H συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό Alpha 98.9 και τον δημοσιογράφο, Χάρη Ντιγριντάκη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πρέπει να γίνουν πολλές επενδύσεις, φίλες και φίλοι, γιατί το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων δεν προχωράει, όπως θα έπρεπε, προκειμένου να υπάρξει ο στόχος για το πλεόνασμα αυτό το μεγάλο που έχουμε δεσμευτεί. Όμως βλέπω ότι στην τελική ευθεία μπαίνει η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι, μετά το πράσινο φως που δόθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο και το μόνο βήμα που απομένει είναι η υπογραφή της σύμβασης από την Βουλή. Εγώ θέλω να πω ότι αυτός ο διαγωνισμός, εγώ το θυμάμαι κάνοντας το ρεπορτάζ του υπουργείου Μεταφορών πάρα πολλά χρόνια, είχε γίνει δεν τελεσφόρησε ποτέ και εν μέσω κρίσης τελεσφόρησε και έχουμε στην τηλεφωνική μας γραμμή τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη. Να κουβεντιάσουμε για αυτό, για το Καστέλι, αλλά και για άλλα έργα τα οποία έχουμε μπροστά μας το 2019, που βλέπω ότι είναι αρκετά.
Καλό μεσημέρι κύριε Υπουργέ. Τι κάνετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλό μεσημέρι και σε εσάς και στους ακροατές σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το Καστέλι εγώ θυμάμαι ήταν όνειρο θερινής νυκτός για πολλούς από εμάς. Τελικά, όχι απλά έχει τελειώσει η ιστορία, πέρασε και από το Συμβούλιο της Επικρατείας και τώρα το μόνο που μένει είναι η Βουλή. Έτσι δεν είναι κύριε Υπουργέ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι έχει περάσει όλους τους ελέγχους που προβλέπονται, από το Ελεγκτικό Συνέδριο, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, από τις υπηρεσίες του Υπουργείου. Μένει η σύμβαση να κυρωθεί στη Βουλή, για να ξεκινήσει το έργο. Είναι ένα έργο που έχει εξαγγελθεί από πάρα πολλές Κυβερνήσεις, από πάρα πολλούς Πρωθυπουργούς και πολλαπλάσιους Υπουργούς. Επομένως είναι πραγματικά μία μεγάλη επιτυχία, το ότι ξεκινάει, όχι ο διαγωνισμός πλέον, αλλά η κατασκευή και η υλοποίηση αυτού του μεγάλου έργου υποδομής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σίγουρα έχουμε εκατοντάδες θέσεις εργασίας για την υλοποίηση και μετά πόσα άτομα θα είναι πάνω, γιατί όταν το έχει ένας ιδιώτης το αεροδρόμιο κ. υπουργέ, όπως και να το κάνουμε θα κοιτάξει να αυξήσει τα κέρδη του και δεν τα αυξάνει μόνο από τα τέλη, τα αυξάνει κάνοντας μάρκετινγκ και προσεγγίζοντας αεροπορικές εταιρείες. Συμφωνείτε σε αυτό φαντάζομαι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς δεν έχουμε κάποιο δογματισμό ενάντια στην ελληνική οικονομία. Αυτό που λέμε είναι ότι τα αεροδρόμια της χώρας έχουν, αν θέλετε, τμήματα λειτουργίας, που δεν έχεις κανένα λόγο να τα χειρίζεται το ελληνικό Δημόσιο. Όπως είναι τα εμπορικά τμήματα των αεροδρομίων, δηλαδή τα καταστήματα, τα πάρκινγκ, η προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών και τουριστικών γραφείων και υπάρχουν άλλα τμήματα που κάποια αυτά αγγίζουν και θέματα Εθνικής ασφάλειας ή ασφάλειες γενικότερα, τα οποία υποχρεωτικά πρέπει να είναι στο δημόσιο τομέα, για να μπορεί να υπάρχει και καλύτερος έλεγχος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει προοπτική εντός του 2019, κάποιο άλλο αεροδρόμιο από αυτά που ουσιαστικά διαχειρίζεται ακόμη η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πριν φύγουμε λίγο από το Καστέλι. Αξίζει τον κόπο να το δούμε, γιατί υπάρχει το παλιό αεροδρόμιο Ηρακλείου, το Νίκος Καζαντζάκης…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η ντροπή της Κρήτης, όπως το έχω πει άλλη φορά εγώ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπως το λέτε ήταν. Είναι το δεύτερο αεροδρόμιο που μετά από συνεργασία που είχαμε με εταιρίες του ιδιωτικού τομέα και συγκεκριμένα, στη συγκεκριμένη περίπτωση, με τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών έγινε μία μεγάλη επένδυση, πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ και επεκτάθηκε κατά 3.000 τετραγωνικά, εκσυγχρονίστηκε και στη συνέχεια μπορεί να δώσει πολλά εκατομμύρια περισσότερους επιβάτες στην Κρήτη, πολύ μεγαλύτερη επιβατική κίνηση. Να σας πω μόνο πως οι εκτιμήσεις των τεχνικών συμβούλων ήταν για μέγιστο αριθμό επιβατών πάνω από 6 εκατομμύρια και πέρυσι ξεπεράσαμε τα 7,5 εκατομμύρια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το γνωρίζω αυτό, το γνωρίζω, αλλά επίσης γνωρίζετε και εσείς και για αυτό και επιταχύνετε το Καστέλι, τις ουρές που φτάνουν μέχρι και τα 100 μέτρα κάθ’ υπερβολή για να μπουν οι ξένοι. Ξέρετε η πρώτη και η τελευταία εικόνα είναι το αεροδρόμιο για έναν τουρίστα που έρχεται σε μία χώρα. Για φανταστείτε να περάσει καταπληκτικά και μετά να φύγει και να έχει τέτοια ταλαιπωρία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχετε απόλυτο δίκιο, αλλά θα ήθελα για να μην έχουμε στο μυαλό μας δογματισμούς μόνο εναντίον του δημόσιου τομέα. Να κάνετε μία βόλτα στα 14 αεροδρόμια που ιδιωτικοποιήθηκαν στις τουριστικές περιοχές, στις βαριές τουριστικές περιόδους και θα βγάλετε εσείς τα συμπεράσματα τα δικά σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα το τσεκάρουμε αυτό. Ελπίζοντας να μην έχουμε εκλογές μέχρι τότε. Για να μπορούμε να το δούμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νομίζω, ότι δεν θα έχουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρετε για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού, σύμφωνα με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, δύο είναι θέματα που μπορεί να πετάξουν έξω τις προβλέψεις, οι εκλογές και οι δικαστικές αποφάσεις για τις συντάξεις. Οι εκλογές καλό θα είναι να ξέρουμε ότι θα γίνουνε τότε, δεν μπορείς να το προβλέψεις όμως. Να ξέρει η οικονομία πώς θα κινηθεί, υπό αυτή την έννοια το λέω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχω την εντύπωση ότι η οικονομική ζωή του τόπου δεν πρέπει να ανησυχεί για το πότε θα γίνουν εκλογές, υπάρχει συνταγματική πρόβλεψη άρα ο προγραμματισμός θα πρέπει να είναι για τον Οκτώβρη του 2019.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε τώρα στα έργα πνοής, που σίγουρα θα βοηθήσουνε…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ρωτήσατε για τα υπόλοιπα αεροδρόμια. Η άποψή μου είναι ότι τα υπόλοιπα 23 αεροδρόμια, κάποια από αυτά, μπορούν να μαζευτούν…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όπως η Καλαμάτα για παράδειγμα…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η Καλαμάτα μπορεί να είναι ένα διεθνές αεροδρόμιο, να γίνει ένα διεθνές αεροδρόμιο, στο πρότυπο του Καστελίου. Υπάρχουν επίσης αρκετά ακόμη, τα οποία αν γίνουν έργα υποδομής και αναβαθμιστούν, μπορεί να είναι κερδοφόρα. Απλά η άποψή μου είναι ότι πρέπει να αντιμετωπιστούν ενιαία τα 23 αεροδρόμια, να μην επαναληφθεί το λάθος που έγινε με τα 14 και να κοστίζουν στον πολίτη και στον κρατικό προϋπολογισμό αρκετά λεφτά, τα αεροδρόμια που δεν θα γίνουν ποτέ κερδοφόρα, αλλά πρέπει να υπάρχουν για προφανείς λόγους. Δεν υπάρχει λόγος για να το συζητήσουμε εκτενώς, για το αν πρέπει να έχουμε αεροδρόμιο στο Καστελόριζο ή σε μικρότερα νησιά, που δεν μπορούν να γίνουν εμπορικά και στην Κοζάνη ή στην Καστοριά, σε περιοχές που πρέπει να τις ενώσουμε. Επομένως πρέπει να αντιμετωπιστούν τα 23 ως μία ομάδα. Αυτά που είναι κερδοφόρα να εισφέρουνε τα υπόλοιπα που δεν μπορούν να είναι ούτε καν ισοσκελισμένα, προκειμένου να μπορέσουμε να μην έχουμε πρόσθετες δαπάνες για τους πολίτες και τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Αυτός είναι ο στόχος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε στο θέμα των υποδομών τώρα. Τι γίνεται με την γραμμή 4, όπου πολύς κόσμος ενδιαφέρεται.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πριν πάμε στη γραμμή 4. Αύριο, μπαίνει στην Επιτροπή της Βουλής και μεθαύριο ψηφίζεται στην Ολομέλεια, το Νότιο Τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος, του Ε65 και στη συνέχεια έχουν ωριμάσει ήδη οι συνομιλίες για τη χρηματοδότηση του Βόρειου Τμήματος του Ε65 που είναι ένα σοβαρό έργο υποδομής, ένα έργο που λόγω της διαπραγμάτευσης που έγινε το 2013, βγήκε από την αρχική σύμβαση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με τις τράπεζες λέτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με τις τράπεζες και την τότε Κυβέρνηση. Βγήκε από το έργο η αρχή και το τέλος του δρόμου άρα έχουμε ένα διεθνές φαινόμενο να έχουμε μόνο το μεσαίο τμήμα ενός δρόμου. Δεν είναι ορθολογικό αυτό. Άρα, θα αποκτήσει η Κεντρική Ελλάδα, η Φθιώτιδα, η Θεσσαλία έναν σοβαρό αυτοκινητόδρομο, που θα βοηθήσει και στην ανάπτυξη της περιοχής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ουσιαστικά είναι ο δρόμος, διορθώστε με αν κάνω λάθος, που περνάει μέσα από τη Λαμία και φτάνει μέχρι την Εγνατία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς. Αυτή τη στιγμή θα συμβασιοποιηθεί το τμήμα που είναι από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα. Από την Ξυνιάδα μέχρι τα Τρίκαλα έχει κατασκευαστεί. Μένει το τμήμα από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σημαντικό, πολύ σημαντικό έργο και χρηματοδοτείται από κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, αυτά είναι από το ΕΣΠΑ στο Νότιο Τμήμα και στο Βόρειο Τμήμα θα είναι και από την Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και ίσως και από μέρος του ΕΣΠΑ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το κρατάμε αυτό. Τώρα με τη γραμμή 4 που μας ενδιαφέρει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στην γραμμή 4 έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Έχουμε περάσει στη δεύτερη. Το ίδιο ισχύει για το διαγωνισμό για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων. Επομένως έχουμε δύο αρκετά μεγάλα έργα, που ολοκληρώνονται οι διαδικασίες τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε αναμένεται η ανακήρυξη αναδόχου;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς έχουμε έναν στόχο τα μεγάλα έργα υποδομής να τα έχουμε συμβασιοποίησει μέχρι τον Ιούνιο του 2019.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κιόλας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάνω από 6 δις έργα. Μέσα σε αυτά είναι και η γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, είναι το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, είναι αυτά που σας προανέφερα, το Καστέλι, ο Ε65, το Νότιο Τμήμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με την Εγνατία τι γίνεται, με τα διόδια της Εγνατίας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι εννοείτε;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχει τελειώσει; Ο διαγωνισμός καθυστερεί από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ. Που οφείλεται αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας πω τη γνώμη μου, γιατί δεν είναι το Υπουργείο το αρμόδιο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το γνωρίζω, αλλά σίγουρα έχετε και εσείς μία κάποια σχέση. Για πέστε μου.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ θεωρώ ότι το ΤΑΙΠΕΔ σε μία σειρά από έργα δεν έχει υιοθετήσει το σωστό μοντέλο για την ανάθεση, για να έχουμε σοβαρούς διαγωνισμούς, ώστε να μπορούν να υλοποιηθούν.
Επομένως, θεωρώ ότι το μοντέλο που επιλέχθηκε, για την παραχώρηση της Εγνατίας, εδώ και χρόνια, όπως και άλλοι διαγωνισμοί, τα μοντέλα που επιλέχθηκαν δεν είναι τέτοια, που να επιτρέπουν, αν θέλετε την ωρίμανση των διαγωνισμών, την ανάπτυξη των υποδομών αυτών, προς το συμφέρον και των πολιτών, αλλά και του Δημοσίου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπαμε για τη γραμμή 4 ότι εκτιμάται ότι μέχρι τον Ιούνιο θα έχει συμβασιοποιηθεί. Τι γίνεται με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού ως φυσικό αντικείμενο, το λέω γιατί πάρα πολλοί παρεξηγούν τις επεκτάσεις ενός αυτοκινητόδρομου με την υπάρχουσα σύμβαση. Επομένως υπάρχουν τουλάχιστον τρία – τέσσερα μεγάλα έργα για την επέκταση του φυσικού αντικειμένου της Αττικής Οδού, που είναι η σύνδεση με το λιμάνι της Ραφήνας, η οδική και η σιδηροδρομική, η σύνδεση με το λιμάνι του Λαυρίου και την πόλη του Λαυρίου, και η οδική και η σιδηροδρομική, είναι η διάνοιξη από την Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό που υπάρχει πρόβλημα έτσι κι αλλιώς πολύ μεγάλο και στην Αττική Οδό και βέβαια η σύνδεση από την Κατεχάκη μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Εκεί θεωρούμε ότι προτεραιότητα στα έργα και αυτά που ωριμάζουν περισσότερο είναι η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού του Λαυρίου. Πιστεύω ότι τους πρώτους μήνες του 2019 θα βγει αυτός ο διαγωνισμός για το έργο και τα υπόλοιπα έχουμε ζητήσει τις μελέτες από την υπάρχουσα παραχώρηση προκειμένου να ωριμάσουν τα υπόλοιπα έργα και να γίνει η διαγωνιστική διαδικασία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Τώρα επειδή μιλήσατε για τρένο, αναγκαστικά μου δίνετε την ασίστ να πάω στο άλλο θέμα, με το Θριάσιο τι κάνουμε, το εμπορευματικό κέντρο ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το εμπορευματικό κέντρο τελείωσε ο διαγωνισμός.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ :Του ΟΣΕ, για του ΟΣΕ λέω που θα προχωρήσει.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ :Ναι, ναι. Ήταν ξέρετε προϋπόθεση, εάν δεν υπήρχε ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το εμπορευματικό κέντρο δεν μπορούσε να γίνει στη συνέχεια διαγωνισμός για τον operator, για τον λειτουργό του διαμετακομιστικού κέντρου. Αυτό μέχρι τις 20 Ιανουαρίου πρέπει να βγει η διαγωνιστική διαδικασία για να ολοκληρωθεί. Ο στόχος μας είναι να τρέξει πάρα πολύ γρήγορα για να αρχίσει να λειτουργεί. Έχουμε μερικά έργα υποδομής όπως είναι τα εμπορευματικά κέντρα, όπως είναι τα αεροδρόμια, που έχουν ένα χαρακτηριστικό που το χρειάζεται η χώρα. Και το χαρακτηριστικό αυτό ή ένα από τα χαρακτηριστικά αυτά, που έχουν, είναι ότι χρειάζονται πάρα πολλοί άνθρωποι και θέσεις εργασίας για να υλοποιηθούν από τις υποδομές αλλά χρειάζονται πολλοί περισσότεροι στη συνέχεια πολλαπλάσιοι για τα το λειτουργήσουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το γνωρίζω. Να σας κάνω μία ερώτηση από αυτές που από τους ακροατές. Γιατί υπάρχει λέει διαφοροποίηση στην πολιτική των διοδίων για τους ΑμΕΑ και αν μπορεί να κάνει κάτι το Υπουργείο; Προφανώς γιατί δεν υπάρχει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πως, υπάρχει. Υπάρχουν οι συμφωνίες που κάναμε το 2016, τα άτομα με ειδική αναπηρία διέρχονται ελεύθερα από τις παραχωρήσεις, από τις Εθνικές Οδούς, σε όλες τις παραχωρήσεις, και αυτό το είχαμε προβλέψει και στην Υπουργική Απόφαση για τις απαλλαγές συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων στην Εγνατία και ισχύει και για την Εγνατία. Και θα ισχύει και μετά τον διαγωνισμό της παραχώρησης. Επομένως είναι πολύ σημαντικό αυτό, είναι ενιαίο, είναι για όλους τους αυτοκινητόδρομους και αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το κρατάμε αυτό. Θέλω να σας ευχηθώ, καλό απόγευμα και χρόνια πολλά. Να περάσετε καλά. Ο υπουργός τις γιορτές που θα τις περάσει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Εδώ, εδώ. Να έχουμε όλοι καλά Χριστούγεννα και καλή χρονιά. Είμαι βέβαιος ότι το 2019 θα είναι μια πολύ καλύτερη χρονιά για τη χώρα μας και τον ελληνικό λαό, μετά από μια δεκαετία θυσιών και όχι επιθυμητών καταστάσεων, που έχουμε περάσει όλοι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλό σας απόγευμα. Γεια σας. Χρόνια πολλά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να είστε καλά. Γεια σας.