΡΗΣΤΟ ΚΥΜΠΙΖΗ
Τι να περιμένουμε στον τομέα των υποδομών το 2019; Ποια έργα ολοκληρώνονται και ποια δρομολογούνται;
Ξεχωρίζω δύο έργα στρατηγικής σημασίας, που τις επόμενες ημέρες παραδίδονται: Τη διπλή ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης και τη γραμμή Θεσσαλονίκης – Ιδωμένης. Έργα που θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί πριν πολλές δεκαετίες για να καλυφθούν οι ανάγκες της χώρας. Το έργο που ολοκληρώνεται και έχει τη δική του σημειολογία για το πώς γίνονταν τα δημόσια έργα αλλά και για το ποια ήταν η αντιμετώπιση της Β.Ελλάδας, είναι το Μετρό Θεσ/νίκης. Ακόμη και ο νέος διάδρομος του αεροδρομίου Θεσ/νίκης, παραδίδεται τους πρώτους μήνες του 2019.
Είναι μακρύς ο κατάλογος των έργων που ολοκληρώνονται και που υλοποιούνται, μιας και πολλά έργα ήταν για δεκαετίες βαλτωμένα και φορτωμένα με πλήθος προβλημάτων: Το Τραμ του Πειραιά, η επέκταση του Μετρο προς Πειραιά, το Άκτιο – Αμβρακία, η σύνδεση της Μεσσαράς στην Κρήτη, το φράγμα Πείρου – Παραπείρου στην Αχαΐα, ο κάθετος άξονας Έβρου, τα σιδηροδρομικά έργα Κορίνθου – Πατρών, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και πάρα πολλά ακόμη. Έχουμε δρομολογήσει εντός του 2019 να υπάρξουν νέες συμβάσεις, προϋπολογισμού άνω των 9 δισ ευρώ. Εγκρίθηκε από τη Βουλή το εμπορευματικό κέντρο του Θριασείου, το νότιο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου κεντρικής Ελλάδας, Ε65 και ξεκινά η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής στα Σεπόλια. Ακολουθούν οι συμβάσεις του αεροδρομίου στο Καστέλι και οι συμβάσεις του οδικού άξονα Πατρών – Πύργου.
Έχουν εκκινήσει οι διαγωνισμοί για τη γραμμή 4 του Μετρο της Αθήνας, τον Βόρειο Οδικό άξονα Κρήτης, το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, το εμπορευματικό κέντρο Θεσ/νίκης, την υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας και πλήθος κρίσιμων αντιπλημμυρικών έργων σε όλη τη χώρα. Ακολουθούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τα οδικά δίκτυα Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, η παράκαμψη της Χαλκίδας, οι πρόδρομες εργασίες της επέκτασης του Μετρο Θεσ/νίκης προς τις Δυτικές συνοικίες, η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής εντός των αστικών περιοχών της Πάτρας, το βόρειο τμήμα του Ε65.
Δεν είναι εξαγγελίες. Έχει διασφαλιστεί η χρηματοδότηση, υπάρχουν μελέτες, έχουν ολοκληρωθεί ή ολοκληρώνονται οι απαλλοτριώσεις για να μην υπάρχουν καθυστερήσεις και αποζημιώσεις δισεκατομμυρίων, όπως γινόταν στο παρελθόν. Το έργο που σηματοδοτεί την πολιτική του πρωθυπουργού είναι η σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδας με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου, η σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Σκοπίων – Βελιγραδίου και ο βαλκανικός δακτύλιος μεταφορών. Έργα που αναβαθμίζουν τη χώρα και γεωπολιτικά.
Οι υποδομές αποτελούν ιστορικά τον τομέα που μπορεί να δώσει τους ρυθμούς ανάπτυξης που χρειάζεται η χώρα, να απορροφήσει μεγάλο τμήμα της ανεργίας, να στηρίξει τις εγχώριες παραγωγικές μονάδες. Το δικό μας μέλημα είναι αυτές οι υποδομές να υπηρετήσουν τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις και τις καθημερινές ανάγκες των πολιτών, με τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και χωρίς οικονομικές υπερβάσεις.
Τι απαντάτε στην κριτική της αντιπολίτευσης για την επίσκεψή σας στο Μετρό στη Θεσσαλονίκη; Πότε αυτό θα λειτουργήσει;
Έχουν μεγάλο πανικό και μεγάλο θράσος. Ξεκίνησαν ένα έργο το 1986, από τη γνωστή τρύπα Κούβελα, και μέσα σε 30 χρόνια έδωσαν μακέτες, λαμαρίνες, κυκλοφοριακό και περιβαλλοντικό χάος, εξαγγελίες και υποσχέσεις, διχασμό της πόλης, απαξίωση του έργου και της πολιτιστικής κληρονομιάς. Το 2015 είχε γίνει το 1/3 του έργου και ήταν σταματημένο για 4 χρόνια. Για το 33% του έργου, με συμβατικό τίμημα 900 εκατ. ευρώ, υπήρχαν διεκδικήσεις 1,1 δισ ευρώ. Για τα σπάνια αρχαιολογικά ευρήματα είχαν δρομολογήσει την απομάκρυνση τους, αφού είχαν ξοδέψει σχεδόν τα διπλάσια χρήματα από τις αρχαιολογικές εργασίες στο Μετρο της Αθήνας.
Σύντομος απολογισμός: Σε 30 χρόνια υλοποίησαν το 33% του έργου. Σε 3 υλοποιήσαμε το 62%. Θα ολοκληρώσουμε το υπολειπόμενο 5% τους επόμενους μήνες και θα εκκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία. Η πόλη ξανάγινε «Θεσσαλονίκη» από λαμαρινούπολη.
Βάφτισαν την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στον πρώτο ολοκληρωμένο σταθμό, εκεί που ήταν η τρύπα Κούβελα, «εγκαίνια». Θα τους δώσουμε τη χαρά να μας καταγγείλουν σε έναν – έναν τους σταθμούς που ολοκληρώνονται και στην έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας της βασικής γραμμής. Οι Θεσσαλονικείς και οι εργαζόμενοι στο έργο γνωρίζουν ποιοι και πως ολοκλήρωσαν αυτή την αναγκαία υποδομή, αναδεικνύοντας την πολιτιστική κληρονομιά της πόλης. Όσο και να παραπληροφορούν, την ολοκλήρωση και την έναρξη λειτουργίας και αυτού του έργου και της επέκτασης προς Καλαμαριά θα πραγματώσει ως Πρωθυπουργός ο Αλέξης Τσίπρας.
Πώς σχεδιάζετε να αξιοποιήσετε τα 23 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια; Έχει αλλάξει στάση ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος ανέκαθεν ήταν κατά των ιδιωτικοποιήσεων;
Όχι βέβαια. Τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια θα αντιμετωπιστούν ως ενιαίο σύνολο αεροδρομίων, ώστε τα πλεονάσματα όσων είναι κερδοφόρα να καλύπτουν τις ανάγκες των υπολοίπων. Για να πετύχουμε αυτό το στόχο, έχουμε ξεκινήσει την υλοποίηση υποδομών αναβάθμισης τους. Θα συνεργαστούμε μέσω συμπράξεων με τον ιδιωτικό τομέα στα εμπορικά τμήματα των αεροδρομίων, όπως τα καταστήματα, τους χώρους στάθμευσης, την προσέλκυση αεροπορικών και τουριστικών εταιρειών. Δεν έχουμε κάποιο δογματισμό ενάντια στον ιδιωτικό τομέα, που παλεύει, δημιουργεί και επιθυμεί ένα δημόσιο τομέα με αποτελεσματικότητα και ίση μεταχείριση για όλους. Άλλοι έχουν δογματισμό υπέρ του κρατικοδίαιτου ιδιωτικού τομέα, που υπηρέτησαν για χρόνια και συνεχίζουν.
Ποιο πολιτικό γεγονός κρίνετε ως το ποιο σημαντικό του 2018;
Την ολοκλήρωση των προγραμμάτων στήριξης, των κοινωνικά ανάλγητων μνημονίων. Την ανάκτηση του μέρους της εθνικής κυριαρχίας, που κάποιοι παρέδωσαν.
Πιστεύετε πως θα μπορέσετε να ανατρέψετε τις δημοσκοπήσεις και να κερδίσετε τις εκλογές;
Ο απολογισμός των κυβερνήσεων της ΝΔ, ιδιαίτερα στα χρόνια της κρίσης χαρακτηρίζεται από κοινωνική αναλγησία και υπεράσπιση συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων, των λίγων εκλεκτών της.
Σήμερα επιθυμούν την επιστροφή στα μνημόνια, στην ύφεση, στη μείωση του κοινωνικού κράτους, στη συρρίκνωση των μισθών της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού, στην αναβίωση ενός παλαιοκομματικού ρουσφετολογικού κράτους για τον πολίτη και ενός συστήματος διακρίσεων και ομηρίας για τον επιχειρηματία, τον επενδυτή, τον αυτοαπασχολούμενο. Προσπαθούν να σπείρουν πανικό και την ανάγκη για τη συνέχιση μιας καταστροφικής πολιτικής εξυπηρέτησης των λίγων. Προτείνουν μείωση των κοινωνικών παροχών και των συντάξεων, συρρίκνωση της υγειονομικής περίθαλψης, απολύσεις, μεταφορά κρίσιμων δημόσιων λειτουργιών (όπως της παιδείας) σε ιδιώτες, χαμηλό κατώτατο μισθό, ανύπαρκτες συλλογικές συμβάσεις εργασίας, εργασιακό μεσαίωνα, απορρύθμιση των επαγγελματικών θεσμικών πλαισίων. Ό,τι δλδ έκαναν μέσω των μνημονίων, που θέλουν να μας ξαναβάλουν, για να εφαρμόσουν τις πολιτικές τους, που μας έφεραν σε αυτά.
Βρισκόμαστε στον αντίποδα αυτής της πολιτικής. Κληθήκαμε να εφαρμόσουμε πολιτικές που δεν πιστεύουμε, δίνοντας τη μάχη της προστασίας των πιο αδύνατων και της εξόδου από τα μνημόνια. Διορθώνουμε κάθε μέρα, χωρίς να διακινδυνεύσουμε την επιστροφή στα μνημόνια τους, τις αδικίες που έγιναν. Παλεύουμε για την παραγωγική ανασυγκρότηση, για κοινωνική δικαιοσύνη, για την επιστροφή των επιστημόνων μας, για οικοδόμηση του κοινωνικού κράτους, για την ανάταξη των θεσμών, για ένα κράτος δικαίου. Η κάθε Ελληνίδα, ο κάθε Έλληνας έχει πληρώσει με αγριότητα τη ΝΔ και τις πολιτικές του νεοφιλελευθερισμού. Ξέρει πως τον θυσίασαν και ποιους εξυπηρετούσαν. Ξέρει πως τον υπηρετήσαμε και δεν ξεχνά…