H συνέντευξη Στο Κόκκινο Πάτρας 107,7 και τους δημοσιογράφους Βίκυ Δρακούλη και Θάνο Χριστακόπουλο.
– Τι νεώτερα έχουμε για την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο μέχρι την οδό Κανελλοπούλου;
«Είχαμε υποσχεθεί ότι τέλη Σεπτέμβρη θα έχουμε ολοκληρώσει τις μελέτες για το αίτημα που υπήρχε, να εξετάσουμε εάν τεχνικά μπορεί να γίνει υπογειοποίησης του σιδηρόδρομου για να εξασφαλίσουμε ότι δεν θα είναι κομμένη στα δύο. Αυτό υλοποιήθηκε από εμάς και πρόσθετα βρήκαμε την χρηματοδότηση για την υλοποίηση του έργου. Η λύση που είχε δοθεί πριν το αίτημα για τον Καστελλόκαμπο ήταν υπογειοποίηση σε ένα τμήμα της τάξης των 2χλμ., είχαμε ένα πρόσθετο κόστος 45εκ.. Χρειαζόμαστε άλλα τόσα πρόσθετα, άρα δεν επαρκούσε από δική μας πλευρά μια εξαγγελία ότι τεχνικά γίνεται, έπρεπε να βρούμε και τους πόρους για να το υλοποιήσουμε. Οι πόροι θα έρθουν από ευρωπαϊκό πρόγραμμα. Είναι διασφαλισμένοι κι επομένως τον Ιανουάριο θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός που θα περιλαμβάνει την πλήρη υπογειοποίηση από το Ρίο μέχρι τον Άγ. Διονύσιο».
– Αυτή η υπογειοποίηση με ποια μέθοδο θα γίνει;
«Η μέθοδος είναι η cover and cut είναι μια σύγχρονη μέθοδος. Θα γίνει μια επιτροπή με την συμμετοχή του υπουργείου, της ΕΡΓΟΣΕ, του Δήμου, του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας και της Περιφέρειας εάν επιθυμεί προκειμένου να δούμε να δούμε τα θέματα της ανάπλασης στα 6χλμ. της όδευσης της σιδηροδρομικής γραμμής. Είναι πολύ σημαντικό να έχεις μια τέτοια έκταση που θα προσφέρει πράσινο, ποδηλατόδρομο και άλλες κοινωνικές δραστηριότητες. Πιστεύω ότι η συνέχιση του έργου μετά τον Άγιο Διονύσιο που επίσης περιλαμβάνει την υπογειοποίηση μιας μεγάλης έκτασης για να έχει η πόλη παραλιακό μέτωπο, αλλά και η δημιουργία τραμ μέσα στις αστικές περιοχές της πόλης, θα δώσει οριστική λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Πάτρας. Θα μιλάμε για μια άλλη πόλη με άλλα χαρακτηριστικά».
– Για το κομμάτι Ρίο-Κανελλοπούλου θα πάτε με την ίδια εργολαβία ή με άλλη;
«Θα γίνει νέος διαγωνισμός και για το κομμάτι της υπογειοποίησης που εξαγγέλθηκε και θα υπάρχει άλλος διαγωνισμός από τον Άγιος Διονύσιο μέχρι τον Άγιο Ανδρέα και το νέο λιμάνι. Οι μελέτες έχουνε γίνει και τον Γενάρη θα γίνει η προκήρυξη του διαγωνισμού».
– Πότε εκτιμάτε ότι θα ξεκινήσουν οι εργασίες;
«Με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού που χρειάζεται, περίπου 3-4 μήνες, εκτός εάν υπάρξουν ενστάσεις οπότε θα έχουμε μια μικρή καθυστέρηση, μετά θα ξεκινήσουν οι εργασίες».
– Προαστιακό θα συνεχίσουμε να έχουμε;
«Βεβαίως γιατί η μια από τις δύο γραμμές που προβλέπεται στην υπογειοποίηση θα είναι και με τις σύγχρονες προδιαγραφές που χρειάζονται τα νέα τρένα, αλλά θα είναι και μετρική άρα θα μπορεί να κυκλοφορήσει ο Προαστιακός πάνω σε αυτή. Αυτό γίνεται για να εξασφαλίσουμε τον Προαστιακό όπως είναι σήμερα στην πόλη της Πάτρας και την επέκτασή του μετά τον Άγιο Διονύση στην συνέχεια».
– Μέχρι πότε το βλέπετε να φτάνετε έως τον Άγ. Διονύσιο;
«Μέχρι το 2022».
– Από εκεί και μετά, μέχρι τον Άγ. Ανδρέα και το νέο λιμάνι;
«Έχουν γίνει οι προκαταρκτικές μελέτες, αυτή την στιγμή γίνονται οι προμελέτες και με την ολοκλήρωσή τους θα προχωρήσει ο διαγωνισμός, μέχρι τότε θα έχουμε βρει και την χρηματοδότηση για να υλοποιηθεί αυτό το πολύ σημαντικό έργο για την Πάτρα. Πιστεύω ότι η Δυτική Ελλάδα και τα αστικά της κέντρα, κυρίως η Πάτρα, το άξιζαν αυτό. Ήταν μια υποχρέωση της πολιτείας για δεκαετίας, για μια σειρά υποδομών είτε αυτές είναι οι οδικοί άξονες, είτε οι σιδηροδρομικές υποδομές είτε το λιμάνι, είτε τα αντιπλημμυρικά έργα. Ήταν περιοχές ξεχασμένες από την πολιτεία και όφειλε κάποια στιγμή να σκύψει πάνω από τα προβλήματα της περιοχής που κάποιοι και σκόπιμα την απαξίωναν».
– Με το εμπορικό τμήμα του λιμανιού της Πάτρας τι γίνεται;
«Τέλειωσε η δεύτερη φάση, από εκεί και πέρα υπάρχει μια στενή συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Πάτρα για να δούμε την επόμενη φάση και πρόσθετες εγκαταστάσεις. Αυτό απαιτεί την συνεργασία και άλλων Υπουργείων, είναι μια σειρά από υποδομές το λιμάνι. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ είναι ένας εκλεκτός άνθρωπος και συνάδελφος. Είναι από τους λίγους φορείς που έχουν αδειοδοτηθεί για υδατοδρόμιο, είναι πολύ σημαντικό αυτό και προτεραιότητα για εμάς για το αμέσως προσεχές διάστημα. Πιστεύω ότι είναι σε καλά χέρια το λιμάνι και ο σχεδιασμός του και η επέκτασή του».
– Μας λέτε ουσιαστικά ότι από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Ανδρέα μπορεί να δημιουργηθεί ένα γραμμικό πάρκο για τους πολίτες;
«Μέχρι τον Άγ. Διονύσιο σίγουρα. Η κοινή επιτροπή θα δει όλη αυτή την αστική ανάπλαση που θα δώσει άλλη εικόνα και άλλη λειτουργία, και καθημερινότητα στους πολίτες. Από τον Άγ. Διονύσιο μέχρι τον Άγ. Ανδρέα, ένα μεγάλο διάστημα που θα είναι υπογειοποιημένο θα γίνει ανάπλαση για να υπάρξει συνέχιση της πόλης προς το παραλιακό μέτωπο. Απλά για να είμαστε έγκυρη μετά τον Άγ. Διονύσιο η ακριβής λύση και μελέτες θα δοθούν όταν ολοκληρωθούν».
– Πάμε και στην Πατρών-Πύργου. Οι κάτοικοι εκφράζουν την ανησυχία τους για την εξέλιξη του έργου. Που βρισκόμαστε με αυτή την υπόθεση;
«Οι κάτοικοι καλά κάνουν και εκφράζουν την ανησυχία τους γιατί έχουν υποστεί μια παραπληροφόρηση και έχουν εισπράξει για δεκαετίας ψεύτικες υποσχέσεις. Στην Πατρών-Πύργου έχουν γίνει εγκλήματα, σε σχέση με την υλοποίησή της, με μεγαλύτερο αυτό της κυβέρνησης Σαμαρά του 2013, που έβγαλε αυτό το τμήμα από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού. Αυτό συνεπαγόταν το τμήμα αυτό να ξεκινάει την αδειοδότητή του από την αρχή. Ήξεραν οι τότε κυβερνήσεις τους νέους κανονισμούς που θα ίσχυαν από τον Ιανουάριο του 2015, μπήκε λοιπόν το έργο στο μικροσκόπιο για δύο λόγους. Ο ένας λόγος ήταν η έκθεση του Ευρωπαϊκό Ελεγκτικού Συνεδρίου για την περίοδο 2010-2014 η οποία όποιος την βρει, επιβεβαιώνει όσα λέγαμε κι εμείς, δηλαδή το πολύ μεγάλο κόστος αυτών των υποδομών μέσω των συμβάσεων που είχαν γίνει. Το δεύτερο ήταν ότι από την Πάτρα μέχρι τον Πύργο και σε οποιοδήποτε νέο οδικό δίκτυο η μελέτη βιωσιμότητας να δείχνει πόσο οικονομικά βιώσιμο είναι ένα έργο. Είναι άλλη η δική μας θέληση και των τοπικών κοινωνιών και άλλο η έγκριση της χρηματοδότησής του από τα ευρωπαϊκά όργανα και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που εξετάζει οικονομικά τα έργα. Αυτό συνεπαγόταν ότι το έργο δεν θα γίνει ως αυτοκινητόδρομος, δηλαδή θα γινόταν μια λωρίδα και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση χωρίς διαχωριστικό διάζωμα. Ήταν πολύμηνες οι διαπραγματεύσεις άρα και η καθυστέρηση για την ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών προκειμένου να διασφαλίσουμε με πάρα πολλή μεγάλη προσπάθεια την έγκριση του τμήματος αυτού ως αυτοκινητόδρομου. Τώρα θα έχουμε έναν δρόμο που θα είναι αυτοκινητόδρομος, θα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με την Ολυμπία Οδό και θα γίνει πολύ φτηνότερα. Αν ακολουθούσαμε την παρότρυνση διαφόρων να βγάζαμε έναν διαγωνισμό οι εκπτώσεις δεν θα ήταν της τάξης του 50%, από ότι φάνηκε και από τις προσφορές που έδωσαν οι μεγάλες εταιρείες. Θα ήταν πολύ μικρότερες, αυτό θα σήμαινε ότι δεν θα εγκρινόταν ποτέ η μελέτη βιωσιμότητας για να φτιάξουμε τον δρόμο ως αυτοκινητόδρομο».
– Είναι αυτό ένα κομμάτι της κριτικής που σας ασκεί η αντιπολίτευση. Γιατί δεν πήγατε μια εργολαβία και την σπάσατε σε οκτώ μικρότερες;
«Εάν πηγαίναμε σε μια εργολαβία και οι εκπτώσεις ήταν της τάξης του 20-25% ή του 12% που δώσανε στους επιμέρους διαγωνισμούς οι μεγάλες εταιρείες, απλά δεν θα γινόταν αυτοκινητόδρομος αλλά ένας περιφερειακός δρόμος με πολύ μικρότερη διατομή και χωρίς διαχωριστική νησίδα. Υπάρχει και ένα θέμα που πρέπει να δούμε γιατί η αντιπολίτευση όλον αυτό τον καιρό ρίχνοντας λάσπη έχει πει πάρα πολλά πράγματα. Ένα από αυτά που έχει πει ήταν ότι βρήκαμε έναν έτοιμο διαγωνισμό. Ο «έτοιμος» διαγωνισμός που βρήκαμε και είχε προσβληθεί από μια εταιρεία, είχε κάποια συγκεκριμένα μεγέθη και ποσότητες. Αποδείχθηκε ότι αυτές οι ποσότητες ήταν μικρότερες, χρειάζονται δηλαδή τα διπλάσια αδρανή. Όταν συμπληρώσαμε εμείς τις μελέτες και τροποποιήσαμε τις περιβαλλοντικές μελέτες αποδείχθηκε ότι χρειάζονται οι διπλάσιες ποσότητες αδρανών υλικών για να κατασκευαστεί ο δρόμος. Το ερώτημα λοιπόν είναι για ποιον είχε στηθεί το έργο. Ποίοι ήξεραν τις συγκεκριμένες ποσότητες και ποίοι δεν τις ήξεραν και γιατί είναι εκατομμύρια τόνοι κυβικά αδρανών υλικών αποθηκευμένα στην ευρύτερη περιοχή και από ποιους; Μπαίνουν πολλά ερωτήματα σε σχέση με αυτά που έχει εκφράσει η αντιπολίτευση».
-Τώρα που βρισκόμαστε; Τι να περιμένει ο κόσμος; Πότε μπαίνουν οι μπουλντόζες;
«Οι μπουλντόζες μπαίνουν τους επόμενους μήνες μέχρι τον Ιανουάριο δηλαδή. Οι 6 από τις 8 διαγωνιστικές διαδικασίες έχουν αποσταλεί ή αποστέλλονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Δύο έχουν εγκριθεί στην συνέχεια θα κληθούν οι ανάδοχοι να υπογράψουν τις συμβάσεις. Αυτή είναι μια διαδικασία ενός μήνα, πριν πρέπει να κοινοποιηθεί στη Βουλή, άλλες 15 μέρες δηλαδή. Μετά υπάρχει ένα χρονικό περιθώριο για τους εργολήπτες να εγκατασταθούν στο εργοτάξιο. Ο προγραμματισμός που έχουμε για τις 6 είναι να ξεκινήσουν ταυτόχρονα μέχρι τον Ιανουάριο. Στις υπόλοιπες δύο υπάρχουν απορρίψεις των αιτιολογήσεων επομένως εάν δεν έχουμε προσφυγές ή άλλες δικαστικές εμπλοκές θα μπορούν να ξεκινήσουν λίγες μέρες αργότερα. Εάν έχουμε θα υπάρξει ένα δίμηνο ή τρίμηνο το πολύ καθυστέρησης».
-Το έργο όμως θα ξεκινήσει άσχετα με αυτές τις δύο εργολαβίες;
«Βεβαίως θα ξεκινήσει. Εάν δεν έχουμε πρόβλημα στις δύο θα έχουμε έναρξη ταυτόχρονα σε 8 διαφορετικά σημεία, διαφορετικά θα ξεκινήσει σε 6 τον Ιανουάριο και στα υπόλοιπα δύο, 2-3 μήνες αργότερα».
-Άρα για να το καταλάβουμε, ο εργολάβος που κέρδισε τον διαγωνισμό δεν μπορεί να εκτελέσει το έργο οπότε απευθύνεστε στους επόμενους μειοδότες;
«Θυμάστε τι έλεγαν; «Τοξότης-Καλογρίτσας», που ήθελε να πάρει και κανάλια, εφημερίδες κ.α.. Από τις 8 διαδικασίες η Τοξότης ήταν προσωρινός μειοδότης στις 4, στις 2 από αυτές δεν έγινε δεκτή η οικονομική προσφορά και η αιτιολόγηση που είχε κατατεθεί. Κλήθηκε ο επόμενος και αυτός δεν έδωσε, στην μια όπως γνωρίζω, επαρκή αιτιολόγηση και κλήθηκε ο τρίτος. Αυτή είναι μια διαδικασία που εξασφαλίζει τη διαφάνεια του έργου, απορρίπτει όλα αυτά τα μυώδη ψέματα που έλεγε η αντιπολίτευση όλο αυτό τον καιρό».
-Εμμονής σας κατηγορούσε ότι έχετε με τον κ. Καλογρίτσα…
«Ναι, λες και τον φτιάξαμε εμείς τον κ. Καλογρίτσα. Έχουν πολλά να θυμηθούν τους επόμενους μήνες για μια σειρά δραστηριότητες που είχε η αντιπολίτευση τα προηγούμενα χρόνια και αποκαλύπτονται μια-μια».
– Το φράγματα Πείρου-Παραπείρου ακόμα μια μεγάλη υπόθεση για την περιοχή. Πότε ολοκληρώνονται οι εργασίες και τι γίνεται με το «αγκάθι» του Φορέα Διαχείρισης που ακόμα παραμένει στον αέρα;
«Θα είναι μόνο δημόσιοι φορείς, το Υπουργείο και οι φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δεν θα μπορούν να μεταβιβαστούν μετοχές σε ιδιώτες. Θα στηριχθεί τα πρώτα 3 χρόνια από το Υπουργείο Υποδομών, που έχει την τεχνογνωσία και τους πόρους για να λειτουργήσει, και το στελεχειακό δυναμικό θα είναι από τους συγκεκριμένους φορείς (3 από τους Δήμους, 1 Περιφέρεια και 1 Υπουργείο). Στη συνέχεια θα βρει τον βηματισμό του, αλλά πάντα με την υποχρέωση ότι θα ανήκει αυτός ο Φορέας μόνο σε δημόσιους φορείς, για να μπορεί να διασφαλίσει και μια τιμολόγηση, που θα την αντέχουν οι Δήμοι και οι πολίτες της περιοχής, και μια συντήρηση, που θα διασφαλίζει την ποιότητα του νερού και των εγκαταστάσεων. Από εκεί και πέρα μπορεί ο κάθε φορέας να έχει τις δικές του αντιλήψεις, σεβαστές είναι, αλλά η χώρα λειτουργεί σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, με συγκεκριμένες υποχρεώσεις από τις ευρωπαϊκές οδηγίες και δεν μπορούμε να μην τις ακολουθήσουμε. Άρα προχωράμε με τους φορείς, που θα θελήσουν να συμμετέχουν στον Φορέα Διαχείρισης».
– Το έργο ως υποδομή είναι έτοιμο;
«Ναι και μέσα στον μήνα, που διανύουμε θα γίνει η έμφραξη. Εξαρτάται από την συχνότητα των βροχοπτώσεων και το ύψος, καθώς μπορεί να γεμίσει νωρίτερα. Το θέμα είναι ότι μπαίνει σε λειτουργία και ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα της περιοχής, της ποιότητας ζωής ,της ανάπτυξής της, θα λυθεί».
– Κ. Υπουργέ στις 14 Νοεμβρίου θα διεξαχθεί στην βουλή η συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος, με το ΚΙΝ.ΑΛ. να λέει ότι δεν θα δώσουν λευκή επιταγή, η ΝΔ παρουσίασε τις δικές της 9 προτάσεις και ο κυβερνητικός εταίρος τηρεί αρνητική στάση κυρίως στην αναθεώρηση του άρθρου 3 περί των σχέσεων Εκκλησίας-Κράτους.
«Εκτός από την κανονικότητα στην χώρα, που ήρθε με την έξοδο από τα μνημόνια, έρχεται και μια πολιτική κανονικότητα. Είναι πολύ σαφής οι διαχωριστικές πολιτικές γραμμές, οι διαφορετικές αντιλήψεις, που υπάρχουν για το μέλλον της χώρας. Κάποιοι θέλουν να διατηρούνται τα υπάρχοντα στρεβλά θέματα και οι καταστάσεις, που ζήσαμε στο παρελθόν, άρα κάποιοι δεν θέλουν να υπάρχει αλλαγή του Συντάγματος, που θα οδηγήσει στην αλλαγή του νόμου για τις ευθύνες των υπουργών. Είναι τραγικό αυτό το πράγμα, για όλα αυτά, που ζούμε και αποκαλύπτονται, και εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να αλλάξει. Όσοι υπηρετούν σε δημόσιες θέσεις και οι υπουργοί να ελέγχονται, να υπάρχει διαφάνεια, να είναι ανοιχτά βιβλία απέναντι στους πολίτες και στην ελληνική δικαιοσύνη, που πρέπει να τους ελέγξει. Δεν έχουμε την ίδια αντιμετώπιση όταν κυβερνούσαν την χώρα οι δυνάμεις του παλαιοκομματισμού. Η ΝΔ σύρθηκε στο να συμμετέχει στην συνταγματική αναθεώρηση. Τις πρώτες ημέρες ήταν αρνητική έως άφωνη και μετά προχώρησε στις γνωστές θέσεις… Θα αναδείξουν ποια πραγματικά είναι η προοδευτική όχθη του ποταμού και ποιοί έχουν δώσει λευκή επιταγή, όχι σε εμάς, αλλά στην νεοφιλελεύθερη ακροδεξιά ΝΔ».
– Πριν από μερικές ημέρες είχαμε και μια ιστορική συμφωνία μεταξύ Κράτους και Εκκλησίας, με τον πρωθυπουργό να κάνει λόγο ότι «ωφελημένες είναι και οι δυο πλευρές από αυτή».
«Είναι μια στρέβλωση, που υπήρχε 100 χρόνια στην χώρα μας και είναι ένα από τα θέματα, που κάποιες δυνάμεις, που δεν ήθελαν να ολοκληρωθεί το Εθνικό Κτηματολόγιο, λόγω των αμφισβητήσεων, των διενέξεων, του τι υπάρχει στην Εκκλησία σαν περιουσία και τι στο Ελληνικό Δημόσιο. Έχουμε περίπου 10.000 κληρικούς, οι οποίοι είχαν προσμετρηθεί στον δημόσιο τομέα όταν έγινε η απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων και θυμάστε που μας έλεγαν πόσους πολλούς είχαμε, τώρα όλοι αρχίζουν και συνειδητοποιούν ότι σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα οι κληρικοί δεν καταγράφονται ως δημόσιοι υπάλληλοι, άρα ο μ.ο. αυτών που έλεγε η ΝΔ και οι απολύσεις, που έλεγε ο Κ. Μητσοτάκης ως υπουργός αποδεικνύουν την στρέβλωση και το που μας οδηγούσαν με την πολιτική τους. Σήμερα υπάρχουν οι Δήμοι, που δεν έχουν μηχανικό, οικονομολόγο, παρά την πληθώρα επιστημόνων, που υπάρχει στην χώρα για να μπορέσουν να υλοποιήσουν μια σειρά από αναπτυξιακές δράσεις, που έχουν. Πιστεύω ότι επιτέλους απελευθερώνεται η Εκκλησία να καθορίζει από μόνη της τον αριθμό των κληρικών, που θέλει να έχει, με μια συμφωνία ορθολογική, που το Ελληνικό Δημόσιο θα επιδοτεί την σημερινή δαπάνη, που υπάρχει προς το Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, που είναι η Εκκλησία της Ελλάδος. Το Ελληνικό Δημόσιο επιτέλους δεν προσμετρά τους κληρικούς στην δύναμη των δημοσίων υπαλλήλων, ώστε να έχουμε μια ορθολογική κατανομή, εκεί, που πραγματικά υπάρχουν ανάγκες, στο δημόσιο τομέα, στα νοσοκομεία, στα σχολεία. Με την ευκαιρία να πούμε στο κομμάτι εκείνο της ακροδεξιάς, που τις προηγούμενες ημέρες φοβόταν ότι στις πλατείες της χώρας δεν μπορούμε να γιορτάσουμε το Πάσχα και τα Χριστούγεννα, ότι θα γιορτάζεται και με την συμφωνία της Εκκλησίας. Είναι τρομερά αυτά, που λέγονται δυστυχώς από την αξιωματική αντιπολίτευση, και δείχνουν όχι μόνο το πανικό, που έχουν, αλλά δεν μπορούν στοιχειωδώς να παρακολουθήσουν την κοινωνία και τις αλλαγές, που γίνονται».
– Το 2019 θα έρθει στην Βουλή και η ψήφιση της Συμφωνίας των Πρεσπών, με κάποιους να λένε ότι δεν θα ψηφιστεί και ίσως η χώρα οδηγηθεί σε πρόωρες εκλογές. Ποια είναι η δική σας εκτίμηση;
«Η χώρα μας με την θέση, που έχει, αν την αξιοποιήσει, μπορεί να έχει μια παραγωγική, οικονομική αναβάθμιση, γεωπολιτικά και παραγωγικά. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να γκρεμίσουμε το δόγμα, που είχαν μια σειρά από συντηρητικές κυβερνήσεις πολλές δεκαετίες, ειδικά μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το δόγμα του Ψυχρού Πολέμου. Αν πάει κάποιος στα σύνορα της χώρας με την Βουλγαρία, την πΓΔΜ, την Αλβανία και δει τις συνθήκες, που υπήρχαν για χρόνια σε αυτές τις περιοχές, και πάει από την άλλη πλευρά στα σύνορα με την Τουρκία στον Έβρο, θα δει μάλλον ότι αυτές οι πολιτικές δυνάμεις θεωρούσαν ότι ο κίνδυνος, που έχουμε είναι από Βορρά και όχι από Ανατολή. Αυτό, μας οδήγησε να μην έχουμε ενδοχώρα στα Βαλκάνια, να μην αναπτυχθούν συνεργασίες οικονομικές, παραγωγικές, μεταφορικές για μια σειρά δεκαετιών και η Ελλάδα να είναι ουραγός της ανάπτυξης και να μην μπορεί να εκμεταλλευτεί την θέση, που έχει. Ο Αλέξης Τσίπρας ως πρωθυπουργός αυτή την πολιτική την άλλαξε, την γκρέμισε, έχτισε ιδιαίτερες σχέσεις φιλίας με μια σειρά από βαλκανικές χώρες (Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία) και πρέπει επιτέλους τα αγκάθια, που υπάρχουν στις σχέσεις μας με την FYROM και με άλλες χώρες (Αλβανία), να βρουν κάποια στιγμή μια κοινά αποδεκτή λύση για να προχωρήσουμε… Εμείς πρέπει να κάνουμε τα Βαλκάνια μια ασφαλή περιοχή, που θα έχει τα χαρακτηριστικά των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης, που θα διέρχεσαι τα σύνορα και δεν θα καταλαβαίνεις, που είναι η μια χώρα και που η άλλη, που θα μπορείς να έχει διακίνηση ανθρώπων, δραστηριοτήτων και προϊόντων. Δεν γίνεται να συνεχίσουμε σε μια λογική δήθεν “μακεδονομάχων”, που το μόνο, που κάνουν είναι να παράγουν γκρίνια, ανασφάλεια, συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα, γιατί κάποιοι με την πολιτική των προηγούμενων ετών σε σχέση με την FYROM έβγαλαν πάρα πολλά λεφτά. Πρέπει να πάμε σε μια άλλη εποχή, που θα είναι καλό και για την χώρα μας και γενικά για τους βαλκανικούς λαούς. Πιστεύω με τις σχέσεις, που έχουμε χτίσει, και με την πολιτική να επιλύσουμε τα προβλήματα, να οικοδομήσουμε ειλικρινείς πραγματικά σχέσεις με την FYROM και τις υπόλοιπες βαλκανικές χώρες, Ο περισσότερο κερδισμένος είναι ο ελληνικός λαός και η Ελλάδα, που αποκτά επιτέλους ενδοχώρα και την γεωπολιτική θέση, που της αρμόζει, και κάποιοι δεν ήθελαν να την αξιοποιήσουν».