H συνέντευξη στον Alpha 989 και την εκπομπή «Τρίποντο στην οικονομία» με τον Χάρη Ντιγριντάκη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Τρίποντο στην οικονομία και όπως σας προανήγγειλα έχουμε στην τηλεφωνική μας γραμμή τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών , το Χρήστο Σπίρτζη. Καλό απόγευμα κ. Υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Καλησπέρα σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Να είστε καλά. Βλέπω ότι μια νέα σελίδα ξεκινά για την αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής των Σεπολίων με την υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου στην περιοχή και από ότι μου φαίνεται είναι ένα έργο εξαιρετικά απαιτητικό, έτσι δεν είναι κ. Υπουργέ ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Είναι ένα έργο εξαιρετικά απαιτητικό, γιατί θα έχουμε τις σύγχρονες προδιαγραφές του σιδηροδρόμου, δεν θα έχουμε διπλή γραμμή, θα έχουμε δύο διπλές γραμμές, τέσσερις γραμμές δηλαδή, για να μπορούν να καλυφθούν οι σιδηροδρομικές ανάγκες και οι απαιτήσεις μετά τα υπόλοιπα έργα υποδομής που αναβαθμίζουν τη χώρα μας στο διεθνή χάρτη των μεταφορών, μετά και την ολοκλήρωση του έργου του Θριασίου όσον αφορά το εμπορευματικό κέντρο και όσον αφορά τη λειτουργία του λιμανιού του Πειραιά. Είναι μία πολύ μεγάλη παρέμβαση, που κατά τη γνώμη μου, δεν αφορά μόνο τις σιδηροδρομικές μεταφορές, αφορά και την αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος. Η συγκεκριμένη περιοχή είναι για δεκαετίες υποβαθμισμένη και δίνεται η δυνατότητα, αν θέλετε, και σε περιοχές σαν τα Σεπόλια, οι κάτοικοι να μην επιβαρύνονται από τη ρύπανση, από ένα περιβάλλον το οποίο δημιουργεί πολλές συνέπειες και στην υγεία αλλά και στην καθημερινότητα του πολίτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Σε πόσα χρόνια θα είναι αυτό έτοιμο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Το χρονοδιάγραμμα είναι τέσσερα χρόνια, αν θυμάμαι καλά. Έχουμε μια στενή συνεργασία με το νέο φορέα που έχουμε ιδρύσει, την Ανάπλαση της Αθήνας, προκειμένου πάνω από την υπόγεια σιδηροδρομική γραμμή να αναπτυχθούν χώροι πρασίνου, κοινωνικοί χώροι και δραστηριότητες που θα μπορέσουν να ανατάξουν τη συγκεκριμένη περιοχή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Το βλέπω ότι έχετε διασφαλίσει χρήματα από το εργαλείο «Συνδέοντας την Ευρώπη», το CEF.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Το CEF ακριβώς. Είναι ένα εργαλείο που μας έχει βοηθήσει πάρα πολύ. Από το ίδιο πρόγραμμα αντλούμε χρήματα και για τους σιδηροδρόμους στην Πάτρα. Από το Ρίο μέχρι και τον Άγ. Διονύσιο. Και θεωρώ, ότι αυτά είναι πραγματικά έργα πνοής, έργα, που θα αναβαθμίσουν τη χώρα μας σε συγκεκριμένες περιοχές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Είπατε τη λέξη Ρίο και προχθές έτυχε να πάω στα Γιάννενα και πέρασα από εκεί και είδα το φοβερό δρόμο που έχει γίνει, την Ιόνια οδό, αλλά το τρένο, επειδή μιλάμε για τρένο θα φτάσει στην Πάτρα ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Ε, βέβαια. Μα αυτό που έλειπε ήταν αυτό που σας περιέγραψα πριν. Μία συμφωνία δηλαδή με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Αχαϊα, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι ανάγκες και να μην έχουμε μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής μία πόλη διαιρεμένη. Μία πόλη, που δεν θα της επέτρεπε ο σιδηρόδρομος να αναπτυχθεί. Θα δημιουργηθεί ένα γραμμικό πάρκο, μεγαλύτερο βέβαια από ότι είναι στα Σεπόλια, γιατί εκεί η υπογειοποίηση είναι 6,5 χιλιόμετρα, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα στην πόλη να έχει πράσινο, να μην έχει τα κυκλοφοριακά προβλήματα που δημιουργούν συνήθως οι σιδηροδρομικές γραμμές. Και ακολουθούν και άλλα παραπλήσια έργα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Κύριε Υπουργέ πέρα από το deal που κάνατε με το CEF συναντηθήκατε, διορθώστε με, και με την παγκόσμια τράπεζα, έτσι δεν είναι και με στελέχη της τράπεζας να εξασφαλίσετε τα κονδύλια;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Ναι, με το IFC. Έτσι είναι. Υπάρχει ένα πολύ θετικό κλίμα για τη χώρα μας στις Yποδομές. Σε αυτό έχει συμβάλει και η πορεία της οικονομίας και η αξιοπιστία της χώρας που μέσω των Yποδομών έχει βελτιωθεί αρκετά, το ότι δηλαδή μπορέσαμε, παρότι δεν το πίστευε στην Ευρώπη κανείς, να ολοκληρώσουμε τις παραχωρήσεις των αυτοκινητοδρόμων, να ολοκληρωθούν και να επανακηρυχθούν τα σιδηροδρομικά έργα, το Θριάσιο, και πολύ κρίσιμες υποδομές, να βγουν οι νέοι διαγωνισμοί για πολύ σημαντικά έργα όπως είναι το αεροδρόμιο στο Καστέλι και να ολοκληρωθούν…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα τα πούμε αυτά, θα τα πούμε αυτά. Εγώ θέλω να σας ρωτήσω κι άλλα. Αν έχετε την ευγενή καλοσύνη…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Eχει ανεβάσει, αυτό ήθελα να σας πω, έχει ανεβάσει το ενδιαφέρον από πολύ μεγάλους οίκους του εξωτερικού για επενδύσεις στη χώρα και στις Υποδομές και γενικότερα. Κι αυτό μπορείτε να το δείτε σε όλους τους διαγωνισμούς που είχαν βγει τελευταία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βλέπω και τις απορροφήσεις, βλέπω και τις απορροφήσεις που είμαστε σε πολύ υψηλό επίπεδο. Βέβαια ο κύριος όγκος πάει μόνο σε δημόσια έργα, δεν πάει τόσο πολύ στον ιδιωτικό τομέα. Βέβαια θα μου πείτε αυτό μεταλαμπαδεύεται μετά στον ιδιωτικό τομέα γιατί γίνονται τα έργα. Αλλά αυτό όμως έχει οδηγήσει, ένα σχόλιο κάνω εδώ πέρα, πάρα πολλά κεφάλαια, προγράμματα που έχουν ενταχθεί οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να καθυστερούν και οι εκταμιεύσεις. Κύριε Υπουργέ πριν το διαφημιστικό διάλειμμα είχαμε μείνει στα έργα για την ώρα και για τις εκταμιεύσεις που γίνονται από το ΕΣΠΑ. Βέβαια άκουγα τον Δήμο τον Βερύκιο προχθές που σας έπλεκε και το εγκώμιο, δεν το κάνει συχνά να πλέκει εγκώμια σε διάφορους, ότι εδώ ο Σαμαράς ήταν τόσα καιρό και εσείς τελειώνετε έναν δρόμο κάτω στην Καλαμάτα, έτσι δεν είναι ; Πως γίνεται αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γίνεται με συστηματική δουλειά, με καθημερινή και πολύωρη εργασία μαζί με τα στελέχη του Υπουργείου, με καλή διάθεση και χωρίς διάθεση να αναπαράγονται τα στρεβλά φαινόμενα του παρελθόντος. Όταν επανεκκινήσαμε το έργο του Μορέα, να θυμίσω ότι ο Μορέας ήταν μία από τις πέντε παραχωρήσεις που δεν είχε αναθεωρηθεί η σύμβαση από την προηγούμενη κυβέρνηση το ’13. Είχαμε βάλει στις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου, την παράδοση μίας μελέτης για τον Οδικό Άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος. Είναι ένας δρόμος που τον είχαν υποσχεθεί στην Πελοπόννησο και τη Μεσσηνία για δεκαετίες όλες οι κυβερνήσεις που είχαν περάσει, αλλά κανείς ποτέ δεν είχε σκύψει πάνω από το πρόβλημα της περιοχής και πως μπορεί να υλοποιηθεί αυτός ο δρόμος. Θεωρώ ότι είμαστε στην αρχή του τέλους. Παραδόθηκε η μελέτη, έχουμε βρει τους πόρους, είμαστε στο τέλος για την ανεύρεση των πόρων, έχει κατατεθεί η περιβαλλοντική μελέτη, άρα ξεκινάμε επιτέλους ένα όνειρο για τη Μεσσηνία, για την Καλαμάτα αλλά και για την Πελοπόννησο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όντως βλέπουμε τα έργα προχωρούν. Εν τούτοις,
επικριτές σας, σας κατηγορούν για μεγάλες εκπτώσεις, βλέπω ότι και το ΤΕΕ είχε βγάλει μία ανακοίνωση πριν από 10 μέρες, και μάλιστα όχι μόνο στα έργα, ακόμη και στις μελέτες. Εκκωφαντικές εκπτώσεις. Βέβαια, φαντάζομαι ελέγχεται το αποτέλεσμα της μελέτης, αλλά κάπου δεν στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, το ανάποδο θα έλεγα. Δηλαδή, για πολλά χρόνια το πρόβλημα ήταν οι μικρές εκπτώσεις. Σήμερα που ξεπερνάμε την κρίση όντως πρόβλημα είναι οι μεγάλες εκπτώσεις. Είναι όμως κάτι που ο τεχνικός κλάδος το χρωστάει στον εαυτό του. Δηλαδή πρέπει και η αγορά όταν δίνει εκπτώσεις να δίνει εκπτώσεις, οι οποίες είναι εύλογες. Δεν γίνεται κατασταλτικά και μόνο από το θεσμικό πλαίσιο να περιορίσεις τις εκπτώσεις. Είχαμε καταγγελίες για αυτό στο Πάτρα – Πύργος, που είχαμε εκπτώσεις πάνω από 50%.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: 53% αν δεν κάνω λάθος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είχαμε από 50% έως 55%. Αυτής της τάξης τέλος πάντων. Αυτό όμως σημαίνει, ότι αυτοί που προσφέρουν αυτή την τιμή θα έχουν και τη γνώση ότι μπορούν να ολοκληρώσουν το έργο σε αυτή την τιμή. Αυτό λοιπόν δεν πρέπει να είναι πολιτική καταγγελία για την κυβέρνηση, όταν στους διαγωνισμούς έχεις μεγάλες εκπτώσεις, το ανάποδο…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Απλά στις μελέτες. Είδα και την ανακοίνωση του ΤΕΕ. Για τις μελέτες τώρα, δεν μπορεί ο κάθε μηχανικός να δίνει 80% έκπτωση, τεράστιες εκπτώσεις.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχετε δίκιο. Και δυστυχώς και περισσότερο. Αυτό δείχνει, λοιπόν, δύο πράγματα και για την υλοποίηση και την κατασκευή των έργων, αλλά και για τις μελέτες, ότι είχαμε ένα λάθος σύστημα αμοιβών, τιμολόγησης δηλαδή δημοσίων έργων, δεν μπορούσαμε να έχουμε πραγματικές τιμές ή πραγματικούς προϋπολογισμούς κοντά στην αγορά. Αυτό πάμε να το διορθώσουμε τώρα με το Παρατηρητήριο Τιμών και τον καθορισμό τιμών δημοσίων έργων και προδιαγραφών όμως, γιατί η τιμή ενός υλικού που είναι ξεκομμένη από τις προδιαγραφές και τις τεχνικές εργασίες είναι κάτι που μας δίνει και στρεβλή εικόνα. Είναι μία μεγάλη εθνική προσπάθεια αυτό που γίνεται αυτή την περίοδο, να έχουμε ενιαία τιμολόγια και θα πάρει και αρκετά χρόνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε τώρα σε κάτι που μας το ζητάνε πάρα πολλοί φίλοι, να έχουμε μία απάντηση, μία εικόνα. Τι γίνεται με τα διπλώματα οδήγησης; Δίνουν τα σήματα τα παιδάκια και δεν μπορούν να περάσουν. Τι θα γίνει με αυτή την ιστορία; Ένα νομοσχέδιο, που είναι στη σωστή βάση, προσέξτε, έχω άποψη, δηλαδή θεωρώ ότι είναι στη σωστή βάση, αλλά κάπου πρέπει να βρεθεί και η χρυσή τομή.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι η χρυσή τομή είναι κατά την γνώμη μου μονοδιάστατη. Χρυσή τομή δεν μπορεί…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα τους επιστρατεύσετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, θα περάσουμε ένα νέο νομοσχέδιο, ένα νέο θεσμικό πλαίσιο. Κατατίθεται, έχει τελειώσει η διαβούλευση και η επεξεργασία από την Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή. Είναι έτοιμο για να κατατεθεί, αύριο ή μεθαύριο, στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει, ότι δεν γίνεται να ανεχόμαστε άλλο, όχι ως κυβέρνηση, αλλά ως κοινωνία στην πρώτη επαφή που έχουνε τα νέα παιδιά με το ελληνικό δημόσιο να τους ζητάνε με γκρίζες διαδικασίες το πώς θα λάβουν την άδεια οδήγησης. Και τις συνέπειες τις βλέπουμε στην οδηγική συμπεριφορά, τις βλέπουμε στα ατυχήματα που συμβαίνουν μέσα στα αστικά κέντρα και στον αστικό ιστό. Τις βλέπουμε όταν οι υπερήλικες προσκομίζουν ένα χαρτί από ένα γιατρό , που δεν έχει εξεταστεί κανείς ποτέ και που βάζουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία και ασφάλεια. Σε αυτά λοιπόν πρέπει σαν κοινωνία να μη δείξουμε πια ανοχή. Θεωρώ λοιπόν ότι είναι πια κοινό μυστικό, είναι φανερό πλέον, το ότι στην συντριπτική πλειοψηφία των αδειών οδήγησης υπάρχουν κακές πρακτικές, υπάρχουν παραβατικές συμπεριφορές, τις έχει εντοπίσει και πολλές από αυτές τις έχει ανακαλύψει η Ελληνική Αστυνομία και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί. Ήρθε η ώρα να πάμε σε ένα άλλο σύστημα, που θα έχει και μία άλλη….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε θα είναι έτοιμο πιστεύετε; Πότε θα ψηφιστεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σήμερα, αύριο κατατίθεται το νομοσχέδιο, σε 15-20 μέρες θα είναι ψηφισμένο και θα έχει και μία περίοδο προσαρμογής για τις περιφέρειες που έχουν τις υπηρεσίες μεταφορών, για τις άδειες, για τις εξετάσεις, να προσαρμοστούν για να φτιάξουν τις δομές που πρέπει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αεροδρόμια. Τα υπόλοιπα αεροδρόμια, τα 23 τα οποία βλέπουμε πως είπατε, ότι θα προχωρήσουμε σε διαγωνισμό για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας; ΣΔΙΤ θα είναι, τύπου Καστελίου;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα είναι τύπου Καστελίου, αλλά αυτή τη στιγμή εξετάζουμε ένα σενάριο συνολικά και για τα 23 αεροδρόμια…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μήπως, θα μπορούσαν κάποια να βγουν σε ένα cluster πέντε με έξι μαζί; , Για πιο πολλά έσοδα το λέω. Από αυτή την άποψη το εξετάζω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, αυτό είναι σαν να επαναλάβουμε το λάθος…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με τα περιφερειακά της Fraport λέτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς, δηλαδή να δώσουμε σε ιδιώτες τα 14 κερδοφόρα αεροδρόμια και να μείνουν στον ελληνικό λαό, να τα πληρώνει, τα υπόλοιπα που είναι ελλειμματικά. Ο στόχος μας λοιπόν είναι, να δούμε τα 23 αεροδρόμια, αυτά που έχουν απομείνει, ως μια ενότητα,. Τα έσοδα που θα υπάρχουν από αυτά που είναι κερδοφόρα , να καλύπτουν το κόστος των υπολοίπων και να μην επιβαρύνεται ο ελληνικός λαός . Θεωρούμε ότι το αεροδρόμιο της Καλαμάτας μπορεί να γίνει ένα διεθνές αεροδρόμιο. Θεωρούμε ότι τα αεροδρόμια που είναι στις Κυκλάδες επίσης μπορούν να αναβαθμιστούν και να είναι κερδοφόρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για πείτε μας ποια βλέπετε; Τη Μήλο, τη Σύρο ή την Πάρο; Ποιο θα μπορούσε να μεγαλώσει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και τα τρία. Της Πάρου είναι ένα αεροδρόμιο το οποίο, σε σχέση με το διάδρομο του και τις υπόλοιπες υποδομές, είναι επαρκέστατο. Αυτό που πρέπει να γίνει και το έχουμε ξεκινήσει, είναι οι κτιριακές του υποδομές να είναι κατάλληλες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορεί να κατεβάσει και μεγάλη πτήση τσάρτερ ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως, στην Πάρο. Στη Σύρο έχουμε ξεκινήσει την επέκταση και τα έργα εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου και πρέπει να κάνουμε το ίδιο το επόμενο διάστημα και στη Νάξο και στη Μήλο. Απλά, αυτό που θέλουμε εμείς να κάνουμε ως μοντέλο δεν είναι να παραχωρήσουμε τα 23 αεροδρόμια όπως παραχωρήθηκαν στους προηγούμενους διαγωνισμούς. Εμείς θέλουμε να έχουμε μία συνεργασία του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα στα μεγάλα αεροδρόμια, όπως έγινε με το Καστέλι και στα υπόλοιπα, να μπορέσουμε να συνεργαστούμε με ιδιώτες στο εμπορικό κομμάτι, δηλαδή στα καταστήματα, στα πάρκινγκ, στην προσέλκυση άλλων αερομεταφορέων κτλ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν έχουμε άλλο χρόνο, έχω πάρα πολλές ερωτήσεις. Έχει πολύ ενδιαφέρον η θεματολογία. Θέλω να μιλήσω για το Ελληνικό, που ενώ παλιά καθυστερούσε το δημόσιο τώρα καθυστερεί ο ανάδοχος για το καζίνο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ το έλεγα πάντα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα τα πούμε. Δεν προλαβαίνουμε τώρα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλό μεσημέρι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλό σας απόγευμα.