Η συνέντευξη στην ΕΡΤ1 και την εκπομπή “Αλλη διάσταση” με τον Κώστα Αρβανίτη.
Σοβαρότατες ευθύνες στη Ν.Δ., που κάνει το «άσπρο- μαύρο», όπως τόνισε χαρακτηριστικά, στο θέμα των αστικών συγκοινωνιών, απέδωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας το απόγευμα στην εκπομπή «Άλλη Διάσταση» της ΕΡΤ1.
Κατήγγειλε σκάνδαλα στον τομέα της ευθύνης του, επί κυβέρνησης Σαμαρά, κάνοντας λόγο για «επιτήδειους», οι οποίοι φόρτωναν τις τσέπες τους με λεφτά, εξ αιτίας της μη εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Στην ίδια συνέντευξη, ο Υπουργός:
– Αναφέρθηκε στην κοινωνική πολιτική της σημερινής κυβέρνησης, που έχει ως αποτέλεσμα να μετακινούνται δωρεάν με τις αστικές συγκοινωνίες 180.00 άνεργοι και 32.000 άτομα με ειδικές ανάγκες
– Στάθηκε στα εντυπωσιακά έσοδα που έχουν σημειωθεί (λόγω ηλεκτρονικού εισιτηρίου) από την αύξηση της έκδοσης μηνιαίων καρτών επιβίβασης από 250.000 που ήταν με το παλαιό σύστημα, σε 1.180.000 σήμερα
– Ανέπτυξε τον γενικότερο σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που προβλέπει την αποσυμφόρηση του κέντρου της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης από αστικά λεωφορεία, με μετεπιβίβαση εκείνων που χρησιμοποιούν ΚΤΕΛ σε σταθμούς του Μετρό και του Προαστιακού.
Τέλος, ο Υπουργός, μίλησε ακόμα και για την έκδοση του μειωμένου εισιτηρίου των 60 λεπτών αλλά και (απαντώντας σε σχετική ερώτηση) για τη συμφωνία της Ελλάδας με τη FYROM.
Το κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλώς ήρθατε και πάλι εδώ. Στην «Άλλη Διάσταση» ο υπουργός ο κ. Χρήστος Σπίρτζης, είναι μαζί μας και η εξαιρετική συνάδελφος κ. Χαρά Τζαναβάρα για την κουβέντα αυτή. Καλώς ήλθατε και οι δύο. Ένα μικρό σχόλιο για το νέο κόμμα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Του ευχηθήκαμε καλή επιτυχία..
· Για τη συμφωνία με τη FYROM
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να ρωτήσω κάτι, απευθύνεται στους ανθρώπους όπου δακρύζουν όταν ακούνε το τραγούδι «Μακεδονία Ξακουστή» και κάτι άλλο τώρα που δεν θυμάμαι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πρέπει να στηρίξουνε τη συμφωνία που έκανε ο κ Κοτζιάς τότε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι εννοείτε; Δακρύζει ο κ. Κοτζιάς;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δακρύζει ο κ. Κοτζιάς, αλλά πρέπει να δακρύζουν και εκείνοι με τη συμφωνία, γιατί αυτά που στρεβλά θέλουν να επικοινωνήσουν εμπεριέχονται στη συμφωνία. Εμπεριέχεται δηλαδή ότι η Αρχαία Ιστορία της Μακεδονίας δεν έχει καμία σχέση με τη FYROM ή με τη Βόρεια Μακεδονία. Αυτό υπάρχει στη συμφωνία και πιστεύω ότι πρέπει κάποια στιγμή να τη διαβάσουν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να τρέξω στα άλλα θέματα που αφορούν το Υπουργείο σήμερα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και αυτό αφορά το Υπουργείο κ. Αρβανίτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα τα πούμε στη συνέχεια γιατί αφορά στην ανάπτυξη. Όμως μιας και χρησιμοποιήσαμε τη λέξη δακρύζουνε, δακρύζει, να δείτε πως δακρύζουν οι πολίτες, όταν περνούν από έργο δικό σας, όχι από συγκίνηση. Ελάτε να δούμε.
(Προβολή ρεπορτάζ, για τους «εννέα μήνες εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου» στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας»)
· Το σκάνδαλο της Ν.Δ. με το ηλεκτρονικό εισιτήριο
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ουρά… Έχει ουρά το γατί που λένε. Είναι η χώρα της ουράς.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δυστυχώς… Δεν είναι έτσι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί τόσες ουρές; γιατί τόση ταλαιπωρία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κατ’ αρχάς κάναμε μία πολύ μεγάλη προσπάθεια. Πρόκειται για ένα έργο που είχε σχεδιαστεί για να μη γίνει από την προηγούμενη κυβέρνηση, γιατί το ηλεκτρονικό εισιτήριο, ο διαγωνισμός έγινε πολλά χρόνια πριν…
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Τον Σεπτέμβριο του 2014 υπογράφηκε η σύμβαση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η σύμβαση υπογράφηκε. Πότε είχε γίνει ο διαγωνισμός;
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Πολύ νωρίτερα, το 2012.Πολλά χρόνια ακούγαμε για το ηλεκτρονικό εισιτήριο και δεν ερχότανε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κάποιοι λοιπόν δεν ήθελαν να μπει το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η απόδειξη για το ποιοι δεν ήθελαν να μπει το ηλεκτρονικό εισιτήριο αποκαλύφθηκε τα τρία τελευταία χρόνια, όταν πιάστηκαν συγκεκριμένα κυκλώματα, να διακινούν, να εκτυπώνουν ή να μη λαμβάνουν τις προβλέψεις που έπρεπε να είχαμε στις αστικές συγκοινωνίες, για να υπάρχει αυτή η διακίνηση. Ένας από τους κατηγορούμενους για αυτές τις ελλείψεις είναι ο σημερινός Γενικός Διευθυντής της Νέας Δημοκρατίας, που ήταν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στο μετρό, στη ΣΤΑΣΥ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κύριος;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν θυμάμαι το όνομά του. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, που υπήρχε επί Νέας Δημοκρατίας και έναν χρόνο περίπου όσο ήμασταν εμείς κυβέρνηση. Υπήρχαν προβλήματα; Βεβαίως υπήρχαν προβλήματα. Υπάρχουν και σήμερα προβλήματα; Βεβαίως και υπάρχουν και σήμερα προβλήματα. Γιατί υπάρχουν προβλήματα κ. Αρβανίτη, παρά την προσπάθεια που έχει γίνει για να μην έχουμε αυτά;
Διότι δεν είχαν παραγγελθεί στο διαγωνισμό τα μηχανήματα που έπρεπε για την έκδοση εισιτηρίων. Είχαν φροντίσει από άλλο διαγωνισμό, από άλλο φορέα, όχι αυτό των αστικών συγκοινωνιών να αναβαθμίσουν τα υπάρχοντα μηχανήματα.
Το δεύτερο είναι ο χρόνος που έπρεπε να εφαρμοστεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο και το τρίτο είναι η κακή ενημέρωση – αν θέλετε – που υπάρχει προς τους πολίτες. Ακούω, για τα 60 λεπτά το μειωμένο εισιτήριο, για τους συνταξιούχους παραδείγματος χάρη. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να κάθεται κανείς στην ουρά για το μειωμένο εισιτήριο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για αυτό φταίτε εσείς, όχι ο συνταξιούχος.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πιστέψτε με, εμείς έχουμε δώσει δεκάδες συνεντεύξεις και οδηγίες και για το μειωμένο εισιτήριο και για όπου υπάρχει εισιτήριο για την κοινωνική πολιτική.
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Υπουργέ υπάρχει μεγάλο έλλειμμα σε αυτό τον τομέα και ειδικά στα μειωμένα εισιτήρια.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για να δούμε λίγο στα μειωμένα εισιτήρια. Υπάρχει κάποιο μηχάνημα που να αναγνωρίζει αν κάποιος είναι συνταξιούχος ή όχι; Όχι.
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Υπάρχει ένα πραγματικό πρόβλημα ότι δεν μπορείς να πας να βγάλεις μειωμένο εισιτήριο, γιατί όλοι θα έβγαζαν μειωμένο εισιτήριο και θα έμπαιναν μέσα στις συγκοινωνίες. Όμως πρέπει να στηθείς στην ουρά…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μία φορά και να βγάλεις κάρτα…
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: …μία φορά και να βγάλεις προσωποποιημένη κάρτα και τότε μπορείς. Όμως αυτό δεν το έχετε πει στον κόσμο.
· Για τις κάρτες αστικών συγκοινωνιών
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι το έχουμε πει για όνομα του Θεού. Έχει γίνει καμπάνια για τις κάρτες. Δώσαμε μάχη με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Μάχη για να μπορεί ταχυδρομικά να σταλεί κάρτα. Μπορεί κάποιος να μπει από το σπίτι του στο διαδίκτυο, από οπουδήποτε και να του έρθει (στο σπίτι).
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Δεν είναι εύκολο ένα άτομο άνω των 65 να μπορεί να μπαίνει στο διαδίκτυο. Εδώ δεν μπορώ εγώ καλά καλά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εσείς δεν είστε άνω των 65 κυρία Τζαναβάρα. Το ξεπερνάμε αυτό. Μπορεί τα παιδιά του, τα εγγόνια του, μπορεί μία φορά σε μία ώρα μη αιχμής για να μην ταλαιπωρηθεί να πάει και να δώσει τα απαιτούμενα πιστοποιητικά και να βγάλει μία κάρτα.
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Δεν τους έχει πει κάποιος το βασικό ότι πρέπει να βγάλουν μία προσωποποιημένη κάρτα και αυτή να την ανανεώνουν.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ το έχω πει δεκάδες φορές.
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Γιατί λέω ότι είναι λάθος; Γιατί το λέτε στο μετρό, υπάρχει ενημέρωση, αλλά υπάρχει κόσμος που δεν μπαίνει στο μετρό, δεν τον καλύπτουν οι διαδρομές του μετρό, δεν είναι ότι έχει κάποιο πρόβλημα. Άρα αυτοί που χρησιμοποιούν μόνο λεωφορεία δεν έχουνε κανονική ενημέρωση, δεν έχουν ενημέρωση Θα έπρεπε να υπάρχουν και κάποιες καμπάνιες και κάποια δημοσιεύματα και κάποιες συνεντεύξεις τύπου, να τους εξηγήσετε τι πρέπει να κάνουν για να καλύψουν αυτές τις υπαρκτές ατέλειες των συστημάτων.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Συνεντεύξεις τύπου κ. Τζαναβάρα δόθηκαν και από τον ΟΑΣΑ και από τον παραχωρησιούχο και από εμένα.
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Πολύ λίγες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα χάσω το θέμα. Εμείς σας δείξαμε μία πραγματικότητα. Προχθές έγινε το ρεπορτάζ. Καταρχήν για να μην διαφωνούμε χωρίς λόγο. Το θέμα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου ήταν αναγκαίο. Έπρεπε να γίνει. Σωστά. Καθυστέρησε με ευθύνες κυβερνητικές, προηγούμενες. Το ξέρουμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι μόνο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει το θέμα της παρανομίας και του σκανδάλου, το οποίο έχει οδηγηθεί στη δικαιοσύνη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι ένα σκάνδαλο. Είναι δύο σκάνδαλα. Πολλά. Δύο τουλάχιστον…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλά σκάνδαλα, να δούμε και τα τυπογραφεία, μπόλικα είναι αυτά. Όμως υπάρχει και ένα θέμα που σας το είπε και ο συνάδελφός μου στην κάμερα: Ουρά. Είδατε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ουρές, σε σχέση με τις ουρές που υπήρχαν, όχι με το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Με το χάρτινο εισιτήριο κάθε μήνα και τη χάρτινη κάρτα, όσοι χρησιμοποιούσαν μέσα μαζικής μεταφοράς και πήγαιναν να στηθούν στην ουρά για να βγάλουν τη χάρτινη κάρτα κάθε μήνα το ξέρουν καλύτερα. Να δούμε όμως λίγο και το ακριβό εισιτήριο και το τι οφέλη έχουμε. Έχουμε για πρώτη φορά 180.000 κάρτες ανέργων που μετακινούνται δωρεάν. Είναι ένα κόστος οι 180.000 κάρτες, περίπου 90 εκατομμύρια ευρώ, που δεν το είχαμε ως κοινωνική πολιτική ποτέ.
· Το «άσπρο-μαύρο» από τη Ν.Δ.
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Τώρα θίξατε ένα τεράστιο θέμα που είναι τα οικονομικά των συγκοινωνιών, των φορέων των συγκοινωνιών. Για τα οποία η Νέα Δημοκρατία σας κατηγορεί ότι δεν τα πάτε καλά και τα στοιχεία έτσι λένε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι δεν λένε έτσι τα στοιχεία. Η Νέα Δημοκρατία είναι πάρα πολύ καλή να κάνει το άσπρο μαύρο. Στις αστικές συγκοινωνίες βρήκαμε στην Αθήνα μόνο 120 εκατομμύρια περίπου, 110 εκατομμύρια αν θυμάμαι καλά, τα οποία ήταν ληξιπρόθεσμες οφειλές και δεν είχαν εγγραφεί πουθενά.
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Άρα ήταν τεχνητή η καλή εικόνα των οικονομικών που παραλάβατε από τις συγκοινωνίες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και όχι μόνο. Έδιναν απευθείας χρήματα όχι στον ΟΑΣΑ, αλλά στην ΟΣΥ, για να βελτιώσουν τα αποτελέσματα αυτά και άφηναν τα κυκλώματα να δρουν ανεξέλεγκτα, έχοντας πολύ μεγάλες απώλειες εσόδων. Εμείς υπολογίζουμε κ. Τζαναβάρα ότι με την πλήρη εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου που θα ξεπεραστούν και αυτά τα προβλήματα, γιατί τα νέα μηχανήματα που θα μπουν θα επιτρέψουν.
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Θα μπουν επιτέλους;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα μπουν.
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Πότε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πιστεύω ότι σε δέκα μέρες θα είναι τοποθετημένα και ήταν άλλος διαγωνισμός.
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Τον κόσμο δεν τον αφορά αν ήταν άλλος διαγωνισμός, τον αφορά ότι στο Σύνταγμα περιμένει χωρίς λόγο.
· Τι κέρδιζαν οι… επιτήδειοι
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τον κόσμο τον αφορά ότι έχει τα λεωφορεία που έχει. Και έχει τα λεωφορεία που έχει, διότι τα έσοδα πήγαιναν στις τσέπες κάποιων επιτήδειων, που κάποιοι τους ανέχονταν. Εμείς υπολογίζουμε περίπου 60 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτά πηγαίνουν στον κορβανά του προϋπολογισμού; Τι εννοώ; Αν θα έχω καλύτερο στόλο, που είναι μαύρα χάλια. Αν θα έχω τη δυνατότητα να έχω φθηνότερο εισιτήριο διότι αφού μπαίνουν, γιατί θέλω να πάμε και σε αυτό το κομμάτι γιατί το να πας με 10 ευρώ στο αεροδρόμιο δεν είναι φθηνό.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεύτερον, αν θα έχουμε καλύτερο σχεδιασμό στις αστικές μεταφορές και στις γραμμές και δεν μιλάμε μόνο για την ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ. Μιλάμε για τη Μητροπολιτική Αθήνα και τη μητροπολιτική Θεσσαλονίκη, δηλαδή για όλη την Περιφερειακή Ενότητα.
· Ο σχεδιασμός που αφορά και τα ΚΤΕΛ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και για τα ΚΤΕΛ της Αττικής και της Θεσσαλονίκης που είναι πάρα πολύ σημαντικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ειδησούλα βγάλαμε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να έχουμε έναν ενιαίο σχεδιασμό που γίνεται αυτή την περίοδο.
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Στα ΚΤΕΛ δεν έχουνε λιγάκι πιο ακριβό εισιτήριο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πρέπει να σταματήσουν να έχουνε, γιατί δεν μπορώ να καταλάβω γιατί φεύγει ένα ΚΤΕΛ από τη Ραφήνα και πηγαίνει στο Πεδίο του Άρεως, όταν έχουμε σταθμούς του μετρό και του προαστιακού πολύ νωρίτερα και γιατί πρέπει να επιβαρύνουμε το κέντρο της Αθήνας με τόσα λεωφορεία και των ΚΤΕΛ και της ΟΣΥ.
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Άρα θα μπαίνουν στο ΚΤΕΛ από την Ραφήνα, θα πληρώνουν το εισιτήριο, θα σταματάνε στη Δουκίσσης Πλακεντίας..
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σταματάνε σε κάποιο σταθμό του μετρό και του προαστιακού…
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Και θα συνεχίζουνε με το ίδιο εισιτήριο δηλαδή;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το ίδιο και από την άλλη πλευρά, από τη Δυτική Αττική, από την Ελευσίνα, τα Μέγαρα και ου το καθεξής και από τον Ωρωπό. Επομένως εδώ πάμε σε ένα συνολικό ανασχεδιασμού και το κλειδί για να γίνει αυτός ανασχεδιασμός ήταν τα έσοδα που υπήρχαν, οι απώλειες εσόδων που υπήρχαν, τόσο στα λεωφορεία, όσο και στο μετρό. Δεν μπορεί 60 εκατομμύρια…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό είναι πολιτικό σκάνδαλο ή είναι ποινικό θέμα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι και τα δύο και δεν είναι το μόνο θέμα στις αστικές συγκοινωνίες. Είναι πολλά ανοιχτά θέματα στις αστικές συγκοινωνίες, πχ ο τρόπος που καλύπτονταν οι ανάγκες των ανταλλακτικών, πώς περίπου 15 χρόνια χρησιμοποιούσαμε λεωφορεία που δεν είχαν παραληφθεί. Δεν το ξέρετε αυτό;
Δεν είχαν παραληφθεί. Έκαναν ένα διαγωνισμό για προμήθεια λεωφορείων. Δεν τα παρέλαβαν ποτέ οριστικά και αυτά τα λεωφορεία, τα χρησιμοποιούσαν οι αστικές συγκοινωνίες κανονικότατα. Είναι πολλά τα τρελά στις αστικές συγκοινωνίες και είναι πιπεράτα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δείξαμε ένα δάκρυ. Να δείξουμε ένα ακόμη δάκρυ, μιας και είμαστε στη συγκίνηση σήμερα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η γνώμη μου είναι πάντως για τις αστικές συγκοινωνίες, τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, ότι παρέχουν κοινωνικό έργο, που σε λίγες Ευρωπαϊκές χώρες παρέχεται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε επίπεδο κοινωνικό μου λέτε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε επίπεδο κοινωνικό βεβαίως. Είναι ένα μέσο κατά τη γνώμη μου να εφαρμόσεις κοινωνικές πολιτικές, που είναι πάρα πολύ σημαντικές στην καθημερινότητα του πολίτη.
· Για τη σκέψη περί δωρεάν μετακινήσεων
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Υπάρχουν κάποιες πολύ λίγες χώρες που ξεκίνησαν τη δωρεάν συγκοινωνία. Είναι μέσα στις προβλέψεις, στους στόχους σας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα μπορούσε αυτό να γίνει. Η γνώμη μου είναι ότι η οικονομία της χώρας δεν το αντέχει αυτό σήμερα. Θα μπορούσε να γίνει για συγκεκριμένες κατηγορίες. Οι άνεργοι δεν είναι μέσα σε αυτές ;.
Χ. ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ : Ενδεχομένως και τα λεωφορεία θα μπορούσαν να είναι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Βεβαίως. Άκουσα έναν συμπολίτη μας που μιλούσε για τους συμπολίτες με αναπηρία. 32.000 κάρτες χρησιμοποιούνται σήμερα, το ήξερε ποτέ κανείς ;
Χ. ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Είναι πολύ σημαντικό το 32.000 άνθρωποι με προβλήματα που χρησιμοποιούν συγκοινωνίες.
· Εντυπωσιακή αύξηση των καρτών απεριορίστων διαδρομών
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ξέρετε κ. Αρβανίτη πόσες κάρτες μηνιαίων διαδρομών πωλούσαν πριν από το ηλεκτρονικό εισιτήριο οι αστικές συγκοινωνίες, λεωφορεία και μετρό, στο σύνολό τους ;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ :Εδώ υπάρχει το θέμα, διότι στο μετρό υπάρχει ένα προβληματάκι με τη ράμπα να πεις, κολλάει, δεν το είχαν υπολογίσει πολύ καλά όταν κάνανε την παραγγελία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ :Πωλούσαν 250.000. Είναι θέμα ρύθμισης. Πωλούσαν 250.000 κάρτες. Ξέρετε πόσες κάρτες έχουν πωληθεί τώρα ; 1.180.000!
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ :Από τις 200.000 δηλαδή πήγαμε στο 1.000.000. Που σημαίνει κάποιες πήγαιναν στην τσέπη τους ή κάποιοι, εννοώ, ή ξετρελάθηκε ο κόσμος και άλλαξε αντίληψη και μπαίνει μέσα στις συγκοινωνίες ή κοβόντουσαν πάντα 1.000.000 ή κοντά στο 1.000.000 εισιτήρια αλλά δεν πήγαιναν όλα στα ταμεία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ :Ο καθένας πιστεύω ότι μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του. Εμείς δεν είμαστε ικανοποιημένοι με τον τρόπο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ :Αυτά είναι το χρόνο, έτσι ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Το χρόνο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Διότι αν αυτή η ιστορία λειτουργεί χρόνια, μιλάμε για πάρα πολλά λεφτά. Ένα κομμάτι μνημονίου είναι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Πάρα πολλά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Πάρα πολλά λεφτά. Λοιπόν, να σας πάω και στον Πειραιά, να δείτε μια άλλη συγκίνηση. Τη συγκίνηση του πολίτη ο οποίος προσπαθεί να φτάσει. Θα φτάσει ; Κάνει και το σταυρό του.
(Προβολή ρεπορτάζ με τίτλο «Η οδύσσεια ενός ταξιδιώτη στο λιμάνι του Πειραιά»)
· Για τα έργα στο λιμάνι του Πειραιά
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί εδώ πρέπει να κάνουμε μια κουβέντα τι να πρωτομαζέψουμε ως κοινωνία. Φτιάχνεται ο μεγαλύτερος σταθμός μέσου σταθερής τροχιάς στη χώρα. Ένας σταθμός ο οποίος για, δεν υπάρχουν άλλοι, θα έχει και μετρό και προαστιακό σιδηρόδρομο και ηλεκτρικό τρένο. Και είναι ο κεντρικός σταθμός του Πειραιά. Το έργο αυτό έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί θα μας πει η κ. Τζαναβάρα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε ;
Χ. ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Το 2015.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το ’15.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το 2015 και η τελική θέση του σταθμού βρέθηκε κ. Αρβανίτη πριν δύο από χρόνια για να ξεκινήσει αυτό το έργο…
Χ. ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ : Που έπρεπε να ξεκινήσουν από εκεί βασικά.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Που έπρεπε από εκεί να ξεκινήσουν. Άρα, αν θέλουμε πραγματικά να μην έχουμε αυτή την εικόνα θα πρέπει να είχαμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια ένα σωστότερο σχεδιασμό των δημόσιων υποδομών, να ολοκληρώνονται στην ώρα τους και να μπορούμε να έχουμε ως πολίτες στην καθημερινότητά μας τις υποδομές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εντάξει, έχετε δίκιο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, δεν τέλειωσα κ. Αρβανίτη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ολοκληρώστε.
· Τι συμβαίνει στην Ανατολική Αττική
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το δεύτερο είναι και το λέω από την εμπειρία που έχουμε όλοι ως πολίτες. Ότι κατεβαίνουμε στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στον Πειραιά, δίπλα στα κοντέινερ, δίπλα σε άλλες χρήσεις του λιμανιού, με όλη αυτή την επιβάρυνση και την κυκλοφοριακή και άλλη από την εμπορική δραστηριότητα, να πάρουμε ένα πλοίο για να πάμε σε κάποιο νησί της χώρας. Είτε στις Κυκλάδες, είτε στα Δωδεκάνησα. Όταν υπάρχει το λιμάνι της Ραφήνας και του Λαυρίου που συγκεκριμένα συμφέροντα δεκαετίες τώρα δεν άφησαν να αναπτυχθούν και να μεταφερθεί η ακτοπλοΐα σε αυτά τα δύο λιμάνια που χρειάζεται πολύ περισσότερο.
Χ. ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Ναι αλλά το Λαύριο δεν συνδέεται με μέσο σταθερής τροχιάς και για τον κόσμο είναι ευκολότερο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα είναι επιλογή κα. Τζαναβάρα.
Χ. ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Βεβαίως ήταν επιλογή.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί είχαμε σιδηρόδρομο στο Λαύριο και κάποιοι τον απαξίωσαν και σταμάτησε να υπάρχει. Είναι έτσι ; Είναι. Στη Ραφήνα δεν έφτασε ούτε η Αττική οδός μέχρι εκεί. Σταμάτησε εκεί σε ένα σημείο. Άρα κάποιοι είχαν έναν άλλο σχεδιασμό για την ανάπτυξη της χώρας που ο σχεδιασμός αυτός δεν γινόταν ούτε με βάση το συμφέρον της χώρας, το συμφέρον του πολίτη, τη χωροταξική, την περιβαλλοντική πολιτική, αλλά γινόταν που έχει ο κ. τάδε συμφέρον. Στην τάδε περιοχή, εκεί χωροθετούμε και τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
Χ. ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Όμως υπουργέ πρέπει να πούμε ότι η Αττικό μετρό επειδή κάνει πάρα πολλά χρόνια στην Αθήνα έργα και μέσα στο κέντρο της Αθήνας, έχει δώσει εξετάσεις και έχει πάρει άριστα για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και εργοτάξια που έχει στήσει μέσα στο Σύνταγμα. Νομίζω ότι είναι λιγάκι, πρέπει να το δούνε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Εγώ για αυτό δεν σας διέκοψα, γιατί να ακουστεί και το άλλο κομμάτι το οποίο είναι πολύ σημαντικό και πολιτικά είναι πολύ σημαντικό να ακούσουμε, τα συμφέροντα, το πως είναι, όμως αυτό τώρα.
Χ. ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ : Έτσι, θα μπορούσε να κάνουν κάτι καλύτερο.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ : Αυτό κ. Αρβανίτη προφανώς θα υπάρχει πρόβλεψη.
Χ. ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ : Όπως και το τραμ έχει ταλαιπωρήσει πάρα πολλά χρόνια από Πειραιά. Το τραμ είναι ένα έργο ευκολότερο σχετικά με το μετρό. Είναι επιφανειακό, άρα δεν έχει κατασκευαστικά προβλήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Υπάρχει μια κουτή ερώτηση. Από τον ΗΣΑΠ, δεν το ξέρω αλλά το θεωρούσα πολύ λογικό, δεν έγινε και δεν ήταν υπογειοποιημένη η διέλευση προς το λιμάνι γιατί πάντα όλα τα χρόνια και πριν ξεκινήσουν τα έργα έπρεπε να γίνεται αυτό το ρίσκο, περνάω δεν περνάω. Γράμματα είναι ;
· Αναβάθμιση Δυτικής Αθήνας
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, δεν είναι μόνο αυτό. Είναι η υποβάθμιση συγκεκριμένων περιοχών π.χ. στα Σεπόλια τώρα κάνουμε την υπογειοποίηση και από πάνω έχουν προβλεφθεί να υπάρχουν χώροι πρασίνου, χώροι αθλοπαιδιών, κοινωνικές δράσεις.
Χ. ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Διασταυρώνεται η σιδηροδρομική γραμμή με το δίκτυο και έχουμε και νεκρούς.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε μία περιοχή που είναι πολύ υποβαθμισμένη, πολύ υποβαθμισμένη, έξω από τις προδιαγραφές να υπάρχουν ισόπεδοι κόμβοι, έτσι, όλα αυτά κ. Αρβανίτη προφανώς πρέπει να γίνουν και δεν μπορεί έργο σαν αυτό που δείξατε, την επέκταση δηλαδή του Πειραιά, να την έχουμε μια δεκαετία και να ταλαιπωρεί τους πολίτες και να μην έχει χωροθετηθεί καν ο σταθμός.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ υπουργέ δεν ήθελα απαξίωση το έργο το οποίο είναι ανάγκη και ένας και ούτε εδώ εγώ ούτε η Χαρούλα, η Χαρά κλείσαμε τα μάτια στις αναγκαιότητες και στις, όμως πήγαμε να κάνουμε το θέμα και μας βγήκε άλλο θέμα. Δηλαδή είναι αυτό. Και οφείλουμε να το δούμε. Είναι η άλλη διάσταση ενός, μιας θετικής προοπτικής ή ενός σκανδάλου αν θέλετε καλύτερα, αλλά είναι σκάνδαλο να μην μπορεί να περάσει ο άλλος με το καροτσάκι απέναντι στην Ελλάδα του 2018.
· Τι γινόταν στο πρόσφατο παρελθόν
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι όμως αθλιότητα ένα έργο που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2015, προφανώς υπάρχουν σε όλα τα έργα προβλήματα, να μην τελειώσει το 2016, είναι λογικό ας πούμε, να έχεις ένα χρόνο καθυστέρηση, αλλά δεν είναι λογικό το ’16 να μην ξέρεις που είναι η θέση του κεντρικού σταθμού. Δεν είναι λογικό αυτό!
Χ. ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Υπήρχαν κατασκευαστικά προβλήματα που δεν είχαν προβλεφθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα πρέπει να σας αποχαιρετίσω. Θα ζητήσω συγνώμη γιατί ήταν μικρή η συνέντευξη λόγω και της συνέντευξης που έδωσε ο υπουργός και είναι καλό που γίνονται, ξαναέγινε πάλι, εγώ και η Χαρά είμαστε παλιές καραβάνες και θεωρούμε ότι είναι καλό για τη δημοκρατία.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η Χαρά δεν είναι παλιά καραβάνα. Εσείς είσαστε.
Χ. ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ: Παλιά, παμπάλαια. Πιο παλιά και από την Ακρόπολη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ε, όχι παλιά. Έμπειρη εννοούσα. Ευχαριστούμε πάρα πολύ κ. υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να είστε καλά.