Η συνέντευξη στην τηλεόραση της Βουλής και την εκπομπή “Πρωινή Ανάγνωση” με την Κέλλυ Κοντογεώργη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν καλημερίζουμε στην εκπομπή μας τον κύριο Χρήστο Σπίρτζη Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Καλή σας ημέρα καλώς ήρθατε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα σας,
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολύ κίνηση Υπουργέ το πρωί σε όλη την Αθήνα, έχουν αρχίσει και επιστρέφει για τα καλά ο κόσμος και υπάρχει ένα μποτιλιάρισμα παντού. Επειδή είστε και αρμόδιος Υπουργός, αυτό μπορεί να λυθεί ποτέ στο κέντρο της Αθήνας, με κάποιο τρόπο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βέβαια, μπορεί να λυθεί, με τρεις τρόπους. Ο ένας είναι να συμπληρώσουμε τις υποδομές που υπάρχουν στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Επομένως, το έργο της επέκτασης του μετρό της γραμμής 4, είναι αναγκαίο για την Αθήνα και για την ευρύτερη περιοχή. Το δεύτερο είναι να εκπαιδευτούμε να χρησιμοποιούμε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αφού και εμείς από τη δική μας πλευρά με τους εργαζόμενους στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, δείξουμε ένα άλλο πρόσωπο σε αυτά, που όλα αυτά τα χρόνια δεν το έχουν δείξει οι αντίστοιχοι οργανισμοί. Και το τρίτο, είναι, να συμπληρώσουμε τις οδικές υποδομές, τα οδικά έργα, οπότε να έχουμε μία ορθολογικότερη χρήση των αυτοκινήτων μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε τώρα κάτι στα σκαριά όσον αφορά τις υποδομές για τα έργα που πρέπει να γίνουν για το κέντρο της Αθήνας για το τι χρειάζεται αυτή τη στιγμή; Ξεκινάει κάτι το οποίο ετοιμάζετε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι βέβαια. Κοιτάξτε, στους κεντρικούς άξονες της Αττικής παραδείγματος χάρη, στη λεωφόρο Κηφισιάς είναι μία σειρά από έργα, τα οποία παρότι έγιναν οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν ολοκληρώθηκαν. Και βεβαίως οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που υπήρχαν τότε -και δεν είχαμε τη συμφόρηση που έχουμε- έχουν πάψει να υπάρχουν. Δηλαδή τα καλά των Ολυμπιακών Αγώνων τα εγκαταλείψαμε. Έμειναν τα κακά μόνο. Δηλαδή τα χρέη και κάποιες υποδομές οι οποίες δεν έχουν αξιοποιηθεί. Σε αυτές τις υποδομές έχουμε ξεκινήσει ένα σχεδιασμό να τις συμπληρώσουμε. Σε κεντρικούς κόμβους που παρατηρούνται πολύ μεγάλες καθυστερήσεις όπως είναι στη Λεωφόρο Κηφισίας, τουλάχιστον σε δύο σημεία στο Μαρούσι και στο Χαλάνδρι, το ίδιο στη Λεωφόρο Μαραθώνος στη Ραφήνα και βέβαια την επέκταση των υπολοίπων υποδομών σε όλη την Αττική. Η Αττική Οδός, το ξέρουν όλοι, έχει επί της ουσίας κορεστεί. Επομένως, οι επεκτάσεις της είναι αναγκαίες, όχι ως σύμβαση, -το λέω γιατί θα αρχίσουν κάποιοι να λένε πάλι… Δε λέμε για αυτό, μιλάμε για τη συμπλήρωση των οδικών υποδομών, δηλαδή την επέκταση της λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό, την επέκταση της Αττικής Οδού από την Κατεχάκη μέχρι τη Βουλιαγμένης, το Λαύριο και τη Ραφήνα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτά έχουν κάποιο χρονοδιάγραμμα τα οποία έχετε βάλει κάτω και έχει ξεκινήσει και πότε θα ολοκληρωθούν;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι βεβαίως έχουμε ξεκινήσει τις προμελέτες και πολύ σύντομα θα αρχίσουν οι σύμβουλοι να φέρνουν τα τεύχη δημοπράτησης προκειμένου να προχωρήσουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα θέλω να πάμε στο σημερινό νομοσχέδιο που μπαίνει στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και αφορά τα υδατοδρόμια ένα νομοσχέδιο που θα το εξετάσουν όλα τα κόμματα. Πρόκειται για πολύ μεγάλη επένδυση 250 εκατομμυρίων ευρώ από ότι έχουμε διαβάσει. Θέλω να μου πείτε τι ακριβώς φέρνει τώρα αυτό το έργο, αυτό το νομοσχέδιο στο χώρο που αφορά την πτήση με υδροπλάνα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε το νομοσχέδιο καταρχάς δεν έχει μόνο την αδειοδότηση των υδατοδρομίων. Τα υδατοδρόμια και σήμερα, αν θέλει κάποιος φορέας να προχωρήσει να αδειοδοτηθεί και να λειτουργήσει σαν υδατοδρόμιο υπάρχει θεσμικό πλαίσιο. Το θέμα είναι ότι δεν είχαμε μία διαδικασία που να μπορεί να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον. Δεν είχαμε μία διαδικασία χωροθέτησης υδατοδρομίων για να εξυπηρετηθούν και οι κοινωνικές ανάγκες. Να σας πω ένα παράδειγμα: Σε μία γραμμή της Σαντορίνης παραδείγματος χάριν, που είναι πρώτος τουριστικός προορισμός της χώρας ή αντίστοιχων νησιών όπως στη Μύκονο, όπως στην Κέρκυρα, προφανώς και οι δημόσιοι φορείς όπως η Τοπική Αυτοδιοίκηση τα λιμενικά ταμεία και ιδιώτες ενδιαφέρονταν να κάνουν υδατοδρόμια. Και κάποια από αυτά έχουν αδειοδοτηθεί. Στην Κέρκυρα, στους Παξούς, στο λιμάνι της Πάτρας, έχουν αδειοδοτηθεί. Αυτές όμως είναι εμπορικές γραμμές. Εμείς πρέπει να διασφαλίσουμε, γιατί είμαστε μία νησιωτική χώρα, ότι όλα τα νησιά, όλες οι απομακρυσμένες περιοχές, μπορούν να έχουν μία εγκατάσταση υδατοδρομίου. Δεν είναι βαριές εγκαταστάσεις δεν είναι όπως ένα αεροδρόμιο που χρειάζεσαι πολύ μεγάλη επένδυση για να γίνει. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να σπάσουμε την απομόνωση σε περιοχές και νησιωτικές και ηπειρωτικές,- που έχουν θάλασσα όμως, ή λίμνες-, για να μπορούμε να έχουμε μία γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση επιβατών, για όλους τους μήνες του χρόνου. Και είναι πιστεύω, μία πάρα πολύ σημαντική δράση που θα βοηθήσει και τον τουρισμό αλλά και τις μεταφορές στη χώρα μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι κάτι το οποίο κύριε Σπίρτζη εκκρεμεί τουλάχιστον δέκα χρόνια αν δεν κάνω λάθος. Δηλαδή εγώ ακούω εδώ στη Βουλή τα τελευταία δύο χρόνια σε διαφορετικές κυβερνήσεις πως υπήρχε αυτή η διάθεση να νομοθετηθεί και να υπάρξει ένα τελικό πλαίσιο νομοθετικό για τις πτήσεις με υδροπλάνα και τις υποδομές που χρειάζονται. Τώρα τι το ξεμπλοκάρει αυτό σαν επένδυση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να σας πω. Είναι έτσι όπως το λέτε. Υπάρχουν όμως διαφορετικές εκδοχές και διαφορετικές πολιτικές στον τρόπο που θα προωθούσαμε μία τέτοια λειτουργία των υδατοδρομίων. Είναι άλλο να διευκολύνεις τις αδειοδοτικές διαδικασίες και είναι τελείως διαφορετικό, να αφήσεις αυτό που γίνεται συνήθως στη χώρα μας. Δηλαδή να βγαίνουν κάποιες άδειες και μετά να γίνεται εμπόριο αδειών και όχι πραγματική επένδυση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτή τη στιγμή υδροπλάνα υπάρχουν στην Ελλάδα; Θέλω να πω υπάρχουν επιχειρήσεις ιδιωτικές να υποθέσω για δικούς τους σκοπούς που κάνουν πτήσεις στην Ελλάδα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, δεν υπάρχουν καθόλου. Στο παρελθόν είχαμε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είχαμε. Και είχαμε πολύ μεγάλη παράδοση σε αυτό. Ακόμα και στις αρχές του προηγούμενου αιώνα στη χώρα μας, υπήρχαν υδροπλάνα. Μου έχουν φέρει χαρακτηριστικές φωτογραφίες από το λιμάνι της Πάτρας, του Βόλου, που υπήρχαν υδροπλάνα και έπρεπε να λυθούν μία σειρά από ζητήματα και αγκυλώσεις και σύγκρουση συμφερόντων για τη λειτουργία των υδροπλάνων μέσα στα λιμάνια ή που θα μπορούν να προσθαλασσώνονται και να απογειώνονται με ασφάλεια. Πάντα όταν έχουμε μία αναπτυξιακή τέτοια δράση, παίζει πολύ μεγάλο ρόλο το θεσμικό πλαίσιο που ψηφίζεται. Το θεσμικό πλαίσιο δίνει την ευχέρεια μία δράση να είναι αναπτυξιακή, να έχει κοινωνικό πρόσωπο, να έχει αν θέλετε τις προδιαγραφές εκείνες που θα δίνουν πολλά οφέλη και στη Χώρα και στο κοινωνικό σύνολο. Και υπάρχει και μία άλλη οπτική, υπάρχει η οπτική ότι τα ρυθμίζει η αγορά, που εκεί πέρα εμείς διαφωνούμε, θεωρούμε, ότι αυτό που είχε προγραμματιστεί να γίνει, ήταν μία επένδυση που δεν θα έδινε οφέλη και στην κοινωνία και στη χώρα, αλλά μόνο σε κάποιους επενδυτές που ελέγχεται και η διαφάνεια του πώς πήγαιναν να γίνουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα αυτό το νομοσχέδιο καταρχήν, που έχει σκοπό να αποφέρει πολλά εκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις εδώ είναι μία σίγουρη επένδυση; θέλω να πω είναι κάτι το οποίο έχει γίνει και μελέτη πως υπάρχουν ενδιαφερόμενοι, υπάρχει από πίσω έτοιμο όλο αυτό, ο επιχειρηματικός κόσμος οποίος θα ασχοληθεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως υπάρχουν ενδιαφερόμενοι. Υπάρχουν ενδιαφερόμενοι που τους ένοιαζαν μόνο οι εμπορικές γραμμές και υπάρχει και η χώρα, που δεν τη νοιάζουν μόνο οι εμπορικές γραμμές. Δεν έχει έλλειψη μεταφορικού έργου και συνδέσεων μία μεγάλη τουριστική περιοχή. Άρα, το υδατοδρόμιο, ναι, σε αυτές τις περιοχές είναι κάτι που θα βοηθήσει, είναι μία επένδυση που θα αποφέρει στον ιδιώτη, αλλά δε μπορεί να περιοριστούμε μόνο σε αυτό. Ο στόχος ο δικός μας, είναι, σε όλα τα μικρά νησιά στα Δωδεκάνησα, σε όλες τις περιοχές της χώρας, που μπορείς να έχεις τέτοιες μεταφορές, αλλά και οι περιοχές που μπορούν να συνδεθούν με γειτονικές χώρες. Να σας πω, κάναμε δύο συναντήσεις, δύο διασκέψεις μία σε επίπεδο Υπουργών και μία ο Πρωθυπουργός μας με τους ηγέτες των άλλων χωρών, των βαλκανικών χωρών και μπορείτε να καταλάβετε τα οφέλη που υπάρχουν, αν γίνει ένα δίκτυο υδατοδρομίων, με τις χώρες που είναι στα βόρεια σύνορά μας. Και εκεί υπάρχει δέσμευση μας, μόλις ψηφιστεί το σχέδιο Νόμου να μεταφραστεί και στα βουλγαρικά και στα σέρβικα και στα αλβανικά και στη γλώσσα της FYROM μέχρι να ψηφιστεί η ονομασία προκειμένου να υιοθετήσουμε το ίδιο θεσμικό πλαίσιο και να μπορούμε να έχουμε μία πολύ στενή συνεργασία και ένα βαλκανικό δίκτυο υδατοδρομίων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να πάμε κύριε Σπίρτζη στο Μάτι. Και το λέω γιατί έχετε επισκεφτεί πολλές φορές το Μάτι το τελευταίο διάστημα μετά την τραγική πυρκαγιά. Χθες είδα πως υπάρχουν δημοσιεύματα που μιλάνε για μπλοκάρισμα όσον αφορά την έρευνα που γίνεται και καθυστερήσεις στην κλήση υπόπτων. Θέλω να μας πείτε τη δική σας εκτίμηση, αν είναι έτσι, αν πραγματικά υπάρχει κάτι που εμποδίζει αυτή τη στιγμή να προχωρήσει η έρευνα για τις συνέπειες και τις αιτίες της τραγωδίας εκεί. Και υπάρχει και η αντιπολίτευση που λέει πως επειδή υπάρχουν κατηγορούμενοι υπουργοί ξεκάθαρα και εμπλεκόμενοι σε αυτή την υπόθεση η κυβέρνηση καθυστερεί και παρεμβαίνει στην δικαιοσύνη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για όνομα του Θεού. Κοιτάξτε υπάρχει μία αντίληψη της Νέας Δημοκρατίας και μία κριτική που ασκεί, που θεωρεί ότι εμείς συνεχίζουμε την κυβέρνηση της χώρας όπως την ασκούσαν και την είχαν συνηθίσει εκείνοι. Ευτυχώς για τη χώρα, δυστυχώς για τη Νέα Δημοκρατία, εμείς δεν έχουμε ούτε τη λογική αλλά ούτε και την πρακτική να παρεμβαίνουμε στη Δικαιοσύνη και σε τέτοιους θεσμούς. Η Δικαιοσύνη πρέπει να προχωρήσει γρήγορα, είναι μία μόνιμη παθογένεια που υπάρχει και που κρατάει και τη χώρα σε πολλούς τομείς πίσω, θα συνεχίσει ανεξάρτητη και ανενόχλητη να κάνει την έρευνά της για να διαλευκάνει και να αποδώσει όποιες ευθύνες σε όποιον και αν υπάρχουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς βλέπετε κάποια καθυστέρηση σε αυτό που αναφέρθηκε χθες με τα πορίσματα που πρέπει μέσα στη γενική έρευνα να μπει και άλλο ακόμα ένα πόρισμα, γενικώς βλέπετε ότι υπάρχει κάποια καθυστέρηση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να σας πω κάτι, αυτό είναι μία απλοποιημένη διαδικασία έτσι όπως, αν θέλετε, παρουσιάζεται. Είναι άλλο να κοιτάει κάποιος τις ευθύνες και τη λειτουργία μιας υπηρεσίας -και συγκεκριμένα της Πυροσβεστικής γιατί για αυτό είχε αν θυμάμαι καλά ξεκινήσει ο Εισαγγελέας διερεύνηση- και είναι άλλο, να δει όλες τις Υπηρεσίες τους Δήμους, την Περιφέρεια, την Αστυνομία, τα Υπουργεία, τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας όλους όσους είχαν εμπλακεί στην αντιμετώπιση αυτού του γεγονότος και αν λειτούργησαν με τον τρόπο που έπρεπε να λειτουργήσουν. Όπως επίσης, είναι προφανές, ότι υπάρχει και ένα παρελθόν. Δηλαδή μπορεί οποιοσδήποτε εμπειρογνώμονας να δει τη δουλειά του με βάση κάποια συγκεκριμένα δεδομένα που έχει. Πώς μπορούσε να λειτουργήσει ας πούμε η Πυροσβεστική Υπηρεσία ή η αστυνομία στη συγκεκριμένη περιοχή. Αλλά υπάρχει και μία περιοχή η οποία για δεκαετίες, κάποιοι συγκεκριμένοι δεν άφησαν να εφαρμοστούν εγκεκριμένα πολεοδομικά σχέδια, δεν άφησαν να ανοίξουν δρόμοι, έγιναν κατατμήσεις μεγάλων εκτάσεων, δεν υπάρχουν δρόμοι και οδεύσεις και προς τη θάλασσα αλλά και προς τη Μαραθώνος. Γιατί αυτά δεν πρέπει να διερευνηθούν;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτά τώρα όλα θα αλλάξουν; θέλω να πω ότι εσείς επισκεφθήκατε την περιοχή και ξανά λέω πολλές φορές και έχετε μία εικόνα για το πώς πρέπει τώρα οικοδομικά αυτή η περιοχή να φτιαχτεί και πάλι. Τι πρέπει να γίνει. Όλα αυτά θα γίνουν; Δηλαδή θα υπάρχει η πρόσβαση στις παραλίες; Η περιοχή θα ξαναζωντανέψει σιγά-σιγά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η περιοχή θα ξαναζωντανέψει. Το θέμα είναι να μην ξαναζωντανέψει όπως πριν. Πρέπει να υπάρχουν όχι μόνο στη συγκεκριμένη περιοχή και σε πολλές άλλες περιοχές της χώρας μας που έχουν βιαστεί κυριολεκτικά από την άναρχη ανάπτυξη, να υπάρχουν πολεοδομικά σχέδια, να υπάρχει χωροταξικός σχεδιασμός, να ξέρουμε πού είναι το δάσος. Υπάρχουν τα εργαλεία των οικιστικών πυκνώσεων που μπορείς πολεοδομικά να αξιοποιήσεις τα υπάρχοντα κτίσματα αν έχουν κάποιες προδιαγραφές. Πρέπει να οριοθετηθούν τα ρέματα. Ξέρετε είναι μία περιοχή στην οποία μπορείς να συναντήσεις τα πάντα. Μπορείς να συναντήσεις περιοχές ενταγμένες στο σχέδιο πόλης, νόμιμα μέσα στο σχέδιο πόλης τα ρέματα έχουν γίνει οικόπεδα και έχουν χτιστεί. Υπάρχουν περιοχές που είναι εκτός σχεδίου αλλά δεν είναι δασικές. Υπάρχουν δασικές εκτάσεις δημόσιες και μάλιστα σε κάποιες από αυτές έχουν βγει και δικαστικές αποφάσεις, που έχουν καταπατηθεί, έχουν κλειστεί, έχουν γίνει μάντρες, δεν επιτρέπουν τη διέλευση προς την παραλία. Υπάρχουν δασικές εκτάσεις που έχουν χτιστεί. Υπάρχουν κτίσματα στον αιγιαλό και στην παραλία. Υπάρχουν τα πάντα. Και υπάρχουν και συμπολίτες μας που είναι καθόλα νόμιμοι σε όλα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με τα αυθαίρετα τι έχει γίνει στην περιοχή κ Σπίρτζη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ότι έχει γίνει σε όλη την Ελλάδα. Δηλαδή δεν υπήρχαν, για προφανείς λόγους σκοπιμότητας και πολιτικής και οικονομικής, δεν υπήρχαν πολεοδομικά σχέδια και εκεί που υπήρχαν, δεν είχαν εφαρμοστεί. Κάποιοι αξιοποιούσαν όλη αυτή την έλλειψη σχεδιασμού, αν θέλετε και έβγαζαν δισεκατομμύρια από την κατάτμηση της γης και από την αυθαίρετη δόμηση. Και κάποιοι άλλοι πάνω σε αυτό έκαναν και πολιτικές καριέρες για να κρατάνε τους πολίτες ομήρους πότε θα συνδεθεί το νερό, πότε θα συνδεθεί το ρεύμα, πότε θα υπάρχει ένα σχέδιο νόμου για να δηλωθούν τα αυθαίρετα. Την ίδια στιγμή, που ποτέ δεν προχωρούσε ο πολεοδομικός σχεδιασμός, δεν είχαν αναρτηθεί για δεκαετίες οι δασικοί χάρτες, δεν είχε προχωρήσει το κτηματολόγιο, δεν είχαν προχωρήσει μία σειρά από δράσεις που επιτέλους θα μας κάνουν μία χώρα που να ξέρουμε πού μπορεί κάποιος να δραστηριοποιηθεί και σε ποια χρήση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να πάμε σε ένα άλλο θέμα το οποίο ήταν πολύ εντυπωσιακό όταν το είδαμε στη Θεσσαλονίκη, το ασημένιο βέλος. Τι έχει γίνει τώρα; Έφυγε γύρισε πίσω; Θα μας εξηγήσετε τις διαδικασίες και πότε θα ξεκινήσει να λειτουργεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς έχουμε ένα συγκεκριμένο προγραμματισμό και σχεδιασμό μετά από δεκαετίες, επίσης, να ολοκληρωθεί το Φθινόπωρο φέτος η σιδηροδρομική γραμμή, διπλή ηλεκτροκίνητη μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Αυτό μας επιτρέπει να μπορούν να μπουν γρήγορα τρένα και ασφαλή τρένα που θα μειώσουν την απόσταση σε τρεις ώρες και 20 λεπτά. Επομένως όποια εταιρεία δραστηριοποιείται στις σιδηροδρομικές μεταφορές, στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές και μία από αυτές είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μπορεί να βάλει στη γραμμή ένα σύγχρονο τρένο σαν το ασημένιο βέλος. Αυτό που ήρθε στη Θεσσαλονίκη ήταν απλά για επίδειξη, δεν ήταν το τρένο που θα μπει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί γράφτηκε όπως θα είδατε, γράφτηκε αυτό που λέτε ήτανε μόνο για την έκθεση και τις ανάγκες της έκθεσης. Ήταν άλλη η εντύπωση και ότι γύρισε πίσω.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κακώς κατά τη γνώμη μου, γιατί δυσφήμισαν οι ίδιοι, αυτό που θα μπορούσα να κάνουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό το τρένο πότε θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό το τρένο, από τέλος του χρόνου και μετά, δηλαδή από το 2019 θα μπορούμε να έχουμε τόσο γρήγορες σιδηροδρομικές μεταφορές, όχι μόνο μεταξύ Αθήνας Θεσσαλονίκης αλλά και από το Αίγιο την Αχαΐα μέχρι την Αθήνα και συνέχεια από την Πάτρα μέχρι την Αθήνα πολύ σύντομα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσες αμαξοστοιχίες θα πάρουμε; θέλω να πω μία, δυο, τρεις, έχει να κάνει με τί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό έχει να κάνει με επιχειρησιακούς στόχους αλλά έχει να κάνει και με την ανταπόκριση που θα έχει το επιβατικό κοινό. Αν μπει ένα τέτοιο δρομολόγιο όπως έχει εξαγγελθεί από την εταιρεία και όπως είναι και δική μας επιθυμία, εγώ προσωπικά, δε θα ξαναχρησιμοποιήσω άλλο μέσο. Δηλαδή δεν υπάρχει κανένας λόγος ούτε με το αυτοκίνητό σου, ούτε μέσω των αεροπλάνων επίσης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άμα σε τρεις ώρες είσαι από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη είναι αυτονόητο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από το κέντρο της Αθήνας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, είναι το καλύτερο και το πιο ταχύτερο μέσο από όλα. Να ρωτήσω κάτι άλλο κύριε Σπίρτζη; στο Βερολίνο ίσως το έχετε Ήδη υπάρχει ήδη το πρώτο τρένο χωρίς οδηγό, αυτόματο, αυτοματοποιημένα όλα. Και σε κάποιες περιοχές εδώ της Ελλάδας προσπαθούν να το εφαρμόσουν αυτό. Σε ένα συγκεκριμένο δήμο μάλιστα με τα λεωφορεία χωρίς οδηγό. Στα Τρίκαλα. Και τα τραμ το ίδιο. Και το τραμ γίνεται στο εξωτερικό πλέον γεγονός χωρίς οδηγό να κυκλοφορούν.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και σε ένα χρόνο στη Θεσσαλονίκη θα έχουμε μετρό χωρίς οδηγό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα λοιπόν να πω αυτό. Εμείς πότε θα περάσουμε σε αυτή τη νέα εποχή στις αστικές συγκοινωνίες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Του χρόνου. Έχουμε περάσει. Όμως, να σας πω, υπάρχουν πολλά ερευνητικά προγράμματα και σε κάποιες πόλεις που έχουν στοιχειώδη χωροταξικό σχεδιασμό, μπορούν να εφαρμοστεί. Στα μεγάλα αστικά κέντρα της δικής μας χώρας όπως είναι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη πολύ δύσκολα θα μπορούμε την επόμενη δεκαετία να έχουμε λεωφορεία χωρίς οδηγό. Μπορούμε να έχουμε μετρό χωρίς οδηγό. Όταν δε χρησιμοποιείς οδηγό έχεις πολύ προηγμένα συστήματα ασφαλείας, έχεις τεχνικό προσωπικό που διασφαλίζει τη λειτουργία, αλλά δε μπορείς να ρισκάρεις στους δρόμους που έχουμε, που δεν τηρούνται ούτε οι στοιχειώδεις κανόνες, από όλους μας, -δε θέλω να κατηγορήσω κανέναν- και υποδομές δεν είναι αυτές που πρέπει να είναι να έχεις λεωφορεία χωρίς οδηγό. Είναι όμως αξιέπαινη η προσπάθεια που γίνεται στα Τρίκαλα που είναι και μία πρωτοπόρος ευρωπαϊκή πόλη σ΄ αυτό το εγχείρημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βεβαία σε πάρα πολλά θέματα και όχι μόνο σε αυτό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και σε περιβαλλοντολογικές δράσεις. Και με το ποδήλατο οι πολίτες των Τρικάλων έχουν δείξει ότι μπορεί μία ανθρώπινη πόλη να είναι πολύ φιλική στο περιβάλλον και σε πολλά άλλα θέματα που δεν έχουν τη βαρβαρότητα της καθημερινότητας της Αθήνας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν έχουμε δύο θέματα ακόμα που θέλω να προλάβω να συζητήσουμε. Και πάμε στην πολιτική επικαιρότητα. Δημοσκοπήσεις το τελευταίο διάστημα, θα έχετε παρακολουθήσει, που δίνουν ένα προβάδισμα στη Νέα Δημοκρατία εάν σας προβληματίζει το ότι παγιώνεται σιγά-σιγά αυτή η διαφορά ανάμεσα σε Νέα Δημοκρατία και ΣΥΡΙΖΑ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν πιστεύω ότι παγιώνεται. Οι δημοσκοπήσεις είναι ένα εργαλείο πιθανά, αλλά το σημαντικό για μας δεν είναι οι δημοσκοπήσεις. Είναι το πόσο φερέγγυοι μέχρι το τέλος της τετραετίας θα είμαστε απέναντι στον ελληνικό λαό, στην εντολή που έδωσε ο ελληνικός λαός. Πιστεύω, ότι μαζί με τον ελληνικό λαό μαζί με την ελληνική κοινωνία, μέχρι τώρα έχουμε καταφέρει να βγάλουμε τη χώρα από το μνημόνιο κάτι που δεν επιθυμούσε η αξιωματική αντιπολίτευση και άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης. Δεν επιθυμούσαν γιατί αν δείτε το πρόγραμμά τους, είναι ταυτόσημο με τις πολιτικές που ασκήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια που η χώρα ήταν μέσα στα μνημόνια και μέσα στα προγράμματα. Επομένως τώρα είναι η ώρα, να μπορέσουμε σα χώρα να σταθούμε στα δικά μας πόδια, να μην έχουμε μία δήθεν στρεβλή ανάπτυξη όπως είχαμε στο παρελθόν, να φτιάξουμε παραγωγικές δομές που να έχουν αν θέλετε να παράγουν ένα πλούτο που θα αναδιανέμεται στους πιο αδύνατους, να θεραπεύσουμε αδικίες που έγιναν όλα αυτά τα χρόνια ώστε αυτοί που πλήρωσαν την κρίση να έχουν και τα οφέλη τώρα που βγαίνουμε από την κρίση, να μπορέσουμε να διασώσουμε και να οικοδομήσουμε ένα κοινωνικό κράτος και ένα κράτος δικαίου, σαν και αυτό που αξίζει στους Έλληνες και τις Ελληνίδες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα έχετε παρατηρήσει το τελευταίο διάστημα κύριε Σπίρτζη ότι υπάρχει μία πόλωση και σε επίπεδο πολιτικής, δηλαδή η πολιτική αντιπαράθεση έχει ανέβει, υπάρχει και μία πόλωση και στην κοινωνία και το λέω γιατί; Είχαμε και αυτό το περιστατικό στο κέντρο της Αθήνας στο κοσμηματοπωλείο όπου ένας νέος άνθρωπος έχασε τη ζωή του και ερευνάται το πώς και το γιατί από τη Δικαιοσύνη, υπάρχει η επίθεση στον κύριο Κωνσταντινέα τοΥ βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ στην Καλαμάτα έξω από το γήπεδο της Καλαμάτας και ο κύριος Βερναδάκης τώρα, γιατί χθες έδωσε μία συνέντευξη, είπε πως βλέπει πίσω από αυτό ένα συντονισμένο σχέδιο φασιστικών συμμοριών και όχι μεμονωμένα περιστατικά. Έχετε και εσείς αυτή την αίσθηση αυτή την εικόνα ότι πρόκειται για ένα συντονισμένο σχέδιο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε. Είναι δεδομένο ότι υπάρχουν και φασίζουσες λογικές και ακροδεξιές ομάδες που δρουν σε όλη τη χώρα. Το έχουμε δει σε πολλές εκφράσεις. Το κακό είναι ότι υπάρχουν κόμματα που φιλοξενούν τέτοιες απόψεις, που φιλοξενούν, αν θέλετε, ανθρώπους ή αντιλήψεις που πολώνουν την κοινωνία. Επειδή σα χώρα τώρα βγαίνουμε από την κρίση αλλά η κρίση διαπερνά και την Ευρώπη και τον πλανήτη, έχετε δει ότι πολλά ακροδεξιά σχήματα σε όλη την Ευρώπη αρχίζουν και έχουν ανταπόκριση από λαϊκά κοινωνικά στρώματα όπως υπήρχε και πολλές δεκαετίες πριν. Αυτό δείχνει το πού πρέπει να πάμε σαν κοινωνία στο τι αντιστάσεις πρέπει να έχουμε απέναντι σε τέτοιες λογικές και σε τέτοια στελέχη. Απέναντι σε χώρους που φιλοξενούν τέτοιους ανθρώπους. Στη χώρα μας το είδαμε να εκφράζεται πολύ βίαια πριν ελάχιστο καιρό είχαμε τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και έχουμε και άλλα τέτοια φαινόμενα. Εγώ πιστεύω ότι η ελληνική κοινωνία έχει βαθιές ιστορικές μνήμες και βαθιές αντιστάσεις απέναντι σε τέτοια φαινόμενα. Και δε θα επιτρέψει, φαινόμενα που ζούμε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Σπίρτζη ευχαριστούμε πάρα πολύ που ήσασταν μαζί μας και συζητήσαμε στην “Πρωινή Ανάγνωση” και τα δικά σας θέματα και την επικαιρότητα. Καλή συνέχεια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να είστε καλά.