H απάντηση στην επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Ηρακλείου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης,. Β. Κεγκέρογλου, με θέμα: «Αντιμετώπιση επιπτώσεων από την κατασκευή και λειτουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι – Αναγκαία έργα και ανταποδοτικά οφέλη για την περιοχή».
Κατ’ αρχάς, κύριε συνάδελφε, χαίρομαι που αναγνωρίζετε τη σημαντικότητα του έργου για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι, ένα πολύ σημαντικό αναπτυξιακό έργο.
Θα ήθελα να πω, για ενημέρωσή σας, ότι ήταν τόση η βιασύνη και η προχειρότητα τα προηγούμενα χρόνια, όταν εξαγγελλόταν πριν πολλές δεκαετίες το έργο, όπου η τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου στο σχετικό χάρτη που είχε κυκλοφορήσει, είχε βάλει την πινέζα του έργου στα Ανώγεια και όχι στο Καστέλι, που ήταν να γίνει το αεροδρόμιο.
Το έργο έχει προκηρυχθεί πάρα πολλές φορές και έχει ακυρωθεί ο διαγωνισμός ή έχει αναβληθεί. Πιστεύω, πως το ότι προωθήσαμε αυτό το έργο είναι πολύ σημαντικό για την Κρήτη και για τη χώρα, παρά τις αντιδράσεις που υπήρχαν για να μην προκηρυχθεί. Δεν μιλάω για τους ανθρώπους που για ιδεολογικούς ή πολιτικούς λόγους στην Κρήτη αντιδρούσαν. Μιλάω για συγκεκριμένα συμφέροντα που ήθελαν και γι’ αυτό το έργο, όπως και για το «Θριάσιο» να μη γίνει ο διαγωνισμός.
Τι κάναμε, λοιπόν; Επειδή μιλήσατε για την αναγκαιότητα των συνοδών έργων, που πρέπει να γίνουν στο Καστέλι και στην ευρύτερη περιοχή, προχωρήσαμε σε πολύ σημαντικές παρεμβάσεις και αλλαγές και προβλέψαμε αύξηση του ποσοστού του ελληνικού Δημοσίου στο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Η διαγωνιστική διαδικασία μάς έδωσε το 46%. Άρα, το Δημόσιο έχει ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο, προκειμένου από τα έσοδα αυτά να μπορούν να ζήσουν και τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας. Εντάχθηκαν οι οδικές συνδέσεις στο έργο που δεν υπήρχαν, αυξήθηκε η βαρύτητα της οικονομικής προσφοράς του διαγωνιζόμενου. Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου περιορίστηκε στα 180 εκατομμύρια ευρώ, αυξήθηκε σε 2% το ποσοστό επί των ακαθαρίστων εσόδων του αερολιμένα, που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του έργου παραχώρησης. Ήταν 0,5%, όταν είχε βγει ο διαγωνισμός και είχε ακυρωθεί. Αυτά τα χρήματα θα διατεθούν το 1% στον Δήμο Μινώα Πεδιάδας και το 1% στους όμορους Δήμους, στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, στην αρχή, προκειμένου να γίνουν έργα που τα χρειάζεται η περιοχή. Τονώνεται δραστικά η απασχόληση και εκεί θα υπάρξει μέριμνα, για να δοθεί προτεραιότητα στην απασχόληση των ανέργων της περιοχής. Τροποποιήθηκε ριζικά ο τρόπος επιλογής του ανεξάρτητου μηχανικού.
Δεν ήρθε ο ανεξάρτητος μηχανικός με τον προσφέροντα. Έγινε ξεχωριστός διαγωνισμός.
Κύριε Κεγκέρογλου, συγγνώμη, θα έχω στην πρωτολογία μου τα έργα που πρέπει να γίνουν και στη δευτερολογία μου το τι θα κάνουμε με τις αποζημιώσεις.
Το κτήριο του αεροσταθμού θα είναι βιοκλιματικών προδιαγραφών και θα σέβεται την αρχιτεκτονική κληρονομιά του τοπίου, γιατί έχει προβλεφθεί ειδική αρχιτεκτονική επιτροπή. Στη ζώνη εμπορικών χρήσεων δημιουργείται, σε έκταση δέκα στρεμμάτων, συνεδριακός εκθεσιακός χώρος που θα είναι μόνο για την προβολή των τοπικών προϊόντων και των κρητικών εταιρειών. Θα υπάρχει εγκατάσταση βιολογικού καθαρισμού εντός των ορίων του αεροδρομίου, που θα υποδέχεται τα λύματα και των όμορων οικισμών.
Σε συνεργασία με τον Δήμο Μινώα Πεδιάδας χρηματοδοτούμε την εκπόνηση μελέτης, για τον χωροταξικό σχεδιασμό της ευρύτερης περιοχής, προκειμένου να μην πηγαίνει κάποιος στο αεροδρόμιο και συναντά ένα χωροταξικό χάος, όπως γίνεται συνήθως, αλλά να είναι ρυθμισμένα τα πάντα και να υπάρχει συγκεκριμένο χωροταξικό σχέδιο.
Εκπονείται η μελέτη για το αναπτυξιακό σχέδιο της ευρύτερης περιοχής, προκειμένου να έχουμε ένα τοπικό αναπτυξιακό σχέδιο με τα απαραίτητα έργα, τις υποδομές, μαζί με τον Δήμο και την Περιφέρεια.
• Δευτερολογία Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Κύριε Κεγκέρογλου, κατ’ αρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω γιατί απαντάτε και μόνος σας, αλλά δεν είναι το Υπουργείο Υποδομών αρμόδιο για όλα. Δηλαδή, για ένα έργο που βγήκε πριν από δεκαπέντε χρόνια, μας λέτε ότι δεν έγινε Σχέδιο Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ). Εντάξει, δεν μηδενίζω τη δουλειά που έγινε τα προηγούμενα χρόνια. Όμως, τι έγινε τα δεκαπέντε χρόνια για να γίνει το αεροδρόμιο;
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κάντε ΣΧΟΟΑΠ τώρα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχετε δίκιο σε αυτό και γι’ αυτό χρηματοδοτούμε –το είπα και προηγουμένως- τον Δήμο Μινώα Πεδιάδας προκειμένου να βγει. Είμαστε σε στενή συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, δηλαδή και με την Περιφέρεια και με τον Δήμο, σε περίπτωση που δεν μπορούν οι τεχνικές υπηρεσίες να προχωρήσουν σ’ αυτήν την προκήρυξη, να την κάνει το Υπουργείο Υποδομών, το Υπουργείο Χωροταξίας.
Επίσης, έχετε πει –και είναι απολύτως σωστό- ότι ο άξονας που έχει προβλεφθεί και είναι στο ίδιο έργο και ενώνει τον ΒΟΑΚ και τον ΝΟΑΚ, είναι και το οδικό έργο της σύνδεσης του Αεροδρομίου…
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Μέχρι το Καστέλι προβλέπεται.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ : Μέχρι το Καστέλι, ναι. Λέω για τον δρόμο που τα ενώνει, διότι στην Κρήτη υποφέρουμε ακόμη με αεροδρόμια που έγιναν και δεν έχουν δρόμο για να τα προσεγγίσει κανείς λόγω αυτών που γίνονταν στο παρελθόν. Μιλάω για το Αεροδρόμιο στο Λασίθι.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Πρώτα θα γίνουν οι δρόμοι και μετά τα αεροδρόμια;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ : Δεν φταίτε εσείς. Άλλη κυβέρνηση το έκανε αυτό, δεν το έκανε η δική σας.
Σε σχέση τώρα με τα υπόλοιπα που είπατε, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, χωρίς να κρυφτεί, είναι δίπλα στους κατοίκους για να λάβουν τις αποζημιώσεις που πρέπει να λάβουν. Προφανώς, οι εκτιμητές και η διαδικασία των απαλλοτριώσεων είναι πολύ συγκεκριμένα και ορίζονται με δικαστικές αποφάσεις. Δεν μπορεί, λοιπόν, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να παρέμβει στη Δικαιοσύνη, για να οριστεί υψηλότερο ή χαμηλότερο τίμημα.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Δεν είπα αυτό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ : Άλλο λέω εγώ. Δεν είναι έτσι, διότι όποια απόφαση πρωτόδικα κι αν έχει πάρει η Υπηρεσία –το ξέρετε από την εμπειρία σας πάρα πολύ καλά- οι δικαστικές αποφάσεις μπορούν να την ανατρέψουν πολλαπλάσια σε όλη την Ελλάδα. Είναι ένα θέμα το οποίο πρέπει να απασχολήσει και το Κοινοβούλιο και τα αρμόδια Υπουργεία, που δεν είναι το Υποδομών.
Αυτό, λοιπόν, για το οποίο θέλω να δεσμευθώ είναι ότι θα ληφθεί μέριμνα γι’ αυτό. Ήδη έχουμε επικοινωνήσει και με την Περιφέρεια και με άλλους φορείς, για να βρούμε, πρώτον, μια δημόσια έκταση στην περιοχή ώστε να μη χάσουν το παραγωγικό εργαλείο που έχουν οι άνθρωποι –όσοι θέλουν-, που έχουν απαλλοτριωθεί τα χωράφια τους, τα ελαιόδεντρά τους και κατά δεύτερον, να δούμε μαζί με το Υπουργείο Οικονομίας, που έχει την αρμοδιότητα, μια άλλη διαδικασία εκτίμησης όταν απαλλοτριώνεις κάτι που είναι το παραγωγικό εργαλείο του αγρότη ή οποιοδήποτε άλλο.
Εγώ πιστεύω ότι θεσμικά αυτή είναι η λύση και θα το προχωρήσουμε πολύ άμεσα.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΝΙΚΗΤΑΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ (Προεδρεύων): Για τα «βαφτίσια» του αεροδρομίου θα πούμε κάτι;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Θα πούμε. Ευχαριστώ, που μου το θυμίσατε. Κύριε Κεγκέρογλου, δεν είναι η ώρα για να πάρει όνομα το αεροδρόμιο. Θα το πάρει την ώρα που πρέπει. Πάλι Κυβέρνηση θα είμαστε εμείς. Και όπως θυμάστε πολύ καλά από την ονοματοδοσία και των σηράγγων στην Κορίνθου-Πατρών ιδιαίτερα, τιμάμε προτάσεις, για ιστορικούς ηγέτες και της Εθνικής Αντίστασης και το προοδευτικού χώρου.