H συνέντευξη στην εφημερίδα «Thessnews» και τον δημοσιογράφο, Δημήτρη Συρμάτση.
ΕΡ. Η Θεσσαλονίκη βρέθηκε στο επίκεντρο τις προηγούμενες μέρες με το Thessaloniki Summit. Έχουμε ακούσει πολλές φορές για την Θεσσαλονίκη ως κόμβο μεταφορών για τα Βαλκάνια. Μήπως και πάλι είναι «τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα» όπως λέει και ο στίχος;
ΑΠ Καταρχάς δεν είχαμε ακούσει στο παρελθόν για τη Θεσσαλονίκη ως κόμβο μεταφορών για τα Βαλκάνια. Πώς μπορούσε να υλοποιηθεί ένα τέτοιο στρατηγικό σχέδιο, όταν για δεκαετίες δεν επιλύονταν χρόνια προβλήματα με τις γειτονικές χώρες, δεν προωθούνταν κοινές υποδομές, δεν αναπτύσσονταν κοινές δράσεις και ολιστικός σχεδιασμός για τις συνδυασμένες μεταφορές; Τα τελευταία 3,5 χρόνια ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, εγκαινίασε μια άλλη εξωτερική πολιτική που έχει αποδώσει χειροπιαστά αποτελέσματα και στον χώρο των μεταφορών και των υποδομών. Το εθνικό στρατηγικό σχέδιο δε μπορεί να υλοποιηθεί με τη χώρα μας απομονωμένη από τη φυσική της ενδοχώρα, τα Βαλκάνια, με τη συνέχιση ψυχροπολεμικών δογμάτων, του κινδύνου από Βορρά και με κλειστά σύνορα. Η στενή συνεργασία με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, ως Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), η συμφωνία με την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας (ΠΓΔΜ), οι τετραμερείς συναντήσεις με τις βαλκανικές χώρες έχουν αποδώσει συγκεκριμένες κοινές αποφάσεις. Η επιτυχία της επαναβίωσης του διαδρόμου «Χ» Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Βελιγράδι – Βουδαπέστη, στο πλαίσιο της ΕΕ, η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής ηλεκτροδοτούμενης γραμμής Θεσσαλονίκης – Ιδομένης, η συμφωνία της Καβάλας, Ελλάδας – Βουλγαρίας για τη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρουσέ, η πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού, η στήριξη του Προέδρου Γιούνκερ, η επέκταση της συμφωνίας με τη Ρουμανία, η συμφωνία των 4 Πρωθυπουργών, Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας – Σερβίας, για την ύπαρξη ενός δακτυλίου συνδυασμένων μεταφορών στα Βαλκάνια, η ολοκλήρωση των 2 κάθετων οδικών αξόνων στη Θράκη, στις Περιφερειακές Ενότητες Έβρου και Ροδόπης και η εκκίνηση του 3ου κάθετου οδικού άξονα στην Ξάνθη, η ολοκλήρωση του κάθετου άξονα στην Κρυσταλλοπηγή, η προκήρυξη του διαγωνισμού για το εμπορευματικό κέντρο Θεσσαλονίκης, η ολοκλήρωση των δύο δημοσίων έργων των διαδρόμων προσγείωσης – απογείωσης του Διεθνούς Αερολιμένα Θεσσαλονίκης δείχνει ότι η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα γενικά έχει ήδη ξεκινήσει τη νέα εποχή, τον νέο Ρόλο τους στις μεταφορές. Ο στόχος είναι οι μεταφορές να βοηθήσουν την υλοποίηση του οράματος μας, την παραγωγική ανασυγκρότηση και τη δίκαιη ανάπτυξη της χώρας μας. Να αποκτήσουν οι βαλκανικές χώρες, οι λαοί μας, τα ειρηνικά, συνεργατικά χαρακτηριστικά των χωρών της κεντρικής Ευρώπης. Να διέρχονται πολίτες, εμπορεύματα από τη μία χώρα στην άλλη χωρίς να καταλαβαίνει κανείς που είναι τα σύνορα, χωρίς εμπόδια και ανοιχτές ιστορικές πληγές.
ΕΡ. Τι θα γίνει με τον ΟΑΣΘ; Υπάρχει επείγουσα ανάγκη για αγορά λεωφορείων. Μπορεί κάτι να γίνει μέσα στο 2019 ή θα αρκεστούμε μόνο σε νέες χαράξεις γραμμών μέχρι την έναρξη του Μετρό;
ΑΠ. Υλοποιούμε και τα δύο ταυτόχρονα και άμεσα. Ο επανασχεδιασμός των γραμμών του ΟΑΣΘ είναι απαραίτητος, για να θεραπευτούν οι στρεβλώσεις που δημιουργήθηκαν από τη διαχρονικής πριμοδότηση, τη σκανδαλώδη σύνδεση της σύμβασης του ΟΑΣΘ με την ολοκλήρωση του ΜΕΤΡΟ και η ακόμη πιο σκανδαλώδης λεηλασία των αποθεματικών του ΟΑΣΘ για την ανανέωση του στόλου. Όπως απαραίτητος είναι ο σχεδιασμός για την αλλαγή της φυσιογνωμίας των αστικών συγκοινωνιών με τη λειτουργία του ΜΕΤΡΟ το 2020 από τον νέο σιδηροδρομικό σταθμό έως την Καλαμαριά. Το προηγούμενο διάστημα εξασφαλίσαμε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας, το απαραίτητο ποσό για την προμήθεια νέων λεωφορείων φυσικού αερίου και ηλεκτρικών, για τα δύο μητροπολιτικά κέντρα της χώρας, μιας και δεν είχε προβλεφτεί ούτε ένα ευρώ στο ΕΣΠΑ από τις προηγούμενες Κυβερνήσεις. Θα προλάβουμε εντός του 2019 και την ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών και να δούμε νέα λεωφορεία αντιρρυπαντικής σύγχρονης τεχνολογίας στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
ΕΡ. Για το Μετρό, είστε ευχαριστημένος με την πρόοδο στην Βενιζέλου; Πώς προέκυψε η αλλαγή στην βασική γραμμή καθώς με τα τελευταία νέα θα φτάνει μέχρι τον σιδηροδρομικό σταθμό;
ΑΠ. Δεν προέκυψε κάποια αλλαγή. Κύριε Συρμάτση, το 2015 βρήκαμε το έργο του ΜΕΤΡΟ σταματημένο και την κοινωνία της Θεσσαλονίκης διαιρεμένη με απαξίωση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Δώσαμε μια λύση που σέβεται τα ευρήματα, την ιστορίας μας και κυρίως τους ανθρώπους της Θεσσαλονίκης.Η βασική γραμμή φθάνει στον σιδηροδρομικό σταθμό. Θα ολοκληρωθεί στο σύνολό της, με εξαίρεση τον σταθμό Ελ. Βενιζέλου που θα υλοποιηθεί αργότερα, αφού πρώτα ολοκληρωθούν οι αρχαιολογικές εργασίες, οι μελέτες του ΜΕΤΡΟ και η αστική ανάπλαση που έχει συμφωνηθεί με την κοινωνία της Θεσσαλονίκης.
ΕΡ. Υπάρχει ανατροπή σχετικά με τα διόδια; Θα λειτουργήσει ο σταθμός στο ύψος του Ωραιοκάστρου και πότε; Και τι θα γίνει με τα διόδια σε κάθε είσοδο της χώρας;
ΑΠ. Ο διαγωνισμός του ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων ελευθέρας ροής ολοκλήρωσε την Α’ φάση του και εκκινεί τη Β’ φάση του. Με την ολοκλήρωση και τη λειτουργία του θα λυθούν πλήθος προβληματικών διατάξεων, κοινωνικών αδικιών, τήρησης της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Σε αυτό το πλαίσιο θα ενταχθούν οι σταθμοί διοδίων στις εισόδους της χώρας και μόνο. Αυτή είναι η δέσμευσή μας και θα υλοποιηθεί.
ΕΡ. Τέλος, σε ποια φάση βρισκόμαστε αναφορικά με την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού;
ΑΠ. Την ερώτηση αυτή θα την απευθύνετε στον μοναδικό αρμόδιο Φορέα, το ΤΑΙΠΕΔ.