H τοποθέτηση κατά τη συνεδρίαση των υπουργών Μεταφορών για τη διασφάλιση του ανταγωνισμού στις αεροπορικές μεταφορές που πραγματοποιήθηκε στο Λουξεμβούργο.
Κύριε Πρόεδρε του Συμβουλίου κυρία Eπίτροπε κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την Προεδρία της Βουλγαρίας και το φίλο Ιβάιλο. για τις προσπάθειες να ανταποκριθεί στις ανάγκες αυτής της δύσκολης νομοθετικής πρότασης και να λάβει υπόψη της αρκετούς από τους προβληματισμούς των Κρατών Μελών.
Η Ελλάδα έχει επί της αρχής συμφωνήσει στο στόχο του νομοθετήματος για να διασφαλιστεί ο υγιής ανταγωνισμός στις αεροπορικές σχέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την εξάλειψη αθέμιτων πρακτικών που στρεβλώνουν την αγορά.
Στη βάση αυτή, είμαστε πρόθυμοι να συζητήσουμε ένα νομοθέτημα το οποίο θα βοηθήσει τις μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες να ανταγωνιστούν σε ισότιμες συνθήκες αγοράς σε σχέση με τις ανερχόμενες εταιρίες τρίτων χωρών. Πριν τοποθετηθούμε επί του Κανονισμού, θα θέλαμε να θέσουμε στο πλαίσιο του διαλόγου στο Συμβούλιο ορισμένα ερωτήματα σχετικά με δεδομένα που έχουν σοβαρή επίπτωση και δεν τα συζητάμε, τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο σε διεθνές και σε εθνικό επίπεδο.
Αγαπητοί συνάδελφοι, δυστυχώς ως Ευρώπη, συνεχίζουμε να στρουθοκαμηλίζουμε. Δεν παραδεχόμαστε τη λάθος πολιτική που εφαρμόστηκε όλα αυτά τα χρόνια. Τα ερωτήματα που μπαίνουν, είναι, ποια τρίτη χώρα δεν εφαρμόζει πρακτικές κρατικών ενισχύσεων σε αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια; Όλες! Αποτελεί μορφή αθέμιτου ανταγωνισμού οιασδήποτε μορφής εταιρική σχέση αεροπορικής εταιρείας και αεροδρομίου; Έχουμε δει σε ευρωπαϊκό επίπεδο τι κάνουμε για αυτό; Έχουν καταπατηθεί τα εργασιακά δικαιώματα στις αεροπορικές εταιρείες; Μήπως οι πολιτικές της Ένωσης για τις κρατικές ενισχύσεις ευθύνονται για την άνοδο εταιρειών τρίτων χωρών και αεροδρομίων τρίτων χωρών; Μήπως πρέπει να δούμε τι γίνεται γύρω από την Ευρώπη; Μήπως γνωρίζετε, -(δεν σας έχουν καλέσει, σε λίγο καιρό;)-, ότι το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης είναι της Κωνσταντινούπολης, στην Ευρωπαϊκή Τουρκία; Άρα φαίνεται πολύ καθαρά που έχει οδηγήσει η ευρωπαϊκή πολιτική στον τομέα. Να θυμίσω, ότι για κρατικές ενισχύσεις υποχρεώθηκε η Ελλάδα να πουλήσει την Ολυμπιακή Αεροπορία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέτρεψε τη συγχώνευση με την Αegean, έχει φτάσει το εισιτήριο στο παρελθόν Αθήνας-Θεσσαλονίκης να είναι ίδιο με το Αθήνα-Παρίσι σε τιμή, αλλά αυτά η Ευρώπη δεν θέλει να τα δει.
Και επίσης δε θέλει να δει, ότι το αεροδρόμιο στην Αθήνα μέχρι πριν δύο χρόνια λειτουργούσε ως τερματικό αεροδρόμιο και έτσι μπόρεσαν να αναπτυχθούν άλλα αεροδρόμια έξω από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Θεωρούμε λοιπόν, ότι οι ενστάσεις που έχουμε πει στον κανονισμό σε όλα τα επίπεδα δεν έχουν ληφθεί υπόψη για να μπορέσουμε να αποδεχτούμε τη γενική προσέγγιση. Προτείνουμε λοιπόν να συμπεριληφθούν σήμερα στο κείμενο:
Το πρώτο είναι ότι, να υφίσταται, να υπάρχει υπαρκτό ζήτημα ανταγωνισμού μεταξύ ενός ευρωπαϊκού αερομεταφορέα και ενός αερομεταφορέα τρίτης χώρας, δηλαδή να περιοριστεί το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού σε διαδρομές μεταξύ ζευγών πόλεων ή μιας αγοράς ζευγών δρομολογίων. Εκεί είναι κατανοητό.
Το δεύτερο είναι, σε όλα τα στάδια της προβλεπόμενης διαδικασίας θεωρούμε απαραίτητη την προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του ενδιαφερόμενου κράτους-μέλους του οποίου η διμερής συμφωνία τίθεται υπό έρευνα.
Το τρίτο είναι η ανάληψη δράσης για επιβολή οικονομικών μέτρων θα πρέπει να συνοδεύεται από εκτίμηση των επιπτώσεών της η οποία θα λαμβάνεται σοβαρά υπόψη σε ενδεχόμενες δυσμενείς συνέπειες που μπορεί να έχει η δράση αυτή.
Το τέταρτο είναι η προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων στις αεροπορικές εταιρείες και ιδιαίτερα των κοινωνικών τους δικαιωμάτων. Θα θέλαμε να ζητήσουμε τη διαγραφή κάθε φύση επιχειρησιακών μέτρων από τις κυρώσεις.
Είναι πραγματικά να απορεί κανείς η καθοδήγηση για την επίγεια εξυπηρέτηση. Τι κύρωση θα βάλουμε; Την καθοδήγηση του αεροπλάνου κατά την άφιξη και κατά την αναχώρηση, δεν θα καθοδηγείται ένα αεροπλάνο στην πίστα;
Δε θα παρέχεται συντήρηση ή ανταλλακτικά ή ανεφοδιασμός; Έχει ερωτηθεί η EASA; Έχει εκφράσει τη γνώμη του για αυτά που συζητάμε εδώ στη γενική κατεύθυνση; Ή για τα Slot; Εχει ερωτηθεί για τις συνέπειες ο Διαχειριστής Δικτύου ή το Εurocontrol;
Αγαπητοί συνάδελφοι, θεωρούμε ότι οι διατάξεις του συμβιβαστικού κειμένου παραβιάζουν την αρχή της επικουρικότητας και προφανώς δε θα μπορέσουμε να τις στηρίξουμε και μάλλον θα προσφύγουμε στον τριμερή διάλογο που εκκινά, αν δεν περάσουν τέτοιες προβλέψεις.
Θεωρούμε, ότι οι Αερομεταφορές είναι ένας τομέας οικονομικής δραστηριότητας που δε ρυθμίζεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, ρητά εξαιρείται και επομένως, το ότι χρησιμοποιούν στην επιχειρηματολογία του νομοθετήματος νομοθετικά εργαλεία από το εμπόριο, συνιστά και νομικό και εννοιολογικό λάθος. Αυτοί είναι και οι λόγοι που επιφυλασσόμαστε για να προσφύγουμε πιθανά στο δικαστήριο της Ευρώπης αν υιοθετηθεί έτσι και δεν γίνουν αλλαγές που θα προκύψουν από τον τρίλογο με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Πιστεύουμε ότι έχουμε σήμερα το περιθώριο να βάλουμε αυτές τις αλλαγές για να το στηρίξουμε όλοι μαζί.
Σας ευχαριστώ πολύ.