Χαιρετισμός και δήλωση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στην ημερίδα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» με θέμα «Πάντα ζώνη ασφαλείας ΚΑΙ στο πίσω κάθισμα».
Αγαπητές φίλες και φίλοι,
Θα ήθελα δημόσια να ευχαριστήσω από καρδιάς για τη συνεχή, την ακάματη προσπάθεια το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», που προσπαθεί μέσω του έργου του να εκπαιδεύσει την κοινωνία, να κινητοποιήσει την αλλαγή λαθεμένων συμπεριφορών, σχετικά με την οδική ασφάλεια. Και εν τέλει, πολλές φορές έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο κενό πολιτικής αποφασιστικότητας, όλες αυτές τις δεκαετίες, προκειμένου να περιοριστεί σημαντικά η απώλεια ανθρώπινων ζωών σε ατυχήματα, που πέρα από τον πόνο που προκαλούν στους οικείους, ανοίγει παράλληλα μία μεγαλύτερη πληγή στη χώρα και δημογραφικά και σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα που ζούμε και νιώθουμε, ιδιαίτερα όταν βλέπουμε μια καμπάνια, τέτοιου είδους που μας σοκάρει, μας στενοχωρεί. Επομένως επιτρέψτε μου σε αυτό το χαιρετισμό να επικεντρωθώ στο σχεδιασμό που έχουμε και σαν Κυβέρνηση και στο Υπουργείο, ο οποίος εδώ και 3,5 χρόνια υλοποιεί συγκεκριμένες δράσεις, συγκεκριμένες υποδομές, αλλά και συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο για να αλλάξουμε όλη αυτή τη δυσάρεστη κατάσταση και τη θέση που έχει η χώρα μας στα θέματα της οδικής ασφάλειας και των τροχαίων ατυχημάτων και των θανατηφόρων ατυχημάτων.
Η πρώτη ενότητα σχετίζεται με τις υποδομές, με τα οδικά έργα. Δεν είναι της στιγμής, αλλά τα στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας και της Τροχαίας, μπορούν να σας διαβεβαιώσουν ότι στις Εθνικές Οδούς, έχουμε μεγάλη μείωση και των θανατηφόρων ατυχημάτων και των ατυχημάτων γενικότερα των σοβαρών. Μένουν όμως να γίνουν πολλά.. Τις επόμενες μέρες ξεκινάνε μεγάλα έργα υποδομών, που σχετίζονται με το οδικό δίκτυο της χώρας. Έχουν ολοκληρωθεί οι έξι συμβάσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο, για το κομμάτι του αυτοκινητόδρομου από την Πάτρα μέχρι τον Πύργο και συνεχίζεται με τον διαγωνισμό από τον Πύργο μέχρι το Καλό Νερό, για να κλείσει το «δαχτυλίδι» της Πελοποννήσου. Τους επόμενους μήνες θα βγει ο διαγωνισμός για τον δρόμο, από την Καλαμάτα μέχρι το Ριζόμυλο και την Πύλο. Ξεκινάει η κατασκευή και η υλοποίηση του Νότιου Τμήματος στον Ε65 και περνάμε στη δεύτερη φάση διαγωνιστικής διαδικασίας για τον ΒΟΑΚ, ένα οδικό δίκτυο, όπου χάνονται καθημερινά πολλές ζωές. Το ίδιο ισχύει για την παράκαμψη της Χαλκίδας και για πλήθος άλλων οδικών έργων, με σημαντικότερο κατά τη γνώμη μου το πρόγραμμα για τη βελτίωση των υποδομών οδικής ασφάλειας, όπου έχουν καταγραφεί εκατοντάδες σημεία στο οδικό δίκτυο. Επικίνδυνα σημεία στο οδικό δίκτυο της χώρας και θα γίνουν έργα υποδομών για τη βελτίωση, των συγκεκριμένων σημείων.
Η δεύτερη ενότητα, που είναι επίσης σημαντική, είναι ίσως πιο σημαντική από την πρώτη, αφορά τις δράσεις για την οδική συμπεριφορά, για τη συμπεριφορά μας, για την παιδεία μας και για το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχουν στις μεταφορές και βασίζεται σε ένα τρίπτυχο τουλάχιστον πολιτικό. Το πρώτο είναι η εκπαίδευση. Δηλαδή η ενσωμάτωση των αρχών της οδικής ασφάλειας εκεί που αρχίζει να δημιουργείται και να καλλιεργείται ο χαρακτήρας, η παιδεία, η κουλτούρα ενός νέου ανθρώπου, για την οδική συμπεριφορά και τη συμπεριφορά όταν είμαστε στο δρόμο. Όχι μόνο όταν οδηγούμε, ή όταν είμαστε πεζοί, όταν χρησιμοποιούμε το ποδήλατο ή άλλα μέσα. Όπως γνωρίζετε, έχουμε ήδη δημιουργήσει το πρόγραμμα εισαγωγής της οδικής ασφάλειας στα σχολεία και τακτικά το Υπουργείο είναι εκεί και υποστηρίζει θεματικές εκδηλώσεις και ημερίδες, που σκοπό έχουν να ευαισθητοποιήσουν τους πολίτες. Το πιο σημαντικό όμως είναι μέσω του προγράμματος της εκπαιδευτικής ύλης που δημιουργήθηκε, για όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου, η ένταξη αυτών των μαθημάτων στο κανονικό πρόγραμμα του σχολείου, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας. Το δεύτερο έχει να κάνει με τον έλεγχο, την πιστοποίηση της οδικής ικανότητας, με αντικειμενικό και αδιάβλητο τρόπο, καθώς και με τήρηση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με τρόπο εκπαιδευτικό και όχι εισπρακτικό. Γνωρίζετε ότι για το πρώτο σκέλος τις επόμενες μέρες, μπορεί και σήμερα, να κατατεθεί στη Βουλή το νέο σχέδιο νόμου. Αφορά, τον τρόπο και τις αλλαγές που έχουν γίνει για την απόκτηση της άδειας οδήγησης νέων οδηγών και θα ήθελα να πω μερικά πράγματα πάνω σε αυτό. Δεν γίνεται να συνεχίζει και η Κυβέρνηση αλλά και η ελληνική κοινωνία να ανέχεται ένα άθλιο, διαβλητότατο τρόπο, έκδοσης αδειών οδήγησης. Θα είμαστε ανυποχώρητοι σε αυτό. Εκτός από το θεσμικό πλαίσιο θα υπάρχουν γραμμές, τηλεφωνικές γραμμές καταγγελιών, έστω και ανώνυμων, από πολίτες, για να μπορούμε να σταματήσουμε τη δράση συγκεκριμένων παραγόντων, στελεχών, επαγγελματιών που λειτουργούν όλες αυτές τις δεκαετίες, με τον τρόπο που λειτουργούν. Δεν γίνεται η πρώτη επαφή που έχουν οι νέοι άνθρωποι, τα παιδιά μας, για να δώσουν εξετάσεις, ώστε να πάρουν την άδεια οδήγησης, να περνάει μέσα από τέτοιες διαδικασίες, είτε από σχολές οδηγών, είτε από υπηρεσίες της Περιφέρειας. Αυτό είναι δέσμευση, θα είμαστε ανυποχώρητοι όσες αντιδράσεις και να υπάρχουν, είχαμε και σήμερα μία αντίστοιχη κινητοποίηση. Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα, να συγκρουστούμε με λογικές που θέλουν να παράγουν αυτά τα φαινόμενα. Και το δεύτερο σκέλος αφορά τις καλές πρακτικές, που έχουν εφαρμοστεί και σε χώρες της Ε.Ε. και σε άλλες χώρες για να μπορεί αντικειμενικά να μειώσουμε, τις συμπεριφορές, τις κακές συμπεριφορές του ανθρώπινου παράγοντα. Να βάλουμε, και έχει θεσμοθετηθεί αυτό, μία άλλη λογική στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, να μην αισθάνεται ο πολίτης ότι το πρόστιμο είναι κάτι «σπαστικό». Σε πάρα πολλές παραβάσεις, όπως έχετε δει, έχει μηδενιστεί. Να πάμε σε μία λογική, σε μία αν θέλετε, παιδεία, που να καταλαβαίνει ο πολίτης, ότι αυτό γίνεται για την ασφάλεια και του ίδιου και των επιβατών και των ανθρώπων, που κινούνται στους δρόμους. Και σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσεται και η καμπάνια του Ινστιτούτου «Πάνος Μυλωνάς» αλλά και μία μεγαλύτερη καμπάνια που θα κάνει το Υπουργείο και θα ήθελα να καλέσω όλους να συμμετέχουν στη στήριξη τέτοιων δράσεων, είτε είναι ινστιτούτα, είτε πολίτες, είτε σύλλογοι, είτε θεσμικά όργανα της πολιτείας. Πρέπει να αλλάξουμε σελίδα και στην οδηγική συμπεριφορά, αλλά και στις γκρίζες ζώνες που υπάρχουν.
Η τρίτη πτυχή της πολιτικής μας, είναι η προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών ως επιλογή μείωσης της χρήσης του αυτοκινήτου και τη μετάβαση σε πιο ασφαλή μέσα μετακίνησης. Σε αυτό το σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας του Υπουργείου, εντάσσονται ενέργειες αναβάθμισης των αστικών συγκοινωνιών με νέο στόλο οικολογικών λεωφορείων, με αναδιάρθρωση του δικτύου του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ, ώστε να μειωθούν τα χιλιόμετρα επί του δρόμου και να γίνουν καλύτερες συνδέσεις με το Μετρό και με τα μέσα σταθερής τροχιάς. Είναι σημαντικό λοιπόν να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και να υλοποιηθεί η γραμμή 4 του Μετρό, οι υπόλοιπες επεκτάσεις που χρειάζεται η Αττική, να ολοκληρωθούν τα έργα του Σιδηρόδρομου και του Προαστιακού, να ολοκληρωθεί επιτέλους το Μετρό της Θεσσαλονίκης και η επέκτασή του για Καλαμαριά, να ενταχθεί και να προετοιμάζονται οι πρόδρομες εργασίες για την επέκταση του Μετρό στις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης και προς το αεροδρόμιο. Με αυτές τις σκέψεις, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση και να προτείνω ξανά σε όλους τους φορείς, που ασχολούνται με κάθε τρόπο με την οδική ασφάλεια, τη δημιουργία ενός παρατηρητηρίου μετρήσιμων στόχων οδικής ασφάλειας, που θα έχει τη δυνατότητα να αξιολογεί την απόδοση όλων των πολιτικών και να επιτρέπει σε όλες τις συλλογικές οντότητες, που συνδράμουν το έργο τόσο του Υπουργείου όσο και του ελληνικού Κοινοβουλίου, να εντοπίζουν καλές πρακτικές και διαρθρωτικά μέτρα. Η ζώνη σώζει ζωές. Εγώ είμαι πρώτος, που πριν από τις αλλαγές που κάναμε στον ΚΟΚ, δεν τα τηρούσα αυτά. Αν είχαμε αυτόν τον ΚΟΚ πριν 10 χρόνια θα μου είχαν αφαιρέσει το δίπλωμα αρκετές φορές. Έτσι, για να δούμε ότι οι κακές συνήθειες, οριζόντια μας επηρεάζουν όλους και πρέπει να αλλάξουμε, εμείς πρώτα και μετά να δούμε τα καλά αποτελέσματα στην κοινωνία. Η ζώνη λοιπόν σώζει ζωές. Προτείνω να μην το ξεχάσουμε ούτε μία στιγμή, ούτε μία φορά κατά τη διάρκεια της … καθημερινότητας και του άγχους που ζούμε.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.