Η συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» και το δημοσιογράφο, Στάθη Σχινά.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Κύριε Υπουργέ να ξεκινήσουμε από ένα θέμα το οποίο νομίζω είναι ευρύτερου ενδιαφέροντος και αφορά βέβαια πάντοτε έργα υποδομών. Στην πρόσφατη τετραεθνή διάσκεψη που έγινε στη Βόρεια Ελλάδα, που έχει να κάνει και με τη συμμετοχή και του Έλληνα Πρωθυπουργού βεβαίως και των τριών γειτονικών χωρών, συζητήθηκαν και τα θέματα της σύνδεσης των χωρών αυτών. Υπάρχουν λοιπόν σ’ εξέλιξη έργα υποδομών σοβαρά. Δόθηκε κάποια ώθηση σ’ αυτές τις διασκέψεις, υπάρχει κάτι καινούργιο που μπορούμε να πούμε; Και τί έχει δρομολογηθεί αυτή τη στιγμή;
Για την Τετραμερή Σύνοδο Κορυφής Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας – Σερβίας που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη και την ενίσχυση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του βαλκανικού μεταφορικού δακτυλίου
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο ευρύτερος σχεδιασμός που υπάρχει και οι πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει ο Πρωθυπουργός, ο Αλέξης Τσίπρας, δίνουν και το τέμπο αν θέλετε και στον προγραμματισμό αλλά και στην υλοποίηση πολύ σημαντικών Υποδομών, για να μπορέσει η περιοχή μας να γυρίσει σελίδα και η χώρα μας ν’ αποκτήσει επιτέλους τα γεωπολιτικά πλεονεκτήματα που έπρεπε να είχε εδώ και δεκαετίες και δεν τα έχει. Πιο συγκεκριμένα, γνωρίζουμε όλοι, ότι η χώρα μας ήταν μια χώρα επί της ουσίας απομονωμένη από την ενδοχώρα των Βαλκανίων. Αν κάποιος ήθελε να πάει οδικώς στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, αυτό που συνειρμικά έρχεται στο μυαλό όλων μας, είναι το λιμάνι της Πάτρας για να περάσει στα λιμάνια της Ιταλίας. Το ίδιο ισχύει για τις εμπορευματικές μεταφορές. Πιστεύω ότι αυτή η λογική, αυτή η πολιτική που υπήρχε για δεκαετίες, απογύμνωσε και από δραστηριότητες αλλά και από πληθυσμό τη μισή Βόρεια Ελλάδα. Γνωρίζετε καλά, ότι στα βόρεια σύνορά μας και στα σύνορα με την ΠΓΔΜ και στην Ήπειρο, στην Αλβανία και στα σύνορά μας με τη Βουλγαρία, οι περιοχές δεν είναι περιοχές που έχουν έντονες δραστηριότητες οικονομικές . Μπορεί να συναντήσει κανείς οικισμούς εγκαταλελειμμένους, με μία οικογένεια ή και με καμία οικογένεια. Αυτή είναι μια πολιτική, πλήρως καταστροφική και για την παραγωγή της χώρας μας και συνολικά για τη Βόρεια Ελλάδα. Θεωρώ την πολιτική που ασκείται σήμερα και προγραμματίζεται, οι χώρες των Βαλκανίων θ’ αλλάξουν σελίδα, θ’ αποκτήσουν τα χαρακτηριστικά των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης με καθημερινή οικονομική συνεργασία και η χώρα μας , να είναι η αρχή των Βαλκανίων και η απόληξή τους με συγκοινωνίες και μεταφορικές υποδομές που θα επιτρέπουν να προσελκυστούν νέες παραγωγικές επενδύσεις και να παρακάμπτουμε τα Στενά του Βοσπόρου, που πολύ μεγάλες καθυστερήσεις.
Πιστεύω λοιπόν ότι με τις πολιτικές που συμφωνήθηκαν πριν λίγες μέρες στη Θεσσαλονίκη, είμαστε σ’ αυτή την κατεύθυνση. Επί της ουσίας αποφασίστηκε να προχωρήσει ένας μεταφορικός δακτύλιος στα Βαλκάνια, που θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου, της Μαύρης Θάλασσας, εκτός από τη Βουλγαρία που έχουμε ήδη συμφωνήσει και με τη Ρουμανία, θα συνδέσει τα λιμάνια του Δούναβη και στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία και στη Σερβία και θα κλείσει ο δακτύλιος με τη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Βελιγράδι και μετά προς τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Αυτός ο μεταφορικός δακτύλιος κ. Υπουργέ είναι επί χάρτου αυτή τη στιγμή , είναι σχεδιασμένος ή γίνονται κάποια κομμάτια του;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, κάποια κομμάτια του σε όλες τις χώρες ήδη υλοποιούνται. Εμείς το φθινόπωρο θα έχουμε σε χρήση την ηλεκτροκίνητη γραμμή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Ειδομένη. Στη Σερβία αυτή τη στιγμή υλοποιείται ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του σιδηροδρομικού δικτύου, στη Βουλγαρία το ίδιο. Επομένως αυτό που προωθούμε, είναι να γίνει μια κοινή εταιρεία με τη Βουλγαρία για ν’ αρχίσει τμηματικά όχι μόνο να κατασκευάζει αλλά και να λειτουργεί στη συνέχεια, ένα ενιαίο έργο που ένα μέρος της θα είναι στη δική μας χώρα κι ένα μέρος στη Βουλγαρία. Αυτό κ. Σχινά θα έχει βεβαίως πολλά πλεονεκτήματα. Ένα από τα πλεονεκτήματα που έχει είναι ότι δε θα έχουμε καθυστερήσεις στις εμπορευματικές μεταφορές, μιας και θα ελέγχονται τα πάντα σ’ ένα σημείο.
Το δεύτερο που αποφασίστηκε είναι να υπάρχουν κοινά συστήματα και διαλειτουργικότητα στα συστήματα οδικών μεταφορών, δηλαδή στο ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων που θα εγκαταστήσει στη δική μας χώρα, να υπάρχει διαλειτουργικότητα και ίσως με κάποιες χώρες να είναι ενιαίο με το δικό μας σύστημα, για τους ίδιους λόγους και για λόγους ασφάλειας, για λόγους καλύτερης επιτήρησης, για λόγους αν θέλετε καλύτερης συνδρομής κοντά στα σύνορα…
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Επειδή πρόκειται για ένα γιγάντιο έργο απ’ ό,τι καταλαβαίνω και με ανάγκες χρηματοδότησης πάρα πολύ υψηλές, σ’ αυτά θα υπάρξουν κάποια κονσόρτσια βαλκανικά, τα οποία θα ζητήσουν και θα έχουν χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση; Πώς θα γίνει αυτή η ιστορία; και σε τί χρονικό ορίζονται μπορεί να υλοποιηθεί ένα τέτοιο έργο κ. Υπουργέ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να τα πιάσουμε ένα-ένα. Χρηματοδότηση μπορεί να βρεθεί κι από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήδη ο Πρόεδρος Γιουνκέρ έδωσε στη συνάντηση που είχε πριν λίγους μήνες, τόσο με τον Πρωθυπουργό μας όσο και με τον Πρωθυπουργό της Βουλγαρίας την έγκρισή του για να προχωρήσει το έργο και ζήτησε να επεκταθεί αυτή η συμφωνία και με τη Ρουμανία.
Προφανώς θα δοθούν κονδύλια και από τον ιδιωτικό τομέα, από διεθνή funds ή Τράπεζες. Από κει και πέρα, πιστεύω, ότι το έργο μπορεί να υλοποιηθεί άμεσα. Το πρώτο τμήμα που μπορεί να γίνει είναι το τμήμα από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Μπουργκάς, ή από την Καβάλα μέχρι το Μπουργκάς γιατί έχουμε αρκετά μεγάλη ωριμότητα στο δικό μας τμήμα οπότε μπορεί να έχουμε τα επόμενα χρόνια αλλαγή του χάρτη των εμπορευματικών μεταφορών αλλά και των υπολοίπων μεταφορών. Προφανώς είναι ένα τεράστιο έργο, προφανώς τη σπουδαιότητά του την καταλαβαίνουμε όλοι, πιστεύω ότι πλέον και η χώρα μας και οι βαλκανικές χώρες που συμμετείχαν στην τετραμερή, έχουν όραμα για το πού πρέπει να πάνε οι σχέσεις και η συνεργασία των βαλκανικών χωρών, πώς διασφαλίζει κανείς την ειρήνη, τη σταθερότητα, τη συνεργασία στην ευρύτερη περιοχή.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Αναφερθήκατε σ’ ένα στρατηγικό στόχο που είναι η παράκαμψη των Δαρδανελίων οδικά, πράγμα το οποίο όντως είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδοχή της προσπάθειας αυτής.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι οδικά, Αναφέρθηκα για τις εμπορευματικές μεταφορές, σιδηροδρομικά.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Ναι, για τις εμπορευματικές μεταφορές αλλά αυτό τί σημαίνει πρακτικά; Ότι θα συνδεθεί η ενδοχώρα και ίσως και μεγάλο κομμάτι των Ρωσικών Δημοκρατιών με Κεντρική Ευρώπη μέσω Σερβίας, Ρουμανίας ή Ελλάδας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όλες οι παρευξείνιες χώρες που χρησιμοποιούν τη ναυσιπλοΐα για τις εμπορευματικές μεταφορές, έχουν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις, δύο ή και τρεις ημέρες στην αναμονή τους, να περάσουν από τα στενά του Βοσπόρου. Και έχουμε και πολύ μεγάλο κόστος.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Αυτό λύνεται έτσι; Αλλά μιλάμε τώρα για ορίζοντα τετραετίας, πενταετίας για να ολοκληρωθεί όλο αυτό το πράγμα, για να μπορεί, έτσι φαντάζομαι. Ή λιγότερο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, το πρώτο τμήμα μπορεί να γίνει πολύ γρηγορότερα. Τα υπόλοιπα θέλουν τουλάχιστον μια πενταετία και για το σχεδιασμό και την υλοποίησή τους και στη συνέχεια για τη λειτουργία τους.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Κύριε Υπουργέ αναφερθήκατε εν εκτάσει στο θέμα του βαλκανικού δακτυλίου που νομίζω ότι είναι ένας οραματικός στόχος με ιδιαίτερη σημασία καθώς είπατε ότι έχει και τη στρατηγικής σημασίας παράκαμψη των Δαρδανελίων σε ό,τι αφορά τις χερσαίες μεταφορές για πολλές παρευξείνιες χώρες κι όχι μόνο, κάτι που θα διευκολύνει ένθεν και ένθεν το εμπόριο και φυσικά θα το πολλαπλασιάσει φαντάζομαι καθώς θα μειώσει σημαντικά κόστη, πέρα από το ότι θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτός ο δακτύλιος κι από άλλες χώρες προκειμένου να μπουν στην ελληνική αγορά ή να πάνε ελληνικά ή βαλκανικά προϊόντα προς δικές τους αγορές.
Φαντάζομαι θα υπάρχουν διακτινώσεις και θα ενώνεται ο δακτύλιος με άλλους άξονες, σιδηροδρομικούς και οδικούς και προς την Κεντρική Ευρώπη και προς τη Βόρεια.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Καταλαβαίνετε τα πλεονεκτήματα που θα έχει η χώρα μας όταν ολοκληρωθεί αυτό το έργο. Ένα πλοίο θα μπορεί να ξεφορτώνει στον Εύξεινο Πόντο και τα εμπορεύματά του να μετακινούνται πάρα πολύ γρήγορα είτε στα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας, στην Αλεξανδρούπολη, στην Καβάλα και στη Θεσσαλονίκη, τα εμπορευματικά κέντρα που έχουμε ήδη ξεκινήσει να υλοποιούμε, ήδη ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι σ’ εξέλιξη, στον αέρα, ή να βρεθεί στο λιμάνι του Πειραιά και στο εμπορευματικό κέντρο του Θριάσιου ή ακόμη και στην Πάτρα, μιας και τα έργα της αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής στη χώρα μας υλοποιούνται το ένα μετά το άλλο. Επομένως καταλαβαίνετε ποια είναι τα πλεονεκτήματα και πώς μπορεί να προσελκύσει κανείς όχι μόνο το μεταφορικό έργο των εμπορευμάτων και των επιβατών, των πολιτών, από τη μια χώρα στην άλλη, αλλά πώς μπορεί να προσελκύσει σ’ αυτές τις υποδομές, νέες παραγωγικές δραστηριότητες όταν έχει ένα τόσο εκτενές και ολοκληρωμένο δίκτυο μεταφορών.
Για την Εγνατία Οδό και το Ηλεκτρονικό Σύστημα Αναλογικής Χρέωσης που υλοποιεί το υπουργείο.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Κύριε Σπίρτζη, για να προσγειωθούμε λίγο στην Ελλάδα…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στην Ελλάδα είμαστε. Μπορεί να μην τα έχουμε συνηθίσει αυτά, με τον ανύπαρκτο εθνικό σχεδιασμό που υπήρχε όλα αυτά τα χρόνια και με τα έργα για δεκαετίες να μην ολοκληρώνονται, αλλά τώρα δεν ισχύει αυτό. Τώρα γίνονται τα έργα, υπάρχει εθνικό στρατηγικό σχέδιο και υλοποιείται.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Και κάτι πιο πεζό, γιατί βλέπω φίλοι από την Καβάλα μου στέλνουν μηνύματα, εκεί υπάρχουν τα θέματα των κάθετων αξόνων προς την Εγνατία που σχετίζονται φαντάζομαι και με το συνολικότερο βαλκανικό σχεδιασμό, αλλά υπάρχουν και θέματα των διοδίων. Η θέση του Υπουργείου είναι γι’ αναλογικά διόδια, είναι ανάλογα δηλαδή με τη χρήση των εθνικών δρόμων, να υπάρχει και η αποζημίωση από μέρους του χρήστη, δηλαδή του οδηγού. Αλλά υπάρχει λέει μια αντίθεση, γιατί κάποιοι από τους κατασκευαστές, παραχωρησιούχους, δεν ξέρω πώς τους λέτε, θέλουν να υπάρξουν μετωπικά διόδια, δηλαδή μπαίνεις μέσα, για όλους το ίδιο. Είναι έτσι; Υπάρχει περίπτωση να γίνει κάτι τέτοιο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει κάτι τέτοιο. Αυτό ήταν μια απόπειρα κάποιων κύκλων που έγινε πάλι κάτω απ’ το τραπέζι, απευθύνθηκαν στους Θεσμούς, έγινε μια πρόσθετη διαπραγμάτευση στην τελευταία αξιολόγηση με τους Θεσμούς, η απόφαση που λήφθηκε είναι πολύ συγκεκριμένη, το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων θα υπάρχει και στην Εγνατία.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Αυτό το σύστημα συνολικότερα πότε θα το δούμε να λειτουργεί;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο διαγωνισμός είναι σ’ εξέλιξη, η πρώτη φάση ολοκληρώνεται τις επόμενες μέρες και περνάμε στη δεύτερη κι από την κατάληξη του διαγωνισμού μέχρι την ολοκλήρωσή του, θέλουμε περίπου 18 έως 24 μήνες για όλη τη χώρα.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Άρα το 2020 θα το χρησιμοποιούμε το σύστημα των αναλογικών διοδίων, έτσι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εκτιμώ και πολύ νωρίτερα, αλλά, για όλες τις παραχωρήσεις, έτσι και για την Εγνατία, δίνεται η δυνατότητα στην εταιρεία που έχει αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, να επιλέξει, αν το σύστημα θα το εγκαταστήσει το Υπουργείο ή αν θα το εγκαταστήσουν οι ίδιοι. Αυτή είναι η μόνη διαφορά, η οποία απ’ την αρχή ήταν σχεδιασμένη, απλά κάποιοι είχαν στο μυαλό τους μάλλον τη μη εγκατάσταση του ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος.
Δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση. Και μια που λέμε για διόδια, πρέπει να τα λέμε όλα. Στην Εγνατία έγινε ένα έγκλημα για δεκαετίες. Και το λέω αυτό, γιατί υπάρχουν κύκλοι κυρίως της Νέας Δημοκρατίας και όχι μόνο, και του Κινήματος Αλλαγής, που ασκούν κριτική. Υπήρχαν λοιπόν για δεκαετίες οι Υπουργικές Αποφάσεις που δεν υλοποιούνταν ποτέ, που δεν είχαν βάλει διόδια στην Εγνατία. Είχαμε τεράστιες απώλειες από το ότι διέρχονταν ξένα φορτηγά όλες αυτές τις δεκαετίες και πληρώναμε τη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου χωρίς να δίνει ένα ευρώ οποιοσδήποτε τον χρησιμοποιούσε. Αυτό ήταν λάθος, όπως και λάθος κατά τη γνώμη μου, είναι ο σχεδιασμός που έχουν κάνει κάποιοι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ που θέλουν να έχουν ως μέγιστη τιμή διοδίων, την τιμή που έχουν οι υπόλοιπες παραχωρήσεις. Εμείς δίνουμε έναν αγώνα για να μειωθούν οι τιμές στους αυτοκινητοδρόμους, τότε θα ολοκληρωθούν για μας οι αυτοκινητόδρομοι, όταν μειωθεί η τιμή χρέωσης των διοδίων και εγκατασταθεί το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων.
Ήταν κάποιες πραγματικά… αντικειμενικές συμβάσεις της Νέας Δημοκρατίας αυτές που προέβλεψαν αυτή την τιμή, τη μέγιστη τιμή, σήμερα επειδή έχει ανέβει και ο κυκλοφοριακός φόρτος, έχει μειωθεί κατά τι, αλλά η γνώμη μου είναι ότι πρέπει να μειωθεί πολύ περισσότερο και είναι τελείως λάθος η λογική αν θέλετε του διαγωνισμού της Εγνατίας από το ΤΑΙΠΕΔ που έχει τη μέγιστη τιμή που την έχουν και οι άλλοι αυτοκινητόδρομοι. Αλλά σε κάθε περίπτωση περιμένουμε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Διεύθυνσης Μεταφορών, προκειμένου να δούμε τί τελικά θα επιτρέψει στο ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην Εγνατία για τα διόδια και τί όχι.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Δεν ξέρω αν για τα μεγάλα έργα θέλετε να συμπληρώσετε κάτι γιατί θέλω να περάσουμε σε μια άλλη ενότητα, σ’ ένα θέμα πιο καθημερινό και μετά σ’ ένα πιο πολιτικό.
* Για το θεσμικό πλαίσιο των υδατοδρομίων και το σχέδιο για την υλοποίηση βαλκανικού δικτύου υδατοδρομίων
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για τα έργα υπάρχουν πάρα πολλά. Και στην τετραμερή, αποφασίστηκε να γίνει ένα δίκτυο υδατοδρομίων, βαλκανικό δίκτυο υδατοδρομίων. αποφασίστηκε τώρα που θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια σ’ εμάς, μετά από πολύ μεγάλη διαβούλευση και εξήγηση που έγινε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επειδή δεν υπήρχε θεσμικό πλαίσιο για τα υδατοδρόμια και τα υδροπλάνα…
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Για σύνδεση συγκοινωνιακή εννοείτε κατά κύριο λόγω μέσω υδροπλάνων, έτσι;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακριβώς. Αποφασίστηκε να μεταφραστεί το νομοσχέδιο στις γλώσσες των 4 χωρών που συμμετείχαν για να υιοθετηθεί και να έχουμε ένα κοινό πλαίσιο οπότε να μπορούμε να κάνουμε ένα ενιαίο δίκτυο υδατοδρομίων για να διευκολυνθούν οι κρατικές μεταφορές. Και πολλά άλλα. Αλλά και για τις δημόσιες υποδομές έχουμε να πούμε κ. Σχινά. Πήραμε το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο..
* Για την εξέλιξη υλοποίησης των μεγάλων έργων στις Υποδομές
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Πολύ σημαντικό είναι αυτό.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχουμε δώσει πάρα πολλές θέσεις εργασίας, όχι για την κατασκευή του, αλλά για τη λειτουργία του κυρίως.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Μιλάμε για 1.000 θέσεις εργασίας εκεί κ. Υπουργέ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και παραπάνω. Γιατί αυτό που είναι σ’ εξέλιξη είναι ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο, ολοκληρώθηκε το πολύ μεγάλο τμήμα που είναι η σιδηροδρομική υποδομή και το μεταφορικό τμήμα του Θριασίου ως δημόσιο έργο από την ΕΡΓΟΣΕ, άρα είμαστε έτοιμοι. Και είναι σ’ εξέλιξη ο διαγωνισμός για το αντίστοιχο εμπορευματικό κέντρο στη Θεσσαλονίκη. Και ακολουθεί η Πάτρα, η Καβάλα, η Αλεξανδρούπολη, ο Βόλος και μία σειρά από λιμάνια της χώρας όπου θα γίνουν εμπορευματικά κέντρα. Όπως και στην ενδοχώρα η Λάρισα, ή μικρότερα εμπορευματικά κέντρα.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Αν καταλαβαίνω καλά, γίνεται ένα δίκτυο εμπορευματικών κέντρων με σιδηροδρομική διασύνδεση, αυτή που θα ξεκινά από το Θριάσιο και θα πηγαίνει μέχρι την άλλη άκρη της Ελλάδας. Αυτό καταλαβαίνω ότι είναι ο στόχος.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακριβώς. Από κει και πέρα είναι σ’ εξέλιξη όπως γνωρίζετε, ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του μετρό, ξεκίνησαν και είναι στον αέρα οι διαγωνιστικές διαδικασίες για το Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης δυο μεγάλες διαγωνιστικές διαδικασίες. Ολοκληρώνεται και πήραμε την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Καστέλι, για το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο της Κρήτης. Προετοιμάζουμε αντίστοιχους διαγωνισμούς για τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας, σχεδιάζουμε τις επεκτάσεις των οδικών δικτύων.
* Για το σχέδιο επέκτασης και αναβάθμισης των δημόσιων αεροδρομίων
Σ.ΣΧΙΝΑΣ: Όταν λέτε υπόλοιπα αεροδρόμια εννοείτε κατασκευές καινούργιων αεροδρομίων ή μετατροπές;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Την επέκτασή τους. Δηλαδή στις περισσότερες περιπτώσεις να μπορούν να εξυπηρετούν μεγαλύτερα αεροπλάνα, να έχουμε κτιριακές υποδομές που πρέπει να έχουν, όχι αυτά που είχαν τόσα χρόνια…
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Περιλαμβάνετε και την Πελοπόννησο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια, και την Πελοπόννησο.
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Για την Καλαμάτα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Συγκεκριμένα στην Καλαμάτα. Στα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων που έχουν μικρά αεροδρόμια και επιλέγουν την επέκταση, ήδη είναι σ’ εξέλιξη το έργο για το αεροδρόμιο της Σύρου….
Σ. ΣΧΙΝΑΣ: Αυτά είναι αεροδρόμια που δεν είναι στο δίκτυο της Fraport, έτσι; Είναι εκτός Fraport.
* Για τις επεκτάσεις –συμπληρώσεις του οδικού δικτύου που αφαιρέθηκαν από τις παραχωρήσεις των αυτοκινητοδρόμων
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια. Αυτά είναι δημόσια αεροδρόμια, ακριβώς. Στη Χίο το ίδιο και σχεδιάζουμε και τα υπόλοιπα. Και βέβαια σχεδιάζουμε τη συμπλήρωση του οδικού δικτύου το οποίο δυστυχώς είχε σχεδιαστεί με πολλές ελλείψεις, με πλημμελή τρόπο από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Είναι απαράδεκτο να μην υπάρχουν οι κάθετοι άξονες στην Εγνατία, είναι απαράδεκτο να μην έχουν συνδεθεί μεγάλα αστικά κέντρα από τις παραχωρήσεις που είχαν σχεδιαστεί από τη Νέα Δημοκρατία. Είναι απαράδεκτο, -τα λέει άλλωστε το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, ένα μεγάλο τμήμα των αυτοκινητοδρόμων να έχει αφαιρεθεί από τις συμβάσεις και να π πρέπει να το υλοποιήσουμε τώρα, με τεράστιες αποζημιώσεις απ’ ό,τι είχαν σχεδιαστεί.Παρά ό,τι εμείς καταβάλλαμε προσπάθειες και πετύχαμε να έχουμε εκατοντάδες, εκατομμύρια λιγότερο κόστος από αυτό που είχαν προβλέψει οι συμβάσεις της Νέας Δημοκρατίας. Πρέπει να κλείσει το οδικό δαχτυλίδι της Πελοποννήσου, όπως γνωρίζετε ολοκληρώνονται οι διαγωνισμοί για το Πάτρα – Πύργος, έχει σχεδιαστεί από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα να αναβαθμιστεί το οδικό δίκτυο και αυτή τη στιγμή διαπραγματευόμαστε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για να εξομαλυνθεί το υπόλοιπο κομμάτι από το Καλό Νερό μέχρι την Τσακώνα.
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Τώρα αυτό το κομμάτι το οποίο θα κλείσει τον πελοποννησιακό δακτύλιο Πάτρα – Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, για πότε το βλέπετε να ολοκληρώνεται κ. Υπουργέ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το Πάτρα Πύργος και το Πύργος – Καλό Νερό πιστεύω θα ξεκινήσουμε μέσα στο χρόνο, ήδη έχουμε καθυστερήσει πάρα πολύ, γιατί έπρεπε να γίνει μια πολύ συγκεκριμένη δουλειά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Δυστυχώς το ότι αφαίρεσαν αυτά τα τμήματα από τις υπάρχουσες παραχωρήσεις το ’13, έφερε τη χώρα ξανά από την αρχή να αιτιολογήσει γιατί σε αυτά τα τμήματα πρέπει να γίνει ο αυτοκινητόδρομος, αν είναι βιώσιμα αυτά τα έργα, αυτές οι υποδομές και να έχουμε μια καθυστέρηση δυο ετών προκειμένου να αιτιολογήσουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να πάρουμε την έγκριση για το φάκελου μεγάλου έργου.
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Τώρα είμαστε σε αυτή τη φάση ή έχει εγκριθεί;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχει εγκριθεί.
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Οπότε μπαίνουμε στη φάση της κατασκευής της προκήρυξης.
* Για την υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος και το κέρδος των 250 εκατομμυρίων που προέκυψε από τις εκπτώσεις
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να πούμε κι ένα σχόλιο, γιατί λένε πολλά οι φίλοι της Νέας Δημοκρατίας. Αν δεν είχαμε πάει σε τέτοιο τρόπο υλοποίησης του έργου και δεν είχαμε το πολύ μικρότερο κόστος που προέκυψε από τις εκπτώσεις, δε θα γινόταν το Πάτρα – Πύργος …
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Τι εκπτώσεις επετεύχθησαν εκεί σε σχέση με τις προσφορές;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πάνω από 50%. Όταν στις παραχωρήσεις ήταν 0%. Δηλαδή πρώτη φορά που γίνεται κριτική γιατί ένα έργο υποδομής θα κοστίσει λιγότερο και μάλιστα σε τέτοιο μέγεθος. Σε πραγματικά νούμερα, γλιτώσαμε περίπου 250 εκατομμύρια. Αλλά ας είναι, αυτή είναι η Νέα Δημοκρατία και αυτός είναι ο τρόπος που αντιλαμβάνονται …
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Δηλαδή μόνο από το έργο Πάτρα – Πύργος 250 εκατομμύρια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, μόνο από αυτό το έργο 250 εκατομμύρια και καταλαβαίνει ο κάθε πολίτης, γιατί ολοκληρώνονται οι υποδομές και γιατί ολοκληρώνονται σε αυτά τα κόστη. Δεν χρειάζεται μεγάλη ανάλυση.
Από εκεί και πέρα οι υποδομές που μένουν και θα ξεκινήσουν πολύ σύντομα, είναι το υπόλοιπο τμήμα του Ε65 θα ξεκινήσουμε το νότιο τμήμα. Η διαγωνιστική διαδικασία για την παράκαμψη της Χαλκίδας, ο τρίτος κάθετος άξονας με τη Βουλγαρία στην Ξάνθη, στο νομό Ξάνθης, η αναβάθμιση των συνδέσεων από τη Θεσσαλονίκη και προς τη FΥROM και προς τη Βουλγαρία και βέβαια η σύνδεση της χώρας μας με την Αλβανία με την αναβάθμιση του Γιάννενα – Κακαβιά. Αυτά είναι ένα μεγάλο κομμάτι των οδικών υποδομών, του οδικού δικτύου. Κάποιοι παρέλειψαν να βάλουν σκόπιμα κατά την γνώμη μου στις παραχωρήσεις, όπως παρέλειψαν να βάλουν κι ένα μεγάλο κομμάτι των αντιπλημμυρικών έργων, που πρέπει να συνοδεύουν τους αυτοκινητόδρομους.
Για τα αντιπλλημυρικά έργα, τις αρμοδιότητες και τις ευθύνες στη Δυτική Αττική
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω και γι’ αυτό το θέμα αν και βέβαια επειδή τον τελευταίο καιρό πάλι το θέμα των αντιπλημμυρικών έργων ήρθε στην επιφάνεια, είναι αρμοδιότητα βέβαια εδώ της Περιφέρειας Αττικής αλλά γενικότερα το ΥΠΕΧΩΔΕ τι κάνει σε αυτό το μέτωπο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μετά το 2011 μετά το νόμο του “Καλλικράτη”, είναι πολύ σαφές το πλαίσιο και ποιες είναι οι αρμοδιότητες σε όλη τη χώρα των Δήμων, των Περιφερειών και των Υπουργείων. Επί της ουσίας οι αρμοδιότητες είναι στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Όπου δε μπορούν και ζητήσουν οι Περιφέρειες σε κεντρικούς υποδοχείς να ανταπεξέλθουν όπως και στο κεντρικό σχεδιασμό εκεί αρμόδιο είναι το Υπουργείο Υποδομών. Και όταν ολοκληρωθεί το έργο, μετά από αίτημα των Περιφερειών, πάλι παραδίδεται για τη συντήρηση και τη λειτουργία του στις Περιφέρειες. Από εκεί και πέρα κ. Σχοινά, υπάρχει δυστυχώς, όχι ένα απλά ελλιπές δίκτυο αντιπλημμυρικής προστασίας, αλλά ένα ανύπαρκτο δίκτυο αντιπλημμυρικής προστασίας. Υπάρχουν οι υποδοχείς, ρέματα που έχουν εγκαταλειφθεί δεκαετίες, έχουμε ρέματα που τα έχουν κλείσει σκοπίμως από μια κατά τη γνώμη μου μη χριστή –είναι επιεικής ο όρος- διαχείριση των ρεμάτων της χώρας και από τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και από συγκεκριμένες εταιρείες και πολίτες που έχουν κλείσει τα ρέματα. Η δική μας η λογική είναι τελείως διαφορετική γι’ αυτό και έχουν σχεδιαστεί και υλοποιούνται πολλές εκατοντάδες εκατομμυρίων αντιπλημμυρικά έργα κυρίως στην Αττική και Θεσσαλονίκη προκειμένου να μην έχουμε τα δυσάρεστα φαινόμενα που είχαμε όλα αυτά τα χρόνια. Αλλά αυτά τα έργα δε γίνονται με τα λόγια. Πρέπει να υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες μελέτες, επικαιροποιημένες μελέτες, σοβαρή αντιμετώπιση των θεμάτων και να προχωρήσουν, να γίνουν, να δοθεί η οριστική λύση στην αντιπλημμυρική προστασία της χώρας, που ήταν ανύπαρκτη.
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Στην Αττική υπάρχουν τομείς ευθύνης που είναι δικοί σας σε ό,τι αφορά το κομμάτι της αντιπλημμυρικής προστασίας; Όταν λέω «δικοί σας» εννοώ του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι υπάρχει το μεγάλο ρέμα -και αυτό το προωθούμε, του Ερασίνου, το μεγάλο ρέμα της Ραφήνας και είναι στη φάση της υλοποίησης. Το master plan, ο στρατηγικός σχεδιασμός που ήδη έχει γίνει η μελέτη και προχωράει. Είναι οι πολύ μεγάλοι υποδοχείς, τα πολύ μεγάλα ρέματα για την υλοποίηση και την κατασκευή και στη συνέχεια θα αποδοθούν πάλι για χρήση και συντήρηση στην Περιφέρεια.
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Η ιστορία της Μάνδρας είναι θέμα καθαρά της Περιφέρειας δηλαδή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η ιστορία της Μάνδρας βγήκε το πόρισμα κ. Σχινά. Ως αρμοδιότητα της υλοποίησης των έργων είναι της Περιφέρειας, ως δράση και γιατί είχαμε τα φαινόμενα που είχαμε και τους νεκρούς που θρηνήσαμε, είναι εγκληματική αδιαφορία και να μην πω τίποτε πιο βαρύ …
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Ναι είναι το πόρισμα της κ. Παπασπύρου, το οποίο ήταν καταπέλτης.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τα οποία τα έχουμε αναδείξει και τα έχουμε πει χιλιάδες φορές. Τα έχουμε αποδείξει με αεροφωτογραφίες από τη δεκαετία του ’40 μέχρι σήμερα ποια ήταν η εξέλιξη και ποιοι έχουν την ευθύνη. Αλλά όταν ο Περιφερειάρχης Αττικής λέγεται Άννα Δούρου και Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, μάλλον για κάποιους είναι πολύ εύκολο να αρχίζουν να λένε γι’ αυτούς τους δύο. Κάτι που δε συμβαίνει στην υπόλοιπη Ελλάδα, αν παρατηρήσετε.
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Στην βόρεια Ελλάδα δεν υπήρξαν ευθύνες για τον Περιφερειάρχη τον κ. Τζιτζικώστα στις πλημμύρες της βόρειας Ελλάδας. Ήταν εκστρατεία στα Σκόπια ο κ. Τζιτζικώστας, τέλος πάντων.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι δεν ήταν μόνο η κεντρική Μακεδονία, ήταν η ανατολική Μακεδονία και Θράκη, ήταν η Θεσσαλία, ήταν ένα πολύ ευρύ το φαινόμενο των βροχοπτώσεων που είχαμε και των πλυμμυρικών φαινομένων που είχαμε. Με εξαίρεση την Αττική που φταίει η Περιφερειάρχης Άννα Δούρου και ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, στις υπόλοιπες περιοχές φταίει ο Θεός! Αυτό είναι το τελικό συμπέρασμα που βγάζουμε από την επικοινωνιακή πολιτική της Νέας Δημοκρατίας. Αλλά βγήκε το πόρισμα και οι ευθύνες που υπάρχουν είναι πολύ συγκεκριμένες και δεν είναι αυτών των δύο.
* Για τις Αστικές Συγκοινωνίες και την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Είχα προγραμματίσει μισή εκπομπή αλλά νομίζω ότι πάμε για ολόκληρη την εκπομπή μαζί σας, γιατί είναι πολύ ενδιαφέροντα αυτά τα οποία μας λέτε και τα οποία συζητάμε. Κύριε Υπουργέ, αν δεν έχετε να πείτε κάτι άλλο για τις μεγάλες υποδομές και τα έργα, να περάσουμε τώρα σε ένα άλλο πιο καθημερινό τομέα με το ηλεκτρονικό εισιτήριο τι γίνεται; Βαίνουν όλα καλώς μετά την αλλαγή που έγινε; Γιατί υπήρξαν αντιδράσεις στην αρχή από ό,τι ξέρετε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι δεν υπήρχαν αντιδράσεις. Υπήρχε μια προσπάθεια, πολύ συνειδητή, να μην εφαρμοστεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας. Είναι γνωστό πλέον σε όλους τους πολίτες, ότι χάναμε κάθε χρόνο δεκάδες, για να μη πω εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ,από τα κυκλώματα που ανθούσαν μέσα και έξω από τις Αστικές Συγκοινωνίες της Αθήνας. Είναι γνωστό και έχουν πιαστεί συγκεκριμένα στελέχη των αστικών συγκοινωνιών και εργοστάσια, να τυπώνουν και να διακινούν πλαστά εισιτήρια και μάλιστα κανονικά εισιτήρια. Δε μπορούσε κάποιος να ελέγξει αν είναι πλαστά η κανονικά. Ηταν απόλυτη η ταύτιση που υπήρχε και προφανώς, αυτό το σύστημα πολεμήθηκε, να εφαρμοστεί. Δώσαμε ένα μεγάλο αγώνα, ταλαιπωρήθηκαν οι πολίτες όντως και εκεί οφείλουμε να ζητήσουμε μια μεγάλη συγνώμη, για την αρχή και για το σαμποτάζ που υπήρχε στο πως θα εφαρμοστεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο και για τις κάρτες, αλλά πιστεύω ότι λύθηκαν πάρα πολλά θέματα. Αυτή η μεγάλη εφαρμογή που τη χρησιμοποιούν εκατομμύρια πολίτες κάθε μέρα, αποτελεί τον οδηγό για τις υπόλοιπες εφαρμογές που θα γίνουν, χωρίς να υπάρχουν τα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε και τα αδειοδοτικά και σε σχέση με την ανεξάρτητη Αρχή προσωπικών δεδομένων και σε σχέση με άλλα κενά που εντοπίστηκαν και υπήρξαν. Αυτή τη στιγμή έχουν βγει εκατοντάδες χιλιάδες κάρτες, αν θυμάμαι καλά το νούμερο αγγίζει τις 800.000, όταν οι Αστικές Συγκοινωνίες διακινούσαν 250.000 κάρτες μηνιαίως. Και καταλαβαίνουμε όλοι τι σημαίνει αυτό, γιατί δεν ήταν τα πλαστά εισιτήρια μόνο, ήταν και οι πλαστές κάρτες, τα κουπόνια που έμπαιναν στις κάρτες που διακινούσαν κάποιοι. Άρα καταλαβαίνετε ότι όλα αυτά …
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Έχουν ξεπεραστεί τώρα όλα αυτά; Στην πράξη δουλεύει το σύστημα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια κανονικότητα. Τώρα, από εκεί και πέρα κ. Σχινά αν κάποιοι συμπολίτες μας δεν είναι εξοικειωμένοι στο πως βάζουν την κάρτα ή το ηλεκτρονικό εισιτήριο για να ανοίξει η πύλη και κάπου δημιουργούνται καθυστερήσεις στην είσοδο ή στην έξοδο, υπάρχουν τα στελέχη της ΣΤΑΣΥ για να εξυπηρετούν τους πολίτες και πρέπει να υπάρχει μια εξοικείωση των πολιτών με τα συστήματα. Ετσι κι αλλιώς δεν είναι κάτι δύσκολο.
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Θα έρθει συν τω χρόνω, φαντάζομαι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έτσι είναι. Το ευτύχημα είναι ότι ενώ στις υπόλοιπες χώρες το να μεταβείς σε μια τόσο μεγάλη εφαρμογή, του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, θέλεις περίπου 24 μήνες για να εκδώσεις τις κάρτες και να εφαρμόσεις το σύστημα άλλο τόσο, στη χώρα μας, καταφέραμε και το κάναμε μέσα σε 12 μήνες, με τις αντιδράσεις και τις σκοπιμότητες που υπήρχαν να μην εφαρμοστεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Κι αυτό είναι πραγματικά πολύ μεγάλο επίτευγμα.
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Κύριε Υπουργέ, σας ευχαριστώ πάρα πολύ γι’ αυτή τη μεγάλη και αναλυτική συζήτηση.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να είστε καλά κ. Σχινά.
Γ. ΣΧΙΝΑΣ: Να είστε καλά κι εσείς, καλή σας μέρα.