Η παρέμβαση στη Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης «TV100» και την εκπομπή της δημοσιογράφου, Πόπης Αστεριάδου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλησπέρα σας, σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για την παρέμβαση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλησπέρα και σε εσάς και στους ακροτατές σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η παρέμβαση κρίθηκε ότι πρέπει να γίνει, διότι ο κ. Τσερμενίδης, οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ επί της ουσίας έστειλαν σήμερα ένα τελεσίγραφο στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών….
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Λοιπόν κ. Αστεριάδου, εγώ δεν έχω τέτοιο κλίμα που μου μεταφέρετε εσείς. Καταρχάς ποτέ δεν ήταν κλειστή η πόρτα του Υπουργείου για τους εκπροσώπους των εργαζομένων από τους χιλιάδες εργαζόμενους και τις διαφορετικές κατηγορίες που είναι στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Άρα δεν έχουμε κανέναν λόγο να μη δούμε κάποιον εργαζόμενο. Μίλησα από το πρωϊ και με τον κ. Παππά, που μου μετέφερε το αίτημα. Και με την Ομοσπονδία, με τον κ. Αμπλά και φαντάζομαι, ότι την ερχόμενη εβδομάδα, δε ξέρω αν θα είναι τη Δευτέρα ή Τρίτη ή Τετάρτη, αλλά πάντως στις πρώτες μέρες της εβδομάδας θα έχουμε μια συνάντηση. Το ζήτημα όμως είναι η ουσία του θέματος που έχει προκληθεί η απεργία. Γιατί εγώ δεν την έχω καταλάβει. Δεν ξέρω αν την έχετε καταλάβει εσείς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ανησυχούν οι εργαζόμενοι για τις θέσεις εργασίας, γιατί όπως λένε με τη συγκεκριμένη τροπολογία δεν διασφαλίζονται αυτές, όπως επίσης δε διασφαλίζεται και η διαδικασία, με την οποία θα μετακινηθούν στην ΑΣΥΘ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μάλιστα, για να τα δούμε λοιπόν ένα – ένα. Δε διασφαλίζονται οι θέσεις εργασίας στον δημόσιο ΟΑΣΘ και στο δημόσιο ΑΣΥΘ και ήταν διασφαλισμένες στον ιδιωτικό ΟΑΣΘ, όταν κάποια, πολλά, στελέχη του ιδιωτικού ΟΑΣΘ έκαναν κινητοποιήσεις για να μην αποιδιωτικοποιηθεί ο ΟΑΣΘ; Είναι λίγο παράλογο αυτό. Υπάρχει διάταξη στο νόμο, -που πλέον είναι Νόμος του κράτους- ακόμη και για τους εργαζόμενους στα αστικά ΚΤΕΛ ότι διασφαλίζονται οι θέσεις εργασίας; Υπάρχει. Επομένως πραγματικά αναρωτιέμαι, μήπως οι λόγοι δεν έχουν να κάνουν με ανησυχίες των εργαζομένων, -αυτά θα τα συζητήσουμε την άλλη εβδομάδα που θα κατέβουν οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ- ή αν σχετίζονται με άλλα πράγματα. Και τα άλλα πράγματα, είναι, ότι η ενεργοποίηση του νέου Φορέα, του νέου Δημόσιου Φορέα Αστικών Συγκοινωνιών βάζει οριστικό τέλος στα όνειρα που είχαν κάποιοι να ξαναιδιωτικοποιηθεί ο ΟΑΣΘ και να περάσει σε ιδιώτες, όπως ήταν, για να ζει η Θεσσαλονίκη το δράμα που είχε για δεκαετίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εκεί έρχεται το δεύτερο σκέλος των αιτημάτων, που έχει να κάνει με την παραχώρηση στα ΚΤΕΛ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, όχι… θα τα δούμε ένα – ένα. Διότι οι λαοί και οι πολίτες που δε γνωρίζουν ή δε θυμούνται την ιστορία τους, έχουν πολλά κενά και οδηγούνται σε διάλυση. Την τελευταία λοιπόν 20ετία, έχουμε μια διεύρυνση, γιατί έτσι αντιμετωπιζόταν οι συγκοινωνίες στη χώρα μας και ο χώρος των μεταφορών. Υπήρχε ένα φούσκωμα αν θέλετε της γεωγραφικής δραστηριότητας του ΟΑΣΘ, του ιδιωτικού ΟΑΣΘ. Και την ίδια στιγμή υπήρχε ένα φούσκωμα -εκτός από την γεωγραφική ενότητα-, των δανείων του ΟΑΣΘ, των εξόδων του ΟΑΣΘ, με τις επιδοτήσεις του ελληνικού Δημοσίου στον ΟΑΣΘ. Και βέβαια, αρκετά χρήματα που πήγαιναν από τον ΟΑΣΘ σε εργολαβία στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης με διάφορες μορφές, -με αυτές τις μορφές που απαγορευόταν κιόλας-… ήταν, το να μεταβιβαστούν μετοχές του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Αυτό έχει δυσκολέψει και αρκετά ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, -που δεν είναι κάποια ΚΤΕΛ που θα έλεγα ότι έχουν δώσει κακά δείγματα γραφής-, όπως παραδείγματος χάριν τα ΚΤΕΛ Αττικής. Επομένως πρέπει η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει Αστικές Συγκοινωνίες, πρέπει να αποκτήσει Περιαστικές Συγκοινωνίες που θεραπεύουν τα ΚΤΕΛ και πρέπει να επανέλθει αυτή η κατάσταση. Δε μπορεί ο ΟΑΣΘ να θεραπεύει και έξω από το νομό τις ανάγκες που υπάρχουν σε μεταφορικό έργο. Αυτό λοιπόν που πάμε να κάνουμε και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, καθώς είναι κυβερνητική επιλογή να υπάρχουν Δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες, είναι, να διασφαλιστεί ένα ποιοτικό έργο και ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός, που να αξιοποιεί όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όλες τις δυνατότητες που έχουμε. Και βέβαια, το ελληνικό Δημόσιο να μην είναι εξαρτημένο, -γιατί ξέρετε πρέπει να είναι ενιαίο το πλαίσιο δεν μπορεί να είναι άλλο στην Αθήνα και άλλο στη Θεσσαλονίκη-, από κάποιες πιθανές κοινοπραξίες λεωφορείων οι οποίες δε μπορούν να παρέχουν και ποιοτικά και ποσοτικά το έργο που πρέπει να παράγουν. Αυτός είναι και ο λόγος που υποχρεώνουμε τα ΚΤΕΛ Αττικής και Θεσσαλονίκης να έχουν μέσα σε τέσσερις μήνες εγκατεστημένα συστήματα για την Τηλεματική, που θα παρακολουθούν οι αρμόδιοι φορείς το έργο τους, για να μην κόβονται δρομολόγια, να έχουν συμβατό σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου για να παρακολουθούμε και τα έσοδα αξιόπιστα και άρα να ξέρουμε και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας, τι προγραμματισμό πρέπει να κάνουμε, τι δρομολόγια πρέπει να μπουν και πολλά άλλα.
Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη υπάρχει ένας σχεδιασμός που περιλαμβάνει πάρα πολλές δράσεις και εξορθολογισμό στις μεταφορές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όλα αυτά που λέτε ακούγονται πάρα πολύ λογικά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Λογικά. Αυτό λέω και εγώ…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό που θέλω εγώ να ρωτήσω είναι για ποιο λόγο γίνονται οι κοινοποιήσεις τελικά σήμερα και αν όλα αυτά που λέτε αρκούν για να σταματήσουν αυτές οι κινητοποιήσεις. Αυτές οι εξηγήσεις που δίνετε..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δε θα ρωτήσετε εμένα γιατί γίνονται οι κινητοποιήσεις. Εμείς σεβόμαστε τις κινητοποιήσεις οποιοδήποτε Σωματείου, Ομοσπονδίας ή κατηγορίας Εργαζομένων. Θα είναι καλό να δώσουν εξηγήσεις στο κοινωνικό σύνολο, για ποιο λόγο γίνονται οι κινητοποιήσεις για να έχει και ο αγώνας τους δικαίωση. Αν πραγματικά πηγαίναμε σε μία άλλη λογική ιδιωτικοποιήσεων των Αστικών Συγκοινωνιών, όπως ακούγεται, ε δεν είμαστε τρελοί, -συγνώμη-, να έχουμε κάνει κρατικοποίηση επί της ουσίας του ΟΑΣΘ πριν από ένα χρόνο, να γίνεται απεργία από τους εργαζόμενους τότε, δε ξέρω αν τα θυμάστε, κάθε δίμηνο γινόταν …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εμείς που είμαστε στη Θεσσαλονίκη τα θυμόμαστε πάρα πολύ καλά. Και φοβόμαστε για αυτό το λόγο να μην τα ξαναζήσουμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να κάνουμε κρατικοποίηση, να εξοικονομήσουμε 45 εκατομμύρια σε ένα χρόνο για να ξανακάνουμε ιδιωτικοποίηση; Πως το βλέπετε εσείς; Προφανώς όλες οι στρεβλές καταστάσεις που βρήκαμε όλα αυτά τα χρόνια δε μπορούν να συνεχίσουν να υπάρχουν και στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα. Αυτό πιστεύω ότι είναι απόλυτα λογικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα καταλήγουμε στο ότι περιμένετε τους εργαζόμενους στο γραφείο σας. Από ότι καταλαβαίνω δεν υπάρχει περίπτωση αυτό να γίνει πριν τη Δευτέρα. Μιλήσατε για την επόμενη εβδομάδα.
Είναι αδύνατον να γίνει πριν τη Δευτέρα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν θέλουν οι εργαζόμενοι να κατέβουν το Σαββατοκύριακο. Εγώ στο γραφείο μου θα είμαι. Κανένα πρόβλημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα και πριν τη Δευτέρα θα μπορούσε να γίνει η συνάντηση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πραγματικά θα ήθελα και εγώ να καταλάβω πού αποσκοπούν οι κινητοποιήσεις, ποιες είναι οι ανησυχίες, οι φόβοι ή οτιδήποτε άλλο από τις διατάξεις που ψηφίστηκαν από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επικοινωνήσαμε με τον κύριο Τσερμενίδη και του ζητήσαμε να έχει παρέμβαση ο ίδιος θεώρησε ότι δεν είναι σκόπιμο στη συγκεκριμένη φάση. Είναι ανοιχτό το κανάλι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σεβαστό είναι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Θέλω να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ για αυτή την παρέμβαση. Ελπίζω να έχουμε πολύ καλά νέα την επόμενη φορά που θα ξαναμιλήσουμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς δεν είμαστε ευχαριστημένοι, ούτε από το έργο του ιδιωτικού ΟΑΣΘ, αλλά ούτε και από το παρεχόμενο έργο σήμερα. Όμως πρέπει κάποιος να δώσει εξηγήσεις, τι βρήκαμε πριν από ένα χρόνο για να οδηγηθούμε στις Αστικές Συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη -που είναι το μόνο μέσο Αστικών Μεταφορών-, να παραλάβουμε 245 λεωφορεία, αντί για 500. Να δούμε ότι δεν υπήρχαν 37 εκατομμύρια για την αγορά νέων λεωφορείων, αλλά 700 ευρώ. Να δούμε που πουλήθηκαν λεωφορεία 12ετίας, για 700, 1000 και 1.500 ευρώ. Όλα αυτά, όχι για τίποτα άλλο, αλλά να ξέρει ιστορικά ο κάθε πολίτης, για την ταλαιπωρία που έχει υποστεί τις τελευταίες δεκαετίες από τις αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και συνεχίζει να ταλαιπωρείται μέχρι σήμερα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και συνεχίζει να ταλαιπωρείται και πρέπει ξέρετε να σταματήσει. Αλλά δε μπορείς τον πρώτο χρόνο λειτουργίας από το δημόσιο να έχουμε κάνει μία εξοικονόμηση 45 εκατομμύρια. Φαντάζομαι ότι ειδικά οι δυνάμεις του νεοφιλελευθερισμού θα πίστευαν ότι αν ήταν ιδιωτικός ΟΑΣΘ θα ήταν πολύ μικρότερο το κόστος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μου επιτρέψετε κύριε Σπίρτζη τον πολίτη που ταλαιπωρείται αυτή τη στιγμή με τις Αστικές Συγκοινωνίες και σήμερα δεν έχει συγκοινωνίες δεν τον αφορά τόσο πολύ η εξοικονόμηση των 45 εκατομμυρίων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κάνετε λάθος γιατί αν δεν έχουμε την εξοικονόμηση των 45 εκατομμυρίων δε θα πάρουμε ποτέ λεωφορεία. Αν δεν έχουμε τα 37 εκατομμύρια στα αποθεματικά για να πάρουμε νέα λεωφορεία, αλλά 700 ευρώ όπως υπήρχαν στον ιδιωτικό ΟΑΣΘ, δε θα έχουμε ποτέ νέο στόλο λεωφορείων. Δεν θα έχουμε και μία κοινωνική πολιτική που δεν είχε η Θεσσαλονίκη ποτέ. Θέλετε να σας θυμίσω τι γινόταν με τους ανέργους, τι γινόταν με τα εισιτήρια, τι γινόταν με τις κοινωνικές ομάδες;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα έχουμε συζητήσει τόσες φορές που νομίζω ότι και οι πολίτες τα γνωρίζουν, δε τα ξεχνάνε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί ένας χρόνος έχει περάσει όλος και όλος από τότε που λειτουργεί ο ΟΑΣΘ ως δημόσιος φορέας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι γενικά επετειακές οι ημέρες. Είναι ένας χρόνος από τότε που είναι αποιδιωτικοποιημένος ο ΟΑΣΘ. Είναι και δύο χρόνια από τότε που περπατούσαμε για 15 μέρες. Για αυτό σας λέω είναι κοντά τα γεγονότα και τα θυμόμαστε όλοι δε χρειάζεται να τα επαναλαμβάνουμε.
{…}
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορούμε να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι. Με ποιο τρόπο θα διασφαλιστούν οι εργαζόμενοι; Αν προκύψει πλεονάζον προσωπικό. Που θα πάει αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με συγχωρείτε στο νόμο αποιδιωτικοποίησης ή κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ, όπως θέλετε πείτε το, προβλέπεται, ότι οι εργαζόμενοι περνούν στον ΟΑΣΘ ως επί της ουσίας δημόσιοι υπάλληλοι αορίστου χρόνου. Που κινδυνεύουν οι θέσεις; Προβλεπόταν, -εδώ θέλω να δώσουμε λίγη προσοχή-, ότι με την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης θα ενεργοποιούνταν ο νέος φορέας και οι εργαζόμενοι θα περνούσαν σε αυτό. Αυτό δεν ήταν εφικτό να γίνει, γιατί όπως γνωρίζετε, ο σε λειτουργία εκκαθαριζόμενος ΟΑΣΘ, για να προχωρήσει η εκκαθάριση, έπρεπε να ολοκληρωθούν μία σειρά όχι μόνο από διαδικασίες αλλά κυρίως από τους προσφυγές που έκαναν οι παλιοί μέτοχοι. Είναι προφανές ότι δε μπορούμε να περιμένουμε την εκκαθάριση όλων των αστικών προσφύγων και πότε θα τελειώσουν για να ενεργοποιήσουμε το νέο Φορέα. Αυτό θα γίνει λοιπόν τμηματικά, η πόλη επιτέλους πρέπει να έχει και εναλλακτικά μέσα Μαζικής Μεταφοράς να αναλάβει ο νέος φορέας. Σε δύο χρόνια θα ξεκινήσει στην πόλη το Μετρό, υπάρχει ήδη μελέτη που εκπονείται και για τις αστικές ακτοπλοϊκές μεταφορές στη Θεσσαλονίκη. Θα υπάρχει και θα προχωρήσει ο προαστιακός σε μία σειρά από οικισμούς και περιαστικά κέντρα στη Θεσσαλονίκη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα η σταδιακή ενεργοποίηση του ΟΣΥΘ θα έχει να κάνει με αυτό κάθε φορά που θα μπαίνει ένας νέος φορέας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι μόνο.Θα έχει να κάνει και με μια άλλη λογική και λειτουργία της προμήθειας των λεωφορείων στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καθώς ο ΟΑΣΘ, που είναι σε διαδικασία εκκαθάρισης δεν μπορεί να κάνει τους καινούργιους διαγωνισμούς.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ασφαλώς. Τα νέα λεωφορεία θα πάνε στο νέο φορέα. Άρα θα πρέπει να έχει το απαραίτητο προσωπικό σε συνεργασία με τον ΟΑΣΘ. Δε μπορεί να γυρίσεις ένα κουμπί και να ενεργοποιήσεις έναν τέτοιο οργανισμό από τη μία μέρα στην άλλη. Πρέπει να έχεις τον απαραίτητο χρόνο για να προχωρήσεις και έχουμε καθυστερήσει κιόλας. Αν λοιπόν η αγωνία και ελπίζω ότι δεν είναι αυτό, θα το διευκρινίσει ο κ. Τσερμενίδης φαντάζομαι στην παρέμβαση που θα κάνει, δεν είναι το ότι ενεργοποιείται ο νέος Φορέας, άρα ο ΟΑΣΘ μπαίνει στην τελική γραμμή για την εκκαθάριση, αν δεν είναι άλλες δεύτερες σκέψεις που μπορεί να υπάρχουν και είναι μία αγωνία είτε για την ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ -που δεν υπάρχει κάτι τέτοιο-, είτε γιατί ενεργοποιείται ο ΑΣΥΘ ή για τις θέσεις εργασίας που στο νόμο περιγράφεται ακριβώς ότι δεν κινδυνεύει καμία θέση, για την ακρίβεια θα χρειαστούν πολύ περισσότερες, ε, τότε καλό είναι να σταματήσουν τις κινητοποιήσεις για να μην ταλαιπωρούνται και οι πολίτες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Σας ευχαριστώ πολύ Υπουργέ.